Suuri Japanin kiertomatka

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Luotijunalla suurkaupungista maaseudulle ja kuumien lähteiden Hokkaidoon. Sapporon vilinästä risteillen Maizuruun. Tenhoava saarivaltio etelästä pohjoiseen.

Matka on ihastuttava sekoitus neonvaloin valaistuja suurkaupunkeja, ainutlaatuista luontoa ja japanilaista zen-kulttuuria. Näemme kaikki klassiset nähtävyydet Tokiossa, Kiotossa ja Hiroshimassa, mutta ainutlaatuista tälle matkalle on mm. käynti Moriokan kaupungissa, jossa hallitsevina ovat harmonia, rauha ja maalaisidylli. Vaihdamme kunnolla pienemmälle vaihteelle majoittuessamme kahdeksi yöksi perinteiseen onsen-hotelliin, joka on varustettu nykyaikaisin mukavuuksin ja josta on näkymät järvelle ja vuorille.

Vierailemme paikallisten maanviljelijöiden luona. He opettavat meitä valmistamaan misokeittoa ja keittämään riisiä oikein, mikä onkin ihan oma taiteen lajinsa! Kylvemme lämpimissä onsen-lähteissä ja suuntaamme kohti pohjoista Hokkaidon saarta. Siellä seikkailumme jatkuu Sapporossa, joka tunnetaan mm. hyvästä ruoasta ja oluesta.

Risteilemme pitkin Japanin länsirannikkoa – tiedossa on kaunis ja verkkainen merimatka! Nykyaikaisen, mutta samalla hyvin japanilaisen lautan kyydissä voimme jälleen hidastaa tahtia ja nauttia perinteisen kaiseki-illallisen. Lautalla pääsee lisäksi pulahtamaan lämpimään kylpyyn. Matkaamme vesireittiä melkein perille entiseen keisarilliseen pääkaupunkiin Kiotoon. Käymme vuorten ympäröimässä teekylässä ja koemme maailmankuulun Miho-museon 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta JPY

Päiväohjelma 15 päivää
Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen
Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto
Päivä 4
Tokio - omia seikkailuja
Päivä 5
Tokio – Shinkansen-junalla Moriokaan, kaupunkikierros - yöpyminen perinteisessä onsen-hotellissa
Päivä 6
Morioka - vierailu maatilalla ja japanilaisen ruoan valmistusta
Päivä 7
Morioka – Shinkansen-junalla Hakodateen – kirkot ja näköalatorni. Iltanäkymät Hakodatevuorelta
Päivä 8
Hakodate - aamutori ja paikallisjunalla Sapporoon - kaupunkikierros Sapporossa, mm. kellotorni ja Sapporon olutmuseo. Yölautalla Maizuruun
Päivä 9
Koko päivä lautalla - illallinen ja luentoja. Saapuminen Maizuruun illalla, bussilla Kiotoon
Päivä 10
Kioto - Kultainen paviljonki, Nijon linna, Fushimi Inari-taishan shintotemppeli, Nishiki-ruokatori ja hurmaavat Gionin geishakorttelit
Päivä 11
Kioto - Shinkansen-junalla Hiroshimaan - Kokopäiväretki: Hiroshima ja Miya-jiman temppelisaari
Päivä 12
Kioto - teekylä Wazuka, antiikkia ja historiallista taidetta Miho-museossa
Päivä 13
Kioto - vierailu zen-puutarhassa ja Arashiyama - omaa aikaa ja illallinen, jolla maistelemme waguy-härkää
Päivä 14
Kioto. Kotimatka alkaa
Päivä 15
Saapuminen Helsinkiin

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
5.198€
Helsinki
4.798€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä

Tapaamme Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja otamme kurssin kohti Japanin pääkaupunkia Tokioa.

Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen

Laskeudumme Tokioon normaalisti aamupäivällä ja lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.

Ohjelmassa on vierailu Japanin tunnetuimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia tuona aikana japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari sai nykyisen statuksensa Japanin epäpoliittisena symbolina. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.

Suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!

Huom. Saapumispäivän ohjelma voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta. Ei siis ole varmaa, että ehdimme tehdä kaikki ohjelmaan merkityt asiat saapumispäivänä (koskee myös tervetuloillallista, joka saattaa siirtyä seuraavaan päivään). Kaikki Tokion elämykset tulevat kuitenkin koettua, mutta osa kenties vasta seuraavina päivinä.

Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto

Päivän retki toteutetaan kävellen ja metrolla.  Aloitamme retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta.

Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.

Jos haluat piristää keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.

Jatkamme Ginzan kaupunginosaan Ginza Linella, kaupungin vanhimmalla metrolinjalla, joka on lähes sata vuotta vanha. Ginza tarkoittaa "hopeaseppää" ja on useiden vuosien ajan ollut Tokion hienoin ostosalue. Kaikki kalliit merkkituotteet Japanista ja koko maailmasta ovat edustettuina täällä.

Kävelemme pitkin Ginzan eloisaa ja tyylikästä pääkatua, jossa ei vain shoppailevat ihmiset, vaan myös kiireiset liikemiehet kuuluvat katukuvaan. Ginza on kuuluisa usein epätavanomaisesta arkkitehtuuristaan kaikissa sen muodoissa: kaikkea futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistorakennuksiin. Tokion arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta on monia mielipiteitä, mutta yksi asia on varma: Tokion kortteleihin ja eri alueisiin tutustuminen on kaikkea muuta kuin tylsää.

Ginzasta jatkamme kävellen kohti suurta Tokyo International Forum konferenssikeskusta, joka on rakennettu vuonna 1996. Rakennuksen suuri teräs- ja lasirakenne muistuttaa pitkän veneen runkoa. 
Täällä järjestetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Täältä jatkamme edelleen kävellen ja vierailemme Keisarillisen palatsin vieressä olevassa puistossa, josta on näkymä palatsiin alueelle.

Päivä 4
Tokio - omia seikkailuja

Päivä on varattu Tokioon tutustumiseen omatoimisesti. Tokio on suuri runsaudensarvi, olitpa sitten ostoksilla, museoissa tai sukeltamassa lukemattomiin kulinaarisiin houkutuksiin, joista kaupunki on niin kuuluisa. Tokiossa on enemmän Michelin-ravintoloita kuin Pariisissa ja Lontoossa yhteensä, mutta pienemmissäkin ja vaatimattomimmissa paikoissa gastronomia on korkealla tasolla. Monissa ravintoloissa on edullisia lounasmenuja. Kaupungissa liikkuminen metrolla on helppoa ja tehokasta. Matkanjohtaja antaa mielellään vinkkejä ja neuvoja. Lähellä Shibuyaa sijaitsee Harajukun kaupunginosa, jonne nuoret japanilaiset – monet japanilaisten manga-sarjakuvien inspiroimissa puvuissa – tulevat shoppailemaan alueen pienissä erikoisliikkeissä, ei vähiten Takeshitadori-kadulla. Sen lähellä on varsin eksklusiivinen ostoskatu Omotesando, jossa on sekä japanilaisia että ulkomaisia merkkejä. 

Roppongin alueelta, joka tunnettiin ennen parhaiten kaupungin diskoelämän ja urheilubaarien keskuksena, on nykyään kansainvälisen tason modernin taiteen museoita. Tokion "sähkökaupungin" Akihabaran alueella on sekä vanhanaikaisia elektroniikkakojuja, suuria elektroniikkatavarataloja että kauppoja, joissa on tietokonepelejä, mangaa, animea (sarjakuvia) ja runsaasti kahviloita.

Jotta seuraavan päivän junamatkasta tulisi mahdollisimman mukava ja rento, isot matkatavaramme kuljetetaan jo tänään Kiotoon. Me matkustamme kevyempien kantamusten kanssa, joihin on pakattu se, mitä tarvitsemme seuraavina päivinä (4 yötä). Loput matkatavarat odottavat meitä näin ollen hotellissa Kiotossa, jonne saavumme matkapäivänä 9.

Päivä 5
Tokio – Shinkansen-junalla Moriokaan, kaupunkikierros - yöpyminen perinteisessä onsen-hotellissa

Matkaamme kuuluisalla japanilaisella Shinkansen-junalla Moriokaan Tohokun alueelle. Taitamme 535 km:n matkan vähän yli kahdessa tunnissa.

Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista ja edullista!

Moriokan sijainti on kaunis; laaaksossa, jota vuoret ympäröivät. Kaupunki on toisella sijalla New York Timesin vuoden 2023 listauksessa tulevista uusista kiinnostavista matkakohteista.

Kaupunkiin saavuttuamme Moriokaan lähdemme kävellen kaupunkikierrokselle, jonka aikana käymme mm. Iwate Parkissa ja Moriokan linnan raunioilla. Linna toimi Nambu-klaanin pääpaikkana Tokugawa-kaudella 1603–1868. Linnasta on jäljellä enää vaikuttava graniittimuuri. Ympäröivä puisto ja kukkivat kirsikkapuut ovat keväisin kaunis näky. Puistossa sijaitsee lisäksi Sakurayama-temppeli ja niin kutsuttu Ishiwara Sakura, ikivanha kirsikkapuu, joka on uutterasti ja sitkeästi kasvanut massiivisessa graniittilohkareessa olleesta halkeamasta.

Kierroksen jälkeen majoitumme ihastuttavaan onsen-hotelliin, joka sijaitsee hiemna kaupungin ulkopuolella ja hotellilta on näkymät Gosho-järvelle. Loppupäivän voit käyttää rentoutumiseen viihtyisässä ja rauhallisessa ympäristössä. Illalla kokoonnumme yhteiselle illalliselle hotelliin, mutta sitä ennen suosittelemme lämpimästi kokeilemaan pulahdusta kuumiin lähteisiin, joita kutsutaan nimellä ”onsen”. Näillä vulkaanisilla lähteillä on monia hyvää tekeviä ja terveyttä edistäviä vaikutuksia. Onsen-kylpylässä on muutamia sääntöjä, joita tulee noudattaa, mutta matkanjohtaja kertoo niistä lisää paikan päällä. Onsen-kylpy on joka tapauksessa hyvin japanilainen elämys, joka kannattaa ehdottomasti kokea.

Päivä 6
Morioka - vierailu maatilalla ja japanilaisen ruoan valmistusta

Tänään tutustumme elämään Japanin maaseudulla. Japanin keittiö perustuu sesongin mukaisiin paikallisiin raaka-aineisiin, erityisesti riisiin, kalaan ja vihanneksiin. Opimme, miten vihannekset valitaan ja miten satoa korjataan ja miten ne parhaiten valmistetaan. Teemme yhdessä tofua ja paikallisten avustuksella valmistamme itse oman lounaamme vuodenajan antimista.

Riisi on perustavaa laatua oleva asia japanilaisessa keittiössä -sitä syödään kaikilla aterioilla! Opimme tänään keittämään riisi japanilaisittain ja oikein. Iltapäivällä vierailemme suurella karjatilalla, joka on erikoistunut meijerituotteisiin. Teemme myös pienen kävelyn metsässä.
Illallisen nautimme jälleen hotellissa.

Päivä 7
Morioka – Shinkansen-junalla Hakodateen – kirkot ja näköalatorni. Iltanäkymät Hakodatevuorelta

Jätämme hyvästit viihtyisälle Moriokalle. Luotijuna vie meidät Hakodateen Hokkaidoon, joka on Japanin pohjoisin saari. Hakodate oli ensimmäisiä satamakaupunkeja, jotka avautuivat kansainväliselle kaupalle Japanin eristäytymisen päättyessä Edo-kauden lopulla, kaupunki on saanut paljon vaikutteita muualta maailmasta. Kaupungissa on yhä useita länsityylisiä rakennuksia, kuten kirkkoja ja taloja. Vierailemme muutamassa eri uskontokunnan kirkossa, jotka osaltaan kertovat Hakodaten historiasta.

Kun pimeys laskeutuu, nousemme köysiradalla ylös 334 m korkealle Hakodatevuorelle. Kirkkaina päivinä ja iltoina näkymät vuorelta kaupunkiin ovat uskomattoman hienot.

Päivä 8
Hakodate - aamutori ja paikallisjunalla Sapporoon - kaupunkikierros Sapporossa, mm. kellotorni ja Sapporon olutmuseo. Yölautalla Maizuruun

Ennen kuin lähdemme Hakodatesta, käymme varhain aamulla vielä Hakodaten kuuluisalla aamutorilla. Torilla on tarjolla monenlaisia tuoreita paikallisia raaka-aineita, erityisesti kalaa, hummereita ja äyriäisiä. Myytävänä on myös vihanneksia, hedelmiä ja makeita herkkuja. Torilta on mukava ostaa jotain pientä kotiinvietäväksi.

Seuraavaksi nousemme Sapporoon menevään paikallisjunaan, jonka reitti myötäilee rannikkoa. Sapporo on Hokkaidon saaren pääkaupunki. Hokkaido on Japanin viidestä pääsaaresta toiseksi suurin, pohjoisin ja myöhemmin kehittynyt kuin muut pääsaaret. Luonto tekee Hokkaidosta suositun luontokohteen, mutta itse Sapporokin on tänä päivänä yksi Japanin mielenkiintoisimmista suurkaupungeista. Sapporo tunnetaan vuoden 1972 talviolympialaisten kotikaupunkina, monista jokatalvisista jää- ja lumifestivaaleista, hyvästä ruoasta ja tietysti myös ikonisesta Sapporo-oluesta.

Kaupunkikierroksella tutustumme kuuluisaan Sapporon kellotorniin, kaupungin tunnusmerkiin sekä kaupungin vartiotorniin, jossa on paikallishistorian museo.

Seuraava kohteemme on Sapporon olutmuseo, joka sijaitsee Sapporo-panimon alkuperäisessä panimorakennuksessa. Näemme, miten olutta valmistetaan ja kuulemme, kuinka kaikki sai alkunsa. Maistiaisiin on mahdollisuus kierroksen jälkeen (omakustanteinen).

Kaupungilla nautitun omakustanteisen illallisen jälkeen ajamme bussilla lauttaterminaaliin. Otarussa nousemme yölauttaan, joka vie meidät entisen keisarillisen pääkaupungin Kioton lähellä sijaitsevaan Maizuruun. Alus on rahtilaiva, joka kuljettaa hyödykkeitä ja kuorma-autoja Hokkaidosta läntiseen Japaniin. Aluksessa on hyvätasoisest hytit, jotka muistuttavat hotellihuoneita. Käymme levolle ja annamme meren aaltojen keinuttaa meidät uneen. 

Päivä 9
Koko päivä lautalla - illallinen ja luentoja. Saapuminen Maizuruun illalla, bussilla Kiotoon

Aikaa rentoutua aluksella, lauttamatka kestää noin 21 tuntia.

Illalla ennen saapumista Maizurun satamaan, nautimme kaiseki-illallisen. Kaisekia voi parhaiten kuvata ateriaksi, joka koostuu monista pienistä sesongin raaka-aineisiin pohjautuvista ruokalajeista. 

Kaksi lauttaa seilaa Otarun ja Maizurun välillä. Lauttojen nimet ovat Hamanasu ja Akashiya ja ne ovat suurelta osin identtiset. Lautassa on tilaa 746 matkustajalle. Lautassa on kolme kantta ja hissillä pääsee kaikille kansille. Nyt on aikaa rentoutua ja tehdä olo mukavaksi aluksella, jolla on useita ravintoloita ja kahviloita. Niissä voi istua kahvikupposen äärellä tai syödä. Aluksella tupakointi on sallittua vain merkityillä alueilla, sen lisäksi on tupakkakoppeja. Sinä aikana voi käydä jälleen kokeilemassa perinteistä japanilaista kylpyä. 

Saavumme Maizuruun illalla ja ajamme sieltä suoraan Kiotoon. Bussimatka kestää pari tuntia ja saavumme myöhemmin illalla Kiotoon ja hotelliimme, joka sijaitsee keskustan alueella.

Päivä 10
Kioto - Kultainen paviljonki, Nijon linna, Fushimi Inari-taishan shintotemppeli, Nishiki-ruokatori ja hurmaavat Gionin geishakorttelit

Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita ja puistoja sekä liuta Japanin parhaita museoita. 
Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet. 

Kiotossa on edelleen paljon enemmän vanhoja puutaloja kuin muissa Japanin suurissa kaupungeissa, ja   tietyissä kaupungin osissa on edelleen elävien ulkoilmamuseoiden luonnetta, vaikka suuret vierekkäiset kaupunginosat kauniine puutaloineen ovat nykyään lähes kadonneet. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntee siirtyvänsä aikaan, jolloin kauneus ja estetiikka olivat arvossaan.

Kaupungin pohjoislaidalla sijaitsee kuuluisa Kultainen paviljonki. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs häiriintynyt mielisairas munkki sytytti tuleen 1955.

Samurai-ajan Japanin poliittinen ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan todellinen hallitsija. Keisarin rooli on ollut suurimman osan historiaa vetäytyvä ja symbolinen. Muut ovat hallinneet maata hänen nimissään. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.
Käymme Fushimi Inari-taishan shintopyhäkössä, jossa kuljemme läpi lukemattomien oranssinpunaisten torii-porttien, jotka seisovat vierivieressä ja johdattavat kävelijän ylös mäen laelle, josta on näkymät Kiotoon. Tuhannet torii-portit muodostavat kauniin väylän läpi vihreän metsän. 

Teemme vielä kävelyretken läpi Kioton kuuluisien Gion-kortteleiden. Käymme samalla reissulla myös kuuluisalla Nishiki-ruokakadulla. Tarjolla on valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina: hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, pikkelöityihin vihanneksiin ja pikkusyötäviin. Nishiki on värikäs paikka, jossa tarjotaan mielellään maistiaisia. Gion-kortteleissa tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos meillä on onnea, saatamme nähdä vilaukselta geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.

Päivä 11
Kioto - Shinkansen-junalla Hiroshimaan - Kokopäiväretki: Hiroshima ja Miya-jiman temppelisaari

Kiotosta 300 km länteen sijaitsee Hiroshima. Elokuun 6. päivänä vuonna 1945 kaupunki tuhoutui maan tasalle, ja noin 130 000 ihmistä kuoli, kun atomipommia käytettiin ensimmäistä kertaa sodassa koko maailmanhistoriassa. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa rauhanliekki – se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan ja on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen.  Tämän päivän Hiroshima on hyvin avoin ja ystävällinen kaupunki vierailijoille.

Syömme lounaan Hiroshimassa. Iltapäivällä lähdemme junalla Miyajiman temppelisaarelle ja loppumatkan saarelle kuljemme pienellä lautalla. Saaren edustalla kohtaamme kauniin japanilaisen näkymän. Vedessä ”kelluva” oranssinen torii -portti on kenties Japanin kuvatuin nähtävyys. Portti on ihmisen rakentama, mutta se on hienossa harmoniassa ympäristön kanssa. Torii-portti kuuluu Unecon-maailmanperintökohteisiin.

Päivä 12
Kioto - teekylä Wazuka, antiikkia ja historiallista taidetta Miho-museossa

Noin 45 minuutin bussimatkan päässä Kiotosta sijaitsee Wazukan teekylä, pieni helmi piilossa vuorten keskellä. Täällä teetä tuotetaan noudattaen tarkasti vanhoja japanilaisia perinteitä yli 800 vuoden takaa. Wazukan teetä – mm. matchaa ja kabuse senchaa – arvostetaan kaikkialla Japanissa ja pidetään yhtenä parhaista. Yli 300 perhettä elättää itsensä teen viljelyllä ja tuotannolla ja elää tässä kauniissa ympäristössä kumpuilevien teeviljelmien ympäröimänä. Wazukassa tutustumme erilaisiin teelajikkeisiin ja niiden viljelyyn sekä opimme, mihin muuhun teetä voidaan käyttää ja mihin sitä voidaan lisätä. Esimerkkejä tästä ovat teenuudelit ja teejäätelö. Nautimme kylässä aidon teelounaan ja jatkamme sitten tiedonjano ja nälkä tyydytettyinä maailmankuuluun Miho-museoon, joka sijaitsee vajaan tunnin matkan päässä Wazukasta.

Miho-museo on loistava esimerkki siitä, mitä voi saavuttaa, jos on silmää taiteelle ja todella paljon rahaa. Mihoko Koyama, erään buddhalaisen lahkon perustaja, palkkasi kiinalais-amerikkalaisen huippuarkkitehdin I.M. Pein – tunnetaan mm. Louvren lasipyramidista – suunnittelemaan maailmanluokan museon. Paikaksi valittiin Shigaraki-vuoristo. Museota pidetään arkkitehtonisena mestariteoksena, jossa lasi, teräs ja betoni sulautuu ympäröivään metsä- ja vuoristoalueeseen. Museossa on esillä Mihoko Koyaman perheen yksityinen taidekokoelma.

Päivä 13
Kioto - vierailu zen-puutarhassa ja Arashiyama - omaa aikaa ja illallinen, jolla maistelemme waguy-härkää

Päivä alkaa Kioton länsilaidalta ja Arashiyamassa, kauniissa luonnossa vuorten juurella. Vierailemme Unescon suojelemassa Tenryu-jin temppelissä, joka on kuuluisa 1300-luvulta peräisin olevasta zen-puutarhasta. Temppeli valmistui 1339 ja kuuluu buddhalaiselle Rinzai-koulukunnalle. Käymme bambulehdossa, jossa useita metrejä korkeiden bambujen muodostama metsä luo eksoottista tunnelmaa. Teemme pienen kävelyn joen varrella.

Arashiyaman retken jälkeen on aikaa omille seikkailuille Kiotossa. Matkanjohtaja auttaa mielellään ja jakaa vinkkejä. Kaupungissa on hyvät mahdollisuudet ostaa mm. perinteisiä japanilaisia käsitöitä ja vihreää teetä, josta Kioto on kuuluisa.

Päivän päätteeksi syömme japanilaisen illallisen yhdessä Kioton hyvistä ravintoloista. Tarjolla on tunnettua waguy-härkää, herkulliseksi marmoroitunutta japanilaista häränlihaa. Mieleenpainuva kulinaarinen elämys ja mureaa lihaa, joka lähes sulaa suussa.

Päivä 14
Kioto. Kotimatka alkaa

Tänään meillä on omaa aikaa Kioto, kunnes suuntaamme Kansain lentoasemalle, josta lennämme takaisin koti-Suomeen.

 

Päivä 15
Saapuminen Helsinkiin

Shinkansen luotijuna

Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin. Lue lisää: http://english.jr-central.co.jp/about/

 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.798€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu yhden hengen huoneesta

568€

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki Tokio/Osaka – Helsinki turistiluokassa
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • Shinkansen-luotijunamatkat Tokio – Morioka – Hakodate ja Kioto – Hiroshima – Kioto, istumapaikat 2. luokassa
  • Laivamatka Otaru – Maizuru jaetussa kahden hengen hytissä, kategoria deluxe A, parveke
  • Aamiaiset päivinä 3-14
  • Lounas päivinä 2, 6, 11, 12
  • Illallinen päivinä 2, 5, 6, 9, 13
  • Retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • Muut kuljetukset ohjelman mukaan
  • Erillinen matkalaukkukuljetus Tokio – Kioto
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

Huom. suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi

Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksu yhden hengen huoneesta 
  • Muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat

Matkustamme japanilaisilla Shinkansen-luotijunilla, joissa on rajallisesti tilaa matkatavaroille. Tästä syystä isot matkatavarat kuljetetaan erikseen seuraavaan yöpymispaikkaamme. Ota mukaan esim. urheilukassi tai tilava reppu, johon voit pakata niinä päivinä tarvitsemasi tavarat, kun isot matkalaukut kuljetetaan erikseen. Lue lisää päiväohjelmasta.

Tärkeää tietoa tatuoinneista

Maassa maan tavalla. Japanissa suhtaudutaan hyvin eri tavalla tatuointeihin kuin meillä lännessä. Koska Japanissa perinteisesti vain Yakuzan, paikallisen mafian, jäsenet ottavat tatuointeja, monet hotellit kieltävät tatuoituja käyttämästä heidän onseneitaan eli kuumia lähteitään. Jos sääntöä ei noudata, seuraukset voivat olla vakavat: asiakasta voidaan jopa pyytää poistumaan hotellista ilman korvausta menetetystä hotellimajoituksesta. Kyse on japanilaisten hotellien säännöistä, joihin Albatros Travel ei voi vaikuttaa. Tästä syystä kehotamme ehdottomasti peittämään mahdolliset tatuoinnit, jottei matkustajalle tulisi vaikeuksia.

