Tokio ja Kioto -kohtaa uusi ja vanha pääkaupunki. Anna Japanin yllättää!
Tokion temppelit, keisarillinen palatsi ja Shibuyan häkellyttävä valomeri. Japanilaista ruokakulttuuria ei voi ohittaa, matkan aikana maistamme mm. sekä tuoreinta sushia että mureinta Købe-lihaa. Shinkansenin luotijunamatka Tokiosta Kiotoon on elämys. Jos sää on kirkas, matkalla näet Fuji-vuoren. Kiotossa odottavat kauniit temppelit, puutarhat, geishaperinteet ja maaginen Fushimi Inari Taisha-pyhättö.
Käymme pysäyttävässä Hiroshimassa ja pyhällä Miyajiman saarella, jonka edustalla vartioi kuuluisa oranssinen torii-portti.
Koe Japani paikallisen silmin: kävellen, metrolla, junalla, raitiovaunulla ja polkupyöräretkellä maaseudulla!
Luethan lisätietoja liikkumisesta matkan aikana sivun alalaidasta kohdasta Hyvä tietää.
-
Tyyppi Kiertomatka, Albatros Aktiivi
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Jeni (JPY)
- Päivä 1
- Helsinki - Tokio
- Päivä 2
- Meiji Jingu – Japanin suurin shintotemppeli – Shibuya - tervetuloillallinen
- Päivä 3
- Tuoreinta sushia- Hamarikyu puutarha - Odaiban saari - Ginza - Tokyo International Forum - Keisarillinen palatsi
- Päivä 4
- Tokio - omaa aikaa
- Päivä 5
- Shinkansen luotijunalla Kiotoon - shintotemppeli Fushimi Inari Taisha - Nishiki-ruokakojut ja Gionin geishakorttelit
- Päivä 6
- Kioto - Kultapaviljonki - Nijo-linna - zenpuutarha - polkupyöräretki Arashiyamassa, maaseudulla
- Päivä 7
- Kioto - kokopäiväretki Hiroshimaan - Miyajiman temppelisaari ja kuuluisa punainen torii-portti
- Päivä 8
- Omaa aikaa Kiotossa – läksiäisillallinen
- Päivä 9
- Kioto - Tokio - Helsinki
- Päivä 10
- Saapuminen Helsinkiin
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
3.098€ |
Helsinki
|
Muutama paikka jäljellä
|
|||
2.998€ |
Helsinki
|
Täynnä
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Tokioon, jonne saavumme seuraavan päivän aamuna/aamupäivällä.
Menemme bussilla Naritan kentältä Tokioon, jonne on noin 1,5 tunnin ajomatka.
Tokio, Japanin suuri metropoli oli alkujaan pieni kalastajakylä, tänä päivänä se on yksi maailman moderneimmista suurkaupungeista. Täällä vanha ja uusi kulttuuri kohtaavat monimuotoisella tavalla. Tokio ei ole vain yksi kaupunki, vaan reilusta 20 erillisalueesta koostuva, maailman toiseksi suurin metropolialue. Suur-Tokiossa on noin 36,5 miljoonaa asukasta. Kaupunki on jopa hämmästyttävän siisti ja turvallinen valtavaksi suurkaupungiksi. Tokiossa riittää tutkittavaa useammaksi päiväksi ja reissuksi.
Viemme laukut hotelliin ja lähdemme lounaalle. Tutkimusmatka makuelämyksiin voi alkaa! Vierailemme lounaan jälkeen Meiji Jingussa, Japanin suurimmassa shintotemppelissä. Temppeli valmistui vuonna 1920 ja se symbolisoi keisarin jumalallista roolia paitsi japanilaisessa yhteiskunnassa myös maan uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari menetti statuksensa jumalallisena ja poliittisena johtajana. Jatkamme paikallisten ja turistien suosimaan Shibyaan, koko Tokion liikenteen solmukohtaan. Shibuya-risteyksessä kohtaat talon kokoiset neonvalomainokset, kiireiset liikemiehet, trendikkäät nuoret ja koulupukuiset lapset. Aseman edessä on pieni Hachiko-koiran patsas, paikallisten suosima kohtauspaikka. Liikuttava tarina kertoo Hachi-koirasta, joka uskollisesti odotteli asemalla isäntäänsä senkin jälkeen, kun tämä oli kuollut.
