Viikinkien reitillä Tanskasta Skotlantiin – Ocean Albatros

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Koe luonnonkaunis Pohjois-Atlantti risteilyllä uuden tutkimusmatka-aluksen Ocean Albatrosin kyydissä!

Uusi hinta

Odotettavissa on kulttuuria, luontoa ja historiaa, kun kuljemme viikinkien vanavedessä! Risteilyreitti kulkee Kööpenhaminasta Skageniin ja sieltä Norjaan, edelleen Shetlandsaarille ja Orkneylle. Risteily päättyy Skotlantiin.

Matkaamme huippumodernilla Ocean Albatros -tutkimusmatka-aluksella, merimatkojen aikana ahkerat esitelmöitsijämme kertovat entisaikojen merenkulkijoista. Risteily alkaa Kööpenhaminasta, josta otamme kurssin kohti maalauksellista Skagenia. Siellä käymme mm. Skagenin taidemuseossa ja tutustumme joihinkin ikonisiin taiteilijoihin, jotka ovat työskennelleet seudulla. Vierailemme myös Grenenissä ja nousemme traktoribussin kyytiin ja käymme katsomassa paikkaa, jossa Skagerrak ja Kattegat kohtaavat.

Seuraavaksi otamme kurssin kohti Haugesundia, viikinkikuningas Harald I:n kotikaupunkia, jossa yhdistyy kiehtova historia ja mielenkiintoinen arki.

Matkan varrella nautimme Ocean Albatrosin moderneista mukavuuksista, jotka ovat täydellinen vastakohta entisaikojen viikinkien olosuhteille. Reitti on kuitenkin sama. Määränpäämme on nimittäin myyttiset saariryhmät Shetlandsaaret ja Orkneysaaret, joilla maisemat ovat vaikuttavat, samoin viikinkihistoria.

Tutustuttuamme näihin etäisiin ja eristyksissä sijaitseviin saariin kapteeni ohjaa aluksen kohti Skotlantia. Aberdeenin satamakaupungissa nousemme maihin. Runsassisältöisen kaupunkikierroksen jälkeen matkaamme bussilla kohti etelää. Ohjelmassa on kaksi hienoa päivää Skotlannin itärannikolla. Yksi matkan kohokohdista on historiallinen ja vaikuttava Skotlannin pääkaupunki Edinburgh.

Matkalla on mukana kansainvälinen tutkimusalustiimi.

Valmistaudu todelliseen kevätseikkailuun täynnä kulttuurihelmiä, vaikuttavia maisemia ja historiaa. Kaikki tämä uuden aluksemme kyydissä sekä klassisissa skotlantilaishotelleissa.

Huipputarjous! Viikinkien reitillä Tanskasta Skotlantiin nyt vain alkaen 2798€/hlö (alkuperäinen hinta alkaen 3798€/hlö). 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Risteily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta USD, DKK, NOK, GBP

Päiväohjelma 8 päivää
Päivä 1
Laivaannousu Kööpenhaminassa. Risteily alkaa. Ensimmäinen illallinen aluksella.
Päivä 2
Skagen, Tanska. Valon kaupunki – Tanskan pohjoisin paikka.
Päivä 3
Haugesund, Norja. Sillikaupunki Haugesund, Norjan viikinkien syntypaikka ja värikäs kaupungintalo.
Päivä 4
Shetlandsaaret ja Lerwickin satama- ja kalastuskaupunki. Lisämaksullinen retki Clickimin Brochiin.
Päivä 5
Orkneysaaret ja historiallinen Kirkwall. Lisämaksullinen retki katsomaan Orkneyn kohokohtia.
Päivä 6
Saapuminen Aberdeeniin, kaupunkikierros: merimuseo, historiallinen St. Andrews ja yöpyminen Dundeessa.
Päivä 7
Dundee – Edinburgh. Kaupunkikierros Edinburghissa ja aikaa omille seikkailuille kaupungissa.
Päivä 8
Edinburgh ja kotimatka.

Ocean Albatros

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Laivaannousu Kööpenhaminassa. Risteily alkaa. Ensimmäinen illallinen aluksella.

Matka alkaa kaupunkikiertoajellua Kööpenhaminassa ja sinulla on hieman omaa aikaa syödä lounasta. Nousemme laivaan Kööpenhaminan satamassa ja asetumme hytteihimme. Ennen kuin lähdemme iltapäivällä liikkeelle ja suuntaamme Juutinraumaan, aluksella pidetään pakollinen pelastusharjoitus. Nauttiessamme ensimmäistä illallistamme näemme Kronborgin paapuurin (perästä katsottuna vasemmalla) puolella.

Tutkimusmatkatiimi tiedottaa matkan aikana kaikesta laivan tarjonnasta ja pitää lisäksi useita esitelmiä ja tiedotustilaisuuksia.

Viikingit, jotka asuttivat isoja osia Pohjois-Atlantin alueesta, tulivat pääasiassa Norjasta. Nopeilla aluksillaan he pystyivät helposti taittamaan 120 km matkan päivässä ja tekemään salamahyökkäyksiä pohjoisen rannikkokaupunkeihin. Viikingit perustivat 700- ja 800-luvuilla myös omia asuinpaikkoja Pohjois-Atlantin alueelle. Kuljemme heidän vanavedessään tällä mielenkiintoisella merimatkalla pohjoiseen.

Illallinen aluksella.

Päivä 2
Skagen, Tanska. Valon kaupunki – Tanskan pohjoisin paikka.

Asetumme laituriin Skagenin kalastussatamassa ja aloitamme seikkailumme seudulle tyypillisten keltaisten talojen, upean auringonvalon ja valkoisten hiekkarantojen keskellä. Ilmassa on tunnelmaa, meren tuoksua ja lokkeja.

Ensimmäinen ohjelmanumero on kierros Grenenissä, jossa nousemme perinteisen traktoribussin kyytiin ja käymme katsomassa paikkaa, jossa Skagerrakin ja Kattegatin aallot kohtaavat. Tämä erityinen luonnonilmiö vetää puoleensa valtaosaa Skagenin-kävijöistä.

Alue Grenenin ympärillä on luonnonsuojelualuetta ja siellä elää paljon eläimiä. Hylkeet ottavat rannalla rentoina aurinkoa turisteista piittaamatta, ja monet lintulajit viihtyvät seudulla.

Käytyämme Tanskan pohjoisimmassa paikassa palaamme takaisin Skageniin. Teemme kävelykierroksen, joka keskittyy kaupungin historiaan, sitkeisiin kalastajiin ja nykypäivän matkailuun. Yksi kohteistamme on mm. Skagenin taidemuseo, jossa on pysyvästi esillä Skagenin maalarit  ryhmän teoksia. Ryhmään kuuluivat mm. P. S. Krøyer, Holger Drachmann ja Laurits Tuxen. Maailmankuulut taiteilijat loivat täällä 1800-luvulla kansainvälisesti merkittäviä teoksia taiteilijayhdyskunnassa, joka koostui pääasiassa skandinaavisista taiteilijoista. Museossa on monien Skagenissa 1870–1930 asuneiden ja vierailleiden taiteilijoiden maalauksia, veistoksia ja piirroksia sekä toisinaan erikoisnäyttelyitä.

Kierroksen jälkeen on omaa aikaa. Voimme nauttia elämästä huvivenesatamassa, käydä Anchers Husissa, Drachmanns Husissa tai vain kierrellä kauniissa Skagenissa (sisäänpääsymaksut eivät sisälly matkan hintaan). Myöhäisen lounaan voi hyvin nauttia aluksella sen jatkaessa matkaa.

Täysihoito aluksella.

Päivä 3
Haugesund, Norja. Sillikaupunki Haugesund, Norjan viikinkien syntypaikka ja värikäs kaupungintalo.

Ensimmäisen norjalaisen viikinkikuninkaan Harald Kaunotukan kotipaikka sijaitsee Bergenin ja Stavangerin välissä Lounais-Norjassa. Täällä pienten saarten ja vuonojen joukossa pysähdymme ja lähdemme tutustumaan vanhaan kaupunkiin Karmsundin rannalla. Samaisessa salmessa (nor. sund), joka suojasi ohikulkevaa laivaliikennettä, kalastettiin laajamittaisesti silliä. Sillinkalastus olikin hyvin tärkeä kaupunkia vaurastuttava tekijä.

Sillikaupungissa on omaleimainen vaaleanpunainen kaupungintalo vuodelta 1931. Merenkulkuun ja laivanrakennukseen liittyvä historia näkyy Haugesundissa vahvasti. Haugesund oli Norjan neljänneksi suurin merenkulkukaupunki vuonna 1913. Vesireitti mahdollisti monille asukkaille sen, että he saattoivat tutustua maailmaan. Monet kapteenit ja merenkulkijat ovat sitoneet ensimmäiset köytensä ja mitanneet ensimmäiset merimailinsa tällä seudulla. Norjaa voidaan edelleen kutsua ylpeäksi merenkulkuvaltioksi, sillä tuhannet norjalaiset ovat yhä merellä joka päivä.

Islantilaisissa Orkneyinga- ja Heimskringla-saagoissa kerrotaan Haraldista, ensimmäisestä viikinkikuninkaasta, joka johtaa sotaretkiä Hebrideille. Siellä hän jahtasi toisinajattelijoita ja kuninkaan vastustajia, jotka olivat paenneet Norjasta ja ryhtyneet harjoittamaan merirosvousta pienillä saarilla. Nämä retket jatkuivat aina Skotlannin maaperälle saakka, kuten jatkuu meidänkin retkemme.

Päivä 4
Shetlandsaaret ja Lerwickin satama- ja kalastuskaupunki. Lisämaksullinen retki Clickimin Brochiin.

Tänä aamuna saamme näkyviimme Shetlandsaaret.

Kierrettyämme Nossin ja isomman naapurisaaren Bressayn pohjoispuolelta saavumme Lerwickiin, joka sijaitsee Shetlannin pääsaarella Mainlandilla. Shetlanti koostuu yli 100 saaresta ja luodosta, joista vain 15:llä on asutusta vuoden ympäri. Saaret muodostavat Yhdistyneen kuningaskunnan pohjoisimman osan noin 300 km päässä Skotlannin rannikosta. ”Keskeinen” sijainti Pohjois-Atlantilla on houkutellut aikojen kuluessa saarille monia merenkulkijoita. Skandinaavinen perintö näkyy yhä sekä murteissa ja kansanperinteessä että paikannimissä. Valtaosa saarten asukkaista on lampaita, joita on yli 330 000. Seuraavaksi suurimman ryhmän muodostavat myrskylinnut, lunnit ja kiislat. Ihmisiä saarilla asuu vain 24 000.

Päivän retki on lyhyt bussikierros pääsaarella. Siellä nautimme näkymistä hurmaavaan Scallowayn kylään ja Scallowayn linnalle ja käymme Clickimin Brochissa, joka on ainutkertainen esimerkki pronssi- ja rautakauden arkkitehtuurista. Lerwickissä meillä on hieman omaa aikaa. Voit käydä katsomassa Fort Charlottea, joka on rakennettu vuonna 1665. Siellä katselemme ampuma-aukoista näkymiä yli vanhankaupungin ja sataman. Iltapäivällä nousemme jälleen alukseen ja otamme kurssin kohti Orkneysaaria.

(Päivän retki Clickimin Brochiin on osa retkipakettia eikä sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta ”Hintatiedot”.)

Ohitamme hitaasti pienen itäisen Nossin saaren, jonka jyrkät rannat muodostavat vaikuttavan lintukallion. Keväisin täällä käy valtava kuhina. Täällä näkee eniten suulia, riskilöitä ja pikkukajavia, mutta myös merimetsoja, lunneja, kiisloja, ruokkeja ja myrskylintuja.

Päivä 5
Orkneysaaret ja historiallinen Kirkwall. Lisämaksullinen retki katsomaan Orkneyn kohokohtia.

Yön aikana olemme matkanneet Ulko- ja Sisä-Hebridien välisille vesille. Saavumme tuulen puhaltamilla Orkneysaarilla Skotlannin rannikon edustalla sijaitsevaan Kirkwalliin. Orkney on muinaisnorjaa ja merkitsee ”hylkeiden saarta”. Kuten muillakin Pohjois-Atlantin saarilla, Orkneylla on rikas viikinkihistoria.

Saaren historia ulottuu kuitenkin sitäkin kauemmas aina yhteen Euroopan vanhimmista kulttuureista. Skara Brae, Pohjois-Euroopan Pompeiji, oli piilossa lähes 5 000 vuotta, kunnes voimakas myrsky paljasti muinaisen asuinpaikan. Skara Braen 10 yksihuoneista asuntoa olivat täysin kalustettuja ja jätehuolto toimi – ja kaikki on rakennettu kivestä. Paikka on Unescon maailmanperintökohde, kuten muutamat muutkin Orkneysaarten esihistoriallisista kulttuuriaarteista.
Saavuttuamme Kirkwalliin voit lähteä bussilla katsomaan muinaisia asuinpaikkoja, kivimuodostelmia ja kalastajakyliä. Bussikierros on mahtava tilaisuus saada kuva saaren historiasta ja kulttuurista. Retkeen sisältyy pysähdys Ring of Brodgarissa, joka on yli 5 000 vuotta vanha seremoniallinen kivikehä. Käymme myös Stromnessin kylässä ja Scapa Flow’n laivastotukikohdassa.

(Päivän retki katsomaan Orkneyn kohokohtia on osa retkipakettia eikä sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta ”Hintatiedot”.)
Kirkwallissa voi käydä vaikuttavassa Pyhän Magnuksen katedraalissa sekä Bishop’s Palacen ja Earl’s Palacen maalauksellisilla raunioilla. Illalla jatkamme matkaa kohti etelää ja Skotlannin rannikkoa.

Täysihoito aluksella.

Päivä 6
Saapuminen Aberdeeniin, kaupunkikierros: merimuseo, historiallinen St. Andrews ja yöpyminen Dundeessa.

Yön aikana olemme siirtyneet kohti itärannikkoa. Saavumme aamulla Aberdeeniin, joka on Skotlannin kolmanneksi suurin kaupunki. Aluksella nautitun aamiaisen jälkeen on aika hyvästellä alus ja sen miehistö. Sitten suuntaamme Aberdeenin merimuseoon.

Tänään matkaamme pitkin maalauksellista rannikkoreittiä muinaisessa Fifen kuningaskunnassa (Kingdom of Fife). Matkalla Edinburghin suuntaan voimme tuntea golfhistorian siipien havinan vieraillessamme kuuluisassa St Adrewsin golfkaupungissa.

Golfin alkuperästä ei olla täysin varmoja, mutta se tiedetään, että moderni golf kehitettiin Skotlannissa ja sieltä se levisi muualle maailmaan. Ensimmäinen golfkerho perustettiin 1744, ja se laati pelille ensimmäiset kirjalliset säännöt. Näitä sääntöjä kehitettiin edelleen The Society of St Andrews Golfers -klubilla, joka perustettiin 1754 (nyk. Royal and Ancient Golf Club of St Andrews). Klubista tuli tietynlainen auktoriteetti, jonka puoleen käännyttiin sääntötulkinnoissa ja ratkaisuissa. Sittemmin klubista on tullut golfurheilun sääntöjen valvoja kaikkialla maailmassa lukuun ottamatta Pohjois-Amerikkaa.

Rikkaan golfhistorian, golfmuseon ja yhdeksän golfkentän lisäksi St Andrewsissa on Skotlannin vanhin yliopisto vuodelta 1413 sekä St Andrewsin linnan rauniot, joita pääsemme katsomaan. Rauniot sijaitsevat tuulisella ja kallioisella niemekkeellä, josta on jyrkkä pudotus alas Castle Sandsin rantaan sekä näkymät Pohjanmerelle.

Päivän päätteeksi saavumme Dundeehin, jossa majoitumme hotelliin ja syömme yhteisen illallisen. Heille, jotka haluavat tutustua kaupunkiin, suosittelemme Victoria & Albert Museumin Dundeen toimipistettä. Mielenkiintoisen rakennuksen on suunnitellut japanilainen huippuarkkitehti Kengo Kuma. Museon ulkopuolelle on sijoitettu kuuluisa laiva RRS Discovery, joka tunnetaan kapteeni Robert Falcon Scottin tutkimusmatkasta Antarktikselle.

Yöpyminen hotellissa Dundeessa.

Päivän ajomatka n. 150 km, matka-aika yhteensä n. 3,5 h.

Aamiainen aluksella. Lounas omakustanteinen. Yhteinen illallinen hotellissa Dundeessa.

Päivä 7
Dundee – Edinburgh. Kaupunkikierros Edinburghissa ja aikaa omille seikkailuille kaupungissa.

Hotelliaamiaisen jälkeen jatkamme kierrostamme Skotlannissa. Otamme kurssin kohti Edinburghia. Pysähdymme matkan varrella pari kertaa.

Perillä Edinburghissa lähdemme kaupunkikierrokselle, jonka aikana saamme yleiskuvan kaupungin historiasta. Näemme mm. Unescon suojeleman vanhankaupungin (Old Town) sekä uusklassismia edustavan New Townin.

Old Townissa vierailemme Edinburghin linnassa, joka sijaitsee yhdellä kaupunkikuvaa hallitsevista seitsemästä kukkulasta. Joka päivä klo 13 – paitsi sunnuntaina – kajahtaa laukaus yhdestä linnan kanuunoista. Tapa oli alun perin palvelu Leithin satamassa toimivalle merenkulkuväelle, jotta he saattoivat asettaa laivan kellon aikaan – ikään kuin aikamerkki. Huolimatta GPS:stä ja satelliittikellosta perinne elää edelleen.

Toinen kaupungin merkittävistä kukkuloista on sammunut tulivuori Arthur’s Seat. Skotlantilaisen kirjailijan Sir Walter Scottin mukaan – tunnetaan mm. ritariromaanista Ivanhoe – se on paras paikka auringonnousun ja -laskun ihailemiseen. Edinburgh onkin ainoa Euroopan kaupunki, joka vai ylpeillä sillä, että sen keskustassa sijaitsee sammunut tulivuori.

Kuljemme läpi New Townin, joka nimestään huolimatta on yli 200 vuotta vanha. Kaupunginosan suunnitteli nuori arkkitehti James Craig, ja sen symmetrinen muoto on vaikuttanut voimakkaasti eurooppalaiseen kaupunkisuunnitteluun.

Iltapäivällä saavumme hotellille, joka sijaitsee suhteellisen keskeisellä paikalla Edinburghissa. Olemme saapuneet suurkaupunkiin ja vietettyämme monta päivää risteilyllä ja kierrellen Skotlantia, tämän päivän illallispaikka on omavalintainen. Mikä oiva tilaisuus kokeilla skotlantilaisia erikoisuuksia!

Päivän ajomatka n. 110 km, matka-aika yhteensä n. 2 h.

Aamiainen hotellissa. Lounas omakustanteinen. Illallinen Edinburghissa omavalintainen ja  kustanteinen.

Päivä 8
Edinburgh ja kotimatka.

Hotelliaamiaisen jälkeen meillä on hiukan omaa aikaa. Sitten siirrymme lentokentälle, sillä on tullut aika palata Helsinkiin.

Aamiainen hotellissa. Lounas omakustanteinen joko lentokentällä tai lennolla.

Retkipaketti

Olemme koonneet retkipaketin, joka koostuu vierailukohteidemme kiinnostavimmista nähtävyyksistä. Paketti ostetaan ennen matkaa. Retkipaketti sisältää seuraavat retket:

Päivä 4: Shetland: Käynti rautakautisessa Clickimin Brochissa, joka on yksi saaren kiinnostavimmista nähtävyyksistä. Clickimin Broch on varsin hyvin säilynyt linnoitus, jonka luota on hyvät näkymät merelle. Tutustumme alueen uudelleen rakennettuihin kivitaloihin ja muureihin, joista osa on jopa 5 m korkeita.

Päivä 5: Orkneyn kohokohdat: Bussikierros on mahtava mahdollisuus saada hyvä kuva saarten historiasta ja kulttuurista. Retkellä pysähdytään katsomaan Ring of Brodgaria, joka on yli 5 000 vuotta vanha seremoniallinen kivikehä. Retkellä käydään myös Stromnessin kylässä ja Scapa Flow’n laivastotukikohdassa. 

Retket vetää Albatrosin ruotsalainen matkanjohtaja yhdessä englantia puhuvan paikallisoppaan kanssa.

Pidätämme oikeuden tehdä vain retkiä, joilla on riittävä osallistujamäärä.

Hinta: 138 €/henkilö

Hintatiedot

Lisämaksu hytistä yhdelle
  • 318€  kat. G
  • 2.348€ kat. C
Lisämaksulliset hyttityypit

Lue lisää eri hyttityypeistä Hyvää tietää -osiosta

  • Jaettu kahden hengen hytti, kat. C: lisämaksu 318€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kat. E: lisämaksu 158€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kat. B: 758€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kat. A: 1.148€/hlö
Hytti kolmelle

Alennus 30% kolmannelle henkilölle C. kategorian hytissä (vuodesohva/ulosvedettävä vuode)

 

 

Lapsialennus 2-15 vuotiaat

Alennus 40% lapselle matkan perushinnasta kahden aikuisen kanssa, kaikki majoittuvat samaan hyttiin (mahdollista ainoastaan C- ja G-kategorian hyteissä.) Max. 3 hlöä hytissä, lapselle ulosvedettävä vuode.

Huomioithan, että aluksella ei ole erityisesti lapsille suunnattuja palveluita tai aktiviteetteja (tai esim. syöttötuoleja).

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos matkustat lapsen/lasten kanssa.

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Kööpenhamina/Edinburgh – Helsinki turistiluokassa
  • Majoitus 5 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kat. D) Ocean Albatros-aluksella
  • Majoitus 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa Dundeessa ja Edinburghissa, aamiainen
  • Täysihoito risteilyllä (ei sis. ruokajuomia). Päivä 1 ensimmäinen ateria on illallinen ja päättyen päivä 6 aamiainen.
  • Kaupunkiertoajelu Kööpenhaminassa
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Infotilaisuudet ja esitelmät aluksella 
  • Illallinen hotellissa Dundeessa (päivä 6)
  • Kahvi ja tee sekä iltapäivä-välipala aluksella
  • Kansainvälinen tutkimusalustiimi ja Albatrosin ruotsalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Hytti yhden hengen käyttöön
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
  • Juomarahat aluksen henkilökunnalle yhteensä 14 USD/hlö/pvä (suositus) ja paikallisoppaille  yhteensä 10 GBP/hlö (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Millaisia hytit ja sviitit ovat?

Aluksella on yhteensä 95 matkustajahyttiä. Aluksessa on sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä että sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on muutamia yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma WC/kylpyhuone ja hyttikohtainen lämpötilan säätö. Lisäksi hyttivarustukseen kuuluu hiustenkuivain ja tv.

Premium-sviitti 45 m2 – hyttiluokka PS 

Suurin Ocean Albatrosin hyteistä on Premium-sviitti. Tässä kaksihuoneisessa sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä parveke ja tilava kylpyhuone. Sviitti sijaitsee kannella 4. Tätä hyttiä tulee tiedustella erikseen. Kysy hintaa Albatros Travelin asiakaspalvelusta.

Junior-sviitti 42 m2 – hyttiluokka A 

Ocean Albatrosin neljästä Junior-sviitistä on hienotupeat näköalat, sillä ne on sijoitettu ylös kannelle 7. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä parveke. Hytissä on tilaa kolmelle matkustajalle. Sviitit sijaitsevat kannella 7.

Parvekesviitti 28 m2 – hyttiluokka B 

Ocean Albatrosilla on kuusi Parvekesviittiä, jotka sijaitsevat kansilla 4 ja 6. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone ja parveke. Parvekesviitit on tarkoitettu kahdelle matkustajalle.

Parvekehytti 24 m – hyttiluokka C 

Parvekehyttejä laivalla on eniten. Ne sijaitsevat kansilla 4 ja 6. Hyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja parveke. Osassa hyteistä on vuodesohva, jonka ansiosta hyttiin voi majoittua yhden lapsen kanssa. Toisissa hyteissä vuodesohvan tilalla on tuolit ja pöytä. Mikäli toivotte kahta vierekkäistä hyttiä, sitä kannattaa tiedustella tästä hyttiluokasta.

Standardihytti, jossa pyöreä ikkuna 22 m2 – hyttiluokka D 

Hytti sopii täydellisesti mukavaksi tukikohdaksi. Standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kansilla 3 ja 4.

Standardihytti, jossa ranskalainen parveke 16 m2 – hyttiluokka E 

Standardihytit, joissa on ranskalainen parveke, on sijoitettu ylös kannelle 7. Hytissä on parivuode ja lattiasta kattoon ulottuva ikkuna.

Kolmen hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna 22 m2 – hyttiluokka F 

Kolmen hengen standardihytti on mukava tukikohta kolmelle hengelle. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta, yksi vuodesohva, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 3.

Yhden hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna 18 m2 – hyttiluokka G 

Yhden hengen standardihytit sijaitsevat kannella 3. Hytit ovat lähellä aluksen mudroomia (”kuraeteistä”) ja niistä pääsee kätevästi kumivenetasanteille.

Hotellit ja ateriat Skotlannissa

Skotlannin hotellit eivät yleensä ole samanlaisia kuin isot, kansainväliset hotelliketjut, joissa on tietyt standardit ja ammattimainen henkilökunta. Tyypillisesti hotellit ovat pieniä ja sokkeloisia, palvelutaso voi vaihdella ja jokainen huone on erilainen. Toisaalta ne ovat viehättäviä ja täynnä paikallista henkeä – ja myös osa aitoa Skotlantia.

Huomaathan, että Skotlannissa osassa hotelleista on parivuode, joka on pienempi kuin mihin olemme tottuneet, nk. grand-lit. Jos haluat vähän enemmän nukkumistilaa, esitä varatessasi toive twin bedistä, niin yritämme saada huoneen, jossa on kaksi vuodetta (emme kuitenkaan voi taata, että tämä onnistuu).

Matkapäivän 6 hintaan sisältyvä ateria nautitaan hotellissa. Meillä on pitkä päivä ja paljon ohjelmaa, joten ruokailu hotellilla on mukavin vaihtoehto.

Huomaathan, että illallinen hotellissa on hotelliruokaa. Sille ei kannata asettaa turhan suuria odotuksia. Edinburghissa asumme keskustahotellissa ja siellä on mahdollista etsiä ruokapaikka kaupungista.

Sähkö

Jännite aluksella on 220 V.

Suomalaisia sähkölaitteita voi käyttää normaalisti Iso-Britanniassa adapterin avulla. Adapterin voi ostaa Suomesta ennen matkaa tai Iso-Britanniasta. Joissakin hotelleissa voi käyttää kylpyhuoneen pistoketta, joka on tarkoitettu partakoneille. Suosittelemme kuitenkin ottamaan adapterin mukaan matkalle.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Mikäli ryhmän koko jää alle 16 osallistujan, on mahdollista, että matka toteutetaan englantia puhuvan tutkimusmatkaoppaan ja Skotlannissa paikallisoppaiden johdolla.

Sää Pohjois-Atlantilla

Matka-ajankohta on kevät, jolloin lämpötila Skotlannissa on yleensä +12 celsiusasteen tuntumassa. Samanaikaisesti sää voi olla hyvin vaihteleva. Yhtenä hetkenä voi olla kirkas auringonpaiste ja tyyntä, kun taas kohta aallokko voi olla voimakas ja ilmassa sadetta.

Tuuli- ja sääolosuhteet

Sää- ja tuuliolosuhteet sekä virtaukset jne. voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan ja reittiin.

Risteilykonsepti pienehköillä laivoilla

Kyse on ylellisestä matkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee sitä, että matka saa ryhmämatkan luonteen, sillä kaikki käyvät maissa, vierailevat tutkimusasemilla, osallistuvat retkille ja luennoille sekä valassafarille samanaikaisesti.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Osallistujien oletetaan kuitenkin olevan terveitä ja kykenevän liikkumaan normaalisti ilman apua tai apuvälineitä. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Yksittäisiä elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää- ja virtausolosuhteiden pohjalta.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle mannerta kuin on järkevää, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai tehdäksemme kierroksen, kun näkyvissä on jotakin kiinnostavaa. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Voi olla myös kylmää ja märkää. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jolla on pieni kirjasto. Kun puhumme tutkimusmatkoista tai risteilyistä pienehköillä aluksilla, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti.

Matkaan sovelletaan Albatros Travelin yleisiä matkaehtoja, jotka osallistujien oletetaan tuntevan.

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessä maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi ja passitiedot Albatros Travelille

Lentomatkoja koskevien tiukentuneiden turvallisuusmääräysten vuoksi lentoyhtiö vaatii matkustajilta passitiedot. Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Ennen matkaa lähetetään linkki sivustolle, jonne osallistujien on täytettävä kyseiset tiedot. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Tämä sääntö koskee kaikkia matkojamme riippumatta siitä, että yksittäiset maat saattavat vaatia lyhyempiä voimassoloaikoja. Haluamme välttyä tilanteilta, joihin matkustaja voi joutua, jos jonkin valtion passimääräykset muuttuvat matkan tilaamisajankohdan ja kotiinpaluun välillä.

Pakkausvinkkejä

Laivamatka keväisellä Pohjois-Atlantilla vaatii pukeutumiselta melko suurta vaihtelua. 

Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä ja kerrostaa, esim. alimmaiseksi pitkähihainen villa-aluspaita, välikerrokseksi college- tai merinovillapaita ja uloimmaksi veden- ja tuulenpitävä takki. Tiiviit retkeily-/ulkoiluhousut suojaavat alaruumista. Pitkät alushousut ja kevyet sadehousut ovat hyvät kumiveneeseen.

Tukevat, mukavat ja liukumattomat kävelykengät sopivat hyvin alukselle ja kävelyyn kaupungeissa. Ocean Atlanticilla on valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät, kun nousee maihin kumiveneestä. Alus on tällä matkalla vain Albatros Expeditionsin käytössä, joten aluksella ei tarvitse noudattaa erityisempiä pukeutumissääntöjä. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoat, mitä tarvitset, myös juhlavampina iltoina.

Kiikari ja kamera kannattaa ottaa mukaan. Pyyhkeitä ei tarvitse kantaa kotoa.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Aluksen miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät yhdessä tehdäkseen matkastasi erityisen onnistuneen elämyksen. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat aluksen operoinnista ja ohjaamisesta sekä ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaa hyteistä, sviiteistä ja ruoasta. He tekevät kaikkensa, jotta tarpeesi tulevat tyydytetyiksi ja oleskelusi aluksella olisi mahdollisimman miellyttävä. Molemmat henkilöstöryhmät puhuvat englantia.

Matkanjohtajat ja kansainväliset asiakkaat aluksella

Aluksella on pohjoismaalaisten matkustajien lisäksi osallistujia muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, jotka työskentelevät kaikkien asiakkaiden kanssa. Esitelmät ja luennot pidetään lähtökohtaisesti englanniksi. Kun nousemme ryhminä maihin, pyrimme mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon osallistujien kansallisuuden ja kielen.

Juomarahat

Kansainvälisen palvelualojen käytännön mukaisesti risteilyn päättyessä on tapana jättää juomarahaa laivan miehistölle. Rahat jaetaan koko miehistön kesken. Vähimmäissumma on 14 USD/henkilö/päivä ja se veloitetaan automaattisesti matkustajan risteilytililtä.

Lue lisää matkakohteista

Lue lisää Norjasta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/eurooppa/norja

Lue lisää Skotlannista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/eurooppa/skotlanti

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Viikinkien historia luennot Kiitos hienosta risteilystä
Date published: 2024-05-16
  • y_2024, m_10, d_14, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_1
  • loc_fi_FI, sid_DKCSC04, prod, sort_[SortEntry(order=FEATURED, direction=DESCENDING), SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja