M/S Maxima

MS Maxima
M/S Maxima on mukava ja nykyaikainen jokiristeilijä, jossa on tilaa 180 matkustajalle kolmella kannella.

Nauti rennosta tunnelmasta tilavalla aluksella: mukavassa loungebaarissa, ravintolassa herkullisella illallisella tai oman hytin rauhassa.

Alus (pituus 126,7 m, leveys 11,4 m) on yhdistelmä matkustusmukavuutta ja rentoa tunnelmaa. Voit nauttia maisemista loungebaarissa tai ulkokannella. Kaikki ateriat (täysihoito) nautitaan aluksen ravintolassa, jossa osa aterioista noudetaan seisovasta pöydästä, osa tarjoillaan pöytiin.

Lue lisää aluksesta: https://www.nicko-cruises.de/en/fleet/ship/ms-maxima/

Millaisia hytit ovat?  

Valoisissa ja tilavissa ulkohyteissä (16 m2) on kaksi erillistä vuodetta tai parivuode, puhelin, hiustenkuivain, tallelokero, lämmitys/ilmastointi sekä tv, josta voi katsella kansainvälisiä kanavia. Hytissä on myös kylpyhuone, jossa wc ja suihku.

Hytti pääkannella (luokka C)
Ulkohytti, jossa pyöreä ikkuna. Sijainti pääkannella (Main deck), joka on aluksen alin hyttikansi. Kaksi erillistä vuodetta tai parivuode 16 m2.

Hytti keskikannella, ranskalainen parveke (luokka B)
Ulkohytti, jossa ranskalainen parveke. Sijainti keskimmäisellä hyttikannella (Middle deck). Kaksi erillistä vuodetta tai parivuode 16 m2.

Hytti ylemmällä kannella, ranskalainen parveke (luokka A)
Ulkohytti, jossa ranskalainen parveke. Sijainti ylemmällä hyttikannella (Upper deck). Kaksi erillistä vuodetta tai parivuode 16 m2.

Erityisehdot  

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Ei liikuntaesteisille

Valitettavasti alus ei sovellu liikuntarajoitteisille matkustajille, jotka eivät pysty liikkumaan omin avuin. Tämä johtuu lähinnä turvallisuussyistä, sillä varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään aluksesta toiseen ilman miehistön tai kanssamatkustajien apua. Kaksi jokiristeilijää voi ankkuroitua vierailusatamassa vierekkäin, jolloin maihin ja maista siirrytään toisen aluksen kautta omaan alukseen.
Pyörätuolia tai kävelytukea/rollaattoria ei saa tuoda alukselle. Kyse on jälleen turvallisuudesta: kulkuväylät täytyy pitää vapaina.

Ruokailu aluksella

Kaikki ateriat nautitaan aluksen viihtyisässä ravintolassa. Aamiainen tarjoillaan seisovasta pöydästä. Tarjolla on kaikkea munista, pekonista ja aamiaispannukakuista leipään, tuoreisiin hedelmiin ja erilaisiin aamiaistuotteisiin.

Lounas voi olla tarjolla joko seisovasta pöydästä tai tarjoillaan pöytiin. Kasvisruokaa on aina tarjolla. Lounaan jälkeen pöytiin tarjoillaan kahvia ja teetä. Joissakin tapauksissa lounas voi olla myös eväspakkaus, jonka otamme mukaan kokopäiväretkelle. Mikäli lounas ei jonakin päivänä sisälly matkan hintaan, se selviää matkaohjelmasta.

Illallinen tarjoillaan pöytään ja koostuu kolmesta tai neljästä ruokalajista. Voit aina valita, otatko kalaa, kasvista vai lihaa pääruoaksi. Yleensä myös alku- ja jälkiruokavaihtoehtoja on useita. Jälkiruoan kanssa tarjoillaan kahvia ja teetä. Omalla kustannuksella voit nauttia myös digestiivin.

Ateriat syödään samassa pöydässä koko risteilyn ajan.

Pääaterioiden lisäksi tarjoillaan aamukahvia/-teetä ja iltapäiväkahvia/-teetä sekä leivonnaisia. Joinakin päivinä tarjolla on lisäksi yöpalaa.

Ateria-ajat vaihtelevat päivittäin. Tarkka aika selviää paikan päällä matkanjohtajalta.

Kahvi ja tee 

Aterioiden yhteydessä tarjoillaan kahvia ja teetä. Tiettyinä päivinä tarjolla on myös iltapäiväkahvia ja kakkua.
Miten erityisruokavaliot huomioidaan aluksella?  Special meals
Aluksen ravintolassa on mahdollisuudet valmistaa ruokaa diabeetikoille, kasvissyöjille, keliaakikoille ja laktoosi-intolerantikoille. Erityisruokavaliosta ei tarvitse ilmoittaa etukäteen; riittää, että kerrot asiasta risteilyn alussa.

Ravintolan ruokalistaan on merkitty, mikäli jokin ruokalaji sisältää allergiaoireita aiheuttavia raaka-aineita. Loungen ilmoitustaululla on tietoa tyypillisimmistä ruoka-aineallergioista.

Noin aikataulut aterioille:

•    Aamiainen klo 07:00-09:00
•    Lounas klo 12:30-14:00
•    Illallinen klo 19:00-21:00
•    Iltapäiväkahvi/tee ja kakku loungessa klo 16:00-16:30
•    Pieni yöpala (snack)  klo 22:00-23:00

Juomat aluksella

Kahvi ja tee aterioiden yhteydessä sisältyy matkan hintaan, muut juomat ovat maksullisia.
Tarjoamme juomapakettia, jonka ostaessasi voit juoda rajattomasti limsaa, talon viiniä, hanaolutta ja alkoholitonta pullo-olutta. Paketin hinta on n. 20–25 euroa/henkilö/päivä. Jos hyttiin majoittuu kaksi henkilöä, molempien on ostettava oma juomapaketti.

Ravintolassa pullo viiniä maksaa n. 20–35 euroa, olut (pullo tai hanaolut) n. 3–5 euroa. Drinkit maksavat n. 6–8 euroa, limsat ja kivennäisvesi n. 2,5–4,5 euroa/pullo.

Pullo-olut, drinkit, väkevät alkoholijuomat ja erikoiskahvit (esim. espresso ja latte) eivät sisälly juomapakettiin. Huomaathan, että juomapaketti on jokaisen omaan kulutukseen. Väärinkäytöksissä, kuten juoman tarjoamisesta muille, juomapaketti voidaan evätä rahoja palauttamatta.

Juomavesi 

Hanavesi tulee aluksen vesitankista. Se on puhdistettua ja sitä voi juoda (ja sillä voi pestä hampaat).

Pakkausvinkkejä

M/S Maximalla ei tarvitse noudattaa erityistä pukeutumiskoodia. Yleensä matkustajat pukeutuvat iltaisin siististi ja rennosti. Miehillä tämä voi tarkoittaa pitkiä housuja ja kauluspaitaa/kauluksellista pikeepaitaa. Naiset voivat pukeutua esim. mekkoon, hameeseen tai housuihin ja paitaan. Juhlavampia vaatteita voi pakata mukaan ns. juhla-/gaalailtoja varten. Lämpöiset ja vedenpitävät päällysvaatteet ja retkille jalkaan mukavat kengät.

Pyyhkeet

Omia pyyhkeitä ei tarvitse pakata mukaan.

Hyttien siivous 

Hytit siivotaan päivittäin.

Sähkö

Jännite on 220 V. Hyteissä on rasiat kaksinapaisille pistotulpille. Aluksella ei saa käyttää omaa silitysrautaa tai vastaavia sähkölaitteita. Hyttien varustukseen kuuluu hiustenkuivain.

Internet

Aluksella on käytössä langaton internetyhteys. Verkkoyhteys toimii parhaiten aluksen vastaanoton läheisyydessä ja joissakin muissa yhteisissä tiloissa, hyteissä se on heikompi tai yhteyttä ei ole. Huomaathan, että matkan varrella internetyhteys voi katketa joksikin aikaa. Nettiyhteys tilataan ja maksetaan aluksella. Lue lisää aluksen käsikirjasta paikan päällä.

Televisio

Aluksen tv- ja satelliittisignaali voi lakata toimimasta joillakin reittiosuuksilla.

Matkapuhelin ja sähköposti

Huomaathan, että matkapuhelimella soittaminen ja datasiirto voi olla ulkomailla kallista. Halutessasi voit tiedustella hintoja operaattoriltasi ennen matkaa.

Arvoesineiden säilytys 

Hytissä on tallelokero. Huomaathan kuitenkin, ettei varustamo eikä Albatros Travel vastaa tallelokeroon, hyttiin tai muualle alukselle jätetyistä esineistä.

Maksaminen aluksella

Aluksella kaikki hinnat ovat euroissa. Aterialla annetaan hytin numero ja kuitataan tilatut juomat. Loppulasku laaditaan risteilyn toiseksi viimeisenä päivänä. Laskun voi maksaa joko käteisellä (euroilla) tai luottokortilla (Visa, MasterCard). Mainittakoon, että joidenkin varustamoiden käyttämä pankki voi olla kyproslainen tai EU:n ulkopuolisessa maassa. Luottokortilla tulee pystyä maksamaan myös näissä maissa. Matkanjohtaja kertoo yksityiskohtaisemmin maksamisesta paikan päällä. Huomaathan, että ylimääräisten retkien hintaan lisätään aina 1 %:n palvelumaksu.

Mikä aluksella ei sisälly matkan hintaan? 

Juomat ja muu henkilökohtainen kulutus, kuten esim. internetin käyttö.

Juomarahat

Maissa, joissa käymme risteilyn aikana, sekä risteilyaluksilla on varsin organisoitunut juomarahakäytäntö. Paikallisoppaat ja bussinkuljettajat sekä aluksen miehistö odottavat saavansa tietyn suuruisen summan retken/risteilyn päätteeksi. Tällä matkalla suosittelemamme summa on 5–7 euroa/yö/henkilö.

Matkan hinta ei sisällä henkilökohtaisia juomarahoja, sillä kyse on yksityisasiasta. Albatros Travel maksaa palkkaa paikallisoppaille, kuljettajille ja aluksen henkilökunnalle, mutta monessa kulttuurissa palvelualan peruspalkka on alhainen, koska juomarahat nostavat sitä. Haluamme kuitenkin korostaa, että juomarahat ovat jokaisen henkilökohtainen asia ja niiden antaminen vapaaehtoista.

Tupakointi aluksella

Alus on suurelta osin savuton. Tupakointi on sallittua ainoastaan aurinkokannella pöydissä, joissa on tuhkakupit. Kaikkialla muualla – sisällä ja ulkona – tupakointi on kielletty.

Ikärajat 

Alle 18-vuotiaat saavat matkustaa vain yli 18-vuotiaan seurassa. Alkoholia myydään vain 18 vuotta täyttäneille.

Lapset aluksella

Lapset ovat tervetulleita alukselle. Alle 18-vuotiaat lapset eivät saa nukkua ilman aikuista eli kaksi lasta ei voi majoittua samaan hyttiin kahdestaan.

Matkanjohtaja risteilyllä 

Risteilymatkalla matkanjohtajan rooli on erilainen kuin tavanomaisella kiertomatkalla, jolloin ryhmä viettää pääosan ajasta yhdessä. Risteilyllä on mahdollisuus sekä nauttia seurasta että viettää omaa aikaa laivalla ja maissa.

Matkanjohtaja on apunasi käytännön asioiden järjestämisessä, oli sitten kyse lennoista, lentokenttäkuljetuksesta, lähtöselvityksestä, tulkkauksesta, vinkeistä liittyen laivamatkaan ja satamavierailuihin. Matkanjohtaja on lisäksi mukana päiväohjelmaan merkityillä retkillä. Mikäli haluat viettää omaa aikaa maissa, voit aina kääntyä matkanjohtajan puoleen kysymyksinesi.