Iltapäivällä menemme hotelliimme lepäämään toviksi ja illalla otamme toisen lähituntuman mahtavan monipuoliseen japanilaiseen keittiöön. Ruokakulttuuriin tutustuminen on yksi matkamme tärkeimmistä teemoista.
Japanin matkan ensimmäisen päivän (saapumispäivä Japaniin) ohjelma voi vaihdella sen mukaan, mihin aikaan lento saapuu Japaniin. Näin ollen esim. kaikkea saapumispäivään merkittyä ohjelmaa ei välttämättä voida toteuttaa samana päivänä (esim. tervetuloillallinen). Kaikki ohjelmaan merkityt kohteet esim. Tokiossa toteutetaan, mutta ne voivat olla eri päivänä kuin alkuperäisessä matkaohjelmassa (esim. tervetuloillallinen voi olla matkapäivänä 3).
Teemme päivän retken pääosin kävellen ja myös metrolla. Aloitamme käymällä Tsujikin kalatorilla, joka on ollut maailman suurin ja palvellut samalla paikalla Tokion asukkaita ja ravintoloita yli 80 vuoden ajan. Nyt tukkupuoli torista on kuitenkin siirretty kaupungin ulkopuolelle ja siellä vierailuille on asetettu tiukkoja rajoituksia. Tsujikin kalahalleille suunniteltiin uutta käyttöä Tokiossa 2020 järjestettäviä kesäolympialaisia ajatellen. Olympialaiset jouduttiin koronan vuoksi kuitenkin siirtämään vuodella eteenpäin ja moni asia jouduttiin miettimään uudelleen. Kalatori on edelleen ehdottomasti käymisen arvoinen, sillä sieltä löytyy runsaasti tuoreita kalaherkkuja tarjoavia ruokakojuja. Täällä maistelemme taatusti tuoretta sushia.
Kalojen valtakunnasta jatkamme tutustumista kuhisevaan Tokion metropoliin. Kaupungin arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta voi olla montaa eri mieltä, mutta yksitoikkoista se ei ainakaan ole.
Käymme Hamarikyun perinteisessä puutarhassa keskellä Tokion hyörinää, keitaassa keskellä kaupunkia. Täällä jatkamme laivalla ihmisen rakentamalle saarelle, Odaiballe. Saari on suosittu vapaa-ajanviettopaikka tokiolaisten keskuudessa ja täällä syömme lounaan (omakustanteinen)
Menemme Ginzaan, joka on luksustavaroiden ostosalue Tokiossa. Ginza on kuin Fift Avenue New Yorkissa tai Champs-Elyseés Pariisissa. Vilkkaan pääkadun kuvaan kuuluvat niin matkailijat, paikalliset ostoksilla kävijät kuin kiireiset japanilaiset liikemiehetkin. Käymme tutustumassa Tokyo International Forumiin, suureen kongressikeskukseen, joka valmistui vuonna 1996. Lasia ja terästä säästelemättä. Forumissa järjestetään messuja, konsertteja ja näyttelyitä.
Jatkamme kävellen Japanin keisarillista palatsia, joka sijaitsee Chidoyan alueella lähellä Tokion päärautatieasemaa. Palatsi tuhoutui pahasti toisessa maailmansodassa. Se rakennettiin uudelleen 1968 ja siinä on jäljellä osia myös alkuperäisestä palatsista. Palatsiin ja sen suljetulle alueelle emme pääse sisälle, mutta näemme palatsin puistosta käsin.
Voit tutustua Tokioon oman halusi mukaan. Tokio on varsinainen runsaudensarvi – jättiläiskaupunki täynnä nähtävää, energiaa ja liikettä. Tokio on turvallinen ja siisti kaupunki, jossa palvelut ovat lähellä. Ruokailumahdollisuuksia on jokaiselle budjetille. Halvimmat soba- ja udon-nuudelit saat ketjuravintoloista, illallinen hienostoalueen ravintoloissa puolestaan on huomattavasti kalliimpaa. Michelin-tähtiravintoloita Tokiossa on enemmän kuin Lontoossa ja Pariisissa yhteensä.
Liikkuminen Tokiossa on kätevää, kattavan ja toimivan metroverkoston ansiosta. Asemien nimet ovat opasteissa sekä japaniksi että englanniksi, samoin kuin kuulutukset junissa. Matkanjohtaja auttaa reittivalinnoissa.
Harajukun alueella pörräävät nuoret manga-sarjakuva-asuissaan ja täällä pikkupuodit tarjoavat sarjakuvalehtiä ja kirjoja erityisesti Takeshitadori-kadulla. Lähellä on myös kalliimpi ostoskatu Omotesando, jossa on sekä japanilaisia että kansainvälisiä merkkitavaroita.
Asakusan kaupunginosassa voit tutustua perinteiseen Tokioon. Täällä on vielä jäljellä toisen maailmansodan tuhoilta säilyneitä puutaloja ja keskellä aluetta hallitsee Asakusa - Kannon –temppeli kuuluisine punaisine lyhtyineen sisäänkäynnin kohdalla. Temppelin alueen pienet sivukujat ja niille pystytetyt herkkupöydät tarjoavat makeita ja suolaisia maistiaisia. Kokeile vaikka suosittua suolakeksiä, senbeitä.
Kävelymatkan päässä temppelistä on Kappabashidori-niminen katu, joka pursuu keittiötarvikkeita. Täältä on aivan kaikkea – patoja, pannuja, japanilaista keramiikkaa, ruokatikkuja, teekannuja ja paljon paljon muuta.
Shinkansen-rataverkko kattaa useimmat Japanin suurimmista kaupungeista ja nopeimmat junat kulkevat yli 300 kilometrin tuntivauhtia. Matkaamme Shinkansen luotijunalla Kiotoon ja junan ikkunasta saamme hyvän kuvan siitä, miten tiheään asuttu maa on. Matka (513 km) taittuu noin 2,5 tunnissa. Mikäli sää suosii, näemme junan ikkunasta pyhän Fuji-vuoren. Evääksi junamatkalle voit asemalta lähtiessä ostaa tyypillisen o-bento -ruokapaketin: esim. riisiä, kalaa tai kanaa, vihanneksia ja erilaisia salaatteja. Vaihtoehtoja riittää, ja ruoka on sekä edullista että maistuvaa.
Saavumme Kioton vanhaan kesarilliseen kaupunkiin ja jatkamme metrolla hotelliimme, joka sijaitsee lähellä keskustaa. Lähdemme samantein tutustumaan kaupunkiin, nähtävää on paljon! Kioton pääkaupunkiajasta kertovat vanhat, yli 1600 buddhalaista temppeliä, 270 shintopyhättöä ja muut upeat rakennukset.
Kioto selvisi toisesta maailmansodasta vahingoittumattomana toisin kuin monet muut Japanin kaupungit. Nykyinen kaupunginhallitus ei arvosta Kioton perimää pieteetillä, siksi monet alueen puutaloista ovat saaneet väistyä muun rakentamisen tieltä. Kukaan ei onneksi tohdi koskea alueen temppeleihin, pyhättöihin ja kauniisiin puistoihin.
Me vierailemme Inari-vuoren juurella olevassa shintopyhätössä, Fushimi Inari-taishassa. Oranssinpunaiset torii-portit, japaniksi linnun orret ovat lähes kiinni toisissaan ja moniin niistä on kaiverrettu toriin lahjoittajan nimi. Portteja lahjoittavat liike-elämässä menestyneet ihmiset ja osoittavat näin kiitollisuutensa menestyksestään. Oranssinpunainen, lukemattomien porttien hehkuva jono on upea kontrasti vihreälle luonnolle.
Iltapäivällä jatkamme Kioton kuuluisaan Gion-kortteliin, geishojen alueelle. Geishojen valtakunnassa on tunnelmallisia pikku ruokapaikkoja ja perinteisiä teehuoneita, joissa geishat työskentelevät. Jos olemme onnekkaita, näemme kujilla kauniita geishoja sipsuttamassa hienoissa kimonoissaan hiukset taidokkaasti nutturalla.
Halukkaat voivat vielä lähteä tutustumaan matkanjohtajamme opastuksella Kioton Nishiki-markkinoille. Pöydät kujan varrella notkuvat japanilaisia erikoisuuksia: tuoreita hedelmiä, vihanneksia, lihaa, tuoretta kalaa ja meren eläviä, merilevää, kuivattua kalaa – pieniä maistiaisia kannattaa rohkeasti ottaa vastaan.
Kioton pohjoisessa kulmassa sijaitsee Kultapaviljonki, eli Kinkakuji, Kioton yksi tunnetuimmista nähtävyyksistä. Lehtikullalla päällystetty paviljonki lammen rannalla on kuin suoraan sadusta. Kinkakuji rakennettiin alunperin asunnoksi, mutta muutettiin myöhemmin zen-temppeliksi. Tämä kultapaviljonki on täydellinen kopio 500 vuotta vanhasta temppelistä, jonka mieleltään sairas temppelipappi sytytti tuleen vuonna 1955. Temppelin puutarha on harmoninen ja taidokkaasti ylläpidetty.
Keisarinajan Japanin sotilaallinen käskyvalta oli shogunilla. Maan pitkässä historiassa shogun on ollut kaikkein vaikutusvaltaisin mies. Keisarin roolina on aina ollut olla etäinen symboli. Nijo-linna oli Tokugawa-shogunsuvun asuntona Kiotossa, se rakennutettiin 1603. Nijo-linnan rakentamiseen käytettiin Japanin taitavimpia puuseppiä ja taiteilijoita, se on edelleen yksi maan parhaiten säilyneistä palatseista. Hauska pieni yksityiskohta on linnan satakielilattia, joka ääntelee tai narisee joka askelmalla. Näin siksi, etteivät salamurhaajat päässeet huomaamatta shogunin lähelle.
Jatkamme paikallisjunalla Kioton läntiseen osaan ja teemme pienen pyöräretken luonnonkauniilla Arashiyaman alueella, vuoren juurella. Vierailemme Tenryun temppelissä, joka on kuuluisa zenpuutarhastaan 1300-luvulta. Kävelemme bambupuumetsikön läpi ja pyöräilemme riisipeltojen kupeessa.
Hiroshima sijaitsee noin 300 km Kiotosta länteen. Elokuun kuudentena päivänä vuonna 1945 yhdysvaltalainen Enola Gay -pommikone pudotti Hiroshimaan atomipommin. Yli 100 000 ihmistä kuoli heti tai jonkin ajan kuluttua säteilyn aiheuttamiin sairauksiin. Kuolleille pystytetyt muistomerkit ovat Heiwa-koenissa, eli Peace Memorial Parkissa. Paikalla on myös positiivisia tarinoita - yksi niistä on rauhanpuiston rauhanliekki, joka sammuu vasta, kun maailman kaikki ydinaseet on tuhottu. Käymme puistossa ja rauhan museossa.
Tämän päivän Hiroshima on rakennettu kokonaan uudelleen ja se eroaa täysin muista japanilaisita kaupungeista. Hiroshima on rakennettu ilmavasti ja järjestelmällisesti, kadut ovat leveitä.
Syömme lounaan Hiroshimassa. Lounaan jälkeen lähdemme junalla Miyajiman temppelisaarelle, jossä kohtaamme runollisen ja klassisen japanilaisen näkymän. Vedessä seisova oranssinen torii -portti on kenties Japanin kuvatuin nähtävyys. Temppelisaarella on mukava kävellä ja katsella kauniita rakennuksia, piipahtaa pikku puodeissa ja ruokakojuissa. Saarella käyskentelee vapaana runsaasti pieniä kauriita, jotka ovat harmittomia, mutta välillä hieman uteliaita.
Tänään sinulla on koko päivä aikaa tutustua keisarilliseen Kiotoon. Nähtävää riittää ja ostosmahdollisuudet ovat mainiot. Täältä voit hankkia kotiinviemiseksi vaikkapa vihreää teetä, josta Kioto on kuuluisa. Jos puhtia riittää, voit tehdä omatoimisen junaretken (36 km) maan historialliseen helmeen Naraan, Japanin ensimmäiseen pääkaupunkiin. Narassa on kahdeksan UNESCOn suojelemaa nähtävyyttä ja kaupunki on helposti kartoitettavissa jalan.
Viimeistä iltaamme Japanissa vietämme yhteisellä illallisella. Japanilaisessa menussa suositellaan suussa sulavaa Kobe-härkää, wagyu. Lihan salaisuus on sen mureudessa, joka syntyy erikoisella tavalla. Härille juotetaan olutta, hemmotellaan hieronnalla, soitetaan musiikkia ja luetaan haikurunoja. Eläimillä on siis hyvät oltavat luomulaitumilla.
Kiotosta lähdemme aikaisin aamulla junalla Tokion lentokentälle, josta lennämme reittilennolla Helsinkiin.
Shinkansen luotijuna
Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junassa ei ole ravintolavaunua, mutta pientä syötävää ja juotavaa voi ostaa vaunuosastoja kiertävästä myyntikärrystä. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin.
Hintatiedot
- Matkan hinta
-
Hinta alkaen 3.098€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta
-
498€
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki - Tokio ja Tokio - Helsinki turistiluokassa
- Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
- Aamiaiset
- Lounas matkapäivinä: 2 ja 7 (ei sisällä ruokajuomia)
- Illallinen matkapäivinä: 2 ja 8 (ei sisällä ruokajuomia)
- Lentokenttäkuljetukset
- Retket ja niihin liittyvät kuljetukset (metro, paikallisbussit, raitiovaunu ja juna). Voit lukea tarkemmin liikkumisesta kohdasta "Hyvä tietää"
- Matkalaukkujen kuljetus Tokio-Kioto ja Kioto-Tokio
- Shinkansen luotijuna Tokio-Kioto ja Kioto-Tokio 2. luokassa
- Suomalainen matkanjohtaja
- Verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- Lisämaksu yhden hengen huoneesta, 498€ (7 yötä)
- Muut ruokailut ja juomat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Valuutta ja luottokortit
Yöpymiset
Tokio: 3 yötä
Kioto: 4 yötä
Japanin suurkaupungeissa hotellihuoneet ovat usein kooltaan pieniä, joten esim. matkalaukkusäilytystilaa voi olla niukasti.
Vahvistamme hotellit ja niiden yhteystiedot lentolippujen mukana.
Liikkuminen matkan aikana
Käytämme matka aikana paljon julkisia kulkuvälineitä: metroa, raitiotievaunua ja junaa.
Retkipäivinä kävellään paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeueroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovi liikuntarajoitteiselle.
Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet Mikäli haluat ottaa mukaan omat, tutut nappikuulokkeet, niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.
Ota mukaan esim. pieni reppu, johon voit pakata retkipäivinä tarvitsemasi tavarat.
Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään eri kuljetuksella Tokiosta Kiotoon, kun itse liikumme luotijunalla. Erilliseen kuljetukseen otetaan yksi laukku per matkustaja, joten pakkaa kaikki mahdollinen kuljetettavaan matkalaukkuun ja ota itse mukaan pieni laukku tai reppu, jota on itse helppo kantaa ja jossa on ainoastaan päivän aikana tarvitsemasi tavarat.
Kiva tietää
Kirjavinkkejä:
Haruki Murakami, Suuri lammasseikkailu (1982), Norwegian Wood (1987), Kafka rannalla (2002), Värittömän miehen vaellusvuodet (2016)
Kawabata, Lumen maa (2012)
Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin, Mia Kankimäki (2013)
Melkein geisha, Minna Eväsoja (2016)
Temppelien hämärästä matsurian vilinään, Raisa Porrasmaa (2014)
Leffavinkkejä:
Seitsemän samuraita, ohjaus Kurosawa
Lost in Translation, Sofia Coppola
Henkien kätkemä (animaatio), Miyazaki
Your name (animaatio), Shinkai
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.