Moderni Puola ja historiallinen Preussi

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Kauniita historiallisia kaupunkeja, vaikuttavia ritarilinnoja, villejä biisoneita ja Masurian järvialue.

Uutuus

Puola on – enemmän kuin yksikään muu Euroopan maa – sekoitus historiaa, kulttuuria ja sotien kauhuja. Harvaa muuta kansaa on kohdeltu niin kovalla kädellä ensimmäisestä valtakunnasta vuodelta 966 aina Hitlerin tuhoamiin kuuteen miljoonaan puolalaiseen.

Nykyään voimme onneksi ihastella myös Puolan kauniita puolia yllättävän modernissa ja kauniissa pääkaupungissa Varsovassa, Unescon suojelemassa Torunissa, Danzigin vapaakaupungissa ja Masurian järvialueella, jonka läpi kulkee ainutkertainen Elblagin kanava. Teemme risteilyn kanavaa pitkin.

Preussissa vierailemme Hitlerin päämajan, Sudenpesän, raunioilla, nautimme luonnosta järvialueella ja näemme euroopanbiisoneita laajassa Bialowiezan kansallispuistossa Valko-Venäjän rajan tuntumassa. Matkan päätteeksi muistamme vielä Treblinkan keskitysleirin uhreja.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Zloty

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki – Varsova. Kaupunkikierros Puolan pääkaupungissa.
Päivä 2 Varsova – Torun. Kaupunkikävely Puolan pääkaupungissa, Kopernikuksen synnyinkaupunki ja sen vaikuttavat goottilaiset rakennukset
Päivä 3 Torun – Malbork – Gdansk. Kaupunkikierros Torunissa ja käynti keskiaikaisessa Malborkin linnassa
Päivä 4 Gdansk. Kaupunkikierros vanhassakaupungissa, Solidaarisuusmuseo ja omaa aikaa
Päivä 5 Gdansk – Elblag – Ostroda – Gizycko. Risteily pitkin Elblagin kanavaa ja saapuminen Masurian järvialueelle
Päivä 6 Gizycko – Sudenpesä – Lipkan luostari – Gizycko. Hitlerin päämaja ja Swieta Lipkan pyhiinvaelluskirkko
Päivä 7 Gizycko – Bialowiezan kansallispuisto – Bialystok. Euroopan vanhin ikimetsä ja biisonisafari
Päivä 8 Bialystok – Treblinka – Varsova. Treblinkan keskitysleiri ja kotimatka

Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
1.298€
Helsinki
1.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Varsova. Kaupunkikierros Puolan pääkaupungissa.

Lennämme Varsovaan ja majoitumme hotelliin, jossa yövymme seuraavat kaksi yötä. Lähdemme heti tutustumaan Puolan ainutkertaiseen, sekavaan historiaan, johon yhdistyvät erottamattomasti Pohjois-Saksan kaupunkivaltiot, Baltia, Ukraina, Valko-Venäjä, Venäjä ja Keski-Eurooppa. Euroopassa tuskin on kansallisvaltiota, jota aika olisi kohdellut yhtä kovakouraisesti kuin Puolaa, joka kerta kerran jälkeen on noussut ahdingosta tultuaan täysin tuhotuksi tai naapurivaltioiden miehittämäksi. Puolan historia on oppitunti reaalipolitiikasta tilanteessa, jossa maata ympäröivät valtiomahdit, jotka eivät siedä kilpailua.

Varsova on yksi Euroopan moderneimmista pääkaupungeista, joka uhmaa taantumassa olevaa Euroopan taloutta ja jatkaa kasvuaan ja kehittymistään. Huolimatta taantumuksellisen kansallismielisyyden kasvusta Puolan EU-jäsenyys toi uutta vauhtia kasvuun ja kehitykseen.
 
Kaupunki kohosi kuin Feeniks toisen maailmansodan tuhkasta, kirjaimellisesti pommitettuna takaisin kivikaudelle. Kuusi miljoona ihmistä oli murhattu, heistä puolet juutalaisia. Aiemmin yhteiskunnassa johtavassa asemassa ollut intellektuelli ja taloudellisesti hyvin toimeen tullut juutalainen eliitti pyyhittiin täydellisesti pois Puolan kartalta – nykyään Puolassa elää enää noin 4 000 juutalaista. Myös ei-juutalaisia upseereita, lääkäreitä, insinöörejä, yliopistoväkeä ja virkamiehiä kuoli iso joukko. Puola jälleenrakennettiin käytännössä nollapisteestä.

Varsova on lisäksi EU:ssa ainoa kaupunki, jolla on luonnonsuojelualue – Jeziorko Czerniakowskie – keskellä kaupunkia. Varsova ei ole tunnettu vain värikkäästä historiasta, vaan monipuolisesta kulttuurielämästä, kuten oopperasta, baletista, elokuvista, teatterista ja kirjallisuudesta puhumattakaan kiinnostavista ravintoloista ja lukemattomista pienpanimoista.

Teemme kaupunkikierroksen ja näemme monia Varsovan nähtävyyksistä, kuten Kuninkaantien, kuninkaanlinnan, Kulttuuripalatsin, vanhankaupungin, linnoituksen, gettomuistomerkin, yliopiston, puistoja ja paljon muuta. Ne kaikki sijaitsevat kaupungin kahtia jakavan Veikseljoen länsipuolella.

Syömme illallisen hotellissa.

Päivä 2
Varsova – Torun. Kaupunkikävely Puolan pääkaupungissa, Kopernikuksen synnyinkaupunki ja sen vaikuttavat goottilaiset rakennukset n. 250 km
Toruń

Päivän alkajaisiksi teemme kaupunkikävelyn vanhassakaupungissa Stare Miastossa, joka on entisöity sellaiseksi, kuin se oli ennen sotaa. Kaupungissa on paljon merkkejä neuvostovaikutuksesta kommunismin ajalta, mutta uusi aika alkaa saada otteen ja kaupunkiin onkin viime vuosina rakennettu paljon – kerrostaloja, moderneja toimistotaloja ja isoja kauppakeskuksia kohoaa kaikkialla.

On tullut aika hyvästellä Puolan pääkaupunki ja hyvän paikallistyylisen lounaan jälkeen otamme kurssin kohti koillista. Määränpäämme on Itä-Pommerissa sijaitseva keskiaikainen Torun. Torun sijaitsee Veikseljoen varrella ja on selvinnyt Puolan ankarasta historiasta ja toisesta maailmansodasta vaurioitta. Kaupungin asukasluku on noin 200 000. Torun on tähtitieteilijä Nikolaus Kopernikuksen kotikaupunki. Kopernikus syntyi täällä vuonna 1473.

Thorn, kuten kaupungin alkuperäinen saksankielinen nimi kuuluu, alkoi toden teolla kehittyä 1200-luvulta lähtien, jolloin kaupunki siirrettiin sen nykyiseen sijaintipaikkaan sen kärsittyä lukemattomia kertoja joen toistuvista tulvista. Vuodesta 1525 aina vuoteen 1945 Torun oli osa joko itsenäistä Preussia, kuningaskuntaa tai keisarikuntaa.

Torun on melko hyvin säilynyt ja siellä on eniten säilyneitä goottilaistyylisiä rakennuksia koko Puolassa. Kaupungilla näkee yhä jälkiä alkuperäisestä kaupunginmuurista ja linnoituksesta.

Päivä 3
Torun – Malbork – Gdansk. Kaupunkikierros Torunissa ja käynti keskiaikaisessa Malborkin linnassa

Aloitamme päivän katselemalla lähemmin Torunia. Kaupungilla on ollut tärkeä rooli Puolan historiassa. Alueella on ollut asutusta vähintään 3 000 vuotta, ja ensimmäiset asukkaat edustivat slaavilaisia heimoja. Keskiajalla tulivat ns. saksalaiset ritarikunnat ja rakensivat kaupunkiin ensimmäisen linnan noin vuonna 1231.

Ristiritareiden onnistui lyödä Tšingis-kaanin eteenpäin vyöryvät mongolijoukot Legnicassa 1241, minkä vuoksi Sleesia ja Pommeri joutuivat saksalaisten käsiin, mutta toisaalta näin estettiin koko Puolaa joutumasta mongolien valtaan. Saksalainen ritarikunta joutuu luopumaan vallasta Itä-Preussissa hävittyään sodan 1454–1466.

Vuonna 1569 perustettiin Puola-Liettuan liittovaltio, johon kuului nykyinen Puola, Liettuan suurruhtinaskunta sekä Viro ja Latvia, Valko-Venäjä sekä isoja osia Ukrainasta ja Venäjästä. Hallitsijaksi valittiin Ruotsin kuninkaan Juhana III:n poika Sigismund. Aikakausi tunnetaan nimellä Vaasan aika. Sotaisat Ruotsin kuninkaat kävivät lukuisia sotia tämän suurvallan ja sen liittolaisten kanssa eikä rauhaa saavutettu. Puolalaisten onnistui kuitenkin vallata Moskova vuonna 1610, ja tsaariksi nousi Sigismundin poika Vladislav, mitä venäläiset eivät ole varmaan koskaan unohtaneet.

Teemme Torunissa kävelykierroksen Unescon suojelemassa vanhassakaupungissa ja näemme mm. goottilaisen katedraalin, joka on omistettu Johannes Kastajalle, Nikolaus Kopernikuksen synnyinkodin, torin, jolla seisoo Kopernikuksen patsas sekä monia hienoja goottilaisia rakennuksia ja mukulakivin päällystettyjä katuja sekä kävelykadun Veikselin rannalla.

Vierailtuamme Torunissa matka jatkuu Gdanskiin – tai Danzigiin, ihan miten haluat. 1918–1939 Puolan alueet sijaitsivat Itä-Preussin eteläpuolella ja ne muodostivat Itämerelle ulottuvan käytävän, joka jakoi Saksan. Torun kuului Puolalle, mutta Gdansk oli saksalainen vapaakaupunki ja Itä-Preussin pääkaupunki, joka tunnettiin saksalaisella nimellä Danzig.

Matkan varrella pysähdymme Malborkissa, jossa käymme samannimisessä ritarilinnassa. Malbork on keskiaikainen Saksalaisen ritarikunnan linna vuodelta 1274 ja muistuttaa kovasti vastaavia linnoja Baltian maissa. Linna on melko iso ja sitä suojelevat tornit, muuri ja vallihauta. Linna on ollut Unescon suojeluksessa vuodesta 1997.

Edessä on enää viimeinen etappi. Perillä Gdanskissa syömme hyvän illallisen hotellissa.

Päivä 4
Gdansk. Kaupunkikierros vanhassakaupungissa, Solidaarisuusmuseo ja omaa aikaa

Gdansk – tai Danzig, ihan miten haluat – oli tärkeä kaupunki hansakauden aikana Preussin provinssinpääkaupunkina. Vanha osa on rakennettu uudelleen, sillä suuri osa kaupungista tuhottiin sodan viimeisinä vuosina, kun venäläiset joukot ajoivat saksalaiset pakoon kohti länttä.

Gdanskin menneisyys on muiden Puolan kaupunkien tapaan ollut myrskyisä. Ensin kaupunki kuului Saksalle, sitten Puola-Liettualle, Preussille, Saksan keisarikunnalle, maailmansotien välisenä aikana se oli vapaakaupunki Kansainliiton valvonnassa ja lopulta jälleen osa Puolaa toisen maailmansodan jälkeen. Historia kertoo paljon kaupungin merkityksestä ja sijainnista Veikselin suulla Itämeren rannalla. Molemmat vesistöt olivat hyvin tärkeitä vesireittejä, joita pitkin rahdattiin suuria määriä maataloustuotteita ja muita kaupallisia tuotteita. Nykyään jokisuu sijaitsee pidemmällä idässä.

Vuonna 1795 Puola lakkasi olemasta. Venäjä, Preussi ja Itävalta ottivat kukin osuutensa maasta, ja Preussi alkoi pikku hiljaa muistuttaa suurvaltaa. Saksalainen Hohenzollernin ruhtinassuku hallitsi suhteellisen pientä, mutta erittäin vaurasta Brandenburgia ja Preussia, joka muodostui todellisuudessa hieman köyhemmästä Itä-Preussista, Pommerista, Danzigista ja Liettuasta. Nyt nämä alueet yhdistyivät ja hallitsija otti itselleen kuninkaan arvonimen. Kyse oli yhdestä Euroopan mahtivaltioista.

Tänään katselemme lähemmin tätä kiinnostavaa kaupunkia. Vanhakaupunki on rakennettu uudelleen suureksi osaksi samaan muotoon kuin se oli ennen sotaa. Käveleskelemme vanhassakaupungissa ja näemme Kuninkaantien, merenrannan, kaupungintalon, Uphagen-talon, satamanosturin ja Mariankirkon.

Tutustumme lähemmin myös kaupungin uudempaan historiaan, kun käymme Solidaarisuusmuseossa ja entisellä Lenin-telakalla, josta sai alkunsa Puolan siirtyminen nykyaikaan. Gdanskista tuli 1980-luvulla kuuluisa, sillä sieltä saivat alkunsa koko maahan levinneet levottomuudet ja mielenosoitukset, joiden taustalla oli sitoutumaton ammattiliitto Solidaarisuus. Liikkeen johtajan Lech Walesan johdolla työläiset lopulta kaatoivat kommunismin. Puolan kansanliike muodosti perustan Berliinin muurin murtumiselle.
Loppuiltapäivä on varattu omille seikkailuille.

Päivä 5
Gdansk – Elblag – Ostroda – Gizycko. Risteily pitkin Elblagin kanavaa ja saapuminen Masurian järvialueelle

On tullut aika jatkaa matkaa. Päivän päänähtävyys on kuuluisa insinööritaidon mestariteos Elblagin kanava, joka yhdistää Elblagin ja Ostroden. Kanavalla on pituutta 82 km ja korkeusero on 99 m. Kanavaa rakennettiin 1848–1872. Tavoitteena oli edistää kauppaa mahdollistamalla laivoille pääsy Itämereltä Masurian järvialueelle. Insinööri Georg Jakob Steenke keksi yksinkertaisen, mutta nerokkaan suunnitelman, joka sisälsi kaksi sulkua ja viisi kaltevaa rataa, joita pitkin aluksia vedetään vesivoiman avulla. Järjestelmä on yhä käytössä ja todistaa ihmisen kekseliäisyydestä.

Tehtyämme matkaa vedessä ja kuivalla maalla jatkamme kohti itää. Syömme lounasta matkalla Masurian järvialueelle, jossa yövymme Gizyckossa. Gizycko on pienehkö kaupunki, joka sijaitsee kauniilla paikalla parin ison järven välissä. Kaupunki on yksi niistä harvoista, jotka eivät kärsineet tuhoista toisen maailmansodan aikana, ja on nykyään yksi johtavista lomakohteista Masurian järvialueella.
 
Syömme illallisen hotellissa.

Päivä 6
Gizycko – Sudenpesä – Lipkan luostari – Gizycko. Hitlerin päämaja ja Swieta Lipkan pyhiinvaelluskirkko

Tänään teemme retken lähialueelle. Aloitamme vierailemalla Hitlerin pahamaineisessa Wolfsschanzessa eli Sudenpesässä, joka oli hänen päämajansa yli 800 päivän ajan vuosina 1940–45. Kyse on valtavasta bunkkerista, joka sijaitsee suoalueella, mikä teki siitä ilmasta käsin vaikeasti havaittavan. Se löydettiin vasta, kun Neuvostoliiton joukot marssivat paikan ohi 1945. Sudenpesässä oli 40 rakennusta hallintoa, työntekoa ja asumista varten sekä seitsemän jättimäistä betonibunkkeria sekä vielä 40 teräs-betonibunkkeria. Joka puolella oli miinakenttiä, 10 km piikkilankaa, valtava määrä ilmatorjuntatykkejä sekä kaksi lentokenttää ihan vieressä. Itä-länsisuuntaiselta rautatieltä rakennettiin sivuraide Sudenpesään, jonne pystyttiin näin kuljettamaan materiaalia, varusteita ja henkilökuntaa.
 
Sudenpesässä eversti von Stauffenberg toteutti 20. kesäkuuta 1944 murhayrityksen, josta Hitler selvisi. Hitler poistui Sudenpesästä viimeisen kerran marraskuussa 1944, ja tammikuussa 1945 saksalaiset räjäyttivät paikan ilmaan vetäytyessään neuvostojoukkojen alta. 10 metriä paksut betonibunkkerit eivät kuitenkaan katoa noin vain jäljettömiin, joten jäljellä on vielä katsottavaa. Vain 18 km:n päässä Sudenpesästä sijaitsee Mauerwald, toinen saksalaisten bunkkeri, jossa mm. von Stauffenberg asui.
 
Seuraava kohteemme on hieman rauhallisempi Swieta Lipka (Heiligelinde). Luostarin loistelias barokkikirkko on pyhiinvaelluskohde, jossa on tarinan mukaan tapahtunut monia ihmeitä. Väitetään, että Neitsyt Maria ilmestyi kuolemaan tuomitulle miehelle ja käski miestä kaivertamaan puunpalaan kuvansa. Vanki, joka ei ollut koskaan kaivertanut ihmishahmoja, kaiversi upean pikku patsaan, jonka ansiosta tuomarit vapauttivat hänet. Kaiverrus ripustettiin lehmukseen, josta se kuljetettiin Ketrzyniin useita kertoja, mutta kuva ilmestyi aina uudestaan lehmukseen. Kirkko rakennettiin kiitokseksi tästä.

Syömme lounaan alueella ennen kuin palaamme takaisin Gizyckoon, jossa loppupäivä on varattu omille seikkailuille.

Päivä 7
Gizycko – Bialowiezan kansallispuisto – Bialystok. Euroopan vanhin ikimetsä ja biisonisafari

Otamme kurssin kohti itää ja Bialowiezan kansallispuistoa, joka on Euroopan ainoa koskematon ikimetsä. Alue on välttynyt metsien kaatamiselta ja muilta ihmisen toimilta, jotka leimaavat nykymetsiä.

Täällä Valko-Venäjän vastaisella rajalla sijaitsee kansallispuisto, jossa viihtyy koko joukko kasveja ja eläimiä, kuten esim. harvinainen ja uhanalainen euroopanbiisoni, ilves, hirvi, karhu, susi ja villisika. Eläimiä on kuitenkin vaikea havaita, joten älä odota liikoja. Puistossa on biisoneiden suojelualue, jossa voi päästä lähelle katselemaan näitä mahtavia eläimiä, jotka on rauhoitettu vuonna 1929.

Vietämme hyvän osan päivästä puistossa ja biisoneiden suojelualueen ympärillä ja toivomme, että meillä on onnea matkassa. Muista vetää jalkaan hyvät kengät ja pukeutua ulkoiluun – myös kosteaan keliin – sopiviin vaatteisiin. Myös kiikari kannattaa ottaa mukaan.

Syömme paikallistyylisen lounaan alueella ennen kuin suuntaamme Puolan koillisosan suurimpaan kaupunkiin Bialystokiin, jossa yövymme. Bialystok tunnetaan erityisesti kauniista seinämaalauksista ja monista kauniista kirkoista. Esperanton kielen keksijä Ludwik Zamenhof on kotoisin Bialystokista.

Majoitumme hotelliin. Loppuilta on varattu omille seikkailuille tässä monelle yhä tuntemattomassa kaupungissa.

Päivä 8
Bialystok – Treblinka – Varsova. Treblinkan keskitysleiri ja kotimatka

Lähdemme paluumatkalle kohti Varsovaa, mutta tutustumme vielä yhteen kappaleeseen Puolan historiaa. Pysähdymme Treblinkan pahamaineisella keskitysleirillä, jossa arvellaan jopa 800 000 ihmisen – useimmat Puolan juutalaisia – menettäneen henkensä. Leiri avautui 1942, ja vain yhden vuoden aikana siellä murhattiin valtava määrä ihmisiä. Itse leiriä ei enää ole. Se tyhjennettiin ja tuhottiin vankien noustua kapinaan 1943. Näin pyrittiin hävittämään todisteet jälkipolvilta. Paikalla on nyt muistomerkki ja synkkä museo.
 
Matka jatkuu lentokentälle, josta kotimatka alkaa. Matka entiseen Preussiin ja moderniin Puolaan on toivottavasti antanut kuvan Puolan ja Itämeren alueen värikkäästä historiasta.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 1.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
248€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Varsova – Helsinki turistiluokassa
  • Majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa 3- ja 4- tähden hotelleissa
  • Aamiaiset päivinä 2-8
  • Lounas päivinä 2,5,6,7 ja 8
  • Illallinen päivinä 1,3 ja 5
  • Kuljetukset, retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huone
  • Muut juomat ja ruokailut
  • Juomarahat, yhteensä noin 20€/hlö (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkalle mukaan

Puola on suhteellisen edullinen maa verrattuna isoon naapuriin Saksaan. Erityisesti ruoka ja juoma on edullista. Infrastruktuuri on viime vuosina käynyt läpi monia muutoksia, ja liikenne on kaikkialla maassa melko sujuvaa. Ota mukaan hyvät kengät, sillä kävelemme pitkin mukulakivikatuja, teemme matkaa vanhoilla veneillä sekä vierailemme biisonien suojelualueella. Pieni kassi sadeviittaa tai sateenvarjoa varten on myös hyvä idea, sillä sää Puolassa on hyvin samankaltainen kuin kotimaassa.

Yöpymiset

Varsova 1 yö, Torun 1, Gdansk 2, Gizycko, Masurian järvialue 2 ja Bialystok 1.

Ajomatkat

Päivä 1. noin 30 km
3. 180 km
4. 30 km
5. 260 km
6. 140 km
7. 175 km
8. 215 km

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja

22PLRTR04AFI2204