Lentäminen

Useimmat lentoyhtiöt tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta kompensoida hiilidioksidipäästöjään.

Olemme tulleet tietoisemmiksi maapallon resurssien rajallisuudesta ja olemme ehkä menossa kohti asteittaista globaalia lämpenemistä ja siitä johtuvia ilmastonmuutoksia, joilla voi olla vakavia seurauksia koko ihmiskunnalle. Ratkaisut eivät ole yksioikoisia eivätkä voi tapahtua vain henkilökohtaisella tai kansallisella tasolla, sillä maailman kahden talousmahdin Kiinan ja USA:n harteilla ovat valtaosin kaikkein monimutkaisimmat ongelmat.

Yksityishenkilöt, järjestöt ja media ovat viime aikoina keskittyneet yksittäisiin elementteihin. Mitä tulee hiilidioksidipäästöihin, lihansyönnistä, ruokahävikistä ja lentämisestä on tehty suurimpia syntejä. Vaikka yksityisillä hankkeilla on tuskin suurta merkitystä pidemmällä aikavälillä, on ymmärrettävää, että keskitytään asioihin, joihin voi välittömästi valinnoillaan vaikuttaa. Ne lisäävät ainakin ymmärrystä oman toimintamme vaikutuksista maapallon resurssien riittävyyteen.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitää kantaa huonoa omatuntoa, jos esim. jatkaa lentämistä. Yhtäältä voi valita ”vihreitä” lentoja, toisaalta ei ole näkyvissä merkkejä siitä, että maailma olisi valmis rajoittamaan lentämistä, koska sillä on yksinkertaisesti niin suuri merkitys sekä yksittäisten valtioiden että koko maailman yhtenäisyydelle. Tästä syystä ainoa realistinen mahdollisuus on, että opimme lentämään ja kuljettamaan ihmisiä ja tavaraa ympäristöystävällisemmällä tavalla.

Otetaan tähän hieman faktoja. Kaikista hiilidioksidipäästöistä kansainvälisen lentoalan osuus on 2 %. Lentoliikenteestä 80 % on pitkiä lentoja (yli 1500 km), joita ei oitis pysty korvaamaan muilla kulkuneuvoilla. Lentoliikenteen päästöt muodostavat 12 % liikennesektorin kokonaispäästömäärästä. Tarkat luvut löytyvät täältä: www.atag.org

Lentoliikenne on jo pitkällä päästöasioiden kanssa. Vuodesta 1960 lähtien polttoaineen tehokkuutta on lisätty 80 %:lla ja lentojen täyttöaste on 85 %, mikä tekee lentämisestä tehokkainta julkista liikennettä maailmassa. Lähes kaikki lentoyhtiöt kokeilevat tehokkaampia moottoreita ja ympäristöystävällisempiä polttoaineita.

Useimmat lentoyhtiöt tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Tämä tarkoittaa, että matkustaja maksaa summan, joka vastaa hänen osuuttaan lennon ilmastovaikutuksesta. Rahat lahjoitetaan ilmastonmuutosta torjuvalle hankkeelle, joka ikään kuin neutraloi kulutuksen, joten matkustajan ilmastovaikutus on lentomatkan jälkeen nolla. Yksittäiset lentoyhtiöt, kuten esim. SAS, tarjoutuvat maksamaan asiakkaidensa ilmastovaikutuksen. Kompensaatio voi riippua siitä, onko lippu ostettu suoraan lentoyhtiöltä vai matkatoimistosta (esim. Albatros Travelilta). Kun etsii internetistä ilmastovaikutuksia kompensoivia projekteja, löytää lukuisia vaihtoehtoja, joita voi tukea haluamallaan summalla.

Finnairin asiakkaat voivat ostaa omaa kulutustaan vastaavan määrän biopolttoainetta joko rahalla tai kanta-asiakaspisteillä. Hollantilainen lentoyhtiö KLM rakentaa parhaillaan biopolttoainetehdasta. Useimmat nykyaikaiset lentokoneet voivat käyttää ilmastoneutraalia biopolttoainetta kunhan se saadaan pikku hiljaa tuotantoon. Pullonkaula ei ole haluttomuus vaan hinta, joka on noin kolme kertaa korkeampi kuin fossiilisten polttoaineiden. Ilmastoystävällinen lentäminen on siis jo mahdollista, ja on vain ajan kysymys, milloin sekä lentokoneet että polttoaineet ovat kehittyneet vastaamaan uusia ympäristövaatimuksia.

Se tuskin kuitenkaan tarkoittaa, että olemme matkalla kohti lopullista ratkaisua, sillä maailman ympäristöongelmat ovat varsin moniulotteisia. Tiedettä yleistajuisesti esittelevä lehti New Scientist (4.7.2019) referoi tutkimusta, joka väittää, että lentäminen on ympäristöystävällisempää kuin junamatkailu, kun otetaan huomioon kaikki tekijät, kuten käyttöaste, perustaminen ja päivittäinen operointi. Tutkimus väittää myös, että uudet junayhteydet ovat ympäristöystävällisiä vain kun ne perustetaan osaksi muuta liikenneverkkoa.

Alla on Albatros Travelin usein käyttämien lentoyhtiöiden tiedot. Niistä selviää, onko lentoyhtiöllä päästöjen kompensointiohjelmaa. Taulukossa on lisäksi linkki yrityksen kotisivustolle.

Lentoyhtiö CO2-ohjelma Linkki
Lufthansa Kyllä https://www.lufthansa.com/us/en/carbon-offsetting
SAS Kyllä https://www.sasgroup.net/en/sas-co2-kompenserer-alle-eurobonus-medlemmernes-flybilletter/
Norwegian Ei https://www.norwegian.com/dk/om-os/virksomhed/corporate-responsibility/environment/
Finnair Kyllä https://www.finnair.com/int/gb/emissions-calculator
Qatar Ei https://www.qatarairways.com/en/about-qatar-airways/environmental-awareness.html
British Airways Kyllä* https://www.britishairways.com/en-us/information/about-ba/csr/corporate-responsibility
Austrian Kyllä https://www.austrian.com/Info/Flying/CO2offsetting.aspx?sc_lang=en&cc=US
KLM Kyllä* https://www.klm.com/travel/dk_da/prepare_for_travel/fly_co2_neutral/all_about_sustainable_travel/index.htm 

*Vain kun varaus on tehty yhtiön kotisivulla.

Albatros osallistuu omalla panoksellaan toimiin CO2-päästöjen vähentämiseksi. Vähennämme kertakäyttöisen muovin käyttöä omistamillamme safarileireillä, tutkimusaluksilla, risteilyaluksilla, toimistoissamme ja pääkonttorillamme Kööpenhaminassa. Uusin Albatrosin omistama risteilyalus valmistuu vuonna 2020 ja sen CO2 päästöt ovat jopa noin 80% vähäisemmät kuin nykyisissä risteilyaluksissa.

Syyskuussa 2019 lahjoitimme 50.000 Tanskan kruunua, eli noin 7000€ suureen "Tanska istuttaa puita"-keräykseen. Suomessa kokonaispinta-alasta metsiä on noin 70%. Tanskassa sama luku on noin 10%.