Koe kaksi kiehtovaa maata, joissa ikiaikaiset perinteet kulkevat tämän päivän rinnalla.
Soulia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa, temppeleissä ja lukuisissa puistoissa. Keisarillinen Gyeongju hurmaa ja Busanin elinkeino on raaka rauta ja laivanrakennus.
Etelä-Koreasta matkaamme Japaniin pikalautalla, josta nousemme Shinkansen-luotijunaan. Juna vie meidät temppeleistään ja puutarhoistaan sekä geishakortteleista kuuluisaan Kiotoon ja pääkaupunki Tokioon, jossa katselemme pääkaupunkia yhdestä maailman korkeimmasta rakennuksesta; Skytree Towerista käsin.
Teemme retket Pohjois-Korean rajalle ja maanalaisiin tunneleihin sekä pysäyttävään Hiroshimaan. Mahdollisuus lähteä Fuji-vuoren vaikuttaviin maisemiin (lisämaksullinen retki).
Niin Etelä-Koreassa kuin Japanissakin on ehdottomasti käytävä suosituilla ruokatoreilla maistelemassa paikallisia herkkuja.
-
Tyyppi Kiertomatka, Junamatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Kyllä
-
Valuutta Jeni ja won
- Päivä 1
- Lento Helsinki - Soul, Etelä-Korea
- Päivä 2
- Saapuminen Souliin - Gwangjangin tori ja tervetuloillallinen
- Päivä 3
- Soul - retki demilitarisoidulle vyöhykkeelle - Kimchikan museo - Soul Tower
- Päivä 4
- Soul - Gyeongbokgungin keisarillinen palatsi - Bukchon Hanokin kylä, vierailu kirkossa
- Päivä 5
- Soul - Punggi - Gyeongju - ginsengmarkkinat ja vierailu Hahoessa
- Päivä 6
- Gyeongju - temppeleitä ja luontoa
- Päivä 7
- Gyeongju - Busan. Hyundai Motor Car Co. - kaupunkikierros Busanissa, Busanin torni ja kalamarkkinat
- Päivä 8
- Busan - Fukuoka, Japani
- Päivä 9
- Shinkansen - luotijunalla Hiroshimaan - Miyajiman temppelisaari - Rauhanpuisto ja Atomikupoli - Shinkansenilla Kiotoon
- Päivä 10
- Kioto - Nijon linna - Kultainen paviljonki - Ryoanjin kivipuutarha - Heian-pyhättö
- Päivä 11
- Kioto - retki Naraan
- Päivä 12
- Shinkansenilla Tokioon - Sensoji-temppeli - Nakamise-ostoskävelykatu - Tokyo Skytree ja Ueno Park
- Päivä 13
- Tokio - omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Hakonen kansallispuistoon ja näkymiä Fuji-vuorelle
- Päivä 14
- Tokio - cool Tokio - Shibuyan kaupunginosa - omaa aikaa - läksiäisillallinen
- Päivä 15
- Tokio - Helsinki
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
4.998€ |
Helsinki
|
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Souliin, Etelä-Koreaan.
Saavumme Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin aamulla. Soulin asukasluku on yli 12 miljoonaa, ja se on yksi maailman suurimmista metropoleista. Täällä on kaikkea pilvenpiirtäjien ympäröimistä ylellisistä ostosalueista ja vaatimattomammista perinteisistä kortteleista monipuoliseen yöelämään ja isoihin toreihin, jotka ovat erikoistuneet kukin mihinkin; antiikkiesineistä tuoreeseen kalaan. Kaupunkia leimaa hektisyys, mutta kiireestä pääsee helposti pois vierailemalla satoja vuosia vanhoissa palatseissa ja temppeleissä tai kaupungin lukuisissa puistoissa.
Vierailemme yhdellä Aasian kiinnostavimmista toreista. Gwangjangin tori on toiminut yli 100 vuotta ja on nykyään yksi Korean suurimmista perinteisistä toreista, jolla myydään kaikkea laatusilkistä ja lakanoista käsitöihin ja matkamuistoihin. Käytettyjen vintage-vaatteiden osastosta on tullut suosittu erityisesti nuorten korealaisten keskuudessa. Älä ohita pieniä ruokakojuja, jotka tarjoilevat hyviä, juuri valmistettuja erikoisuuksia.
Palaamme hotellille ja sinulla on hieman omaa aikaa rentoutua ennen kuin kokoonnumme yhteiselle tervetuloillalliselle.
Aselepo Etelä- ja Pohjois-Korean välillä allekirjoitettiin vuonna 1953, mutta koska maiden välillä ei ole varsinaista rauhansopimusta, 38. leveyspiiri ei ole valtioiden välinen raja, vaan aselepolinja. Matkailijan ei tarvitse kuitenkaan huolestua turvallisuutensa puolesta. Matkalla demilitarisoidulle vyöhykkeelle meille kerrotaan, mitä perillä saa ja mitä ei saa tehdä.
Ystävyyden sillalla paperimme tarkastetaan. Sitten voimme jatkaa yhteen maanalaisista tunneleista, joita Pohjois-Korea kaivoi 1960- ja 70-luvuilla. Tarkoituksena oli tehdä yllätyshyökkäys Etelä-Koreaan lähettämällä joukkoja laajan tunneliverkoston kautta. Tunnelit paljastuivat sattumalta, ja nykyään yhteen niistä pääse laskeutumaan. Tunnelissa numero kolme on museo, joka esittelee Pohjois- ja Etelä-Korean suhteita, ja näemme myös lyhyen filmin tunneleiden rakentamisesta.
Lounas sisältyy retken hintaan. Takaisin Soulissa tutustumme Kimchikan Museoon ja kimchin, korean kansallisruoan, valmistamiseen. Päivän päätteeksi käymme Soulin maamerkissä, 236 m korkeassa Seoul Tower -tornissa, josta on vaikuttavat näkymät yli miljoonakaupungin.
Demilitarisoidulle vyöhykkeelle ei pääse maanantaisin. Mikäli maanantai osuu matkapäivälle 3, päiväohjelmien järjestystä muutetaan.
Tutustumme keisarilliseen palatsiin Gyeongbokgungiin. Palatsi on peräisin vuodelta 1395 ja piirtää kuvan maan melskeisestä historiasta viimeisten 600 vuoden ajalta. Palatsialue tuhoutui lähes täysin toistuneiden japanilaismiehitysten aikana, ja Korean sodassa 1950–53 tuhoa tuli lisää. Noin 40 hehtaarin alue on nykyään kuitenkin korjattu entiselleen. Käymme lähellä sijaitsevassa kansanperinteen museossa, jossa saamme käsityksen maan historiasta keisarikunnasta viimeiseen japanilaismiehitykseen vuonna 1910. Jatkamme matkaa Bukchon Hanokin kylään, joka sijaitsee keskellä Soulia.
Kylä on erittäin hyvin säilynyt ja antaa hyvän kuvan siitä, mitä elämä oli Koreassa 600 vuotta sitten. Päivän päätteeksi vierailemme yhdessä Soulin monista kirkoista.
Aamiaisen jälkeen hyvästelemme Soulin ja suuntaamme Etelä-Korean keskiosiin.
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Punggin kaupunki, joka tunnetaan ginsengjuuren viljelystä ja jalostuksesta. Kiinalaiset ja korealaiset huomasivat ensimmäisinä ginsengin terveyttä edistävät ominaisuudet. Koreassa ginsengiä on käytetty sairauksien ehkäisyyn jo yli 5 000 vuotta. Päivittäinen käyttö kirkastaa mieltä ja pidentää ikää, mutta sen väitetään toimivan myös potenssilääkkeenä.
Punggin ginsengmarkkinat, joka kuuluu maailman suurimpiin, houkuttelee ostajia kaikkialta maailmasta ja on ainutlaatuinen elämys. Hyvin ansaitun lounaan jälkeen – joka sisältää luonnollisesti ginsengiä – jatkamme matkaa läpi kauniiden maisemien päämääränämme Etelä-Korean ylpeys, Gyeongju. matkalla pysähdymme Hahoen kylässä, joka on rakennettu korealaisen feng shuin, pungsun, mukaan ja tämän vuoki ylhäältä katsottunu kaupunki muistuttaa lootuksen kukkaa.
Korealaiset ovat syystäkin ylpeitä Gyeongjun alueesta ja kuvailevat sitä suureksi museoksi avoimen taivaan alla. Valtaosa löydöistä ja raunioista on peräisin muinaisen Silla-dynastian ajoilta. Silla-dynastia hallitsi Koreaa lähes 1 000 vuotta, ja Gyeongju toimi pitkiä aikoja pääkaupunkina.
Koko päivä on varattu tutustumiseen tähän korealaisen kulttuurin keskukseen. Aloitamme Bulguksa-temppelissä, joka on vuodesta 1995 kuulunut Unescon maailmanperintökohteisiin. Temppelin takana sijaitsevalla kukkulalla on Seokguramin Buddha-luola. Luolaa pidetään yhtenä tärkeimmistä buddhalaisista monumenteista koko Pohjois-Aasian alueella. Vierailemme myös Gyeongjun kansallismuseossa. Iltapäivällä voit tutustua kaupunkiin omaan tahtiin.
Illalla jatkamme Anabji-lammelle, jonka luota monet kansallismuseon merkittävimmistä löydöistä on kaivettu esiin.
Tänään perinteinen Korea tapaa modernin Korean. Siirrymme materialismin maailmaan ja vierailemme Hyundai Motor Car Co -autotehtaassa.
Myöhemmin päivällä vierailemme Haedong Yonggungsa-temppelissä. Temppeli on ensimmäinen pysähdyspaikkamme kaupunkikierroksella Busanissa. Useimmat temppelit Koreassa sijaitsevat vuorilla mutta Busanissa temppelit ovat kallioilla, meren rannalla. Jatkamme Yongdusan-puistoon, jossa sijaitsee kaupungin tunnusmerkki, 118 m korkea Busanin torni. Nousemme torniin nähdäksemme kaupungin yläilmoista. Sanotaan, että kirkkaalla säällä voi nähdä Japaniin asti. Päätämme kaupunkikierroksen suurelle Jagalchin kalatorille. Seuraavana päivänä matkamme jatkuu kohti Japania.
Nousemme Busanin satamassa pikalauttaan, joka vie meidät Japaniin. Matka yli Korean ja Japanin välisen salmen vie vain noin kolme tuntia. Saavumme Fukuokaan, ultramoderniin suurkaupunkiin, jonka asukasluku on noin 1,5 miljoonaa. Alun perin kyse oli kahdesta kaupungista, joita erotti Nakagawajoki: Fukuokassa sijaitsi paikallisen prinssin linna, ja Hakatassa asuivat tavalliset kansalaiset.
Saavuttuamme Fukuokaan majoitumme hotelliimme.
Aamiaisen jälkeen matka jatkuu kohti Hiroshimaa. 250 km taittuu tunnissa ja 12 minuutissa maailman täsmällisimmällä junalla, Shinkansenilla. Aloitamme tutustumalla yhteen Japanin tunnetuimpaan, kuvatuimpaan ja rakastetuimpaan näkymään: oranssinpunaiseen, ”leijailevaan” torii-porttiin Miyajiman saaren edustalla. Kaunista, runollista ja niin tyypillisen japanilaista! Hiroshima tunnetaan toki parhaiten tapahtumista elokuun 6. päivänä vuonna 1945. Koko maailma muuttui, kun ”Little Boy” iski Hiroshimaan ja laittoi lopun toiselle maailmansodalle. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta ja yli 100 000 ihmisen kuolemasta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki– se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan ja on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen.
Nousemme myöhemmin jälleen Shinkansen-junan kyytiin ja ajamme sillä Kiotoon. Majoitumme hotelliin, jossa Fukuokasta edellämme lähetetyt matkatavaramme jo odottavat meitä.
Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita, puistoja ja liuta Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. Valitettavasti kaupungin johto ei ole osoittanut samaa kunnioitusta, joten isot, kauniit puutalokorttelit ovat lähes kadonneet. Kukaan ei onneksi ole uskaltanut koskea tuhansiin temppeleihin, pyhättöihin ja ihastuttaviin puutarhoihin. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.
Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan todellinen hallitsija. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.
Vierailemme linnassa, minkä jälkeen siirrymme ihailemaan kuuluisaa Kultaista paviljonkia. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs mielisairas munkki sytytti tuleen 1955. Samalla alueella sijaitsee Kioton hieno zen-buddhalainen temppeli, Ryoanji, joka on peräisin 1400-luvulta. Temppelin kivipuutarhassa on 15 kiveä, joista vain 14 näkyy yhtä aikaa riippumatta siitä, mistä suunnasta niitä katsoo.
Päivän päätteeksi käymme vielä Heian-pyhäkössä. Kyse on upeasta temppelialueesta, jolla on japanilaisia puutarhoja ja klassisia rakennuksia.
Suuntaamme Kiotosta kohti etelää ja viehättävää Naran kaupunkia, joka oli Japanin ensimmäinen pysyvä pääkaupunki. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Matkustamme Naraan junalla ja teemme kaupunkikierroksen kävellen ja/tai taksilla. Yksi kohteista on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa suuri pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme Kasuga Taishassa, noin 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä. Temppelin yhteydessä on viehättävä kasvitieteellinen puutarha. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat kovin kesyjä.
Palaamme Kiotoon, ja loppupäivä on omaa aikaa. Katsasta vaikka tunnettu Gion-kortteli. Täällä tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos sinulla on onnea, saatat nähdä geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.
Kioton päärautatieaseman ympäristö on kiinnostava. Jo itse futuristinen asemarakennus kauppoineen, ravintoloineen ja konserttiareenoineen on näkemisen arvoinen. Piipahda Kioton kuuluisalla Nishiki-torilla. Täältä löytyy valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina – hedelmiä ja vihanneksia, kalaa, lihaa, säilykkeitä ja naposteltavaa. Kioto tunnetaan erittäin laadukkaasta vihreästä teestä, joten kannattaa kurkistaa johonkin monista teekaupoista ja ostaa mukaan pieni makumuisto Japanista. Japanilainen käsintehty keramiikka, vaikka teemuki, on mukava tuliainen.
Jos haluat nähdä lisää Unescon suojelemia nähtävyyksiä, käy Kiyomizu-temppelissä vuorilla Kioton itäpuolella. Temppeli on peräisin vuodelta 798, mutta nykyinen rakennus on pystytetty 1633 – ilman yhtäkään naulaa!
Suuntaamme rautatieasemalle matkustaaksemme seuraavaan kohteeseemme: Japanin pääkaupunkiin Tokioon. Junamatkalla saamme käsityksen siitä, kuinka tiheästi asuttu Japani on. Jos sää sallii, voimme matkan varrella nähdä pyhän Fuji-vuoren. Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista eikä lainkaan kallista!
Tokio oli kerran pieni kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista suurkaupungeista. Tokio koostuu lukuisista pienistä kaupunginosista, ja seuraavien parin päivän aikana tutustumme niistä kiinnostavimpiin. Astumme sisään ”Ukkosportista” Tokion tunnetuimpaan temppeliin Asakusaan samannimisessä kaupunginosassa. Käymme temppelissä ja käveleskelemme hieman vilkkaalla alueella. Kapeilla kaduilla on asuintaloja, pieniä erikoisliikkeitä ja ravintoloita joka lähtöön. Asakusassa saa aavistuksen siitä, millaista entisaikojen Tokiossa oli, sillä muut alueet tuhoutuivat toisen maailmansodan pommituksissa.
Melko lähellä sijaitsee Nakamise, yksi Tokion monista ostoskaduista. Täällä on loistava tilaisuus tehdä hyviä ostoksia, mikäli matkalaukussa on vielä tilaa.
Lounaan jälkeen teemme matkan ylös Tokyo Skytree-torniin, joka on yksi Tokion näkyvimmistä maamerkeistä ja Japanin korkein rakennus. Tokyo Skytree on 634 metrillään myös maailman korkein torni ja toiseksi korkein rakennus. Ylhäältä on vaikuttavat näkymät miljoonakaupunkiin Tokioon.
Päivän päätteeksi vierailemme kuuluisassa Ueno Parkissa. Puisto on Japanin viidenneksi vanhin. Puistoalue oli alun perin osa Kaneiji-temppeliä, joka oli yksi kaupungin suurimmista ja vauraimmista temppeleistä. Edo-aikakautena se oli hallitsevan Tokugawa-klaanin perhetemppeli. Kaneiji seisoi pääkaupungin koillisosassa suojellakseen kaupunkia vihollisten hyökkäyksiltä, kuten Enryakujin temppeli Kiotossa. Vuonna 1868 Kaneiji-temppeli tuhoutui lähes kokonaan taisteluissa uuden Meijin hallituksen voittaneiden joukkojen ja kaatuneen shogunaatin uskollisten kannattajien välillä.
Taistelun jälkeen temppelialueet muutettiin yhdeksi Japanin ensimmäisistä länsimaisista puistoista ja avattiin yleisölle vuonna 1873. Puiston eteläisen sisäänkäynnin lähellä seisoo yhden Uenon taistelun kenraaleista, Saigo Takamorin patsas.
Puistovierailumme jälkeen suuntaamme hotelliimme.
Lennämme Tokiosta Helsinkiin.
Retki Hakonen kansallispuistoon, näkymiä Fuji-vuorelle
Matkustamme Hakoneen, jossa nousemme laivaan, joka vie meidät Ashijärven yli Hakone-puutarhaan ja kansallispuistoon. Puutarhasta jatkamme köysiradalla Komagatake-vuorelle, jossa pääsemme ihailemaan kauniita maisemia Fuji-vuorelle ja alas laaksoon. Vuori kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein.
Hinta: 198€/hlö, sis. lounaan.
Retki varataan viimeistään 45 päivää ennen matkaa. Mukana on suomalainen matkanjohtaja ja retki toteutuu, mikäli osallistujia on vähintään 12 henkeä.
Shinkansen luotijuna
Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junassa ei ole ravintolavaunua, mutta pientä syötävää ja juotavaa voi ostaa vaunuosastoja kiertävästä myyntikärrystä. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin.
Hintatiedot
- Matkan hinta
-
Hinta alkaen 4.998€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta
-
798€
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki - Soul ja Tokio - Helsinki turistiluokassa
- Laivamatka Busan - Fukuoka (Etelä-Koreasta Japaniin)
- Shinkansen luotijuna Fukuoka - Hiroshima ja edelleen Kiotoon sekä Kioto-Tokio 2. luokassa
- Matkalaukkujen kuljetus Fukuoka - Kioto sekä Kioto - Tokio
- Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
- Aamiaiset
- Lounas matkapäivinä 2-10
- Illallinen matkapäivinä 2, 7 ja 14
- Retket ohjelman mukaan
- Kuljetukset kohteissa
- Suomalainen matkanjohtaja
- Verot ja viranomaismaksut
Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi
- Hintaan ei sisälly
-
- Yhden hengen huoneen lisämaksu
- Kokopäiväretki Hakonen kansallispuistoon ja Fuji –vuorelle 198€/hlö. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen lähtöpäivää.
- Muut ruokailut ja juomat matkan aikana
- Juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille, yhteensä n. 60 USD/henkilö (suositus)
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Yöpymiset
Soul 3 yötä, Gyeongju 2, Busan 1, Fukuoka 1, Kioto 3 ja
Tokio 3.
Liikkuminen ja matkatavarat
Matkustamme Shinkansenin luotijunalla, jossa on rajoitetusti tilaa matkatavaroille. Matkalaukut lähetetään erillisellä kuljetuksella määränpäähämme (Kiotoon ja Tokioon). Ota mukaan reppu, johon voit pakata junamatkojen ja päivän aikana tarvitsemasi tavarat, esim. eväät ja mahdolliset lääkkeet.
Käytämme matkalla julkisia liikennevälineitä (matkan Japanin osuudella) ja kävelemme retkien aikana paljon. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.