Fantastinen matka Albatrosin uudella aluksella: Beaglensalmi, Kap Horn, Glacier Highway ja Magalhãesinsalmi sekä Chilen saaristo.
Risteilemme Ocean Victory-aluksella maailman kauneimpiin kuuluville alueille. Matkan varrella pingviinit, merileijonat ja jättiläisalbatrossit saattavat meidät ohi Tulimaan jäävuorien ja jäätikkömaisemien. Seuraamme Darwinin ja Magalhãesin vanavedessä tällä ainutlaatuisella merimatkalla, jolla voimme nauttia maisemista laivasta käsin, kiinnostavilla retkillä esim. maailmankuuluun Torres del Painen kansallispuistoon sekä miniajeluilla, joita teemme maihinnousuun käytettävillä kumiveneillä. Pääosin matkaamme saaristossa, jossa olemme suojassa tuulelta ja voimakkailta sääilmiöiltä. Aluksemme on maailman ensimmäisiä erikoisvalmisteisia risteilyaluksia, joka on varustettu vakautta lisäävällä X-keulalla. Keula vähentää aluksen keinuntaa aallokossa.
Albatros Travelin Ocean Victory on luksusluokan tutkimusmatka-alus, jossa on tilaa 190 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joista monessa on parveke tai ranskalainen parveke. Aluksessa on kaikki nykyaikaiset mukavuudet, korkein jää- ja meriturvallisuusluokitus sekä erikoisvalmisteiset kumiveneet, joilla pääsee maihin hankalimmissakin paikoissa.
-
Tyyppi Risteily, Tutkimusmatkaristeily
-
Matkanjohtaja Kansainvälinen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Argentiinan peso, Chilen peso
- Päivä 1
- Helsinki – Buenos Aires
- Päivä 2
- Buenos Aires, Argentiina. Kaupunkikierros, illallinen ja tangonäytös.
- Päivä 3
- Buenos Aires – Ushuaia, Argentiina. Lento Tulimaahan, kaupunkikierros ja käynti museossa ”maailman laidalla”.
- Päivä 4
- Ushuaia ja Tulimaan kansallispuisto Tierra del Fuego. Lähtöselvitys ja nousu MV Ocean Victory alukseen. Risteily alkaa.
- Päivä 5
- Maihinnousu Kap Hornille, Kap Hornin ympäri ja Murrayn kanavan kautta Beaglensalmeen.
- Päivä 6
- Garibaldivuono ja näkymät jäätiköille ja Monte Darwinille.
- Päivä 7
- Fort Bulnes, Chile. Magalhãesinsalmen suojelualue ja vierailu linnoituksessa sekä museossa.
- Päivä 8
- Chilen saaristo. Upeita maisemia labyrinttimaisessa vuonoverkostossa.
- Päivä 9
- Puerto Natales, Chile. Retki Torres del Painen kansallispuistoon: vuoristoa ja Lago Grey -järvi.
- Päivä 10
- Risteily saaristossa jatkuu. Minikierroksia kumiveneillä vuonomaisemissa.
- Päivä 11
- Puerto Edén, Chile. Brüggenin jäätikkö.
- Päivä 12
- Caleta Tortel, Chile. Läpi kapean Messierin kanavan, kalastajakylä Caleta Tortelin puukadut.
- Päivä 13
- Merimatka kohti Castroa.
- Päivä 14
- Unescon kulttuuriperintökohteisiin kuuluvat Chiloén puukirkot sekä paalujen päälle rakennetut talot
- Päivä 15
- Suojeltu Isla Mochan saari. Kävelyretki kansallispuiston huikeissa maisemissa.
- Päivä 16
- Merimatka kohti Valparaísoa.
- Päivä 17
- Valparaíso, Chile. Kaupunkikierros, viinitilavierailu ja Santiago de Chile.
- Päivä 18
- Santiago de Chile ja kotimatka.
- Päivä 19
- Saapuminen Helsinkiin.
Ocean Victory
Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isoille risteilyaluksille. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo kulkea, ja vältyt ruuhkalta ja jonotukselta. Ocean Victory yhdistää isommilta aluksilta tutun miellyttävän merimatkan moderniin luksukseen.
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
8.998€ |
Helsinki
|
Erikoistilauksesta
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lento Helsingistä Buenos Airesiin. Vaihdamme konetta jollakin Euroopan kentällä ja jatkamme Buenos Airesiin.
Saavumme perille aamulla. Bussi kuljettaa meidät hyvään hotelliin kaupungin keskustassa. Iltapäivällä teemme kaupunkikierroksen elegantissa ja historiallisessa Buenos Airesissa, jota kutsutaan myös Etelä-Amerikan Pariisiksi. Kierros kestää noin kolme tuntia. Aloitamme Plaza de Mayolta, jolla melkein tuntee historian siipien havinan. Aukion toisessa päässä seisoo presidentinpalatsi, jota ihan syystä kutsutaan Casa Rosadaksi, ”vaaleanpunaiseksi taloksi”. Presidentinpalatsin parvekkeelta Eva Perón – kansan suussa Evita – piti puheitaan uskollisille kannattajilleen, joita riitti köyhien keskuudessa. Vuosina 1977–2006 Plaza de Mayolla kokoontui myös kerran viikossa Las Madres de Plaza de Mayo, ryhmä Argentiinan sotilasjuntan aikana kadonneiden lasten ja nuorten äitejä, jotka halusivat tietää totuuden kadonneista lapsistaan.
Vierailemme myös La Bocan kaupunginosassa, joka on yksi kaupungin vanhimpia. 1800-luvulla sinne asettui tuhansittain italialaisia ja espanjalaisia maahanmuuttajia, jotka etsivät onneaan Argentiinan pääkaupungista. El Caminito -katu tunnetaan värikkäistä taloistaan, ja juuri La Bocan työläiskortteleissa toimii urheiluseura Boca Juniors, jonka riveissä moni tunnettu argentiinalaisjalkapalloilija on pelannut. Maailmankuulu seurasta tuli jalkapallosankari Diego Maradonan ansiosta. Kierros jatkuu Palermon kaupunginosaan – joka muodostaa kaupungin vihreät keuhkot – jossa näemme upean puiston ja muistomerkkejä, jotka kertovat maan värikkäästä historiasta. Jatkamme matkaa Recoletan kaupunginosaan, joka on yksi Buenos Airesin muodikkaimmista asuinalueista elegantteine ranskalaistyylisine taloineen. Recoletassa on myös komea hautausmaa, jonne on haudattu kaupungin yläluokka, mm. Evita Peron, joka lepää perhehaudassa nimellä Duarte.
Illalla on vuorossa upea tangonäytös. Voiko olla parempaa paikkaa nauttia tangosta kuin tangon kotikaupunki? Tango, jossa yhdistyy nostalgia, draama, eleganssi ja sensuaalisuus, on peräisin Buenos Airesin maahanmuuttajapiireistä San Telmon kaupunginosasta. Tanssi syntyi 1800-luvulla, ja vaikkei sitä aluksi pidettykään sopivaisena, tuli siitä ennen pitkää koko kansan tanssi.
Lennämme aamulla etelään yli pampan ja Patagonian määränpäänämme Ushuaia, jota Argentiina markkinoi maailman eteläisimpänä kaupunkina. Nimitys on ollut sopiva viime vuosiin saakka, jolloin Chilen puolella sijaitseva Puerto Williams kasvoi muutaman talon kylästä yli 1 000 asukkaan taajamaksi. Myös Ushuaia on kasvanut viime vuosina, ja kaupungissa on nyt n. 57 000 asukasta. Ympäristö muistuttaa Pohjois-Norjaa lumipeitteisine huippuineen ja jyrkkine vuorenrinteineen, jotka katoavat alas jääkylmään mereen.
Saavuttuamme Ushuaiaan teemme kaupunkikierroksen, jonka aikana pääsemme mm. nauttimaan kauniista näkymistä Ushuaianlahdelle ja Beaglensalmeen. Kaupungin pääkadulla Avanida San Martinilla on putiikkeja ja historiallisia rakennuksia, kuten uudisraivaajien talo ja entinen vankila, joka toimii nykyään museona. Teemme kierroksen museossa ”maailman laidalla” saadaksemme käsityksen alueen kulttuurista ja historiasta. Kaupunkikierroksen jälkeen bussi vie meidät hotelliin, jossa vietämme yhden yön.
Aamiaisen jälkeen lähdemme retkelle Tierra del Fuegon kansallispuistoon, joka sijaitsee Tulimaan Argentiinan puoleisessa osassa ja joka tarjoaa kävijälle upeaa ja dramaattista luontoa vuoristoineen ja suurine metsäalueineen. Puistossa elää 20 nisäkäslajia ja 90 lintulajia. Lintuharrastajilla on mahdollisuus bongata chilentulikärki, valkopäähansu ja mahtava andienkondori, jonka välillä näkee liitelevän vuorenhuippujen yllä.
