Arktinen seikkailu – Islanti, Jan Mayen ja Huippuvuoret

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Risteilemme Albatrosin omalla Ocean Albatros aluksella Islannista Jan Mayen saaren kautta Huippuvuorille ja edelleen tutustumaan saariryhmän arktisiin maisemiin

Uutuus

Maailmassa on harvoja paikkoja, jotka ovat villimpiä, upeampia ja koskemattomampia kuin Pohjois-Atlantin arktiset saaret. Yksikään toinen alus ei sovi tällaiselle matkalle paremmin kuin äskettäin rakennettu aluksemme Ocean Albatros. Noustuamme aluksen kyytiin Reykjavikissa suuntaamme kohti koillista määränpäänämme arvoituksellinen ja syrjäinen Jan Mayen -saari, jolla seisoo 2 277 m korkea tulivuori Beerenberg.

Matkaamme kohti kesää seuranamme muuttolinnut ja yötön yö. Saavutamme Länsimaan, Huippuvuorten suurimman saaren, ja näemme sen lumihuippuiset vuoret. Etsimme valaita Huippuvuorten rannikolta ja jatkamme edelleen kohti pohjoista suuntanamme Kongsfjorden-vuono ja Ny-Ålesund.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Risteily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta USD, ISK, NOK

Päiväohjelma 12 päivää
Päivä 1
Helsingistä Reykjavikiin. Risteily alkaa.
Päivä 2
Merellä ja matkalla kohti Siglufjörðuria
Päivä 3
Siglufjörður ja Grímsey, Islanti. Mahdollisuus osallistua "Siglufjörðurin sillielämyksiä"-retkelle
Päivä 4
Merimatka kohti Jan Mayenia: merilintujen, delfiinien ja valaiden havainnointia.
Päivä 5
Jan Mayen. Maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle.
Päivä 6
Merimatkalla kohti Huippuvuoria. Mannerjalusta ja hyvät mahdollisuudet nähdä valaita.
Päivä 7–8
Eteläiset Huippuvuoret
Päivä 9
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.
Päivä 10
Huippuvuorten luoteisosa.
Päivä 11
Länsimaa.
Päivä 12
Longyearbyen ja kotimatka.

Ocean Albatros

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Albatrosissa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo liikkua ja välttyä ihmisjoukoilta ja jonoilta. Ocean Albatrosilla miellyttävä matkanteko yhdistyy isoilta aluksilta tuttuun luksukseen.

Lähtöpäivät

Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit
Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
6.448€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman
Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsingistä Reykjavikiin. Risteily alkaa.

Lennämme Helsingistä Islantiin ja laskeudumme Keflavikin lentokentälle. Bussi kuljettaa meidät Reykjavikin satamaan, jossa aluksemme Ocean Albatros odottaa. Lähtöselvityksen jälkeen asetumme hytteihimme. Ennen ensimmäistä illallista on pakollisen pelastusharjoituksen vuoro. Retkikuntamme vetäjät kertovat aluksen rutiineista ja seuraavien päivien matkareitistä.

Kapteeni ohjaa aluksen ulos Reykjavikin satamasta illalla ja ottaa kurssin kohti Islannin länsiosaa.

Illallinen aluksella.

Päivä 2
Merellä ja matkalla kohti Siglufjörðuria

Islannin eloisasta pääkaupungista risteilemme saaren luoteiskulman ympäri matkallamme Siglufjörðurin kaupunkiin. Islantia ympäröivät vedet ovat maapallon rikkaimpia, koska täällä Golfvirran lämpimät virtaukset kohtaavat kylmän Itä-Grönlannin virtauksen, jolloin syntyy happea ja ravinteita sisältäviä vesiä. Täällä plankton kukoistaa ja tarjoaa ravintoa todelliselle lajien kirjolle. Kun kiertämme Vestfjordenia (Islannin luoteiskulman muodostava karu niemimaa), voit seistä kannella tarkkailemassa tämän ainutlaatuisen merimaiseman endeemistä eläimiä. 

Lunnit keinuvat aalloilla ja sukeltavat kylmiin syvyyksiin etsiessään ruokaa, kun taas muut merilinnut liukuvat laivan kylkeä pitkin. Jos olemme onnekkaita, voimme havaita valaat, jotka tulevat syömään alueen suuria silliparvia. Tutkimusalustiimin jäsenet kertovat merimatkan aikana Islannin rikkaasta kansanperinteestä, kulttuurista ja ainutlaatuisista meren ekosysteemeistä.

Päivä merellä on myös ihanteellinen aika tutustua tutkimusalukseen. Voit rentoutua kahvikupillisen ja kiikarin ääressä tai nauttia erikoiscocktailin uusien ystävien kanssa lähestyessämme Siglufjörðuria.

Päivä 3
Siglufjörður ja Grímsey, Islanti. Mahdollisuus osallistua "Siglufjörðurin sillielämyksiä"-retkelle

Aamulla Ocean Albatros saapuu pieneen Siglufjörðuriin, joka on pohjoisin kaupunki manner-Islannissa. Kuten lähes jokaisessa Islannin kaupungissa, satama on kaupungin sydän. Siglufjörður kasvoi pienestä maalaiskylästä oikeaksi kaupungiksi 1940- ja 1950-luvuilla sillibuumin aikaan. Tämä pieni kala on ollut kaupungin talouden perusta aikojen alusta lähtien ja teki Siglufjörðurista yhden Islannin suurimmista kaupungeista 1950-luvulla.

Siglufjörður on kaupunki, joka on täysin omaksunut historiansa ja identiteettinsä. Koko kaupunkia hallitsee silli! Silliajan museo, joka koostuu useista historiallisista rakennuksista, esittelee perinteistä sillin jalostusta, joka jatkuu edelleen. Kaupunki sijaitsee yhdessä Islannin upeimmista vuonoista (jolla on sama nimi). Alueella on jopa 18 vuonoa, mikä tekee siitä erittäin suositun kohteen kiertomatkalaisille.

Siglufjörður on synonyymi silliteollisuudelle. Tämän pikkukaupungin kalasaalit olivat aikoinaan suuri vientituote, ja Siglufjörðurin asukkaat ovat oikeutetusti edelleen ylpeitä kalastusperinnöstään! Tänään sinulla on mahdollisuus vierailla kaupungin museossa ja nähdä teatteriesitys, joka esittelee vanhoja perinteisiä työskentelytapoja, harmonikkamusiikin tahdissa. Meidän on tietysti myös maistettava silliä ja huuhdeltava se alas lasillisella islantilaista brandyä (tunnetaan myös nimellä The Black Death).

(Tämän päivän retki ei sisälly matkan hintaan, se varataan ja maksetaan erikseen.)

Iltapäivällä nousemme jälleen alukseemme ja suuntaamme Siglufjörðurista Grimseylle, joka on pieni saari Islannin pohjoisrannikolla. Tämä pieni smaragdinvihreä saari on ainoa osa Islantia, joka ylittää napapiirin. Paikka on merkitty massiivisella betonikuulalla nimeltä Orbus et Globus, jota siirretään vuosittain pienten muutosten huomioon ottamiseksi Maan kiertoradalla. Saaressa asuu vain noin 70 sitkeää asukasta, mutta myös tuhansia merilintuja. Tähyile uteliaita lunneja, jotka kurkkivat koloistaan ja pidä silmällä yläpuolellasi lentäviä lapintiiroja! Yksi Islannin suurimmista tiirayhdyskunnista asuu Grimseyllä, ja sanotaankin, että lentokentän laskeutumisalue on tyhjennettävä tiiroista ennen kuin lentokone pääsee laskeutumaan.
Grimsey merkitsee sitä, että olemme virallisesti siirtyneet arktiselle alueelle. Täältä matka jatkuu kohti tuntematonta ottaessamme kurssin kohti arvoituksellista Jan Mayenin saarta.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 4
Merimatka kohti Jan Mayenia: merilintujen, delfiinien ja valaiden havainnointia.

Risteilyn aikana on tarjolla inspiroivia ja tietopitoisia esitelmiä, joita kokeneet retkikunnan johtajat pitävät arktisista eläimistä ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Voit myös oleilla ulkona kannella ja katsella merilintuja, jotka liitävät elegantisti lähellä alusta. Ehkä näet jopa valaita.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 5
Jan Mayen. Maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle.

Suunnilleen keskellä Norjanmerta Atlantin pohjoisosassa sijaitsee arvoituksellinen tulivuorisaari Jan Mayen. Sen sijaintipaikka on lähellä Keski-Atlantin selännettä, joka on syy sen olemassaololle. Arvoituksellinen saari ei ole pelkästään syrjäisen sijaintinsa vuoksi, vaan myös siitä syystä, että sumu ja pilvet peittävät Jan Mayenin valtaosan vuodesta.

Jan Mayen kuuluu Norjalle. Beerenberg on yksi Norjan 300 yli 2 000 metriin kohoavasta huipusta. Saarella asuu vain 18 asukasta, jotka huolehtivat sääasemasta. He ovat Norjan puolustusvoimien palveluksessa. Yritämme nousta maihin saaren kapeimmassa kohdassa joko etelä- tai pohjoispuolelta riippuen senhetkisestä tuulesta ja aallokosta. Saaren tuliperäinen alkuperä on nähtävissä kaikkialla: vulkaanista tuhkaa, laavavirtoja ja jäätikön peittämä Beerenberg korkealla yläpuolellamme.

Mukavan kävelykierroksen jälkeen palaamme kumiveneillä takaisin alukselle ja jatkamme matkaa kohti pohjoista.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 6
Merimatkalla kohti Huippuvuoria. Mannerjalusta ja hyvät mahdollisuudet nähdä valaita.

Jan Mayenilta otamme kurssin kohti koillista määränpäänämme arktiset Huippuvuoret. Huippuvuoret sijaitsee noin 800 km manner-Norjasta pohjoiseen ja on äärimmäisen syrjäinen ja eristynyt alue. Longyearbyen, saaren ”pääkaupunki” sijaitsee vain 1200 km päässä Pohjoisnavalta.

Huippuvuorille pääsee vain sellaisella aluksella, joka selviää jäistä ja ankarista sääolosuhteista, joita näillä pohjoisilla vesillä esiintyy. Jan Mayenin länsipuolella sijaitsee nimittäin Vestisen, suuri ajelehtivan merijään alue. Jää takertuu Itä-Grönlannin rannikolle ja ajelehtii toisinaan Grönlanninmeren yli Huippuvuorille – myös kesäisin. Onneksi Ocean Albatrosilla on polaarikoodi 6 ja se kuuluu jääluokkaan 1A, mikä tekee aluksesta ihanteellisen alueelle lukuun ottamatta kaikkein paksuinta arktista jäätä. Lisäksi keulan ainutlaatuinen X-Bow-muotoilu tekee aluksesta vakaamman aallokossa.

Ota kiikari esiin, kun lähestymme Huippuvuoria. Saaret ovat turvapaikka monille villieläimille, ja kun siirrymme pohjoiseen, samoin tekevät myös valaat, hylkeet ja linnut, jotka elävät kesäisin täällä upeassa saaristossa ja sen ympäristössä. Lähestyessämme Huippuvuoria voimme olettaa näkevämme enemmän eläimiä. Kun pääsemme toisena meripäivänä lähemmäs mannerjalustaa Huippuvuorten edustalla, pidä silmällä valaita, jotka tulevat herkuttelemaan pintaan nousevilla runsailla planktonmäärillä. Jossakin vaiheessa valaita metsästettiin niiden öljypitoisen rasvan vuoksi niin paljon, että se johti melkein näiden suurenmoisten olentojen sukupuuttoon. Nyt nämä lempeät merijättiläiset ovat palaamassa ja niitä näkee kesäisin yleisesti Huippuvuorten ympäristössä.

Merellä vietettävien päivien aikana aluksella on koko joukko viihdetarjontaa, joten päivät eivät tunnu pitkiltä vaikka sitä ehkä toivoo, kun ympäristö on kaunis ja seura hyvää.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 7–8
Eteläiset Huippuvuoret

Saavumme seitsemännen matkapäivän iltapäivänä eteläisen Huippuvuorten rannoille. Huippuvuoren suurin piirtein kolmion muotoinen eteläosa koostuu lukemattomista vuonoista ja luodoista, jotka kaikki kutsuvat tutkimusretkelle. Ensi silmäyksellä tämä alue voi näyttää autiolta, mutta jos katsot tarkemmin, voit nähdä, että tilanne on päinvastainen. Kivivirna, huippuvuorten unikko ja muut tundran kasvit uhmaavat ankaraa ilmastoa, ja niiden kukat leviävät heikkoa arktista auringonvaloa vasten. 

Pienet lumiiirikset lentävät kivien välissä, kun taas täydellisesti naamioituneet violetit haikarat lentävät rannikkoa pitkin. Jos katsot ylöspäin kohti kasvien peittämiä rinteitä, näet harmaanvalkoisia "kivipaloja", jotka liikkuvat. Ne ovat lampaankokoisia poroja – ainutlaatuisia alalajeja, jotka ovat kotoisin Huippuvuorilta.

Sinimustan välähdys ja lähellä olevien lintujen kirkuminen ennustavat naalin saapumista. Se on ainoa kotoperäinen lihansyöjä, joka laskeutuu Huippuvuorille (lukuun ottamatta jääkarhua, joka on luokiteltu näätänisäkkääksi).

Päivä 9
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.

Matkattuamme valoisassa yössä Prins Karls Forlandin sahalaitaisten vuorten ohi saavumme upeaan Kongsfjordiin. Vuono sijaitsee kallioisten vuorten ympäröimänä ja rajoittuu kahteen jäätikköön, Kongsbreeniin ja Kronebreeniin. Taustalla näkyy vuorenhuiput De Tre Kroner, joiden sanotaan symboloivan Norjan, Ruotsin ja Tanskan kuningaskuntia. Kyse on epäilemättä yhdestä maapallon kauneimmista ja rauhallisimmista kolkista.

Nousemme maihin pienessä Ny-Ålesundissa. Se sijaitsee pohjoisempana kuin Longyearbyen ja on siten maailman pohjoisin taajama, mikäli nyt muutama tutkimusasema, postikonttori ja yksi ainoa kauppa, joka on auki vain pari tuntia päivässä, riittää täyttämään taajaman kriteerit. Sen voit itse päättää!

Saarten maantieteellinen sijainti on tehnyt niistä tutkimusmatkojen ja tieteellisten retkikuntien lähtöpisteen jo vuosisatojen ajaksi. Se on arvokas perintö, joka elää yhä. Ympäristö on upea, ja tieteelliset projektit yhtä kiinnostavia kuin kylän historia. Ny-Ålesund oli nimittäin viimeinen pysähdyspaikka Nobilen Norge-ilmalaivalle, Amundsenin ja Nansenin Fram-alukselle ja Nordenskiöldin Sofia-alukselle. Arktisen alueen tutkijalegendat kulkivat tämän yksinäisen etuvartion läpi yrittäessään rikkoa ihmiskunnan rajoja. Näiden tutkimusmatkojen jälkiä (kuten Norge-ilmalaivan kiinnitysmasto) on yhä nähtävissä.

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 10
Huippuvuorten luoteisosa.

Yksi Euroopan laajimmista suojelluista erämaa-alueista, Huippuvuorten luoteisosa, muodostaa vuonna 1973 perustetun kansallispuiston. Alue on kuuluisa historiastaan, joka dokumentoi varhaisimpia merkkejä ihmisen vierailuista Huippuvuorilla. Vaikka norjalaiset tutkimusmatkailijat ovat saattaneet vierailla näillä jäisillä rannoilla viikinkiaikoina, ensimmäinen dokumentoitu kävijä oli William Barents, legendaarinen hollantilainen tutkimusmatkailija, jonka mukaan Barentsinmeri on nimetty. Vaikka aluetta nykyään suojellaan ihmisen vaikutuksilta, huomasi Barents saapuessaan vuonna 1596 isot määrät valaita ja hylkeitä, joista pian tuli englantilaisten ja hollantilaisten valaanpyytäjien saalista. He ryöstivät alueen eläimistöä seuraavan vuosikymmenen ajan. Alue muodosti kolmion maan, meren ja jään välille, mikä teki siitä täydellisen paikan meren lempeiden jättiläisten pyytämiseen.

Yksi paikoista, joita käytettiin valaiden ruhojen leikkaamiseen ja työstämiseen, jotta saatiin arvokasta öljyä, oli hollantilaisten perustama Smeerenburg, jossa näkee yhä 1600-luvun traanikeittimien ja rakennusten perustusten jäänteitä. Muut paikat, kuten läheinen Ytre Norskøya, kertoo tämän teollisuudeksi kehittyneen massateurastuksen pimeämmästä puolesta: sadat nuoret miehet, jotka toivoivat ansaitsevansa omaisuuksia, makaavat haudattuina tuhansien kilometrien päähän kotoa.

Kaikki, mitä tuosta aikakaudesta on jäljellä, on luita ja vähäisiä jälkiä ihmisasutuksesta. Hitaasti hiipivä arktinen luonto on vallannut takaisin alueensa, ja seutu on nykyään luonnonystävän paratiisi. Pienet huippuvuortenunikot ja lehtirikot uhmaavat julmia olosuhteita kukoistaakseen lyhyenä kesänä, kun taas hanhet, haahkat ja muut merilinnut palaavat vuosittain takaisin saarelle pesimään. Mursuja voi löytyä köllöttelemästä mukavasti rannoilla, ja meidän on oltava joka hetki varuillamme jääkarhujen varalta. Retkikuntamme kokeneet johtajat tarkkailevat alati eläimiä (myös jääkarhuja) ja ilmoittavat heti, jos huomaavat jotakin jännittävää!

Aamiainen, lounas ja illallinen aluksella.

Päivä 11
Länsimaa.

Tänään yritämme nousta maihin kahdessa paikassa riippuen siitä, mitä kapteeni päättää. Retkikunnan johtajat ilmoittavat paikat ja ajankohdat, kun tuuli- ja sääolosuhteista on saatavilla tarkat tiedot. Palatessamme takaisin matkamme pohjoisimmasta pisteestä otamme kurssin kohti Länsimaata. Länsimaan etelä-pohjoissuuntainen pituus on n. 400 km ja se on Huippuvuorten suurin saari. Koko saarella vallitsee arktinen ilmasto: kesät ovat lyhyitä ja viileitä ja talvet pitkiä, pimeitä ja todella kylmiä. Siitä huolimatta täällä on elämää, ja Huippuvuorten poikkeuksellinen eläimistö viihtyy kaikkialla Länsimaassa.

Viimeisenä kokonaisena päivänä Huippuvuorilla suuntaamme paikkaan, jossa on parhaat mahdollisuudet maihinnousuun ja eläinten tarkkailuun. Kokeneet retkikunnan johtajat ja kapteeni näyttävät tietä, koska niin on tapana todellisella arktisella tutkimusmatkalla! Kenties löydämme erityisen hienon jäätikön ja nousemme kumiveneisiin ja menemme tutustumaan paikkaan, jossa jää kohtaa maan ja maa meren. Ehkä näemme merilintuyhdyskunnan tai porolauman ja nousemme maihin katsomaan niitä lähempää. Voi myös olla, että bongaamme jääkarhun, arktisen alueen kuninkaan, kun matkaamme aluksellamme rannikkoa seuraillen kohti päätepysäkkiämme Longyearbyeniä.

Päivä 12
Longyearbyen ja kotimatka.

Aamulla saavumme Longyearbyeniin, Huippuvuorten pääkaupunkiin. Kaupungin perusti vuonna 1906 amerikkalainen liikemies John Longyear, joka aloitti kaivostoiminnan Huippuvuorilla. Longyearbyen on Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmässä korkeinta valtaa käyttävän ”Sysselmannenin” toimipaikka. Se on myös pohjoisin… no, lähes kaikissa asioissa. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon – Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuonon – lounaispuolella. Vuoret kohoavat korkeuksiinsa sekä kaupungin taustalla että vuonon toisella puolella, jota hallitsee majesteettinen Hiorthfjellet.

Jo vuonna 1916 Longyearbyenin kaivos siirtyi norjalaiselle hiiliyhtiölle, ja siitä lähtien hiilikaivos on antanut leimansa alueelle. Nykyään kaupungissa on noin 2000 asukasta, joista valtaosa on norjalaisia. Aikaisemmin kaupungin suurin työnantaja oli kaivos, nyt useimmat asukkaat saavat elantonsa tutkimuksesta, koulutuksesta ja matkailusta. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.

Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön. Kaupunkikierroksen jälkeen bussi vie meidät lentokentälle. On aika palata koto-Suomeen.

Aamiainen aluksella.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 6.448€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle

Kat. D: 4498 €

Hyttiluokan korotus, lisämaksu


Hyttiluokan korotus, lisämaksu jaetussa kahden hengen hytissä

  • Lisämaksu Kat. E: 328€/hlö
  • Lisämaksu Kat. C: 1018€/hlö
  • Lisämaksu Kat. B: 1938€/hlö
  • Lisämaksu Kat. A: 4728€/hlö

Lisämaksu hytistä yhdelle

  • Kat. G: 1018 €
  • Kat. E: 4998 €
  • Kat. C: 6248 €
  • Kat. B: 7848 €
  • Kat. A: 12 738 €
3-hengen hytti

718€/hlö alennus 3. hlölle, katc. C (vuodesohva/ulosvedettävä vuode)

Lapsialennus 2-15 vuotta

Alennus 40% matkan perushinnasta kahden maksavan aikuisen kanssa (ainoastaan kat. C ja G hytit).
Max. 3 hlöä, joista yksi on lapsi. Alus ei ole suunniteltu pieniä lapsimatkustajia ajatellen, eli aluksella ei ole esim. lapsisänkyjä tai syöttötuoleja.

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki-Reykjavik/Longyearbyen-Oslo-Helsinki
  • Majoitus 11 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä Ocean Albatros-tutkimusaluksella (kategori D), wc ja suihku
  • Kuljetus lentokentältä alukselle Reykjavikissa ja alukselta lentokentälle Longyearbyenissä
  • Kaikki retket ja zodiac-venekuljetukset ohjelman mukaan
  • Retket ja kuljetukset maissa ohjelman mukaan
  • Tiedotustilaisuudet ja luennot aluksella
  • Täysihoito risteilyllä (ei sis. ruokajuomia)
  • Kahvi, tee ja iltapäivävälipalaa aluksella
  • Pohjoismaalainen ja englanninkielinen tutkimusalustiimi
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksu yhden hengen hytistä
  • Lisämaksulliset hyttiluokat
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
  • "Siglufjörðurin sillielämyksiä"-retki, 64 €/hlö
  • Muut lisämaksulliset retket
  • Juomat aluksella (lukuun ottamatta kahvia, teetä risteilyllä ja appelsiinimehua aamiaisella)
  • Juomarahat aluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille, suosittelemme 16 USD/hlö/yö aluksella

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Millaisia hytit ja sviitit ovat?

Aluksella on yhteensä 95 matkustajahyttiä. Aluksessa on sekä ulkohyttejä, parvekkeellisia hyttejä että sviittejä, joista on merinäköala. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Lisäksi aluksella on muutamia yhden ja kolmen hengen hyttejä. Kaikissa hyteissä on oma WC/kylpyhuone ja hyttikohtainen lämpötilan säätö. Lisäksi hyttivarustukseen kuuluu hiustenkuivain ja tv.

Premium-sviitti 45 m2 – hyttiluokka PS 

Suurin Ocean Albatrosin hyteistä on Premium-sviitti. Tässä kaksihuoneisessa sviitissä on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä parveke ja tilava kylpyhuone. Sviitti sijaitsee kannella 4. Tätä hyttiä tulee tiedustella erikseen. Kysy hintaa Albatros Travelin asiakaspalvelusta.

Junior-sviitti 42 m2 – hyttiluokka A 

Ocean Albatrosin neljästä Junior-sviitistä on hienotupeat näköalat, sillä ne on sijoitettu ylös kannelle 7. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, vuodesohva, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä parveke. Hytissä on tilaa kolmelle matkustajalle. Sviitit sijaitsevat kannella 7.

Parvekesviitti 28 m2 – hyttiluokka B 

Ocean Albatrosilla on kuusi Parvekesviittiä, jotka sijaitsevat kansilla 4 ja 6. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta sekä kylpyhuone ja parveke. Parvekesviitit on tarkoitettu kahdelle matkustajalle.

Parvekehytti 24 m – hyttiluokka C 

Parvekehyttejä laivalla on eniten. Ne sijaitsevat kansilla 4 ja 6. Hyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja parveke. Osassa hyteistä on vuodesohva, jonka ansiosta hyttiin voi majoittua yhden lapsen kanssa. Toisissa hyteissä vuodesohvan tilalla on tuolit ja pöytä. Mikäli toivotte kahta vierekkäistä hyttiä, sitä kannattaa tiedustella tästä hyttiluokasta.

Standardihytti, jossa pyöreä ikkuna 22 m2 – hyttiluokka D 

Hytti sopii täydellisesti mukavaksi tukikohdaksi. Standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kansilla 3 ja 4.

Standardihytti, jossa ranskalainen parveke 16 m2 – hyttiluokka E 

Standardihytit, joissa on ranskalainen parveke, on sijoitettu ylös kannelle 7. Hytissä on parivuode ja lattiasta kattoon ulottuva ikkuna.

Kolmen hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna 22 m2 – hyttiluokka F 

Kolmen hengen standardihytti on mukava tukikohta kolmelle hengelle. Hyteissä on kaksi erillistä vuodetta, yksi vuodesohva, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Hytit sijaitsevat kannella 3.

Yhden hengen hytti, jossa pyöreä ikkuna 18 m2 – hyttiluokka G 

Yhden hengen standardihytit sijaitsevat kannella 3. Hytit ovat lähellä aluksen mudroomia (”kuraeteistä”) ja niistä pääsee kätevästi kumivenetasanteille.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Mikäli ryhmän koko jää alle 16 osallistujan, on mahdollista, että matka toteutetaan englantia puhuvan tutkimusmatkaoppaan ja Skotlannissa paikallisoppaiden johdolla.

Sää Pohjois-Atlantilla

Huippuvuoret sijaitsevat noin Norjan ja pohjoisnavan puolivälissä, noin tuhannen kilometrin päässä pohjoisnavasta. Kesäkuukausina päivälämpötila on noin +5-10C.

Sää Pohjois-Atlantilla voi olla hyvin vaihteleva. Yhtenä hetkenä voi olla kirkas auringonpaiste ja tyyntä, kun taas kohta aallokko voi olla voimakas ja sateista.

Risteilykonsepti pienehköillä laivoilla

Kyse on ylellisestä matkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee sitä, että matka saa ryhmämatkan luonteen, sillä kaikki käyvät maissa, vierailevat tutkimusasemilla, osallistuvat retkille ja luennoille sekä valassafarille samanaikaisesti.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Osallistujien oletetaan kuitenkin olevan terveitä ja kykenevän liikkumaan normaalisti ilman apua tai apuvälineitä. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Yksittäisiä elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää- ja virtausolosuhteiden pohjalta.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle mannerta kuin on järkevää, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai tehdäksemme kierroksen, kun näkyvissä on jotakin kiinnostavaa. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Voi olla myös kylmää ja märkää. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jolla on pieni kirjasto. Kun puhumme tutkimusmatkoista tai risteilyistä pienehköillä aluksilla, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti.

Matkaan sovelletaan Albatros Travelin yleisiä matkaehtoja, jotka osallistujien oletetaan tuntevan.

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessä maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi ja passitiedot Albatros Travelille

Lentomatkoja koskevien tiukentuneiden turvallisuusmääräysten vuoksi lentoyhtiö vaatii matkustajilta passitiedot. Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Ennen matkaa lähetetään linkki sivustolle, jonne osallistujien on täytettävä kyseiset tiedot. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Tämä sääntö koskee kaikkia matkojamme riippumatta siitä, että yksittäiset maat saattavat vaatia lyhyempiä voimassoloaikoja. Haluamme välttyä tilanteilta, joihin matkustaja voi joutua, jos jonkin valtion passimääräykset muuttuvat matkan tilaamisajankohdan ja kotiinpaluun välillä.

Pakkausvinkkejä

Laivamatka keväisellä Pohjois-Atlantilla vaatii pukeutumiselta melko suurta vaihtelua. 

Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä ja kerrostaa, esim. alimmaiseksi pitkähihainen villa-aluspaita, välikerrokseksi college- tai merinovillapaita ja uloimmaksi veden- ja tuulenpitävä takki. Tiiviit retkeily-/ulkoiluhousut suojaavat alaruumista. Pitkät alushousut ja kevyet sadehousut ovat hyvät kumiveneeseen.

Tukevat, mukavat ja liukumattomat kävelykengät sopivat hyvin alukselle ja kävelyyn kaupungeissa. Ocean Atlanticilla on valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät, kun nousee maihin kumiveneestä. Alus on tällä matkalla vain Albatros Expeditionsin käytössä, joten aluksella ei tarvitse noudattaa erityisempiä pukeutumissääntöjä. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoat, mitä tarvitset, myös juhlavampina iltoina.

Kiikari ja kamera kannattaa ottaa mukaan. Pyyhkeitä ei tarvitse kantaa kotoa.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Aluksen miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät yhdessä tehdäkseen matkastasi erityisen onnistuneen elämyksen. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat aluksen operoinnista ja ohjaamisesta sekä ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaa hyteistä, sviiteistä ja ruoasta. He tekevät kaikkensa, jotta tarpeesi tulevat tyydytetyiksi ja oleskelusi aluksella olisi mahdollisimman miellyttävä. Molemmat henkilöstöryhmät puhuvat englantia.

Matkanjohtajat ja kansainväliset asiakkaat aluksella

Aluksella on pohjoismaalaisten matkustajien lisäksi osallistujia muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, jotka työskentelevät kaikkien asiakkaiden kanssa. Esitelmät ja luennot pidetään lähtökohtaisesti englanniksi. Kun nousemme ryhminä maihin, pyrimme mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon osallistujien kansallisuuden ja kielen.

Juomarahat

Kansainvälisen palvelualojen käytännön mukaisesti risteilyn päättyessä on tapana jättää juomarahaa laivan miehistölle. Rahat jaetaan koko miehistön kesken. Vähimmäissumma on 14 USD/henkilö/päivä ja se veloitetaan automaattisesti matkustajan risteilytililtä.

Aluksen miehistö

Albatrosin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka tekevät yhteistyötä tehdäkseen matkastasi erityisen kokemuksen. Aluksen kapteeni, perämies ja merimiehet vastaavat aluksen toiminnasta ja johtamisesta sekä ulkoalueista. Hotellin johtaja ja hotellin henkilökunta ovat vastuussa hyteistä, sviiteistä ja ruokailusta ja tekevät kaikkensa vastatakseen tarpeisiisi laivalla ja varmistaakseen mukavan oleskelun. Molemmat miehistöryhmät puhuvat englantia.

Kansainväliset asiakkaat aluksella

Pohjoismaalaisten vieraiden lisäksi matkalla on mukana myös kansainvälisiä matkustajia. Tämän vuoksi tutkimusalustiimi koostuu pohjoismaisista ja englanninkielisistä jäsenistä, jotka opastavat kaikkia vieraita. Luennot ja tiedotustilaisuudet ovat pääsääntöisesti englanniksi. Kun liikumme pienemmissä ryhmissä, kansallisuus ja kieli huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

Käsi sydämellä

Tutkimusmatkaristeily

Tutkimusmatkaristeily on erityinen risteily, kuten sana kuvaa. Liikumme alueilla, joilla monet tekijät, kuten tuuli ja sää, voivat vaikuttaa matkaan. Joskus sää voi pidätellä meitä, ja paksu sumu voi pakottaa meidät muuttamaan reittiä - turvallisuus ennen kaikkea. Ja toisinaan ystävällinen virta vie meidät aikaisemmin kohti maalia. Joskus pysähdymme ihailemaan valaan leikkimistä tai näemme jääkarhun liikkuvan jäälautalla, joten viivähdämme paikalla hieman pidempään. 

Ohjelman saapumis- ja lähtöajat ovat suuntaa-antavia ja muutoksia on todennäköisesti matkan varrella odotettavissa. Tarkoituksenamme on kuitenkin aina pitää ohjelma mahdollisimman alkuperäisen mukaisena. Kun lähdet mukaan risteilylle, sinun on oltava valmis vähän kaikkeen. Olemme kuitenkin varmoja siitä,että hienot kokemukset odottavat.

Pidä kiinni...

Tällä matkalla saavutamme avomeren, emmekä voi välttää, että laivaa keinuttaa. Pidä siksi aina toisella kädellä kiinni kaiteessa, jotka ovat laivan käytävillä ja seunustoilla. Zodiac-veneeseen noustessa on myös tärkeää, että yksi käsi on aina vapaana, jotta ns. merimiehen otteen avulla sinut voidaan ohjata turvallisesti paikoilleen veneessä. (Molemmat hyvät säännöt käydään vielä läpi aluksella.) 

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja