Suuri Vietnamin kierros

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Monitahoinen ja ystävällinen maa pohjoisesta etelään. Iso joukko elämyksiä harvemmin kuljetuilla poluilla.

Matka yhdistää parhaalla tavalla tunnetut nähtävyydet mielenkiintoisiin kohteisiin maan vähemmän tunnetuissa kolkissa. Pohjoisesta etelään paneudumme Vietnamin kaikkiin puoliin; julmasta sotahistoriasta Ranskan siirtomaavallan aikaisiin kaupunkeihin, etnisten vähemmistöjen asuttamiin pieniin vuoristokyliin ja ainutlaatuisiin luontoelämyksiin, kuten Unescon suojelemaan Halonginlahteen ja jättiläismäisiin tippukiviluoliin.

Maittava vietnamilainen keittiö toimii matkan punaisena lankana. Useimmat ateriat sisältyvät matkan hintaan, ja pääsemme itsekin kokeilemaan kokkaustaitojamme ruoanlaittokurssilla.

 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Vietnamin dong

Päiväohjelma 20 päivää
Päivä 1
Lento Helsinki - Hanoi, Vietnam
Päivä 2
Saapuminen Hanoihin - polkupyörätaksikierros vanhassakaupungissa ja tervetuloillallinen
Päivä 3
Hanoi - Ho Chi Minhin mausoleumi, Yhden pilarin pagodi, ravintola KOTO ja vesinukketeatteri
Päivä 4
Hanoi - Halonginlahti - miniristeily
Päivä 5
Halonginlahti - Hanoi - maalaiselämää ja vierailu paikallisen perheen luona
Päivä 6
Hanoi - Mai Chau -laakso - vaellusretki etnisten vähemmistöjen asuttamiin kyliin
Päivä 7
Mai Chau - veneretki tekojärvellä ja vierailu kalankasvattamossa - kevyt kävelyretki riisipeltojen ja muiden viljelysten keskellä
Päivä 8
Mai Chau – rannikkokaupunki Vinh - kaunis ajoreitti pitkin legendaarista Ho Chi Minh -tietä pitkin
Päivä 9
Vinh - Dong Hoi - Ho Chi Minhin syntymäpaikka ja lapsuudenkoti, koskemattomia luonnonalueita ja maailman suurin tippukiviluola
Päivä 10
Dong Hoi - risteily maanalaisella joella Phoung Nhan kansallispuistossa - rentoutumista rantakohteessa
Päivä 11
Dong Hoi - Hué - Vinh Moc -tunnelit ja demilitarisoitu alue, entinen Pohjois- ja Etelä-Vietnamin raja
Päivä 12
Hué - Kaupunkikierros: mm. risteily Parfyymijoella, linnoitus ja keisarilliset mausoleumit
Päivä 13
Hué - Danang - Hoi An - kaunis reitti läpi Hai Vanin solan, kaupunkikävely Hoi Anissa
Päivä 14
Hoi An. Puolipäiväretki pyöräillen Kim Bongin saarella, sis. lounaan. Iltapäivä omaa aikaa.
Päivä 15
Hoi An - ruoanlaittokurssi ja omaa aikaa
Päivä 16
Hoi An - Danang - lento Ho Chi Minh Cityyn - Cai Be
Päivä 17
Mekongjoen suisto, risteily Mekongjoen suistossa ja ajomatka Ho Chi Minh Cityyn
Päivä 18
Ho Chi Minh City - Cu Chin tunnelit, kaupunkikierros ja läksiäisillallinen
Päivä 19
Ho Chi Minh City - aamukävely, omaa aikaa ja kotimatka
Päivä 20
Saapuminen Helsinkiin

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
3.598€
Helsinki
3.598€
Helsinki
3.598€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Muutokset päiväohjelman järjestykseen ovat mahdollisia.

Päivä 1
Lento Helsinki - Hanoi, Vietnam

Matkalla on välilasku ja koneenvaihto.

Päivä 2
Saapuminen Hanoihin - polkupyörätaksikierros vanhassakaupungissa ja tervetuloillallinen
Tervetuloa Vietnamiin!

Saavumme Hanoin lentokentälle iltapäivällä ja ajamme hotellille. Meillä on hieman aikaa virkistäytyä, ennen kuin lähdemme katselemaan vanhaakaupunkia polkupyörätaksin kyydistä. Nousemme kyydistä viihtyisän ravintolan luona ja syömme yhteisen tervetuloillallisen. Yöpyminen Hanoissa.

*Lennon saapumisajasta riippuen pyöräretki voi olla päivänä 3.

Päivä 3
Hanoi - Ho Chi Minhin mausoleumi, Yhden pilarin pagodi, ravintola KOTO ja vesinukketeatteri
Ho Chi Minh

Päivän aikana tutustumme lähemmin joihinkin pääkaupungin lukuisista nähtävyyksistä. Aloitamme Ho Chi Minhin vaikuttavasta mausoleumista, jossa 1969 kuolleen maan isän maalliset jäännökset lepäävät. Vierailemme Ho Chi Minhin talon luona, joka sijaitsee mausoleumin takana. Pieni talo on rakennettu pilarien varaan kuten perinteiset vietnamilaiset maalaistalot. Talo, joka on säilytetty siinä kunnossa kuin Ho Chi Minh sen jätti, sijaitsee idyllisesti hyvin parturoidussa puutarhassa ja kalaisan lammen rannalla.

Tutustumme seuraavaksi joihinkin Hanoin uskonnollisista nähtävyyksistä. Yhden kaupungin tunnetuimmista pagodeista, Yhden pilarin pagodin, rakennutti keisari Ly Thai Tong 1049 erään armollisen jumalattaren kunniaksi, joka ilmestyi hänelle ja lupasi pojan perilliseksi. Pagodi on valmistettu puusta ja seisoo yhden ainoan kivipilarin varassa. Se symboloi lootuksen kukkaa, joka kohoaa ylös lootuslammesta.

Kävelemme pitkin kapeita katuja, katselemme katuelämää lähietäisyydeltä ja ohitamme mm. lammen, jossa lojuu yhä maahan syöksyneen amerikkalaisen lentokoneen hylky kuin muistomerkkinä sodan tuhoista.
Nautimme lounaan paikallisessa ravintolassa.

Lounaan jälkeen käymme Kirjallisuuden temppelissä, joka on yksi Vietnamin parhaista esimerkeistä perinteisestä arkkitehtuurista. Kirjallisuuden temppeli rakennettiin vuonna 1070 keisari Ly Thanh Tongin toimesta kiinalaisen filosofin Kungfutsen kunniaksi. Temppelin ympäristöön perustettiin 1076 Vietnamin ensimmäinen yliopisto, jossa mandariinien pojat kasvatettiin tuleviin tehtäviinsä. Keisari Le Thanh Tong määräsi vuonna 1484, että jokaista tohtorinarvon saavuttanutta nuorta miestä tulee kunnioittaa hakkaamalla tämän nimi kivitauluun. Tohtorinarvon saavuttaminen ei kuitenkaan ollut helppoa, ja 1442–1778 seinään kiinnitettiin vain 82 kivitaulua.

Ajamme vielä Hoan Kiem -järvelle, joka on kuin rauhallinen keidas keskellä vilkasta Hanoita. Pienellä saarella Hoan Kiem -järven pohjoispuolella sijaitsee turkoosinvärinen Ngoc Sonin temppeli (Jadevuori-temppeli), jonka rakentaminen aloitettiin vuonna 1700. Saarelle pääsee pitkin punaiseksi maalattua puusiltaa. Kaupunkikierros päättyy vesinukketeatteriesitykseen. Vesinukketeatteri on perinteinen pohjoisvietnamilainen nukketeatterin muoto, joka on yli 1000 vuotta vanha.

Illalla syömme yhdessä illallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 4
Hanoi - Halonginlahti - miniristeily
Halonginlahti

Vaihdamme kaupunkielämän lumoavaan luontoon ja lähdemme miniristeilylle Unescon suojelemalle Halonginlahdelle. Ajamme bussilla ohi riisipeltojen, jokien ja maanviljelyalueen, kunnes saavumme lahdelle. Tyynestä, sinivihreästä merestä kohoaa 3 000 karstikukkulaa, jotka ovat kasvillisuuden peittämiä.

Nousemme perinteisen vietnamilaisen džonkin kyytiin. Alus on kotimme seuraavan vuorokauden ajan. Majoitumme hytteihimme, jonka jälkeen voimme nauttia maisemista kaikessa rauhassa ja antaa miehistön pitää meistä huolta. Hyteissä on oma suihku ja wc.

Päivä 5
Halonginlahti - Hanoi - maalaiselämää ja vierailu paikallisen perheen luona
Halonginlahti

Tänään aamukahvi on mukava ottaa mukaan aluksen kannelle ja katsella ympäröiviä maisemia ja veneitä.

Nauttiessamme aamiaista alus palaa takaisin rantaan. Palaamme takaisin Hanoihin, ja jälleen reitti kulkee läpi vehreiden maisemien. Matkan varrella pysähdymme pienessä kylässä, jossa käymme kylässä paikallisen perheen luona. Pääsemme kurkistamaan maalaiselämään ja kuulemme arjen askareista.

Päivä 6
Hanoi - Mai Chau -laakso - vaellusretki etnisten vähemmistöjen asuttamiin kyliin
Mai Chau Eco Lodge

Sanomme näkemiin Hanoille ja suuntaamme vuorille Hanoin lounaispuolelle. Ensin ajamme nykyaikaisia moottoriteitä pitkin läpi Hanoin uusien kaupunginosien, joita leimaavat kerrostalot, ostoskeskukset ja modernit toimistorakennukset – ero vanhaankaupunkiin on huomattava. Pian olemme maantiellä, joka vie meidät läpi maanviljelysalueiden ja pienempien taajamien. Määränpäämme on Mai Chaun vuoristokylä, jonne ajomatka kestää noin neljä tuntia. Viimeinen etappi kulkee läpi kauniiden maisemien: kalkkikivimuodostelmia ja kallioita, jotka kohoavat yli peltojen.

Vietnamissa elää kaiken kaikkiaan 54 eri kansaa. Suurimman ryhmän (n. 90 %) muodostavat kinh-vietnamilaiset. Muista 53 kansasta puhutaan yleensä etnisinä vähemmistöinä, joihin kuuluu esim. paimentolaisia. Mai Chaussa ja lähiseudun kylissä saamme tilaisuuden tutustua etnisten vähemmistöjen elämäntapaan ja maanviljelyyn vuoristoseudulla.
Luonto täällä on yksinkertaisesti todella kaunista maalauksellisine terassiviljelmineen, joita vuorenhuiput ympäröivät. Bussi vie meidät alueelle, sitten jatkamme jalkaisin. Vaellus on suhteellisen kevyt, sillä reitti kulkee tasaisessa maastossa pitkin pikkuteitä ja polkuja. Aloitamme seikkailumme vuorilla vierailemalla taidon-kansan kylässä, jossa talot on useimmiten rakennettu paalujen varaan. Kotieläimet elävät talojen alla ja siellä säilytetään myös sato. Syömme lounasta kylässä, minkä jälkeen lähdemme retkelle matkanjohtajan ja paikallisoppaan kanssa. Laakso, jonka läpi kulkee Xiajoki, on unohtumaton näky. Tämän jälkeen ajamme Mai
Chau -laaksoon, jossa viehättävä lomahotellimme sijaitsee.
Mai Chaussa saadaan kaksi riisisatoa vuodessa. Ensimmäinen kylvö tapahtuu helmikuussa, ja sato korjataan kesäkuussa. Toinen kylvö tehdään heinäkuussa, ja sato korjataan marraskuussa. Oleskelumme aikana Mai Chaun pelloilla on aina väkeä työssä. Riisin lisäksi täällä viljellään lukuisia muita kasveja, joten nähtävää riittää.
Asumme Mai Chau Eco Lodgessa, joka on rakennettu pienelle kukkulalle, jolle tyylikkäästi sisustetut bungalowit on sijoitettu riveihin, joten kaikilla on kauniit näkymät laaksoon. Valtaosa henkilökunnasta edustaa etnisiä vähemmistöjä, ja he yrittävät tehdä parhaansa tehdäkseen oleskelustasi niin mukavan kuin mahdollista. Varautukaamme kuitenkin siihen, ettei kaikki tapahdu yhtä rivakasti kuin mihin olemme tottuneet. Saavuttuamme perille lodgeen meidät ohjataan huoneisiimme. Sen jälkeen on aikaa tutustua paikkoihin tai vaikka istua terassilla ja nauttia näkymistä. Illalla kokoonnumme illalliselle ravintolaan ja hieman myöhemmin saamme nauttia paikallisesta kansanperinteestä lähikylien asukkaiden esittämänä.

Päivä 7
Mai Chau - veneretki tekojärvellä ja vierailu kalankasvattamossa - kevyt kävelyretki riisipeltojen ja muiden viljelysten keskellä
Hoa Binh -järvi

Päivän alkajaisiksi matkaamme bussilla Hoa Binh -järvelle, joka sijaitsee n. 25 km:n päässä Mai Chausta. Järvi syntyi, kun seudulle 1970-luvulla rakennettiin vesivoimala. Hoa Binh -järvelle on ollut pitkään hankala päästä ja sinne on vasta nyt rakennettu kunnon tie. Se antaa meille mahdollisuuden käydä tällä kauniilla alueella, joka on yhä suhteellisen tuntematon. Lähdemme pienillä veneillä järvelle, käymme kalastajakylässä ja tutustumme lähemmin paikalliseen kalankasvattamoon. Kalkkikivivuoret ja viidakko ympäröivät järveä – erilaista!
Siirrymme seuraavaksi muong-vuoristoheimon kylään. Lounaalla maistelemme paikallista ruokaa ja vatsat sopivasti täynnä kävelemme läpi peltojen pitkin polkuja ja pikkuteitä aina naapurikylään saakka.

Palaamme lomahotelliimme, jossa loppupäivä on omaa aikaa. Halukkaat voivat lähteä iltapäivällä vielä pyöräretkelle.

Päivä 8
Mai Chau – rannikkokaupunki Vinh - kaunis ajoreitti pitkin legendaarista Ho Chi Minh -tietä pitkin
Mai Chau

Lähdemme Mai Chausta mielenkiintoiselle bussimatkalle, joka kulkee läpi Vietnamin koskemattomien alueiden. Seuraavat päivät matkaamme kaukana massojen reiteiltä ja pääsemme kokemaan aidon, perinteisen Vietnamin. Ajamme pitkin vanhaa maantietä, joka oli osa Vietnamin sodan aikaista huoltoreittiä: reittiä pitkin kuljetettiin Pohjois-Vietnamista tarvikkeita vallankumouksellisille Vietkong-sisseille tuolloiseen Etelä-Vietnamiin. Reitti nimettiin Ho Chi Minhin huoltotieksi ja täällä Pohjois-Vietnamissa se kulki vuorten ympäröimissä laaksoissa läpi viidakoiden ja maanviljelysalueiden. Kun Ho Chi Minhin huoltotie lähestyi Etelä-Vietnamin rajaa, tie muutti suuntaa ja kulki läpi Laosin ja jatkui Kambodžaan, josta tarvikkeet saatiin ujutettua Etelä-Vietnamiin. Huolimatta kiivaista ilmapommituksista erityisesti Laosissa ja Kambodžassa amerikkalaisten ei onnistunut pysäyttää tarvikekuljetuksia etelään.


Tänä päivänä reitti, joka kantaa maan isän nimeä, on korjattu ja on erinomaisessa kunnossa. Nimi on muutettu muotoon Ho Chi Minh -tie. Rannikkoa pitkin kulkevaan valtatie ykköseen verrattuna täällä ei ole paljonkaan liikennettä. Maisemat ovat vaihtelevat ja maalaukselliset, kun matkaamme läpi laaksojen ja viidakon jokia seuraillen, koko ajan vuorten ja kalkkikivimuodostelmien ympäröiminä. Matkan varrella pysähdymme pienissä kylissä, joissa käymme kouluissa ja verstaissa ja katselemme lähemmin paikallista elämäntapaa. Syömme lounasta Tan Kyn kylässä, josta Ho Chi Minhin huoltotie sai alkunsa. Ennen kuin jatkamme matkaa etelään, käymme voiton muistomerkillä. Iltapäivän kuluessa käännymme kohti rannikkoa ja yövymme Vinhin satamakaupungissa. Illalla syömme yhdessä eräässä kaupungin hyvistä ravintoloista.

Päivä 9
Vinh - Dong Hoi - Ho Chi Minhin syntymäpaikka ja lapsuudenkoti, koskemattomia luonnonalueita ja maailman suurin tippukiviluola
Paratiisi-luola

Tänään seikkailu jatkuu pitkin vanhaa Ho Chi Minhin huoltotietä. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on lähellä Kim Lieniä sijaitseva Senin kylä, joka on Ho Chi Minhin syntymäpaikka. Täällä hän eli ensimmäiset viisi vuotta, kunnes perhe muutti keisarilliseen Huéen. Kylään on rakennettu kopio alkuperäisestä bambumajasta, joka oli perheen koti. Kylässä on myös pieni museo, jossa käymme.
Suuntaamme jälleen sisämaahan ja takaisin Ho Chi Minhin huoltotielle, jota pitkin ajamme etelään päin. Alueella on lukuisia kalkkikivivuoria ja -kallioita, jotka muodostavat hienot kulissit vihreille riisipelloille. Seudun monissa kalkkikivimuodostelmissa piilottelee lukemattomia luolia ja onkaloita, ja paikka on varsinainen geologinen Eldorado. Alueelta on löytynyt yli 400 luolaa ja onkaloa, ja asiantuntijoiden mukaan niitä on vielä paljon enemmän. Osa alueesta on kansallispuistoa.

Vuonna 2005 puiston työntekijät löysivät sattumalta aukon kaukaisessa vuorenseinämässä. Se oli sisäänkäynti yhteen maailman suurimmista luolastoista, jota pitkin on päästy reilut 40 km vuoren sisään. Vuonna 2009 luola avattiin yleisölle. Puista siltaa pitkin pääsee vuoren sisään ja maagiseen Paratiisi-luolaan. Meitä odottaa täällä maanalainen maailma! Yhdestä lentoaseman aulan kokoisesta luolasta avautuu aina seuraava. Miljoonia vuosia vanhat kivimuodostelmat luovat lähes epätodellisen tunnelman, ja kävijästä tuntuu siltä, kuin olisi matkannut maapallon sisuksiin. Emme kuitenkaan kulje koko luolaston läpi, vaan ihailemme sitä noin kilometrin verran.

Tämän jälkeen on aika nauttia lounasta paikallisessa ravintolassa. Sitten jatkamme matkaa Dong Hoin rannikkokaupunkiin ja ihastuttavaan rantahotelliimme Sun Spa Resortiin.

Päivä 10
Dong Hoi - risteily maanalaisella joella Phoung Nhan kansallispuistossa - rentoutumista rantakohteessa
Phoung Nhan kansallispuisto

Teemme aamupäiväretken Phoung Nhan kansallispuistoon. Reitti kulkee läpi kauniiden maisemien, joita leimaavat riisipellot, viidakko ja kalliomuodostelmat. Kohteemme on Phoung Nhan luolat, jotka – toisin kuin Paratiisi-luola – on tunnettu jo satoja vuosia. Luolista on löytynyt merkkejä niinkin kaukaa kuin Champa-valtakunnan ajoilta. Vaihdamme bussin veneisiin, jotka kuljettavat meidät läpi kuvauksellisten maisemien. Vajaan tunnin matkan jälkeen saavumme perille luolan suulle ja jatkamme veneillä sisälle luolaan, joka on mahdollisesti vielä eilistäkin vaikuttavampi.

Ulkona päivänvalossa syömme lounaan jokirannan ravintolassa. Sitten palaamme lomahotelliimme, jossa loppupäivän voi viettää rentoutuen. Majoitumme Sun Spa Resortiin, joka on ensiluokkainen rantahotelli kaikkine asiaankuuluvine mukavuuksineen. Voit lukea kirjaa hotellin altaalla, tehdä kävelyretken rannalle tai ehkä haluat hemmotella itseäsi hotellin hoitolassa.

Päivä 11
Dong Hoi - Hué - Vinh Moc -tunnelit ja demilitarisoitu alue, entinen Pohjois- ja Etelä-Vietnamin raja
Hien Luong-silta

Käytyämme Quang Binhin provinssin kiehtovissa kohteissa jatkamme matkaa kohti etelää. Tänään ajamme pitkin valtatie ykköstä, joka kulkee rannikkoa pitkin. Ajamme Quang Trin provinssiin, jossa sijaitsee entinen Pohjois- ja Etelä-Vietnamin välinen raja. Ranskan Indokiinan sota päättyi vuonna 1954 YK:n avulla, kun Indokiina jaettiin neljäksi valtioksi ja samalla Vietnam päädyttiin jakamaan kahtia. Maan pohjoista osaa hallitsivat kommunistit Ho Chi Minhin johdolla, etelää kiireesti kasattu hallitus Yhdysvaltojen tuella. Väliaikainen raja asetettiin 17. leveyspiirille, jolla olemme tänään. Rajan oli tarkoitus olla väliaikaisratkaisu, kunnes kansanäänestyksellä valittaisiin kansan toivoma hallintomuoto. Kuten tiedämme, kansanäänestys ei koskaan toteutunut, ja raja pysyi paikallaan vuoteen 1975, jolloin Pohjois-Vietnamin joukot hyökkäsivät Etelä-Vietnamiin.
Ennen kuin ylitämme vanhan rajan käymme Vietnamin sodan aikaisissa Vinh Moc -tunneleissa. Kyse on kokonaisesta kylästä, joka 1966 muutti maan alle suojautuakseen amerikkalaisten lentohyökkäyksiltä. Päiväaikaan asukkaat pysyttelivät tunneleissa ja pimeän tultua he saattoivat tulla ulos ja työskennellä pelloilla. Tunnelit olivat käytössä 1966–1972 ja ovat säilyneet kunnossa meidän päiviimme saakka. Laskeudumme alas tunneleihin, jotka sijaitsevat 10–30 metrin syvyydessä. Tunneleiden korkeus on noin 160–180 cm, joten useimmat voivat kulkea jotakuinkin pystyssä. Näemme, miten kylän asukkaat elivät ja kuinka tunneliverkostoa laajennettiin sisältämään mm. koulu ja elokuvateatteri. Maan alla syntyi yhteensä 17 lasta.

Tämän mielenkiintoisen kokemuksen jälkeen ajamme lähemmäs entistä rajaa, joka sijaitsee Ben Hai -joella. Pysähdymme rajan pohjoispuolella ja käymme pienessä museossa, minkä jälkeen kävelemme rajan yli pitkin vanhaa Hien Luong -siltaa, joka on rakennettu uudelleen. Puolet sillasta on maalattu punaiseksi ja puolet siniseksi symboloimaan maan jakautumista kahtia. Aluetta vanhan rajan ympärillä kutsutaan demilitarisoiduksi alueeksi (DMZ). Hassua kyllä, alueesta tuli sittemmin lähes maailman militarisoitunein alue.
Ylitämme rajan jalkaisin ja ajamme vielä viimeisen etapin entiseen keisarilliseen kaupunkiin Huéen, joka historian näkökulmasta on Vietnamin kiinnostavin kaupunki. Hué perustettiin vuonna 300 eKr. ja toimi valtakunnan pääkaupunkina 1802–1945. Kun vietnamilaiset 1700-luvun lopulla pääsivät eroon muinaisesta Champa-valtakunnasta ja samanaikaisesti tekivät onnistuneita hyökkäyksiä khmerien valtakuntaan, päätettiin pääkaupunki siirtää keskemmäs maata. Siihen saakka pääkaupunki oli aina ollut Hanoi pohjoisessa. Uskonnollisten ja sotilaallisten asiantuntijoiden avustamina päätettiin uusi pääkaupunki sijoittaa kauniiseen ympäristöön Parfyymijoen varrelle. Vuonna 1802 uusi keisarillinen kaupunki oli valmis palatseineen ja hallintovirkamiesten asuntoineen. Sitä ympäröi yhteensä 11 km pitkä kaupunginmuuri. Seuraavat pari päivää tutustumme tähän kiehtovaan kappaleeseen Vietnamin historiassa.

Saavuttuamme Huéen ja asetuttuamme taloksi hotelliin teemme rennon polkupyörätaksikierroksen kaupungin kaduilla. Päivän päätteeksi syömme illallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 12
Hué - Kaupunkikierros: mm. risteily Parfyymijoella, linnoitus ja keisarilliset mausoleumit
Keisari Khai Dinhin mausoleumi

Aloitamme päivän risteilyllä Parfyymijoella (Song Huong), joka virtaa Huén läpi. Näemme mm. Thien Mu -pagodin, joka on yksi Vietnamin tunnetuimmista rakennuksista. 21 m korkea pagodi seisoo kauniilla paikalla kukkulan laella, jolta on näkymä joelle. Nykyisen pagodin rakennutti keisari Thieu Tri vuonna 1844. Pagodeja on ollut paikalla monta, ensimmäisen rakennutti Nguyen Hoang 1601. Kaikki seitsemän kerrosta on omistettu Buddhalle. Pagodia ympäröivissä rakennuksissa voi nähdä mm. jättimäisen Dai Hong Chungin kellon, joka on peräisin vuodelta 1710. Kello painaa yli kaksi tonnia, ja sen lyönnit kuulee kilometrien päähän.

Tutustumme kaupungin vanhaan linnoitukseen, jonka rakentamisen aloitti keisari Gia Long 1700-luvun lopussa. Linnoitusta ympäröi vallihauta ja 11 kilometriä pitkä muuri. Alun perin muuri oli rakennettu mudasta, mutta 1900-luvun alussa muuri päällystettiin paksulla kerroksella tiiliä. Työ kesti useita vuosia ja siihen osallistui tuhansia miehiä.

Iltapäivällä matkaamme bussilla keisari Tu Ducin ja Khai Dinhin mausoleumeihin. Tu Duc johti maata 1848–1883 ja eli todella ylellistä keisarillista elämää. Mausoleumi kertoo hänen suuruudestaan, ja rakennettiin niin, että hän saattoi käyttää sitä sekä ennen että jälkeen kuoleman. Näemme Hoa Khim -temppelin, jota keisari käytti palatsinaan, sekä laiturin, johon hän saapui veneellään oltuaan metsästämässä Tinh Kiemin saarella. 

Hautakivipaviljonkiin johtavaa ”Henkien tietä” reunustaa norsujen, hevosten, palvelijoiden ja sotilaiden kunniavartio. Kaikki hahmot ovat alle 153-senttisiä, sillä ne eivät saaneet olla keisaria pidempiä. Paviljongissa lepää keisarin jättimäinen hautakivi, joka on Vietnamin suurin. Se painaa 20 tonnia ja sen kuljettamiseen 500 km päästä Than Hoan seudulta meni puolivuotta. Keisari Tu Ducia ei kuitenkaan ole haudattu tänne eikä kukaan tiedä, missä keisari ja hänen rikkautensa piilottelevat, sillä kaikki ne, jotka osallistuivat hautaamiseen (keisari haudattiin muutamaan kertaan ja aina eri paikkaan), menettivät henkensä – näin vältyttiin haudanryöstöltä. Tarinoita on monta, mutta kenties suosituimman mukaan, viimeisen hautaamisen jälkeen hautaamiseen osallistuneet sulkivat kammion kannen, haudaten samalla myös itsensä.

Khai Dinhin mausoleumi on puolestaan todiste Vietnamin keisarikunnan murentumisesta sen joutuessa Ranskan siirtomaavallan alle. Keisari Khai Dinh hallitsi maata 1916–1925, ja hänen jättimäinen betonimausoleuminsa rakennettiin 1920–1930. Mausoleumi on koristeellinen ja siinä sekoittuu eurooppalainen ja vietnamilainen taide ja kulttuuri – jopa kunniavartion kasvonpiirteet ovat sekoitus molempia. Mausoleumi on valtavan kokoinen ja kurottuu kohti taivasta. Rakennuksia on useita. Mikäli meillä on aikaa, käymme myös Dong Ban värikkäillä markkinoilla, joilla paikalliset myyvät hedelmiä, vihanneksia, kalaa ja paljon muuta. Markkinat ovat oiva tilaisuus päästä lähelle ystävällisiä ja hymyileviä vietnamilaisia.

Päivä 13
Hué - Danang - Hoi An - kaunis reitti läpi Hai Vanin solan, kaupunkikävely Hoi Anissa
Danang

Jätämme hyvästit Huélle ja jatkamme matkaamme kohti etelää. Aamupäivän bussimatka kulkee läpi Vietnamin kauneimpien maisemien. Ajamme pitkin rannikkoa, ja reitti kulkee läpi kahden pienemmän solan sekä 21 km pitkän Hai Vanin solan, jonka huipulta on vaikuttavat näkymät yli Etelä-Kiinan meren. Matkan varrella louanstamme paikallisessa ravintolassa ennen kuin jatkamme Hoi Aniin.

Hoi An tunnettiin aikaisemmin vilkkaana kauppasatamana ja on Vietnamin viehättävimpiä ja parhaiten säilyneitä kaupunkeja. Hoi Anin uskomaton historia ulottuu tuhansien vuosien päähän. 1700-luvulla tänne tuli kauppalaivoja varsinkin Hollannista, Portugalista, Kiinasta ja Japanista. Ne kuljettivat emämaihinsa silkkiä, paperia, posliinia, teetä, sokeria, pippuria, kiinalaisia lääkkeitä, norsunluuta ja lakkatöitä. Satamakaupungin sijainti hieman ylempänä jokisuusta osoittautui myöhemmin huonoksi. Kun kauppalaivojen koko kasvoi, joen syvyys ei enää riittänyt aluksille. 1800-luvun puolivälissä kauppa siirtyi pohjoisemmaksi, jossa sijaitseva iso merenlahti oli kuin luotu uutta satamakaupunkia varten. Kaupunki tunnetaan nykyään nimellä Danang. Asukkaita siellä on lähes miljoona ja se on Vietnamin viidenneksi suurin kaupunki.

Hoi An unohdettiin ja se jatkoi elämäänsä pienenä kalastajakylänä, kunnes matkailu Vietnamiin alkoi suuremmassa mittakaavassa 1990-luvulla, ja ensimmäiset matkailijat löysivät tämän unohdetun jalokiven. Monet vanhankaupungin rakennukset – kiinalaiset, ranskalaiset, vietnamilaiset – on suojeltu. Nämä arkkitehtoniset helmet ovat lähes mystisellä tavalla selvinneet monista sodista ja levottomuuksista. Hoi Anista tuli Unescon maailmanperintökohde 1999. Huolimatta monista matkailijoista kaupunki on onnistunut säilyttämään idyllisen tunnelmansa. Kiinnostavaa nähtävää on toki muuallakin kuin vain vanhassakaupungissa; koko jokisuiston alue on mielenkiintoinen. Kaupungista ei tarvitse lähteä kauas, kun on jo keskellä maaseutua riisipeltoineen ja pikkukylineen. Vietämme kolme yötä tässä ihastuttavassa kaupungissa.

Majoituttuamme hotelliin lähdemme kävelylle vanhaankaupunkiin ja näemme muutamia kauniita vanhoja rakennuksia. Ylitämme myös Japanilaisen sillan, jonka japanilaiset rakensivat 1593 yhdistääkseen japanilaisen kaupunginosan joen toisella puolella sijainneeseen kiinalaiseen osaan. Sillasta tehtiin erittäin jykevä, sillä japanilaiset pelkäsivät maanjäristyksiä. Silta katettiin, jotta se suojaisi auringolta ja tuulelta, ja koristeltiin japanilaisin ornamentein. (Huom. siltaa remontoidaan vuoden 2024 aikana.)

Myöhemmin illalla syömme yhdessä kaupungin laadukkaista ravintoloista.

Päivä 14
Hoi An. Puolipäiväretki pyöräillen Kim Bongin saarella, sis. lounaan. Iltapäivä omaa aikaa.
Pyöräretkellä Hoi Anissa

Polkupyörät tuodaan hotellille ja lähdemme pyöräilemään yhdessä Hoi Anin satamarantaan.Täältä veneilemme jokisuistoa pitkin pienelle Kim Bongin saarelle, jossa on maaseutumainen tunnelma ja vähemmän autoliikennettä kuin mantereella. Teemme pyöräretken riisi-, maissi-, sokeriruko- ja maapähkinäviljelmien värittämissä maisemissa.

Vierailemme yhdessä tai parissa verstaassa, jossa valmistetaan esim. riisinuudeleita, ruokomattoja tai bambuveneitä.

Saarella on vanha telakka, jossa valmistetaan puuveneitä vanhojen perinteiden mukaisesti. Palaamme veneellä takaisin Hoi Aniin ja syömme yhdessä lounaan.

Päivä 15
Hoi An - ruoanlaittokurssi ja omaa aikaa
Omaa aikaa Hoi Anissa

Olemme matkan aikana jo tutustuneet vietnamilaiseen keittiöön. Tänään pääsemme itse kokeilemaan taitojamme. Aloitamme käymällä paikallisella torilla ostamassa tuoreita vihanneksia, kalaa, lihaa ja yrttejä, jotka ovat vietnamilaisen keittiön tärkein ainesosa. Kassit täynnä tarvikkeita suuntaamme kokkikoululle, jossa kiedomme essut eteemme ja ryhdymme valmistamaan klassisia vietnamilaisia ruokia. Aamupäivän päätteeksi syömme itse valmistamamme aterian – hyvää ruokahalua!

Iltapäivä on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä!

Päivä 16
Hoi An - Danang - lento Ho Chi Minh Cityyn - Cai Be
Mekongjoen suistoa

Jätämme nyt hyvästit keskiselle Vietnamille ja lennämme Etelä-Vietnamiin ja Ho Chi Minh Cityyn. Tämän ja seuraavan päivän vietämme valtavassa Mekongin jokisuistossa, joka on yksi maailman hedelmällisimpiä alueita. Mahtava Mekongjoki, joka on lähes 5 000 km pitkä ja kulkee läpi kuuden maan (Kiinan, Myanmarin, Laosin, Thaimaan Kambodzan ja Vietnamin), kunnes haarautuu Vietnamissa suistoksi. Tätä ainutlaatuista aluetta kutsutaan Vietnamin ruoka-aitaksi, ja sieltä saadaan vuosittain 3–4 riisisatoa.

Saavuttuamme Ho Chi Minh Cityyn jatkamme lentokentältä bussilla Cai Be:hen, joka sijaitsee Mekong-suiston pohjoisimman haaran rannalla. Täällä nousemme veneeseen ja matkaamme Mekong-joella monien kanavien läpi hotelliimme, jossa yövymme. Iltapäivällä teemme pyöräretken yhdelle pienistä saarista, jossa tutustumme lähemmin paikallisten käsityöläisten töihin.

 Syömme illallisen Mekongjoen rannalla.

Päivä 17
Mekongjoen suisto, risteily Mekongjoen suistossa ja ajomatka Ho Chi Minh Cityyn
Mekongjoen suistoa

Varhaisen aamiaisen jälkeen lähdemme veneellä Cai Ben markkinoille. Aamuisin tori on vilkkaimmillaan ja kaupankäynti kiihkeimmillään. Palattuamme hotelliimme syömme lounaan ennen kuin suuntaamme kohti Saigonia tai Ho Chi Minh Cityä, kuten kaupunkia nykyään kutsutaan. Etelä-Vietnamin vilkas metropoli eroaa pääkaupungista Hanoista. Katukuvaa hallitsevat modernit pilvenpiirtäjät, vilkkuvat mainoskyltit ja uudet autot. Paikalliset ovat hieman tottuneempia ulkomaalaisiin ja monet puhuvat englantia.

Päivä 18
Ho Chi Minh City - Cu Chin tunnelit, kaupunkikierros ja läksiäisillallinen
Chi Chin tunnelit

Varhain aamulla lähdemme retkelle kuuluisiin Cu Chin tunneleihin, jotka Etelä-Vietnamin kansallinen vapausrintama rakensi 1940–60. Aluksi tunneleista haettiin suojaa helikoptereilta ja muulta modernilta sotakoneistolta, mutta Vietnamin sodan riehuessa pahimmillaan tunneleita jatkettiin ja yhdistettiin, ja lopulta ne ulottuivat Ho Chi Minh Citystä Kambodžan rajalle saakka. Pelkästään Cu Chin alueella on yli 250 km maanalaisia tunneleita.

Lounaan jälkeen palaamme kaupunkiin ja teemme kaupunkikierroksen, jolla tutustumme joihinkin Ho Chi Minh Cityn lukuisista historiallisista nähtävyyksistä. Käymme mm. Yhdistymisen palatsissa, joka tunnettiin aiemmin presidentinpalatsina tai Itsenäisyyden palatsina. Mahtipontinen palatsi on tyypillinen 1960-luvun rakennus, johon Etelä-Vietnamin presidentti Ngo Dinh Diem asettui hylättyään vanhan ranskalaisen kuvernöörin asunnon. Pääsemme kokemaan kadonneiden aikojen suuruuden ja rikkauden vaeltaessamme läpi valtavien salien, jotka ovat samassa kunnossa kuin vuonna 1975. Tutustumme myös sotamuseoon, joka kertoo Vietnamin pitkästä itsenäisyystaistelusta. Pääpaino on ”sodassa Yhdysvaltoja vastaan”, jonka me tunnemme Vietnamin sotana (1965–1973). Museo on jaettu osastoihin eri teemojen ympärille ja kertoo mm. biologisen sodankäynnin – erityisesti ns. Agent Orange -kasvimyrkyn – vaikutuksista. Museossa on myös näyttely siitä, miten Vietnamin sotaa vastustettiin ympäri maailmaa. Pihalla on esillä vanhoja lentokoneita, taisteluvaunuja yms. Museo on rankka, kuten itse aihekin, mutta ehdottomasti mielenkiintoinen ja tärkeä, jotta voi ymmärtää Vietnamin historiaa. Illalla syömme läksiäisillallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 19
Ho Chi Minh City - aamukävely, omaa aikaa ja kotimatka
Notre Dame-katedraali Ho Chi Minh Cityssä

Teemme aamukävelyn eräälle kaupungin keskeisistä aukioista, jolla seisoo Notre Dame -katedraali. Kirkkoa rakennettiin vuosina 1877–1883. Näemme kävelyllä myös kaupungintalon, oopperatalon sekä vanhan postin. Mikäli haluat vielä hankkia viimeiset tuliaiset, voit tehdä sen lähellä sijaitsevalla Ben Thanh -torilla.  Tai vaihtoehtoisesti voit viettää aikaa kaupungilla omien halujesi mukaan, kunnes on aika lähteä lentokentälle ja kotimatkalle.

Päivä 20
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 3.598€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
648€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Hanoi/Ho Chi Minh City – Helsinki (välilasku menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Sisäinen reittilento Hoi An - Ho Chi Minh City turistiluokassa
  • Majoitus 17 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa 
  • 1 yö jaetussa kahden hengen hytissä dzonk-veneellä
  • Aamiaiset
  • Lounaat päivinä 3-4 ja 6-15 ja 17-18
  • Brunssi päivänä 5
  • Illalliset päivinä 2-4, 6, 8, 11, 13, 16 ja 18
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksu yhden hengen huoneesta 
  • Muut ruoat ja juomat matkan aikana
  • Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille yhteensä n. 70€/hlö (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Vietnamin uusivuosi

Vuoden ensimmäisten kuukausien aikana juhlitaan vietnamilaista uuttavuotta, Tet Nguyen Dania. Vietnamilaisille uusivuosi on kansallinen pyhäpäivä ja yksi vuoden tärkeimmistä tapahtumista.

Uudenvuoden juhlintaa leimaa erityislaatuinen ja odottava tunnelma. Kadut on koristeltu kauniisti tuhansin kukkasin, ja kaikkialle on ripustettu kiinalaisia lyhtyjä. Voit iloita siitä, että pääset kokemaan tämän kansanjuhlan, jota juhlitaan useita päiviä. Huomaathan, että monet kaupat pitävät ovensa kiinni juhlapäivinä. Kaikkein välttämättömimmät ostokset onnistuvat kyllä, samoin avoimia ruokapaikkoja löytyy.

Matkaohjelmaan voi tulla yksittäisiä muutoksia uudenvuodenjuhlien vuoksi. Tiedämme jo, että Mekongjoen suiston kelluvat markkinat on suljettu uutenavuotena. Lähtökohtaisesti noudatamme kuitenkin matkaohjelmaa.

Vietnamilaista uuttavuotta juhlitaan seuraavina päivinä:

  • 9. helmikuuta – 13. helmikuuta 2024
  • 28. tammikuuta – 1. helmikuuta 2025
  • 16. helmikuuta – 21. helmikuuta 2026

Pakkaaminen ja liikkuminen matkan aikana

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat. Matkan aikana liikumme pohjoisesta Vietnamista keskisen maan kautta etelään. Mitä etelämmäksi menemme, sitä lämpimämmäksi sää muuttuu. Vietnamin pohjoisosissa, jossa myös Hanoin kaupunki sijaitsee, on subtrooppinen ilmasto ja talvet saattavat olla suhteellisen kylmiä. Mekong-joen suisto ja Saigon sijaitsevat Etelä-Vietnamin alueella, jossa on sen sijaan trooppinen ilmasto ja päivälämpötilat nousevat helposti yli 30 asteeseen. Sadekausi kestää toukokuusta lokakuuhun, jolloin rankat monsuunisateet ovat mahdollisia.

Retkipäivien aikana tulee paljon kävelyä, ja esim. temppelialueilla on paljon portaita. Pakkaa mukaan lenkkarit tai hyvät kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntaesteiselle. 

Lue lisää matkakohteesta

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta ja juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/vietnam

Viisumi: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/vietnam/maahantulo

 

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yöpymiset

Hanoi 3 yötä
Džonk-veneeessä Halongilahdella 
Mai Chau 2 
Vinh 1 
Dong Hoi 
Hué 2 
Hoi An 3 
Cai Be 1
Ho Minh City 

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Pidennä matkaasi

Matkan pidennys Ho Tramissa

Tyyppi Pidennä matkaasi
Kesto 4 päivää
Hinta Alkaen 498€
Kiertomatkan jälkeen 4 pvää rantakohteessa

Ho Tram Beach Resort sijaitsee aivan Etelä-Kiinan meren rannalla. Se on ihana rantalomakohde rauhallisessa ympäristössä ja täydellinen paikka rentoutumiseen kiertomatkan päätteeksi.

Kuvia
Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana
Hotelli

Ho Tram Beach Resortia ympäröi suuri puutarha. Huoneet ovat erillisissä bungaloweissa, joissa kaikissa on ilmastointi ja oma veranta. Puutarhassa on kaksi allasaluetta aurinkotuoleineen. Pienet mutkittelevat polut yhdistävät hotellin alueen. Hotellin tunnelmallinen baari/lounge on keskellä rantaa palmujen ja puiden varjossa, jossa voit nauttia virvokkeen tai kevyen aterian.

Lisäksi tarjolla on rentouttavia hierontahoitoja Aurora Spassa tai hieman aktiivisempia aktiviteetteja, kuten pyöräilyä, joogaa ja tennistä. Runsas buffetaamiainen tarjoillaan Gecko-ravintolassa, ja siellä voit nauttia myös illallisen. Ruokalistalla on sekä vietnamilaisia ​​että kansainvälisiä ruokia.

Hinta alkaen
498/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
298€ lisämaksu huoneesta yhdelle

Hintaan sisältyy

Hintaan sisältyy:

  • Lentokenttäkuljetukset (hotelliin ja hotellilta)
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa
  • Aamiaiset
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly

Hintaan ei sisälly:

  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Suomalaisen matkanjohtajan palvelut
  • Juomarahat
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
Varaa

Matkanpidennys tilataan päämatkan varaamisen yhteydessä tai viimeistään 75 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Suosittelemme tilaamaan pidennyksen mahdollisimman ajoissa, sillä emme voi taata hotellihuoneiden tai lentopaikkojen saatavuutta kaikille päivämäärille. Huomioi, että pidennyksen hinta voi vaihdella ajankohdan kysynnän mukaan.

Matkanpidennys on omatoiminen ja ilman suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Tämän vuoksi matkanpidennyksille ei ole minimiosallistujamäärää.

Matkan pidennys Phu Quocissa

Tyyppi Pidennä matkaasi
Kesto 4 päivää
Hinta Alkaen 568€
Kiertomatkan jälkeen 4 pvää rantakohteessa

4 päivää yhdessä Vietnamin parhaimmista rantakohteista

Hienot kultahiekkaiset rannat ovat Phu Quocin tärkein nähtävyys, mutta jos kaipaat vaihtelua, voit lähteä merimelontaretkelle tai pyöräilyretkelle lähialueelle.  Asut lähellä Duong Dongin kaupunkia, jossa on pieni yötori ja monia viihtyisiä ravintoloita, joissa tarjotaan mm. kalaa ja äyriäisiä erittäin kohtuulliseen hintaan.

Kuvia
Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana
Hotelli

Hotelli sijaitsee Long Beachilla, saaren länsirannikolla. Hotellilta on suora käynti rannalle ja ympäristössä kasvaa trooppisia kasveja ja palmuja. Uima-allasalueelta ja infinity-altaalta on näkymät merelle. Altailla on aurinkotuoleja ja varjoja sekä allasbaari. Hotellin sisätiloissa on aulabaari ja ravintoloita, joissa tarjoillaan mm. perinteisiä vietnamilaisia ruokia ja läntiselle Vietnamille tyypillisiä paikallisia ruokalajeja.

Huoneet ovat tilavia, valoisia ja sisustettu moderniin vietnamilaiseen tyyliin. Kaikissa huoneissa on maksuton Wi-Fi, ilmastointi, minibaari, kahvin-/teen keittomahdollisuus, puhelin, tallelokero, terassi tai parveke.

Hotellissa on kuntosali ja Luna Thai Spa-kylpyläosasto. Hieronta ym. hoidot varataan ja maksetaan paikan päällä.

Hinta alkaen
568€/hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
338€ lisämaksu huoneesta yhdelle

Hintaan sisältyy

Hintaan sisältyy:

  • Reittilennot Saigon – Phu Quoc - Saigon turistiluokassa 
  • Lentokenttäkuljetukset (hotelliin ja hotellilta)
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa
  • Aamiaiset
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly

Hintaan ei sisälly:

  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Suomalaisen matkanjohtajan palvelut
  • Juomarahat
  • Muut juomat ja ruoat matkan aikana
Varaa

Matkanpidennys tilataan päämatkan varaamisen yhteydessä tai viimeistään 75 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Suosittelemme tilaamaan pidennyksen mahdollisimman ajoissa, sillä emme voi taata hotellihuoneiden tai lentopaikkojen saatavuutta kaikille päivämäärille. Huomioi, että pidennyksen hinta voi vaihdella ajankohdan kysynnän mukaan.

Matkanpidennys on omatoiminen ja ilman suomalaisen matkanjohtajan palveluja. Tämän vuoksi matkanpidennyksille ei ole minimiosallistujamäärää.

Rated 5 out of 5 by from Pitkä Vietnamin kiertomatka 2024 ylitti odotukset Matkan järjestelyt oli hoidettu huolella ja vaikka siirtymiä eri kulkuvälineistä toisiin oli lukuisia, kaikki toimi hienosti ilman viivytyksiä. Koko matkan sielu oli suomalainen opas Anna, jonka perehtyneisyys Vietnamiin ja tapa kertoa maasta ja sen kulttuurista ja historiasta sai pidemmätkin bussimatkat tuntumaan lyhyiltä. Myös hänen huumorintajunsa ja kaikkien huomoiminen matkalla ilahdutti päivittäin. Nostan hattua ammattitaidolle, jolla hän luotsasi porukan läpi maan. Iso kiitos Annalle. Hotellit olivat hyvätasoisia ja tutustumiskohteet vaihtelevia. Mieleen jäivät erityisesti kouluvierailu ja upeat luolat. Jos ohjelmassa jotakin muuttaisin, niin ehkä kahdesta tunnelistokohteesta toisen voisi korvata vaikka vietnamilaiseen kuvataiteeseen tutustumisella ettei ohjelma olisi niin sotaisa, vaikka sota olennaisesti maan historiaan kuuluukin.
Date published: 2024-03-10
Rated 5 out of 5 by from Hyvä kuva Vietnamista Opas oli erinomainen. Ohjelma oli muutoin hyvä mutta liikaa kommunistisen Vietnamin propagandaa. Hanoista ja Saigonista ei jäänyt juuri muuta kuvaa kuin propaganda kohteet.
Date published: 2024-03-04
Rated 5 out of 5 by from Kattava kattaus Vietnamista Kolmen viikon kiertomatka antoi hyvän kuvan koko maasta.
Date published: 2024-03-04
Rated 5 out of 5 by from Monipuolinen sisältö (suuri Vietnamin kierros) Ilman opas Annaa matka olisi ollut tylsempi. Annalla on oikea asenne työhön ja mahtava tietotaito.
Date published: 2024-03-08
Rated 4 out of 5 by from Tyytyväinen matkustaja Kattava kattaus koko Vietnamiin. Emme odottaneet näin laajaa info "Pläjäystä"
Date published: 2024-03-07
Rated 3 out of 5 by from Matkaohjelma oli tiivis Matkaohjelma oli laadittu monipuoliseksi. Kehitys Ehdotuksessa voisi tällaisella pitkällä matkalla olla välipäivinä jolloin jäisi myös omaa aikaa tutustua paikkoihin.Tällaisenaan on todella liian raskas päivä ohjelma.Liian paljon oli myös samanlaista ohjelmaa risteilyä risteilyn perään.
Date published: 2024-03-05
Rated 4 out of 5 by from Läpileikkaus Vietnamista 20 päivää Vietnamin kiertoa. Hyvin suunniteltu matkakokonaisuus. Maa, jossa on paljon nähtävää. Hintataso edullinen.
Date published: 2024-03-04
Rated 3 out of 5 by from Monipuolinen matka pohjoisesta etelään Matkareitti oli monipuolinen. Joitain osioita jättäisin pois ja joihinkin ottaisin lisää aikaa. Lisää aikaa saisi olla Mai Chaun laaksossa ja se järjestyisi, kun jätettäisiin retki tekojärvelle pois. Hieno luola, Paradise Cave, jouduttiin ns. juoksemaan läpi. Se on niin hieno kohde, että siellä pitäisi olla riittävästi aikaa katseluun ja kuvaamiseen. Saigon eli Ho Chi Minh City olisi ansainnut yhden tai kaksi päivää lisää.
Date published: 2023-12-04
  • y_2024, m_11, d_4, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_2, tr_22
  • loc_fi_FI, sid_VNRTR09, prod, sort_[SortEntry(order=FEATURED, direction=DESCENDING), SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja