Islanti - kiertomatka saagojen maassa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Islanti tarjoilee verrattomia luontoelämyksiä ja kontrastien sävyttämiä maisemia.

Pohjoista kauneutta aidoimmillaan! Islanti tarjoilee luontoelämyksiä, jotka saavat kaikkein vastahankaisimmankin kulkijan antautumaan. Teemme laajan kierroksen saarella ja saamme tunteen valtavista luonnonvoimista. Maisemat, joita leimaavat korkeat tunturit, geysirit, aktiiviset tulivuoret, jäätiköt, laava, kuumat lähteet, vuonot, korkeat vesiputoukset ja musta hiekka. Paljas luonto ja Pohjolan muinaisten aikojen kuiskaukset odottavat Islannin kauniilla laavasaarella. Näemme mm. Jökulsárlónin jäätikkölaguunin, Dettifossin – Islannin vesiputousten kuninkaan – sekä Pohjois-Islannin tärkeimmän nähtävyyden, Myvatnin luonnonsuojelualueen, joka on oikea lintuparatiisi.

Reittimme kulkee myös ohi kalastajakylien ja mustien laavarantojen, ja pistäydymme Skaftafellin kansallispuistossa. Matkan varrella käymme monissa Islannin historiaan liittyvissä paikoissa, kuten esim. Þingvellirissä, jossa maailman vanhin parlamentti kokoontui noin vuonna 930. Käymme katsomassa Gullfossin vesiputousta ja tutustumme viihtyisään Reykjavíkiin sekä Akureyriin, joka on Pohjois-Islannin pääkaupunki.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta ISK

Päiväohjelma 8 päivää
Päivä 1
Helsinki – Keflavík. Saapuminen Islantiin, matka jatkuu Reykjvíkiin.
Päivä 2
Reykjavík – Vestlandet. Kierros Reykjavíkissa ja Þingvellirin kansallispuisto.
Päivä 3
Vestlandet – Akureyri. Vesiputous, kuumia lähteitä, Pohjois-Islannin vuonomaisemia Hevosten laaksossa, Skagafjördur ja saagojen historiaa Skagafjördurissa.
Päivä 4
Akureyri. Lisämaksullinen valassafari aamupäivällä, retki Godafossin vesiputoukselle.
Päivä 5
Akureyri – Itävuonot. Mývatnin luonnonsuojelualueen lintuparatiisi, Námaskarðin kuplivat mutakuopat ja Egilsstadir.
Päivä 6
Itävuonot – etelärannikko. Jökulssárlónin jäätikkölaguuni ja Skaftafellin kansallispuisto.
Päivä 7
Etelärannikko – Reykjavík. Vikin alue, mustahiekkaiset rannat, Seljalandsfossin ja Skógafossin vesiputoukset, geysirit ja Gullfossin vesiputous.
Päivä 8
Lento Keflavík – Helsinki.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
2.098€
Helsinki
Täynnä
2.098€
Helsinki
Muutama paikka jäljellä
2.148€
Helsinki
Täynnä
2.198€
Helsinki
2.198€
Helsinki
Täynnä
2.098€
Helsinki
Muutama paikka jäljellä
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Keflavík. Saapuminen Islantiin, matka jatkuu Reykjvíkiin.

Lennämme Helsingistä Keflavíkin lentokentälle, joka sijaitsee Reykjanesin niemimaan kärjen tuntumassa. Jo Keflavíkissa saamme käsityksen karuista islantilaisista laavakentistä. Alue on yksi geotermisesti aktiivisimpia koko Islannissa.

Kun matkatavarat on pakattu bussiin, ajamme Keflavíkin kaupunkiin ja katselemme lähemmin tyypillisiä islantilaisia taloja, jotka on rakennettu turpeesta, kivestä ja puusta. Talot ovat ominaisia alueelle, jolla on ollut puutetta puusta ja jolla puu on ollut mahdollista korvata turpeella. Seuraavaksi käymme Geocenter Reykjanesissa, jossa tutustumme alueen erikoiseen geologiaan.

Sitten ajamme Reykjavíkiin, jossa majoitumme hotelliin.

Kerrotaan, että noin 1 000 vuotta sitten viikingit päättivät uuden maan valloittamisesta heittämällä jumalpatsaan yli laidan ja nousemalla maihin siinä rannassa, jonne aallot olivat patsaan kuljettaneet. Näin lienee toiminut myös norjalainen viikinki Ingólfur Arnarson, joka oli vuonna 874 ensimmäisiä Islannin kamaralle astuneita. Maihin hän nousi paikassa, jossa sijaitsee nykyinen Reykjavík. Arnarson kutsui paikkaa nimellä Savulahti. Sinne alkoi hiljalleen kertyä asutusta. Noin 200 vuotta sitten täällä asui 300 henkeä, nykyään 217 000 (keskustassa 126 000) ihmistä – yli puolet Islannin väestöstä – pitää maailman pohjoisinta pääkaupunkia kotinaan.

Saavuttuamme perille ja levättyämme hetken hotellissa kiinnostuneet voivat lähteä matkanjohtajan kanssa kävelylle Hverfisgatanille ja Laugavegurille, kaupungin pääostoskaduille. Täältä löytyy koko joukko kahviloita ja ravintoloita. Islanti on viimeisen kymmenen vuoden aikana ansainnut paikkansa maailman gastronomisella kartalla raikkaalla ja modernilla ruoallaan. Monet lammas- ja kalaruoat ovat todellinen nautinto herkkusuille.

Matkanjohtajalla on luonnollisesti ehdotuksia hyvistä ruokapaikoista.

Yöpyminen Reykjavíkissa.

(Päivän ajomatka yhteensä 80 km – 1 h 20 min)

Päivä 2
Reykjavík – Vestlandet. Kierros Reykjavíkissa ja Þingvellirin kansallispuisto.

Ymmärtääksemme islantilaisia ja paikkoja, joihin he ovat asettuneet, meidän tulee sukeltaa hieman syvemmälle vanhoihin saagoihin. Nämä kirjalliset asiakirjat ja kertomukset ovat kiistatta suurin yksittäinen lähde, mitä tulee islantilaisten historiaan, tietoon siitä, mistä he tulivat ja mitkä vaikutteet ja tilanteet muokkasivat islantilaista kulttuuria. Saagat ovat Islannin suurin historiallinen kansallisen ylpeyden aihe ja niiden laajuuden, tarkkuuden ja arkistoarvon suhteen ne ovat ihmisen sivilisaatiossa vertaansa vailla. Landnámabókenin perusteella tiedämme, että Akureyrin alueen perustaja oli irlantilainen viikinki Helgi ”Magri” Eyvindarson. Eyvindarson lähti purjehtimaan Islantiin vaimonsa Thorunn Hyrnan kanssa vuonna 890 ja nousi maihin Eyjafjörðurissa. Sitä ei tiedetä, miksi hän lähti Irlannista, vaikka onkin väitetty, että syynä olisi ollut hänen kiinnostuksensa pohjoisia uskontoja kohtaan. Hänen väitetään palvoneen erityisesti Thoria, ukkosen jumalaa, varsinkin pitkien ja vaarallisten merimatkojensa aikana. Eyvindarsonin maallinen omaisuus oli hänen aikanaan hyvin suuri, ja hänen maatilansa sai nimensä Kristna-saagojen mukaan (Kristuksen niemimaa). Häntä pidetään oikeutetusti Akureyrin perustajana ja hänen merkityksensä Akureyrille ja Pohjois-Islannille on sama kuin Ingólfur Arnarsonin Reykjavíkille, sillä Arnarson rakensi maatilansa noin vuonna 807 ja perusti paikan, jonka tunnemme nykyään Islannin pääkaupunkina.

Päivän ensimmäinen kohde on Reykjavík. Lähdemme hotellilta mielenkiintoiselle kaupunkikierrokselle tähän Euroopan pienimpiin kuuluvaan pääkaupunkiin. Reittimme vie mm. ylös Hallgrímurin kirkolle, joka seisoo majesteettisesti mäen päällä. Sieltä on hyvät näkymät alas kaupunkiin, merelle ja taustalla kohoaville vuorille. Myös itse kirkko on kiinnostava. Kirkon suunnitteli Guðjón Samúelsson (1887–1950), joka oli Islannin ensimmäinen arkkitehti ja luova voima kaupungin monien merkittävien rakennusten taustalla. Arkkitehtuurin inspiraationa ovat toimineet vulkaaniset pylväät, joita näkee saarella monin paikoin. Kirkon edustalla seisoo myös viikinki Leif Erikinpojan patsas. Patsaan lahjoitti Yhdysvallat vuonna 1930, kun oli Islannin parlamentin 1000-vuotisjuhlat. Näemme kierroksella myös Höfdi-talon, jossa Reagan ja Gorbatšov tapasivat 1986, sekä Kulttuuritalon, jossa on esillä hieno kokoelma vanhoja islantilaisia käsikirjoituksia. Ne palautettiin Kööpenhaminasta Islantiin 1970-luvulla. Reittimme kulkee myös ohi Harpan, Reykjavíkin uuden konsertti- ja konferenssikeskuksen, jonka on suunnitellut Henning Larsen. Inspiraatiota on haettu revontulista ja Islannin dramaattisesta luonnosta. Kaupunkikierroksen jälkeen jatkamme päivää historian merkeissä ja suuntaamme Reykjavíkin ulkopuolelle kohti Þingvelliriä.

Kesällä 2004 Þingvelliristä tuli Unescon maailmanperintökohde. Kyse on uskomattomasta geologisesta alueesta, joka antoi puitteet maailman vanhimmalle parlamentille vuodelta 930. Islannin maakäräjät, Alting, kokoontui täällä aina vuoteen 1798. Kansallispuistoon, joka perustettiin 1930,  kuuluu laakson lisäksi Þingvallavatnjärvi. Þingvellir sijaitsee lisäksi Euroopan ja Amerikan mannerlaattojen törmäyspisteessä.

Päivän päätteeksi ajamme Borgarnesiin, Islannin ainoaan merenrantakaupunkiin, joka ei ole riippuvainen kalastuksesta. Kaupunki sijaitsee kahden niemen välissä ja on Etelä- ja Luoteis-Islannin välisen liikenteen solmukohta. Sijaintipaikan vuoksi Borgarnesin sää on toisinaan epävakaa. Tästä syystä Hvalfjördurin vuonon ali on rakennettu tunneli, jonka ansiosta ajomatkakin on lyhentynyt 50 km:llä.

Yövymme Borgarnesissa. Pienen kaupungin keskustassa on ravintoloita.

(Päivän ajomatka yhteensä 150 km – 2 h 10 min)

Päivä 3
Vestlandet – Akureyri. Vesiputous, kuumia lähteitä, Pohjois-Islannin vuonomaisemia Hevosten laaksossa, Skagafjördur ja saagojen historiaa Skagafjördurissa.

Aloitamme päivän Borgarfjördurista. Reittimme kulkee läpi upean alueen. Hevoset ja lampaat laiduntavat vihreillä pelloilla leveissä laaksoissa, siellä täällä näkyy lumipeitteisiä tuntureita ja teräviä tulivuoria. Päivän ensimmäiset kohteet ovat Hraunfossarin ja Barnafossin vesiputoukset. Putouksilta on näkymät Langjökullin jäätikköalueelle, joka sijaitsee Islannin vaikeakulkuisen ylänköalueen reunalla. Vesiputoukset koostuvat lukuisista pienistä putouksista, jotka levittäytyvät yli 1 000 metrin leveydelle.

Käymme yhdellä maailman suurimpiin kuuluvalla kuumalla lähteellä, Deildartunguhverilla. Vesihöyrypilvet voi nähdä jo kaukaa ja ne antavat aavistuksen voimista, jotka täällä jylläävät. Lähde tuottaa 180 litraa kiehuvaa vettä sekunnissa ja sen teho on 62 megawattia. Lähteen vettä käytetään lämmitykseen Borgarfjördurissa ja Borgarnesin alueella, jossa yövyimme. Borgarfjördur tunnetaan myös saagojen maana, sillä se on kahden Islannin tunnetuimman saagan, Laxdæla-saagan ja Egillin saagan, tapahtumapaikka. Seuraava pysähdyspaikkamme on Reykholt, joka oli Snorri Sturlusonin, kuuluisan islantilaisen historioitsijan ja poliitikon kotipaikka. Sturluson eli 1200-luvulla.

Ajamme seuraavaksi kohti Pohjois-Islantia, joka tunnetaan syvistä vuonoista, jyrkistä tuntureista, pienistä saarista, vehreistä niityistä ja upeasta linnustosta. Pysähdymme matkan varrella oikomaan jalkojamme ja ottamaan kuvia. Reittimme kulkee läpi Skagafjörðurin alueen, joka tunnetaan myös Hevosten laaksona, sillä se on Islannin hevoskasvatuksen keskus.

Akureyri sijaitsee Eyjafjörðurin vuonossa taustanaan lumipeitteiset tunturit. Ilmasto Akureyrissa on näille leveysasteille ainutlaatuinen: auringonpaistetunteja on enemmän ja lämpötila on korkeampi kuin muualla Islannissa. Avoimella, jäätymättömällä satamalla on suuri merkitys kaupungille.

Akureyri on Pohjois-Islannin kaupan ja kulttuurin keskus sekä Islannin toiseksi suurin kaupunki. Vilkkaan opiskelijaelämän, monien kulttuuritilaisuuksien ja merkittävän kalastusteollisuuden ansiosta Akureyri kasvaa koko ajan. Myös yhä useammat turistit löytävät tiensä pohjoisrannikon auringonpaisteiseen kaupunkiin.

Majoitumme kahdeksi yöksi Akureyrin alueelle.

(Päivän ajomatka yhteensä 415 km – 5 h 10 min)

Päivä 4
Akureyri. Lisämaksullinen valassafari aamupäivällä, retki Godafossin vesiputoukselle.

Aamiaisen jälkeen on mahdollisuus lähteä valassafarille. Takuita emme tietenkään voi antaa, mutta jos olemme onnekkaita, näemme delfiinejä, lahtivalaita, ryhävalaita ja ehkä myös sinivalaita. (Valassafari kestää n. 2,5 tuntia ja on lisämaksullinen retki, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa. Lue lisää kohdasta Hintatiedot.) He, jotka eivät lähde mukaan safarille, voivat katsella lähemmin Islannin toiseksi suurinta kaupunkia Akureyria.

Lounaan jälkeen on aika tehdä toinen retki luontoon. Dettifoss on Islannin vesiputousten kuningas ja sitä pidetään yhtenä Euroopan voimakkaimmista putouksista. Luonnollisesti se on Islannin suurin putous. Käynti Dettifossilla ei hevin unohdu. Jo pelkkä putouksen jymy saa aistit hereille! Kun vesi putoaa 44 metrin korkeudesta, tapahtuu se sellaisella voimalla, että pärskeet näkyvät kilometrin päähän. Samalla syntyy kaunis sateenkaari rotkon yli.

Iltapäivällä matka jatkuu Godafossin vesiputoukselle. Putous on noin 12 m korkea ja 30 leveä. Se on yksi Islannin kauneimmista vesiputouksista. Nimi merkitsee ”jumalten vesiputousta” ja viittaa yhteen Islannin historian tärkeimmistä tapahtumista, nimittäin kristinuskon leviämiseen maahan. Täällä vesiputouksella Thorgeir Thorkelsson (Þorgeir Ljósvetningagoði Þorkelsson) heitti omat pakanalliset jumalpatsaansa putoukseen vuonna 999 tai 1000 päätettyään kääntyä kristityksi. Thorkelsson toimi parlamentissa laamannina 985–1001 ja oli tekemässä päätöstä Islannin luopumisesta pakanauskonnoista ja kääntymisestä kristinuskoon.

Ásbyrgin rotko on hevosenkengän muotoinen syvänne, jolla on myös historiallista merkitystä. Kallioseinämä on 3,5 km pitkä ja 90–100 m korkea, ja väitetään, että sen olisivat synnyttäneet alueella aikaisemmin virranneet voimakkaat vesimassat. Paikalliset sekoittavat syntytarinaan myös Pohjoismaista mytologiaa: täällä kerrotaan tarinaa, jonka mukaan Ásbyrgi syntyi, kun jumala Odinin kahdeksanjalkainen hevonen Sleipner otti pitkän askelen ja loi siten hevosenkengän muotoisen rotkon.

Akureyri perustettiin viralliseksi kauppapaikaksi vuonna 1602. Siellä toimi pääasiassa tanskalaisia kauppiaita, jotka, päinvastoin kuin paikalliset, eivät halunneet jäädä alueelle ympärivuotisesti, vaan siirtyivät joka vuosi talven ajaksi kotimaahansa. Tämä oli luonnollisesti este kasvulle, mistä syystä Akureyri on alkanut kukoistaa varsin hitaasti, mitä tulee väestönkasvuun ja kauppaan. Seuraavien 200 vuoden ajan Akureyri toimi tanskalaisten kauppiaiden tukikohtana. He hyötyivät erityisesti siirtokunnan isosta luonnonsatamasta. Vuonna 1862 Akureyri alkoi kasvaa tosissaan, kiitos erityisesti Eyjafjörður-osuuskunnan. Ympäröivän alueen maatalous auttoi houkuttelemaan työntekijöitä ja heidän perheitään, mikä edisti taloutta merkittävästi kalastuksen, kalanjalostuksen ja muun kaupan ohella. Toisen maailmansodan aikana Akureyri toimi norjalais-brittiläisen lentolaivueen nro 330 tukikohtana. Laivueen käytössä oli mm. legendaariset, kestävät Catalina-vesitasot. Niitä käytettiin liittoutuneiden strategisesti tärkeiden USA:n ja Euroopan välisten laivakuljetusten valvontaan. Toisen maailmansodan päättyessä Akureyrissa toimi useita tärkeitä teollisuudenaloja, jotka vahvistivat kaupungin merkitystä koko maalle entisestään. Erityisesti on syytä korostaa, että Akureyrin alkuperäisväestö Eyjafjörður-osuuskunnassa oli luonut merkittäviä työllisyyssektoreita kala- ja maatalouden piiriin. Nämä alat kasvoivat vuosien mittaan entistä merkityksellisemmiksi.

Yövymme Akureyrin ympäristössä.

(Päivän ajomatka yhteensä 340 km – 5 h)

Päivä 5
Akureyri – Itävuonot. Mývatnin luonnonsuojelualueen lintuparatiisi, Námaskarðin kuplivat mutakuopat ja Egilsstadir.

Jätämme aamupäivän aikana taakse karut ja koskemattomat rannikot ja ajamme kohti Mývatnin luonnonsuojelualuetta. Siellä pääsemme kokemaan mm. Islannin geotermisen aktiivisuuden erikoisten laavamaisemien, kuumien lähteiden ja pahanhajuisten rikinkatkujen muodossa. Mývatnin puiston keskellä sijaitsee Mývatnjärvi, jonka pinta-ala on 37 km2. Järveä ympäröivät laavakentät, vuoret ja tulivuoret. Järvessä on yli 50 pientä laavasaarta ja -luotoa, joista valtaosa on ns. pseudokraattereita, mikä tarkoittaa, että ne muistuttavat tulivuoren kraattereita, mutteivät kuitenkaan oikeasti ole. Järven keskimääräinen syvyys on vain 2,5 m, ja auringonpaiste ulottuu pohjaan saakka. Auringonvalo yhdistettynä siihen, että suurin osa vedestä tulee maanalaisista mineraalipitoisista lähteistä, takaa hyvät elinolosuhteet kaloille ja linnuille. Mývatnjärvi onkin oikea lintujen ystävän paratiisi! Paikka on luultavasti Islannin paras lintubongauspaikka. Kesällä alueella elää maailman tihein sorsalintuesiintymä – edustettuina ovat mm. amerikantelkkä ja virta-alli. Järven koillisreunalla ajamme Námaskarðin laaksoon, joka on täynnä kuplivia mutakuoppia ja rikinkatkua. Alue on käytännössä kasvillisuudesta paljasta happamien rikkihöyryjen takia. Tanskan laivasto haki 1500-luvulla rikkiä laakson rikkipitoisista lähteistä tuolloin sodissa käytetyn ruudin raaka-aineeksi.

Mývatnjärveltä itään sijaitsee Dimmuborgir, joka tarkoittaa “mustaa linnaa”. Alue tunnetaan uskomattomista laavamuodostelmista, jotka muistuttavat tornia. Vaikuttava on myös laavasta muodostunut portti, jota kutsutaan nimellä “Kirkja”, kirkko. Ylempänä sijaitsevan maa-alueen läpi kulkee syvä halkeama: täällä kohtaavat Euroopan ja Amerikan mannerlaatat, jotka siirtyvät yhä kauemmas toisistaan. Halkeama siis levenee koko ajan – noin yhdestä kahteen senttimetriä vuodessa. Kiehtovaan geotermiseen aktiivisuuteen on mahdollista tutustua lähemmin Mývatn Nature Baths -kylpylässä, joka on Pohjois-Islannin vastine Blue Lagoonille (sisäänpääsy ei sisälly matkan hintaan, mutta lipun voi ostaa paikan päältä: aikuiset n. 5300 ISK/34 €, eläkeläiset n. 3300 ISK/21 €).

Yövymme hotellissa Egilsstadirissa.

(Päivän ajomatka yhteensä 260 km – 3 h 30 min)

Päivä 6
Itävuonot – etelärannikko. Jökulssárlónin jäätikkölaguuni ja Skaftafellin kansallispuisto.

Seuraavien kahden päivän aikana liikumme Itävuonojen alueella katsellen sen hulppeita maisemia sekä Sydlandetin alueella, Islannin etelärannikolla.

Ajamme pitkin Itävuonojen dramaattista rantaviivaa kauniissa, kontrastien täyttämissä maisemissa. Vihreitä reheviä laaksoja, vaikuttavia tuntureita ja vuonoja sekä pieniä kalastajakyliä. Alue on Islannin harvimmin asutettua, ja kalastus on yhä tärkein elinkeino huolimatta siitä, että tänne rakennettiin 2007 Islannin suurin alumiinitehdas. Amerikkalaisomisteista tehdasta vastaan järjestettiin isoja mielenosoituksia, sillä tehtaan sähkönsaanti on riippuvainen isosta padosta, jonka pelättiin vahingoittavan alueen ainutlaatuista luontoa.

Seuraavaksi keskitymme jäähän, sillä reittimme kulkee maan vaikuttavimman luonnonihmeen, Jökulssárlónin jäätikkölaguunin kautta. Laguuni on syntynyt Breidamerkurjökullin jäätikön sulamisvesistä. Laguuni alkoi muodostua 1934 ja on kasvanut koko ajan samalla kun jäätikkö on vetäytynyt yhä kauemmas. Laguunin koko on nykyään noin 25 km2 ja se kasvaa koko ajan.

Jatkamme matkaa pitkin Islannin itärannikkoa ja jättimäisen Vatnajökullin kansallispuiston itäosaa. Kansallispuisto pääsi heinäkuussa 2019 mukaan Unescon maailmanperintökohteiden listalle. Myöhemmin reittimme seurailee Breidamerkursandurin hiekkakenttää, jonka taustalla näkyy Vatnajökullin jäätikkö. Vatnajökull on Islannin suurin jäätikkö, ja sen jättimäinen lakijäätikkö on maailman kolmanneksi suurin Grönlannin ja Antarktiksen jälkeen.

Matka jatkuu 1 736 km2:n kokoiseen Skaftafellin kansallispuistoon, joka on kuin vihreä keidas Öræfajökullin jääpeitteisen tulivuoren juurella. Lakijäätikkö muodostaa Vatnajökullin eteläisimmän osan ja siellä sijaitsee Islannin korkein vuori Hvannadalshnúkur. Monessa lähteessä sen korkeudeksi mainitaan 2 119 m, mutta uudempien mittausten mukaan korkeutta onkin 10 m vähemmän. Suojaisen sijaintinsa ansiosta Skaftafellissä vallitsee melko lauha ilmasto, ja seutu on suosittu vaelluskohde.

Seuraavaksi ajamme läpi sammalpeitteisen laavakentän, Eldhraunin, ja näemme Mýrdalssandurin mustat hiekkarannat. Eldhraun, joka kattaa 580 km2:n suuruisen alueen, syntyi tulivuorenpurkauksessa 1783–84. Tuhkakerroksen alle hautautui 22 maatilaa. Vain yksi tulivuori purkautui, mutta seuraukset olivat katastrofaaliset koko maalle – purkausta pidetään yleisesti yhtenä suurimmista ja pahimmista koko maailmanhistoriassa. Purkauksen aiheuttama tuhkapilvi tuhosi suuren osan saaren eläimistä ja kasveista, ja purkausta seuraavia vuosia leimasivat kylmyys, kasvuhäiriöt ja sairaudet, joiden vuoksi noin 20 % väestöstä menehtyi. Nykyään alue on suojeltu, ja kauniita, pyöreitä laavamuodostelmia kattaa paksu sammalpeite.

Yövymme Vikin alueella. Hotellissa on ravintola, jossa suosittelemme nauttimaan päivällisen – seuraavaan kylään on nimittäin melko pitkä matka.

(Päivän ajomatka yhteensä 475 km – 6 h 35 min)

Päivä 7
Etelärannikko – Reykjavík. Vikin alue, mustahiekkaiset rannat, Seljalandsfossin ja Skógafossin vesiputoukset, geysirit ja Gullfossin vesiputous.

Tänään näemme upeita maisemia: mustahiekkaisia rantoja, vesiputouksia ja geysirejä. Aloitamme päivän ajamalla Dyrhólaeyn niemelle, joka oli aikaisemmin saari. Reittimme kulkee kauniin mustahiekkaisen Reynisfjaran rannan kautta. Siellä elää kesäisin lunniyhdyskunta. Niemen vulkaaniset kalliomuodostelmat ovat ilmeisesti syntyneet merenalaisen tulivuorenpurkauksen seurauksena noin 80 000 vuotta sitten. Niemi muodostaa Islannin eteläisimmän osan. 1700-luvun puolivälistä 1900-luvun puoleenväliin saakka täällä harjoitettiin kalastusta. Holvit ja kivet ovat hioutuneet miljoonien vuosien aikana Atlantin tauottomassa aallokossa.

Seuraavaksi käymme katsomassa kahta kaunista vesiputousta, Skógafossia ja Seljalandsfossia. Skógafoss on 25 m leveä ja yksi Islannin suurimmista vesiputouksista. Jos sattuu vesiputoukselle aurinkoisena päivänä, voi nähdä upean sateenkaaren. Moni tunnistaa upean vesiputouksen, sillä se on yksi Islannin kuvatuimpia kohteita.

Pienen matkan päässä Gullfossista sijaitsee Geysir, joka on antanut nimen maailman muille geysireille. Geysir alkoi purskautella vettä ensimmäisen kerran 1300-luvulla, ja vesipatsas saattoi kohota jopa 60 m korkeuteen. 2000-luvulla lähteen aktiivisuus on vähentynyt ja se saattaa pysyä hiljaa vuosien ajan. Lähistöllä sijaitsee Strokkur-niminen geysir, joka purskauttaa vesimassansa yli 20 metriin noin joka 8. minuutti. Päätämme kierroksen Gullfossin vesiputoukseen, joka on Islannin suosituin nähtävyys. Kaunis vesiputous koostuu kahdesta putouksesta, joiden korkeus on 11 ja 21 m. Vesiputous löydettiin vasta 1900-luvun alussa. Tómassonin pieni maanviljelijäperhe kävi 20 vuotta oikeutta alueen omistuksesta, mutta hävisi jutun ulkomaalaisille investoijille. Investoijat eivät kuitenkaan kyenneet maksamaan sovittua summaa, mikä antoi islantilaiselle Einar Gudmundssonille tilaisuuden ostaa alue 1939. Vuonna 1975 Gudmundsson luovutti alueen Islannin valtiolle, joka teki siitä luonnonsuojelualueen.

Ajamme Reykjavíkiin ja saavumme hotelliin elämyksekkään päivän jälkeen. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä hyvistä ruokapaikoista hotellin lähistöllä.

(Päivän ajomatka yhteensä 360 km – 4 h 25 min)

Päivä 8
Lento Keflavík – Helsinki.

Syömme aamiaisen hotellissa ja suuntaamme lentokentälle.

(Päivän ajomatka yhteensä 50 km – 50 min)

Valassafari Akureyrissa

Mahdollisuus osallistua kiinnostavalle valassafarille 4. matkapäivänä. Hintaan sisältyy kuljetus ja risteily, kesto n. 2,5 tuntia. 

Hinta: 98€ /henkilö

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 2.098€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
748€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Keflavik - Helsinki (välilasku) turistiluokassa
  • Majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotelleissa
  • Aamiaiset (päivät 2-8)
  • Retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Lisämaksulliset retket
  • Sisäänpääsy Mývatn Nature Baths-kylpylään, noin 21-35€/hlö ja pyyhe kylpylässä noin 6€
  • Valassafari  Akureyrissa, noin 98€/hlö

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat

Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita. Ota mukaan järkevät jalkineet.
Mukaan kannattaa pakata myös uima-asu, sillä Islannissa uimalat ovat auki vuoden ympäri, ja niissä käyminen on suosittu harrastus myös paikallisten keskuudessa. Reittimme varrelle osuu yksi geotermisellä alueella sijaitseva uimala, jonka lämpimässä vedessä on mahdollisuus käydä pulahtamassa (omakustanteinen, mahdollisuus vuokrata pyyhe).

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Sää

Islanti sijaitsee meren ympäröimänä suhteellisen pohjoisessa. Kesä-heinäkuussa päivät ovat pitkiä, ja valoisaa on lähes vuorokauden ympäri. Kannattaa varautua siihen, että korkein lämpötila rannikolla voi olla vain 14 astetta, ehkä alhaisempikin. Sää on siis leuto, mutta viileä. Sisämaassa lämpötilat ovat yleensä korkeampia, kesällä jopa 20 astetta. Sää on vaihteleva, joten pidä mielessä, että vesisadetta seuraa yleensä aina aurinkoinen hetki.

Majoitus

Majoitumme yksinkertaisesti sisustettuihin keskitason hotelleihin. Monet Islannin hotelleista ovat jo jonkin verran aikaa nähneitä eivätkä standardit aina vastaa nykypäivää. Huoneet ovat yleensä suhteellisen vaatimattomia kooltaan. Langaton internetyhteys on käytössä ilmaiseksi kaikissa hotelleissa. Huomaathan, että hotellit voivat vaihtua. Mikäli niin tapahtuu, uusi hotelli on vastaavan tasoinen ja sijaitsee samalla alueella. Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana viimeistään viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

1 yö + 1 yö Reykjavíkissa (ensimmäinen ja viimeinen yö)

KEA Storm Hotel Reykjavik. Hotelli sijaitsee kaupungin koillisosassa lähellä mielenkiintoisia Laugavegur- ja Hverfisgata-katuja. Huoneet ovat moderneja ja käytännöllisesti sisustettuja. Hotelli on hyvä tukikohta seikkailuille Reykjavíkissa.

Kotisivu:  https://www.keahotels.is/en/hotels/storm-hotel

tai

Foss Hotel Baron Reykjavik. Hotelli sijaitsee lähellä Hverfisgataa, joka on Reykjavíkin ”uusi” ostoskatu. Sen varrella on paljon ravintoloita ja kahviloita. Lähistöllä on myös tunnettu Laugavegur-katu. Huoneita on 16 kerroksessa ja ne kaikki ovat savuttomia. Huoneet ovat yksinkertaisia ja käytännöllisesti sisustettuja.

Kotisivu: https://foss.hotelsreykjavik.net/en/

1 yö Borgarnesissa

Hotel B59. Moderni hotelli sijaitsee Borgarnesin keskustassa. Hotellissa on kuntosali, spa ja sauna. Hotellin ravintola ja baari ovat suosittuja kohtauspaikkoja. Hotelli sijaitsee Borgarnesin läpi kulkevan pääkadun varrella, lähellä kauppoja ja ravintoloita/ulkoilumaastoja.

Kotisivu: http://www.b59hotel.is/home/

2 yötä Akureyrin alueella

Hotel Edda Akureyri. Hotelli sijaitsee Akureyrin keskustassa. Pelkistetty hotelli on avoinna vain kesäisin. Muuna aikana se toimii opiskelija-asuntoina. Kaupungissa on hyviä ruokapaikkoja. Sijainti on tärkeimmällä sijalla.

Kotisivu:  https://www.hoteledda.is/en/hotels/hotel-edda-akureyri

1 yö Egilsstadirin alueella

Hotel Blafel. Käytännöllinen ja pelkistetty hotelli Breiðdalsvíkissa. Ympäröivät vuoret luovat hienot puitteet.

Kotisivu: https://breiddalsvik.is/hotel-blafell/

tai

Hotel Eyvindara. Hotelli sijaitsee metsäisellä seudulla kauniissa Itä-Islannissa. Perheomisteinen hotelli sijaitsee lähellä Egilsstadiria. Huoneet ovat yksinkertaisesti sisustettuja, mutta tilavia.

Kotisivu: https://eyvindara.is/

1 yö Vikin alueella

Laki Hotel. Hotelli sijaitsee Skaftafellista (ja Vatnajökullilta) länteen johtavan tien varressa. Pienehköt, mutta käytännölliset huoneet (n. 18 m2). Hotellissa on erinomainen ravintola ja baari. Huoneista on näkymät hotellin pihalle.

Kotisivu: https://lakihotelspa.com/

tai

Hotel Dyrholaey. Pelkistetty hotelli, josta on upeat näköalat Mýrdalsjökullin liepeillä sijaitsevalle jäätikölle. Huoneet on sisustettu käytännöllisesti puuhuonekaluin. Ravintolassa tarjoillaan paikallista olutta ja paikallisista raaka-aineista valmistettua ruokaa.

Kotisivu: http://www.dyrholaey.is/

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Paljon nähtävää! Olin 19.7.22 alkaneella matkalla. Aurinko paistoi lähes koko ajan, sadetta emme saaneet. Ohjelma oli tiivis ja monipuolinen. Maisemat uskomattomia! Pitkillä ajomatkoilla olisi autossa voinut olla musiikkia ja opas olisi voinut kertoa enemmän islantilaisten elämästä, vanhustenhoidosta, päiväkodeista ym. Jotkut hotelleista olivat heikkotasoisia: ei hissiä, likaiset kokolattiamatot, kiinteä suihku eikä suihkumyssyä, aamiaisella välillä tarjottavat lopussa.
Date published: 2022-09-27
Rated 5 out of 5 by from Uskomaton matka! Olin erittäin tyytyväinen matkan ohjelmaan ja oppaan osaamiseen.
Date published: 2022-07-30
Rated 3 out of 5 by from Paljon nähtävää, mutta matkanjärjestelyissä parannettavaa Tällä matkalla sai kattavan käsityksen Islannin luonnosta, elinkeinoista ja olosuhteista. Tiivis matkaohjelma, jonka päiväaikataulut venyivät alkuperäisestä, oli paikoitellen raskas eikä yöpymispaikkakuntiin enää ehtinyt eikä jaksanut tutustua ylipitkän päivän jälkeen. Majoituspaikat olivat muutamaa lukuun ottamatta toimivat, mutta hissi on välttämätön monikerroksisessa majoituksessa ja aamupalahuoneessa olisi mukava löytää pöytä, jolle lautasen asettaa. Bussin palvelut ja kunto alittivat kaikki odotukset; wc ei toiminut, roska-astioita korvasi kolme muovipussia, ajoittain kuulutus lakkasi toimimasta, moottoritilan meteli ja muut kolinat häiritsivät matkantekoa ja kuulutusten kuulumista bussin takaosaan, kuljettaja unohti polttoaineen tankkauksen ja ajeli muutaman kerran ohi risteysten. Alkuperäiset suorat lennot vaihtuivat välilaskullisiksi ja matkalaukku on edelleen matkalla eli katosi. Matkanjohtajan tietämys Islannista oli kattava, mutta jämäkkyys aikataulussa pysymisen suhteen ontui. Matkasuunnitelmassa luvattiin, että matkanjohtaja tavataan Hki-Vantaan lentoasemalla ennen matkan alkua, näin ei tapahtunut. Hän otti meidät haltuun vasta Reykjavikissa ja näin matkasimme aamupalan voimalla suoraan retkelle ja ruokailu jäi myöhäiseen iltaan. Reissun palkitsi hyvät säät ja valasretkellä nähty komea ryhävalas.
Date published: 2022-07-28
Rated 4 out of 5 by from Matkan sisltö oli täydellinen. Matkan kohteet olivat kauniit ja vaikuttavat, tosin ajoittain ohjelma oli liian tiivis. Sää oli mitä parhain, Islanti näytti parhaat puolensa. Arviointi matkasta tietenkin varmaan yksilöllisesti, koska jokainen meistä odotti matkasta eri asioita. Itselleni luonto on se paras hyvän mielen tuoja.
Date published: 2022-07-27
Rated 5 out of 5 by from Erilainen matka Olin matkalla kierrolla viikon ja kelit olivat poikkeuksellisen aurinkoiset emme kastuneet kertaakaan aurinko paistoi eli mitä parhain kuvausilma mahtaville maisemille
Date published: 2022-07-27
Rated 5 out of 5 by from Hieno kierros Kahdeksan päivän bussikiertomatka oli tavallaan rankka, tavallaan ei. Pitkät matkat kesti hyvin, kun maisemat olivat niin huikeat. Pysähdyksiä oli tarpeeksi, matkanjohtaja rento ja asiantunteva ja hotellit hyvin valittu: vaatimattomuudesta huolimatta mukavia; esim. sängyt ja kylpyhuoneet hyvät, samoin aamiaiset.
Date published: 2022-07-07
Rated 3 out of 5 by from Ristiriitainen olo Matka oli hieno, seuraamukset eivät.
Date published: 2022-06-29
Rated 5 out of 5 by from Monipuolinen matkailijaa palveleva sisältö, yllättäviä kokemuksia 8 päivää, olin erittäin iloinen valitessasi tämän matkan
Date published: 2022-06-27
  • y_2023, m_3, d_21, h_22
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.34
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_28
  • loc_fi_FI, sid_ISRTR02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja