Usein kysytyt kysymykset koronatilanteeseen liittyen

Olemme koonneet tähän aikaan liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme, mikäli kaipaat lisätietoa.

Kannattaako matkaa vielä varata?

Noudatamme aina ulkoministeriön, THL:n ja muiden viranomaisten suosituksia. Tämä koskee luonnollisesti myös viranomaissuosituksia maissa, joihin järjestämme matkoja. Albatros Travel ei siis toteuta matkoja, mikäli viranomaiset arvioivat, ettei kyseiseen maahan matkustaminen ole suunniteltuna ajankohtana vastuullista. Mikäli matkasi tästä syystä peruuntuu, saat rahasi takaisin niin pian kuin mahdollista – ja joka tapauksessa 14 vuorokauden sisällä.

Kun ostat matkan Albatros Travelilta, sinua suojelee laki matkapalveluyhdistelmistä. Kuulumme myös tanskalaiseen takuurahastoon Rejsegarantifondeniin, jonka takuu kattaa suomalaisetkin matkustajat. Lisäksi tarjoamme 31.8.2021 asti muutos- ja peruutusturvan, joka takaa asiakkaillemme joustavat muutosehdot.

Lue lisää ehdoista

Jos haluan perua matkan, mitä se maksaa?

Voit rauhallisen mielin suunnitella seuraavaa matkaasi ja muuttaa suunnitelmia. Voimassa on Albatrosin muutos- ja peruutusturva: Voit peruuttaa tai vaihtaa matkan kerran kuluitta toiseen matkaan, kun matkavaraus on tehty vähintään 135 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Voit tehdä peruutuksen tai muutoksen 60 päivän sisällä matkavarauksesta. Mikäli peruutat matkan palautamme ennakkomaksun.

Lue lisää muutos- ja peruutusturvasta täältä. 

Joillekin yksittäisille matkoille emme voi tarjota muutos- ja peruutusturvaa. Näitä matkoja koskee Albatros Travelin lisä-ja erityisehdot 

Mitä tapahtuu, jos matkani perutaan?

Jos joudumme perumaan matkasi, palautamme maksamasi summan 14 vuorokauden kuluessa.

Mitä jos saan koronatartunnan juuri ennen matkaa?

Matkamme eivät sisällä peruutusturvaa tai muita henkilökohtaisia vakuutuksia. Asiakkaan tulee ottaa jo matkan varausvaiheessa riittävän kattava matkavakuutus ja peruutusturva, joka kattaa myös mahdollisen matkan pidennyksen ja matkatavarat. On tärkeää tarkistaa vakuutusyhtiön korvausrajoitteet Korona Covid-19 epidemiasta johtuen. Sekä tarkistamaan vakuutuksen kattavuuden eri maissa, mikäli ennen matkaa/matkan aikana/matkan jälkeen joudutte käyttämään vakuutustanne. Tai mikäli viranomaismääräyksistä johtuen matka esim. keskeytyy korona Covid-19 tilanteen vuoksi. On tärkeää, että vakuutus sisältää kattavan peruutusturvan oman, lähiomaisen tai matkatoverin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta, ja matka joudutaan näitä syistä peruuttamaan tai keskeyttämään. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne. Vakuutuksen tulee aina olla voimassa ennen matkan alkua ja koko matkan ajan.

Mikäli matkavakuutukseesi ei sisälly peruutusvakuutusta, joka kattaa tilanteet, joissa vakuutettu saa positiivisen testituloksen koronatestissä eikä pääse matkalle, peruutusta koskee Albatros Travelin normaalit peruutusehdot. 

Vaaditaanko minulta rokotepassia/-todistusta, jotta pääsen matkalle?

Joissakin maissa on voimassa sääntö, että maahan saapuessa on esitettävä negatiivinen koronatestitulos. Testaustuloksen aikaraja vaihtelee maittaan. Osa lentoyhtiöistä voi myös vaatia kauttakulkua tai maahanpääsyä varten negatiivisen tuloksen koronatestistä. Parhaillaan suunnitellaan EU:n yhteistä järjestelmää, digitaalista rokotepassia, jota käytettäisiin matkustettaessa toisiin EU-maihin. Rokottamattomille riittää todennäköisesti negatiivinen koronatesti tai vasta-ainetesti. Joka tapauksessa on tärkeää, että seuraat matkustusohjeita, jotka koskevat matkakohdettasi. Näin pysyt ajan tasalla siitä, millaiset maahantulorajoitukset ovat kulloinkin voimassa

https://um.fi/etusivu

Mitä tapahtuu, jos minulla tai jollakin matkaseurueestani ei ole vaadittuja maahantuloasiakirjoja, kuten esim. rokotepassia?

On matkustajan omalla vastuulla hankkia ja ottaa matkalle mukaan kohteessa vaadittavat asiakirjat. Mikäli matkustaja ei pysty hankkimaan vaadittavia maahantuloasiakirjoja, matka pitää perua. Tällöin toimitaan Albatros Travelin normaalien peruutusehtojen mukaisesti (Albatros Travel lisä-ja erityisehdot).

Oletettavasti useimpiin matkakohteisiin pääsee negatiivisen koronatestin kautta, mutta se riippuu täysin matka-ajankohtana voimassa olevista maahantulorajoituksista ja viranomaismääräyksistä.

Albatros Travelin asiakkaana voimme tarjota sinulle Suomen Matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) sopimia erikoishintoja  koronatesteihin (PCR-testi tai antigeenitesti)  PR2You Oy:n kanssa Suomen toimipisteissä.

PR2You Oy:n erikoishinnat ovat (6.7.2021 alkaen) PCR-testi 99€/hlö ja antigeenitesti 29€/hlö. Lue lisää PR2You Oy:n kotisivulta ajankohtaista tietoa paikkakunnista, ajanvarauksesta ja testistä, maksukäytännöistä sekä englanninkielisestä todistuksesta

https://www.pr2y.fi/

Tarvitset alennuskoodin aikaa varatessasi, jotta mainitut hinnat ovat voimassa. Saat koodin Albatros Travelin asiakaspalvelusta 09-31585999 (ma-to kl 9-17).

Mitä tapahtuu, jos kohdemaa vaatii rokotuspassia/-todistusta, mutta en ole ehtinyt saada rokotetta ennen matkaa?

Mikäli joutuisit tällaiseen tilanteeseen, negatiivinen koronatesti oikeuttaisi kuitenkin pääsyn matkakohteeseen. On kuitenkin pidettävä mielessä, että matka-ajankohtana voimassa olevat maahantulorajoitukset ovat ne, jotka ratkaisevat. Emme valitettavasti voi etukäteen varmasti tietää, mikä tilanne on sillä hetkellä.

Mitä jos olen sairastanut koronan – riittääkö todistus sairastamisesta?

Se riippuu täysin siitä, millaiset määräykset matkakohteessa on voimassa matka-ajankohtana. On mahdollista, että joudut silti tekemään koronatestin. Näin toimitaan tällä hetkellä useissa maissa.

Mistä tiedän, onko tulossa maahantulorajoituksia, jotka vaikuttavat matkaani?

Saat meiltä sähköpostia 45 päivää ennen matkaa. Kerromme siinä, millaiset maahantulorajoitukset koskevat matkaasi sillä hetkellä. Sen jälkeen pyydämme, että pidät itse silmällä mahdollisia uusia määräyksiä tai rajoituksia, jotka vaikuttavat matkaasi. Seuraa siis aktiivisesti kohdemaatasi koskevia matkustustiedotteita, jotta pysyt ajan tasalla mahdollisista muutoksista. Ulkoministeriön suositukset ja matkustustiedotteet voit lukea täältä: https://um.fi/etusivu

Mistä tiedän, että te pidätte huolta turvallisuudestani matkan aikana?

Riippumatta siitä, mihin päin maailmaa matkustatkaan, työskentelemme koko ajan sen puolesta, että matkasi on mahdollisimman turvallinen. Vaadimme mm. että kaikki matkanjohtajamme ovat suorittaneet WHO:n kurssin koronaviruksen leviämisen ehkäisemisestä ja ovat saaneet siitä todistuksen, ennen kuin he lähtevät matkalle asiakkaidemme kanssa.

Lue täältä lisää siitä, mitä muuta olemme tehneet minimoidaksemme koronaviruksen tarttumisen matkan aikana.

Miten vakuutan itseni siltä varalta, että sairastun koronaan ja joudun karanteeniin matkakohteessa?

Kuten aina, on tärkeää hankkia tarpeeksi kattava matkavakuutus ennen matkaa. Näin säästät itseäsi ja matkakumppaneitasi tarpeettomalta huolelta ja ongelmilta. Varmista, että vakuutuksesi kattaa sairastumisen koronaan matkan aikana. Tarkista omalta vakuutusyhtiöltäsi matkavakuutuksen riittävä kattavuus eri maissa ja se on kattava eri tilanteissa ennen/matkan aikana/matkan jälkeen.