Luotijunalla suurkaupungista maaseudulle ja kuumien lähteiden Hokkaidoon. Sapporon vilinästä risteillen Maizuruun. Tenhoava saarivaltio etelästä pohjoiseen.
Matka on ihastuttava sekoitus neonvaloin valaistuja suurkaupunkeja, ainutlaatuista luontoa ja japanilaista zen-kulttuuria. Näemme kaikki klassiset nähtävyydet Tokiossa, Kiotossa ja Hiroshimassa, mutta ainutlaatuista tälle uudelle matkalle on mm. käynti Moriokan kaupungissa, jossa hallitsevina ovat harmonia, rauha ja maalaisidylli. Vaihdamme kunnolla pienemmälle vaihteelle majoittuessamme kahdeksi yöksi perinteiseen onsen-hotelliin, joka on varustettu nykyaikaisin mukavuuksin ja josta on näkymät järvelle ja vuorille.
Vierailemme paikallisten maanviljelijöiden luona. He opettavat meitä valmistamaan misokeittoa ja keittämään riisiä oikein, mikä onkin ihan oma taiteen lajinsa! Kylvemme lämpimissä onsen-lähteissä ja suuntaamme kohti pohjoista Hokkaidon saarta. Siellä seikkailumme jatkuu Sapporossa, joka tunnetaan mm. hyvästä ruoasta ja oluesta.
Risteilemme pitkin Japanin länsirannikkoa – tiedossa on kaunis ja verkkainen merimatka! Nykyaikaisen, mutta samalla hyvin japanilaisen lautan kyydissä voimme jälleen hidastaa tahtia ja nauttia perinteisen kaiseki-illallisen. Lautalla pääsee lisäksi pulahtamaan lämpimään kylpyyn. Matkaamme vesireittiä melkein perille entiseen keisarilliseen pääkaupunkiin Kiotoon. Käymme vuorten ympäröimässä teekylässä ja koemme maailmankuulun Miho-museon
-
Tyyppi Kiertomatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta JPY
- Päivä 1
- Lähtö Helsingistä
- Päivä 2
- Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen
- Päivä 3
- Tokio - tuoreen sushin maistelua, Hamarikyu-puutarha ja Odaiba , Ginza, Tokyo International Forum ja keisarillisen palatsin puutarha
- Päivä 4
- Tokio - omia seikkailuja
- Päivä 5
- Tokio – Shinkansen-junalla Moriokaan, kaupunkikierros - yöpyminen perinteisessä onsen-hotellissa
- Päivä 6
- Morioka - vierailu maatilalla ja japanilaisen ruoan valmistusta
- Päivä 7
- Morioka – Shinkansen-junalla Hakodateen - Goryokakun linnoitus ja näköalatorni. Iltanäkymät Hakodatevuorelta
- Päivä 8
- Hakodate - aamutori ja paikallisjunalla Sapporoon - kaupunkikierros Sapporossa, mm. kellotorni ja Sapporon olutmuseo - paikallisjunalla Otaru Chikkoon ja lautta
- Päivä 9
- Koko päivä lautalla - Kaiseki-illallinen ja kylpy aluksella - saapuminen Maizuruun illalla, bussilla Kiotoon ja majoittuminen hotelliin
- Päivä 10
- Kioto - Kultainen paviljonki, Nijon linna, Fushimi Inari-taishan shintotemppeli, Nishiki-ruokatori ja hurmaava geishakortteli Gion
- Päivä 11
- Kioto - Shinkansen-junalla Hiroshimaan - Kokopäiväretki: Hiroshima ja Miya-jiman temppelisaari
- Päivä 12
- Kioto - teekylä Wazuka, antiikkia ja historiallista taidetta Miho-museossa
- Päivä 13
- Kioto - vierailu zen-puutarhassa ja pyöräretki Arashiyamassa - omaa aikaa ja illallinen, jolla maistelemme waguy-härkää
- Päivä 14
- Bussilla Osakaan - lento Helsinkiin
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
4.498€ |
Helsinki
|
|
|||
4.598€ |
Helsinki
|
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Tapaamme Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja otamme kurssin kohti Japanin pääkaupunkia Tokioa.
Laskeudumme Tokioon aamupäivällä ja lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.
Ensimmäisen Japanissa nautitun lounaan jälkeen ohjelmassa on vierailu Japanin suurimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari menetti jumalallisen asemansa sekä poliittisen vaikutusvaltansa. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.
Suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.
Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!
Japanin matkan ensimmäisen päivän (saapumispäivä Japaniin) ohjelma voi vaihdella sen mukaan, mihin aikaan lento saapuu Japaniin. Näin ollen esim. kaikkea saapumispäivään merkittyä ohjelmaa ei välttämättä voida toteuttaa samana päivänä (esim. tervetuloillallinen). Kaikki ohjelmaan merkityt kohteet esim. Tokiossa toteutetaan, mutta ne voivat olla eri päivänä kuin alkuperäisessä matkaohjelmassa (esim. tervetuloillallinen voi olla matkapäivänä 3).
Teemme päivän retken pääosin kävellen ja myös metrolla. Aloitamme käymällä Tsujikin kalatorilla, joka on ollut maailman suurin ja palvellut samalla paikalla Tokion asukkaita ja ravintoloita yli 80 vuoden ajan. Nyt tukkupuoli torista on kuitenkin siirretty kaupungin ulkopuolelle ja siellä vierailuille on asetettu tiukkoja rajoituksia. Tsujikin kalahalleille suunniteltiin uutta käyttöä Tokiossa 2020 järjestettäviä kesäolympialaisia ajatellen. Olympialaiset jouduttiin koronan vuoksi kuitenkin siirtämään vuodella eteenpäin ja moni asia jouduttiin miettimään uudelleen. Kalatori on ehdottamasti edelleen käymisen arvoinen, sillä sieltä löytyy runsaasti tuoreita kalaherkkuja tarjoavia ruokakojuja. Täällä maistelemme taatusti tuoretta sushia.
Kalojen maailmasta suuntaamme Tokion kaduille. Vaikuttavat rakennukset leimaavat katukuvaa: futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistotaloihin – katsoo minne tahansa, silmiin osuu eri tyylilajien värikäs sekoitus. Tokion arkkitehtuurista voi olla monta mieltä, mutta yksi asia on varma: Tokion kaduilla seikkailu on kaikkea muuta kuin tylsää! Käymme isossa Hamarikyu-puutarhassa Tokion keskustassa. Puutarha sijaitsee Tokionlahden tuntumassa. Kyse on perinteisestä puutarhasta, jonka keskellä pienellä saarella seisoo teehuone. Kontrasti harmonisen puutarhan ja sitä ympäröivien pilvenpiirtäjien välillä on valtaisa.
Hamarikyu-puutarhasta nousemme laivaan, joka vie meidät Odaibaan, suositulle ostosalueelle, joka sijaitsee tekosaarella Tokionlahdella. Odaibassa voit kulkea omatoimisesti, tehdä ostoksia ja syödä lounasta. Odaibasta ajamme yksiraiteisella Ginzaan, Tokion ylellisimmälle ostosalueelle, josta löytyvät kaikki kalliit merkkituotteet ja tavaratalot. Ginza on Tokion vastine New Yorkin Fifth Avenuelle ja Pariisin Champs-Élyséesille. Kuljemme pitkin Ginzan vilkasta ja tyylikästä pääkatua, jolla näkee niin shoppailijoita kuin kiireisiä liikemiehiäkin.
Seuraava kohteemme on todellinen arkkitehtoninen erikoisuus. Vierailemme Tokyo International Forumissa, isossa kongressikeskuksessa, joka on valmistunut vuonna 1996. Terästä ja lasia oleva rakennus muistuttaa pitkää laivaa. Täällä pidetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Kävelemme vielä keisarillisen palatsin puutarhaan. Keisarillisessa palatsissa asuu keisari Akihito ja keisarinna Michiko perheineen.
Päivä on varattu omille seikkailuille. Tokiossa riittää näkemistä viikoiksi! On museoita, mahtavat ostosmahdollisuudet ja kulinaarisia nautintoja. Tokiossa on enemmän Michelin-tähtiravintoloita kuin Pariisissa ja Lontoossa yhteensä, mutta myös vaatimattomammat paikat ovat korkeatasoisia. Monissa ravintoloissa tarjoillaan lounaskokonaisuuksia, joita kannattaa kokeilla.
Metroverkko on kattava, ja metroa on helppo käyttää. Matkanjohtaja antaa mielellään vinkkejä siitä, mitä kaupungissa kannattaa tehdä ja nähdä. Lähellä Shibuyaa, jossa kävimme eilen, sijaitsee Harajuku, jonne nuoret japanilaiset – monet pukeutuneina mangasarjakuvien inspiroimiin asuihin – tulevat tekemään ostoksia pieniin erikoisliikkeisiin. Erityisen suosittu on Takeshitadori-katu. Lähistöllä sijaitsee myös ylellinen Omotesandon ostoskatu, jonka varrella on sekä japanilaisia että ulkomaalaisia merkkiliikkeitä.
Täysin toisenlainen tunnelma vallitsee perinteisessä Asakusan kaupunginosassa. Asakusassa on vielä vanhoja, hyvin hoidettuja puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Keskellä Asakusaa seisoo Asakusa Kannon temppeli, jonka porttia koristaa iso punainen lyhty. Katsele myös pieniä sivukatuja temppelin ympärillä. Kojujen suolaiset ja makeat herkut houkuttelevat maistamaan. Kokeile esimerkiksi vastapaistettua senbeitä, kuuluisaa japanilaista suolakeksiä, josta löytyy makuvaihtoehtoja joka lähtöön.
Jos haluat hankkia keittiöösi japanilaisia keittiötarvikkeita – tai jos haluat vain kokea jotakin vähemmän perinteistä – temppeliltä on helppo käväistä Kappabashidori-kadulla, jolla on keittiötarvikeliikkeitä vieri vieressä. Sieltä saa ihan kaikkea: muoviruokia, patoja, vartaita, japanilaista keramiikka, valurautaisia teepannuja, vihreää teetä ja paljon muuta.
Mikäli omatoiminen seikkailu ei houkuttele, matkanjohtaja voi viedä halukkaat katsomaan Tokion olympiastadionia, joka rakennettiin vuoden 2020 kesäolympialaisia varten. (Koronaepidemia siirsi olympialaiset vuoteen 2021). Olympiastadion sijaitsee Shinjukun kaupunginosassa. Sen on suunnitellut arkkitehti Kengo Kuma.
Jotta seuraavan päivän junamatkasta tulisi mahdollisimman mukava ja rento, isot matkatavaramme kuljetetaan jo tänä iltana Kiotoon. Me matkustamme pelkkien kevyempien kantamusten kanssa, joihin on pakattu se, mitä tarvitsemme seuraavina viitenä päivänä. Loput matkatavarat odottavat meitä näin ollen hotellissa Kiotossa, jonne saavumme illalla matkapäivänä 9.
Matkaamme kuuluisalla japanilaisella Shinkansen-junalla Moriokaan Tohokun alueelle. Taitamme 535 km:n matkan vähän yli kahdessa tunnissa.
Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja.
Saavuttuamme Moriokaan lähdemme kaupunkikierrokselle, jonka aikana käymme mm. Iwate Parkissa ja Moriokan linnan raunioilla. Linna toimi Nambu-klaanin päämajana Edo-kaudella, joka tunnetaan myös Tokugawa-kautena (1603–1868). Linnasta on jäljellä enää vaikuttava graniittimuuri. Puistossa sijaitsee lisäksi Sakurayama-temppeli ja niin kutsuttu Ishiwara Sakura, ikivanha kirsikkapuu, joka on uutterasti ja sitkeästi kasvanut massiivisessa graniittilohkareessa olleesta halkeamasta.
Kierroksen jälkeen majoitumme ihastuttavaan onsen-hotelliin, jossa loppupäivän voi käyttää rentoutumiseen viihtyisässä ja rauhallisessa ympäristössä. Illalla kokoonnumme yhteiselle illalliselle hotelliin, mutta sitä ennen suosittelemme lämpimästi kokeilemaan pulahdusta kuumiin lähteisiin, joita kutsutaan nimellä ”onsen”. Näillä vulkaanisilla lähteillä väitetään olevan monia hyvää tekeviä ja terveyttä edistäviä vaikutuksia. Onsen-kylpylässä on monia sääntöjä, joita tulee noudattaa, mutta matkanjohtaja kertoo niistä lisää paikan päällä. Onsen-kylpy on joka tapauksessa hyvin japanilainen elämys, joka kannattaa kokea.
Tänään tutustumme elämään Japanin maaseudulla. Japanin keittiö perustuu sesongin mukaisiin paikallisiin raaka-aineisiin, erityisesti riisiin, kalaan ja vihanneksiin. Opimme, miten vihannekset valitaan ja miten satoa korjataan ja miten ne parhaiten valmistetaan. Myöhemmin opimme japanilaisen kokin opastuksella valmistamaan misokeittoa, ravinteikasta japanilaista keittoa, joka sisältää misoa ja dashia. Miso on japanilainen tahna, joka on valmistettu pääasiassa fermentoiduista soijapavuista. Dashi puolestaan on japanilainen liemipohja, joka valmistetaan useimmiten boniittilastuista ja kombulevästä. Misokeitto on yksi japanilaisen keittiön perustoista ja siihen lisätään mielellään vihanneksia, merilevää, tofua, nuudeleita, kalaa ja riisiä.
Riisistäkin opimme uutta: riisi on yhtä perustavaa laatua oleva asia japanilaisessa keittiössä kuin misokeitto – sitä syödään kaikilla aterioilla! Riisin keittäminen oikein on oma taiteen lajinsa, jonka opimme tänään. Lounaaksi syömme herkulliset ruoat, jotka olemme itse valmistaneet. Illallisen nautimme jälleen hotellissa.
Jätämme hyvästit viihtyisälle Moriokalle. Luotijuna vie meidät Hakodateen Hokkaidoon, joka on Japanin pohjoisin saari. Etäisyys Moriokasta Hakodateen on 328 km. Saavuttuamme perille suuntaamme katsomaan Goryokakun linnoitusta, joka on Japanin ensimmäinen länsimaiseen tyyliin rakennettu linnoitus. Koska Hakodate oli ensimmäisiä satamakaupunkeja, jotka avautuivat kansainväliselle kaupalle Japanin eristäytymisen päättyessä Edo-kauden lopulla, kaupunki on saanut paljon vaikutteita läntisestä maailmasta. Kaupungista löytyy yhä useita länsityylisiä rakennuksia, kuten kirkkoja ja taloja. Goryokakun linnoitus on jättikokoinen, tähden muotoinen sitadelli, joka rakennettiin Edo-kauden viimeisinä vuosina suojelemaan vieraiden, imperialististen voimien tunkeutumiselta maahan. Joitakin vuosia myöhemmin linnoitus toimi näyttämönä shogunaatin ja Meiji-hallinnon lähettämien joukkojen väliselle sisällissodalle. Sen jälkeen, kun linnoitus oli menettänyt sotilaallisen merkityksensä, siitä tehtiin 1900-luvun alussa yleinen puisto. Puistoon istutettiin yli 1 000 kirsikkapuuta, jotka muodostavat upean näyn ollessaan täydessä kukassa (yleensä toukokuun alussa). Nousemme 107 m korkeaan näköalatorniin, josta näemme kunnolla tähden muotoisen linnoituksen.
Kun pimeys laskeutuu, nousemme köysiradalla ylös 334 m korkealle Hakodatevuorelle. Kirkkaina päivinä ja iltoina näkymät vuorelta ovat uskomattoman hienot.
Ennen kuin lähdemme Hakodatesta, käymme varhain aamulla vielä Hakodaten kuuluisalla aamutorilla. Torilla on tarjolla monenlaisia tuoreita paikallisia raaka-aineita, erityisesti kalaa ja äyriäisiä. Myytävänä on myös vihanneksia, hedelmiä ja makeita herkkuja.
Seuraavaksi nousemme Sapporoon menevään pikajunaan. Noin neljässä tunnissa olemme siirtyneet 319 km päässä sijaitsevaan Sapporoon. Heti perille päästyämme lähdemme kaupunkikierrokselle. Sapporo on Hokkaidon saaren pääkaupunki. Hokkaido on Japanin viidestä pääsaaresta toiseksi suurin, pohjoisin ja koskemattomin. Villi luonto tekee Hokkaidosta suositun luontokohteen, mutta itse Sapporokin on yksi Japanin mielenkiintoisimmista suurkaupungeista. Sapporo tunnetaan monista jokatalvisista jää- ja lumifestivaaleista, hyvästä ruoasta ja tietysti myös ikonisesta Sapporo-oluesta.
Aloitamme tutustumisen kuuluisasta Sapporon kellotornista, kaupungin tunnusmerkistä, jonka kello soittaa joka tunti. Rakennus on amerikkalaisten suunnittelema ja yksi länsimaisista rakennuksista, joita on jäljellä kaupungissa. Sapporoa kehitettiin nimittäin 1870-luvulla amerikkalaisten neuvonantajien avulla.
Seuraava kohteemme on Sapporon olutmuseo, joka sijaitsee Sapporo-panimon alkuperäisessä panimorakennuksessa. Näemme, miten olutta valmistetaan ja kuulemme, kuinka kaikki sai alkunsa. Maistiaisiin on luonnollisesti mahdollisuus kierroksen jälkeen.
Päivällisen jälkeen ajamme paikallisjunalla Otaruun ja lauttaterminaaliin. Matka kestää noin puoli tuntia. Nyt on yhden matkamme kohokohdan aika: nousemme yölauttaan, joka vie meidät entisen keisarillisen pääkaupungin Kioton lähellä sijaitsevaan Maizuruun. Asetumme hytteihimme, käymme levolle ja annamme meren aaltojen keinuttaa meidät uneen. Majoitumme japanilaistyylisiin kahden hengen hytteihin (kategoria Deluxe A). Kaikissa hyteissä on oma pieni parveke.
Kaksi lauttaa seilaa Otarun ja Maizurun välillä. Lauttojen nimet ovat Hamanasu ja Akashiya ja ne ovat suurelta osin identtiset. Lautassa on tilaa 746 matkustajalle. Lautassa on kolme kantta ja hissillä pääsee kaikille kansille. Nyt on aikaa rentoutua ja tehdä olo mukavaksi aluksella, jolla on useita ravintoloita ja kahviloita. Niissä voi istua kahvikupposen äärellä tai syödä. Aluksella tupakointi on sallittua vain merkityillä alueilla, sen lisäksi on tupakkakoppeja. Lauttamatka kestää 21 tuntia. Sinä aikana voi käydä jälleen kokeilemassa perinteistä japanilaista kylpyä. Illalla nautimme perinteisen kaiseki-illallisen. Kaisekia voi parhaiten kuvata ateriaksi, joka koostuu monista pienistä sesongin raaka-aineisiin pohjautuvista ruokalajeista. On mahdotonta sanoa etukäteen, mitä ateria sisältää, sillä ruokalajit riippuvat juuri siitä ajankohdasta, jona ateria nautitaan. Kaiseki-illallinen kuuluu vain erityistilaisuuksiin, kuten häihin ja syntymäpäiviin. Meillä on kuitenkin riittävästi juhlittavaa siinä, että olemme Japanissa!
Saavumme Maizuruun illalla ja ajamme sieltä suoraan Kiotoon. Bussimatka kestää pari tuntia. Pääsemme tänään vasta myöhään nukkumaan, mutta otamme huomiset retket rauhallisesti.
Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita ja puistoja sekä liuta Japanin parhaita museoita.
Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. Valitettavasti kaupungin johto ei ole osoittanut samaa kunnioitusta, joten isot, kauniit puutalokorttelit ovat lähes kadonneet. Kukaan ei onneksi ole uskaltanut koskea tuhansiin temppeleihin, pyhättöihin ja ihastuttaviin puutarhoihin. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.
Kaupungin pohjoislaidalla sijaitsee kuuluisa Kultainen paviljonki. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs mielisairas munkki sytytti tuleen 1955.
Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan todellinen hallitsija. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.
Käymme Fushimi Inari-taishan shintopyhäkössä, jossa kuljemme läpi lukemattomien oranssinpunaisten torii-porttien. Tuhannet torii-portit muodostavat kauniin väylän läpi vihreän metsän. Kaikki eivät tunne Fushimi Inari-taishaa, mikä ei vähennä sen arvoa mitenkään – päinvastoin, monille vierailu on yksi matkan kohokohdista!
Teemme vielä kävelyretken läpi Kioton kuuluisien Gion-kortteleiden. Käymme samalla reissulla myös kuuluisalla Nishiki-ruokakadulla. Tarjolla on valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina: hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, pikkelöityihin vihanneksiin ja pikkusyötäviin. Nishiki on värikäs paikka, jossa tarjotaan mielellään maistiaisia. Gion-kortteleissa tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos meillä on onnea, saatamme nähdä vilaukselta geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.
Kiotosta 300 km länteen sijaitsee Hiroshima. Elokuun 6. päivänä vuonna 1945 kaupunki tuhoutui maan tasalle, ja 100 000 ihmistä kuoli, kun atomipommia käytettiin ensimmäistä kertaa sodassa koko maailmanhistoriassa. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki – se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan ja on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen. Syömme Hiroshimassa lounaan ja lähdemme sen jälkeen tutustumaan yhteen Japanin tunnetuimmista, kuvatuimmista ja rakastetuimmista näkymistä: oranssinpunaiseen, ”leijailevaan” torii-porttiin Miyajiman saaren edustalla. Kaunista, runollista ja niin tyypillisen japanilaista!
Noin 45 minuutin bussimatkan päässä Kiotosta sijaitsee Wazukan teekylä, pieni helmi piilossa vuorten keskellä. Täällä teetä tuotetaan noudattaen tarkasti vanhoja japanilaisia perinteitä yli 800 vuoden takaa. Wazukan teetä – mm. matchaa ja kabuse senchaa – arvostetaan kaikkialla Japanissa ja pidetään yhtenä parhaista. Yli 300 perhettä elättää itsensä teen viljelyllä ja tuotannolla ja elää tässä kauniissa ympäristössä kumpuilevien teeviljelmien ympäröimänä. Wazukassa tutustumme erilaisiin teelajikkeisiin ja niiden viljelyyn sekä opimme, mihin muuhun teetä voidaan käyttää ja mihin sitä voidaan lisätä. Esimerkkejä tästä ovat teenuudelit ja teejäätelö. Nautimme kylässä aidon teelounaan ja jatkamme sitten tiedonjano ja nälkä tyydytettyinä maailmankuuluun Miho-museoon, joka sijaitsee vajaan tunnin matkan päässä Wazukasta.
Miho-museo on loistava esimerkki siitä, mitä voi saavuttaa, jos on silmää taiteelle ja todella paljon rahaa. Mihoko Koyama, erään buddhalaisen lahkon perustaja, palkkasi kiinalais-amerikkalaisen huippuarkkitehdin I.M. Pein – tunnetaan mm. Louvren lasipyramidista – suunnittelemaan maailmanluokan museon. Paikaksi valittiin Shigaraki-vuoristo. Museota pidetään arkkitehtonisena mestariteoksena, jossa lasi, teräs ja betoni sulautuu ympäröivään metsä- ja vuoristoalueeseen. Museossa on esillä Mihoko Koyaman yksityinen taidekokoelma.
Päivä alkaa Kioton länsilaidalta, jossa teemme pienen pyöräretken Arashiyaman kauniissa luonnossa vuorten juurella. Vierailemme Unescon suojelemassa Tenryu-jin temppelissä, joka on kuuluisa 1300-luvulta peräisin olevasta kauniista zen-puutarhasta. Temppeli valmistui 1339 ja kuuluu buddhalaiselle Rinzai-koulukunnalle. Pyöräilemme läpi kauniin bambulehdon, jossa useita metrejä korkeiden bambujen muodostama metsä luo eksoottista tunnelmaa. Symmetriset riisipellot ja Unescon suojelemat rakennukset täplittävät maisemia.
Pyöräretken jälkeen on aikaa omille seikkailuille Kiotossa. Matkanjohtaja auttaa mielellään ja jakaa vinkkejä. Kaupungissa on hyvät mahdollisuudet ostaa mm. perinteisiä japanilaisia käsitöitä ja vihreää teetä, josta Kioto on kuuluisa.
Päivän päätteeksi syömme japanilaisen illallisen yhdessä Kioton hyvistä ravintoloista. Tarjolla on tunnettua waguy-härkää, herkulliseksi marmoroitunutta japanilaista häränlihaa, joka on samantapaista kuin kuuluisa Koben härkä. Mieleenpainuva kulinaarinen elämys ja supermureaa lihaa, joka lähes sulaa suussa.
Ennen kotiinpaluuta meillä on ohjelmassa omaa aikaa joko Osakassa tai Kiotossa (matkasta riippuen). Tämän ajan kokonaispituus riippuu siitä, mihin aikaan lentomme lähtee (joillain lähtöpäivillä lento lähtee illalla ja saavumme Helsinkiin seuraavan päivän puolella).
Shinkansen luotijuna
Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junassa ei ole ravintolavaunua, mutta pientä syötävää ja juotavaa voi ostaa vaunuosastoja kiertävästä myyntikärrystä. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin.
Hintatiedot
- Matkan hinta
-
Hinta alkaen 4.498€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta
-
568€
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki Tokio/Osaka – Helsinki turistiluokassa
- Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
- Shinkansen-luotijunamatkat Tokio – Morioka – Hakodate ja Kioto – Hiroshima – Kioto, istumapaikat 2. luokassa
- Laivamatka Otaru – Maizuru jaetussa kahden hengen hytissä, kategoria deluxe A, parveke
- Aamiaiset päivinä 3-14
- Lounas päivinä 2, 6, 11, 12
- Illallinen päivinä 2, 5, 6, 9, 13
- Retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
- Muut kuljetukset ohjelman mukaan
- Erillinen matkalaukkukuljetus Tokio – Kioto
- Suomalainen matkanjohtaja
- Verot ja viranomaismaksut
Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi
- Hintaan ei sisälly
-
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta
- Muut ruoat ja juomat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Matkatavarat
Matkustamme japanilaisilla Shinkansen-luotijunilla, joissa on rajallisesti tilaa matkatavaroille. Tästä syystä isot matkatavarat kuljetetaan erikseen seuraavaan yöpymispaikkaamme. Ota mukaan esim. urheilukassi tai tilava reppu, johon voit pakata niinä päivinä tarvitsemasi tavarat, kun isot matkalaukut kuljetetaan erikseen (päivät 5-9). Lue lisää päiväohjelmasta.
Tärkeää tietoa tatuoinneista
Maassa maan tavalla. Japanissa suhtaudutaan hyvin eri tavalla tatuointeihin kuin meillä lännessä. Koska Japanissa perinteisesti vain Yakuzan, paikallisen mafian, jäsenet ottavat tatuointeja, monet hotellit kieltävät tatuoituja käyttämästä heidän onseneitaan eli kuumia lähteitään. Jos sääntöä ei noudata, seuraukset voivat olla vakavat: asiakasta voidaan jopa pyytää poistumaan hotellista ilman korvausta menetetystä hotellimajoituksesta. Kyse on japanilaisten hotellien säännöistä, joihin Albatros Travel ei voi vaikuttaa. Tästä syystä kehotamme ehdottomasti peittämään mahdolliset tatuoinnit, jottei matkustajalle tulisi vaikeuksia.
Majoittuminen
Asumme siisteissä keskitason hotelleissa, joissa on tyypilliseen japanilaiseen tapaan pienet huoneet. Oma wc/kylpyhuone, tv sekä ilmainen Wi-Fi. Suurkaupungeissa hotellit sijaitsevat yleensä lähellä metroasemaa.
Vahvistamme hotellit yhteystietoineen viimeistään viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Tokio 3 yötä, Morioka 2, Hakodate1, laivassa (Otaru – Maizuru) 1, Kioto 5.
Liikkuminen matkan aikana
Koska matkalla käytetään usein julkista liikennettä (metroa, luotijunaa, paikallisjunaa, raitiovaunua), tulee kävelyä retkipäivinä paljon. Matka ei tästä syystä sovellu liikuntaesteisille.
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Juomarahat
Japanissa ei ole tapana antaa juomarahaa.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.