Mitä kieltä aluksella puhutaan?

Matkustajat ovat valtaosin Pohjoismaista ja Saksasta. Pääkieli on yleisimmin saksa, joillakin lähdöillä englanti. Mukana on aina suomalainen matkanjohtaja, joka pitää huolta Albatros Travelin ryhmästä. Miehistö puhuu sekä saksaa että englantia.

Lähtöselvitys 

Lentokentältä/hotellista on yhteiskuljetus alukselle. Lähtöselvityksen ajankohta selviää matkanjohtajalta. Varaudu odotteluun, sillä kaikki matkustajat ovat menossa alukseen samoihin aikoihin.

Aurinkokansi

Aluksella on iso ja viihtyisä aurinkokansi, jolla voi oleilla myös talvella, kun alus on laiturissa tai lipuu rauhallisesti ohi kauniiden maisemien.

Huomaathan, että tiettyinä päivinä ja tietyillä reiteillä aurinkokansi voi olla suljettu. Yleensä syynä on se, että kuljemme matalien siltojen ali tai sulkujen läpi.

Melutaso aluksen ollessa liikkeellä

Moderneissa aluksissa ei ole yleensä paljonkaan melua, mutta on selvää, että aluksen peräosassa sijaitsevissa hyteissä moottorin ääni kuuluu voimakkaampana kuin keskellä alusta. Sama koskee keulahyttejä silloin, kun aluksen keulapotkureita käytetään – yleensä vain, kun kuljetaan sulkujen läpi. Ilmastointi ja ilmanvaihtojärjestelmä pitävät vaimeaa ääntä ollessaan käynnissä.

Laituripaikka 

Kun jokiristeilyalukset asettuvat laituriin, ne kiinnitetään useasta kohdasta pitkittäin toisiinsa. Tämän vuoksi satamassa sinulla voi olla näkymät toiseen alukseen maisemien sijasta. Myös käynti maihin kulkee muiden alusten kautta – tai muiden alusten matkustajat kulkevat M/S Maximan kautta.

Aina kun mahdollista, yritämme saada laituripaikan kaupungin keskustasta. Valitettavasti se ei aina onnistu. Vaikka laituripaikka olisi varattu ja vahvistettu, satamalla on oikeus siirtää aluksemme muualle jopa vain pari tuntia ennen saapumista. Se merkitsee sitä, että kun laituripaikkamme on kaukana keskustasta, tilaamme bussikuljetuksen tai käytämme paikallista julkista liikennettä päästäksemme keskustaan ja toteuttamaan ohjelman mukaiset kaupunkikierrokset ja retket. Jos et osallistu ohjelmaan tai järjestät omaa ohjelmaa, kuljetus alukselta tapahtuu omalla kustannuksella.

Veden korkeus

Matkanteko eurooppalaisilla joilla riippuu senhetkisestä veden korkeudesta. Vuosittain on ajankohtia, jolloin vesi on joko niin alhaalla tai niin korkealla, että joidenkin reittien ajaminen on hankalaa tai mahdotonta. Tällaisissa tapauksissa varustamo pyrkii mahdollisuuksien mukaan ajamaan vaihtoehtoista reittiä ja tarjoamaan vaihtoehtoisia retkiä.

Sulut 

Matkustaminen sulkujen läpi on elämys, jota monet odottavat. Kyse onkin jännittävästä osasta matkantekoa Euroopan jokiverkostossa. Sulut voivat kuitenkin toisinaan aiheuttaa epämukavuutta, sillä niihin voi olla jonoa tai toiminta voi olla keskeytetty, mikä aiheuttaa muutoksia ohjelmaan.

Albatros Travel ja varustamo pidättävät oikeuden matkaohjelman muutoksiin, jotka johtuvat veden korkeuden muutoksista ja muutoksista sulkujen toiminnassa.