Majoittuminen

Majoitumme siisteissä keskitason hotelleissa, joissa on tyypilliseen japanilaiseen tapaan pienet huoneet. Oma wc/kylpyhuone, tv sekä ilmainen wi-fi. Suurkaupungeissa käyttämämme hotellit sijaitsevat usein lähellä metroasemaa.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Tokio 3 yötä, Morioka 2, Hakodate1, laivassa (Otaru – Maizuru) 1, Kioto 5.  

Liikkuminen matkan aikana

Käytämme Japanin matkoillamme julkisia kulkuvälineitä, kuten metroa ja luotijunaa.

Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.

Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.

Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla.

Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Juomarahat

Japanissa ei ole juomarahakäytäntöä.

Lue lisää matkakohteesta

Täältä voit lukea lisää Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani 

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta ja juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

 

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Mielenkiintoinen ja monipuolinen kuva Japanista. Olin matkalla maaliskuun alussa. Sää oli kylmempi kuin odotin. Suosittelisin samaa matkaa pari viikkoa myöhemmin. Muuten matka oli onnistunut.
Date published: 2024-03-14
Rated 4 out of 5 by from Loistava opas Suuri Japanin kierto 10.-24.10.23 oli loistava tutustuminen Japanin monimuotoisuuteen ja kulttuuriin. Paljon tehtiin ja nähtiin ja opas Miika oli aivan loistava. Tiesi tosi paljon Japanista ja kulttuurista sekä osasi täydellisesti kieltä. Se loi turvallisuuden tunnetta. Matka ei sovi huonokuntoisille (opas kylläkin hoiti kiitettävästi parin huonokuntoisen siirtymisen paikasta toiseen) koska matkalla käytetään paljon julkista liikennettä ja päivisin tuli pitkiäkin kävelymatkoja.
Date published: 2023-11-13
Rated 4 out of 5 by from Suuri Japanin kiertomatka syksy 2023 Matka toteutui vihdoin monen muutoksen ja siirtämisen jne. jälkeen (korona, osallistuja määrä jne.) Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen matka, vaikkakin melko rankka monine siirtymisineen. Kaikki ei täsmännyt etukäteen lähetetyn matkaohjelman kanssa, mutta matkanjohtaja sai vietyä kohteet ja ohjelman lähes "maaliin", paikallisoppaan kanssa. Ryhmäkoko; 25 henkilöä on liian suuri, kun liikutaan julkisilla ja isoissa ruuhkaisissa paikoissa, vaikka nykyajan tekniikka - esim. kuulokkeet olikin avuksi paikka paikoin. Ison ryhmän liikkuminen aiheutti paljon odottelua ja siten joidenkin kohteiden tutustuminen tuntui hätäiseltä. Matkanjohtaja teki
Date published: 2023-11-06
Rated 3 out of 5 by from suuri Japanin kiertomatka lupasi paljon ja antoi paljon Olin matkalla kaksi viikkoa ja se oli hintansa väärtti.
Date published: 2023-11-01
Rated 4 out of 5 by from Matkalla vaihteleva hyvä ohjelma Matkalla kolme viikkoa sitten ja sain kokea enemmän kuin odotin, olin erittäin tyytyväinen
Date published: 2023-10-27
Rated 4 out of 5 by from Japani ja kulttuuri Monipuoliseen tutustumiseen, jonka mahdollisti mm. erinomainen matkaoppaamme Miika Pölkki.
Date published: 2023-10-26
Rated 5 out of 5 by from Upea Japani Kiertomatka Japanissa antoi monipuolisen kuvan maasta. Kaupunkien siisteys, roskattomuus ilman roskakoreja kertoo paljon sen ihmisistä, maan ja toisten ihmisten arvostamisesta. Upeat matkakohteet ja erinomainen opas antoivat mielenkiintoisen läpileikkauksen itselle tähän asti vieraasta kulttuurista.
Date published: 2023-10-15
Rated 4 out of 5 by from Japani yhdessä paketissa Osaava, ammattitaitoinen ja avulias opas vei haasteellisen matkaohjelman läpi onnistuneesti. Matkan anti ylitti odotukset. Liikkuminen julkisilla liikennevälineillä sujui ja tauotus toimi.
Date published: 2023-10-14
  • y_2024, m_4, d_17, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_19
  • loc_fi_FI, sid_JPRTR17, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja