Koe kaksi kiehtovaa maata, joissa ikiaikaiset perinteet kulkevat tämän päivän rinnalla.
Soulia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa, temppeleissä ja lukuisissa puistoissa. Keisarillinen Gyeongju hurmaa ja Busanin elinkeino on raaka rauta ja laivanrakennus.
Etelä-Koreasta matkaamme Japaniin pikalautalla, josta nousemme Shinkansen-luotijunaan. Juna vie meidät temppeleistään ja puutarhoistaan sekä geishakortteleista kuuluisaan Kiotoon ja pääkaupunki Tokioon, jossa katselemme pääkaupunkia yhdestä maailman korkeimmasta rakennuksesta; Skytree Towerista käsin.
Teemme retket Pohjois-Korean rajalle ja maanalaisiin tunneleihin sekä pysäyttävään Hiroshimaan. Mahdollisuus lähteä Fuji-vuoren vaikuttaviin maisemiin (lisämaksullinen retki).
Niin Etelä-Koreassa kuin Japanissakin on ehdottomasti käytävä suosituilla ruokatoreilla maistelemassa paikallisia herkkuja.
-
Tyyppi Kiertomatka, Junamatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Kyllä
-
Valuutta Jeni ja won
- Päivä 1
- Lento Helsinki - Soul, Etelä-Korea
- Päivä 2
- Saapuminen Souliin - Gwangjangin tori ja tervetuloillallinen
- Päivä 3
- Soul - retki demilitarisoidulle vyöhykkeelle - Kimchikan museo - Soul Tower
- Päivä 4
- Soul - Gyeongbokgungin keisarillinen palatsi - Bukchon Hanokin kylä, vierailu kirkossa
- Päivä 5
- Soul - Punggi - Gyeongju - ginsengmarkkinat ja vierailu Hahoessa
- Päivä 6
- Gyeongju - temppeleitä ja luontoa
- Päivä 7
- Gyeongju – Busan. Tehdasvierailu. Kaupunkikierros Busanissa, Busanin torni ja kalamarkkinat
- Päivä 8
- Busan – Fukuoka, Japani. Tenjin ruokamarkkinat.
- Päivä 9
- Shinkansen - luotijunalla Hiroshimaan - Miyajiman temppelisaari - Rauhanpuisto ja Atomikupoli - Shinkansenilla Kiotoon
- Päivä 10
- Kioto - Nijon linna - Kultainen paviljonki - Ryoanjin kivipuutarha - Heian-pyhättö
- Päivä 11
- Kioto. Retki Naraan ja omaa aikaa
- Päivä 12
- Shinkansen-luotijuna Tokioon. Asakusa-temppeli, Sky Tree
- Päivä 13
- Tokio. Omaa aikaa tai retki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji-vuorelle (lisämaksullinen)
- Päivä 14
- Tokio. Cool Tokio – Shibuyan-alue ja omaa aikaa. Läksiäisillallinen.
- Päivä 15
- Lento Tokio-Helsinki
- Päivä 16
- Saapuminen Helsinkiin
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
5.198€ |
Helsinki
|
Täynnä
|
|||
5.498€ |
Helsinki
|
|
|||
Huom.
Lue lisätietoja täältä.
|
5.498€ |
Helsinki
|
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Souliin.
Saavumme Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin. Soulin asukasluku on yli 12 miljoonaa, ja se on yksi maailman suurimmista metropoleista. Täällä on kaikkea pilvenpiirtäjien ympäröimistä ylellisistä ostosalueista ja vaatimattomammista perinteisistä kortteleista monipuoliseen yöelämään ja isoihin toreihin, jotka ovat erikoistuneet kukin mihinkin; antiikkiesineistä tuoreeseen kalaan. Kaupunkia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa ja temppeleissä tai kaupungin lukuisissa puistoissa.
Vierailemme yhdellä Aasian kiinnostavimmista toreista. Gwangjangin tori on toiminut yli 100 vuotta ja on nykyään yksi Korean suurimmista perinteisistä toreista, jolla myydään kaikkea laatusilkistä ja lakanoista käsitöihin ja matkamuistoihin. Käytettyjen vintage-vaatteiden osastosta on tullut suosittu erityisesti nuorten korealaisten keskuudessa. Älä ohita pieniä ruokakojuja, jotka tarjoilevat hyviä, juuri valmistettuja erikoisuuksia.
Palaamme hotellille ja sinulla on hieman omaa aikaa rentoutua ennen kuin kokoonnumme yhteiselle tervetuloillalliselle.
Aselepo Etelä- ja Pohjois-Korean välillä allekirjoitettiin vuonna 1953, mutta koska maiden välillä ei ole varsinaista rauhansopimusta, 38. leveyspiiri ei ole valtioiden välinen raja, vaan aselepolinja. Matkailijan ei tarvitse kuitenkaan huolestua turvallisuutensa puolesta. Matkalla demilitarisoidulle vyöhykkeelle meille kerrotaan, mitä perillä saa ja mitä ei saa tehdä.
Paperimme tarkastetaan, jonka jälkeen voimme jatkaa yhteen maanalaisista tunneleista, joita Pohjois-Korea kaivoi 1960- ja 70-luvuilla. Tarkoituksena oli tehdä yllätyshyökkäys Etelä-Koreaan lähettämällä joukkoja laajan tunneliverkoston kautta. Tunnelit paljastuivat sattumalta, ja nykyään osaan niistä pääse käymään. Yhdessä tunneleista on mahdollista katsoa lyhyt filmi tunneleiden rakentamisesta.
Lounas sisältyy retken hintaan. Takaisin Soulissa tutustumme Kimchikan Museoon ja kimchin, korean kansallisruoan, valmistamiseen. Kimchin pääaines on fermentoitu vihannessekoitus, jossa on mm. kiinankaalia ja chiliä. Päivän päätteeksi käymme Soulin maamerkissä, 236 m korkeassa Seoul Tower -tornissa, josta on vaikuttavat näkymät yli miljoonakaupungin.
Tutustumme keisarilliseen palatsiin Gyeongbokgungiin. Palatsi on peräisin vuodelta 1395 ja piirtää kuvan maan melskeisestä historiasta viimeisten 600 vuoden ajalta. Palatsialue tuhoutui lähes täysin toistuneiden japanilaismiehitysten aikana, ja Korean sodassa 1950–53 tuhoa tuli lisää. Noin 40 hehtaarin alue on nykyään kuitenkin korjattu entiselleen. Käymme lähellä sijaitsevassa kansanperinteen museossa, jossa saamme käsityksen maan historiasta keisarikunnasta viimeiseen japanilaismiehitykseen vuonna 1910. Jatkamme matkaa Bukchon Hanokin kylään, joka sijaitsee keskellä Soulia.
Kylä on erittäin hyvin säilynyt ja antaa hyvän kuvan siitä, mitä elämä oli Koreassa 600 vuotta sitten Joseon-dynastian aikana. Perinteiset korealaiset kylät perustuivat klaaneihin ja kylissä oli tyypillisesti monia kapeita, ahtaitakin kujia. Hanok on termi, jota käytetään perinteisestä korealaisesta talosta.
Päivän päätteeksi vierailemme yhdessä Soulin monista kirkoista. Toisin kuin Japanissa, kristinusko on laajalle levinnyt Etelä-Koreassa ja keskittyy kahteen pääuskontokuntaan; protestantismiin ja katolilaisuuteen.
Aamiaisen jälkeen lähdemme Soulista ja suuntaamme Etelä-Korean keskiosiin.
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Punggin kaupunki, joka tunnetaan ginsengjuuren viljelystä ja jalostuksesta. Kiinalaiset ja korealaiset huomasivat ensimmäisinä ginsengin terveyttä edistävät ominaisuudet. Koreassa ginsengiä on käytetty sairauksien ehkäisyyn jo yli 5 000 vuotta. Päivittäinen käyttö kirkastaa mieltä ja pidentää ikää, mutta sen väitetään toimivan myös potenssilääkkeenä.
Punggin ginsengmarkkinat, joka kuuluu maailman suurimpiin, houkuttelee ostajia kaikkialta maailmasta ja on poikkeuksellinen kokemus. Hyvin ansaitun lounaan jälkeen – joka sisältää luonnollisesti myös ginsengiä – jatkamme matkaa läpi kauniiden maisemien päämääränämme Etelä-Korean ylpeys, Gyeongju. Matkalla pysähdymme Andongin alueella ja Hahoen kylässä, joka on rakennettu korealaisen feng shuin, pungsun, mukaan ja tämän vuoksi ylhäältä katsottunu kaupunki muistuttaa lootuksen kukkaa. Kylä on listattu Unescon maailmanperintöluetteloon. Vierailemme myös kylän naamiomuseossa. Ennen kuin jatkamme matkaa ja ajamme viimeisen etapin ennen saapumista Korean ylpeään vanhaan pääkaupunkiin, Gyeongjuun.
Korealaiset ovat syystäkin ylpeitä Gyeongjun alueesta ja kuvailevat sitä suureksi kulttuuriseksi museoksi avoimen taivaan alla. Valtaosa löydöistä ja raunioista on peräisin muinaisen Silla-dynastian ajoilta. Silla-dynastia hallitsi Koreaa lähes 1 000 vuotta, ja Gyeongju toimi pitkiä aikoja pääkaupunkina.
Koko päivä on varattu tutustumiseen tähän korealaisen kulttuurin keskukseen. Aloitamme Bulguksa-temppelissä, joka on vuodesta 1995 kuulunut Unescon maailmanperintökohteisiin. Temppelin takana sijaitsevalla kukkulalla on Seokguramin Buddha-luola. Luolaa pidetään yhtenä tärkeimmistä buddhalaisista monumenteista koko Pohjois-Aasian alueella. Vierailemme myös Gyeongjun kansallismuseossa ja Tumiparkenin hautausmaalla. Iltapäivällä ja illalla voit tutustua kaupunkiin omaan tahtiin. Suosittelemme käymään Gyeongjun asemaa vastapäätä olevilla ruokakojutorilla.
Illalla on mahdollisuus vierailla valaistulla Anabji-lammella, jonka luota monet kansallismuseon merkittävimmistä löydöistä on kaivettu esiin.
Tänään perinteinen Korea tapaa modernin ja teollisen Korean. Siirrymme materialismin ja kokoonpanolinjojen maailmaan vierailemalla modernissa teollisuusyrityksessä. Meille esitellään tehtaan tuotantoa ja kuulemme ns. Lean-filosofiasta ja tehokkuudesta kokoonpanolinjoilla. Tämä on jyrkässä kontrastissa seuraavalle vierailullemme Haedong Yonggungsa -temppelissä, jossa nirvana näyttäisi olevan perimmäisenä tavoitteena. Useimmat temppelit Koreassa sijaitsevat vuorilla mutta Busanissa temppelit ovat kallioilla, meren rannalla.
Käymme kaupungin suurella YK:n hautausmaalla, joka on Korean sodassa kaatuneiden muistoksi. Paikka antaa surullisen käsityksen sodan laajuudesta. Jatkamme Yongdusan-puistoon, jossa sijaitsee kaupungin tunnusmerkki, 118 m korkea Busanin torni. Nousemme torniin nähdäksemme kaupungin yläilmoista. Sanotaan, että kirkkaalla säällä voit nähdä Japanin siintävän horisontissa.
Päätämme kaupunkikierroksen suurelle Jagalchin kalatorille, joka on yksi Aasian suurimmista ja tunnetuimmista. Monikerroksisen torin myymälät ovat täynnä koreja ja laatikoita täynnä erilaisia kaloja. Torin yhdessä osiossa myydään kuivattua kalaa kaikissa muodoissaan. Samoin kuin japanilaiset, korealaiset pitävät suuresti raakakalasta. Sekä satama-alueella että muualla kaupungissa saa sushia monista pienistä ravintoloista ja ruokapaikoista. Illalla hyvästelemme Etelä-Korean yhteisellä läksiäisillallisella.
Seuraavana päivänä matkamme jatkuu kohti Japania
Nousemme Busanin satamassa pikalauttaan, joka vie meidät Japaniin. Matka yli Korean ja Japanin välisen salmen vie vain noin kolme tuntia. Saavumme Fukuokaan, ultramoderniin suurkaupunkiin, jonka asukasluku on noin 1,5 miljoonaa. Alun perin kyse oli kahdesta kaupungista, joita erotti Nakagawajoki: Fukuokassa sijaitsi paikallisen prinssin linna, ja Hakatassa asuivat tavalliset kansalaiset.
Saavuttuamme Fukuokaan majoitumme hotelliimme ja loppupäivä on rennosti omaa aikaa. Jos mielesi tekee vilkaista ostosmahdollisuuksia, Daimyo-ostoskatu sijaitsee noin 8-10 minuutin kävelymatkan päässä hotellista. Fukuoka tunnetaan hyvästä ruoastaan ja hotellin lähellä on kuuluisa Tenjin Food Market. Sadat ruokakojut tarjoavat kaikkea Hakata ramenista (nuudelikeitto) motsunabeen, eräänlaiseen japanilaiseen fondueen.
Aamiaisen jälkeen matka jatkuu kohti Hiroshimaa. 250 km taittuu tunnissa ja 12 minuutissa maailman täsmällisimmällä junalla, Shinkansenilla.
Hiroshima tunnetaan toki parhaiten tapahtumista elokuun 6. päivänä vuonna 1945. Koko maailma muuttui, kun ydinpommi iski Hiroshimaan. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta ja yli 130 000 ihmisen kuolemasta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki– se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan, ja se on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen. Tänä päivänä Hiroshimassa on hyvin avoin ilmapiiri vierailijoita kohtaan.
Lounastamme kaupungissa ennen kuin jatkamme paikallisjunalla matkaa ja vaihdamme myöhemmin kulkupelin lauttaan, joka kuljettaa meidät pyhälle Miyajiman saarelle. Saapuessamme saaremme näemme yhden Japanin tunnetuimmista, kuvatuimmista ja rakastetuimmista näkymistä: oranssinpunaisen, “leijailevan” torii-portin saaren edustalla. Vaikka portti on ihmisten rakentama, se sopii ympäröivään luontoon täydellisesti. Torii-portti on Unescon maailmanperintökohde.
Nousemme myöhemmin jälleen Shinkansen-junan kyytiin ja ajamme sillä Kiotoon. Majoitumme hotelliin, jossa Fukuokasta edellämme lähetetyt matkatavaramme jo odottavat meitä.
Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita, puistoja ja liuta Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. Valitettavasti kaupungin johto ei ole osoittanut samaa kunnioitusta, joten isot, kauniit puutalokorttelit ovat lähes kadonneet. Kukaan ei onneksi ole uskaltanut koskea tuhansiin temppeleihin, pyhättöihin ja ihastuttaviin puutarhoihin. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.
Samurai-ajan Japanin sotilaallinen ja poliittinen ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli on ollut suurimman osan maan historiasta pikemminkin vetäytyvä ja symbolinen. Muut ovat hallinneet keisarin nimissä.
Tokugawan perhe, jolla oli tuolloin shogunaattivalta, rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Japanin parhaiten säilyneen linnan rakennukset ovat erittäin korkealaatuisia. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.
Vierailemme linnassa, minkä jälkeen siirrymme ihailemaan kuuluisaa Kultaista paviljonkia. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs häiriintynyt munkki sytytti tuleen 1955. Paviljongin ympärillä on Kioton hieno kivi- ja hiekkapuutarha, Ryoanji, joka on peräisin 1400-luvulta. Kivet ovat buddhalaisen uskon mukaan täydellisyyden symboli. Temppelin kivipuutarhassa on 15 kiveä, joista vain 14 näkyy yhtä aikaa riippumatta siitä, mistä suunnasta niitä katsoo.
Päivän päätteeksi käymme vielä Heian-pyhäkössä. Kyse on upeasta temppelialueesta, jolla on japanilaisia puutarhoja ja klassisia rakennuksia.
Suuntaamme Kiotosta kohti etelää ja viehättävää Naran kaupunkia, joka oli yksi Japanin ensimmäisistä pysyvistä pääkaupungeista. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Yksi kohteistamme on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa suuri pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme Kasuga Taishassa, noin 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee ja reunustaa noin 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä. Temppelin yhteydessä on viehättävä kasvitieteellinen puutarha. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat kovin kesyjä.
Palaamme Kiotoon, ja loppupäivä on omaa aikaa. Katsasta vaikka tunnetut Gion-korttelit. Täällä tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos sinulla on onnea, saatat nähdä geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.
Kioton päärautatieaseman ympäristö on kiinnostava. Jo itse futuristinen asemarakennus kauppoineen, ravintoloineen ja konserttiareenoineen on näkemisen arvoinen. Piipahda Kioton kuuluisalla Nishiki-torilla. Täältä löytyy valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina – hedelmiä ja vihanneksia, kalaa, lihaa, säilykkeitä ja naposteltavaa. Kioto tunnetaan erittäin laadukkaasta vihreästä teestä, joten kannattaa kurkistaa johonkin monista teekaupoista ja ostaa mukaan pieni makumuisto Japanista. Teen lisäksi käsintehty teemuki täydellistää muiston Japanista.
Jos haluat nähdä lisää Unescon suojelemia nähtävyyksiä, käy Kiyomizu-temppelissä vuorilla Kioton itäpuolella. Temppeli on peräisin vuodelta 798, mutta nykyinen rakennus on pystytetty 1633 – ilman yhtäkään naulaa!
Suuntaamme rautatieasemalle matkustaaksemme seuraavaan kohteeseemme: Japanin pääkaupunkiin Tokioon. Junamatkalla saamme käsityksen siitä, kuinka tiheästi asuttu Japani on. Jos sää sallii, voimme hyvällä onnella matkan varrella nähdä pyhän Fuji-vuoren. Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista eikä lainkaan kallista!
Tokio oli kerran pieni kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista suurkaupungeista. Tokio koostuu lukuisista pienistä kaupunginosista, ja seuraavien parin päivän aikana tutustumme niistä kiinnostavimpiin.
Aloitamme päivän retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta. Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.
Jos haluat piristää omaa keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.
Tänään voit viettää aikaa Tokiossa omin päin tai lähteä lisämaksulliselle retkelle Hakonen kansallispuistoon, joka sijaitsee Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä useista kulmista matkalla kansallispuistoon. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on noin 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa matka gondolihissillä ylös vuorelle, vulkaaninen Owakudani-laakso rikkihöryineen ja risteily kraaterijärvellä.
Palaamme Tokioon alkuillasta.
Aloitamme päivän tutustumalla yhteen kaupungin kuuluisimmista alueista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin mielestä – nimittäin Shibuyaan, jonka asema on yksi Tokion liikenteen solmukohtia. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Shibuyan-risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla tauluilla, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachi-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachin tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.
Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.
Lennämme Tokiosta Helsinkiin.
Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle
Matkustamme Hakoneen, jossa nousemme laivaan, joka vie meidät Ashijärven yli Hakone-puutarhaan ja kansallispuistoon. Puutarhasta jatkamme köysiradalla Komagatake-vuorelle, jossa pääsemme ihailemaan kauniita maisemia Fuji-vuorelle ja alas laaksoon. Vuori kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein.
Hinta: 198€/hlö, sis. lounaan.
Retki varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa. Mukana on suomalainen matkanjohtaja ja retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 12 henkeä.
Shinkansen luotijuna
Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin. Lue lisää: http://english.jr-central.co.jp/about/
Hintatiedot
- Matkan hinta
-
Hinta alkaen 5.498€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta
-
798€
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki - Soul ja Tokio - Helsinki turistiluokassa
- Laivamatka Busan - Fukuoka (Etelä-Koreasta Japaniin)
- Shinkansen luotijuna Fukuoka - Hiroshima ja edelleen Kiotoon sekä Kioto-Tokio 2. luokassa
- Matkalaukkujen kuljetus Fukuoka - Kioto sekä Kioto - Tokio
- Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
- Aamiaiset
- Lounas matkapäivinä 3-6 ja 8-11
- Illallinen matkapäivinä 2, 7 ja 14
- Retket ohjelman mukaan
- Kuljetukset kohteissa
- Suomalainen matkanjohtaja
- Verot ja viranomaismaksut
Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi
- Hintaan ei sisälly
-
- Yhden hengen huoneen lisämaksu
- Kokopäiväretki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji –vuorelle 198€/hlö. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen lähtöpäivää.
- Muut ruokailut ja juomat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Yöpymiset
Soul 3 yötä, Gyeongju 2, Busan 1, Fukuoka 1, Kioto 3 ja Tokio 3.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Lue lisää matkakohteista
Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.
Lue lisää Etelä-Koreasta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/etela-korea
Lue lisää Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani
Liikkuminen matkan aikana
Käytämme Japanin (myös Etelä-Korea&Japani-matkalla) matkoillamme julkisia kulkuvälineitä, kuten metroa ja luotijunaa.
Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.
Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.
Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla.
Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.