Kiertomatka Balkanilla

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Historiallinen matka läpi Bosnia-Herzegovinan, Kroatian, Montenegron, Kosovon, Serbian ja Pohjois-Makedonian.

Matkalla läpi kuuden eri maan pääsemme liki paikallista elämää ja historiaa.

Aloitamme Bosnia-Hertsegovinasta ja Sarajevosta, josta tuli Balkanin sodan käsittämättömyyksien symboli. Jatkamme osmanien valtakauden merkitsemään Mostariin sekä kauniiseen Dubrovnikiin, Kroatiaan. Ajamme pitkin Montenegron rannikkoa ja pääkaupunki Podgoricasta matkamme jatkuu junalla yhdellä koko Balkanin upeimmista reiteistä.

Biogradska Goran kansallispuisto Kolašinissa tarjoaa upeita luontoelämyksiä ja luo kontrastia Kosovon tasangolle ja Mustarastaiden kentälle, jolla tapahtuivat sisällissodan pahimmat puhdistukset. Vaikutumme myös Makedonian pääkaupungin patsaiden ja palatsien runsaudesta sekä kauniista ortodoksiluostarista. Suurkaupungin sykettä kuulostelemme Serbian pääkaupungissa Belgradissa.

Majoitumme 3–4 tähden hotelleihin, matkustamme mukavilla busseilla ja nautimme hyvästä ruoasta ja viinistä, sillä hintaan sisältyy puolihoito.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Euro, Bosnian ja Hertsegovinan markka, Kroatian kuna, Makedonian denaari ja Serbian dinaari

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki - Sarajevo, Bosnia ja Hertsegovina - tunnelimuseo ja tervetuloillallinen
Päivä 2 Sarajevo - Konjic - Mostar. Kaupunkikierros Sarajevossa ja Titon bunkkeri Konjicissa
Päivä 3 Mostar - Blagaj - Mostar. Retki Blagaj Tekken luostariin ja kaupunkikierros Mostarissa
Päivä 4 Mostar - Dubrovnik, Kroatia - Trebinje. Medjugorjen pyhiinvaeltajien kylä ja kaupunkikierros Dubrovnikissa
Päivä 5 Trebinje - Cetinje - Podgorica - kaupunkikävely Kotorissa, ajo vuorten yli Njegušiin ja Cetinjen kuninkaalliseen kaupunkiin
Päivä 6 Podgorica - Kolašin - kaupunkikierros, Niagaran vesiputous ja junamatka Biogradska Goran kansallispuistoon Kolašinin lähellä
Päivä 7 Kolašin - Pristina, Kosovo - Adem Jasharin muistomerkki ja saapuminen Pristinaan
Päivä 8 Pristina - Skopje. Gracanican luostari ja veneretki Matkan kanjonissa
Päivä 9 Skopje - kaupunkikierros ja omaa aikaa
Päivä 10 Skopje- Niš, Serbia - Belgrad. Viininmaistelua ja kaupunkikierros Nišissä
Päivä 11 Belgrad - kaupunkikierros
Päivä 12 Belgrad - Helsinki. Omaa aikaa ja kotimatka

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
1.698€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki - Sarajevo, Bosnia ja Hertsegovina - tunnelimuseo ja tervetuloillallinen
Sarajevo

Lennämme aamulla Helsingistä Sarajevoon (matkalla välilasku). Sarajevo on todellinen kulttuurien, historian, sotien ja politiikan sulatusuuni. Viimeisten 100 vuoden aikana Sarajevo on ollut kolmasti Euroopan ja koko maailman huomion keskipisteenä: vuonna 1914 Itävalta-Unkarin arkkiherttua Franz Ferdinand murhattiin Sarajevossa, 1984 kaupungissa järjestettiin talviolympialaiset ja 1992–1995 kaupunkia moukaroi Bosnian sota. Monilla on yhä kuvia pommitetuista toreista ja moni muistaa kertomuksia tarkka-ampujista sekä kaupunkilaisten nälkiintymisen piirityksen aikana.
 
Tänä päivänä kaupunki on herännyt uudelleen eloon, ja matkailijat otetaan avosylin vastaan.  Käymme ensimmäiseksi kuuluisassa tunnelissa, joka sijaitsee lentokentän kupeessa. Tunneli oli elintärkeä Sarajevon miehityksen aikana. Sen rakensivat Bosnian joukot kesällä 1993. Serbit eristivät kaupungin muusta maailmasta, mutta tunnelin kautta apua tarvitsevaan kaupunkiin saatiin kuljetettua aseita, ihmisiä ja ruokaa. Tunneli toimii nykyään sodan kauhujen museona ja on sekä kiinnostava että ajatuksia herättävä kokemus.

Menemme hotelliimme iltapäivällä. Syömme hotellissa myöhemmin kunnon illallisen.

 


 

Päivä 2
Sarajevo - Konjic - Mostar. Kaupunkikierros Sarajevossa ja Titon bunkkeri Konjicissa
Mostar

Tänään tutustumme lähemmin Sarajevoon ja matkaamme vanhaankaupunkiin, jossa näemme ikonisen Latinalaisen sillan, jolla arkkiherttua Franz Ferdinand murhattiin 1914. Ohitamme myös kaupungin pääaukion ja basaarialueen, Baščaršijan, sekä vaikuttavan kerrostalon, Avaaz Twist Towerin, josta on tullut uuden Sarajevon symboli.

Jätämme hyvästit Sarajevolle ja suuntaamme kohti matkan seuraavaa kohokohtaa, Mostaria. Matkalla käymme yhdessä koko Balkanin merkittävimmistä rakennuksista, Titon bunkkerissa Konjicissa.
 
Entisen Jugoslavian lähihistoria on suurelta osin sidoksissa yhteen mieheen, nimittäin Josip Broz Titoon. Tito syntyi 1892 slovenialaisen äidin ja kroatialaisen isän köyhään perheeseen. Mikään ei kuitenkaan vielä tuolloin osoittanut merkkejä siitä, että Titosta tulisi 1900-luvun vaikutusvaltaisin ihminen Balkanilla. Toisen maailmansodan aikana Tito toimi partisaanina, ja hänen sankarillinen toimintansa pantiin merkille. Sodan jälkeen hän eteni nopeasti kommunistisessa järjestelmässä, mikä huipentui presidentin tehtäviin 1953–1980.
 
Lähelle pienehköä Konjicin kaupunkia rakennettiin 1953–1979 kaikessa hiljaisuudessa bunkkeri, joka suojelisi Jugoslavian johtoa ydinhyökkäyksen sattuessa. Bunkkerissa, jonka pinta-ala oli 6,4 km2 oli tilaa yli 350 hengelle. Kyse on Jugoslavian kolmanneksi suurimmasta investoinnista Titon valtakaudella. Teemme opastetun kierroksen bunkkerissa ja saamme käsityksen kylmän sodan vainoharhaisista tunnelmista.
 
Iltapäivällä jatkamme matkaa määränpäähämme Mostariin. Kaunis kaupunki sijaitsee Neretvajoen rannalla. Asukkaita Mostarissa on 130 00 ja se on Bosnian ja Hertsegovinan viidenneksi suurin. Kaupungin historiallinen keskusta, joka levittäytyy joen molemmille puolille, rakennettiin osmanien valtakaudella.

Menemme hotelliimme Mostarissa ja syömme illallisen kaupungilla.
 

Päivä 3
Mostar - Blagaj - Mostar. Retki Blagaj Tekken luostariin ja kaupunkikierros Mostarissa
Buna-joki

Aamiaisen jälkeen lähdemme lähellä sijaitsevaan Blagajiin, jossa näemme ”tekken”, joka oli eräänlainen luostari islamilaisille suufimystikoille. Luostari sijaitsee kauniilla paikalla lähellä Bunajoen alkupäätä ja on ollut toiminnassa 1600-luvun puolivälistä lähtien. Kommunistien valtakaudella uskonto oli kielletty ja luostari kuului Jugoslavian kansallismuseon alaisuuteen. Osa rakennuksesta romahti 1990-luvulla, mutta paikallisten islamilaisten järjestöjen avulla luostari rakennettiin uudelleen 2010-luvun alussa ja on nyt avoinna yleisölle.
 
Blagaji on täydellinen osmanikaupunki, sen arkkitehtuuri poikkeaa Adrianmeren rannikon muista kaupungeista. 

Palaamme Mostariin ja teemme kävelykierroksen, jonka aikana näemme keskiaikaisen kaupungin hyvin säilyneen keskustan. Käymme myös Stari mostin sillalla. Vanha silta on Mostarin symboli ja oppikirjaesimerkki osmanien arkkitehtuurista. Mies sillan takana on arkkitehti Sinan, joka suunnitteli myös joitakin Istanbulin tärkeimmistä moskeijoista. Nykyinen silta on kopio alkuperäisestä sillasta, joka tuhoutui Balkanin sodassa 1990-luvulla. Myös Unescon suojelema kortteli sillan ympäristössä on entisöity ja se onkin viehättävä alue monine kahviloineen ja ravintoloineen.

Loppupäivä on omaa aikaa. Suosittelemme tekemään kävelykierroksen vanhassakaupungissa ja nauttimaan rauhasta, kun päiväretkeläiset ovat poistuneet. Täällä on valtavasti hyviä ravintoloita ja kahviloita, jotka houkuttelevat maistamaan herkullisia paikallisia ruokia, kansainvälisiä ruokalajeja ja hyviä viinejä.

 


 

Päivä 4
Mostar - Dubrovnik, Kroatia - Trebinje. Medjugorjen pyhiinvaeltajien kylä ja kaupunkikierros Dubrovnikissa
Dubrovnik

Tänään ajamme Bosniasta Kroatiaan, jossa tutustumme yhteen maan kauneimmista kaupungeista, Dubrovnikiin. Matkalla pysähdymme Medjugorjeassa, pyhiinvaeltajien kylässä. Tarinan mukaan kuusi paikallista lasta kohtasivat ja puhuivat Neitsyt Marian kanssa. Katolinen kirkko vahvisti tapahtuman vuonna 2017 ihmeeksi. Neitsyt Marian-patsas houkuttelee kylään vuosittain tuhansittain uskovia.

Dubrovnikin kauneus ja eleganssi on vähintäänkin legendaarista. Näkymät Stradunille, marmoripäällysteiselle pääkadulle sekä monet barokkipalatsit ja kaupunginmuuri tekevät vaikutuksen vierailijaan. Dubrovnikin historia ulottuu 600-luvulle, jolloin ensimmäiset talot rakennettiin. Ensimmäinen kaupunginmuuri nousi 800-luvulla. Dubrovnik oli 1100-luvun loppuun mennessä vakiintunut tärkeäksi kauppakaupungiksi, joka yhdisti Balkanin ja Välimeren. Vuonna 1205 Dubrovnik joutui venetsialaisten hallintaan, mutta irtautui vuonna 1358 ja perusti Ragusan tasavallan. Ragusa ulottui 1400-luvulla Stonista Cavtatiin saakka.

Dubrovnikilla oli oma kauppalaivasto ja yhteydet Egyptiin, Lähi-itään, Sisiliaan, Ranskaan, Espanjaan ja Istanbuliin. Vuonna 1808 tasavalta sai kuoliniskun, kun Napoleon marssi kaupunkiin. Vuosina 1815–1918 Dubrovnik oli osa Itävalta-Unkaria, minkä jälkeen siitä tuli osa kuningaskuntaa, josta sittemmin muodostui Jugoslavia. Dubrovnik tuntuu yhä monella tapaa itsenäiseltä valtiolta, sillä se on irrallaan muusta Kroatiasta sekä fyysisesti että historiallisesti.

Kaupunkiin saavutaan Pile-portin kautta (vuodelta 1537). Keskiajalla kaupunki suljettiin joka ilta, ja avaimet annettiin kaupungin hallitsijalle. Muurien sisällä kulkee Stradun, kaupungin vanha kauppakatu, joka ulottuu alas Lužan entiselle torille saakka. Kaikkialla kaupungissa on vanhoja kirkkoja ja palatseja. Teemme kaupunkikävelyn, jonka aikana käymme myös vaikuttavassa fransiskaaniluostarissa.

Myöhään iltapäivällä ajamme Trebinjeen, Bosnian puolelle. Menemme hotelliimme ja syömme illallisen hotellissa.

 

 

 

Päivä 5
Trebinje - Cetinje - Podgorica - kaupunkikävely Kotorissa, ajo vuorten yli Njegušiin ja Cetinjen kuninkaalliseen kaupunkiin
Podgorica

Aamiaisen jälkeen on aika tutustua lähemmin uuteen maahan, Montenegroon. Ajamme rannikkoa pitkin kohti kaunista vanhaa satamakaupunkia, Kotoria. Kaupunki sijaitsee kauniilla paikalla Adrianmeren rannalla Kotorin lahdessa kalkkikivivuorten ympäröimänä. Kotorin vanhakaupunki, kaupungin puolustuslinnoitukset ja Kotorinlahden pohjukka pääsivät Unescon maailmanperintökohteiden listalle vuonna 1979. Kun seisoo keskellä kaupunkia, ei ole vaikea ymmärtää miksi. Vanhakaupunki on peräisin 1400–1500-luvulta ja on ainutlaatuinen esimerkki keskiaikaisesta kaupunkisuunnittelusta. Mukulakivi- ja marmoripäällysteiset kadut muodostavat labyrintin, siellä täällä on kauniita aukioita. Yhdellä aukioista sijaitsee kaupungin tunnusmerkki, Pyhän Trifonin katedraali 1100-luvun lopulta. Kaupungissa on monia pienempiä kirkkoja, viihtyisiä kahviloita ja hyviä ravintoloita. Kierroksellamme Kotorissa syvennymme kaupungin historiaan ja katselemme lähemmin keskiaikaisia rakennuksia.

Jätämme Kotorin taaksemme ja suuntaamme Cetinjeen, joka on yksi Montenegron kauneimmista ja historiallisesti merkityksellisimmistä kaupungeista. Ajamme pitkin vasta valmistunutta tietä yli vuorten. Pysähdymme matkan varrella pienessä ja viihtyisässä Njegušissa, joka tunnetaan ilmakuivatuista kinkuistaan – on maistiaisten aika!
 
Cetinje, joka sijaitsee Lovcenvuoren juurella, perustettiin 1400-luvun lopussa ja on toiminut maan pääkaupunkina vuodesta 1878 lähtien. Montenegron kuningasperhe on jättänyt jälkensä kaupunkiin ja sen moniin kauniisiin rakennuksiin. Käymme kuningas Nikolan palatsissa, joka on muutettu museoksi. Kuningas Nikola I johti maata 1860–1918 ja on yksi maan uudemman historian tärkeimmistä henkilöistä. Pieni museo kertoo Montenegron myrskyisästä historiasta. Museon yhteydessä on myös viihtyisä puutarha, joka on perustettu vuonna 1870.
 
Illalla ajamme Montenegron hallintopääkaupunkiin Podgoricaan ja majoitumme hotelliimme.

Entinen Titograd oli vuoteen 1993 Montenegron pääkaupunki. Tänä päivänä titteli kuuluu Cetinjelle. Podgorican asukasluku on noin 200 000 ja se on maan suurin kaupunki. Podgoricassa on kauniita puistoja, leveitä bulevardeja ja iso liuta viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita. Lisäksi kaupungissa on vallinnut 1990-luvulta lähtien todellinen rakennusbuumi, jonka seurauksena kaupunkiin on noussut monia uusia julkisia rakennuksia sekä yksityisiä liikerakennuksia.

Päivä 6
Podgorica - Kolašin - kaupunkikierros, Niagaran vesiputous ja junamatka Biogradska Goran kansallispuistoon Kolašinin lähellä
Podgorica

Päivän kaupunkikierros alkaa käynnillä kaupungin uudessa tunnusmerkissä, Ylösnousemuksen katedraalissa, joka valmistui 2003. Serbian ortodoksiselle kirkolle kuuluva katedraali on rakennettu nykyaikaiseen tyyliin, joka eroaa huomattavasti muista uudehkoista kirkkorakennuksista. Erityisesti kauniiden freskojen poliittiset aiheet herättivät suurta huomiota kirkon valmistuttua. Erityisesti freskon, jossa Tito, Engels ja Marx palavat yhdessä helvetissä, valtaosa väestöstä koki provosoivana.
 
Vanhassakaupungissa sijaitsee kaupungin entinen tunnusmerkki, Sahat Kula. Kellotorni on rakennettu osmanien valtakaudella 1667. Torni selvisi kuin ihmeen kaupalla toisen maailmansodan pommituksista ja on yksi harvoista osmanien rakennelmista, joita on vielä jäljellä pääkaupungissa. Ihan lähellä sijaitsee Starodoganjskan moskeija, joka myös on osmanien kaudelta, vaikkei alkuperäisestä olekaan enää paljon jäljellä.
 
Suuntaamme nyt ulos kaupungista ja pysähdymme paikallisella Niagaran vesiputouksella, joka on toki vaikuttava, muttei ihan yhtä henkeäsalpaava kuin amerikkalainen kaimansa. Kesäisin paikka on paikallisväestön keskuudessa suosittu retkikohde. He osaavat arvostaa Moracajoen viileää vettä, kun lämpötila aurinkoisessa pääkaupungissa muuttuu tukahduttavan korkeaksi. Mikäli vedenpinta on alhainen vierailemme paikallisessa koulussa tai ajamme läheiselle Skhodra-järvelle Albanian rajalle. Skhodra on Balkanin suurin järvi ja tunnettu linnustostaan. Ihailemme järveä ja meillä on aikaa tutustua viihtyisään Viapazarin kylään.

Iltapäivällä ajamme Podgorican rautatieasemalle ja nousemme junaan, joka vie meidät Kolašiniin. Matkan pituus on 75 km ja kesto n. 1,5 h. Reitti kulkee läpi Balkanin vaikuttavimpien maisemien. Etappi on osa junareittiä, joka sitoi laajalle levittäytyneen Jugoslavian kansan yhteen, pohjoisen Belgradista aina etelän Bariin. Radan pituus on melkein 500 km ja sen rakentaminen kesti lähes 20 vuotta. Radan korkein kohta on 1032 metrissä lähellä Kolašinia, jossa nousemme junasta.
 
Ajamme Kolašinin asemalta hotellille, joka sijaitsee kauniilla paikalla Biogradska Goran kansallispuistoa ympäröivällä alueella. Nautimme sekä raikkaasta vuoristoilmasta että illallisesta hotellissa.

Päivä 7
Kolašin - Pristina, Kosovo - Adem Jasharin muistomerkki ja saapuminen Pristinaan

Kunnon yöunien jälkeen nautimme tovin kauniista vuoristonäkymistä. Keskipäivän aikoihin lähdemme kohti Kosovoa. 

Sadan kilometrin matka Kolašinista Kosovon rajalle kulkee läpi Montenegron vuoristoisten ja harvaan asuttujen alueiden. Täällä eletään yhä samalla tavalla kuin satoja vuosia sitten.
 
Iltapäivän päättyessä ylitämme Euroopan nuorimman valtion, Kosovon, rajan. Kosovolla oli Titon valtakaudella laaja itsehallinto, mutta muurin murruttua siitä tuli osa Serbiaa. Jännitteet serbien ja albaanien välillä johtivat niin kutsuttuun Kosovon sotaan (1996–1999), joka päättyi vasta sotilasliitto Naton väliintuloon.
 
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme Kosovossa on Adem Jasharin ja hänen perheensä muistomerkki. Adem Jashari oli Kosovon vapautusarmeijan ylipäällikkö. Monet Kosovon albaanit arvostivat Jasharia hänen Kosovon itsenäisyyden puolesta tekemänsä työn vuoksi, mutta Serbia piti häntä terroristina. Serbian armeija surmasi Adem Jasharin sekä tämän perheen vuonna 1998.
 
Jatkamme maan pääkaupunkiin, Pristinaan, jossa asuu 210 000 asukasta, mikä on yli 10 % maan väestöstä. Kaupunki vaikuttaa ensi silmäyksellä uskomattoman karulta ja sotkuiselta, mutta voittaa puolelleen, kunhan katsoo tarkemmin. 

Majoitumme hotelliimme ja syömme myöhäisen illallisen hotellin ravintolassa.

Päivä 8
Pristina - Skopje. Gracanican luostari ja veneretki Matkan kanjonissa
Skopje

Aloitamme päivän vierailemalla kauniissa Gracanican luostarissa Pristinan ulkopuolella. Ortodoksiluostari perustettiin vuonna 1321 ja kuuluu Unsecon maailmanperintökohteisiin. Nykyinen rakennus on uudempaa tekoa, sillä luostari on jouduttu jälleenrakentamaan muutamaan otteeseen. Viimeisimmän kerran  NATO-pommitusten jälkeen 1998-99. Luostari on kauniisti entisöity ja kertoo serbien vaikutuksesta Kosovossa.

Jatkamme matkaa Pohjois-Makedoniaan ja sen vaikuttavaan pääkaupunkiin, Skopjeen. Ennen kaupunkiin saapumista näemme Matkan kanjonin, joka sijaitsee vain 20 km:n päässä Skopjesta. Alueella on koko joukko luolia, jotka näemme veneestä käsin.

Tulemme Skopjeen iltapäivän päätteeksi. Syömme illallisen hotellissa.
 

Päivä 9
Skopje - kaupunkikierros ja omaa aikaa
Niš, Serbia

Pohjois-Makedonian pääkaupungilla on pitkä ja myrskyisä historia, joka leimaa kaupunkia yhä.

Voimakas maanjäristys tuhosi isoja osia vanhastakaupungista vuonna 1963 tehden samalla tilaa leveille bulevardeille ja vaikuttaville aukioille. Kaikkialla kaupungissa näkee mahtavia marmoriveistoksia, joista monet esittävät maan kuuluisinta henkilöä, Aleksanteri Suurta. Aleksanteri Suuri (356–323 eKr.) eli vain 33-vuotiaaksi, mutta jätti jälkeensä perinnön, joka ulottuu nykyaikaan ja jonka arvo ei ole pienentynyt edes Kreikan ja Makedonian viimeaikaisessa kinastelussa nimen käytöstä.
 
Aloitamme vilkaisemalla kaupungin merkittävintä aukiota, Makedonia Squarea, jolla seisoo 15-metrinen Aleksanteri Suuren patsas. Aukiolta pääsee Kivisillalle, joka yhdistää Skopjen vanhan ja uuden kaupunginosan. Pienillä, viihtyisillä kaduilla on tarjolla kaikkea paikallisista käsitöistä pölypusseihin. Käymme katsomassa lähemmin kaunista Kale Fortia, joka sijaitsee samalla alueella.

Loppupäivä on aikaa omille löytöretkille kaupungissa.

 

Päivä 10
Skopje- Niš, Serbia - Belgrad. Viininmaistelua ja kaupunkikierros Nišissä
Belgrad

Nousemme varhain ja jätämme Pohjois-Makedonian pääkaupungin taaksemme. Pian saavumme Serbian rajalle. Rajamuodollisuuksien jälkeen jatkamme matkaa kohti Serbian kolmanneksi suurinta kaupunkia, Nišiä. Matkan varrella pysähdymme viinitilalla. Syömme tilalla kevyen lounaan ja maistelemme paikallista viiniä.
 
Seuraavaksi ajamme perille lähellä sijaitsevaan Nišiin. Balkanin vanhimpiin kuuluvan kaupungin historia on pitkä ja värikäs. Näemme kuuluisan Pääkallotornin. Sen seiniin oli alunperin upotettuna yli 900 pääkalloa, jotka kuuluivat osmaneja vastaan 1800-luvun alusta lähtien käydyissä taisteluissa kaatuneille taistelijoille. Tänä päivänä pääkalloja on noin 60 kpl. Nisin keskustassa näemme osmannien rakentaman yli 2 km pitkän kaupunginmuurin, joka rakennettiin 1700-luvun alkupuolella.

Saavumme Serbian pääkaupunkiin illan tullen. Belgrad, jonka asukasluku on reilut kaksi miljoonaa, on yksi Kaakkois-Euroopan suurimmista kaupungeista. Belgradin historia ulottuu useita tuhansia vuosia taaksepäin, joten kyse on myös yhdestä vanhimmista kaupungeista. Sijainti Tonavan ja Savajoen rannoilla on vetänyt puoleensa valloittajia roomalaisista osmaneihin. Kaupunki kärsi pahoin toisessa maailmansodassa, mutta siitä huolimatta Belgradista tuli Jugoslavian poliittinen ja kulttuurinen keskus. Nykyään Belgrad on entisen Jugoslavian kaupungeista voimakkaimmin eteenpäin menevä ja siellä on valtavasti kiinnostavaa nähtävää.

Yövymme Belgradissa.

Päivä 11
Belgrad - kaupunkikierros

Tänään tutustumme Belgradin tärkeimpiin nähtävyyksiin. Aamiaisen jälkeen suuntaamme kaupungin keskusaukiolle, Tasavallan aukiolle, ja käveleskelemme pitkin pääkävelykatua Knez Mihailovaa katsellen sen monia kivoja putiikkeja, kahviloita ja ravintoloita.
 
Käymme luonnollisesti katsomassa myös Belgradin arvokkainta nähtävyyttä, Kalemedanin linnoitusta. Linnoitus on toiminut vuosisatojen ajan kaupungin ja sen vaihtuvien hallitsijoiden suojelijana. Linnoituksen alueella on leikki- ja urheilupaikkoja ja sotamuseo sekä ruoka- ja kahvipaikkoja. Lisäksi sieltä on hienot näkymät sekä Tonavalle että Savajoelle. Ohitamme Serbian parlamentin ja kauniin Slavia-aukion. Sitten pysähdymme Pyhän Savan kirkolla, joka on yksi maailman suurimmista ortodoksikirkoista. Jatkamme kierrostamme entisen Jugoslavian presidentin Josip Titon mausoleumille. Mausoleumi, joka sijaitsee Jugoslavian museossa, rakennettiin vuonna 1975, viisi vuotta ennen Titon kuolemaa, ja se sai nimen Kukkatalo aluetta koristaneiden upeiden kukkien takia. Nykyään kukat ovat poissa, vaikka Tito nauttiikin yhä suurta kunnioitusta tavallisten serbialaisten keskuudessa.
 
Tapaamme jälleen illalla ja syömme yhteisen läksiäisillallisen kaupungilla.

 

Päivä 12
Belgrad - Helsinki. Omaa aikaa ja kotimatka

Tänään ehdit vielä tutustua Belgradiin omin päin. Vanhalla teollisuusalueella lähellä Sava-jokea on tänä päivänä runsaasti pieniä yrityksiä, kauppoja ja gallerioita. Mikäli haluat istua kivassa kahvilassa ja katsella kaupunkielämää, on Knez Mihailovan kulmat sinuun paikkasi. Skadarlijan alue tarjoaa kahvilakulttuurille hieman nuorekkaamman vaihtoehdon.

Lähdemme iltapäivällä lentokentälle ja lennämme Helsinkiin (matkalla välilasku).

 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 1.698€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
218€
Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki – Sarajevo ja Belgrad – Helsinki (Münchenin kautta) turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa (11 yötä)
  • aamiaiset
  • lounas päivinä 1, 5, 7 ja 10 (päivänä 1 lounas on kevyt)
  • illalliset päivinä 1-2, 4, 6-7, 8,10 ja 11
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
     
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 198€
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 50€/hlö

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Retkipäivien aikana kävelemme paljon, joten ota mukaan tutut, hyvät kävelykengät tai lenkkarit.
 

Yöpymiset


Sarajevo, Bosnia-Hertsegovina 1 yö. Mostar, Bosnia - Hertsegovina 2. Trebinje, Bosnia - Hertsegovina 1. Podgorica, Montenegro 1. Kolasin, Montenegro 1. Pristina, Kosovo 1.  Skopje, Pohjois-Makedonia 2 ja Belgrad Serbia 2.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Ajomatkat

Päivä 1. noin 10 km
Päivä 2. 130 km
Päivä 3. 70 km
Päivä 4. 190 km
Päivä 5. 150 km
Päivä 6. 95 km
Päivä 7. 300 km
Päivä 8. 130 km
Päivä 9. 20 km
Päivä 10. 470 km

 

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Valuutta

Liikumme useamman valuutan alueella. Helpointa on ottaa mukaan euroja (myös pieninä seteleinä). Eurot käyvät maksuvaluuttana useimmissa paikoissa. Mahdollisen vaihtorahan saa paikallisessa valuutassa.

Hotellien vastaanotot vaihtavat valuuttaa. Pankkiautomaatteja ja rahanvaihtotoimistoja on ainoastaan isommissa kaupungeissa.

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Monipuolinen kulttuuripläjäys Balkanilta Olimme Balkanin kiertomatkalla 9-20.6.2019. Matka oli todella upea ja saimme hurjasti tietoa entisten Jugoslavian maiden värikkäästä historiasta. Retket ja tutustumiskohteet oli hyvin valittu. Oppaamme Gabor oli vertaansa vailla! Innostava, ystävällinen ja jokaisen matkalaisen huomioon ottava. Päivittäiset ajomatkat olivat muutamana päivänä todella pitkät, mutta Gaborin mielenkiintoiset kertomukset sekä sopivat pysähdykset ja vierailukohteet saivat matkan tuntumaan lyhemmältä. Matka oli helteinen ja siksipä pitoreskit majapaikat vuoristossa ja rannalla olivat huippukohtia matkalla. Bussi oli ilmastoitu ja kuski taitava.
Date published: 2019-07-16
Rated 3 out of 5 by from Kehittyvien maiden kierros Valtava historiapakettii, sisältäen sekä lähi- että varhaishistoriaa. Matkanjohtajalla huikea tietämys. Matkanjohtaja alituisesti hyväntuulinen ja äärettömän kärsivällinen, joustava ja huolehtiva. Majoituksen taso joissakin hotelleissa surkea, samoin ruokailu. Kohdemaiden yleinen köyhyys ja alikehittyneisyys oli tiedossa, mutta roskaisuus ja yleinen piitttaamattomuus oli kuitenkin yllättävää. Hyvä liikuntakyky matkalla välttämätön, jotta pysyy ryhmän tahdissa hidastamatta päivittäin aikatauluja. Viimeisen matkapäivän ohjelmaa tulisi muuttaa siten, että Belgradista ajetaan moottoritietä suoraan Zagrebiin, josta suora lento Helsinkiin. On turhaa ajaa vuoriston yli takaisin Sarajevoon, josta tosi varhainen aaamulento Zagrebiin ja edelleen Helsinkiin.
Date published: 2019-05-19
Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen ja mielenkiintoinen kiertomatka Matka oli hyvin järjestetty. Mukavia erilaisia lounaspaikkoja matkan varrella ja illalliset yleensä yöpymishotelleissa. Lihaa syötiin puolen vuoden edestä. Hotellit hyvätasoisia paitsi Herceg Novissa. Opas todella ammattitaitoinen, kielitaitoinen, hyväntuulinen ja aina tilanteen tasalla. Autokuskin ammattitaito samaa 100 % luokkaa. Omaa aikaa oli tosi vähän joten tuliaiset kannattaa ostaa jo Suomesta etukäteen. Balkanilla ennen käymätön sai hyvän tietopaketin historiasta, elämästä, maisemista ja valistuksen tarpeesta=ympäristöasiat.
Date published: 2019-05-22
Rated 5 out of 5 by from Matka Balkanilla 12.päivää Balkanin matkaaa, entisiä Jugoslavian maita oli mahtava tietoisku Balkanin historiaan, sekä lähihistoriaan että varsinkin vanhempaan ! Kiitos siitä kuuluu todella hyvälle matkanjohtajalle joka todella tunsi käymiemmme paikkojen asiat ja historian joka oli hyvin mielenkiintoista ja on ollut melko sotaisaa ja raakaa,onneksi ei enää. Matka oli mielestäni todella onnistunut, huolimatta hieman epävakaista säistä (ei ollut matkatoimiston syytä!) Ryhmä oli todella kiva ja kaikki oli aina sovittuun aikaan sovitussa paikassa ! Hieman oli Pristiinassa käynti kiireinen aikatauluista johtuen .Kaiken kaikkiaan olen matkaan erittäin tyytyväinen! Erityiskiitos kuuluu myös matkamme bussikuskille Nikolle, joka oli tosi taitava ja tosi rauhallinen joka tilanteessa !!
Date published: 2019-05-20
Rated 5 out of 5 by from Monella tapaa mielenkiintoinen, onnistunut kiertomatka! 5.-16.5.19 parhaaseen A- luokkaan kuuluvan matkanjohtaja Gaborin ja huippukuski Nicon kanssa kiertomatkamme onnistui yli odotusten. Matkan edistyessä saimme jäsenneltyä ja oikein annostelua tietoa, joka auttoi meitä saamaan Balkanin historiaa ja nykypäivää koskevat (vajavaiset) tietomme ymmärrettävämpään muotoon. Hotelleissa ja ravintoloissa palvelu oli ystävällistä ja matkailijat hyvin huomioivaa. Ruoka oli maukasta ja kauniisti tarjolla yhteisissä ruokailuissamme. Ryhmämme yhteisenä mielipiteensä kuitenkin toteamus, että liharuokien annoskoot meille aivan liian suuria. Kävimme yksitellen selittelemässä henkilökunnalle, että kaikki hyvin ja ruoka oikein hyvää, mutta.. Eurot kelpasivat kaikkialla. Tosin vaihdoimme paikallisissa rahanvaihtopisteissä 10€/hlö per maa, ja hyvin riitti. Oppaan päivittäin toistuva ohje - muistakaa kerrospukeutuminen ja ottakaa sateenvarjo mukaan -osoittautui oikeaksi. Päiviin tuli pituutta ja reissussa rähjääntyy, mutta kyllä kannatti! 32 hengen ryhmälle myös kiitokset hyvästä matkakumppanuudesta.
Date published: 2019-05-20
Rated 5 out of 5 by from Mielenkiintoinen matka loistavalla oppaalla. Mielenkiintoinen ja antoisa matka, jota kruunasi uskomattoman ystävällinen, reipas, tietäväinen ja avulias matkaopas (Gabor). Bussikuljettaja oli ystävällinen, rauhallinen ja ilmiömäisen taitava (Niko). Hieno ja intensiivinen tutustuminen erilaisiin paikallisiin kulttuureihin ja historioihin. Paikallisten oppaiden taso vaihteli, mutta oma oppaamme Gabor täydensi niitä ansiokkaasti. Ruoka oli useinmiten tosi herkullinen ja monasti kalaruokaa, mutta annokset ylipursuavan kokoiset. Onneksi joskus saattoi pyynnöstä saada puolikkaita annoksia. Monen mielestä varmaan olisi ollut hyvä, jos bussissamme olisi ollut myös oma WC, sillä siirtymät olivat välillä pitkät ja paikalliset palvelut osittain vaatimattomat. Junamatka oli hieno vaihtelu bussikuljetuksiin. Hyväkuntoiset jalat olivat edellytys kohteissa käymiselle.
Date published: 2019-05-29
Rated 4 out of 5 by from Hyvä matka tutustua maihin Saimme matkalla hyvän kuvan maiden nykytilanteesta ja matkan järjestelyt olivat toimivat. Ruokailut olisi mukava olla yhteisessä isossa pöydässä, kun ryhmän koko sen sallii (16). Matkakuvauksessa kerrottiin euron kelpaavan maksuvälineenä,mutta näin ei ollut, vaan jouduimme kuitenkin vaihtamaan rahaa. Pääkallomuseoon emme päässeet, koska museo on suljettu maanantaina. Korvaavaa vierailukohdetta ei järjestetty.
Date published: 2019-06-24
Rated 5 out of 5 by from kiertämällä enemmän Tosi paljon nähtiin ja koettiin. Ruoka oli maailman parasta ja opaamme Gabor kävelevä google...ystävällinen-auttavainen ja...ja...MAHTAVA tyyppi. Hotellit hyviä-Sarajevossa jopa upea. Jotkut päivämatkat tosi pitkiä, että istumalihakset pitää olla kunnossa. Taukoja juuri sopivasti ja tarpeeksi usein....tasan hintansa väärtti matka :)
Date published: 2019-10-19
  • y_2020, m_7, d_6, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_19
  • loc_fi_FI, sid_BARTR01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

21BARTR01CFI1305