Maat idän ja lännen rajalla.
Ukrainan ja Moldovan historia on tarina rinnakkaiselosta, selkkauksista ja erityisesti kansallisylpeydestä.
Aloitamme kierroksen Ukrainan kauniista pääkaupungista Kiovasta, jossa vaikutuksen tekevät bulevardit, kirkot ja monumentit. Ukrainassa on mahdollisuus käydä Tšernobylissa, joka vuonna 1986 oli ikävällä tavalla maailman huomion keskipisteenä. Jatkamme yöjunalla kauniiseen vanhaan Lvivin kaupunkiin.
Lviv sijaitsee ihan kirjaimellisesti idän ja lännen välissä, mikä näkyy selvästi kaupungin arkkitehtuurissa. Jatkamme sieltä yhteen Euroopan uusimmista valtioista, nimittäin Moldovaan, jossa maistelemme mm. laadukasta viiniä sekä käymme Moldovasta yksipuolisesti itsenäistyneessä Transnistriassa, joka tuntuu olevan lähempänä Venäjää kuin muu osa Moldovasta.
Kiertomatkamme päättyy Mustanmeren helmeen Odessaan, jossa meitä ihastuttavat kauniit palatsit ja miellyttävä ilmasto. Matkan varrella asumme hyvissä 3–4 tähden hotelleissa.
-
Tyyppi Kiertomatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta UAH, MDL
- Päivä 1
- Lähtö Helsingistä
- Päivä 2
- Kaupunkikierros Kiovassa, mm. Pyhän Sofian katedraali, Itsenäisyyden aukio ja luolaluostari Petšerskin Lavra
- Päivä 3
- Kiova – Lviv – omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Tšernobyliin – yöjunalla Lviviin
- Päivä 4
- Lviv – kaupunkikävely, mm. linnoitus ja Unescon suojelema vanhakaupunki, omaa aikaa
- Päivä 5
- Lviv – Tšernivtsi – karpaattien vuoristo ja kaupunkikierros Tšernivtsissä
- Päivä 6
- Tšernivtsi – Chişinǎu – Orhein ja Curchin luostarit ja saapuminen Chişinǎuhun
- Päivä 7
- Chişinǎu – Cricova – Chişinǎu – kaupunkikierros Chişinǎussa ja käynti paikallisella viinitilalla
- Päivä 8
- Chişinǎu – Tiraspol (Transnistria) – Bender – Odessa – kaupunkikierros Tiraspolissa, Benderin linnoitus ja saapuminen Odessaan, Mustanmeren helmeen
- Päivä 9
- Odessa – kaupunkikierros, mm. oopperatalo, Potjomkinin portaat ja Primorsky-bulevardi – omaa aikaa ja jäähyväisillallinen
- Päivä 10
- Kotimatka
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Kiovaan, matkalla on välilasku ja koneen vaihto. Saavuttuamme perille ajamme suoraan hotelliimme.
Tänään tutustumme Ukrainan pääkaupunkiin. Aloitamme kierroksen vaikuttavasta Pyhän Sofian katedraalista. Kirkko on peräisin 1000-luvun puolivälistä, mutta muutettiin 1685–1707 edustamaan ukrainalaista barokkityyliä. Kirkossa on vielä nähtävissä alkuperäisin freskoja ja mosaiikkeja 1000-luvulta. Pyhän Sofian tuomiokirkon vieressä seisoo Pyhän Mikaelin kirkko, joka on kopio 1100-luvulla rakennetusta kirkosta. Kommunistit tuhosivat alkuperäisen kirkon maan tasalle vuonna 1936, ja se rakennettiin uudelleen vasta poliittisten muutosten jälkeen vuonna 1999.
Lähellä Pyhän Sofian kirkkoa sijaitsee puisto, jossa on Golden Gate eli yksi vanhoista kaupunginporteista. Portti rakennettiin 1017–1024 ja se oli osa Kiovan puolustusta. Vuosien varrella monet viholliset ovat hyökänneet Kiovaan ja miehittäneet kaupungin. Portti on viimeksi entisöity vuonna 1982 kaupungin 500-vuotisjuhlia varten.
Seuraava kohteemme on Itsenäisyyden aukio, Majdan Nezalezhnosti. Täällä Viktor Juštšenko ja Julija Tymošenko osoittivat vuonna 2004 mieltä yhdessä tuhansien ukrainalaisten kanssa. Mielenosoituksen aiheena oli vaalitulos, jonka mukaan Viktor Janukovitš voitti vaalit. Protestien seurauksena järjestettiin uusintavaalit, joissa Juštšenko ja Tymošenko valittiin valtaan. Oranssin vallankumouksen saavutuksia ei juurikaan nykyään näy, mutta Itsenäisyyden aukio on yhä Kiovan tärkein aukio, jolla on kesäisin vilinää mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Hyvän lounaan jälkeen katsastamme 62 m korkean patsaan nimeltä Rodina Mat, joka seisoo vahtimassa Kiovaa. Äiti synnyinmaa -patsas on peräisin vuodelta 1982 ja esittää jättikokoista naista tai enkeliä, jolla on toisessa kädessä miekka ja toisessa sirpin ja vasaran koristama kilpi. Patsaan alla, 40 m korkean sokkelin alapuolella, sijaitsee Suuren isänmaallisen sodan museo. Esillä on venäläisiä sotilasajoneuvoja, tankkeja ja lentokoneita, ja museossa soitetaan kaiuttimista venäläisiä sotalauluja.
Kivenheiton päässä sijaitsee luolaluostari Petšerskin Lavra, joka on Kiovan tärkein ja suosituin nähtävyys. Luostarin, joka levittäytyy yli 28 hehtaarin alueelle, perusti vuonna 1051 munkki Antoni. Munkit kaivoivat joukon luolia elääkseen niissä erossa muista ihmisistä, rukoillakseen ja opiskellakseen pyhiä tekstejä. Kuoleman jälkeen munkkien ruumiit säilyivät luolien kuivassa ilmassa ja olivat kuin balsamoituja.
Munkkien ruumiita on esillä eräässä osassa luostaria. Luolat ovat melko kapeita, ja jos pelkää ahtaita paikkoja, kannattaa jättää käynti väliin. Monet uskovaiset, jotka käyvät luolissa, ovat lähes transsissa, suutelevat munkkien jalkoja tai heittäytyvät maahan eivätkä päästä muita ohi kapeilla käytävillä. Pääosa kiinnostavista kohteista sijaitsee luostarialueen ylemmässä osassa. Alue koostuu useita pienehköistä kirkoista, museoista ja näyttelyistä.
Ilta on varattu omille seikkailuille.
Päivä on varattu omille seikkailuille Ukrainan pääkaupungissa ellet halua lähteä lisämaksulliselle retkelle Tšernobyliin. (Retki ei sisälly matkan hintaan ja varataan erikseen.)
Tšernobylin reaktorin räjähdys tapahtui 26.4.1986. Kyse on toistaiseksi maailman pahimmasta ydinvoimalaonnettomuudesta. Voimalaitoksen ympärillä on 30 kilometrin suojavyöhyke. Bussimatkalla Kiovasta Tšernobyliin näemme videon onnettomuudesta, jotta olemme valmistautuneet saapumaan tälle erikoiselle alueelle.
Vuodesta 1986 Tšernobylin alueesta on tahtomattaan kehittynyt luonnonpuisto, jossa eläimet ja kasvit ovat saaneet elää ihmisen sekaantumatta. Alue on metsittynyt, ja villieläimet ovat muuttaneet kaupunkeihin – joissakin paikoissa eläimet ovat tunkeutuneet jopa hylättyihin taloihin. Käymme mm. Pripjatin kummituskaupungissa, jossa asui ennen katastrofia n. 50 000 ihmistä. Pripjat oli tuolloin nuori ja moderni kaupunki, joka oli perustettu 1970-luvulla. Siellä oli alueen parhaat kaupat, hotellit ja ostosmahdollisuudet. Kävelemme tyhjässä kaupungissa, jossa kasvillisuus on muuttanut kaupungin metsäksi. Kaduilla saattaa yhä törmätä villiintyneiden kotieläinten jälkeläisiin, muuten on täysin tyhjää. Pripjatin kerran niin uudenaikaisesta hotellista on hyvät näkymät yli kaupungin, ja horisontissa siintää epäonninen reaktori ja sen valtava sarkofagi.
Kierrämme eriskummallista aluetta ja pysähdymme mm. pienellä tutka-asemalla sekä muutamissa hylätyissä kylissä.
Palaamme pääkaupunkiin iltapäivän päätteeksi. Syömme yhteisen illallisen paikallisessa ravintolassa. Sen jälkeen nousemme yöjunaan, joka vie meidät Lviviin.
Saavumme aikaisin aamulla Lvivin päärautatieasemalle ja ajamme suoraan hotelliin. Ehdimme hieman levähtää ennen kuin lähdemme tutustumaan kaupunkiin.
Lviv on Ukrainan seitsemänneksi suurin kaupunki. Asukasluku on 730 000. Kaupungin nimi on vaihtunut useita kertoja, mikä kertoo sen värikkäästä historiasta: Leopolis (latinaa), Lemberg (saksaa), Lwow (puolaa) ja lopulta Lvov (venäjää). Lviv ylpeilee olevansa Ukrainan kaunein kaupunki. Monet kansanryhmät ja kansallisuudet ovat vaikuttaneet keskiajalta lähtien sen kauneuteen rakentamalla kirkkoja, palatseja ja konserttisaleja. 1900-luvun alussa Lviv oli yksi Euroopan monikansallisimpia kaupunkeja. Vain Sarajevossa asui Lvivin tapaan viisi kansanryhmää, jotka kukin muodostivat yli 10 % osuuden asukkaista.
Aloitamme kaupunkikierroksen käymällä vaikuttavassa linnoituksessa, josta on hienot näkymät yli kaupungin. Koko keskusta kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Käymme luonnollisesti paikallisella torilla sekä latinalaisessa katedraalissa, jota rakennettiin 1300–1700-luvuilla ja joka yhdistää harmonisesti gotiikan, renessanssin ja barokkityylin.
Kävelyllä läpi Lvivin vanhankaupungin on tilaisuus käydä myös italialaisella pihalla, joka on rakennettu klassiseen italialaiseen palatsityyliin ja joka on yksi kaupungin suosituimmista rentoutumispaikoista. Starojevrejska- ja Fedorova-kaduilla torin takana voi kuvitella, miten juutalainen kulttuuri ja perinteet ovat eläneet täällä –ennen toista maailmansotaa Lvivissä asui noin 140 000 juutalaista. Uudempaa tekoa ovat kansallisrunoilijoiden Ivan Frankon ja Taras Ševtšenkon patsaat.
Loppupäivä on omaa aikaa.
On aika jättää hyvästit Lviville ja suunnata kohti etelää ja Moldovan rajaa. Reittimme seurailee Karpaattien vuoristoa. Karpaatit kattaa 190 000 km2:n kokoisen alueen, mikä tekee vuoristosta Euroopan suurimman (Alppien kattama ala on ”vain” 176 000 km2).
Vuoristoketjun luoteiskärki sijaitsee Tšekissä, itäreuna kulkee läpi Slovakian, Puolan, Unkarin, Ukrainan ja Romanian. Karpaattien eteläkärki on Tonavan kupeessa Romanian ja Serbian välissä. Metsiä, jotka peittävät lähes koko vuoristoa, on käytetty sekä ennen kommunistista kautta että kauden aikana vain vähän kaupallisesti hyväksi. Metsissä kasvaa yhä monia alkuperäisiä puulajeja, ja eläinmaailma on runsas. Metsän asukkaisiin kuuluvat karhut, ilvekset, sudet ja villisiat.
Karpaattien juurella ja vain 30 km päässä Moldovan rajasta sijaitsee kaunis ja vanha Tšernivtsi. Kaupunki, joka on monille ulkomaalaisille tuntematon, tarjoaa kaunista arkkitehtuuria. Paikalliset ovat kuuluisia vieraanvaraisuudestaan. Tšernivtsi sijaitsee strategisesti tärkeällä paikalla Prutjoen rannalla. Se kuului vuoteen 1918 Habsburgien imperiumiin, mikä näkyy selvästi katukuvassa. Käymme piispojen residenssissä, joka rakennettiin 1864–1882 sekä katselemme kaupungin keskustaa.
Päivän päätteeksi nautimme maukkaan illallisen eräässä kaupungin ravintoloista.
Ravitsevan aamiaisen jälkeen lähdemme kohti Moldovan rajaa. Rajamuodollisuuksien jälkeen ajamme pääkaupunkiin Chişinǎuhun. Pysähdymme matkan varrella katsomaan yhtä maan tärkeimmistä nähtävyyksistä, Orhein ja Curchin luostareita.
Molemmat luostarit sijaitsevat muinaisen Orhein kaupungin ympäristössä. Sen historia ulottuu 500-luvulle eKr. Kaupunki oli kerran Daakian kuningaskunnan solmukohta. Daakia kattoi nykyisen Romanian, Moldovan ja läntisen Ukrainan ja siihen kuului osia nykyisestä Serbiasta, Bulgariasta, Slovakiasta, Unkarista ja Puolasta.
Hyvin säilyneet luostarikompleksit sijaitsevat kauniilla paikalla rehevässä Vaticin laaksossa. Luostareissa elää yhä yksittäisiä ortodoksimunkkeja. Käymme katsomassa joitakin luostareiden tiloja sekä tietysti kauniita ja hyvin hoidettuja puutarhoja.
Saavumme Moldovan pääkaupunkiin Chişinǎuhun myöhään illalla. Syömme myöhäisen ja hyvin ansaitun illallisen.
Moldovan tasavallasta tuli 1940 Moldovan sosialistinen neuvostotasavalta. Vuodesta 1991 se on ollut itsenäinen valtio. Lähes 80 % väestöstä on alkuperältään romanialaisia. Chişinǎussa teemme kaupunkikierroksen ja näemme kansallispalatsin, riemukaaren ja parlamenttitalon. Moldovan pääkaupunki on erikoinen yhdistelmä neuvostoaikojen sosialistista realismia ja läntistä kapitalismia, mikä näkyy katukuvassa selvästi.
Iltapäivällä ajamme Cricovan viinitilalle. Tilalla on maailman suurin viinikellari, jonka maanalaisiin tunneleihin on varastoitu yli miljoona pulloa viiniä. Tunnelit muodostavat pitkän maanalaisen tieverkoston. Cricova valmistaa kuohuviiniä perinteisellä ranskalaisella samppanjamenetelmällä. Viinitila valmistaa kuohuviiniä myös Cabernet Sauvignon -rypäleistä. Viinin maku on pehmeä ja siinä voi aistia mustaherukkaa ja kirsikkaa. Maistamme neljää tilan viiniä, sitten palaamme Chişinǎuhun, jossa loppupäivä on omaa aikaa.
Alle 50 km päässä Moldovan pääkaupungista sijaitsee Transnistrian raja. Autonominen alue irtautui Moldovasta vuonna 1990, sillä väestö Dnestrjoen itäpuolella tunsi itsensä enemmän venäläiseksi kuin romanialaiseksi. Kansainvälinen yhteisö ei ole tunnustanut Transnistrian itsenäisyyttä. Maa on kuin pieni pala Neuvostoliittoa kaikkine asiaan kuuluvine symboleineen.
Kaupunkikierroksella pääkaupungissa Tiraspolissa näemme valtavia Leninin patsaita, sirppejä ja vasaroita, jättimäisiä muistomerkkejä, Juri Gagarinin sekä monumentaalista neuvostoarkkitehtuuria.
Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa ennen kuin jatkamme matkaa kohti Odessaa, Ukrainan tunnettua satamakaupunkia Mustanmeren rannalla. Matkan varrella pysähdymme Benderissä, jossa pätee Moldavian lait vaikka kaupunki kuuluukin Transnistrialle. Vierailemme kaupungin linnoituksessa, joka on mainittu historian kirjoissa ensimmäistä kertaa 1400-luvun alussa.
Mukavan pysähdyksen jälkeen ajamme Odessaan, jota ihan syystä kutsutaan Mustanmeren helmeksi. Odessa vaikuttaa hyvin harmoniselta pastellivärisine barokkipalatseineen ja elegantteine klassisine aukioineen, joita ranskalaiset ja italialaiset arkkitehdit suunnittelivat kaupunkiin 1800-luvulla. Yksi- tai kaksikerroksisine taloineen Odessa hurmaa kuin liian suureksi kasvanut, kaunis maalaiskylä. Odessa on kuitenkin myös kansainvälinen kaupunki, jonka kulttuurielämä sykkii vahvasti.
Perillä Odessassa ajamme suoraan keskustahotellille. Syömme illallisen joko hotellissa tai lähellä sijaitsevassa ravintolassa.
Tänään teemme kierroksen Odessan vanhassa osassa ja näemme joitakin monista historiallisista rakennuksista. Aloitamme kaupungin kuuluisasta oopperatalosta, joka entisöitiin perusteellisesti 2014–2017. Nyt rakennus on kauniimpi kuin koskaan aikaisemmin.
Läheltä oopperataloa löytyvät Potjomkinin portaat, jotka tunnetaan Sergei Eisensteinin ohjaamasta neuvostoliittolaisesta mykkäfilmiklassikosta Panssarialus Potemkin. Sota-alus sai nimensä Odessan ensimmäisen kuvernöörin mukaan. Miehistö nousi kapinaan aluksella vallinneiden epäinhimillisten olosuhteiden vuoksi. Kohtaus, jossa tsaarin sotilaat ampuvat kaupungin siviiliväestöä ja lastenvaunut vauvoineen rullaavat alas portaita, on ehkä elokuvahistorian kuuluisin.
Vaikuttavat Potjomkinin portaat, joissa on 192 askelmaa, on suunniteltu niin, että kun portaita katsoo ylhäältä alaspäin, voi nähdä vain porrastasanteet ja itse portaat jäävät näiden väliin piiloon. Alhaalta ylöspäin katsottaessa taas voi nähdä vain itse portaat ja porrastasanteet jäävät vastaavasti piiloon.
Portaiden molemmin puolin kulkee Odessan majesteettinen rantakatu, Primorsky-bulevardi, jota puut varjostavat. Kaupunki saa alkunsa veden yllä sijaitsevan rinteen huipulta. Toiselta puolelta on upeat näkymät yli Mustanmeren toiseksi suurimman sataman (Istanbulin jälkeen). Toisella puolella on kauniita 1800-luvulla rakennettuja palatseja.
Loppuiltapäivä on varattu omille seikkailuille. Illalla kokoonnumme yhteiselle jäähyväisillalliselle.
Lennämme Helsinkiin, matkalla on välilasku ja koneen vaihto.
Lisämaksullinen kokopäiväretki Tšernobyliin, sis. lounaan
Tšernobylin reaktorin räjähdys tapahtui 26.4.1986. Kyse on toistaiseksi maailman pahimmasta ydinvoimalaonnettomuudesta. Voimalaitoksen ympärillä on 30 kilometrin suojavyöhyke. Käymme mm. Pripjatin kummituskaupungissa, jonka asukasluku ennen onnettomuutta oli n. 50 000. Käymme lisäksi tutka-asemalla ja pienissä kylissä. Lisäksi syömme lounaan alueella ennen paluutamme Kiovaan.
Hinta: 128 €/henkilö
Retki toteutuu, jos osallistujia on vähintään 15.
Hintatiedot
- Hintaan sisältyy
-
- reittilennot Helsinki – Kiev/Odessa – Helsinki (välilaskut) turistiluokassa
- majoitus 8 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
- majoitus 1 yö jaetussa neljän hengen makuuvaunuhytissä 2. luokassa, yöjunassa Kievistä – Lviviin
- aamiaiset päivinä 2-10
- lounas päivinä 2-8
- illallinen päivinä 3,5-6,7 ja 8-9
- retket, kuljetukset ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
- suomalainen matkanjohtaja
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- lisämaksu yhden hengen huoneesta
- retki Tšernobyliin, 128€/hlö
- matkustusluokan korotus 1. luokkaan (hytti kahdelle) yöjunassa Kievistä Lviviin, 98€/hlö (rajoitettu määrä. Albatros Travel ei voi taata saatavuutta).
- juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin USD50/henkilö (suositus)
- muut juomat ja ruoat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Vierailut ortodoksisissa kirkoissa
Ortodoksisessa kirkossa naisten tulee peittää hiukset huivilla. Kannattaa siis varata huivi mukaan retkille. Miesten puolestaan tulee astua kirkkoon paljaspäin.
Tietoa retkestä Tšernobyliin
Tšernobylin kokopäiväretken radioaktiivinen säteilyvaikutus vastaa tavallista röntgenkuvausta. Siitä huolimatta säteilyä mitataan tarkastuspisteillä, joten kannattaa varautua hieman odottelemaan.
Lounas syödään kanttiinissa 30 kilometrin turva-alueen sisäpuolella, ja sitä voi kuvata autenttiseksi ukrainalaiseksi kanttiiniruoaksi. Retkelle kannattaa tästä syystä ottaa pientä evästä mukaan. Lisäksi järjestäjät vaativat, että Tšernobylissä kävijät pukeutuvat pitkiin housuihin.
Yöjuna Kiova – Lviv
Matkustamme toisessa luokassa uudella Intercity-junalla, jossa on neljän hengen hytit. Ne jaetaan Albatros Travelin matkalaisten kesken. Junassa on nykyaikaiset wc:t.
On mahdollista tiedustella ensimmäisen luokan hyttiä, jossa on vuoteet kahdelle hengelle. Hinta on 98 €/henkilö ja hytti tulee varata vähintään 60 päivää ennen matkaa. Koska paikkoja on rajallinen määrä, Albatros Travel ei voi taata paikkaa ensimmäisessä luokassa. Paikka ensimmäisessä luokassa voidaan vahvistaa aikaisintaan 45 päivää ennen matkaa, minkä jälkeen kiinnostuneisiin otetaan yhteyttä.
Matkalla
Kiovassa, Lvivissa ja Odessassa ei näy merkkejä sodasta Venäjän miehittämillä alueilla. Kaikki kaupungit ovat varsin turvallisia ja paikalliset ovat hyvin ilahtuneita ja kiinnostuneita ulkomaalaisista matkailijoista.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.