Risteily Adrianmeren kristallinkirkkailla vesillä, ohjelmassa mukana käynnit Splitissä ja Dubrovnikissa.
Risteilyn alku- ja päätepiste on Split, jossa näemme Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvat Diokletianuksen palatsin rauniot. Matkan varrella vierailemme vehreällä Mljetin saarella ja tutustumme sen kansallispuistoon. Käymme myös muilla Dalmatian rannikon kauniilla saarilla, kuten laventelintuoksuisella Hvarilla, joka tunnetaan Adrianmeren Madeirana. Tutustumme tunnelmallisiin keskiaikaisiin kaupunkeihin, kuten Dubrovnikin vanhaankaupunkiin, joka on Unescon suojelema. Nautimme lämpimästä ilmastosta ja pulahdamme Adrianmeren kirkkaaseen veteen.
Tätä matkaa varten Albatros Travel on vuokrannut pienen ja viehättävän M/S Ciceron. Aluksessa on ainoastaan 15 hyttiä, jotka kaikki ovat ulkohyttejä. Matkan hintaan sisältyy puolihoito laivalla, muut ateriat nautitaan paikallisissa tavernoissa ja ravintoloissa.
-
Tyyppi Kiertomatka, Risteily
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Euro
- Päivä 1
- Helsinki - Split - risteily alkaa - Hvar, iltakävely
- Päivä 2
- Hvar - Mljetin kansallispuisto
- Päivä 3
- Mljet - Dubrovnik - kaupunkikävely Unescon suojelemassa vanhassakaupungissa
- Päivä 4
- Dubrovnik - Trstenik - pysähdys uimaan Elafiti-saarilla
- Päivä 5
- Trstenik - Korčula - kaupunkikävely ihaillen Korčulan renessanssiarkkitehtuuria
- Päivä 6
- Korčula - Brač - Zlatni Ratin ranta ja Bolin kaupunki
- Päivä 7
- Brač - Split - kaupunkikävely ja Diokletianuksen palatsi
- Päivä 8
- Split ja kotimatka
MS Cicero
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Laskeuduttuamme Splitin lentokentälle ajamme kaupungin keskustaan, jossa aluksemme odottaa laiturissa. Alukseen noustuamme otamme kurssin kohti Hvarin saarta. Syömme ensimmäisen illallisen aluksella.
Hvar tunnetaan Adrianmeren Madeirana. Saarella riittää reheviä oliivilehtoja, viinitarhoja ja kauniita, sinivioletteja laventelipeltoja sekä aurinkoa ja lämpöä. Sanotaan, että Hvarilla on enemmän auringonpaistetunteja kuin muualla Kroatiassa – keskimäärin 2 724 tuntia vuodessa. Miellyttävä ilmasto yhdistyneenä upeisiin maisemiin tekee Hvarista yhden Kroatian suosituimmista lomakohteista.
Saavuttuamme illalla Hvarille voit lähteä iltakävelylle matkanjohtajan johdolla.
(Illallinen aluksella sisältyy matkan hintaan.)
Nostamme ankkurin ja otamme suunnan kohti Mljetin saarta, joka on eteläisin Dalmatian rannikon saarista. Mljetiä kutsutaan myös vihreäksi saareksi, sillä 98 km² suuruisesta saaresta valtaosa on metsän ja kasvillisuuden peitossa. Saarella kasvaa mm. Välimeren alueelle tyypillistä alepponmäntyä, jonka pihka maustaa kreikkalaisen viinin, retsinan. Legendan mukaan nymfi Kalypso piti Odysseusta vankina täällä seitsemän vuotta.
Astumme maihin Pomenan kylässä ja vierailemme Mljetin kansallispuistossa, joka sijaitsee saaren luoteisosassa. Puistossa on kaksi kaunista, toisiinsa yhteydessä olevaa suolavesijärveä, Veliko Jezero ja Malo Jezero (suuri ja pieni järvi). Keskellä Veliko Jezeroa on Pyhän Marian saari, jolla seisoo 1200-luvulta peräisin oleva benediktiiniläisluostari. Järvien ympäristössä on hyvät vaellusreitit, ja järvet ovat melojien ja uimareiden ahkerassa käytössä.
Nautittuamme kylliksi Mljetin vehreydestä palaamme alukselle. Risteily jatkuu kohti Dubrovnikia. Mikäli aikataulu sallii, pysähdymme matkalla pitämään uimatauon. Perillä Dubrovnikissa voit viettää illan omaan tahtiisi ja syödä illallisen valitsemassasi ravintolassa.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Tänään määränpäämme on Dubrovnik. Mikäli aikataulu sallii, pidämme matkan varrella uimatauon. Iltapäivällä ohjelmassa on yksi matkan kohokohdista, Dubrovnik, jota kutsutaan myös Adrianmeren helmeksi.
Dubrovnik tunnetaan erityisesti tunnelmallisesta vanhastakaupungistaan, Stari Gradista, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin. Vanhaakaupunkia ympäröi tukeva keskiaikainen muuri, joka on yksi Euroopan parhaiten säilyneistä. Jos nousee kuusi metriä paksun muurin päälle, voi nauttia upeista näkymistä merelle ja lähisaarille. Stari Gradissa ei ole lupa kulkea autolla, joten mikään ei häiritse goottilaisista, renessanssi- ja barokkityylisistä rakennuksista nauttimista. Kaikkialla kaupungissa törmää kauniisiin kirkkoihin, luostareihin ja museoihin, jotka kertovat tapahtumarikkaasta historiasta ja elävästä kulttuuriperinteestä.
Kaupunkikierroksella astumme muurin toiselle puolelle ja tutustumme lähemmin vanhaankaupunkiin.
Kaupunkikierroksen jälkeen ohjelmassa on omaa aikaa. Illallisen voit nauttia omavalintaisessa ravintolassa.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Aamulla jätämme hyvästit Dubrovnikille ja syömme lounaan aluksella matkatessamme kohti Trstenikiä.
Matkan varrella pysähdymme Elafiti-saarilla ja pulahdamme uimaan. Saariryhmä sijaitsee hieman Dubrovnikista luoteeseen ja koostuu kuudesta saaresta. Kyse on todellakin pienistä saarista: kolmella tärkeimmällä saarella on yhteensä alle 1 000 asukasta.
Illansuussa saavumme Trstenikiin. Voit tutustua paikalliseen ruokaan omatoimisesti tai lähteä matkanjohtajan mukaan.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Aamulla nostamme ankkurin ja otamme kurssin kohti Korčulan saarta, jonne saavumme iltapäivällä. Korčula on Kroatian saariston kuudenneksi suurin saari. Korčulan erottaa Pelješacin niemestä kapea kanava, jolla oli entisaikaan suuri strateginen merkitys. Tästä johtuen Korčulan hallitsija vaihtui taajaan. Täällä ovat pitäneet valtaa niin helleenit, roomalaiset, venetsialaiset, britit, venäläiset kuin italialaisetkin.
Troijalaissankari Antenor perusti kaupungin 1100-luvulla eKr. Kerrotaan myös Marco Polon syntyneen saarella eikä suinkaan Venetsiassa. Kirjallisia lähteitä asian varmistamiseksi ei valitettavasti ole.
Rannikolla on lukuisia pieniä poukamia ja rauhallisia rantoja, ja saaren keskiosissa tuotetaan Kroatian parhaita viinejä, joista mainittakoon erityisesti makeat jälkiruokaviinit. Saari tunnetaan myös laadukkaasta oliiviöljystään. Astumme maihin Korčulan kaupungissa, joka sijaitsee saaren pohjoiskärjessä ja muistuttaa ilmasta katsottuna kalaa. Teemme kävelykierroksen kaupungissa, jota ympäröi vanha kaupunginmuuri torneineen. Taloissa on alueelle tyypillinen punainen katto, ja ne sijaitsevat kapeiden kujien varsilla, jotka on suunniteltu suojelemaan kaupunkilaisia kylmältä tuulelta, joka puhaltaa toisinaan yli niemen.
Korčula oli venetsialaisten hallinnassa 1300-luvulta 1700-luvulle saakka, ja siksi Venetsian vaakuna on kuvattuna moniin vanhoihin julkisiin rakennuksiin. Kaupungin arkkitehtuuri edustaa venetsialaista renessanssia. Keskellä kaupunkia sijaitsee upea Pyhän Markuksen katedraali, joka on rakennettu goottilaiseen renessanssityyliin.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Tänään matkaamme Bolin lomakaupunkiin Bračin saarella, jonka pinta-ala on 396 km² ja joka on suurin Dalmatian saarista. Saari on tunnettu viineistään – erityisesti suositusta bolski plavacista – sekä oliiveistaan ja makeista, mehukkaista sitrushedelmistään. Astumme maihin Bolissa saaren eteläpuolella, jossa sijaitsee yksi Adrianmeren parhaista rannoista: Zlatni Rat, jossa kristallinkirkkaana välkehtivää turkoosia vettä ja rauhaisia poukamia riittää silmänkantamattomiin.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Aamiaisen jälkeen jätämme hyvästit Bolin kaupungille ja Bračin saarelle. Iltapäivällä saavumme Splitiin ja lähdemme kaupunkikävelylle. Split on Kroatian toiseksi suurin kaupunki Zagrebin jälkeen. Valtaosa Splitin n. 175 000 asukkaasta on kroaatteja, mutta kaupungissa asuu myös pieni serbivähemmistö.
Legendan mukaan Splitin ensimmäinen asukas oli Rooman keisari Diokletianus, joka rakennutti valtavan linnansa tänne Adrianmeren rannalle noin vuonna 300 eKr. Rivan rantakadulla sijaitsevat pimeät ja ankeat kellarit toimivat aikaisemmin keisarin viileinä asuntoina. Nykyään kaupustelijat seisovat palmujen ja kahviloiden reunustaman kävelykadun varrella ja myyvät taidekäsitöitä, kirjoja ja postikortteja.
Palatsin rauniot, jotka kuuluvat Unescon maailmanperintölistalle, sijaitsevat hajallaan vanhassakaupungissa. Palatsia ympäröi tukeva, 20 m korkea muuri, joka on paikoin hyvin säilynyt. Palatsiin pääsi muinoin sisään kaikista neljästä ilmansuunnasta: lännessä sijaitsi rautaportti, pohjoisessa kultaportti, idässä hopeaportti ja etelässä pronssiportti. Teemme kierroksen palatsialueella, minkä jälkeen on aika palata alukselle viimeiseksi yöksi ennen kotimatkaa.
(Aamiainen ja lounas aluksella sisältyvät matkan hintaan.)
Syömme aluksella aamiaisen, jonka jälkeen hyvästelemme miehistön ja ajamme lentokentälle. Kotimatka alkaa.
(Aamiainen aluksella sisältyy matkan hintaan.)
Hintatiedot
- Hytti yhdelle alakannella (hytit 10-14)
- 748€
- Hyttiluokan korotus, hytti yhdelle
-
• Hytti yhdelle alakannella, hytti 7 ja 9: 988€
• Hytti yhdelle pääkannella, hytti 5 ja 6: 748€
• Hytti yhdelle pääkannella, hytti 1-4: 1118€ - Hyttiluokan korotus, jaettu kahden hengen hytti
-
Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.
Lisämaksut:
• Jaettu kahden hengen hytti pääkannella, hytti 5 ja 6: 0€/hlö
• Jaettu kahden hengen hytti alakannella, hytti 7 ja 9: 138€/hlö
• Jaettu kahden hengen hytti pääkannella, hytti 1-4: 198€/hlö
• Jaettu kahden hengen perähytti pääkannella, hytti 15: 268€/hlö
- Hintaan sisältyy
-
- Norwegianin reittilennot Helsinki - Split - Helsinki turistiluokassa
- majoitus M/S Cicero risteilijällä jaetussa kahden hengen hytissä alakannella, pieni pyöreä ikkuna (hytit 10-14)
- puolihoito aluksella (alkaen illlallisesta päivänä 1 ja päättyen aamiaiseen päivänä 8)
- kirjattava matkatavara (ruumaan menevä): yksi kova matkalaukku tai kaksi pehmeää matkakassia lennoilla
- kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
- suomalainen matkanjohtaja
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- hytti yhdelle
- lisämaksulliset hytit
- ruokajuomat ja muut mahdolliset ruokailut matkan aikana
- palveluraha M/S Cicero-aluksella (suosittelemme n. 7 €/hlö/pvä)
- palveluraha paikallisille oppaille ja kuljettajille n. 10€/hlö/viikko
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Mitä pakkaan mukaan?
On hyvä idea ottaa mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä ja rantapyyhkeiden kantamista varten. Rannat ovat kivirantoja, ja joissakin paikoissa voi olla merisiilejä, joten suosittelemme uintitossuja. Jos et muistanut pakata tossuja mukaan, voit ostaa ne edullisesti matkan varrelta.
Suosittelemme pakkaamaan mukaan myös esim. fleecen tai villatakin ja pitkät housut viileämpiä iltoja varten. Myös hyvät kengät ja sateenvarjo/kevyt sadetakki on hyvä varata mukaan.
Pyyhkeet
Jokainen matkustaja saa kaksi pyyhettä risteilyn ajaksi. Jos tarvitset useampia, suosittelemme ottamaan pyyhkeitä mukaan kotoa.
Liikkuminen
Huomaathan, ettei matka sovellu liikuntarajoitteisille, sillä kuljemme aluksesta toiseen päästäksemme maihin, ja jälleen takaisin omalle aluksellemme. Kun alukset asettuvat laituriin, alukset kiinnitetään pitkittäin useammasta kohtaa toisiinsa. Matkustajien on kyettävä astumaan alukseen/poistumaan alukselta omatoimisesti ja ilman apuvälineitä.
Joissakin satamissa naapurialuksista voi kuulua musiikkia keskiyöhön saakka.
Maksaminen aluksella ja maissa
Aluksella maksetaan käteisellä, joko Kroatian kunilla tai euroilla. Maissa tarvitset Kroatian kunia. Paikallisista automaateista voi nostaa käteistä esim. Splitissä, mutta suosittelemme, että vaihdat paikallista valuuttaa ennen matkaa.
Risteilyaluksemme on M/S Cicero. Alus ei tee matkaa öisin, vaan seisoo laiturissa. Useimmissa satamissa poistua alukselta/nousta alukseen silloin kuin haluat, joten saat parhaan irti saarista ja kaupungeista, joissa vierailemme.
Hytit
Millaisia hytit ovat?
Aluksessa on 15 hyttiä. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, jotka on sisustettu yksinkertaisesti ja käytännöllisesti, ja joissa on kaappitilaa sekä oma wc/kylpyhuone.WC (suihku on yksinkertainen: suihkupää on yhdistetty vesihanaan). Hyteissä on joko kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Muutamassa hytissä on kerrossänky.
Joissakin hyteissä on tilaa 1-2 lisävuoteelle. Lisävuode sijaitsee aina parivuoteen/toisen erillisen vuoteen yläpuolella. Kyse on siis seinään kiinnitetystä yläsängystä.
Hytit on varustettu 220 V:n pistorasioin. Aluksella on ilmastointi alemman kannen (Lower deck) hyteissä, ravintolassa sekä yhteisissä tiloissa pääkannen (Main deck) käytävällä. Ilmastointi voidaan sammuttaa keskiyöllä.
Hytteihin mahtuu max. yksi kova matkalaukku per hytti. Suosittelemme pakkaamaan matkalaukut pehmeisiin matkakasseihin tai laukkuihin.
Moottorin ääni voi kuulua hytteihin aluksen ollessa liikkeellä.
Hytti alakannella
Hytti 10
Hytissä on pienehkö pyöreä ikkuna ja parivuode. Parivuode on kooltaan 140 x 185 cm. Hytin koko 5,5 m2.
Hytti 11-14
Hyteissä on pienehkö pyöreä ikkuna, parivuode ja seinään kiinnitetty ylävuode. Parivuode on kooltaan 130 x 190 cm ja ylävuode 75 x 190 cm. Hyttien koko 5,5 m2.
Hytti 8
Hytissä on pienehkö pyöreä ikkuna ja kerrossänky.
Alempi vuode on kooltaan 85 x 190 cm ja ylävuode 75 x 190 cm. Hytin koko 5,5 m2.
Hytti 7 ja 9
Hyteissä on pienehkö pyöreä ikkuna ja kaksi erillistä vuodetta sekä kaksi seinään kiinnitettyä ylävuodetta. Vuoteet ovat kooltaan 75 x 190 cm ja ylävuoteet 80 x 190 cm. Hytin koko 8 m2.
Hytti pääkannella
Hytti 5-6
Hyteissä on ikkuna ja kerrossänky. Alempi vuode on kooltaan 100 x 185 cm ja ylävuode 70 x 180 cm. Hytin koko 5,6 m2.
Hytti 1-4
Hyteissä on ikkuna, parivuode ja seinään kiinnitetty ylävuode. Parivuode on kooltaan 140 x 190 cm ja ylävuode 70 x 190 cm. Hytin koko 6 m2. Hytti numero 2:ssa ei ole erillistä vaatesäilytystilaa, hytin ylävuode toimii säilytystilana.
Hytti 15
Perähytti pääkannella.
Hytissä on viisi ikkunaa ja parivuode sekä pieni sohvaryhmä ja pöytä.
Hytti sijaitsee perässä ja sieltä on käynti suoraan peräkannelle. Parivuode on kooltaan 160 x 200 cm. Hytin koko 20 m2.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.