Alppimaisemiin –Sveitsi, Schwarzwald ja Liechtenstein

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Schwarzwälder Kirschtorte, Rheinfall, Mainaun kukkaloisto, Bodensee, Liechtenstein ja kaunis sveitsiläiskaupunki Luzern – matka neljään maahan!

Matka alkaa Zürichistä, jatkuu Saksan puolella Schwarzwaldin läpi Bodenseejärvelle, jolla sijaitsee Bernadotte-suvun saari Mainau upeine kukkapuistoineen. Käymme Rheinfallissa katsomassa yhtä Euroopan suurimmista vesiputouksista. Vierailemme myös elegantissa Bregenzissä ennen kuin reitti vie meidät Itävallan Vorarlbergiin ja Liechtensteiniin. Matka päättyy Vierwaldstätterjärven rannalle kauniiseen Luzernin kaupunkiin, jonka tunnusmerkki on Kapellbrücke-silta. Kahdeksan päivän aikana näemme yhden Euroopan suurimmista järvistä, yhden suurimmista vesiputouksista, yhden laajimmista ja upeimmista kukkapuistoista sekä koemme neljä maata – sekä maistelemme legendaarista Schwarzwaldin kirsikkakakkua.
Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Euro, Sveitsin frangi

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki - Zürich - kaupunkikierros ja matka jatkuu Schwarzwaldiin
Päivä 2 Retki Schwarzwaldissa: käkikelloja, risteily Titiseellä, Schwarzwälder Kirschtorte ja Tribergin vesiputous
Päivä 3 Mainaun kukkasaari ja linnan puisto
Päivä 4 Aamupäivä Bregenzissä - laivalla Lindauhun
Päivä 5 Feldkirch, Stein am Rhein, Schaffhausen, Rheinfall
Päivä 6 Feldkirch - Vaduz, Liechtenstein - Luzern
Päivä 7 Luzern
Päivä 8 Luzern - Zürich ja kotimatka

Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki - Zürich - kaupunkikierros ja matka jatkuu Schwarzwaldiin

Laskeudumme Klotenin lentokentälle, joka sijaitsee hieman Zürichin ulkopuolella. Zürich ei ole Sveitsin pääkaupunki – se on Bern – mutta Zürich on kuitenkin maan suurin kaupunki. Zürichin vanhakaupunki on vierailun arvoinen. Keskiaikainen kaupunki sijaitsee Zürichjärven pohjoispäässä Limmat- ja Sihljokien ympäröimänä. Limmat on Aaren sivujoki, Aare puolestaan Reinin sivujoki. Joet ovat olleet tärkeitä sekä puolustuksellisesti että liikenneväylinä. Sveitsi itsenäistyi Wienin kongressin jälkeen vuonna 1815. Wienin kongressi päätti Napoleonin valtakauden Waterloon taistelun jälkeen. Sitä ennen yksittäiset kantonit olivat solmineet valaliiton päästäkseen Habsburgien ylivallasta, mutta kuten niin monet muut alueet Euroopassa tuolloin, myös Sveitsi oli jakautunut eri kuningaskunniksi ja tasavalloiksi. Maalla on tästä syystä varsin monimutkainen historia. Myös virallisia kieliä on kolme: saksa, ranska ja italia.

Nykyään Sveitsin liittovaltio koostuu 26 kantonista, joilla on osittainen itsehallinto. Naiset saivat äänioikeuden vasta 1971. Liittoutumaton Sveitsi ja sen tarkkaan varjeltu pankkijärjestelmä on pitkään ollut kullan ja omaisuuden piilopaikka, joka ei ole selvinnyt täysin ilman skandaaleja. Uudet, puhdistavat tuulet ovat nyt kuitenkin alkaneet puhaltaa tälläkin saralla.

Tänään ajamme keskustaan ja siellä on tilaisuus syödä lounasta (omakustanteinen) ennen kuin teemme kävelykierroksen pienessä ja viehättävässä Altstadtissa (vanhassakaupungissa). Näemme mm. kellon, joka koristaa St. Peter -kirkon kellotornia. Sen kellotaulu kuuluu Euroopan suurimpiin.

Kaupunkikierroksen jälkeen ajamme kohti pohjoista ja ylitämme Saksan rajan. Määränpäämme on Schwarzwald. Majoitumme hotelliin, jossa syömme illallisen.

Päivä 2
Retki Schwarzwaldissa: käkikelloja, risteily Titiseellä, Schwarzwälder Kirschtorte ja Tribergin vesiputous

Rauhallisen aamun ja tukevan aamiaisen jälkeen lähdemme katselemaan lähemmin Schwarzwaldia. Olemme nyt Baden-Württenbergin osavaltiossa, Schwäbische Alb  vuoriston reunamilla. Alue on vauras, sen pääkaupunki on Mersu- ja Porsche-kaupunki Stuttgart. Alue tunnetaan myös Freiburgin yliopistosta, Baden-Badenin kylpyläkaupungista, Reinin, Neckarin ja Tonavan vesiväylistä sekä valtionrajana toimivasta isosta Bodenjärvestä, jolla käymme myöhemmin.

Ajamme Titiseelle, kauniille smaragdinvihreälle järvelle, joka vetää ihmisiä puoleensa vaikuttavalla kauneudellaan. Neustadt Titiseen rannalla tunnetaan käkikelloistaan. Kelloja ihmetellessä herää epäilys, vieläkö kaikki kellot tosiaankin valmistetaan paikan päällä.

Jotta vierailu Titiseellä olisi täydellinen, lähdemme risteilylle järvelle, jota metsä ympäröi kauniisti. Risteilyn jälkeen matkamme jatkuu läpi Schwarzwaldin. Emme luonnollisestikaan voi jättää väliin tunnettua paikallista kirsikkakakkua, Schwarzwälder Kirschtortea, jota nautimme kahvikupillisen kanssa.

Kahvitauon jälkeen on aika suunnata kohti Saksan korkeinta vesiputousta lähellä Fribergiä. Sieltä käännämme bussin nokan takaisin kohti hotellia, jossa nautimme illallisen ja yövymme.

Päivä 3
Mainaun kukkasaari ja linnan puisto

Päivä on varattu kauniille ja kuuluisalle kukkapuistolle Mainaun saarella, joka sijaitsee Bodenjärven luoteisosassa. Mainaulla on kiinnostava ja pitkä historia, joka ulottuu kauas Rooman valtakunnan aikaan. Pohjoismaita koskettava historia alkaa kolmikymmenvuotisesta sodasta 1618–1648, jolloin Ruotsin joukot hyökkäsivät Carl Gustav Wrangelin johdolla Mainaulle 17 vahvasti aseistetulla aluksella. Joukot ottivat saaren ja sen linnoituksen hallintaansa. Saari ja linnoitus ryöstettiin ja hylättiin 1847. Saari oli satojen vuosien ajan kuulunut Saksalaiselle ritarikunnalle, ja saarelle oli keskiajalla perustettu luostari. Ruotsi tulee uudelleen mukaan kuvaan paljon myöhemmin. Saari oli Badenin suurherttuan Fredrik II:n omistuksessa, mutta Fredrik II oli lapseton, joten saaren peri hänen siskonsa Badenin prinsessa Viktoria vuonna 1928. Viktoria meni naimisiin Ruotsin kruununprinssi Kustaan kanssa 1881, kauan ennen kuin Norja itsenäistyi. Kruununprinssistä tuli Ruotsin kuningas Kustaa V vuonna 1908. Viktorian kuoleman (1930) jälkeen linna ja saari siirtyi keskimmäiselle pojalle prinssi Vilhelmille, joka ei tiennyt, mitä paikalla tekisi. Niin hän lahjoitti saaren pojalleen prinssi Lennart Bernadottelle. Vasta toisen maailmansodan jälkeen aloitettiin linnan korjaaminen ja puiston rakentaminen. Puistolle on saarella ideaalit olosuhteet, sillä saarella vallitsee subtrooppinen ilmasto. Bernadotten suvulla on siis ollut suuri vaikutus siihen, miltä Mainau nykyään näyttää. Lennart Bernadotten lapset istuvat nykyään Lennart Bernadotten säätiön hallituksessa sekä johtavat säätiön mm. matkailuun liittyvää kaupallista toimintaa.

Käymme linnan alimmassa kerroksessa sijaitsevassa museossa, ja loppupäivä on varattu puiston, kukkasten ja 45 hehtaarin laajuisen saaren katselemiseen.

Mainaulta jatkamme nyt Itävaltaan Feldkirchin seudulle, jossa yövymme seuraavat kolme yötä. Reitti kulkee läpi Konstanzin kaupungin, jonka mukaan Bodenjärvi on saanut englanninkielisen nimensä: Lake Constance. Reinjoki jakaa kaupungin kahtia, ja kun ylitämme sillan, olemme jälleen Sveitsissä – tosin täällä kaupungin nimi on Kreuzlingen. Konstanzista ajamme järven rantaa seuraillen kohti lounasta ja ylitämme jälleen rajan: nyt siirrymme Itävallan puolelle ja Vorarlbergiin.

Perillä Feldkirchin seudulla majoitumme hotelliin, jossa syömme illallisen.

Päivä 4
Aamupäivä Bregenzissä - laivalla Lindauhun
Aamiaisen jälkeen ajamme n. 30 km pohjoiseen Bodenjärvelle ja Bregenziin, joka on Itävallan läntisimmän osavaltion Vorarlbergin pääkaupunki. Teemme kaupunkikierroksen Bregenzissä, joka ei ole osavaltion suurin kaupunki, mutta ehdottomasti vaikutusvaltaisin mitä tulee taiteeseen ja kulttuuriin. Bregenz on myös luova ja edistyksellinen kaupunki, mistä näemme joitakin esimerkkejä kaupunkikierroksella. Vanhassakaupungissa näemme Martinsturm-tornin, joka on Bregenzin tunnusmerkki, emmekä voi olla huomaamatta Pfänder-vuorta, joka kohoaa kaupungin yllä. 1064 m korkealta vuorelta on hienot näkymät. Ehdit omatoimisesti nousta köysiradalla ylös Pfänderille ja ihailla näkymiä, syödä lounasta ja käydä museossa Kunsthausissa. Bregenzistä lähdemme iltapäivällä Bodenjärvelle ja siirrymme laivalla Lindauhun (noin 30 min.) Iltapäivän päätteeksi palaamme Feldkirchiin ja syömme illallisen.
Päivä 5
Feldkirch, Stein am Rhein, Schaffhausen, Rheinfall

Tänään palaamme jälleen Sveitsin puolelle ja ajamme Stein am Rheiniin. Se on yksi maalauksellisimmista kaupungeista koko Sveitsissä kiitos idyllisen tunnelman, jonka luovat puuristikkotalot, tirolilaistyyliset kukkalaatikot ikkunoilla ja parvekkeilla sekä kävelykatu Reinin rannalla. Kaupungin historia ulottuu yli 1000 vuoden päähän. Stein am Rhein sijaitsee paikassa, jossa Reinjoki jatkuu Bodenjärvestä syvemmälle Sveitsiin. Täällä kuulee aina joen kuohunnan, mikä tuo oman vivahteensa kaupungin viehkeään tunnelmaan. Raatihuoneentori on varsin kaunis 1500-luvulta peräisin olevine sievästi maalattuine kaupungintaloineen.

Matka jatkuu Stein am Rheinista Rheinfalliin, joka on yksi Euroopan suurimmista vesiputouksista ja joka sijaitsee Sveitsin ja Saksan rajalla. Putous on 150 m leveä ja 23 m korkea. Näky on vaikuttava ja kokemus äänekäs sekä märkä, jos menee kovin lähelle. Katselemme putousta hetken ja nautimme näkymistä, vedestä ja tunnelmasta.

Ajamme lyhyen matkan Schaffhauseniin, samannimisen kantonin pääkaupunkiin, joka sijaitsee vesiputouksen yläpuolella. Tänne monet jokiproomut tulivat lasteineen, joka siirrettiin vaunuihin ja ajettiin ohi vesiputouksen. Sitten lasti siirrettiin jälleen uuteen alukseen, joka jatkoi matkaa vesiputouksen toisella puolella. Kaupunki kukoisti ja siitä tuli tärkeä kauppapaikka 1500-luvulla, jolloin rakennettiin myös vaikuttava Munot-linnoitus. Se rakennettiin pienelle Emmersbergin vuorelle, josta valvottiin liikennettä Reinillä. Pyöreästä valkoisesta linnoituksesta on upeat näkymät. Linnoituksen kello soi joka ilta klo 21; kyse on vanhasta perinteestä ajalta, jolloin kaupungin portit sulkeutuivat tuolla kellonlyömällä.

Schaffhausenista palaamme Itävaltaan ja Feldkirchiin. Nautimme päivän päätteeksi illallisen hotellissa.

Päivä 6
Feldkirch - Vaduz, Liechtenstein - Luzern

Jätämme Feldkirchin alueen ja suuntaamme Liechtensteinin lilliputtivaltioon, joka sijaitsee vain muutaman kilometrin päässä. Liechtenstein on maailman kuudenneksi pienin valtio ja ruhtinaskunta, jota hallitsee ruhtinas Hans-Adam II. Virallinen kieli on saksa, valuutta on Sveitsin frangi. Liechtenstein on pieni talousparatiisi, tai pikemminkin oli. Tiukkaa pankkisalaisuutta, varojen piilottamista ja organisoitunutta veronkiertoa on alettu kritisoida, ja eri tahojen painostuksen myötä pankkijärjestelmä näyttää avautumisen merkkejä. Liechtensteinin läpi kulkee yksi ainoa junarata, jota liikennöi Itävallan valtion rautatieyhtiö. Maassa ei ole ainuttakaan moottoritietä. Kaiken kaikkiaan väestö on erittäin varakasta ja infrastruktuuri tehokkaasti toimiva.

Liechtensteinin korkein vuori on Grauspitz, joka ulottuu 2599 metrin korkeuteen. Lilliputtivaltiossa on myös järvi – Gampriner Seele – joka syntyi, kun Reinjoki maan länsirajalla tulvi yli äyräittensä.

Pysähdymme pääkaupungissa Vaduzissa, jossa sijaitsevat hallintorakennukset ja jossa näemme ruhtinaan virallisen residenssin, Schloss Vaduzin. Linna, joka muistuttaa linnoitusta, sijaitsee kukkulalla kaupungin yläpuolella ja on suljettu vierailijoilta. Siitä huolimatta se on varsin kuvauksellinen ja vaikuttava.

Vaduzista kierros vie Sveitsiin, jossa seuraava kohde on kaunis Luzern. Luzern seisoo Vierwaldstätterjärven rannalla. Järven nimi kertoo, että se sijaitsee neljän Sveitsin vanhan valaliiton aikaisen metsäkantonin alueella. Järveä ympäröi isot vuoret. Teemme kaupunkikierroksen, joka keskittyy kaupungin historiaan ja nähtävyyksiin.

Majoitumme keskustaan ja tutustumme nyt tähän kauniiseen kaupunkiin, jonka tunnusmerkki on viehättävä puusilta Kapellbrücke vuodelta 1333. Silta on rakennettu osittain uudelleen, sillä osia siitä paloi 1993. Kyse on Euroopan vanhimmasta katetusta puusillasta, joka yhdistää vanhan keskustan kaupungin eteläisempään osaan Reussjoen toisella puolella.

Luzern on elegantti ja viehättävä ja vetää matkailijoita puoleensa. Hieman keskustan ulkopuolella, järven rannalla, sijaitsee Verkehrshaus, jossa toimii todella hieno tekniikan museo. Myös Luzernin toinen puusilta, Spreuerbrücke, on näkemisen arvoinen: siltaa koristaa 67 taiteilija Kasper Meglinderin 1600-luvulla maalaamaa kuvaa. Kannattaa käydä katsomassa myös Museggmaueria, keskiaikaista suojamuuria, joka on hyvin säilynyt ja ympäröi vanhan keskustan sydäntä. Muurilta on hienot näkymät yli kaupungin sekä Pilatus-vuorelle, jonka korkeus on 2129 m. Pilatuksen takana häämöttää vielä Titlis (lähellä Engelbergiä), joka kohoaa 3239 metrin korkeuteen.

Ilta on omaa aikaa. Tänään kannattaa kokeilla sveitsiläistä ruokaa!

Päivä 7
Luzern

Tänään voit lähteä kierrokselle järvelle, nousta Pilatukselle, kävellä järven rantoja pitkin ja maistella tukevaa sveitsiläistä ruokaa, vaikkapa tunnettuja juustoruokia. Juustofondue, raclette tai yksinkertainen juustotarjotin – gruyèreä ja emmentalia, leipää ja palanpainikkeeksi valkoviiniä – maistuu varmasti hyvältä!

Myös tänään on mahdollisuus valita ruokapaikka omatoimisesti.

Päivä 8
Luzern - Zürich ja kotimatka
Paluulennon aikataulusta riippuu, paljonko meillä on omaa aikaa ennen lähtöä lentokentälle. Bussi vie meidät Zürichiin ja Klotenin lentokentälle, josta kotimatka alkaa.

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • Finnairin reittilennot Helsinki – Zürich – Helsinki turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • 1 illallinen (päivä 1, Schwartzwald)
  • puolihoito (päivät 2-5, Schwartzwald ja Feldkirch)
  • aamiainen (päivät 6-8, Luzern)
  • sisäänpääsy Mainaun kukkapuistoon ja linnan museoon (päivä 3)
  • risteily Titiseellä (päivä 2)
  • schwarzwaldin kirsikkakakkua ja kahvit (päivä 2)
  • risteily Bodenseellä (päivä 4)
  • opastetut kaupunkikierrokset Zürichissä, Bregenzissä ja Luzernissa (paikallisopas ja suomalainen matkanjohtaja)
  • muut kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • huone yhdelle 288€/hlö
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille n. 55€/hlö

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku,  johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Ota mukaan myös hyvät kävelykengät, sateenvarjo tai sadetakki.

Yöpymiset

Schwarzwaldin alue (Saksa): 2 yötä
Feldkirchin alue (Itävalta): 3 yöä
Luzern (Sveitsi): 2 yötä

Ajomatkat

Päivä 1: noin 160 km
Päivä 2: 150 km
Päivä 3: 215 km
Päivä 4: 80 km
Päivä 5: 260 km
Päivä 6: 160 km
Päivä 8: 75 km

 

 

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen kiertomatka 8 päivän matka oli mielenkiintoinen kokonaisuus. Kohokohtia olivat Mainaun saari Bodenseellä ja Lichtenstein. Ryhmä oli ensimmäinen tällä kiertomatkalla ja ehkä siitä johtuen kaikki ei aivan sujunut kuten Strömsössä. Matkanjohtaja kyllä selvitti ongelmatilanteet niin hyvin kuin oli mahdollista. Ainakin toukokuussa tälle matkalle lähtijän kannattaa varautua kaikkiin säihin, muutama hellepäivä, muutama viileämpi päivä, muutama sadepäivä ja pari kaatosadepäivääkin osui tälle ajanjaksolle. Ohjelma venyi ajoittain vähän pitkäksi, useina päivinä illallispöytään istuttiin lähes suoraan bussista. Myös jonkin verran "turhaa" odottelua oli joinain päivinä kohteissa, joissa ei hirveästi löytynyt ajanvietettä (esim. Titisee).
Date published: 2018-05-23
Rated 3 out of 5 by from Olimme matkan aikataulutuksessa koeryhmä En halua moittia opastamme, jolla ilmeisesti oli ollut liian vähän aikaa perehtyä ja aikatauluttaa tätä matkaa. Vika on teidän, matkanjärjestäjän. Jossain aikaa oli liikaa ( sateinen Titisee) ja jossain (Mainau-saari) liian vähän. Itsemaksettujen lounaiden vaatimaa aikaa ei oltu mitenkään sisällytetty ohjelmaan. Majoituspaikkamme Feldkirch oli viehättävä kaupunki, josta toki saimme kartat, mutta varsinaisen selostuksen saimme vasta poislähtiessämme. Hyvät paikallisoppaat Bregenzissä ja Luzernissa.
Date published: 2018-05-17
Rated 4 out of 5 by from Matka täytti odotukset Olimme matkalla 8.- 15.6.18. Olisimme halunneet tietää hotellit aikaisemmin. Meidän hotellimme vaihtui viime hetkellä ja olisi ollut mukavaa saada päivitetty matkasuunnitelma ennen matkaa. Matkanjohtaja suoriutui tehtävästään hyvin. Titisee-risteily oli turha suomalaisiin järvimaisemiin tottuneille. Hyvää oli se, että majoitus oli erilaisissa hotelleissa ja ympäristöissä. Matkan aikana näki paljon ja sai käsityksen eri maiden kulttuurista, historiasta ja arkielämästä.
Date published: 2018-06-25
Rated 3 out of 5 by from Mahtavat alppimaisemat (varmaan), enimmäkseen ikävä sää. Suomalaiskansalliseen tapaan ikävät asiat ensin: Matkareitti erikoista siksakkia neljän maan välillä. Oppaan selostukset hieman erikoisia nekin, lauseet ja ajatus katkeilivat oppaan keskeyttäessä ne kommunikoidakseen kuljettajan kanssa. Kuljettajan ja oppaan yhteistyö yhtä risukasaa, löysimme itsemme tavan takaa milloin minkäkin tavara-aseman takapihalta. Aikataulutus ei aina toiminut: Suoraan lentokentältä reissussa rähjääntyneenä ruokapöytään, välillä taas outoa odottelua parkkipaikoilla. Alpit eivät näkyneet oikein missään, pilvet roikkuivat jossain sadassa metrissä. Ja sitten hyvät: Hotellit O.K. Mainaun kukkasaari auringonpaisteessa aivan mykistävä. Neljän maan vanhat kaupungit kauniita kuin postikortit. Sateenvarjo piti, ei hajonnut. Oppaan saksan kieli erinomaista, englanti myös hyvä. Oppaan historianluennot bussissa mielenkiintoisia ja enimmäkseen oikein. Bregenz tosi mielenkiintoinen moderneone rakennuskonsepteineen; täälläkin hyvä sää.
Date published: 2018-05-22
Rated 4 out of 5 by from Alppimaisemissa Loistava autonkuljettaja Rene ja hyvä opas Heidi. Hotellit ok mutta parin hotellin aamiastarjoilussa vakavia puutteita. Koko ajan lähes kaikki loppu ja täydennyksiä tuli hyvin hitaasti tai ei ollenkaan. Heidin asintuntemus todella kovaa luokkaa.
Date published: 2018-06-22
Rated 3 out of 5 by from Alppimaisemiin opetellen Olimme matkalla 9.-16.5.2018. Suomessa oli paras kesäkeli, alpeilla pilveili ja 3 päivänä satoi. Mahtavat alppimaisemat jäivät melko vähiin säiden vuoksi. Vanhoja kaupunkeja nähtiin kyllästymiseen asti: ei enää muista, mitä missäkin vanhassa kaupungissa oli erityistä. Etenkin matkan alkuvaiheessa päivän retket venyivät niin että aikaa ei jäänyt siistiytymiseen ennen illallista. Loppumatkasta ei ollut sitä ongelmaa. Bussi tuli 1 tunnin myöhässä lentokentälle. Ongelmat jatkuivat bussin kanssa: paikat olivat outoja kuljettajalle ja se johti ylimääräisiin harhailuihin ja tunnelmakin välillä alkoi kiristyä. Hotellit olivat omalla tavallaan mukavia. Ensimmäisessä oltiin 2 vrk, ei tallelokeroa mutta ei mitään kadonnut. Ensimmäinen "risteily" Titiseellä olisi voitu jättää väliin: suomalaisilla on kokemuksia vähän isommissa vesissä risteilystä. Mainaun kukkasaari oli näkemisen arvoinen: Rodot kukkivat , samoin pioonit yli muiden! Välillä aamiaisella ja päivällisellä ruokapöydät olivat melko tyhjäksi syödyt, kun joku nälkäinen ja äänekäs ryhmä oli ennen meitä syömässä. Paluulennolla myös eväät loppuivat!
Date published: 2018-05-24
Rated 3 out of 5 by from Mielenkiintoisia historiallisia nähtävyyksiä ja upeaa luontoa Luzernin hotelli Metropolin sijainti on erinomainen. Maisemat ovat upeita ja kaupungeissa oli paljon mielenkiintoista nähtävää,erityisesti kaupunkien vanhoissa osissa.
Date published: 2018-05-18
Rated 5 out of 5 by from Rentouttava reissu Tämä matka on hyvä tuote keskisimmän Euroopan maisemiin. Parasta oli kaupunkeihin tutustuminen ja mukavat järvimaisemat. Huonointa oli hotellien syrjäinen sijainti.
Date published: 2018-06-16
  • y_2018, m_8, d_19, h_14
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_2.0.8
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_12
  • loc_fi_FI, sid_CHRTR01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

CHRTR01AFI