Huippuvuoret– risteily arktisessa valtakunnassa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Albatrosin omalla tasokkaalla Ocean Albatros -aluksella Huippuvuorille!

Koe Jäämeren villi, raaka kauneus Ocean Albatros -tutkimusaluksn kyydissä. Uskaltaudumme maailmankartan reunalle ja jäisille vesille, joissa asuu arktisen alueen kuningas, jääkarhu.

Tämä pohjoisen seikkailu alkaa maailman pohjoisimmasta kaupungista, Longyearbyenistä. Kiertelemme kiehtovaa Huippuvuorten saaristoa, kunnes vietämme kokonaisen päivän tutustuen jäätyneeseen erämaahan. Pohjoisen Barentsinmeren ravinteikkaat vedet ravitsevat koko joukkoa eläimiä, joista suurinta osaa ei voi kohdata missään muualla kuin täällä.

Jäävahvistettu aluksemme on ihanteellinen tukikohta, josta käsin voimme mukavasti tutkia laajaa jään täyttämää merimaisemaa. Alukselta on parhaat näkymät alati muuttuvalle jäälle, jonka keskipiste on Pohjoisnapa ja joka ulottuu Huippuvuorilta Siperiaan ja Alaskaan saakka.

Navigointi valkoisten jäälauttojen keskellä on vaativaa jopa kokeneille merimiehille, mutta meidän taitava ja kokenut kapteenimme, komentosillan miehistö ja retkikunnan johtaja varmistavat, että hyödynnämme taidokkaasti jäässä olevia halkeamia ja aukkoja, jotta pääsemme toden teolla tutkimaan tätä vaikuttavaa  valtakuntaa.

 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta NOK

Päiväohjelma 11 päivää
Päivä 1
Helsinki – Oslo, majoittuminen hotelliin.
Päivä 2
Oslo – Longyearbyen. Risteily alkaa.
Päivä 3
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.
Päivä 4
Huippuvuorten koillisosa. Pohjoinen erämaa.
Päivä 5
Ajojään keskellä.
Päivä 6
Alkefjelletin linnut ja Torrelnessetin arktinen autiomaa.
Päivä 7
Itäiset Huippuvuoret.
Päivä 8–9
Eteläiset Huippuvuoret.
Päivä 10
Läntinen/keskinen Länsimaa.
Päivä 11
Longyearbyen ja kotimatka.

Ocean Albatros

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
6.898€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Oslo, majoittuminen hotelliin.

Iltapäivän lopulla lennämme Helsingistä Osloon, jossa majoitumme hotelliin lähellä lentokenttää. Perillä Oslossa voit syödä illallisen hotellin ravintolassa tai ajaa junalla (n. 20 min, omakustanteinen) keskustaan ja nauttia Norjan pääkaupungista, ennen kuin varhain aamulla lähdemme kohti Longyearbyeniä.

Päivä 2
Oslo – Longyearbyen. Risteily alkaa.
Ocean Albatros

Lennämme pohjoiseen Huippuvuorten pääkaupunkiin, Longyearbyeniin, joka on maailman pohjoisin… monessa asiassa! Tämä merkillinen pikkukaupunki ei ole ainoastaan maailman pohjoisin kaupunki (lukuun ottamatta pientä tutkijayhdyskuntaa Ny-Ålesundissa, joka sijaitsee vielä hieman pohjoisempana), vaan siellä on myös maailman pohjoisin siviili-ilmailun käytössä oleva lentokenttä, kouluja, pankki ja ruokakauppa. Kaupungin villin luonteen ytimessä on lämmin pohjoismainen vieraanvaraisuus ja viihtyisyys.

Heti Longyearbyeniin laskeuduttuamme huomaamme saapuneemme toiseen maailmaan. Viileän arktisen tuulen huomaa heti, kun astuu lentokentän asvaltille. Kuuluisa kyltti lentokenttärakennuksen ulkopuolella muistuttaa siitä, kuinka kaukana pohjoisessa olemme – ja että on hyvä pitää silmät auki karhujen varalta. Lumipeitteinen Hjorthfjellet kohoaa Adventfjord-vuonon toisella laidalla, ja kaukaisuudessa voi nähdä Pohjois-Huippuvuorten rosoisia huippuja ja jäätiköitä.

Perille päästyämme nousemme alukseen, joka toimii seikkailumme tukikohtana. Pakollisen turvaohjeistuksen ja pelastusharjoituksen jälkeen voit mennä tutustumaan ulkokansiin ja nauttia lasillisen kuohuvaa katsellessasi, kuinka retkikuntamme poistuu sivilisaation parista ja ottaa kurssin kohti arktista seikkailua.

Illallinen aluksella.

Päivä 3
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.

Yön aikana (minkä yön, kun aurinko ei laskenut lainkaan?) Ocean Albatros on saapunut upeaan Kongsfjordiin. Vuonoa ympäröivät kallioiset vuoret ja se rajoittuu vaikuttaviin Kongsbreen- ja Kongsvegen-jäätiköihin sekä De Tre Kroner -vuoriin, jotka ovat rivi pyramidinmuotoisia vuoria, joiden sanotaan edustavan Norjan, Ruotsin ja Tanskan kuningashuoneita. Kyse on epäilyksettä yhdestä kauneimmista ja rauhallisimmista paikoista maapallolla.

Nousemme maihin pienessä Ny-Ålesundin taajamassa. Se sijaitsee vielä pohjoisempana kuin Longyearbyen ja on yksi maailman pohjoisimmista taajamista, mikäli joukkoa tutkimusasemia, postikonttoria ja yksinkertaista kauppaa, joka on auki vain pari tuntia päivässä, voi kuvailla sellaiseksi.
Saarten maantieteellinen sijainti on tehnyt niistä jo vuosisatojen ajan tutkimusmatkojen ja tieteellisten retkikuntien lähtöpisteen. Se on perintö, josta ollaan ylpeitä ja joka elää edelleen. Ympäristö on upea, ja tieteelliset projektit ovat vähintään yhtä kiehtovia kuin Ny-Ålesundin historia.

Ny-Ålesund oli viimeinen pysähdyspaikka Nobilelle ja hänen Norgelleen, Amundsenille ja hänen Framilleen ja Nordenskiöldille ja hänen Sofialleen. Kaikki napatutkimuksen legendat kulkivat tämän yksinäisen etuvartion kautta yrityksissään etsiä ihmiskunnan rajoja. Jälkiä noista naparetkistä (esim. ilmalaiva Norgen kiinnitysmasto) löytyy yhä.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 4
Huippuvuorten koillisosa. Pohjoinen erämaa.

Yhdestä Euroopan suurimmista suojelluista erämaa-alueista, Huippuvuorten koillisosasta, tuli kansallispuisto 1973. Alue on kuuluisa historiastaan, sillä tänne saapuivat Huippuvuorten ensimmäiset ihmiset. Vaikka näillä jäätä täynnä olevilla rannoilla käytiin kenties jo viikinkikaudella, ensimmäinen dokumentoitu vierailu oli legendaarisen hollantilaisen tutkimusmatkailijan William Barentsin retkikunnan. Barentsinmeri on nimetty hänen mukaansa.

Vaikka alue on nykyään suojeltu, Barents havaitsi saapuessaan vuonna 1596 ison määrän valaita ja hylkeitä, joista tuli pian saalista englantilaisille ja hollantilaisille valaanpyytäjille. He saapuivat seudulle Barentsin jälkeen ja ryöstösaalistivat alueen eläinkantaa. Alue muodosti kolmion maan, meren ja jään välille, mikä teki siitä täydellisen paikan meren lempeiden jättiläisten metsästykselle.

Yksi paikoista, joissa valaanruhoja leikattiin ja käsiteltiin arvokkaan valaanrasvan eli traanin saamiseksi talteen, oli hollantilaisten valaanpyytäjien perustama Smeerenburg, jossa voi yhä nähdä 1500-luvulta peräisin olevien traanikeittimien ja rakennusten jäänteitä. Muut paikat, kuten lähellä sijaitseva Ytre Norskøya, kertovat tämän laajamittaisen teurastuksen synkästä puolesta: satoja nuoria miehiä, jotka toivoivat ansaitsevansa paljon rahaa, on haudattu tuhansien kilometrien päähän kotoaan.

Tänä päivänä kaikki, mitä tuolta ajalta on peräisin, on luita ja vähäisiä jäänteitä ihmisasumuksista. Hitaasti arktinen luonto on vallannut takaisin aluettaan, ja seutu on nykyään luonnonystävän paratiisi.

Pienet huippuvuortenunikot ja lehtirikot uhmaavat ankaria olosuhteita kukkiakseen lyhyen kesän aikana. Hanhet, haahkat ja muut merilinnut palaavat saarelle kasvattamaan poikasiaan. Mursuja voi nähdä makoilemassa rannoilla majesteettisina. Olemme aina varuillamme vaeltelevien jääkarhujen varalta tällä kesyttämättömällä seudulla.

Kokenut retkikuntatiimimme pitää alati silmät auki eläinten varalta (myös jääkarhujen) ja tiedottaa aina matkustajille, kun jotakin kiinnostavaa näkyy.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 5
Ajojään keskellä.

Jäinen tuuli hyväilee paljaita poskia. Lumen ja meren tuoksu nousee nenään. Auringonsäteet heijastuvat ajelehtivasta jäästä, joka valaisee pilvet pään yläpuolella. Tervetuloa vertaansa vailla olevaan ympäristöön, ajelehtivan jään valtavaan, ihmeelliseen valtakuntaan. Laaja, alati muuttuva ajojääalue Huippuvuorten pohjoispuolella ulottuu tästä jo eristyksissä sijaitsevasta saaristosta Pohjoisnavalle ja edelleen Jäämeren yli kohti Tšukotkaa ja Alaskan pohjoisrannikkoa.

Arktinen ajojääalue on yksi suurimmista elinympäristöistä maapallolla, vaikka sen koko vaihteleekin vuosittain. Se laajenee talvisin ja kutistuu kesäisin. Myös merijään sijainti Huippuvuorten ympärillä voi vaihdella suuresti. Koska ohjelmaan on varattu kaksi kokonaista päivää jäisen erämaan tutkimiseen, maksimoimme mahdollisuutemme tutkia tätä planeettamme vaikeasti tavoitettavaa ja autiota seutua.

Ensisilmäyksellä tämä valkoinen erämaa näyttäisi olevan autio, tyhjä ja vailla elämää. Jäiseen autiomaahan piiloutuu kuitenkin uskomattomia salaisuuksia. Villieläinhavainnot ovat luonnollisesti Äiti Maan oikkujen armoilla, mutta pienellä sinnikkyydellä jää paljastaa kyllä aarteensa.

Kun Ocean Albatros tunkeutuu kapeiden väylien läpi, pieniä turskaa muistuttavia kaloja voi nähdä jäätä vasten kirkkaassa vedessä. Pikkukajavat ja isolokit seuraavat alusta, kun vedenpinta murtuu. Kauempana jäällä näkyy mustia pisteitä, jotka lähemmäksi päästyämme paljastuvat jäällä aurinkoa ottaviksi hylkeiksi. Auringonpaiste heijastuu vedestä.

Kenties näemme parven maitovalaita tai ehkä jopa suuren ja lempeän grönlanninvalaan, joka murskaa jäätä alapuolelta, kun sen massiivinen ruumis nousee pinnalle. Jään muodostamien penkkojen ohi ui kellertävä piste pää puolelta toiselle kääntyillen: se on arktisen alueen kuningas loputtomalla metsästysmatkallaan. Tämä on jääkarhujen valtakunta, jään täyttämä äärettömyys maailman huipulla – merkittävä paikka ja tämän tutkimusmatkan määränpää.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 6
Alkefjelletin linnut ja Torrelnessetin arktinen autiomaa.

Aamulla saavumme kuuluisan Alkefjelletin tienoolle. Mikäli sää on puolellamme, näemme hyvin jyrkät kallioseinämät. Alueella elää valtava pohjankiislayhdyskunta. Lintuja on niin paljon, ettei kallioilla näytä olevan lainkaan tyhjää tilaa. Pesivien lintuparien toiminta on kesäisin lähes tauotonta sekä kallioilla että meressä.

Päivän seuraava kohde tarjoaa vielä lisää eläimiä, tällä kertaa mursujen muodossa. Tarkoituksenamme on käydä Torrelnessetissä, jossa elää pysyvästi mursulauma. Nämä isot nisäkkäät esittelevät mielellään viiksiään ja pitkiä syöksyhampaitaan. Ne syövät simpukoita ja muita nilviäisiä, joita ne löytävät matalista vesistä.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 7
Itäiset Huippuvuoret.

Samalla, kun jatkamme näiden merkittävien saarten tutkimista, saavumme Huippuvuorten kaakkoisosaan, alueelle, jossa kylmät itäiset napavedet törmäävät Golfvirran viimeisiin heikkoihin henkäyksiin. Mikäli jääolosuhteet ovat suotuisat, voimme ohittaa Hinlopeninsalmen eteläreunan ja matkata Barentsinsaaren ja Edgeøyan erottavan Freemaninvuonon läpi. Nautimme näkymistä Kapp Leen niemelle poistuessamme salmesta.

Yritämme nousta maihin Edgeøyalle, Huippuvuorten kolmanneksi suurimmalle saarelle. Isot kasat lumen valkaisemia luita saaren rannoilla todistavat tuhansien mursujen ja maitovalaiden systemaattisesta ja tehokkaasta massamurhasta. Saarten varhaisimmat asukkaat (pääasiassa englantilaisia ja hollantilaisia valaanpyytäjiä ja venäläisiä pomoreita, jotka olivat turkistenmetsästäjiä) eivät juurikaan ajatelleet suojelua ja tavoittelivat ainoastaan voittoa. Tilanne jatkui samankaltaisena pitkälle 1800-luvulle saakka. Onneksi kaikki Huippuvuorten eläimet ovat nykyään lailla suojeltuja. Laajoista alueista on tehty luonnonsuojelualueita ja kansallispuistoja, joista osa kuuluu maailman suurimpiin.

Idempänä Edgeøyalla, Andréetangenin ja Kapp Leen niemien liepeillä elää mursuyhdyskunta. Seudulla voi ihailla upeita korkeita rannikoita ja Sundnesetissä lintuyhdyskuntia. Näiltä kaukaisilta rannoilta matkaamme Sørkappin ympäri ja takaisin kohti Länsimaata, Huippuvuorten suurinta saarta.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 8–9
Eteläiset Huippuvuoret.

Ohitettuamme Länsimaan eteläkärjen palaamme takaisin tämän arktisen erämaan vihreämmille, lämpimämmille alueille. Huippuvuorten lounaisrannikkoon vaikuttaa Atlantin kautta tuleva lämpimämpi vesi, joten talvijää vetäytyy alueelta yleensä ensimmäisenä. Se antaa meille mahdollisuuden päästä Bellsundin ja Hornsundin vuonoihin, jotka ovat lumoavan saariryhmän upeimpia seutuja. Vuonojen ja saarten labyrinttimaisen verkoston läpi linnut ryhmittyvät korkeille kallioille, ja porot laiduntavat hedelmällisillä rinteillä, samalla kun alueen suurista jäätiköistä irtautuvat jäävuoret ajelehtivat ohi. Pienet pulmuset lentelevät kivien välissä, kun taas täydellisesti naamioituneet kurpat ryntäilevät rantaa pitkin. Jos nostat katseesi ylemmäs rinteeseen, näet harmaanvalkoisen ”kiven”, joka liikkuu ja muuttuu lampaan kokoiseksi poroksi: kyse on ainutkertaisesta alalajista, joka on kotoperäinen täällä Huippuvuorilla. Pilkahdus sinimustaa ja lähellä olevien lintujen äänet kertovat naalista, Huippuvuorten ainoasta maapetoeläimestä (jääkarhu luokitellaan merinisäkkääksi).

Vuorten huiput ovat yleensä tiheän sumun peitossa. Itäinen merivirta kuljettaa usein ajojäätä vuonojen suulle. Täällä on useita maihinnousupaikkoja. Seutu on epäilyksettä yksi Huippuvuorten kiinnostavimmista ja monimuotoisimmista. Mikäli sää sallii, voimme tutustua esim. Alkhjornetin ja Vårsolbuktan valtaviin lintukallioihin sekä historiallisiin Calypsobyeniin ja Bambsebuhun, joissa ansastajat, turkistenmetsästäjät ja seikkailijat yrittivät ansaita omaisuutensa.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 10
Läntinen/keskinen Länsimaa.

Yön aikana saavumme Forlandinvuonoon, joka erottaa Prins Karls Forlandin Länsimaasta. Kohteitamme tänään voi olla esim. Poolepynten, pieni niemi, joka on nimetty brittiläisen valaanpyytäjän Jonas Poolen mukaan. Alueella elää nykyään mursuja, jotka voi nähdä (ja haistaa) jo kaukaa. Isot nisäkkäät esittelevät syöksyhampaitaan ja viiksiään. Syrjäiset rannat, karut vuoret ja tundratasangot kutsuvat tutustumaan!

Forlandinvuonosta palaamme takaisin kohti etelää ja Longyearbyeniä. Sivistyksen pariin palatessamme katselemme eläimiä ja upeita maisemia.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 11
Longyearbyen ja kotimatka.

Aamulla saavumme Longyearbyeniin, Huippuvuorten pääkaupunkiin. Kaupungin perusti 1906 amerikkalainen yrittäjä John Longyear, joka johti kaivosta Huippuvuorilla. Longyearbyen on nykyään Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmän ylimmän viranomaisen, sysselmannenin, toimipaikka.

Se on samalla pohjoisin… no, hyvin monessa asiassa. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon lounaisrannalla. Adventfjord on Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuono. Vuoret ympäröivät kaupunkia, ja vuonon toisella puolella kohoaa majesteettinen Hjorthfjellet.

Norjalainen hiiliyhtiö otti Longyearbyenin hallintaansa jo vuonna 1916, ja kaivostoiminta on leimannut aluetta ihan meidän päiviimme saakka. Nykyään Longyearbyenissä on asukkaita reilut 2 000, pääasiassa norjalaisia. Aiemmin hallinnut kaivos ei ole enää kaupunkilaisten pääasiallinen toimeentulon lähde. Useimmat työskentelevät tutkimuksen, koulutuksen ja matkailun parissa. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja bussi vie meidät lentokentälle. On kotimatkan aika.

Aamiainen aluksella.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 6.898€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle
  • Kat. G: 1.798,-
  • Kat D: 4.228,-
  • Kat C: 5.328,-
  • Kat C superior: 5.868,-
  • Kat E: 5.098,-
  • Kat B: 8.718,-
  • Kat A: 12.118,-
Lisämaksu jaetussa kahden hengen hytissä, eri hyttikategorioissa
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C: 628€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C superior: 948€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria E: 498€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B: 2.568€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A: 4.498€/hlö
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Longyearbyen – Helsinki (välilasku ja koneenvaihto Oslossa menossa ja paluussa
  • Majoitus 1 yö jaetussa kahden hengen huoneessa lentokenttähotellissa Oslossa, aamiainen
  • Majoitus 9 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kat.D) Ocean Albatros-aluksella
  • Täysihoito risteilyn ajan (ei sis. juomia)
  • Iltapäivätee, kahvi ja välipala aluksella    
  • Kuljetukset, luennot ja retket ohjelman mukaan
  • Kansainvälinen tutkimusalustiimi    
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksulliset hyttiluokat
  • Lisämaksu hytistä yhdelle
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
  • Juomarahat aluksen henkilökunnalle, noin 16 USD/hlö/päivä (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Millaisia hytit ovat

Aluksella on yhteensä 95 matkustajahyttiä ja sviittiä. On sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä että sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma wc/kylpyhuone sekä hyttikohtainen lämpötilansäätö. Hyttivarustukseen kuuluu hiustenkuivain, tv, tallelokero, jääkaappi, useita 230 W:n pistorasioita ja USB-liitin. Lisäksi hyteissä on kaikille matkustajille kylpytakki, tohvelit ja kosmetiikkaa (vartaloöljy, vartalovoide, shampoo).

Perhesviitti 50 m2 – BS (Brynhilde-sviitti)
Suurin Ocean Albatrosin hyteistä on perhesviitti. Sviitti sijaitsee kannella 7. Siinä kaksi yhdistettyä sviittiä ja ranskalainen parveke. Perhesviitissä on tilaa jopa viidelle matkustajalle. Hytissä on kaksi parivuodetta ja vuodesohva.

Premiumsviitti 45 m2 – FS (Freydis-sviitti)
Ocean Albatrosin hyteistä toiseksi suurin on premiumsviitti. Tässä kaksihuoneisessa parvekkeellisessa sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), vuodesohva, pöytä ja tuoli sekä tilava kylpyhuone. Sijainti kannella 4.

Hyttiluokka A – Juniorsviitti 39 m2
Kaikista neljästä Ocean Albatrosin juniorsviitistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylhäällä kannella 7. Hyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja oma parveke. Sviitissä on tilaa kolmelle matkustajalle.

Hyttiluokka B – Parvekesviitti n. 30–32 m2
Ocean Albatrosilla on kaksi parvekesviittiä, jotka molemmat sijaitsevat kannella 6. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone ja iso parveke. Hytissä on tilaa kahdelle matkustajalle.

Hyttiluokka C XL – Iso parvekehytti n. 25–30 m2
Iso parvekehytti sijaitsee kannella 4. Siihen kuuluu parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.

Kaksi C XL -luokan hyteistä on pikkuisen suurempia ja varusteltu liikuntarajoitteisille henkilöille (mm. iso kylpyhuone ja oviaukot, joista on helpompi kulkea).

Hyttiluokka C Superiorhytti – n. 22–25 m2
Tavallisin hyttityyppi Ocean Albatrosilla sijaitsee joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytissä on myös tuoli ja pöytä. Lisäksi joissakin hyteissä on sohva, jota voi käyttää vuoteena kolmannelle matkustajalle. Jos haluat varata kaksi vierekkäistä hyttiä, joita yhdistää ovi, se on mahdollista tässä hyttiluokassa (tiedustele etukäteen).

Hyttiluokka C Parvekehytti – n. 18–22 m2
Tämän hyttiluokan hytit sijaitsevat joko kannella 4 tai 6. Hyteissä on parveke, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone.

Hyttiluokka D Hytti, jossa pyöreä ikkuna – 13–22 m2
Ocean Albatrosin standardihytit sijaitsevat lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Hytit ovat käytännöllisiä, mikäli toivot, että kumiveneille on hytistäsi lyhyt matka. Kaikissa standardihyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone. Hytit sijaitsevat joko kannella 3 tai 4. Huomaathan, että hyttien pohjaratkaisu ja koko voivat vaihdella.

Hyttiluokka E Hytti, jossa ranskalainen parveke – 14 m2
Tämän hyttiluokan hyteissä on ranskalainen parveke, queen size -kokoinen (150 x 200 cm) sänky, lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 7.

Hyttiluokka F Kolmen hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna – 22 m2
Aluksella on kaksi kolmen hengen hyttiä, joissa on pyöreä ikkuna. Molemmissa on oma kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin. Kolmen hengen hyteissä on erilliset vuoteet, mutta niihin voidaan pedata myös parivuode ja yksi erillinen vuode.

Hyttiluokka G Yhden hengen hytti – 14 m2
Yhden hengen standardihytti, joka sijaitsee kannella 3. Hytit sijaitsevat kannella 3, lähellä ns. mud roomia (aluksen ”kuraeteinen”, jossa myös säilytetään kumisaappaita ja lämpimiä päällysvaatteita), joten niistä pääsee näppärästi zodiac-tasanteille, kun ollaan menossa maihin.

Minimiosallistujamäärä

Matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Tutkimusmatkaristeily

Albatros Travel on useiden vuosien aikana kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti arktisiin olosuhteisiin, joissa jää yhdessä rajallisen infrastruktuurin ja vaikeapääsyisen erämaan kanssa vaatii enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, mikäli haussa on ainutkertainen matkakokemus. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisistä risteilyistä. Suhteellisen pienen osallistujamäärän ansiosta matka saa ryhmämatkan luonteen: kaikki voivat osallistua yhtä aikaa maihinnousuihin, tutkimusasemavierailuihin, retkille, luennoille ja valaiden katseluun.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja pystyy liikkumaan itsenäisesti ja ketterästi sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu, vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Kokemus voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jossa on pieni kirjasto. Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa kyseisen matkan kulkua jokaista yksityiskohtaa myöten. Edellä lueteltu päiväohjelma on karkea hahmotelma tai toiveajattelua – muutoksia tulee hyvin todennäköisesti.

Matkaa koskevat Albatros Travelin yleiset matkaehdot, joihin on hyvä tutustua etukäteen.

”Reitti riippuu vaihtelevista arktisista sääolosuhteista, jään paksuudesta ja liikkeistä, luonnon oikuista ja vastaantulevista eläimistä. Luonto on kuitenkin kumppanimme, kun olemme virittyneet sen kanssa samalle taajuudelle. Tästä syystä matka suunnitellaan mahdollisimman pitkälle ”löyhästi”, mikä tarkoittaa, että matkustajan tulee olla valmis poikkeamaan aluksen kiinteistä rutiineista ja suunnitellulta reitiltä.”

-Søren Rasmussen

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessäkin maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi ja passitiedot Albatros Travelille

Tiukentuneiden turvallisuussääntöjen vuoksi lentoyhtiö edellyttää passin näkemistä. Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Pyydämme tästä syystä lähettämään meille kopion passin kuvasivuaukeamasta mahdollisimman pian sen jälkeen, kun matkavaraus on tehty. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Vaatimus koskee kaikkia matkojamme. Haluamme matkanjärjestäjänä välttyä tilanteelta, jossa jonkin yksittäisen maan passin voimassaolovaatimus saattaisi muuttua matkan varaamisen ja matkalle lähdön välissä.

Maihinnousua ja retkiä koskevia tärkeitä sääntöjä

Kun olemme maissa, on hyvin tärkeää kunnioittaa ainutlaatuista luontoa. Toimimme siis seuraavan periaatteen mukaan: älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi äläkä ota mukaan muuta kuin muistoja. Kehotamme lisäksi pysyttelemään oman ryhmän läheisyydessä. Tämä koskee erityisesti matkoja arktisille alueille, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään poikkeuksellista. Myös matkanjohtajien ohjeiden noudattaminen on tärkeää.

Yleiset turvallisuusohjeet

  1. Ilmoita matkanjohtajalle, mikäli haluat mennä maihin omatoimisesti.
  2. Älä mene sisälle taloihin/rakennuksiin, mikäli sinua ei ole selkeästi kutsuttu sisään.
  3. Älä mene yksin asumattomille alueille, pidä ryhmä näkyvissä ja muista, että sää ja näkyvyys voi muuttua yhtäkkiä.
  4. Pidä turvallinen etäisyys eläimiin ja lintuihin (vähintään 5 m).
  5. Pidä silmällä kelloa ja muista, mihin aikaan alus lähtee. Varmista, että kellosi on samassa ajassa aluksen kellon kanssa.
  6. Merkitse aina tauluun, kun poistut alukselta ja kun palaat takaisin.

Pakkaaminen

Matkalla Huippuvuorille tarvitaan melko monenlaisia vaatteita. Lämpimät ja vedenpitävät vaatteet sekä päähine ja käsineet ovat tarpeen. Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä, esim. pitkähihainen merinovilla-aluspaita alimmaiseksi, collegepaita tai fleece välikerrokseksi ja vettä sekä tuulta pitävä takki ulommaiseksi. Jalkaan kannattaa vetää pitkälahkeiset merinovilla-alushousut, tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle vielä vettä ja tuulta pitävät kuorihousut. Tukevat, mukavat ja pitäväpohjaiset vaelluskengät ovat hyvät alukselle ja kävelyretkille.

Aluksella on iso valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät noustessa maihin kumiveneestä. Aluksella ei ole erityistä pukeutumiskoodia. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoa välttämätön asia, myös juhlailtoina, joita luonnollisesti myös vietämme.

Mukaan kannattaa pakata kiikari. Omia pyyhkeitä ei tarvita.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti.

Aluksen miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät tehdäkseen matkastasi mahdollisimman miellyttävän. Aluksen kapteeni, perämies ja matruusit vastaavat aluksen ohjaamisesta, hallinnasta ja ulkoalueista. Hotellinjohtaja ja hotellihenkilökunta ovat vastuussa hyteistä, sviiteistä ja ruokailuista. He tekevät kaikkensa, jotta oleskelu aluksella olisi mahdollisimman mukavaa. Miehistö puhuu englantia.

Matkanjohtajat ja muut asiakkaat laivalla

Huomaattehan, että pohjoismaalaisten asiakkaiden lisäksi laivalla on asiakkaita muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, joiden palvelut ovat kaikkien asiakkaiden käytettävissä. Esitelmät ja tiedotustilaisuudet pidetään yleensä englanniksi. Kun menemme maihin pienemmissä ryhmissä, matkustajien kansallisuus ja kieli pyritään mahdollisuuksien mukaan huomioimaan.

Käsi sydämellä

Tutkimusmatkaristeilyllä

Tutkimusmatkaristeily on jotakin hyvin erityistä, siksi käytämme sitä sanaa. Matkalla oleskelemme alueilla, joilla monet tekijät, kuten tuuli ja sää, voivat vaikuttaa reittiin ja matkantekoon. Joskus sää voi pidätellä meitä, ja sakean sumun vuoksi pääsemme perille suunniteltua myöhemmin – turvallisuus ennen kaikkea. Toisella kertaa voimakas virtaus auttaa meidät aikaisemmin kohteeseen.

Joskus pysähdymme katselemaan leikkivää valasta, jäälauttaa jahtaavaa jääkarhua tai viivymme hieman pidempään pienessä taajamassa, koska siellä tapahtuu jotakin kiinnostavaa. Tästä syystä matka-ajat ohjelmassa ovat suuntaa antavia ja ne voivat muuttua tai maihinnousujärjestystä joudutaan muuttamaan. Pyrkimyksenämme on toki pitää kiinni ohjelmasta niin paljon kuin mahdollista. Tutkimusmatkaristeilyllä täytyy kuitenkin olla varautunut muutoksiin. Siitä olemme aivan varmoja, että odotettavissa on upeita elämyksiä!

Pidä kiinni

Tällä matkalla risteilemme avomerellä, joten emme voi välttyä laivan keikkumiselta. Pidä tästä syystä aina kiinni kaiteesta, joita on kaikilla aluksen käytävillä ja seinillä. Zodiac-kumiveneeseen noustessa on tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta pääset miehistön avustama turvallisesti paikallesi. Molemmat ohjeet käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä infotilaisuudessa aluksella.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja