Risteily Mekongjoella

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Risteile jokiristeilyaluksella Vietnamin Ho Chi Minh Citystä Kambodžan Angkor Watiin mahtavaa Mekongia pitkin.

Uutuus

Koe Vietnam ja Kambodža seitsemän päivän risteilyllä Mekongjoella, jonka aikana näemme molempien maiden suurimpia ja vähemmän tunnettuja nähtävyyksiä. Matkan lopuksi Thaimaa ja Bangkok.

Yövymme kaksi yötä hektisessä Ho Chi Minh Cityssä, jossa teemme sekä kaupunkikierroksen että vierailemme kuuluisissa Cu Chin tunneleissa. Tämän jälkeen nousemme jokiristeilijän kyytiin, joka kuljettaa meitä mukavalla tahdilla hedelmällisestä Mekogin suistosta Angkor Watiin ja Kambodžaan. Risteilyn aikana meillä on mahdollisuus ihastella jokivarren maisemia ja tutustua helposti lähestyttävään paikalliselämään Mekongjoella.

Ankkuroidume Kambodžan jännittävään pääkaupunkiin Phnom Penhiin, ja maissa kuulemme mm. Pol Potin julmasta hallinnosta vieraillessamme Killing Fieldsillä ja S-21-vankilassa. Risteily päättyy Siem Reapiin, jossa meillä on muutama päivä aikaa tutustua ainutlaatuiseen Angkor Watin temppelialueeseen. Siem Reapista lennämme Bangkokiin, johon tutustumme parin päivän ajan.

Mukava ja nykyaikainen jokiristeilyalus Victoria Mekong on uusi alus Mekongjoella. 

 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Jokiristeily

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Kambodžan riel, Vietnamin dong ja Thaimaan baht

Päiväohjelma 16 päivää
Päivä 1
Lähtö Helsingistä.
Päivä 2
Saapuminen Ho Chi Minh Cityyn. Kaupunkikävely ja tervetuloillallinen.
Päivä 3
Ho Chi Minh City. Cu Chin tunnelit ja kaupunkikierros.
Päivä 4
Ho Chi Minh City. Risteily alkaa: Can Tho–Long Xuyen.
Päivä 5
Long Xuyen–Tiger Island–Tan Chau. Kelluvat markkinat ja käynti pagodissa.
Päivä 6
Tan Chau.
Päivä 7
Tan Chau–Phnom Penh, Kambodža.
Päivä 8
Phnom Penh. Kaupunkikierros, Kuoleman kentät ja vankila S-21.
Päivä 9
Phnom Penh–Silk Island–Kampong Cham.
Päivä 10
Kampong Cham–Siem Reap.
Päivä 11
Siem Reap. Angkor Thom ja Angkor Wat.
Päivä 12
Siem Reap. Maamiinamuseo, käynti maalaiskylässä ja jäähyväisillallinen.
Päivä 13
Siem Reap. Omaa aikaa. Lento Bangkokiin.
Päivä 14
Bangkok. Kaupunkikierros Wat Polla ja veneretki pitkähäntäveneillä
Päivä 15
Omaa aikaa ja lento Helsinkiin.
Päivä 16
Saapuminen Helsinkiin

Victoria Mekong

Mukava ja nykyaikainen jokiristeilyalus Victoria Mekong on uusi alus Mekongjoella. Se valmistui ja laskettiin vesille vuonna 2019.

Aluksessa on yhteensä 35 hyttiä River Deck- ja Panorama Deck -kansilla. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on isot maisemaikkunat ja oma parveke. Aluksessa on neljä kantta ja paljon tilaa liikkua. Panorama Deck ‑kannella sijaitsee 16 Deluxe Stateroom -hyttiä, kaksi sviittiä sekä ravintola. Ravintolassa tarjoillaan sekä aasialaista että eurooppalaista ruokaa. Loput 17 hyttiä sijaitsevat River Deck -kannella, kuten myös pieni kauppa ja spa, joka tarjoaa erilaisia kauneus- ja hemmotteluhoitoja.

Aurinkokannella sijaitsee aluksen pieni uima-allas sekä allasbaari. Aurinkokannella on lisäksi isompi katettu oleskelualue. Sieltä voi nauttia maisemista ja seurata jokirannan elämää.

Ylimpänä on niin kutsuttu Sky Deck, jolta voi nauttia esteettömistä näkymistä kaikkiin suuntiin samalla aurinkovuoteella pötkötellen. Yhteisissä tiloissa on ilmainen internetyhteys.

Tunnelma aluksella on rento ja varsin epämuodollinen. Pukukoodia ei ole, ei edes illallisten yhteydessä. Matkanjohtajamme pitää aluksella esitelmiä ja näyttää elokuvia sekä tiedottaa seuraavan päivän retkistä ja aktiviteeteista.

Hytit on sisustettu mukavasti ja niissä on oma wc/kylpyhuone. Hytistä on liukuoven kautta pääsy omalle parvekkeelle, joten maisemista voi nauttia sekä parvekkeelta että hytistä. Kaikissa hyteissä on minibaari, ilmastointi, tallelokero, hiustenkuivain sekä kylpytakki ja tossut. Deluxe-hytit sekä River Deck- että Panorama Deck -kansilla ovat pinta-alaltaan 25 m2 ja sisustukseltaan samanlaisia. River Deck -kannen hytit sijaitsevat aluksen alimmalla kannella, Panorama Deckin hytit puolestaan River Deckin yläpuolella olevalla kannella.

Panorama Deckillä sijaitsee myös aluksen kaksi sviittiä, joissa molemmissa on erillinen makuuhuone ja oleskeluhuone. Kylpyhuoneessa on sekä suihku että kylpyamme. Maisemaikkunan voi avata. Sviittien pinta-ala on 45 m2.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit
Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
3.998€
Helsinki
4.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman
Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä.

Lennämme Helsingistä Ho Chi Minh Cityyn, Vietnamiin.

Päivä 2
Saapuminen Ho Chi Minh Cityyn. Kaupunkikävely ja tervetuloillallinen.

Saavuttuamme Ho Chi Minh Cityyn kirjoittaudumme sisään hotelliin. Kyse on Vietnamin suurimmasta kaupungista, joka tunnetaan myös nimellä Saigon.

Satojen vuosien ajan kaupungin sijainti on ollut hyödyllinen sekä kaupan kannalta että sotilaallisesti. Historia on jättänyt kaupunkiin jälkensä: on kauniita pagodeja ja rakennuksia siirtomaakaudelta, jolloin Vietnam oli osa Ranskan Indokiinaa. Katukuvaa hallitsevat nykyään kuitenkin modernit kerrostalot, värikkäät mainoskyltit ja uudet autot.

Kun olemme majoittuneet, lähdemme kävelylle yhdelle kaupungin keskusaukioista. Siellä seisoo Notre Damen katedraali, jota rakennettiin 1877–1883. Katedraalissa on kaksi 40 m korkeaa tornia, jotka näkyvät kauas. Näemme myös kaupungintalon, oopperatalon ja vanhan postitalon. Ne kaikki sijaitsevat lähekkäin.

Tapaamme uudelleen illalla ja lähdemme yhteiselle tervetuloillalliselle hyvään paikalliseen ravintolaan.

Päivä 3
Ho Chi Minh City. Cu Chin tunnelit ja kaupunkikierros.

Aikaisin aamulla ajamme bussilla tutustumaan kuuluisiin Cu Chin tunneleihin, jotka Etelä-Vietnamin kansallinen vapausrintama rakensi 1940–60. Aluksi tunneleista haettiin suojaa helikoptereilta ja muulta modernilta sotakoneistolta, mutta Vietnamin sodan riehuessa pahimmillaan tunneleita jatkettiin ja yhdistettiin ja lopulta ne ulottuivat Ho Chi Minh Citystä Kambodžan rajalle saakka. Pelkästään Cu Chin alueella on yli 250 km maanalaisia tunneleita.

Palattuamme Ho Chi Minh Cityyn syömme lounasta ja tutustumme joihinkin kaupungin lukuisista nähtävyyksistä. Käymme ensimmäisenä presidentinpalatsissa tai Itsenäisyyden palatsissa, kuten sitä nykyisin kutsutaan. Mahtipontinen palatsi on tyypillinen 1960-luvun rakennus, johon Etelä-Vietnamin presidentti Ngo Dinh Diem asettui hylättyään vanhan ranskalaisen kuvernöörin asunnon. Pääsemme kokemaan kadonneiden aikojen suuruuden ja rikkauden vaeltaessamme läpi valtavien salien, jotka ovat samassa kunnossa kuin vuonna 1975.

Tutustumme myös yhteen kaupungin kiinnostavimmista museoista, nimittäin sotamuseoon, joka kertoo Vietnamin pitkästä itsenäisyystaistelusta. Pääpaino on ”sodassa Yhdysvaltoja vastaan”, jonka me tunnemme Vietnamin sotana (1965–1973). Museo on jaettu eri teemoihin ja kertoo mm. biologisen sodankäynnin (Agent Orange) jälkiseurauksista.

Museossa on lisäksi näyttely siitä, kuinka Vietnamin sotaa vastustettiin maailmanlaajuisesti. Puutarhassa on vanhoja lentokoneita, taisteluvaunuja yms. Museo on rankka, kuten itse aihekin, mutta ehdottomasti mielenkiintoinen ja tärkeä, jotta voi ymmärtää Vietnamin historiaa ja tätä päivää.

Päivä 4
Ho Chi Minh City. Risteily alkaa: Can Tho–Long Xuyen.

On tullut aika poistua Ho Chi Minh Citystä ja aloittaa kiinnostava risteily Mekongjoella. Ajamme etelään kohti valtavaa Mekongjoen suistoa. Pysähdymme vilkkaassa kauppakaupungissa Cai Bessa. Syömme siellä lounaan mukavassa ravintolassa, joka sijaitsee hedelmäpuiden ympäröimänä joen äärellä.

Matka jatkuu Can Thohon, jossa nousemme ihastuttavan jokiristeilyaluksemme Victoria Mekongin kyytiin. Loppupäivän rentoudumme ja tutustumme alukseen. Illalla syömme yhdessä illallista aluksen ravintolassa. Seuraavien päivien aikana ateriat tarjoillaan monipuolisesta seisovasta pöydästä tai valmiilta ruokalistalta. Ruokalajit ovat paikallisia ja valmistettu paikallisista raaka-aineista. On myös mahdollista saada eurooppalaistyylistä ruokaa sekä kasvisruokaa.

Päivä 5
Long Xuyen–Tiger Island–Tan Chau. Kelluvat markkinat ja käynti pagodissa.

Heti aamiaisen jälkeen lähdemme Long Xuyenin värikkäille kelluville markkinoille. Tänne tuodaan veneillä kaikenlaisia hedelmiä, kasviksia ja muuta tavaraa, ja ne myös myydään ja ostetaan veneistä käsin. Markkinat ovat ainutlaatuinen elämys ja siksi niille kannattaa tulla aamuvarhaisella. Käymme katsomassa lähemmin pientä museota, joka esittelee mm. khmerien ja cham-kansan keramiikkaa, koruja ja muita esineitä. Sitten palaamme alukselle.

Risteilemme Mekongjokea pitkin samalla, kun nautimme lounasta aluksella. Nousemme maihin eräällä jokisuiston lukemattomista saarista. Tämä saari on saanut nimekseen Tiger Island, Tiikerisaari. Lähdemme tutustumaan saareen ”xe loin” eli paikallisen taksin kyydissä. Kyse on moottoripyörän vetämästä avoimesta peräkärrystä, jossa matkustajat istuvat. Matkan varrella pysähdymme paikallisilla verstailla ja näemme, miten tehdään koreja sekä puukaiverruksia. Käymme katsomassa myös pienehköä pagodia, jota paikalliset kutsuvat nimellä Mr. Tiger’s Temple, Herra Tiikerin temppeli. Saamme kuulla tarinan siitä, miksi saari on saanut nimen Tiger Island. Päivän päätteeksi palaamme alukselle ja jatkamme risteilyä kohti Tan Chauta.

Päivä 6
Tan Chau.

Aamulla nousemme paikallisen sampaanin – perinteisen vietnamilaisen jokiveneen – kyytiin ja suuntaamme jokirantaan.

Vietämme päivän maissa ja tutustumme paikallisiin verstaisiin. Kuulemme, millaista elämä jokisuistossa on ja näemme, miten paikallisia tuotteita käsitellään. Ajamme läpi peltojen ja pienten kylien ja saamme käsityksen siitä, miten paikallisväestö työskentelee ja elää. Näemme myös paikallista kalankasvatusta ja käymme taolaisessa temppelissä.

Päivän päätteeksi palaamme alukselle. Osallistumme perinteiseen vietnamilaiseen leijonatanssiin, jonka jälkeen nautimme jälleen mukavan illallisen aluksella.

Päivä 7
Tan Chau–Phnom Penh, Kambodža.

Tänään vietämme pääosan päivästä aluksella. Onneksi siellä on paljon tekemistä! Päivän voi aloittaa joogalla tai nauttia rauhassa kupposen kahvia parvekkeella. Sitten on hyvä mennä nauttimaan ihana aamiainen aluksen ravintolaan. Nauti näkymistä aurinkokannelta, kun matkaamme kohti Kambodžan rajaa. Tai pulahda uima-altaaseen virkistäytymään.

Puolenpäivän aikaan ylitämme Kambodžan rajan ja täytämme viisumipaperit ym. Kun rajamuodollisuudet on ohi, jatkamme matkaa kohti Kambodžan pääkaupunkia Phnom Penhiä. Saavumme perille iltapäivän lopulla. Meillä on hyvin aikaa istua aurinkokannella ja lukea tai nauttia viileä juoma.

Ravintolan henkilökunta esittelee päivän aikana, miten paikallisista hedelmistä tehdään upeita kaiverrettuja taideteoksia. Kaiverruksia näkee Aasiassa usein ruoka-annosten ja seisovan pöydän koristeina.

Päivä 8
Phnom Penh. Kaupunkikierros, Kuoleman kentät ja vankila S-21.

Tänään tutustumme Kambodžan pääkaupunkiin Phnom Penhiin, jonka rustiikki viehätysvoima ja eleganssi henkii yhä siirtomaa-ajan henkeä. Entiset Ranskan siirtomaaherrat ovat jättäneet selkeän jäljen Phnom Penhin arkkitehtuuriin. Aiemmin kaupunkia leveine bulevardeineen pidettiin Indokiinan kauneimpana.

Historialliset tapahtumat ja maan puutteelliset resurssit ovat vaikuttaneet siihen, että vain harvat Ranskan siirtomaakauden rakennuksista on säilytetty. Phnom Penh näyttääkin lähinnä nykyaikaiselta suurkaupungilta.

Käymme vaikuttavassa kuninkaallisessa palatsissa vuodelta 1866. Se on Kambodžan vastine Bangkokin Grand Palacelle. Koska kuningas asuu yhä palatsissa, vain osa palatsista on avoinna yleisölle. Palatsin luona sijaitsee Hopeapagodi, jonka kattoa peittää 5 000 painavaa hopealaattaa. Myös kultaisten, hopeisten, pronssisten ja kristallisten Buddha-patsaiden kokoelma tekee vaikutuksen.


Paikallisessa ravintolassa nautitun lounaan jälkeen paneudumme Kambodžan surulliseen aikakauteen Pol Potin alaisuudessa. Vierailemme Kuoleman kentillä Choeung Ekissä noin 15 km päässä Phnom Penhin keskustasta.

Nykyään paikka on tunnelmaltaan erittäin rauhallinen, vaikka näillä pelloilla punakhmerit pahoinpitelivät ja tappoivat hyvin julmalla tavalla tuhansia ihmisiä. Uhrien kärsimyksistä muistuttaa korkea stupa, joka on täytetty joukkohaudoista löytyneiden ihmisten pääkalloilla.

Seuraavaksi ajamme Tuol Sleng -museolle. Tuol Svay Prey High School muutettiin 1975 punakhmerien vankilaksi ja jolle annettiin nimi S-21 (Security Prison 21). Vankila toimi 1975–1978 kidutuskammiona, jonne yli 17 000 ihmistä joutui kidutettavaksi ennen kuljettamista tuhoamisleirille Choeung Ekiin (tunnetaan nykyään nimellä Killing Fields – Kuoleman kentät).

Nykyään S-21 toimii Tuol Sleng -museona, joka kertoo Punakhmerien hirmuteoista. Kaikki S-21:n vangit valokuvattiin. Museon seinillä on esillä vankien kuvia – epätoivo paistaa heidän kasvoistaan. Museovierailu muistuttaa meitä ihmisen pimeimmästä puolesta.

Palattuamme alukselle tapaamme paikallisen ammattivalokuvaajan, jonka syntymäpaikka on ”Site B”, kambodžalaisten pakolaisten leiri Thaimaassa. Hän kertoo kiehtovasta elämästään ja työstään.

Päivä 9
Phnom Penh–Silk Island–Kampong Cham.

Poistumme pääkaupungista ja matkaamme hieman pohjoisemmaksi Silk Islandille, joka on silkkituotannosta tunnettu Mekongjoen saari. Vietämme hieman aikaa saarella ja kuljemme pienten kylien ja pagodien keskellä. Näemme naisia istumassa ja työskentelemässä kangaspuiden äärellä, jotka on yleensä asetettu talon alle. Kyläläiset pitävät kiinni vanhoista perinteistä, joiden avulla he voivat ansaita rahaa.

Palaamme alukselle lounasaikaan ja nautimme viimeisen lounaan aluksella samalla, kun alus kulkee kohti Kampong Chamin kaupunkia.

Ennen jäähyväisillallista, jonka nautimme aluksella, näemme perinteisiä khmerien tansseja.

Päivä 10
Kampong Cham–Siem Reap.

Aamiaisen jälkeen on tullut aika poistua alukselta. Ajamme bussilla Kampong Chamista Siem Reapiin. Pysähdymme matkan varrella pari kertaa sekä syömme lounasta. Pysähdymme mm. lähes tuhat vuotta vanhalla Kampong Kdein sillalla, joka on yksi harvoista yhä käytössä olevista khmerien valtakaudelta jäljellä olevista silloista. Saavumme Siem Reapiin iltapäivällä. Majoitumme hotelliin ja vietämme loppupäivän rentoutuen tai kaupunkia katsellen.

Päivä 11
Siem Reap. Angkor Thom ja Angkor Wat.

Tänään käymme Angkor Thomissa, khmerien valtakunnan viimeisessä pääkaupungissa, joka rakennettiin 1100-luvulla kuningas Jayavarman VII alaisuudessa. Yhdeksän neliökilometrin kokoista rauniokaupunkia ympäröi kahdeksan metriä korkea muuri. Kuljettuamme läpi norsujen koristelemasta portista suuntaamme Bayon-temppeliin, joka sijaitsee täsmälleen kaupungin keskipisteessä. Temppelissä on 54 tornia, joihin on kaiverrettu mystisiä ihmiskasvoja. Tornit symboloivat valtavan khmerien valtakunnan 54 provinssia. Näemme kauniita reliefejä myös Norsujen terassilla ja Spitaalisen kuninkaan terassilla.

Lounasaikaan palaamme takaisin hotellille ja pidämme pitkän lounastauon, jonka aikana on ehtii vaikka rentoutua altaalla ja nauttia hyvästä kirjasta.

Iltapäivällä vaihdamme bussin tuktukiin ja ajamme Angkor Watin upealle temppelialueelle. Temppelikompleksin mitat ovat 20 x 50 km, ja se toimi 800–1300 mahtavan khmerien valtakunnan pääkaupunkina. Itse Angkor Wat on pelkästään suurin monista temppeleistä, vaikka se onkin antanut nimen koko alueelle. Angkor Wat on yksi paikoista, jotka saavat kävijän leuan loksahtamaan. Se ei jätä tilaa epäilylle siitä, oliko khmerien valtakunta todella niin mahtava kuin kerrotaan.

Jos sää sallii, nautimme auringonlaskusta kauniilla temppelialueella ennen kuin palaamme hotellille.

Päivä 12
Siem Reap. Maamiinamuseo, käynti maalaiskylässä ja jäähyväisillallinen.

Vuosikymmeniä jatkuneiden konfliktien, sisällissodan, punakhmerien valtakauden, amerikkalaisten pommitusten ja Vietnamin miehityksen jälkeen Kambodža on yhä maa, jossa on eniten maamiinoja koko maailmassa.

Useita siviilejä kuolee ja loukkaantuu yhä vuosittain maamiinojen ja muiden aiempien taisteluiden jäänteiden vuoksi. Maamiinat sijaitsevat riisipelloilla, joilla työskennellään sekä pikkuteillä, joita koululaiset käyttävät koulumatkoillaan.

Vaikka miljoonia maamiinoja on jo löydetty, saattaa vielä mennä seuraavat 10–20 vuotta, kunnes kaikki miinat on poistettu Kambodžasta. Vierailemme CMAC-museossa (Cambodian Mine Action Center) kaupungin ulkopuolella. Teemme opastetun kierroksen ja saamme tietoa haasteista, joita hylättyihin maamiinoihin liittyy ja siitä, mitä niiden poistamiseksi tehdään. Tämän hieman synkän vierailun jälkeen tutustumme khmerien kyliin ja tutustumme heidän elämäntapaansa. Näemme, miten paikalliset viljelevät vihanneksia ja kuinka kanojen ja ankkojen kasvattaminen on tärkeä osa heidän arkeaan.

Näemme myös, miten ”sticky ricea” valmistetaan bambuputkessa. Syömme paikallistyylisen lounaan kylässä, minkä jälkeen kuljemme kylän vanhan pagodin ohi. Jos olemme onnekkaita, paikallinen munkki saattaa siunata meidät.

Vierailtuamme kylässä palaamme takaisin Siem Reapiin ja vietämme iltapäivän kukin omaan tahtiinsa – voit esim. kierrellä kaupungilla tai lekotella uima-altaalla. Illalla nautimme jäähyväisillallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 13
Siem Reap. Omaa aikaa. Lento Bangkokiin.

Jos haluat käydä vielä ostamassa tuliaisia tai matkamuistoja, nyt on viimeinen tilaisuus. Päivä on omaa aikaa, kunnes lähdemme kohti lentokenttää ja lennämme Bangkokiin.

Päivä 14
Bangkok. Kaupunkikierros Wat Polla ja veneretki pitkähäntäveneillä

Tänään koemme joitain Bangkokin monista nähtävyyksistä. Kuljemme kaupungin vilinässä ja ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Wat Saket, joka tunnetaan myös Kultaisen vuoren temppelinä.

Tämä kompleksi on peräisin 1700-luvulta, ja siihen kuuluu keinotekoinen kumpu (Golden Mount), jonka päällä on stupa, josta avautuu kaunis näkymä Bangkokin vanhaan osioon. Seuraavaksi vierailemme pienessä kaupassa, jossa perhe on valmistanut almumaljoja sukupolvien ajan.

Almukulhoilla on syvät juuret buddhalaisessa perinteessä, ja buddhalaiset munkit käyttävät niitä ruoan ja lahjoitusten keräämiseen osana uskonnollista kasvatustaan. Näemme almukulhot tuotannon eri vaiheissa ja näemme, kuinka käsityöläiset työskentelevät.

Jatkamme Pak Klong Talatille, Bangkokin pääkukkamarkkinoille. Markkinat ovat värien ja toiminnan ilotulitusta. Markkinat ovat avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Kukkia myydään sekä tukkukauppiaille että paikallisille kuluttajille. Syömme lounasta paikallisessa ravintolassa. Täydellä vatsalla tutkimme Wat Phoa, buddhalaista temppelikompleksia, jota kutsutaan sijaintinsa vuoksi "kuninkaalliseksi luostariksi" (Wat Luang). Wat Pho sijaitsee lähellä Suurta palatsia ja sen merkitys on suuri thai-buddhalaisessa kulttuurissa. Wat Po on luultavasti tunnetuin valtavasta, 46 metriä pitkästä Makaavasta Buddhastaan.

On aika nähdä Bangkok eri näkökulmasta. Nousemme niin sanottuun "longtail-veneeseen" ja suuntaamme ulos joelle ja pienille kanaville. Kuljemme pitkin Chao Phraya -jokea, joka jakaa Bangkokin kahtia, ja joka on vuosien ajan toiminut Bangkokin päävesiväylänä. Käännymme yhdelle pienemmistä kanavista, joka vie meidät Thonburin, Thaimaan vanhan pääkaupungin, läpi. Matkan varrella ohitamme paalujen varaan rakennettuja puutaloja, joista osa on paremmassa kunnossa kuin toiset. Näemme rehevää vehreyttä ja viehättäviä buddhalaisia temppeleitä. 

Veneretken jälkeen ajamme takaisin hotellillemme ja loppuilta on omaa aikaa.

Päivä 15
Omaa aikaa ja lento Helsinkiin.

Sinulla on vielä aikaa kokea Bangkokia ominpäin. Uima-altaan äärellä on myös mahdollisuus rentoutua, sillä pidämme hotellihuoneet, kunnes on melkein aika lähteä Bangkokista ja Kaakkois-Aasiasta. Lennämme Bangkokista ja laskeudumme Helsinkiin seuraavana päivänä.

Päivä 16
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 3.998€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle (Deluxe stateroom-hytti River-kannella)

1 998€/hlö

Lisämaksulliset hyttiluokat

Deluxe Stateroom-hytti Panorama-kannella 198€/hlö
Victoria Suites Panorama-kannella 598€/hlö

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Ho Chi Minh City – Helsinki (välilasku ja koneenvaihto menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Sisäinen reittilento Siem Reap – Bangkok turistiluokassa
  • Majoitus 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hoetlli Continentalissa Ho Chi Minh Cityssä (Deluxe-huone)
  • Majoitus 3 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa Sokha Angkor hotellissa Siem Reapissa (Deluxe-huone)
  • Majoitus 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa Bangkokissa
  • Majoitus 6 yötä jaetussa kahden hengen hytissä Victoria Mekong-aluksella (Deluxe-hytti River-kannella)
  • Aamiaiset päivinä 3-15
  • Lounaat (ei sis.pvinä 2, 15 ja 16)
  • Illalliset (ei sis. 3, 10, 11 ja 13)
  • Vesi, virvoitusjuomat, kahvi, tee ja paikallinen olut aluksella sekä viini aterioiden yhteydessä.
Hintaan ei sisälly

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Sadekausi ja olosuhteet

Sadekaudella Tonle Seap -järven pinta voi nousta jopa 10 m. Suurten vaihteluiden vuoksi vedenkorkeutta on vaikea ennustaa. Matkaohjelma on tästä syystä suuntaa antava, sillä mm. vedenkorkeus, sää ja tuuli voivat vaikuttaa siihen, että reittiä on vaihdettava tai yksittäisiä retkiä peruttava. Mikäli matkaohjelmaa joudutaan muuttamaan, pyrimme tietenkin etsimään tilalle parhaan mahdollisen korvaavan vaihtoehdon.

Lue lisää matkakohteista

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta ja juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia

Kambodža: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/kamboda

Vietnam: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/vietnam

Thaimaa: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/thaimaa  

Matkatavarat

Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tällaisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja