Albatrosin Japani

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Tokion modernista popkulttuurista perinteiseen tunnelmaan Kiotossa, entisessä pääkaupungissa Narassa sekä kauniilla Kyushun saarella. Koe moniulotteinen Japani!

Tokion pikkukylien ja kortteleiden kiehtova rihmasto ja upeaa luontoa Hakonen kansallispuistossa, jossa nousemme gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle ihailemaan näkymiä majesteettiselle Fujille. Matkaamme Kiotoon, entiseen keisarilliseen kaupunkiin, jossa tuhannet temppelit, puutarhat, geishakorttelit ja mainio ruoka odottavat. Narassa, ensimmäisessä pysyvässä pääkaupungissa ovat maan vanhimmat ja kenties vaikuttavimmat rakennukset.

Hiroshimassa tutustumme toisen maailmansodan muistomerkkeihin ja läheiseen Miyajiman pyhään temppelisaareen, jonka tunnusmerkki on saaren edustalla meressä seisova oranssinpunainen torii-portti.

Kagoshimassa, Kyushun kauniilla saarella Japanin eteläisimmässä kärjessä, käymme mm. Sakurajiman tulivuorella ja haikujen Sengan-enissä sekä näemme ja kuulemme kamikaze&samuraihistoriaa. Tyypillinen kagoshimalainen jalkakylpyä nimeltään asi-yu hellii matkailijan jalkoja ja Ibusukin rannikkokaupungissa sukellamme kirjaimellisesti hiekkaan -täällä hiekka lämpiää maanalaisten kuumien lähteiden ansiosta ja sisältää suolaa. Hiekkakylvyn uskotaan omaavan tervehdyttäviä vaikutuksia.

Matka päättyy Osakaan, jossa on aikaa tehdä viimeiset ostokset. Liikumme matkan aikana Shinkansen-luotijunilla.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Jeni (JPY)

Päiväohjelma 13 päivää
Päivä 1
Lento Helsinki - Tokio
Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen
Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto
Päivä 4
Retki Hakonen kansallispuistoon
Päivä 5
Tokio – Shinkansen luotijunalla Kiotoon. Shintotemppeli Fushimi Inari-taisha, Nishiki-tori ja Gionin geishakorttelit
Päivä 6
Kioto. Retki Naraan, Nijo-linna ja Kultainen paviljonki
Päivä 7
Kioto. Vierailu zen-puutarhassa ja Arashiyaman bambumetsikössä
Päivä 8
Shinkansen luotijunalla Hiroshimaan. Atomipommikupoli, Rauhanpuisto ja museo sekä Miyajiman temppelisaari
Päivä 9
Shinkansen-luotijunalla Kagoshimaan. Sengan-en-puisto
Päivä 10
Kagoshima. Sakurajiman tuliperäinen saari, jalkakylpy, kamikazemuseo, samuraikortteli ja hiekkakylpy Ibutsukissa
Päivä 11
Shinkansen-junalla Osakaan. Dotontorin ostoskatu ja läksiäisillallinen
Päivä 12
Osaka. Kotimatka.
Päivä 13
Saapuminen Helsinkiin

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
4.798€
Helsinki
Täynnä
4.498€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki - Tokio

Otamme kurssin kohtia Tokiota ja Japania.

Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin - lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya - tervetuloillallinen

Saavuttuamme Tokioon lähdemme saman tien tutustumaan kaupunkiin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.

Ohjelmassa on vierailu Japanin tunnetuimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia tuona aikana japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari sai nykyisen statuksensa Japanin epäpoliittisena symbolina. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.

Suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin matkailijoidenkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!

Huom. Saapumispäivän ohjelma voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta. Ei siis ole varmaa, että ehdimme tehdä kaikki ohjelmaan merkityt asiat saapumispäivänä (koskee myös tervetuloillallista, joka saattaa siirtyä seuraavaan päivään). Kaikki Tokion elämykset tulevat kuitenkin koettua, mutta osa kenties vasta seuraavina päivinä.

Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto

Päivän retki toteutetaan kävellen ja metrolla.  Aloitamme retken vierailemalla Asakusassa, vanhassa kaupunginosassa, joka sijaitsee "matalassa kaupungissa" Sumida-joen varrella, jossa näemme Sensojin temppelin ja Kaminarin portin (Ukkosen portin). Portti erottuu suurilla punaisilla lyhdyillään. Täällä saat vaikutelmia perinteisestä Tokiosta.

Asakussa on edelleen muutamia vanhoja, hyvin säilyneitä puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Poikkea hetkeksi Sensoiji-temppelin ympärillä oleville pienille sivukaduille, missä pienet välipalakojut houkuttelevat sekä makealla että suolaisella. Kokeile esimerkiksi vastapaahdettua senbeitä, kuuluisia japanilaisia pretzelejä, joita on monenlaisia makuja ja kokoja.

Jos haluat piristää keittiötäsi japanilaisilla keittiötarvikkeilla – tai jos haluat vain kokea ainutlaatuisen Tokio-elämyksen – kulje tovi kuuluisalla Kappabashidorilla, jonne pääset helposti temppeliltä kävellen. Kadulla myydään kaikkea keittiöpuuhiin liittyvää: muovisista ruokafiguureista kattiloihin, syömäpuikoihin, japanilaiseen keramiikkaan, valurautaisiin teekannuihin, vihreään teehen, teräviin veitsiin ja paljon muuhun. Asakusan jälkeen, aivan Sumida-joen toisella puolella, vierailemme Tokion korkeimmassa rakennuksessa; Skytree-televisiotornissa ja ihailemme tornin huipulta avautuvaa näkymää miljoonakaupunkiin.

Jatkamme Ginzan kaupunginosaan Ginza Linella, kaupungin vanhimmalla metrolinjalla, joka on lähes sata vuotta vanha. Ginza tarkoittaa "hopeaseppää" ja on useiden vuosien ajan ollut Tokion hienoin ostosalue. Kaikki kalliit merkkituotteet Japanista ja koko maailmasta ovat edustettuina täällä.

Kävelemme pitkin Ginzan eloisaa ja tyylikästä pääkatua, jossa ei vain shoppailevat ihmiset, vaan myös kiireiset liikemiehet kuuluvat katukuvaan. Ginza on kuuluisa usein epätavanomaisesta arkkitehtuuristaan kaikissa sen muodoissa: kaikkea futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistorakennuksiin. Tokion

arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta on monia mielipiteitä, mutta yksi asia on varma: Tokion kortteleihin ja eri alueisiin tutustuminen on kaikkea muuta kuin tylsää.

Ginzasta jatkamme kävellen kohti suurta Tokyo International Forum konferenssikeskusta, joka on rakennettu vuonna 1996. Rakennuksen suuri teräs- ja lasirakenne muistuttaa pitkän veneen runkoa.

Täällä järjestetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Täältä jatkamme edelleen kävellen ja vierailemme Keisarillisen palatsin vieressä olevassa puistossa, josta on näkymä palatsiin alueelle.

Päivä 4
Retki Hakonen kansallispuistoon

Lähdemme retkelle Hakonen kansallispuistoon, Tokiosta länteen. Kaunis ja majesteettinen Fuji-vuori on Japanin tunnetuin symboli ja yksi maan pyhimmistä paikoista. Jos sää sallii, vuoren voi nähdä matkalla monesta suunnasta. Fuji kohoaa 3 776 metriin ja on Japanin korkein vuori. Tulivuoren muovaamassa maisemassa, joka on vain 40 000 vuotta vanhaa, meitä odottaa risteily Ashijärvellä ja matka gondolihissillä ylös Komagatake-vuorelle. Ylhäältä on hienot näkymät Fujille. Palaamme Tokioon illalla.

Päivä 5
Tokio – Shinkansen luotijunalla Kiotoon. Shintotemppeli Fushimi Inari-taisha, Nishiki-tori ja Gionin geishakorttelit

Tokion modernista megalopolistunnelmista lähdemme vanhaan keisarilliseen kaupunkiin Kiotoon kuuluisalla japanilaisella luotijunalla, Shinkansenilla. Matkan varrella saamme käsityksen Japanin tiheästä asutuksesta, ja jos sää sallii, voimme nähdä vilauksen pyhästä Fuji-vuoresta matkan varrella. Hieman yli kahdessa ja puolessa tunnissa hurautamme 513 kilometrin matkan Kiotoon. Ennen kuin nousemme junaan, sinulla on mahdollisuus ostaa junaan "o-bento"; tyypillinen japanilainen lounaspaketti. O-bentoa on saatavilla useissa eri variaatioissa, ja se koostuu tyypillisesti riisistä ja erilaisista herkullisista lisukkeista – kalasta, lihasta, vihanneksista ja salaateista. Herkullista, eikä kovin kallista!

Saavuttuamme Kioton vanhaan keisarilliseen kaupunkiin iltapäivällä siirrymme metrolla hotelliimme. Majoitumme keskeisellä sijainnilla ja käytyämme hotellilla, aloitamme heti päivän retken. Menemme hieman Kioton keskustan ulkopuolelle ja vierailemme shintolaispyhäkössä Fushimi Inari-taishassa ja kävelemme temppelin pitkän oranssinpunaisten torii-porttien kujan läpi.

Voimakkaan värisiä portteja on satoja rinteessä, josta on näkymä koko Kioton alueelle. Oranssinpunaiset portit ovat kauniissa kontrastissa ympäröivän vihreän metsän kanssa.

Tänään käymme myös  Kioton kuuluisassa  Gion-kortteleissa. Gionin alueella Kamo-joen varrella on tunnelmallisia ruokapaikkoja perinteisten, hienovaraisten ja hillittyjen teehuoneiden rinnalla, joissa kaupungin kuuluisa geishaperinne elää. Jos olemme onnekkaita, näemme kenties joidenkin geishojen kulkevan kapeilla kaduilla kauniisiin ja kalliisiin kimonoihinsa pukeutuneina ja taidokkaasti meikkattuina.

Vierailemme myös kuuluisalla Nishikin torilla. Täältä löydät monia japanilaisen keittiön ainesosia kauniisti esiteltynä – hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, suolakurkkuihin, välipaloihin ja niin edelleen. Torikujat ovat värikäs kokemus, eikä täällä yleensä ole tavatonta saada kojulle pysähtyessään makunäytteitä.

Kiotossa on yli 1600 buddhalaista temppeliä ja 270 shinto-pyhäkköä. Lisäksi Keisarillinen palatsi, Shogunin Nijon linna, keisarilliset huvilat ja puutarhat sekä joukko Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa suuri japanilainen kaupunki, joka säästyi pommituksilta toisen maailmansodan aikana. Varmasti osin kaupungin ainutlaatuisten kulttuuriaarteiden ansiosta.

Päivä 6
Kioto. Retki Naraan, Nijo-linna ja Kultainen paviljonki

Suuntaamme kohti etelää ja Naraa, Japanin entistä pääkaupunkia. Narassa voimme nähdä joitakin maan vanhimpia ja vaikuttavimpia rakennuksia. Matkustamme Naraan junalla ja teemme kaupunkikierroksen kävellen ja/tai taksilla. Yksi kohteista on yksi maailman suurimmista puurakennuksista, Todaiji-temppeli, joka on yhtä korkea kuin 12-kerroksinen asuintalo ja jossa sijaitsee maailman suurin pronssiveistos, 22 m korkea Buddha. Käymme myös Kasuga Taishassa, 1 335 vuotta vanhassa shintopyhätössä. Tietä Kasuga Taishaan valaisee 3 000 kivi- tai pronssilyhtyä.. Naran puistoalueella kuljeskelee vapaana yli 1 000 peuraa, joista monet ovat niin kesyjä, että ne melkein varastavat ruoan kädestä.

Palaamme Kiotoon käymme vaikuttavassa ja hyvin säilyneessä Nijon linnassa. Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan  vaikutusvaltaisin mies. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä.

Päivän päätteeksi näemme vielä Kultaisen paviljongin. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, joka on palanut aikojen saatossa muutamaankin otteeseen, viimeiseksi vuonna 1950, jolloin häiriintynyt nuori munkki syttti sen tuleen.

Kultaisen paviljongin suosion ymmärtää, kun seisoo paviljongin edessä ja katselee, kuinka rakennus heijastuu kauniisti lammen vedestä.

Päivä 7
Kioto. Vierailu zen-puutarhassa ja Arashiyaman bambumetsikössä

Lähdemme paikallisjunalla Kioton läntiseen osaan ja käymme luonnonkauniilla Arashiyaman alueella, vuoren juurella. Vierailemme Unescon suojelemassa Tenryu-ji-temppelissä, joka on kuuluisa kauniisti maisemoidusta 1300-luvulta peräisin olevasta zen-puutarhastaan. Temppeli valmistui vuonna 1339 ja on osa japanilaisen buddhalaisuuden Rinzai-koulua. Kävelemme kauniilla bambupolulla, jossa metrin korkuinen bambumatto luo eksoottisen tunnelman, ja teemme kävelylenkin joen varrella.

Päivä 8
Shinkansen luotijunalla Hiroshimaan. Atomipommikupoli, Rauhanpuisto ja museo sekä Miyajiman temppelisaari

Hiroshima sijaitsee noin 300 km Kiotosta länteen. Elokuun kuudentena päivänä vuonna 1945 yhdysvaltalainen Enola Gay -pommikone pudotti Hiroshimaan atomipommin. Yli 130 000 ihmistä kuoli heti tai jonkin ajan kuluttua säteilyn aiheuttamiin sairauksiin. Tänä päivänä pystyssä on yksi ainoa  kupolinmuotoinen rauniorakennus muistuttamassa suuresta tuhosta. Tämän lähellä on kaunis rauhanpuisto, jossa palaa rauhanliekki, joka sammuu vasta, kun maailman kaikki ydinaseet on tuhottu. Käymme puistossa ja rauhan museossa.

Tämän päivän Hiroshima on rakennettu kokonaan uudelleen ja se eroaa suurimmasta osasta muita japanilaisia kaupunkeja. Hiroshima on rakennettu järjestelmällisesti ja kadut ovat leveitä. Tämä päivän Hiroshiman ilmapiiri on varsin avoin ja vierailijoihin suhtaudutaan ystävällisesti.

Syömme lounaan Hiroshimassa. Iltapäivällä lähdemme junalla Miyajiman temppelisaarelle ja loppumatkan saarelle kuljemme pienellä lautalla. Saaren edustalla kohtaamme kauniin japanilaisen näkymän. Vedessä ”kelluva” oranssinen torii -portti on kenties Japanin kuvatuin nähtävyys. Portti on ihmisen rakentama, mutta se on hienossa harmoniassa ympäristön kanssa. Torii-portti kuuluu Unecon-maailmanperintökohteisiin.

Yövymme Hiroshimassa.

Päivä 9
Shinkansen-luotijunalla Kagoshimaan. Sengan-en-puisto

Nousemme jälleen Shinkansen junaan ja suhautamme Kagoshimaan, joka sijaitsee Kyushun saarella. Kyushu on kolmanneksi suurin ja eteläisin Japanin neljästä pääsaaresta. Suora Shinkansen-yhteys Kagoshimaan avautui maaliskuussa 2011, mikä antaa meille hienon mahdollisuuden tutustua tähän vähemmän tunnettuun osaan Japania.

Kagoshimaa kutsutaan usein Japanin Napoliksi, sillä kaupunki on maan eteläisin iso kaupunki ja sijaitsee rannikolla, siellä vallitsee aurinkoinen ja leuto ilmasto sekä ihastuttava, rento tunnelma. Kaiken lisäksi Kagoshiman lähellä sijaitsee aktiivinen tulivuori, Sakurajima, joka on kaupungin vastine Napolin Vesuviukselle. Ei pelkästään Kagoshima, vaan koko Kyushu on tunnettu tuliperäisestä aktiivisuudesta.

Kagoshiman historian punainen lanka on Shimazu-klaani, joka hallitsi kaupunkia lähes 700 vuoden ajan – kokonaiset 29 sukupolvea. Kun Japani lähes 200 vuoden ajan oli suljettu ulkomaailmalta, Kagoshima oli ensimmäisiä paikkoja, joilla oli yhteys ulkomaihin. Vuosien ajan kaupunki oli myös tärkeä solmukohta kaupassa Kiinan kanssa, myös sen jälkeen, kun Japani virallisesti oli suljettuna ulkomaailman kontakteilta Tokugawa-hallinnon aikana (1603-1867). Paradoksaalisesti kyllä, täältä alkoi myös kapina shogunaattia vastaan, mikä johti lopulta siihen, että uusi, länsimaisten esikuvien mukainen aikakausi Japanissa vähitellen alkoi.

Saavuttuamme Kagoshimaan lähdemme saman tien ensimmäiselle retkelle. Käymme kauniissa japanilaisessa puutarhassa Sengan-enissä. Puutarha perustettiin 1658 Shimazu-klaanin kesäasunnoksi. Puutarha muokattiin nykyiseen muotoonsa 1848, ja jo pelkästään puutarhan sijainti on nerokas: sieltä on ainutlaatuiset näkymät yli merenlahden Sakurajima-tulivuorelle.

Sengan-enissa on mm. lampi, jossa uiskentelee isoja japanilaisia karppeja, bambulehto, vesiputous ja puro, jonka varrella Shimazu-klaani piti runojuhliaan. Kupillinen sakea asetettiin puroon, ja ennen kuin kuppi saavutti alajuoksulla odottavat osallistujat, heidän tuli laatia haikuruno. Sengan-enissä on myös museo Japanin varhaisimmalta teollistumisen ajalta. Teollistuminen sai alkunsa juuri tässä osassa maata.

Päivä 10
Kagoshima. Sakurajiman tuliperäinen saari, jalkakylpy, kamikazemuseo, samuraikortteli ja hiekkakylpy Ibutsukissa

Menemme lautalla Sakurajiman saarelle ja tulivuorelle. Maisema on kuun pintaa muistuttavaa laavakenttää. Tutkijat seuraavat silmä kovana tulivuoren jokaista pienintäkin liikahdusta – kaupungin läheisyyden takia se on ehdottoman tärkeää.

Kokeilemme tyypillistä kagoshimalaista jalkakylpyä nimeltä ashi-yu. Samalla kun annamme jaloillemme hyvin ansaitun lepohetken, nautimme kupillisen vihreää teetä ja lataamme akkuja loppupäivän ohjelmaa varten. Käymme kamikaze-lentäjien rauhanmuseossa Chiranin kaupungissa, jossa koulutettiin lentäjiä toisen maailmansodan aikana – sodan viimeisinä päivinä myös kamikaze-lentäjiä. Chiran oli Okinawan taistelun tärkein lentotukikohta, ja useat sadat itsemurhalentäjät nousivat täältä ilmaan epätoivoisena yrityksenään muuttaa vielä sodan kulku. Museossa on esillä joitakin lentokoneita – lähinnä torpedoja ja siipiä – sekä joitakin lentäjien henkilökohtaisia tavaroita, kuten kirjeitä, testamentteja ja valokuvia.

Chiran on ollut myös muunlaisten taistelijoiden kotipaikka, mutta silloin on siirryttävä ajassa pidemmälle taaksepäin: kyseessä ovat historialliset samurait. Kaupungissa on säilynyt samurai-kortteli, noin 700 m pitkä katu, jota samuraiden talot ja puutarhat reunustavat molemmin puolin. Talot ovat noin 250 vuotta vanhoja ja kuuluivat tämän erityisen sotilaiden ja hallitsijoiden luokan viimeisille edustajille. Samuraiden kausi päättyi 1870-luvulla, kun Japani modernisoitui.

Aikamatkan jälkeen sukellamme johonkin aivan muuhun – nimittäin hiekkaan! Ibusukin rannikkokaupungin hiekka lämpiää maanalaisten kuumien lähteiden vaikutuksesta ja sisältää suolaa. Väitetään, että se helpottaa oireita reumatismissa ja parantaa verenkiertoa. Teemme kuten muutkin: annamme haudata itsemme hiekkaan niin, että vain pää näkyy. Vartin rentoutumisen jälkeen nousemme ylös hiekkavuoteiltamme ja huuhdomme hiekan pois kylvyssä. Palaamme hotellille virkistäytyneinä.

Päivä 11
Shinkansen-junalla Osakaan. Dotontorin ostoskatu ja läksiäisillallinen

Tänään ohjelmassa on Osaka, Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Yhdessä Koben ja Jokohaman kanssa Osaka on yksi Japanin tärkeimmistä satamakaupungeista ja on pitkään ollut yksi maan vilkkaimpia ja rikkaimpia kauppakaupunkeja. Kuten monet Japanin kaupungeista, myös Osaka tuhottiin toisen maailmansodan aikana pahoin, joten alkuperäisestä Osakasta ei ole paljonkaan jäljellä. Sitä vastoin Osakan arkkitehtuuri on ehkä Japanin kiinnostavinta ja kokeilevinta.

Osaka tunnetaan myös ruoasta. Kaupunkia pidetään yhtenä Japanin gastronomisista keitaista. Erityisesti Osakaan liitetään ruokalaji nimeltä okonomiyaki, joka on eräänlainen japanilainen lettu, joka valmistetaan pöydässä. Täytteeksi voi valita kaikkea mahdollista mustekalasta vihanneksiin ja lihaan. Teemme kävelykierroksen vilkkaalla Dotonbori-kadulla, joka seurailee Dotonbori-kanavaa. Kadun lukemattomat putiikit, teatterit ja pienet ruokapaikat houkuttelevat väkeä läheltä ja kaukaa.

Osakassa on hyvät ostosmahdollisuudet. Kysy neuvoa matkanjohtajalta, jos etsit jotakin tiettyä. Kaupungin junat ja metrot vievät nopeasti ja luotettavasti perille, joten omatoiminen kulkeminen on helppoa.

Jos mieluummin matkaat ajassa taaksepäin Japaniin, jossa elivät uskolliset ja ylpeät samurait, voit vierailla vaikuttavassa Osakan linnassa, jolla oli merkittävä rooli Japanin yhtenäistymisessä 1500-luvulla. Nykyinen linna on jäljennös alkuperäisestä, 1583 valmistuneesta linnasta. Rakentamiseen meni kolme vuotta ja siihen osallistui 100 000 miestä. Osakan linna on palanut ja rakennettu uudestaan useita kertoja, se myös vaurioitui toisessa maailmansodassa. Linnaa on kunnostettu viimeksi vuonna 1997. Linnassa on mielenkiintoinen näyttely Osakasta. Linna nähdään elokuvaohjaaja Kurosawan kuuluisassa samurai-elokuvassa sekä Shogun tv-sarjassa, joka valmistui 1980-luvun alkupuolella. Sarja perustuu James Clavellin samannimiseen romaaniin.

Illalla kokoonnumme yhteiselle läksiäisillalliselle.

Päivä 12
Osaka. Kotimatka.

Lentoaikataulusta riippuen, sinulla voi olla hieman omaa aikaa Osakassa ennen kuin ajamme lentokentälle ja kotimatka alkaa.

Päivä 13
Saapuminen Helsinkiin

Shinkansen luotijuna

Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junassa ei ole ravintolavaunua, mutta pientä syötävää ja juotavaa voi ostaa vaunuosastoja kiertävästä myyntikärrystä. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin. 

 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.498€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
548€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Tokio/Osaka – Helsinki (välilaskut) turistiluokassa
  • Majoitus 10 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden hotelleissa
  • Aamiaiset päivinä 3-12
  • Lounas matkapäivinä 3, 4, 6, 8 ja 10
  • Illallinen 2 ja 11
  • Junamatkat Shinkansen luotijunalla: Tokio – Kioto – Hiroshima – Kagoshima - Osaka
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

 

Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu 
  • Muut ruokailut ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Valuutta ja luottokortit

Japanin valuutta on jeni (JPY). Kansainväliset luottokortit (VISA, Master, AMEX ja Diners) yleistyvät Japanissa kovaa vauhtia, mutta edelleen suosittelemme ottamaan matkalle mukaan jonkin verran käteistä. Pankeissa ei yleensä ole kansainväliset luottokortit hyväksyviä automaatteja. Sen sijaan Seven Eleven -kaupoissa on usein kansainväliset luottokortit hyväksyvät ATM-automaatit.

Yöpymiset

Tokio 3 yötä
Kioto 3 yötä
Hiroshima 1 yö
Kagoshima 2 yötä
Osaka 1 yö

Japanin suurkaupungeissa hotellihuoneet ovat usein kooltaan pieniä, joten esim. matkalaukkusäilytystilaa voi olla niukasti.

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Liikkuminen matkan aikana ja matkatavarat

Käytämme matka aikana paljon julkisia kulkuvälineitä: mm. metroa ja luotijunaa.

Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.

Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.

Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla. Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).

Matkustamme tällä matkalla 4 päivän aikana nopeilla luotijunilla lähes 1900 kilometriä. Tokiosta Kiotoon ja Kiotosta Osakaan. Ota mukaan reppu tai kassi, johon voit pakata Hiroshimassa ja Kagoshimassa noin 3,5 päivän aikana tarvitsemasi vaatteet ja muun tarpeellisen. Kannat itse laukkua, joten pakkaa mahdollisimman kevyesti.

 

Kiva tietää

Kirjavinkkejä:
Haruki Murakami, Suuri lammasseikkailu (1982)
Norwegian Wood (1987)
Kafka rannalla (2002)
Kawabata, Lumen maa (2012)
Mia Kankimäki, Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin (2013)

Leffavinkkejä:
Kurosawa, Seitsemän samuraita
Coppola, Lost in Translation

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Albatrosin Japani Matka Japaniin oli mielenkiintoinen, monipuolinen ja onnistunut. Matkakohteet oli valittu hyvin ja siirtymiset paikasta toiseen olivat sujuvia. Kahden viikon aikana ehti nähdä ja kokea paljon. Suorat lennot molempiin suuntiin lisäsivät matkan mukavuutta ja erityistä innostusta herätti paluumatka Pohjoisnavan kautta. Hotellit oli valittu hyvin: hyvät sijainnit ja riittävän siistit. Vapaa-aikaa oli sopivasti. Lokakuu oli hyvä aika matkustaa. Ruskaa ei valitettavasti vielä ollut, mutta sää oli miellyttävän lämmin ja kesäinen. Matkanjohtaja oli mukava ja ohjasi ryhmää hyvin ja kärsivällisesti. Matkanjohtaja loi mukavan ja sopivan rennon tunnelman matkalle. Allergiat oli ilmoitettu ravintoloihin jo ennalta, mikä oli todella positiivinen yllätys! Matkanjohtaja järjesti myös ylimääräisiä aktiviteetteja, mm. mahdollisuuden kokeilla kimonoja ja vierailla onsen-kylpylässä. Ennen matkaa odotuksena oli, että matkan aikana saisi paljon tietoa itse maasta, sen kulttuurista, historiasta, ruoasta, uskonnosta ja vierailluista kohteista. Tietojen etsiminen jäi kuitenkin melko pitkälti oman aktiivisuuden varaan. Vierailluista kohteissa toki jaettiin usein esitteitä, joissa kohteista oli kerrottu englanniksi. En ollut ymmärtänyt, ettei matkanjohtaja ole siis matkaopas. Tämä pitäisi paremmin kertoa Albatrosin sivuilla, ettei matkanjohtajaan kohdistu turhia paineita ja toisaalta itse ymmärtäisi varata vaikka nettiyhteyden matkan ajaksi.
Date published: 2023-11-06
Rated 4 out of 5 by from Japanin matka Takaisin 29.10.
Date published: 2023-11-03
Rated 5 out of 5 by from Ehdittiin tehdä paljon kaikkea Pidin siitä, että ohjelma oli suunniteltu siten, että emme jääneet liian pitkäksi aikaa yhteen paikkaan, jotta kerkesimme nähdä monia hienoja paikkoja. Minua juuri kiinnostaa vähemmän taustatieto ja historia ja haluan vain pystyä nähdä paljon hienoja kohteita. Siksi tämä oli juuri mitä toivoinkin. Vapaa-aikaa olisi voinut olla pikkuriikkisen vähemmän (ja enemmän opastettua), mutta onnistuin keksimään vapaa-ajallekkin hyvin tekemistä niin minulla oli onnistunut matka. Ohjelmaa kuitenkin oli hyvä määrä ja on hyvä, että on myös sopivasti vapaa-aikaa. Koko porukka ja matkajohtaja sekä assintentit olivat todella mukavia!
Date published: 2023-10-31
Rated 5 out of 5 by from Mielenkiintoinen matka Olin matkalla syksyllä. Sää oli kuin kesällä. Olin kaikin puolin tyytyväinen. Monipuolinen ohjelma ja nähtiin paljon.
Date published: 2023-10-30
Rated 4 out of 5 by from Tiukalla päiväohjelmalla hyvä otos Japanista Osallistuin Albatrossin Japani -matkalle huhti-toukokuussa 2023. Tiukalla päiväohjelmalla saimme suhteellisen hyvän kuvan Japanista Tokio-Kioto-Nara-Hakone-Hiroshima-Osaka-Kagoshima -alueella. Opas Aleksi Järvelä Japanin-tuntijana toi lisäarvon matkaohjelmaan historia- ja yhteiskuntatietoineen & Japanista. Kuljetukset sujuivat, ja opas pystyi tarvittaessa sovittamaan matkaohjelman aikatauluja uudestaan. Myös paikalliset matkaoppaat ammattitaitoisia. Paljon kävelyä (7-14 km päivittäin lukuunottamatta paria bussiretkipäivää), joka tuntui illalla myös jaloissa. Matkaseurue toimi kuten ryhmämatkalla kuuluukin - ei myöhästymisiä lähdöistä. Omaa aikaa matkalla voisi olla enemmänkin. Säät suosivat, hyvä vuodenaika matkustaa. Vierailukohteet mielenkiintoisia, en osaa sanoa, minkä jättäisin pois, minkä lisäisin. Osakan vierailuosuus jäi tosin minimaaliseksi. Lennot välilaskuineen pitkät, matkustusaika suuntaansa noin vuorokauden. Kun Finnairin lentoaikataulut vakiintuvat jälleen, voisiko käyttää suoria lentoja?
Date published: 2023-05-16
Rated 4 out of 5 by from hieno matka Matkan sisältö oli hieno ja matkanjohtaja oli huippuhyvä. Ongelma oli matkan ajoitus: golden week eli japanilaisten lomaviikko, jonka vuoksi matkaohjelmamme piti ad hoc laatia uusiksi, koska junalipuja jne. ei ollut tarjolla suunnitelman mukaisesti. Matkanjohtajamme onnistui luovimaan upeasti tuon tilanteen keskellä. Mutta vahva suositus: älkää järjestäkö matkoja juuri japanilaisten suosittuun loma-aikaan (se on tiedossa ja joka vuosi samaan aikaan)! Lentomatkat vaihtoineen olivat turhan pitkiä, olisin arvostanut Finnairin suoria lentoja.
Date published: 2023-05-09
Rated 5 out of 5 by from Japanista Japaniin Huhti-toukokuun vaihteeseen sijoittunut Albatrosin Japani oli mahtava seikkailu japanilaiseen mielenmaisemaan ennen ja nyt. 12 päivään mahtui 5 hyvin erilaista kaupunkia. Tokio-Kioto-Hiroshima-Kagoshima-Osaka. Jokaisessa kohteessa oli valittu hyvin mielenkiintoisia vierailukohteita. Paljon tietysti jäi näkemättä esim Tokiossa, mutta en olisi halunnutkaan siellä kolmea päivää pidempään olla. Ohjelma oli joka päivä tiukka, aamuvarhaisesta iltamyöhään ja askelia tuli kymmeniä tuhansia, mutta ei niistä yksikään ollut turha. Hotellien kuntosalit saivat tällä kertaa jäädä väliin, sillä päivän virallisen ohjelman jälkeen oli jo tarve levätä. Matkaoppaana oli todellinen Japanin tuntija, joka kertoi maasta todella mielenkiintoisesti monelta kantilta, niin historiasta kuin mykypäivästäkin. Upea ja rikastuttava kokemus Japanista ja japanilaisista. Ainoa harmi on, että lennot Japaniin ovat tuskastuttavan pitkät ja puuduttavat. Silti hyvin kaikki pääsivät heti ensimmäisestä päivästä ja aamusta liikkeelle iloisin mielin. Loistava ryhmä, jossa ei tullut mitään ongelmia. Ja vielä uudestaan täytyy kiittää huippuhyvää opasta, Aleksia, todellinen Japani-tietoteos.
Date published: 2023-05-08
Rated 4 out of 5 by from Unescon maailmanperintökohteita ja ruohonjuuritason Japania Matka Japaniin oli hieno ja tiivistunnelmainen kokemus itselle kuitenkin melko tuntemattomasta kulttuurista. Kiertomatka tarjosi näkymää useisiin eri kohteisiin ja kaupunkeihin. Lähtijän on syytä varautua pitkiin kävelymatkoihin ja liikkumiseen julkisilla liikennevälineillä. Oli ehdottomasti yksi matkan suurimpia anteja kokea suurkaupungin arkisen metron ruuhkat ja luotijunat eväslaatikoineen, lauttamatkat ja kävelyt - kaikki ohjatusti ja kokeneen oppaan opastamana. Matka huhti- toukokuun taitteessa ajoittui Japanin ns. Golden week -ajankohtaan, jolloin koko Japani lomaili. Se aiheutti muutoksia matkaohjelmaamme, mutta suomalainen opas (Aleksi Järvelä) selvitti tilanteet aivan loistavasti. Tikuilla syöminen tuli nopeasti rutiiniksi ja saatiin maistaa monet eteläisen Japanin alueiden yllättävänkin erilaiset ruokakulttuurit. Japanilaisten loppumaton ystävällisyys ja kaikkien kaupunkien siisteys tekivät vaikutuksen. Turvallisuustekijöitä ei tarvinnut ajatella ollenkaan, mutta yhtenä ryhmänä eteneminen oli vakuutus ihmisvilinään eksymistä vastaan. Lennot eivät olleet suoria, vaan reiteillä oli vaihdot, paluumatkalla jopa hieman liiankin tiukalla vaihtoajalla. Mainiona bonuksena kuitenkin menomatkallamme välilasku Etelä-Korean Souliin, josta ei matkasuunnitelmassa ollut etukäteen mainintaa.
Date published: 2023-05-07
  • y_2024, m_2, d_29, h_9
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.38
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_64
  • loc_fi_FI, sid_JPRTR02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja