Kevätristeily Skotlannin saaristossa. Albatros Travelin omalla Ocean Atlantic -aluksella vierailemme monissa Skotlannin rannikon kaupungeissa ja saarilla.
Länsirannikon syrjäiset saaret, jyrkät vuorenharjanteet ja dramaattiset linnanrauniot ovat se, mitä yleensä ajattelemme Skotlannin maisemista. Käymme seitsemällä hyvin erilaisella saarella, kuten esim. pyhiinvaeltajien Ionalla, erikoisten basalttipylväiden Staffalla ja asumattomilla St. Kildan saarilla, jotka tunnettiin ”saarina maailman reunalla” ja jotka kuuluvat nykyään Unescon maailman- ja luonnonperintökohteisiin. Iso-Britannian saaren pohjoispuolella sijaitsee luonnonkaunis Orkneyn saariryhmä, jossa elää aktiivinen kalastajayhteisö.
Mukava Ocean Atlantic -alus on kotimme koko matkan ja siirrymme joka yö uuteen pieneen satamakaupunkiin tai ankkuroidumme saaren edustalle. Joka puolella on kaunista luontoa, ja Skotlannin dramaattinen historia on olennainen osa matkan sisältöä.
-
Tyyppi Risteily, Albatros Aktiivi
-
Matkanjohtaja Kansainvälinen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Kyllä
-
Valuutta GBP
- Päivä 1
- Helsinki – Glasgow/Greenock. Kaupunkikierros ja laivaannousu
- Päivä 2
- Islayn saari ja kauniilla paikalla sijaitseva Bunnahabhainin tislaamo
- Päivä 3
- Pyhiinvaelluskohde Iona ja perinteinen skotlantilainen kaupunki Oban
- Päivä 4
- Saaret Staffa ja Rûm. Fingalin luola ja luonnon heksagonit. Rûmin tunnusmerkki Kinlochin linna
- Päivä 5
- Syrjässä Pohjois-Atlantilla: St. Kilda. Korkeita rinteitä, lunneja, hylättyjä kyliä ja Unescon tuplamaailmanperintökohde
- Päivä 6
- Stornoway, Lewis ja Harris. Lisämaksullinen saarikierros, jolla käydään mm. Callanishin kivimonumenteilla. Matka jatkuu Shiantin saarten rantoja seuraillen
- Päivä 7
- Orkneysaaret ja historiallinen Kirkwall. Lisämaksullinen retki legendaariseen Skara Braeen
- Päivä 8
- Saapuminen Aberdeeniin ja kotimatka
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Edinburghiin. Sieltä otamme kurssin kohti Glasgow’ta (välimatkaa n. 64 km) ja ajamme läpi Keski-Skotlannin alankojen, jotka ovat sekä maan hedelmällisintä että väkirikkainta aluetta. Skotlannin noin 5,2 miljoonasta asukkaasta 75 % asuu Edinburghin ja Glasgow’n seudulla.
Saavuttuamme Glasgow’hun teemme bussilla lyhyen kaupunkikierroksen ja kenties meillä on aikaa myös epämuodolliselle kaupunkikävelylle (riippuu päivän aikataulusta) tässä skotlantilaisessa kulttuurikaupungissa, joka toimi 1990 Euroopan kulttuuripääkaupunkina.
Kierroksen jälkeen ajamme satama-alueelle Greenockiin, jossa aluksemme Ocean Atlantic odottaa. Meidät ohjataan hytteihimme, minkä jälkeen ohjelmassa on pakollinen turvaohjeiden läpikäynti. Sitten alus lähtee liikkeelle pitkin Greenockin rannikkoa, jolla on liikkunut lukemattomia kalastusaluksia aina vuodesta 1164 lähtien.
Turve on vuosisatojen ajan ollut tärkein polttoaine pienellä Hebridien saariryhmään kuuluvalla Islayn saarella. Sen haju täyttää myös meidän sieraimemme, kun lähestymme saarta, joka on suosituin kaikista Sisä-Hebridien saarista.
Hyödymme siitä, että risteilemme omalla tutkimusaluksella. Sen lisäksi, että aluksen manööverikyky on ainutlaatuinen, miehistö pystyy laskemaan 10 Zodiac-kumivenettä nopeasti veteen ja kuljettamaan matkustajat näppärästi rantaan.
Laskemme ankkurin tislaamon edustalla ja ajamme laiturille. Täällä valmistettava viski on yhtä aikaa pehmeää, turpeista, savuista ja pölyistä. Ei ole sattumaa, että Islay on koostaan huolimatta suosituin kaikista Sisä-Hebridien saarista. Viskin valmistus on yksi saaren tärkeimpiä tulonlähteitä. Matkan hintaan sisältyy käynti sekä maistiaiset tislaamossa.
Kannattaa pitää silmät auki eläinten varalta, kun risteilemme Islayn lähistöllä ja Sisä-Hebridien alueella, sillä täällä elää hylkeitä, saukkoja, vesilintuja, hanhia ja maakotkia.
Aloitamme päivän paneutumalla kristinuskon historiaan Skotlannissa. Kohteemme on pyhiinvaellussaari Iona, joka tunnetaan kelttiläisen kristillisyyden synnyinpaikkana Skotlannissa. Vuonna 563 Pyhä Columba perusti saarelle luostarin. Luostarin historia vilisee viikinkien hyökkäyksiä ja ulkomaalaisia munkkiveljeskuntia, jotka olivat olleet mukana luostarin toiminnassa, ja olipa luostari pitkähkön ajanjakson täysin tyhjilläänkin. Paikka on rakennettu uudelleen ja on suosittu pyhiinvaelluskohde. Teemme kierroksen alueella ja ehdimme katsella luostaria lähemmin.
Reitti vie meidät nyt Obaniin kohti itää ohi Mullin saaren. Kyse on paikoista, joiden kuva on painettu 80 prosenttiin Skotlannin maisemia esittävistä postikorteista. Oban on Skotlannin länsirannikon pääkaupunki, maalauksellinen satamakaupunki, jota kutsutaan nimellä ”portti Hebrideille”. Oban tarjoaa vierailijalle tyypillistä skotlantilaista kaupunkielämää ja hyvät ostosmahdollisuudet. Jos liikunta kiinnostaa, suosittelemme kävelemään ylös McCaigin tornille. Se on muistomerkki, joka vie ajatukset Roomaan ja Colosseumille. Torni on rakennettu 1800-luvulla ilman mitään erityistä syytä, lähinnä kuin ajanvietteeksi.
Yön aikana olemme matkanneet Mullin eteläpuolitse päästäksemme lähelle erästä suoraan sanottuna ihastuttavaa luonnon muovaamaa erikoisuutta. Aikomuksenamme on nousta kumiveneillä maihin pienelle Staffan saarelle. Saaren kuusikulmaiset basalttipilarit ovat muotoutuneet miljoonia vuosia sitten ja kun lähestymme niitä, ymmärrämme, kuinka erikoinen näkymä silmiemme edessä aukeaa. Toivottavasti sää on suotuisa, jotta pääsemme käymään Fingalin luolassa. Itse saari on asumaton, mutta luolan luonnon luomat muodostelmat ja tunnelma tekevät vaikutuksen lukuisiin kävijöihin vuosittain. Yksi kävijöistä oli säveltäjä Felix Mendelssohn, joka inspiroitui näkymistä ja äänistä ja sävelsi pian käynnin jälkeen teoksensa Hebridit. Luolan nimi viittaa gaelilaiseen kansanlauluun, joka kertoi Fingal-nimisestä soturista. Tiirailemme samalla myös lunneja, harmaalokkeja ja muita saaren lentäviä vierailijoita.
Tehdessämme matkaa Staffalle ja sen jälkeen kohti Rûmin saarta pidämme silmät auki delfiinien, pyöriäisten ja lahtivalaiden varalta, sillä ne ovat tuttuja vieraita näillä vesillä.
Päivän ensimmäisen pysähdyksen jälkeen otamme kurssin kohti pohjoista ja Rûmin saarta. Vuorten hallitsema saari kutsuu halukkaat kävelylle luontoon, vaihtoehtoisesti voi seurata tutkimusmatkatiimiämme saaren kuuluisalle linnalle, Kinloch Castlelle. Ison linnan rakennutti George Bullough, joka peri koko saaren isältään. Saari oli yksityisessä urheilu- ja metsästyskäytössä 1845–1957.
Mikäli kävelylenkki luonnossa kutsuu, saarella on polkuja epätasaisessa maastossa. Näkymät ovat upeat!
Iltapäivällä nousemme jälleen laivaan ja suuntaamme kohti syrjäistä St. Kildan saariryhmää.
Tänään saavumme dramaattiselle ja syrjäiselle Hirtan saarelle, joka tunnetaan koko Iso-Britannian korkeimmista rantatöyräistä. Sijaintimme on nyt 65 km Ulko-Hebrideiltä länteen. Kyse on saariryhmästä, joka on Iso-Britannian (ei siis pelkästään Skotlannin) syrjäisintä aluetta. Asumattomalla saarella on monia jälkiä aikaisemmista asukkaista: keskiaikaisia maalaiskyliä ja arkkitehtuuria. Saaren asukkaat metsästivät lintuja ja pitivät karjaa. Viimeiset 36 asukasta poistuivat saarelta 29.8.1930, sillä elämä syrjäisellä saarella oli muuttunut liian raskaaksi. Nykyään saarella on kesäasukkaita National Trust for Scotlandin (ympäristönsuojelujärjestö) työntekijöiden, vapaaehtoisten ja tutkijoiden muodossa. Vulkaaninen saariryhmä koostuu Hirtan, Dunin, Soayn ja Borerayn saarista. Saariryhmällä on tuplastatus Unescon suojelukohteena: se on sekä maailman- että luonnonperintökohde. Me keskitymme erityisesti todella uskomattomiin maisemiin: suojaisia lahtia, epätasaista maastoa ja paljon lintuja rannikolla.
St. Kilda on monien tärkeiden merilintujen pesintäpaikka. Yritämme bongata suulia, myrskykeijuja, lunneja ja myrskylintuja ja pidämme sen lisäksi peukut ja varpaat pystyssä, että näkisimme myös kotoperäisen St. Kildan peukaloisen (Troglodytes troglodytes hirtensis), kun se etsii hyönteisiä kalliojyrkänteiden ja kallioisten rinteiden ympäristöstä.
Päästyämme taas merelle pidämme silmät auki ryhä- ja miekkavalaiden varalta.
Iltapäivällä matkamme jatkuu kohti Ulko-Hebridejä.
Näemme lisää Skotlannin saariston jalokiviä navigoidessamme läpi Luoteis-Skotlannin. Olemme aamulla saapuneet Ulko-Hebrideille. Niihin kuuluvat mm. saaret Lewis ja Harris, jotka ovat karun kauniita: kanervaa, pieniä lahtia ja solisevia puroja. Saaren pääsatama sijaitsee Stornowayssa, jossa nousemme maihin.
Stornowayssa on mahdollisuus lähteä bussikierrokselle saaren ympäri (lisämaksullinen retkipaketti). Retkellä käydään katsomassa mm. Callanishin kiviä, jotka ovat peräisin nuoremmalta kivikaudelta.
Palattuamme Stornowayhin syömme lounaan aluksella samalla, kun suuntaamme kohti Shiantin saaria. Kierrettyämme saaret otamme kurssin kohti Orkneysaaria.
Shiantin saarien nimen löyhä suomennos gaelin kielestä on ”lumotut saaret”. Yksityisomistuksessa olevilla saarilla elää isoja merilintuyhdyskuntia. Suojeltu merialue tekee saarista monien paikallisten mukaan lintuharrastajan paratiisin.
Yön aikana olemme risteilleet Ulko- ja Sisä-Hebridien välistä tuulen tuivertamille Orkneysaarille. Määränpäämme on Kirkwallin kaupunki. Orkney on muinaisnorjaa ja merkitsee ”hylkeiden saarta”. Kuten muillakin Pohjois-Atlantin saarilla, Orkneylla on rikas viikinkihistoria. Saaren historia ulottuu kuitenkin sitäkin kauemmas aina yhteen Euroopan vanhimmista kulttuureista. Skara Brae, Pohjois-Euroopan Pompeiji, oli piilossa lähes 5 000 vuotta, kunnes voimakas myrsky paljasti muinaisen asuinpaikan. Skara Braen kahdeksan yksihuoneista asuntoa olivat täysin kalustettuja ja jätehuolto toimi – ja kaikki on rakennettu kivestä. Paikka on Unescon maailmanperintökohde, kuten muutamat muutkin Orkneysaarten esihistoriallisista kulttuuriaarteista.
Saavuttuamme Kirkwalliin voit lähteä bussilla vierailulle Skara Braen muinaiselle asuinpaikalle.
(Skara Braen -retki Orkneysaarilla on osa retkipakettia eivätkä sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta Hintatiedot.)
Kirkwallissa voi käydä esim. vaikuttavassa St Magnusin katedraalissa, Bishop’s Palacen ja Earl’s Palacen maalauksellisilla raunioilla tai yhdessä alueen viskitislaamoista. Illalla jatkamme matkaa kohti etelää ja Skotlannin mannerta.
Yön aikana olemme siirtyneet kohti itärannikkoa. Saavumme aamulla Aberdeeniin, joka on Skotlannin kolmanneksi suurin kaupunki. Aluksella nautitun aamiaisen jälkeen on aika hyvästellä Ocean Atlantic ja sen miehistö. Bussi vie meidät lentokentälle, ja kotimatka alkaa.
Retkipaketti
Olemme valinneet retkipakettiin sellaiset retket, jotka sisältävät matkakohteiden kiinnostavimmat paikat. Retkipaketti varataan ennen matkaa. Paketti sisältää nämä retket:
Retki päivänä 6:
Retkeilemme Lewis ja Harris saarelle, joka jakautuu kahteen osaan: Lewisiin pohjoisessa ja Na Hearadhiin etelässä. Saarien luonto on karua ja villiä. Maisemaa leimaavat nummet, paljaat kalliot, kaunis rannikko ja lahdenpoukamat.
Käymme noin 5000 vuotta vanhalla ikonisella Callanish-kivimonumentilla, joka tunnetaan ympäri maailmaa. Monumentti koostuu vaikuttavista pylväsmäisistä kivistä, jotka on asetettu ristin muotoon. Kuulemme monumentin historiasta ja merkityksestä paikallisille asukkaille vuosisatojen kuluessa.
Retki päivänä 7:
Vierailemme vanhalla Skara Braen myöhäiskivikautisella asuinpaikalla Orkneysaarilla; kylää kutsutaan myös Pohjois-Euroopan Pompeijiksi. Skara Brae koostuu kymmenestä kivestä rakennetusta asuinsijasta ja se on parhaiten säilynyt neoliittinen kylä Euroopassa ja UNESCO:n maailmanperintökohde.
Päivän retki päättyy yhteen Orkneynsaarten tasokkaista viskitislaamoista, jossa pääsemme maistelemaan arvostettua juomaa.
Retkillä on mukana Albatros Expeditions-tiimin pohjoismaalainen tai kansainvälinen matkanjohtaja sekä englanninkielinen paikallisopas/oppaita. Pidätämme oikeuden peruuttaa lisämaksullisen retken, mikäli osallistujia ei ole riittävää määrää.
Hinta: 245€/hlö
Hintatiedot
- Lisämaksulliset hytit
-
Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.
- Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, kategoria C: 398€/hlö
- Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, rajoitettu näkymä, kategoria B: 1898€/hlö
- Jaettu kahden hengen ulkohytti, iso ikkuna, kategoria A: 2298€/hlö
- Jaettu kahden hengen Premium Suite: 2498€/hlö
- Lisämaksu hytistä yhdelle
-
- Kategoria G: 998€
- Kategoria D: 2298€
- Hytti kolmelle
-
- Lisämaksu, kat. B: 998€/hlö
- Lapsialennus 2-15 vuotiaat
-
Alennus 50% matkan perushinnasta, kun vähintään 2 maksavaa aikuista majoittuu samaan hyttiin (ainoastaan kat. B mahdollinen). Max. 4 hlöä hytissä, joista 2 lasta. Aluksella ei ole saatavilla vauvasänkyjä tai syöttötuoleja.
Otathan ensin yhteyttä myyntiimme, mikäli haluat matkustaa lasten kanssa.
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki – Edinburgh/Aberdeen – Helsinki (välilaskut) turistiluokassa
- Majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä Ocean Atlantic-aluksella, kategoria D (pyöreä ikkuna)
- Täysihoito risteilyn ajan
- Kahvi, tee ja pientä välipalaa iltapäivisin risteilyllä
- Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
- Kansainvälinen tutkimusalustiimi
- Verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- Lisämaksulliset hyttiluokat
- Hytti yhdelle
- Lisämaksullinen retkipaketti 245€/hlö (sis. retket pvät 6 ja 7)
- Juomarahat aluksen henkilökunnalle, suositus 14 USD/hlö/päivä
- Muut ruoat ja juomat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Tietoa aluksesta
Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.
Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.
Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).
Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).
Standard Cabin – 9-10 m2 – Kategoria G
Hytti yhdelle, yhden hengen vuode, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).
Sää Skotlannissa ja pukeutuminen
Matka-ajankohta on myöhäinen kevät, jolloin voimme odottaa noin +10–15C asteen lämpötiloja. Toukokuu on kuivin ja aurinkoisin kuukausi sekä Skotlannin länsirannikolla että Orkneysaarilla. Suosittelemme kuitenkin pakkaamaan mukaan hyvät sadevaatteet sekä vaatteita kerrospukeutumista ajatellen. Myös mukavat lenkkikengät tai kevyet trekking-kengät ovat tarpeelliset, sillä suurin osa matkasta vietetään ulkosalla
Tutkimusmatkaristeily
Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella esitelmiä.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.
Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.
Liikkuminen
Matka ei sovellu liikuntaesteisille.
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Pakkaaminen
Lämpötila voi vaihdella 5 ja 15 asteen välillä joten suosittelemme kerrospukeutumista. Ota mukaan kamera ja kiikarit. Pakkaa mukaan lämmintä vaatetusta, esim. tuulen pitävät takki ja housut, lämmin pusero ja lämpimät sukat, hattu ja käsineet. Hyvät jalkineet, esim. vedenpitävät trekking-kengät. Ota mukaan reppu, johon voi pakata päiväretkillä tarvitsemasi tavarat.
Aluksella ei ole pukeutumiskoodia, joten käytännölliset ja mukavat vaatteet riittävät.
Aluksella puhuttu kieli
Aluksella on asiakkaita ja Albatros Expeditions-tiimin matkanjohtajia sekä Pohjoismaista että niiden ulkopuolelta. Aluksen henkilökunta on kansainvälistä ja he huolehtivat matkustusmukavuudesta ja turvallisuudesta. Kuulutukset aluksella tapahtuvat englanniksi.
Huomioitavaa
Huomioitavaa aluksella
Tällä matkalla olemme välillä avomerellä emmekä voi välttyä siltä, että alus keikkuu aallokossa. Tästä syystä on hyvä muistaa pitää aina kiinni kaiteista, joita on sijoitettu aluksen käytäville ja seinille.
Kumiveneeseen noustessa on yhtä tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta miehistön jäsen voi auttaa ”merimiesotteella” matkustajan turvallisesti paikalleen.
Molemmat tärkeät säännöt käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa aluksella.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.