Tonava kaunoinen

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Upea Tonavan-risteily läpi Euroopan sydämen

Mikään muu joki Euroopassa ei edusta niin useaa kulttuuria kuin Tonava. Alkulähteeltään Etelä-Saksasta Tonava virtaa kohti itää läpi 10 valtion laskeakseen lopulta Mustaanmereen.

Vierailemme vaikuttavissa metropoleissa Wienissä, Budapestissä ja Bratislavassa tehdessämme matkaa MS Belvedere -jokiristeilijän kyydissä. Reittimme vie meidät yhdestä kohokohdasta toiseen: vanhoihin kulttuuripääkaupunkeihin ja läpi kauniiden jokimaisemien.

Sinun tarvitsee vain rentoutua ja lähteä Albatros Travelin suomalaisen matkanjohtajan mukaan seikkailuun.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Risteily, Jokiristeily

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Euro, Unkarin forintti

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki – München, Saksa - bussimatka Tonavan varrella sijaitsevaan Passauhun ja lähtöselvitys risteilyaluksella
Päivä 2 Wien, Itävalta - lisämaksullinen kaupunkikierros, mm. Hofburgin linna, katedraali ja Ringstrasse
Päivä 3 Esztergom ja Budapest, Unkari - kävelyretki Esztergomin tuomiokirkolle tai omaa aikaa
Päivä 4 Mohács, Unkari - lisämaksullinen retki Mecsek-vuorten juurella sijaitsevaan Pécsin kulttuurikaupunkiin
Päivä 5 Budapest, Unkari - lisämaksullinen kaupunkikierros: kaupungin vaikuttavaa arkkitehtuuria
Päivä 6 Bratislava, Slovakia - lisämaksullinen kaupunkikävely vanhassakaupungissa
Päivä 7 Wachaun laakso ja Melk, Itävalta - lisämaksullinen retki Stift Melkin benediktiiniläisluostariin
Päivä 8 Saapuminen Passauhun, kotimatka Münchenistä

MS Belvedere

MS Belvedere on mukava ja nykyaikainen jokiristeilijä, jossa on tilaa 134 matkustajalle.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit
Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
1.498€
Helsinki
1.598€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman
Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki – München, Saksa - bussimatka Tonavan varrella sijaitsevaan Passauhun ja lähtöselvitys risteilyaluksella

Saavuttuamme Münchenin lentokentälle bussi vie meidät Passauhun, joka sijaitsee Tonavan rannalla. Laiturissa odottaa risteilyaluksemme MS Belvedere. Nousemme alukseen, ja meillä on hieman aikaa tutustua uuteen ympäristöön ennen kuin tapaamme ensimmäisen illallisen merkeissä aluksen ravintolassa.

Päivä 2
Wien, Itävalta - lisämaksullinen kaupunkikierros, mm. Hofburgin linna, katedraali ja Ringstrasse

Tänään saavumme Itävallan keisarilliseen pääkaupunkiin Wieniin, tarkemmin sanottuna Wienin esikaupunkiin Nussdorfiin. Jo 1500-luvulta lähtien Nussdorf on ollut Wienin alueen tärkein satama. Täältä kuljetettiin tavaraa ylös alas Tonavaa.

Wienin keskustalle tunnusomaista ovat keisarillisen kauden mahtavat palatsit ja vihreät puistot. Täällä perinteet ja uudistukset kulkevat käsikädessä: Straussin valssit soivat parikymppisten tanssiaisissa, ja entiset keisarilliset tallit on muutettu yllätyksiä täynnä olevaksi museokortteliksi.

Wienin vanhakaupunki sijaitsee Ringstrassen ympäröimänä. Monet hienoista rakennuksista on suunnitellut tanskalainen arkkitehti Theofil Hansen (joka aateloitiin, jolloin hänen nimeensä lisättiin ”von”). Tämän päivän Albatros-retki suuntautuu Wienin historialliseen ja viehättävään keskustaan. Kierros tehdään kävellen.

Näemme vaikuttavan goottilaistyylisen Stephansdomin eli Pyhän Tapanin tuomiokirkon ja kävelemme pitkin eleganttia Graben-katua, joka on yksi Wienin tunnetuimmista kaduista. Michaelerplatz-aukiolta, jolta arkeologit ovat löytäneet raunioita roomalaisten ajoilta, matka jatkuu läpi Hofburgin linnan alueen Heldenplatzille. Täällä seisovat Itävallan suurten sankareiden, prinssi Eugenin ja arkkiherttua Kaarlen, ratsastajapatsaat. Hofburgissa sijaitsee myös kuuluisa Espanjalainen ratsastuskoulu. Espanjalaisessa ratsastuskoulussa on opetettu klassista kouluratsastusta ja jalostettu lipizzanhevosia 400 vuoden ajan.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin – lue lisää matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 3
Esztergom ja Budapest, Unkari - kävelyretki Esztergomin tuomiokirkolle tai omaa aikaa

Saavumme Esztergomiin, joka sijaitsee Pohjois-Unkarissa Slovakian rajalla. Meitä odottaa vaikuttava näky, kun Unkarin suurin kirkko, Esztergomin tuomiokirkko, kohoaa edessämme korkeuksiin. Ei ihme, että siitä on tullut kaupungin tunnusmerkki. Kukkulalla, jolla kirkko sijaitsee, on aina ollut tärkeä rooli Unkarin historiassa. Kirkko sijaitsee erityisen kauniilla paikalla kukkuloiden ympäröimänä.

Historian arkistot kertovat seitsemästä kirkosta, jotka seisoivat kukkulalla keskiajalla. Nykyään jäljellä on enää yksi. Se ohittaa kaikki paikalla olleet kirkot sekä kokonsa että muotonsa suhteen. On vaikea olla vaikuttumatta seisoessaan tämän katolisen kirkon edessä, sillä Esztergomin tuomiokirkko on klassisen rakennustyylin mestariteos. Kirkko valmistui 1869, ja sitä suunniteltaessa on haettu inspiraatiota Rooman Pietarinkirkosta.

Matkanjohtaja tekee kierroksen Esztergomissa ja johdattaa halukkaat tuomiokirkolle.

Illalla saavumme Budapestiin. Halukkaat voivat lähteä matkanjohtajan kanssa lähistölle lyhyelle kävelykierrokselle.

Myös varustamo järjestää Esztergomissa retken tuomiokirkolle sekä iltaretken Budapestissä. Retket varataan ja maksetaan risteilyaluksella. Mikäli ilmoittautumisia on riittävästi, suomalainen matkanjohtaja lähtee retkille mukaan.

Päivä 4
Mohács, Unkari - lisämaksullinen retki Mecsek-vuorten juurella sijaitsevaan Pécsin kulttuurikaupunkiin

Tänään saavumme Mohácsin kaupunkiin. Jos olet ostanut retkipaketin, pääset retkelle Unkarin pustalle. Vaikka Mohács onkin nykyään unelias satamakaupunki Tonavan rannalla, se on toiminut kahdesti näyttämönä tapahtumille, jotka ovat olleet ratkaisevia Unkarin ja Euroopan historiassa. Vuonna 1526 unkarilaiset hävisivät Mohácsin taistelun osmaneita vastaan, mikä johti siihen, että Unkari jaettiin osmanien, Itävallan ja Transilvanian ruhtinaskunnan kesken. Vuonna 1687 osapuolet kohtasivat toisensa jälleen Mohácsissa. Tällä kertaa osmanit kärsivät murskatappion Habsburgien monarkialle. Nykyään Mohács on pikkuinen kaupunki, jonka asukasluku on vaatimattomat 18 000. Vuonna 1910 kaupungissa oli yli 56 000 asukasta, mutta toisen maailmansodan jälkeen kaupungin strateginen merkitys heikkeni. Se on kuitenkin yhä yksi merkittävimmistä Tonavan varren unkarilaiskaupungeista.

Tänään on mahdollista lähteä varustamon retkelle Pécsin kaupunkiin. Kaupunki oli vuonna 2010 Euroopan kulttuuripääkaupunki ja on yksi Unkarin merkittävimmistä kulttuuri-, taide- ja yliopistokaupungeista.

Unescon suojelemassa vanhassakaupungissa on kauniita rakennuksia sekä varhaiskristilliseltä että osmanivallan ajoilta. Se kertoo omaa tarinaansa Unkarin myrskyisästä menneisyydestä, jolloin hallitsijat vaihtuivat. Kaupunki tunnetaan myös Zsolnayn tehtaasta, joka on tuottanut jo satojen vuosien ajan hienoa posliinia ja keramiikkaa. Myös nelitorninen katedraali on vaikuttava näky.

(Päivän retken järjestää varustamo. Retki ei sisälly matkan hintaan ja se varataan sekä maksetaan aluksella.)

Päivä 5
Budapest, Unkari - lisämaksullinen kaupunkikierros: kaupungin vaikuttavaa arkkitehtuuria

Tänään aluksemme seisoo valtaosan päivästä laiturissa Unescon suojelemassa Budapestissä, yhdessä Tonavan ehdottomista kohokohdista.

Noin vuonna 1000 Tapani Pyhä I, Unkarin kuningas, kääntyi kristinuskoon. Vuonna 1526 osmanit valtasivat Budan ja Pestin kauppakaupungit. Sulttaani Suleiman Suuri muutti monia kirkkoja moskeijoiksi ja kaupunkiin perustettiin upeita kylpylöitä esikuvanaan turkkilaiset hamamit. Myös linnoituksia uudistettiin. Budapestin arkkitehtuurissa on yhä nähtävissä monia merkkejä kaudelta, jolloin arkkitehtoninen inspiraatio otettiin idästä.

Budapest on kahden alunperin erillisen kaupungin, Budan ja Pestin, yhteenliittymä, mutta moderni pääkaupunki koostuu käytännössä kolmesta kaupungista: Budasta, Pestistä ja Óbudasta (suom. Vanha Buda). Kolme kaupunkia yhdistettiin 1872. Siitä alkoi kaupungin kultakausi, joka saavutti huippunsa, kun Euroopan ensimmäinen maanalainen rautatie (nykyinen metrojärjestelmä) avattiin.

Toisen maailmansodan lopussa, tarkemmin sanottuna 13. helmikuuta 1945 lähtien neuvostojoukot pitivät Budapestiä hallinnassaan. Kommunistinen puolue otti maassa vallan. Noin 10 vuotta myöhemmin opiskelijat ja sittemmin monet muutkin unkarilaiset nousivat vastustamaan sosialistista johtoa. Kaikki kulminoitui kansannousuun syksyllä 1956. Neuvostoarmeija kukisti kansannousun panssarivaunuin ja noin 3 000 unkarilaista ja 700 neuvostosotilasta sai surmansa.

Vuonna 1989 muistot vuoden 1956 kansannoususta heräsivät eloon, kun sadattuhannet unkarilaiset lähtivät kaduille kunnioittamaan entistä pääministeriä Imre Nagya, joka oli teloitettu 31 vuotta aikaisemmin. Mielenosoitukset johtivat poliittisiin uudistuksiin. Syksyllä 1989 raja Itävallan ja Unkarin välillä avattiin. Tuhannet itäsaksalaiset pakenivat Unkarin kautta länteen. Tapahtumat olivat osa ketjua, joka johti lopulta Berliinin muurin murtumiseen ja Neuvostoliiton hajoamiseen.

Päivän Albatros-retkellä suomalainen matkanjohtajamme johdattaa meitä kävellen ympäri kaupunkia.

Budapest on tunnettu vuosisatojen ajan kylpylöistään. Ensimmäisinä kaupungin 118 lähdettä löysivät muinaiset roomalaiset. Lähteet tuottavat päivittäin 70 miljoonaa litraa lämmintä, terapeuttista vettä.

Unkarin pääkaupungilla on toki paljon muutakin tarjottavaa, minkä huomaamme kaupunkikierroksella tässä viehättävässä, kahtia jakautuneessa kaupungissa. Buda ja Pest sijaitsevat Tonavan molemmin puolin ja niitä yhdistää kahdeksan siltaa. Budan puolella sijaitsee Linnavuori kuninkaanlinnoineen sekä Gellértinvuori linnoituksineen.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin – lue lisää matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 6
Bratislava, Slovakia - lisämaksullinen kaupunkikävely vanhassakaupungissa

Bratislava ei ole ainoastaan Slovakian suurin kaupunki, vaan myös nuoren maan pääkaupunki vuodesta 1993. Slovakian rajanaapuri etelässä on Unkari ja lännessä Itävalta. Bratislava levittäytyy Tonavan molemmille puolille Karpaattien vuoriston juurella. Täällä, missä joki ja vuoret kohtaavat, viinitarhat kiipeilevät rinteillä. Vanhassakaupungissa on koko joukko kauniita muistomerkkejä, jotka ovat selvinneet niin Itävalta-Unkarin valtakaudesta kuin sosialistisesta hallinnostakin.

Koska Bratislava sijaitsee leudon ja lämpimän ilmastovyöhykkeen rajalla, kaupunki kuuluu Slovakian aurinkoisimpiin paikkoihin. Aurinko paistaa vuodessa keskimäärin 1 976 tuntia. Meillä on näin ollen mahtavat mahdollisuudet päästä nauttimaan auringonpaisteesta kaupungissa, jossa käy vähemmän matkailijoita kuin Prahassa tai Budapestissä, mutta jolla on vähintään yhtä paljon tarjottavaa.

Vanhakaupunki ja linna ovat Bratislavan tärkeimpiä nähtävyyksiä. Vanhassakaupungissa on lukuisia museoita (esim. kaupunginmuseo, jossa on varsin pelottava kidutuskammio).

Linna oli osa Rooman valtakunnan rajapuolustusjärjestelmää ensimmäiseltä vuosisadalta 400-luvulle. Kiipeäminen ylös linnalle kannattaa, sillä näkymät ovat upeat, ja linnan yhteydessä on kiinnostava Slovakian historiallinen museo.

Päivän Albatros-retkellä teemme opastetun kävelykierroksen vanhassakaupungissa, Staré Mestossa, jossa kauniit barokki- ja rokokookirkot seisovat rinta rinnan upeiden palatsien kanssa. Vilkaisemme myös goottilaistyylistä Pyhän Martinuksen tuomiokirkkoa, jossa Unkarin kuninkaat kruunattiin vuosina 1563–1830.

Patsaat ja katutaide kuuluvat katukuvaan, ja katu- ja ravintolaelämä on vilkkainta Michalska-kadun ja Mikaelin portin ympäristössä. Portti on ainoa keskiaikaisesta linnoituksesta säilynyt portti. Portin kupeessa seisovan 51 metriä korkean tornin huipulla seisoo Pyhän Mikaelin patsas. Tornissa toimii asemuseo.

Päätämme retken Novy Mostin sillalle, jonka 95 metriä korkean tornin huipulla olevalta, ufoa muistuttavalta näköalatasanteelta voi nauttia näkymistä yli koko kaupungin. Tornissa sijaitsee ravintola UFO, jossa voi käydä nauttimassa omakustanteista hiukopalaa. (Sisäänpääsymaksu UFO-torniin ei sisälly matkan hintaan.)

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin – lue lisää matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 7
Wachaun laakso ja Melk, Itävalta - lisämaksullinen retki Stift Melkin benediktiiniläisluostariin

Aamupäivällä matkaamme läpi Itävallan kuvauksellisen Wachaun laakso, joka on Unescon suojelema. Tänään pysähdymme pienessä itävaltalaisessa Melkin kaupungissa. Kaupunki tunnetaan hyvin säilyneestä benediktiiniläisluostaristaan. Tämän päivän retkellä vierailemme Stift Melkissä, joka sijaitsee korkealla kaupungin yläpuolella ja perustettiin vuonna 1089. Luostariin perustettiin 1100-luvulla koulu, joka on yhä toiminnassa. Luostarin kirjasto oli keskiajalla tunnettu mittavasta käsikirjoitusten kokoelmastaan. Umberto Eco nimesi yhden Ruusun nimi -romaanin päähenkilöistä Adso Melkiksi juuri Stift Melkin mukaan. 1700-luvulla luostariin rakennettiin lisärakennus, jota pidetään yhtenä Euroopan hienoimmista ja parhaiten säilyneistä barokkirakennuksista.

Luostaripuutarhalla oli tärkeä rooli luostarin elämässä. Se muodostaakin yhdessä luostarirakennusten kanssa kauniin kokonaisuuden. Puutarha perustettiin 1750 ja valtaosa kasveista on istutettu vuonna 1822, jolloin puutarhan esikuvaksi otettiin englantilainen puutarha.

Puutarhapaviljonki on koristeltu mielikuvituksekkaasti. Arkkitehti Johann W. Bergl maalasi barokkityylisiä freskoja, jotka esittävät eksoottisia eläimiä ja kasveja, viidakoita ja alkuasukkaita. Paviljonki onkin eksoottinen lisä muuten hyvin perinteisessä eurooppalaisessa puutarhassa. Puutarhassa on myös Paratiisin puutarha -niminen osa, jonne on kerätty kasveja, jotka tekevät hyvää silmille, nenälle ja keholle. Paratiisin puutarha on perustettu 800-luvulta peräisin olevien piirustusten mukaan.

(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin – lue lisää matkaohjelman jälkeen.)

Päivä 8
Saapuminen Passauhun, kotimatka Münchenistä

Aamiaisen jälkeen poistumme alukselta ja ajamme Müncheniin. Sieltä lennämme takaisin Suomeen.

Lisämaksullinen retkipaketti

Retkipakettiin kuuluu:

  • Puolipäiväretki Wienissä, kaupunkikierros, mm. Hofburgin linna, katedraali ja Ringstrasse
  • Puolipäiväretki Budapestissä, kaupunkikierros
  • Puolipäiväretki Bratislavassa, kaupunkikävely vanhassakaupungissa
  • Puolipäiväretki Melkin benediktiiniläisluostariin

Hinta: 148€/hlö

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 1.498€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Ylemmän hyttiluokan lisämaksu
  • lisämaksusta jaetussa kahden hengen hytissä keskikansilla (keskimmäinen matkustajakansi) 328 € / hlö
  • lisämaksusta jaetussa kahden hengen hytissä yläkerroksessa (ylempi matkustajakansi) 598 € / henkilö

Lisätietoja mökeistä osiossa Hyvä tietää.

Lisämaksu hyteistä yhdelle
  • lisämaksu yhdestä ulkokäytöstä pääkannella (alin matkustajakansi) 798 € / henkilö
  • lisämaksu yhdestä ulkokäytöstä pääkannella (keskimmäinen matkustajakansi) 1398 € / henkilö
  • lisämaksu yhdestä ulkohytistä yläkerroksessa (ylempi matkustajakansi) 1798 € / henkilö
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – München – Helsinki turistiluokassa
  • 7 yötä jaetussa kahden hengen hytissä M/S Belvedere –aluksella, ulkohytti pääkannella, pieni ikkuna
  • täysihoito risteilyn aikana (päivän 1 illallisesta, päivän 8 aamiaiseen, ei sis. ruokajuomia)
  • kahvi ja tee aterioiden yhteydessä
  • kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • hytti yhdelle
  • lisämaksulliset hyttityypit
  • lisämaksullinen retkipaketti 148€/hlö
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana
  • juomarahat jokiristeilijän henkilökunnalle (suosittelemme noin 7-10€/päivä per matkustaja)
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille (kokonaisuudessaan 5€ per matkustaja lisämaksullisen retkipaketin ostaneille)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat

Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita. Kiikari on hyvä ottaa mukaan – ilman sitä moni asia voi jäädä näkemättä.

Kuka voi osallistua?

Jokiristeilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua kaupungeissa ja puistojen poluilla. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Ei liikuntaesteisille

Jotkin retket ja kaupunkikierrokset tehdään jalkaisin, ja kävelemme usein alukselta keskustaan. Koska monet vanhat kaupunginosat on suojeltu ja niiden kadut ovat mukulakivipäällysteisiä, niihin ei pääse bussilla. Aistimme myös paljon enemmän tunnelmia ja pääsemme lähemmäs kaupunkia, kun kuljemme jalan. Saatamme myös käyttää julkista liikennettä, kuten raitiovaunua ja metroa. Osallistujien tulee varautua siihen, että kaupunkikierroksilla kävellään rauhalliseen tahtiin noin 4–6 km päivässä. Kaupunkikierrokset kestävät noin 1,5–2,5 tuntia. Osallistujien tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti ilman apua.

Kokopäiväretket ja puolipäiväretket

On tavallista erotella retket puolipäivä- ja kokopäiväretkiin. Tämä ei tarkoita välttämättä, että retket kestävät juuri puoli päivää tai koko päivän. Puolipäiväretki kestää yleensä joko aamupäivän tai iltapäivän ja päättyy ennen ruoka-aikaa. Retkeltä palataan yleensä ennen lounasta tai illallista. Puolipäiväretket kestävät tyypillisesti 2–4 tuntia. Kokopäiväretkien kesto on usein n. 5–9 tuntia ja niiden aikana nautitaan yleensä yksi ateria. Ateria ei kuitenkaan aina sisälly retken hintaan. Asia selviää retkikuvauksesta.

Varustamo

Nicko Cruises on saksalainen varustamo, joka operoi kolmen ja neljän tähden aluksia. Alusten mukavuus- ja palvelutasoa voi verrata samantasoiseen hotelliin. Alusten ikä, mukavuudet ja hytit vaihtelevat, joten on hyvä lukea laivakuvaus jokaisen matkan kohdalta. Alusten palvelu ja ravintolat ovat kuitenkin sellaisella tasolla, että elämys ylittää varmasti arkipäivän tarjoaman.

Aluksella puhuttu kieli

Aluksen matkustajat ovat pääasiassa Pohjoismaista ja Saksasta. Pääkieli on useimmiten saksa ja yksittäisillä lähdöillä englanti. Mukana on aina suomenkielinen matkanjohtaja, joka pitää huolta Albatros Travelin ryhmästä. Laivan miehistö puhuu englantia ja saksaa.

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Matka vastasi odotuksiamme Olimme mieheni kanssa Tonavaristeilyllä elo-syyskuun vaihteessa. Matka vastasi odotuksiamme ja olemme tyytyväisiä. Olimme varanneet hytin pääkannelta, joten meillä oli avattavat, isot ikkunat. Hytti oli pieni, varsinkin kun molemmat vuoteet olivat alhaalla, mutta se tiedettiin. Emme osallistuneet Albatrossin retkiin, mutta Budapestissa ja Bratislavassa olimme varustamon retkellä ja se toimi ihan hyvin. Ruoka oli tosi hyvää ja henkilökunta erittäin ystävällisiä. Saimme nauttia ihanasta ilmasta ja oli tosi retouttavaa istua aurinkokannella ja seurata kauniita maisemia.
Date published: 2018-09-25
Rated 5 out of 5 by from Tonava parhaimmillaan Matkamme oli 150 v juhlamatkamme ja täytti odotuksemme täysin. Kaikki oli helppoa omatoimimatkailuun verrattuna. Matkasta saimme riittävästi tietoa ennakolta netin kautta ja pitkin matkaa pienen suomalais.ryhmämme opastus tuntui henkilökohtaiselta. Itävalta-Unkarin historia tuli läheisemmäksi, viime vuosisadan puolivälissä ei koulussa juuri puhuttu näistä. Mikä parasta, kohtelu oli ikäihmisille kunnioittavaa, vaikka meitä aluksella olikin yli 100 kaikista skandinavian maista. Uusista matkoista haaveillen Ritva ja Pekka
Date published: 2016-07-03
Rated 5 out of 5 by from Erittäin hyvää huolenpitoa - palvelu toimi ja oli aina ystävällistä. Tavoite oli viettää rento viikko - lepäillä ja katsella hieman paikkoja ilman aikatauluja. Tämän takia emme ottaneet retkipakettia ja hyvin toimi. Oppaaltamme saimme riittävät neuvot omatoimiseen tekemiseen ja laivan henkilökunta oli aivan upeaa porukkaa. Sopii hyvin hieman varttuneemmalle matkailijalle, nyt olimme joukon juniorit vaikka ikää jo onkin.
Date published: 2016-09-27
Rated 5 out of 5 by from Tonava Kaunoinen - 8 päivää Palvelu laivalla oli hyvää ja ystävällistä. Ohjelmat laivalla olivat hauska lisä matkaan. Ruoka oli tosi hyvää. Laiva oli siisti. Hytit olivat riittävän tilavia ja sängyt olivat mukavia. Laivalla oli rauhallista. Opas tiesi tosi paljon historiasta, palveli hyvin ja neuvoi käytännön asioissa.
Date published: 2016-09-11
Rated 4 out of 5 by from yllätyksellinen matka Olisin halunnut tietää ennakkooon, että laivalla voi myös tanssia illalla. Emme nimittäin ymmärtäneet ottaa tanssikenkiä mukaan. Sää suosi matkalla yhtä sadepäivää lukuunottamatta. Retket olisivat olleet mielenkiintoisia Unkarissa, mutta laiva ei valitettavasti päässyt Budapestiin lainkaan. Korvaavia retkiä toki järjestettiin Itävallassa, mutta ne eivät korvanneet pettymystä.
Date published: 2016-09-20
Rated 5 out of 5 by from Tonava Kaunoinen, oli yksi parhaista lomistamme! Tätä arviontia värittää se, että meillä ei ole valitttamista matkan järjestelyistä. Arviointiamme vielä nostaa erikoistilanteen käsittely. Onnettomuudesta johtuen sulut Unkariin oli pois käytöstä, silti matkatoimisto järjesti erinomaiset retket kaikille matkustajille, vieläpä veloituksetta. Olemme tyytyväisiä, niin matkatoimiston, laivan varustuksen, henkilökunnan, kuin oppaamme osuuteen. Tällaiselle matkalle kannattaa kaapia varat sukanvarresta ja lähteä!
Date published: 2016-09-28
Rated 4 out of 5 by from Tonavan tärkeät kaupungit pähkinänkuoressa Ensimmäinen pitkä matkamme Eurooppaan vastasi odotuksia. Viikon matkalla oli mukavaa ja hyvää seuraa. Suosittelen kaikille."Kyllä Suomi on pieni maa" tulipahan todettua. Matkalla näkee hyvin kulttuurieron. Matkalla tarjottuun ruokaan voisi vielä panostaa jotta se olisi enemmän pohjoismaiseen makuun. Henkilökunta oli palvelualtis ja auttavainen. Riitta-matkanjohtaja oli tosi hyvä ja pelasti parin onnettoman paikallisoppaan sekoilut. Retket oli valittu samalla kaavalla - voisi olla erityyppistä tarjontaa eri kohteissa. Vaikka tavalliseen paikalliseen elämään tutustumista eikä koko ajan vain kirkkoja, jotka toki olivat näkemisen arvoisia. Tulemme vielä toistekin toiselle "retkelle". Tv Arska
Date published: 2018-05-08
Rated 5 out of 5 by from Palvelu laivalla erinomaista, matkakohteet mielenkiintoisia ja oppaamme hyvä. Tämä oli ensimmäinen risteilymatka. Innostuimme tällaisesta matkailusta. Sää suosi koko matkan ajan. Retkikohteet olivat mielenkiintoisia. Niistä olisi voinut olla hieman enemmän tietoa ennen matkaa. Saimme pitää seurueemme kanssa ruokailuissa saman pöydän. Se oli meille tärkeää, koska olimme juhlamatkalla kuuden henkilön porukalla.
Date published: 2016-09-28
  • y_2020, m_9, d_24, h_16
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.12
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_6, tr_59
  • loc_fi_FI, sid_ATCRI08, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

21ATCRI08CFI1204