Iltapäivän lopulla suuntaamme Ushuaian satamaan, jossa aluksemme Ocean Victory jo odottaa. Noustuamme laivaan on aikaa asettua taloksi, kunnes kokoonnumme ensimmäiselle illalliselle aluksella.
Otamme suunnan kohti Port Williamsia, jossa chileläinen luotsi nousee laivaan. Matka jatkuu Beaglensalmeen, joka on saanut nimensä Darwinin aluksen mukaan. Beaglensalmessa on valtavasti elämää: paljon lintuja, kuten merimetsoja, kihuja ja merilintuja, pingviinejä ja merileijonia, joita näkee lähes kaikilla rantakallioilla. Salmea ympäröivissä vihreissä metsissä kasvaa etelänpyökkiä. Sen kasvualue ulottuu matalalla sijaitsevaan puurajaan saakka. Siellä on lunta vuoden ympäri. Tässä ankarassa ilmastossa asui kestäviä yagan-heimolaisia, joita Darwin kuvaili 180 vuotta sitten, mutta jotka ovat sittemmin kuolleet sukupuuttoon.
Kierrämme tänään tarunhohtoisen Kap Hornin, Cabo de Hornosin, mutta on vaikea sanoa, miten päivä etenee, sillä saaren eteläpuolinen meri on arvaamaton, usein ikävällä tavalla. Atlantin ja Tyynenmeren kohtaaminen ei tapahdu tyynesti, ja aina Panaman kanavan avautumiseen asti vuonna 1914 monet merimiehet menettivät täällä henkensä.
Itse Kap Hornin saarelle on rakennettu kaikkien hukkuneiden merimiesten muistoksi muistomerkki, joka esittää albatrossia. Se sijaitsee lähellä majakkaa ja pientä kappelia. Mikäli sää sallii, yritämme nousta täällä maihin. Harvat risteilijät ovat tämän kokeneet, ja meidänkin on odotettava ja katsottava, millaiset olosuhteet ovat tuolloin.
Vaikka alus on hyvin vakaa, saatamme silti saada pienen tuntuman siitä, mitä vanhat purjelaivat joutuivat kokemaan Magalhãesin ja Darwinin aikoina. Voimme olla iloisia siitä, etteivät laivat enää ole sellaisia kuin tuolloin! Ensimmäinen ”nykyaikainen” merenkulkija, joka kiersi Kap Hornin, oli hollantilainen kapteeni Willem Schouten, joka täten avasi vaarallisen reitin vuonna 1616. Mutta mahtoivatko paikalliset seilata täällä jo kauan ennen häntä?
Iltapäivän aikana matkaamme Murrayn kanavan läpi. Se kulkee Isla Navarinon ja Isla Hosten välistä takaisin Beaglensalmeen.
Päivän kohokohta on saapuminen kapeaan ja uskomattoman kauniiseen Garibaldivuonoon, joka sijaitsee Alberto de Agostinin kansallispuistossa. Puisto on Unescon biosfäärialue kiitos upeiden pilviä hipovien jäätiköiden, jotka putoavat useilta vuorenhuipuilta alas vuonoon. Yksi syy on myös vuonon rikas kasvillisuus ja eläimistö, johon kuuluu mm. andienkondoreita, iso joukko merilintuja sekä merinisäkkäitä, joita houkuttelevat kylmän veden happirikkaat merivirrat ja kalaparvet. Näissä vesissä näkee toisinaan miekkavalaita. Monet jäätiköt saavat alkunsa 2 500 m korkealta Mount Darwinilta, jonka nimesi Beagle-aluksen kapteeni Robert Fitzroy juhlistaakseen aluksella purjehtineen Charles Darwinin 25-vuotissyntymäpäivää 12.2.1834. Vuoret kuuluvat Andien vuoriston eteläisimpään osaan. Mikäli aikataulu ja sää sallii, teemme ehkä lyhyen ajelun kumiveneillä.
Päivän päätteeksi pääsemme avomerelle. Sitten käännämme keulan kohti Magalhãesinsalmea ja Fort Bulnesia.
Olemme jättäneet taakse Tulimaan, jonka raja kulkee Magalhãesinsalmea pitkin, ja saapuneet Fort Bulnesin luo. Linnoitus rakennettiin vuonna 1843 Punta Santa Anan kallioiselle rannalle presidentti Bulnes Prieton käskystä. Tarkoituksena oli valvoa Magalhãesinsalmea ja sinne saapuvia laivoja. Valitettavasti linnoituksessa ja sen ympäristössä elänyt siirtokunta ei kyennyt selviämään ankarista olosuhteista ja muutaman vuoden nälän ja sairauksien jälkeen he joutuivat luovuttamaan. Linnoitus on entisöity alkuperäiseen muotoonsa.
Teemme kävelylenkin Park Estrecho de Magallanesin suojelualueella ja käymme linnoituksessa ja museossa, jotka sijaitsevat alueen korkeimmalla kohdalla. Vaikka kyse on kiinnostavasta arkeologisesta kohteesta, joudumme jatkamaan matkaa kohti Puerto Natalesia pysyäksemme aikataulussa.
Tänään matkaamme 600 km pitkässä ja 5–30 km leveässä Magalhãesinsalmessa, joka erottaa Tulimaan Etelä-Amerikan mantereesta ja Atlantin Chilen saaristosta ja Tyynestämerestä. Ilmasto on subarktinen, ja rannikko on karua ja kasvillisuutta vähän. Siitä huolimatta nämä rannat ovat olleet pitkälle kehittyneen intiaanikulttuurin koti. Asukkaat olivat merenkulkijoita, paimentolaisia metsästäjä-keräilijöitä ja muita, jotka viihtyivät paremmin maissa, mistä käsin he kalastivat ja keräsivät äyriäisiä. Heimot elivät eristyksissä ja länsimaisen kulttuurin ulottumattomissa aina noin vuoteen 1800 saakka, minkä jälkeen ne kuolivat sukupuuttoon uusien sairauksien ja Chilen ja Argentiinan hallitusten radikaalien hävityskampanjoiden vuoksi. Tiedämme näistä kansoista varsin vähän.
Fernão de Magalhães (esp. Fernando de Magallanes), joka on antanut nimen salmelle, oli portugalilainen löytöretkeilijä. Hän johti Espanjan kuninkaan Kaarle V:n retkikuntaa, joka ensimmäistä kertaa purjehti läpi salmen vuonna 1520 matkallaan maailman ympäri. Chile liitti salmen alueeseensa presidentti Bulnesin kaudella vuonna 1843 ja korosti Chilen herruutta seudulla rakennuttamalla linnoituksen, jossa kävimme aiemmin matkan aikana.
Matkaamme Magalhãesinsalmen kapeaa ja suojaisaa osaa pitkin. Tulemme Magdalenan kanavalta ja ohitamme Cape Frowardin, mantereen eteläisimmän kärjen, Magalhãesinsalmen kapeimmassa kohdassa. Sitten jatkamme matkaa läpi Smythin kanavan, joka muistuttaa kovasti niin sanottua Inside Passagea Alaskassa.
Seilattuamme noin 500 km olemme nyt päässeet yhden maailman upeimpiin kuuluvan labyrinttimaisen vuonoalueen läpi. Olemme perillä Puerto Natalesin kaupungissa, joka sijaitsee 200 km rannikolta sisämaahan päin. Päivä on varattu kokopäiväretkelle Torres del Painen kansallispuistoon.
Puiston kasvillisuus ja eläimistö on ainutlaatuinen, ja se on epäilyksettä yksi maailman kauneimmista kansallispuistoista. Puiston korkein vuori on Cerro Paine Grande, joka ulottuu 2 884 metriin. Kauneimman titteli menee kuitenkin kolmelle majesteettiselle huipulle nimeltä Torres del Paine, joista on tullut puiston symboli. ”Paine” on intiaanien kieltä ja merkitsee sinistä. Päivän retkellä kansallispuistossa syy selviää meille nopeasti. Vuortenhuippuja peittävä lumi, järvet ja isot jäätiköt antavat valolle sinisen hohteen, mikä tekee puiston tunnelmasta erityisen kutsuvan. Ajamme läpi puiston ja saamme nauttia näkymistä vuorille. Aina välillä pysähdymme ja teemme lyhyitä kävelyitä parhaille näköalapaikoille.
Yksi päivän kohokohdista on näkymä valtavalle Grey-jäätikölle, joka on 6 km leveä ja 30 m korkea. Jäätikkö saa alkunsa Andeilta ja päättyy Greyjärveen. Kyse on suurimmasta jäätiköstä napa-alueiden ulkopuolella. Ilmastonmuutos vaikuttaa jäätikköön ja se pienenee vuosi vuodelta, vaikka onkin yhä vaikuttava näky. Jos meillä on onnea, saatamme kohdata lauman guanakoja, jotka pitävät meitä tarkasti silmällä. Guanakot ovat läheistä sukua laamoille, ja ne molemmat kuuluvat kamelien heimoon, mutta niillä ei ole kyttyröitä ja ne ovat paljon pienempiä. Hyvin mahdollisesti näemme myös nanduja, jotka ovat kookkaita, lentokyvyttömiä, strutsia muistuttavia lintuja. Kenties yläpuolellamme liitelee erilaisia petolintuja, ja kesäisin alueella nähdään mahtavia andienkomoreita.
Olemme nyt keskellä saaristoa, ja alus kulkee monien kapeiden vesireittien läpi. Reitti kulkee Sarmienton, Estebanin, Angosturan ja Inocentesin kanavan läpi pitkään ja kapeaan Messierin kanavaan. On uskomattoman kaunista katsoipa mihin tahansa. Jyrkät, usein lumen peittämät vuorenhuiput, jäätiköt, valtavasti elämää veden pinnalla ja pinnan alla. Kanavat ovat muotoutuneet viimeisten jääkausien aikana, sillä aluetta peittivät jäätiköt Andeilta itään. Saapuessamme 250 km pitkään Messierin kanavaan alamme nähdä pieniä kyliä ja kalastusmajoja. Nousemme maihin kumiveneillä, mikäli olosuhteet ovat sopivat.
Ohitamme tänään Brüggenin jäätikön, joka on Eteläisen Patagonian jääkentän suurin sivu-uoma ja eteläisen pallonpuoliskon pisin jäätikkö (Etelämanteren ulkopuolella). Sen nimi oli aikaisemmin Pio XI Glacier. Se on tällä hetkellä noin 66 km pitkä ja jopa 5 km leveä. Jäätikkö kasvoi voimakkaasti 1945–1976 ja halkaisi suuren järven.
Käymme täysin eristyksissä olevassa Puerto Edénin kylässä, jossa on alle 200 asukasta ja joka sijaitsee Messierin kanavan varrella. Puerto Edéniin pääsee vain vesitse, sinne ei tule yhtäkään tietä tai polkua. Talojen ja kauppojen välillä ei ole teitä, vain puusta rakennettuja reittejä. Asukkaat elävät kalastuksella ja keräämällä äyriäisiä, yhdysvene hakee saaliin myyntiin kerran viikossa.
Olemme saapuneet Messierin kanavan päähän rannikolle, jossa sijaitsee jälleen yksi kiinnostava, alueelle tyypillinen chileläinen maalaiskylä. Caleta Tortel perustettiin vuonna 1955, sillä alueella kasvavia sypressejä haluttiin käyttää sahateollisuudessa. Kylä, jonne pääsi vain veneellä vuoteen 2003 saakka, on elänyt puuntuotannolla näihin päiviin saakka. Alue on soista, joet, sulamisvedet ja meri muodostavat mosaiikkimaisen kostean perustuksen. Tästä syystä talot on rakennettu paalujen päälle ja kävelyreitit on rakennettu puusta – sypressistä tietenkin – kuten Puerto Edénissä.
Matka jatkuu pitkin Chilen rannikkoa. Nyt meillä on aikaa nauttia aluksen mukavuuksista. Ehkä haluat käydä hieronnassa, ostoksilla tai kuunnella esitelmän alueen luonnosta tai kulttuurista. Voit myös rentoutua porealtaassa kannella tai pulahtaa pieneen uima-altaaseen.
Olemme saapuneet Chilen järvialueen reunalle. Käymme vielä yhdessä paalujen päälle rakennetussa kaupungissa, Chiloéssa, joka on kasvanut kovasti ja levinnyt sisämaahan päin. Chiloén asukasluku on 42 000. Chile kutsuu kaupunkia maan kolmanneksi vanhimmaksi, sillä se on ollut virallisesti olemassa vuodesta 1567 lähtien. Maanjäristykset ja tsunamit ovat ravistelleet aluetta useita kertoja, ja vuonna 1837 kaupunki tuhoutui maan tasalle. Kaupungissa on kiinnostavaa kuljeskella. Veden äärellä sijaitseva kortteli, joka on rakennettu paalujen päälle, sekä keskustan korttelit ovat kiinnostavia, samoin Plaza de Armasin ympäristö. Plaza de Armasin aukiolla seisoo vanha kirkko. Chiloén kuuluisat puukirkot ovat yksi Chilen suurimpia kulttuuriaarteita ja ne pääsivät Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 2000. Ensimmäisen 16 kirkosta rakennuttivat jesuiitat 1700-luvulla paikallisten puuseppien avustuksella. Kirkot on rakennettu kokonaan puusta ilman yhtäkään naulaa.
Tänään suuntaamme Mochan saarelle, jolla on kokoa vain 48 km2. Noin puolet saaresta kuuluu kansallispuistoon. Alunperin saarella asui nk. lafkenche-kansaa. Francis Drake kävi saarella matkallaan maailman ympäri, mutta joutui vetäytymään loukkaannuttuaan vakavasti. Vuonna 1685 kuvernööri pakkosiirsi koko saaren väestön nykyiseen Conceptionin kaupunkiin. 1800-luvulta löytyy useita kertomuksia jättimäisestä kaskelotista, joka eli Mochan saaren ympäristössä. Valasta kutsuttiin nimellä Mocha Dich, mikä on saattanut inspiroida Herman Melvilleä kirjoittamaan teoksen Moby Dick.
Vuonna 2007 verrattiin alkuperäisen mocha-kansan kalloja Pääsiäissaaren asukkaiden kalloihin: yhdenmukaisuus oli hämmentävää. Löytö tukee teoriaa, jonka mukaan Etelä-Amerikan ja Tyynenmeren kaukaisten saarten välillä olisi yhteys. Teorian esitti ensimmäisenä Thor Heyerdahl.
Menemme saarelle aluksen kumiveneillä, ja meille kerrotaan kansallispuiston eläimistä ja kasveista.
Tänään on aikaa levähtää, lukea, kuunnella esitelmiä ja rentoutua aluksen muiden matkustajien seurassa sekä nauttia hyvästä ruoasta, jolla aluksen kokit meitä hemmottelevat.
Aamiaisen jälkeen on aika poistua alukselta ja kääntää katseet kohti Valparaísoa, joka on yksi Chilen vanhimmista kaupungeista. Se sijaitsee kukkuloilla merenlahden pohjukassa ja tunnetaan vanhoista köysiradoista, joista 15 on yhä toiminnassa. Ne kulkevat satamasta ylös vanhoihin, Unescon suojelemiin asuinkortteleihin. Täällä asui siirtomaa-aikana saksalaisia ja englantilaisia kauppiaita värikkäissä taloissa, jotka erottuvat katukuvasta.
Teemme lyhyen kaupunkikierroksen ja otamme kurssin kohti Santiago de Chileä, maan pääkaupunkia. Matkan varrella syömme lounaan eräällä Chilen monista viinitiloista. Sen jälkeen ajamme pääkaupunkiin. Santiago sijaitsee leveässä laaksossa (600 m merenpinnan yläpuolella) viinitarhojen ja lumipeitteisen Andien vuoriston välissä. Santiago on Etelä-Amerikan viidenneksi suurin kaupunki, jonka asukasluku on noin viisi miljoonaa. Kaupungin tärkeimmät nähtävyydet ovat keskusaukio Plaza de Armas, kaunis Pyhän Fransiskuksen kirkko ja pieni museo, joka esittelee siirtomaa-aikaista taidetta, oopperatalo (Teatro Municipal), San Christóbal -vuori sekä Santa Lucia kukkula puistoineen, jonne alkuperäisen kaupungin perusti 1541 espanjalainen Pedro de Valdivia.
Osa kaupunkikierroksesta tehdään jalkaisin.
Sitten on aika majoittua hotelliin ja nauttia viimeisestä yöstä Etelä-Amerikassa.
On aika lähteä kotimatkalle. Bussi hakee meidät hotellilta ja vie lentokentälle. Lento Eurooppaan odottaa!
Hintatiedot
- Lisämaksu hytistä yhdelle
-
- Kat. G: 1.598€/hlö
- Lisämaksulliset jaetut kahden hengen hytit
-
- Lisämaksu kat. C: 998€/hlö
- Lisämaksu kat. B2: 1.598€/hlö
- Lisämaksu kat. A: 3.698€/hlö
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki – Buenos Aires – Ushuaia ja Santiago de Chile – Helsinki (välilaskut menossa ja paluussa)
- Majoitus 13 yötä jaetussa kahden hengen hytissä, kat. D, Ocean Victory-aluksella
- Majoitus 1 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Buenos Airesissa, aamiaiset
- Majoitus 1 yö jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Santiago de Chilessä
- Majoitus 1 yö jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Ushuaiassä
- Opastetut kaupunkikierrokset bussilla ja osin kävellen Buenos Airesissa, Valparaisossa ja Santiago de Chilessä
- ½ päivän opastettu kierros bussilla Buenos Airesissa
- Tangoshow Buenos Airesissa
- Retki Torres del Painen kansallispuistoon
- Viinitilaretki matkapäivänä 17, sis. lounaan
- Täysihoito risteilyllä, sis. kahvin ja teen (ei sis. ruokajuomia)
- Kaikki retket risteilyn aikana ohjelman mukaan
- Kansainvälinen tutkimusalustiimi
- Verot ja viranomaismaksut
Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö.
- Hintaan ei sisälly
-
- Huone ja hytti yhdelle
- Muut juomat ja ruokailut matkalla
- Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille maissa, yhteensä noin 20€/hlö (suositus)
- Juomarahat aluksella 13,50 USD/henkilö/päivä laskutetaan suoraan matkustajan risteilytililtä.
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Tutkimusmatkaristeily
Albatros Travel on useiden vuosien ajan kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti napaseudun olosuhteisiin. Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee, että matka saa pienryhmämatkan piirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on terve ja pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät kolkoille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Elämys voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle. Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus muuttuu suurella todennäköisyydellä ainakin joiltakin osin.
Aluksesta
Uudenlaisessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen retkikunta-aluksen edut yhdistettynä isojen risteilyalusten vakauteen ja mukavuuteen. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 190 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen.
Hytit
Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2
Ocean Victoryn juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.
Kategoria B: Perhesviitti, jossa parveke, 28 m2
Ocean Victoryn perhesviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone sekä oma parveke. Perhesviiteissä on tilaa kolmelle aikuiselle tai kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone sekä oma parveke. Sijainti kannella 4 ja 6.
Kategoria D: Standardihytti, 22 m2
Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 3 ja 4.
Kategoria G: Standardihytti yhdelle hengelle, 18 m2
Yhden hengen standardihytissä on iso yhden hengen vuode, ikkuna ja kylpyhuone.
Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti kannella 7.
Ilmasto
Matka-ajankohta osuu eteläisen pallonpuoliskon syksyyn. Ushuaiassa Chilen saariston eteläosassa lämpötila on yleensä noin +5–12 °C. Koska reitti kulkee yli 23 leveyspiirin – tai sen pituus on 2 500 km – lämpötila voi pohjoisessa kivuta 25 asteeseen tai ylikin. Samoin Buenos Airesissa matkan alussa. Varaudu (varsin) viileään tuuleen eteläisissä vuonoissa.
Passi
Mukana tulee olla voimassa oleva passi. Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Matkavaraus tulee tehdä täsmälleen samalla nimellä kuin passissa lukee, sillä matka-asiakirjoissa oleva nimi ei saa poiketa passissa lukevasta nimestä. ALBATROS TRAVELILLE TULEE LÄHETTÄÄ SÄHKÖINEN KOPIO VOIMASSA OLEVAN PASSIN KUVASIVUSTA 14 VRK:N KULUESSA VARAUKSESTA.
Valuutta
Argentiinan valuutta on nimeltään peso (ARS). Vaihtokurssi maaliskuussa 2021: 100 pesoa = n. 0,9 euroa. Myös Chilen valuutta on nimeltään peso (CLP). Vaihtokurssi maaliskuussa 2021: 100 pesoa = n. 0,12 euroa. Aluksella on käytössä Yhdysvaltain dollarit.
Juomarahat
Kuten palvelualoilla on maailmalla tapana, aluksen miehistölle jätetään juomarahaa matkan päättyessä. Kaikki juomarahat jaetaan koko miehistön kesken. Juomarahan suuruus: 13,50 USD/henkilö/päivä laskutetaan suoraan matkustajan risteilytililtä.
Ruoka ja juomat
Aluksella on täysihoito. Kaikki ateriat tarjoillaan aluksen ravintolassa. Keittiöhenkilökunta tekee parhaansa täyttääkseen erityisruokavaliotoiveet (mainittava ilmoittautumiskaavakkeessa), mutta takuita emme voi antaa.
Matkatavarat
Matkatavaroiden määrää on hyvä yrittää rajoittaa, sillä hyteissä ei ole niille paljon tilaa. Aluksen miehistö auttaa kantamaan matkatavarat alukselle. Kaikissa matkatavaroissa täytyy aina olla matkustajan nimi ja osoite. Ennen matkaa saatte erityisen nimikyltin, jota käytetään, jotta miehistö tunnistaa nopeasti matkalaukkunne ja vie sen oikeaan hyttiin. Suosittelemme, että laitatte matkalaukun sisälle päällimmäiseksi lapun, jossa on nimi ja osoite. Matkalaukun ulkopuolinen nimilappu voi nimittäin irrota.
Aikaero
Aikaero Suomen ja Buenos Airesin/Ushuaian välillä on -5 tuntia. Kun kello on Ushuaiassa 7, se on Suomessa 12. Chile on kesäaikaan 7 tuntia Suomea jäljessä, mutta siirtyy matkan aikana talviaikaan, jonka jälkeen ero on -6 tuntia.
Sähkövirta
Jännite aluksella on 220 V.
Ennen lähtöä
Terveysselvitys
Koska alus kulkee kaukana asutuista alueista, Albatros Travel pyytää kaikkia osanottajia täyttämään terveysselvityksen. Selvityskaavake lähetetään asiakkaalle ennen matkaa.
Matkavakuutus
Pyydämme tarkistamaan, että sinulla on riittävän kattava matkavakuutus. Tarkistathan matkavakuutuksesi ehdot ja kattavuuden hyvissä ajoin ennen matkaa.
Pakkauslista
Pukeutuminen aluksella ja matkan aikana
Laivamatka Chilen rannikkoa pitkin vaatii melko suurta vaihtelua vaatetuksessa. Kuten edellä mainittiin, lämpötila on noin +5–12c astetta. Merellä tarvitaan kuitenkin lämpimiä ja vettä pitäviä vaatteita sekä päähinettä ja käsineitä. Ota mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä, esim. pitkähihainen villainen paita alimmaiseksi, collegepaita tai fleecepaita keskikerrokseksi ja vettä ja tuulta pitävä takki ulommaiseksi. Jalkaan pitkälahkeiset alushousut, tiiviistä kankaasta valmistetut vapaa-ajanhousut ja päälle vielä vettähylkivät ja tuulta pitävät kuorihousut, erityisesti kun matkustetaan aluksen kumiveneillä. Tukevat ja mukavat kävelyyn tarkoitetut kengät ovat hyvät aluksella, kevyillä luontokävelyillä, kaupungissa sekä lennoilla.
Aluksella on vain Albatros Travelin asiakkaita eikä aluksella siksi noudateta erityistä pukeutumiskoodia. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoat, mitä tarvitaan, myös juhlallisempina iltoina.
Kiikari
Hyvin tarpeellinen, mikäli haluaa nähdä lintuja ja valaita. Mieluiten laadukas, 8–10-kertaisella suurennuksella.
Ensiapupakkaus
Huulirasvaa, kosteusvoidetta, kosteuspyyhkeitä, käsidesiä, kipulääkettä (mielellään kuumetta alentavaa), Immodium tai vastaava, henkilökohtaiset lääkkeet, matkapahoinvointilääke.
Merisairauden oireiden estoon käytettävä laastari (Scopoderm tai vastaava) auttaa useimpia ainakin jonkin verran. Tablettimuotoiset matkapahoinvointilääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Kysy lääkäriltä neuvoa ja kokeile lääkkeitä ennen matkaa, jotta tiedät, miten ne vaikuttavat sinuun.
Kirjat
Aluksella on pieni kirjasto, josta voi lainata maantieteeseen, eläimiin ja kulttuuriin liittyviä tietokirjoja. Myös kaunokirjallisuutta löytyy vaihtoperiaatteella. Argentiinasta ja Chilestä ei löydy paljonkaan englanninkielistä kirjallisuutta. Parasta on ottaa omat kirjat mukaan.
Muuta tärkeää
!
Riippumatta siitä, kuinka monta kertaa olemme tehneet matkan aikaisemmin, keskustelleet paikallisten kanssa, kokeilleet eri reittejä, testanneet pieniä ravintoloita ja hioneet yksityiskohtia, jokaiseen matkaan tulee tien päällä muutoksia. Toivommekin, että uteliaat ja paljon matkustaneet asiakkaamme ymmärtävät, etteivät asiat aina mene niin kuin oletetaan. On osa matkustamisen ideaa, että huomaamme, miten esim. aika käsitetään eri tavalla eri maissa, kun esim. palvelu on tavattoman hidasta. Voit kuitenkin olla varma, että teemme muutoksia ohjelmaan, mikäli löydämme toimivamman vaihtoehdon.
Olemme sisällyttäneet matkaohjelmaan jonkin verran kävelyretkiä, osittain siitä syystä, että yksittäisiin vierailukohteisiin ei ole tietä. Bussit eivät myöskään pysty kulkemaan kapeilla kaduilla. Muista tästä syystä pakata mukaan kunnolliset kengät.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.