On the Road - USA

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Legendaarinen matka USA:n itärannikolta länsirannikolle.

Haaveiletko ajavasi läpi USA:n mantereen, rannikolta rannikolle? Lähde Albatrosin mukana unohtumattomalle reissulle! Matkamme alkaa New Yorkista ja päättyy Los Angelesiin. Käymme 16 osavaltiossa, joista jokaisella on oma erityislaatunsa sekä kuudessa Yhdysvaltojen tunnetuimmassa kansallispuistossa, mm. Monument Valleyssa ja Grand Canyonissa. Mahtavia kaupunkeja New Yorkia, Washington DC:tä, Chicagoa, Las Vegasia ja Los Angelesia unohtamatta!

Teemme matkaa mukavassa, ilmastoidussa bussissa.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Yhdysvaltain dollari

Päiväohjelma 20 päivää
Päivä 1
Helsinki - New York
Päivä 2
New York - kaupunkikierros - laivaretki ja omaa aikaa
Päivä 3
New York - Philadelphia - Washington DC - Washington by Night
Päivä 4
Washington DC - nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa
Päivä 5
Washington - Gettysburg - Amish Country - Williamsport
Päivä 6
Williamsport - Niagaran putoukset - veneretki Kanadan puoleisille putouksille
Päivä 7
Niagara Falls - Lansing
Päivä 8
Lansing - Chicago - kaupunkikierros ja omaa aikaa
Päivä 9
Chicago - Sioux Falls - Mississippijoen ylitys
Päivä 10
Sioux Falls - Badlandsin kansallispuisto - Mt. Rushmore - Rapid City
Päivä 11
Rapid City - Crazy Horse Monument - Fort Laramie - Cheyenne
Päivä 12
Cheyenne - Denver - Golden - Grand Junction
Päivä 13
Grand Junction - Monument Valley - Page
Päivä 14
Page - Antelope Canyon - Grand Canyon - Williams
Päivä 15
Williams - Seligman - Valley of Fire - Las Vegas - Las Vegas by Night
Päivä 16
Las Vegas - Hooverin pato - Las Vegas - omaa aikaa
Päivä 17
Las Vegas - Mojaven autiomaa - Calicon kummituskaupunki - Hollywood
Päivä 18
Los Angeles - nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa
Päivä 19
Kotimatka alkaa
Päivä 20
Saapuminen Helsinkiin

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
5.398€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päiväohjelmaan ja sen järjestykseen voi tulla muutoksia esim. juhlapyhien, sää ja liikenneolosuhteiden vuoksi.

Päivä 1
Helsinki - New York
Perillä New Yorkissa ajamme lentokentältä hotelliimme. Lähdemme tutustumaan kaupunkiin iltakävelyn merkeissä. Sitten onkin aika painaa pää tyynyyn.
Päivä 2
New York - kaupunkikierros - laivaretki ja omaa aikaa

Koko päivä on varattu New Yorkille. Näemme aamun kiertoajelulla kaupungin vihreät keuhkot eli Keskuspuiston (eng. Central Park). Puisto levittäytyy 3,4 neliökilometrin alueelle. Ajamme Fifth Avenueta ja vierailemme vaikuttavassa St. Patrickin katedraalissa, joka on New Yorkin katolisen arkkihiippakunnan tuomiokirkko. Katedraalia vastapäätä on Rockefeller Center, klassinen useamman pilvenpiirtäjän tiivis alue, joka on rakennettu 1939 art deco -tyyliin.

Jatkamme matkaa hengästyttävälle Times Squarelle ja sieltä Manhattanin alakaupunkiin, persoonallisiin Greenwich Villageen ja Sohoon, joiden kapeammat kadut ja pienet, eksklusiiviset putiikit ja galleriat luovat boheemin tunnelman. Käymme myös Chinatownissa, kiinalaisessa kaupunginosassa, pikku liikkeineen ja vilkkaine ravintoloineen sekä rahan ja vallan kadulla, Wall Streetillä. Kierroksemme päättyy Battery Parkiin Manhattanin eteläkärjessä.

Hieman myöhemmin kohtaamme New Yorkin pisimmän naisen: Vapaudenpatsaan. Risteilemme Liberty Islandille, jolla Vapaudenpatsas seisoo, ja palaamme takaisin (ei maissa käyntiä). Ranska lahjoitti valtavan patsaan USA:lle 1886 merkiksi maiden veljeydestä. Lähellä Vapaudenpatsasta sijaitsee Ellis Island, joka oli yli 12 miljoonalle eurooppalaiselle siirtolaiselle ensi kosketus Lännen ihmemaahan. Illan voit viettää oman halusi mukaan. Voit käydä Empire State Buildingissa, josta on upeat näkymät yli Manhattanin. 102-kerroksinen rakennus valmistui vuonna 1931, ja sen aula on loistava esimerkki art deco -tyylistä (omakustanteinen). Mikäli teatteri- ja musikaaliesitykset kiinnostavat, Times Squaren lippukioskeista voi ostaa lippuja alennettuun hintaan.

Päivä 3
New York - Philadelphia - Washington DC - Washington by Night

Sanomme näemiin New Yorkille ja ajamme lyhyen matkan Philadelphiaan, joka on yksi USA:n vanhimmista kaupungeista. Philadelphialla on ollut merkittävä rooli maan historiassa. Aloitamme kierroksen keskustasta ja tutustumme samalla sekä kaupunkiin että Amerikan historiaan. Näemme mm. Liberty Bell Centerin, jossa Amerikan itsenäisyysjulistus allekirjoitettiin vuonna 1776. Washingtoniin saavumme iltapäivällä ja jos haluat, voit osallistua illalla vielä retkelle, jonka aikana kierrellään bussilla katselemassa nähtävyyksiä iltavalaistuksessa. Bussi ajaa pitkin The Mallia, vehreää puistokatua, jota reunustavat lukuisat muistomerkit (sisältyy matkan hintaan).

Päivä 4
Washington DC - nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa

Tutustumme lähemmin Washingtoniin. Vierailemme mm. Arlingtonin sotilashautausmaalla ja John F. Kennedyn haudalla, jolla palaa ikuinen tuli. Lähistöllä sijaitsee Lincoln Memorial, marmoritemppeli, jota kannattelee 36 marmoripylvästä, mikä vastaa osavaltioiden lukumäärää Lincolnin kaudella. Näemme Vietnam-muurin, johon on kirjoitettu yli 58 000 Vietnamin sodassa kaatuneen amerikkalaisen sotilaan nimet. Jatkamme Capitol Hillille, vallan keskukseen: kukkulalla sijaitsevat sekä Yhdysvaltain kongressin että korkeimman oikeuden rakennukset. Ohitamme Valkoisen talon ja suuntaamme Library of Congressiin, Yhdysvaltojen kansalliskirjastoon.

Capitol Hillin edustalla kulkevalla The Mallilla on useita kiinnostavia museoita Smithsonian Instituten siipien suojissa. Päätämme kierroksemme ilmailumuseoon (Air & Space Museum), jossa esitellään ilmailun historiaa Charles Lindberghin Spirit of Louisista Apollo 11:n komentoalukseen. Voit palata bussilla hotelliin tai jäädä katselemaan kaupunkia omin päin.

Päivä 5
Washington - Gettysburg - Amish Country - Williamsport

Aamiaisen jälkeen matkamme jatkuu Gettysburgiin, jossa käytiin Amerikan sisällissodan tärkein taistelu. Kolmena kohtalokkaana päivänä 1.–3. heinäkuuta 1863 kaatui yli 7 000 miestä, yli 33 000 haavoittui ja lähes 11 000 katosi tai joutui vangiksi. Kyse oli sodan verisimmästä taistelusta. Kaiken kaikkiaan neljä vuotta kestäneessä sodassa kuoli noin 625 000 ihmistä.

Taistelu päättyi, kun kenraali Robert E. Leen johtamat etelävaltioiden joukot joutuivat myöntämään tappionsa kenraali George Gordon Meaden johtamille unionin joukoille. Sisällissota ei kuitenkaan päättynyt Gettysburgin taisteluun, vaan kului vielä lähes kaksi vuotta, kunnes maahan saatiin rauha.

Neljä kuukautta taistelun jälkeen presidentti Abraham Lincoln piti kuuluisan Gettysburgin puheensa taistelukentän liepeillä sijaitsevan hautausmaan vihkiäistilaisuudessa. Lincoln korosti sodan tärkeyttä ja uudisti lupauksensa saattaa sota päätökseen. Puhe kuuluu yhä amerikkalaisten koululaisten pakollisiin ja ulkoa opeteltaviin teksteihin.

Hautausmaan lisäksi taistelukentällä sijaitsee nykyään Gettysburg National Memorial Park, joka muistuttaa kauhistuttavasta taistelusta ja siitä, kuinka se käänsi sodan pohjoisvaltioiden eduksi. Sota jätti amerikkalaiseen väestöön jälkiä, jotka näkyvät tietyssä määrin yhä.

Gettysburgista suuntaamme Lancasteriin, jossa ajamme amissien kotiseutujen läpi. Nimitys ”amissi” tarkoittaa saksalaisia, hollantilaisia ja sveitsiläisiä anabaptistien jälkeläisiä, jotka pakenivat Atlantin yli Amerikkaan kotimaansa vainoa. Osa siirtolaisista asettui Pennsylvanian itäosiin Lancasteriin.

Amissit noudattavat tiukkaa uskonnollista kuria. Heille tärkeitä arvoja ovat kova työ ja yksinkertainen elämä. Raamattua tulkitaan kirjaimellisesti, väkivaltaa vastustetaan, eivätkä amissit suorita asepalvelusta. Kova työ välinein, jollaisia meillä ei ole ollut nykyaikaisessa maataloudessa käytössä enää yli sataan vuoteen, merkitsee myös sitä, että työvoimalle on tarvetta. Ei ole ollenkaan epätavallista, että perheessä on 8–10 lasta.

Kun saavumme Lancasteriin, tunnistat amissit heti. Naiset pukeutuvat hameisiin ja päähineisiin, miehillä on mustat housut, takki ja leveälierinen hattu. Kuulemme lisää amissien perinteistä ja elämäntavasta ja siirrymme samalla pari sataa vuotta ajassa taaksepäin.

Päivän ajomatka päättyy pieneen Williamsportin kaupunkiin.

Päivä 6
Williamsport - Niagaran putoukset - veneretki Kanadan puoleisille putouksille

Williamsportista ajamme yhdelle maailman mahtavimmista vesiputouksista. Vietämme hyvän tovin ihastellen Niagaran putouksia. Putousten kohdalla on kaksi Niagara-nimistä kaupunkia, joista toinen on Yhdysvaltojen ja toinen Kanadan puolella. Kolme valtavaa putousta sijaitsee kaupunkien välissä.

American Falls, Bridal Veil Falls ja Horseshoe Falls, ovat kaikessa mahtavuudessaan unohtumaton näky. Pääsemme ihailemaan putouksia hyvin läheltä Hornblower-aluksesta käsin (lähtiessä jaetaan sadeviitat). Samalla pääsemme vierailemaan Kanadassa!

Päivä 7
Niagara Falls - Lansing

Matkamme jatkuu Lansingiin, Michiganin pääkaupunkiin.  Käymme katsomassa Michigan State Capitolia -klassista osavaltion pääkaupungin maa- ja tunnusmerkkiä. Hallitusrakennuksen korkein torni kohoaa 81 metriin.

Rakennus oli alun perin valaistu kaasulampuilla, jotka korvattiin vuonna 1900 sähkövalolla ja uudella lattialla, alkuperäisen puulattian sijaan. Lattia koostuu nykyään pääasiassa mustista ja valkoisista Vermont-marmorilaatoista ja kalkkikivestä. Poikkeuksena on rotundan lattia, joka koostuu 976 läpinäkyvästä lasikivestä. Kivet vaihtelevat kokoa niin, että ne näyttävät muodostavan kulhon, joka peilaa yllä olevaa kupolia, kun katsot niitä alaspäin ylemmistä kerroksista.Tämä ei kuitenkaan ole ainoa optinen harha, koska puutyöt näyttävät siltä kuin ne olisivat valmistettu pähkinäpuusta, ne ovat kuitenkin käsiteltyä Michiganin valkoista mäntyä.

Katsastamme Lansingin keskustan, jonka jälkeen ajamme hotelliimme.

Päivä 8
Lansing - Chicago - kaupunkikierros ja omaa aikaa

Lähdemme aikaisin aamulla Lansingista kohti Michiganjärven eteläkärkeä ja Chicagoa. Kaupunki tunnetaan paitsi Barack Obaman pitkäaikaisena kotikaupunkina, myös maailman ensimmäisestä pilvenpiirtäjästä. Willis Tower (aikaisemmin Sears Tower) oli aiemmin USA:n korkein rakennus. Tornissa on 108 kerrosta ja se on 527 m korkea. Suuri tulipalo riehui 1871 Chicagon keskustassa ja teki 90 000 ihmistä kodittomaksi. Jälleenrakennus tapahtui ylöspäin ja rakenteissa käytettiin puun sijasta terästä.

Chicagossa asuu noin 2,9 miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä USA:n kolmanneksi suurimman kaupungin. Kaupunkia ei voi pitää perinteisessä mielessä kauniina, mutta sillä on kiistatta oma karhea charminsa. Kaupungin musiikkielämä (erityisesti bluesin, jazzin ja rockin osalta) on vilkasta ja Chicagossa onkin iso joukko konserttipaikkoja ja ravintoloita. Täällä hotdogeistakin saa gourmet-versioita! Saavumme ”Windy Cityyn” aamupäivän lopuksi. Koska siirrymme uudelle aikavyöhykkeelle, saamme yhden lisätunnin vuorokauteemme.

Lähdemme saman tien kaupunkikierrokselle. Näemme mm. Navy Pierin, pitkän laiturin, jolla on maailmanpyörä, teatteri, pieniä puutarhoja, kauppoja ja ravintoloita. Laituri rakennettiin 1916. Jatkamme Magnificent Mile -ostoskadulle ja edelleen Lakeshore Drivelle, joka kulkee pitkin Michiganjärven rantaa.

Kierroksemme päättyy keskustaan, jota chicagolaiset kutsuvat nimellä The Loop. Loppupäivä on omaa aikaa. Illalla tapaamme uudelleen ja ajamme bussilla hotellille. Yksi näkemisen arvoinen paikka on mm. Museum Campus, jossa on planetaario, akvaario ja luonnonhistoriallinen museo. Luonnonhistoriallisen museon Tyrannosaurus rex on suurin koskaan löydetty.

Chicagosta ei voi puhua mainitsematta sen gangsterimenneisyyttä. 1900-luvun alkupuoliskon ajan Al Capone sekä muut gangsteripomot pitivät kaupungin alamaailmaa komennossaan. Jos gangsteriromantiikka kiinnostaa, hyppää taksiin (omakustanteinen) ja käy nauttimassa martini Al Caponen suosikkijazzklubilla Green Millissä. Salakuljetuskäytävät yökerhon alapuolella ovat yhä olemassa ja todistavat ajasta, jolloin täällä nautittiin laitonta alkoholia.

Päivä 9
Chicago - Sioux Falls - Mississippijoen ylitys

Otamme nyt aimo harppauksen kartalla ja ajamme länteen kohti Sioux Fallsia. Noin puolessa välissä matkaa ylitämme Mississippijoen. Pysähdymme lounaalle matkan varrella. Saavumme perille Sioux Fallsiin illalla ja menemme hotelliimme. Sioux Falls on Etelä-Dakotan suurin kaupunki, jonka asukasluku on noin 155 000. Kaupunki on saanut nimensä lähistöllä olevien vesiputousten mukaan. Alueelta on löydetty hautapaikkoja sekä muuta arkeologista aineistoa, joka todistaa täällä asuneen intiaaneja.

Päivä 10
Sioux Falls - Badlandsin kansallispuisto - Mt. Rushmore - Rapid City

Ajamme nyt länteen Badlandsin kansallispuistoon Etelä-Dakotassa. Matkan varrella pysähdymme Al’s Oasisissa, jonka putiikista voi ostaa kaikenlaisia länkkärityylisiä matkamuistoja. Siirrymme jälleen uudelle aikavyöhykkeelle ja saamme jälleen yhden tunnin lisää vuorokauteemme!

Badlandsin kansallispuisto on lähes epätodellinen luontoelämys. Kuten nimestä voi päätellä, kyse on varsin karusta maastosta. Alueella asuneet intiaanit antoivat sille nimen mako sica (paha maa). Terävähuippuisten vuorten ja kiviharjujen leimaamaa aluetta on kuvattu mereksi, josta joku on polttanut kaiken veden pois. Kovin kaukaa haettu tuo vertaus ei ole: esihistoriallisena aikana aluetta peitti meri, ja sieltä on löydetty merieläinten fossiileja. Alueella on vuorten lisäksi ruohikkoista preeriaa, joka oli tuhansien vuosien ajan Amerikan intiaanien metsästysmaata. Näemme ehkä vilaukselta intiaanien suosituimman saaliseläimen, laiduntavan biisonihärän. Yövymme Rapid Cityssä, jonka perustivat 1800-luvun lopulla kaivostyöläiset, jotka olivat tulleet seudulle kultaryntäyksen myötä, mutta joilla ei ollut ollut onni myötä.

Jatkamme matkaamme USA:n tunnetuimmalle kansallismonumentille, Mount Rushmorelle, jonka seinämään on hakattu neljän presidentin kasvokuvat: George Washingtonin, Thomas Jeffersonin, Theodore Rooseveltin ja Abraham Lincolnin. Työtä johti Gutzon Borglum, jolla oli apunaan 400 kivenhakkaajaa. Työ kesti 14 vuotta (1927–1941). Alunperin presidentit oli tarkoitus kuvata vyötäröstä ylöspäin, mutta rahat loppuivat kesken.

Loppuilta on omaa aikaa.

Päivä 11
Rapid City - Crazy Horse Monument - Fort Laramie - Cheyenne

Aloitamme aamun vierailulla Crazy Horsen muistomerkille. Crazy Horse (suom. Hullu Hevonen) kuului Oglala Lakota  heimoon, erääseen sioux-intiaanien ryhmään. Hän osallistui Fettermanin verilöylyyn ja johti kesäkuussa 1876 Little Bighornin taistelua, jossa kenraali Custerin joukot tuhottiin täydellisesti. Crazy Horsen muistomerkki on ilmeisesti maailman suurin ihmisen luoma monumentti, samaa luokkaa Kheopsin pyramidin kanssa. Inspiraatiota on haettu lähellä sijaitsevalta Mount Rushmorelta, jonka kylkeen veistetyt neljän presidentin kasvot vaikuttavat Crazy Horseen verrattuna miniatyyriversiolta.

Oglala Lakotan päällikkö Henry Standing Bear (suom. Seisova Karhu) kutsui kuvanveistäjä Korczak Ziolkowskin tekemään veistoksen Black Hillsiin. Veistoksen oli tarkoitus symboloida koko alkuperäisväestöä ja heidän sankarillista taisteluaan. Taiteilija aloitti 1948 räjäyttämällä kalliota, ja hänen kuolemansa jälkeen taiteilijan perhe otti keskeneräisen projektin vastuulleen. Crazy Horsen kasvot valmistuivat ja paljastettiin 1998. Ne vastaavat kooltaan yhdeksänkerroksista taloa.

Seuraava pysähdyspaikkamme on historiallinen Fort Laramie, joka edustaa amerikkalaista villin lännen tarinaa ja on antanut kulissit lukuisille intiaanisodista ja uudisraivaajista kertoville elokuville. Ehkä olet lukenut tai nähnyt The Oregon Trailin. Kaikki Oregoniin matkanneet karavaanit kulkivat nimittäin Fort Laramien kautta, samoin useat Kaliforniaan ja Utahiin suunnanneet karavaanit. Lukuun ottamatta seikkailijoita, turkistenmetsästäjät olivat ensimmäiset valkoiset ihmiset, jotka näkivät kauniin luonnon keskilännen jokien ja järvien ympärillä. Yksi ensimmäisistä oli Jacques La Ramie, joka saapui alueelle noin 1815, mutta katosi jäljettömiin eräällä metsästysreissulla. Tuohon aikaan uskottiin, että paikalliset arapahot (cheyenneintiaanien liittolaisia) olisivat surmanneet hänet ja piilottaneet ruumiin majavapatoon. Tästä nimi Laramie, joka hänen kunniakseen annettiin niin joelle, vuorelle, kaupungille kuin linnoituksellekin.

Linnoitus, joka oli alunperin yksityinen kauppa-asema itäisessä Wyomingissa Laramie- ja North Platte -jokien välissä, vaihtoi nimeä muutaman kerran ennen kuin armeija osti sen 1849 joukkojen leiriksi ja suojaamaan jyrkästi kasvaneen karavaanimäärän aiheuttamalta jännitteeltä. Jonkinlainen rauha ja järjestys onnistuttiin säilyttämään 1850-luvulla tekemällä sopimuksia intiaanien kanssa. Lakota Sioux Nation tappoi kuitenkin linnoituksen 29 sotilasta 1854 (Grattanin verilöyly). Sotilaat yrittivät sopimuksen vastaisesti pidättää erästä heimon jäsentä. Ehkä kyse oli enteestä. Monet tarinat intiaanisodista ja sisällissodasta kietoutuvat linnoituksen ympärille, joten sitä ei turhaan pidetä yhtenä USA:n tärkeimmistä kulttuurimuistomerkeistä.

Päivä 12
Cheyenne - Denver - Golden - Grand Junction

Tänään ajamme Wyomingista Coloradoon ja saavumme Denveriin. Denveriä kutsutaan nimellä Mile High City, sillä se sijaitsee täsmälleen mailin (1 610 m) verran meren pinnan yläpuolella. Toinen kaupungin lisänimistä on Queen of the West, sillä kaupunki Kalliovuorten juurella syntyi alunperin kultaryntäyksen yhteydessä 1858. Ajan kuluessa siitä tuli todellinen lännenkaupunki saluunoineen, peliluolineen, kevytkenkäisine naisineen ja karjamarkkinoineen. Denver sijaitsi lähellä cheyenne- ja arapahointiaanien leiriä South Platte  joen äärellä. Kaupungin nimi juontaa juurensa maakaupoilla spekuloineeseen kenraali William Larimeriin, joka näki alueen suuret mahdollisuudet ja osti täältä palan maata. Hän nimesi alueen Denveriksi Kansasin kuvernöörin, James W. Denverin mukaan toivoen tämän nimeävän kaupungin uusien alueiden pääkaupungiksi. Valitettavasti Larimer ei ollut kuullut, että kuvernööri oli siinä vaiheessa jo kuollut.

Denveristä matka jatkuu Goldeniin, jonka historiallinen keskusta henkii yhä uudisraivaajien tarinoita, sillä Golden toimi territorion pääkaupunkina. Se sai lempinimen ”Viimeinen tasainen paikka”, sillä se oli viimeinen pysähdyspaikka ennen Kalliovuoria. Goldenista kullankaivajat ja kaivostyöläiset hankkivat varusteita ennen lähtöään ylös vuoristoon. Toinen asia, joka on nostanut Goldenin Yhdysvaltojen kartalle, on panimo Coors, joka on yksi USA:n suurimpia ja perustettu Goldenissa.

Iltapäivällä matkaamme Grand Junctioniin, joka on läntisen Coloradon suurin kaupunki ja jonka asukasluku on n. 150 000. Kyse on Denverin ja Salt Lake Cityn välisen rautatien solmukohdasta. Täällä junavaunut lastataan paikallisilla maataloustuotteilla: 1800-luvun lopussa eurooppalaiset asettuivat suurin joukoin hedelmälliseen Grand Valleyyn, ja alueesta kehittyi USA:n ruoka-aitta, joka tuottaa valtavia määriä persikoita, päärynöitä, kirsikoita ja maissia.

Ensimmäiset viiniköynnökset istutettiin seudulle 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa. Nykyään täällä on yli 20 viinitilaa. Lämpimät päivät ja viileät yöt luovat erinomaiset olosuhteet viinintuotannolle; erityisesti alueen punaviinit ovat laadukkaita.

Päivä 13
Grand Junction - Monument Valley - Page

Siirrymme nyt Utahin osavaltioon ja ajamme läpi kauniin Castle Valleyn, joka on saanut nimensä linnaa muistuttavista kallioista. Alue on toiminut kulissina monille elokuville. Joku saattaa tunnistaa maisemat elokuvista Rio Grande ja Thelma & Louise. Ohitamme myös Fisher Towersin, joka koostuu erikoisista punaisista hiekkakivimuodostelmista, jotka kohoavat kohti taivasta kuin tornit.

Päivän kohokohta on Monument Valleyn kansallispuisto. Puiston ainutlaatuiset kalliomaisemat on ikuistettu lukemattomiin lännenelokuviin. Monument Valley sijaitsee navaho-intiaanien reservaatissa. Vaihdamme bussin pienempiin kulkuneuvoihin ja lähdemme katsomaan puistoa kuljettajanamme paikallisien navaho-intiaanien jälkeläinen.

Päivä 14
Page - Antelope Canyon - Grand Canyon - Williams

Antelope Canyon on upea rotko, jossa vesimassat ovat muovanneet spiraalimaisia kalliomuodostelmia kaikissa mahdollisissa punaisen, keltaisen ja ruskean sävyissä. Muista kamera, sillä täältä saat takuulla hienoja lomakuvia! Vesi on muokannut kallioista patsaita, jotka näyttävät pehmeiltä ja kauniisti kaartuvilta.

Iltapäivän aikana saavutamme maailman kahdeksannen ihmeen, Grand Canyonin. Grand Canyon on maailman suurin kanjoni: syvyys 1,6 km, leveys jopa 29 km, pituus 446 km. Hyvällä säällä kanjonin reunalta voi nähdä jopa 300 km:n päähän. Vietämme iltapäivän Grand Canyonin kansallispuistossa, jonka lukuisat näköalapaikat South Rimillä tarjoavat hyvin vaihtelevia näkymiä. Näköalapaikat sijaitsevat rotkon tasaisella huipulla, joka oli alunperin Coloradojoen pohjaa, kunnes joki alkoi syövyttää kalliota allaan ja muodostaa uskomatonta verkostoaan.

Rotko on mahdollista kokea ilmasta käsin: voit lähteä omalla kustannuksella helikopterilennolle mikäli aikataulu on suotuisa.

Päivä 15
Williams - Seligman - Valley of Fire - Las Vegas - Las Vegas by Night

Matkalla Las Vegasiin ohitamme Seligmanin, legendaarisen Route 66:n varrella sijaitsevan pienen kaupungin, jossa aika näyttää pysähtyneen 1960-luvulle. Seligman perustettiin 1880-luvulla pysäkiksi länteen johtavan rautatien varrelle. Kun Route 66 valmistui 1920-luvulla, myös autoilijat löysivät Seligmanin: sieltä sai bensiiniä, ruokaa ja siellä saattoi myös yöpyä. Katukuvassa näkyy yhä vanhoja kylttejä, ja voit ostaa Route 66  aiheisen matkamuiston matkamuistomyymälästä.

Seuraava kohteemme on yksi vähemmälle huomiolle jääneistä nähtävyyksistä Nevadassa: Valley of Fire State Park. Puiston nimi tulee punaisen, oranssin, keltaisen ja ruskean sävyistä, jotka leikittelevät maisemassa auringonsäteiden osuessa siihen. Reitti kulkee pitkin maisemareittiä, Scenic Bywaysia.

Rauhallisesta Valley of Firesta ajamme neonvalojen pääkaupunkiin Las Vegasiin, jonne saavumme illalla. Las Vegasin asukasluku on 1,9 miljoonaa, ja kaupungin perusti mafia 1930-luvulla vapaamieliseen Nevadaan keskelle hiekkaerämaata.

Täällä ei voi kuin ihmetellä kaupungin surrealistisuutta. Isot kasinot on rakennettu erilaisten teemojen ympärille keskiajasta ja muinaisesta Roomasta merirosvoihin ja sirkukseen. Las Vegas on parhaimmillaan pimeällä, kun neonvalot syttyvät.

Tänä iltana on mahdollisuus lähteä "Las Vegas By Night" -iltaretkelle. Retki tehdään bussilla ja ajamme mm.  neonvalojen valaisemaa Las Vegas Boulevardia pitkin, jolla on hotelleja ja kasinoita vieri vieressä. Retken aikana näemme ikonisia viihdemaailman rakennuksia ja matkanjohtaja kertoo mm. kaupungin historiasta. Retki kestää noin 3,5 tuntia ja sen aikana saat hyvän kuvan viihteen mekasta. Pidätämme oikeuden muutoksiin retken ohjelmassa.

Päivä 16
Las Vegas - Hooverin pato - Las Vegas - omaa aikaa

Tänään tutustumme valtavaan Hooverin patoon, joka sijaitsee hieman Las Vegasin ulkopuolella. Hooverin pato, joka valmistui 1936, on 221 m korkea ja 379 m pitkä, kerää vettä Coloradojoesta Meadjärveen, maailmaan suurimpaan tekojärveen. Tuhansilta työntekijöiltä kului viisi vuotta betonirakennelman rakentamiseen, ja noin 100 työntekijää menetti urakassa henkensä.

Padon ulkopuolella avautuvien hulppeiden maisemien lisäksi pääset kierrokselle vesivoimalan sisälle, jossa 70 sekunnin hissimatka vie 160 m Black Mountainin sisuksiin. Kuljemme läpi tunnelin, joka porattiin rakennelmaan 1930-luvulla, ja näemme muutamia yhdeksän metriä leveistä putkista, jotka kuljettavat generaattoreille noin 340 000 litraa vettä sekunnissa.

Loppupäivä on omaa aikaa Las Vegasissa. The Strip on noin seitsemän kilometrin mittainen osuus Las Vegas Boulevardia, jonka varrella todella isot hotellit, lomahuoneistot ja kasinot sijaitsevat – jotkin niistä maailman suurimpia. Stripin varrella sijaitsee kaiken kaikkiaan yli 150 000 hotellihuonetta.

”Vanha” Las Vegas sijaitsee Freemont Streetin ympäristössä, jossa legendaariset kasinot ja hotellit seisovat rinta rinnan neonvaloissa kylpien.

 

Päivä 17
Las Vegas - Mojaven autiomaa - Calicon kummituskaupunki - Hollywood

Tänään ajamme läpi Mojaven autiomaan, jonka kokonaispinta-ala on noin 35 000 neliökilometriä ja joka ulottuu neljän osavaltion alueelle. Autiomaa on saanut nimensä alueella asuvien mojave-intiaanien mukaan. Kuivuudesta huolimatta (sadetta saadaan harvoin enempään kuin 250 mm vuodessa) alueella kasvaa  1 700-2 000 eri kasvilajia. Kasveista tunnetuin on joosuanpuu (Yucca brevifolia).

Jatkamme matkaa kohti länttä ja Calicon kummituskaupunkia, joka on alunperin vuonna 1881 perustettu kaivoskaupunki. Kun Calicon asukasluku oli korkeimmillaan, siellä oli 1 200 asukasta, 22 saluunaa ja yli 500 hopeakaivosta. Calicon kaivosalue oli vaurain koko Kaliforniassa. Vuonna 1907 hopean hinta romahti, ja kaivostyöläiset siirtyivät isojen yritysten mukana Death Valleyyn. Calicosta tuli vähitellen kummituskaupunki. Nykyään kolmannes kaupungista on alkuperäistä Calicoa, loput on korjattu tuomaan kaupunkiin villin lännen tunnelmaa. Vanhalla pääkadulla voi pistäytyä mm. kaupunginmuseossa, saluunassa sekä pienissä putiikeissa.

Iltapäivän päätteeksi saavumme Los Angelesiin. Yövymme Hollywoodissa. Aamulla lähdemme tutustumaan miljoonakaupunkiin!

Päivä 18
Los Angeles - nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa

Los Angeles on USA:n toiseksi suurin kaupunki, jonka asukasluku on 15 miljoonaa ja pinta-ala niin valtava, että sitä on vaikea hahmottaa. L.A., kuten kaupunkia kutsutaan arkikielessä, on maailman johtava viihdekeskus, erityisesti kun on kyse elokuvista, televisiosta ja musiikista. Myös huvipuisto-, taide- ja kulttuuririntamalla L.A. on huipputasoa. Los Angeles on kaupunki, jossa amerikkalaista unelmaa eletään todeksi. Jotkut harvat päätyvät asumaan Bel Airin ja Malibun miljoonakartanoihin, monet muut joutuvat jättämään kaupungin ja poistumaan toteutumattomine unelmineen.

 Tänään tutustumme Los Angelesiin kaupunkikierroksella. Saamme osamme tähtipölystä Hollywoodissa, jossa näemme legendaarisen ensi-iltateatterin Chinese Theatren ja kävelemme pitkin Walk of Famea, jonne tuhannet elokuva- ja musiikkitähdet ovat saaneet oman tähtensä ja painaneet kädenjälkensä. Näemme myös tunnetun Dolby Theatren (entinen Kodak Theatre), jossa järjestetään vuosittainen Oscar-gaala. Myös Oscar-sesongin ulkopuolella on hyvät mahdollisuudet törmätä julkkiksiin, ainakin sellaisiksi pukeutuneisiin. Muutamalla dollarilla voit päästä poseeraamaan vaikka Elviksen kanssa!

Kaupunkikierroksen jälkeen käymme Getty Centerissä tai Getty Villassa. Molemmat museot on suljettu yhtenä päivänä viikossa, joten riippuu viikonpäivästä, kummassa käymme. Edesmenneen öljymiljardöörin J. Paul Gettyn laaja taidekokoelma on esillä näissä kahdessa rakennuksessa, jotka muodostavat J. Paul Getty Museumin. Museon ylläpitäjä on J. Paul Getty Trust, maailman rikkain taideinstituutio. Getty Villa on kopio antiikin Rooman maaseutupalatsista. Villaa ympäröi komea puutarha veistoksineen. Getty Villa valmistui 1974 ja sijaitsee lähellä Gettyn omaa taloa Pacific Palisadesin kaupunginosassa. Esillä on iso kokoelma taidetta antiikin Roomasta, Kreikasta ja Etruriasta. Rakennuksen arkkitehtuuriin on haettu inspiraatiota Villa dei Papirista muinaisesta Herculaneumista ja rakennusta ympäröi roomalaistyylinen puutarha. Kokoelmaan kuuluu noin 44 000 esinettä, jotka ovat peräisin ajalta 6500 eKr.–400 jKr.

Getty Center valmistui 1997 ja kohoaa Brentwoodin kaupunginosan ylle. Upea modernistinen arkkitehtuuri antaa raamit Gettyn modernin taiteen kokoelmalle, joka on keskittynyt erityisesti eurooppalaiseen 1800-luvun taiteeseen (mm. van Gogh ja Gauguin) sekä eurooppalaiseen ja amerikkalaiseen valokuvaan 1800- ja 1900-luvuilta. Museokompleksiin kuuluu myös patsaspuutarha, tutkimuskeskus, valtava taidekirjasto sekä hallintorakennuksia.

Museokäynnin jälkeen ajamme hotelliin Glendalessa, loppuilta on omaa aikaa. 

Yövymme Hollywoodissa.

Päivä 19
Kotimatka alkaa
Päivä 20
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 5.398€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
1.898€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – New York/Los Angeles – Helsinki turistiluokassa (lennoilla välilaskut ja koneenvaihto)
  • Majoitus 18 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa 
  • Aamiaiset päivinä 4-19
  • Kuljetukset, retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • Juomarahat kuljettajille (noin 105 USD)
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

 

Hintaan ei sisälly

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Yöpymiset ja ajomatkat

New York 2 yötä
Washington D.C. 2 
Williamsport 1
Niagara Falls 1
Lansing 1
Chicago 1 
Sioux Falls 1 
Rapid City 1 
Cheyenne 1 
Grand Junction 1
Page 1
Williams 1 
Las Vegas 2 
Los Angeles, Hollywood 2 

Ajomatkat (noin):
New York - Philadelphia 150 km
Philadelphia - Washington D.C. 220 km
Washington D.C. - Williamsport 320 km
Williamsport - Niagara Falls 360 km
Niagara Falls - Lansing 500 km
Lansing - Chicago 500 km
Chicago - Sioux Falls 950 km
Sioux Falls - Rapid City 660 km
Rapid City - Cheyenne 465 km
Cheyenne - Grand Junction 548 km
Grand Junction - Page 620 km

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

 

Lue lisää matkakohteesta

Täältä voit lukea lisää tietoa USA:sta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/usa

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

ESTA-matkustuslupa

Passi ja viisumi

Tarvitset ESTA-matkustusluvan USA:n matkalle. Lupa on anottava sähköisellä lomakkeella viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Suosittelemme hakemaan luvan hyvissä ajoin.

Lue lisää tärkeää maahantulotietoa täältä: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/usa/maahantulo

 

Turvatoimet lentomatkoilla USA:han

TSA-hyväksytyt matkalaukkulukot suositeltavia USA:han matkaaville ja elektroniset laitteet käsimatkatavaroissa- tärkeää tietoa matkoille USA:han

USA:n lentokentän turvatarkastajilla on oikeus tarkastaa matkalaukun sisältö, vaikka omistaja ei ole paikalla.  TSA-hyväksytty (Transportation Security Administration) lukko voidaan avata ja sulkea viranomaisten toimesta ilman lukon rikkomista (heillä on "pääavain", joka käy kaikkiin TSA-lukkoihin, myös yhdistelmälukkoihin), kun taas tavanomainen lukko voidaan murtaa auki laukun tutkimista varten.

TSA-lukko on täysin turvallinen käyttää koska sen saavat auki vain viranomaiset ja laukun omistaja.

USA:n viranomaiset ovat tiukentaneet käsimatkatavaroihin pakattujen matkapuhelimien, tablettien, tietokoneiden ja muiden elektronisten laitteiden tarkastuksia. Laitteiden akkujen tulee olla ladattuja, jotta laitteet voidaan käynnistää turvatarkastuksessa.

Akun ollessa tyhjä tai jos laitetta ei voida kytkeä päälle, viranomaiset voivat vaatia laitteen haltuunottoa. Matkanteko saattaa näin viivästyä, ja mahdollisuus jatkoyhteyksien menettämiseen kasvaa.

Lisätietoa esim. British Airwaysin kotisivulta:
http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_us?p_faqid=5047

Käsi sydämellä

Käsi sydämellä

Kanadassa ja USA:ssa käytettävät bussit on suunniteltu ja muotoiltu aivan toisella tavalla kuin ne, joihin olemme Euroopassa tottuneet. Tämä on monille tuttua esim. elokuvista. Muotoilu saa bussit näyttämään sellaisilta kuin meillä oli 20 vuotta sitten. Kaikki bussit, joita käytämme, ovat luonnollisesti toimivia, hyväksyttyjä, tarkastettuja ja ehjiä. Niissä on yleensä vain yksi sisäänkäynti edessä. Mukinpidike ja edessä olevan istuimen selkänojaan kiinnitetty verkkotasku eivät useinkaan kuulu varustukseen. Tästä syystä mukaan kannattaa pakata reppu, jota voi käyttää henkilökohtaisten tavaroiden säilytykseen retkillä ja bussissa.

Amerikkalainen aamiainen on suhteellisen yksinkertainen verrattuna pohjoismaiseen. Aamiainen on useimmissa perushotelleissa ns. “continental breakfast”, mikä sisältää tyypillisesti kahvia/teetä, mehua ja paahtoleipää sekä voita ja hilloa. Aamiaisastiat voivat edelleen olla kertakäyttöisiä, sillä monet nappaavat aamiaisen mukaansa.

Amerikkalainen juomarahakulttuuri voi tuntua meistä pohjoismaalaisista hieman ärsyttävältä. Jottei sinun tarvitsisi vaivata päätäsi asialla, olemme sisällyttäneet matkan hintaan juomarahat kuljettajille. Hotellien siivoojat odottavat silti, että heille jätetään sängylle 1–2 USD/henkilö/yö ennen hotellista poistumista. 

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from On the road USA- upeita elämyksiä! Tiukka aikataulu ja kommelluksia sattui, mutta kokonaisuutena upea matka rannikolta rannikolle. Valtavasti nähtävää ja uusia kokemuksia.
Date published: 2022-10-27
Rated 4 out of 5 by from Runsas ja monipuolinen sisältö Olen melko tyytyväinen matkaan vaikka vaikeuksiakin reissulla oli. Aikataulu oli kiireinen sillä nähtävää oli paljon ja matkat pitkiä.Erilaiset kaupungit ja useat luonnonpuistot ovat kuitenkin näkemisen arvoisia.
Date published: 2022-10-26
Rated 3 out of 5 by from Matkalla ajankäytöllisiä ja muita haasteita... Matkalla oli haasteena ajan puute, suomi oppaamme (ilmeisesti ensimmäistä kertaa ko. matkalla?) oli liian optimistinen ehtimisen ja ajankäytön suhteen (bussin kuljettaja torppasi kohteita, ilmoittamalla, ettei ehditä tai nyt on aikaa vain 30 min kohteessa tms.). Tätä vielä pahensi bussin hajoaminen kolme kertaa. Matkan järjestäjä ei saanut järjestettyä korvaavaa kulkuvälinettä, kuin tilapäisiin siirtoihin. (mm. Taiwanilaisten lääkärien bussin kyydissä, kiitos heille). Korjauksien ja tilapäiskyytien odottelun vuoksi olimme hotellilla hyvin myöhään ja ruokapaikatkin olivat menneet kiinni. (jotain sain respan "kioskista"). Ikävintä oli kuitenkin kolmannen rikkoutumisen jälkeen, kun emme ehtineet varaamallemme Grand Canyon -helikopterilennolle, jota pidimme yhtenä matkan pääkohteena. Sinänsä kait päästiin kaikissa kohteissa ainakin käväisemään, mutta aina oli kiireen tuntua. Matkanjärjestäjältä saimme korvaukseksi Las Vegasissa illallisen ja show esityksen, joka vähän lievitti kokemaamme.
Date published: 2022-10-25
Rated 3 out of 5 by from Mielenkiintoinen matkaohjelma Ei toteutunut. Bussi hajosi 3 kertaa ja ajettiin 3 kertaa pimeällä hotellille maisemien katselemisen siasta.
Date published: 2022-10-17
Rated 5 out of 5 by from Kokonaisuus On the Road toteutti sille asettamana tavoitteet. Tiesin mitä odotin, paljon bussissa istumista yms. Meillä vähän ongelmia bussin kanssa. Siksi Gran Canyonin lento helikopterilla jäi toteuttamatta.
Date published: 2022-10-16
Rated 4 out of 5 by from Matkan sisältö hyvä On the road matka oli hyvin järjestetty kohteineen ja pysähdyksineen. Opas oli perehtynyt matkakohteisiin ja kertoi kattavasti aina alueen asioista ja historiasta. Bussirikko, josta kärsimme kahteen otteeseen aiheutti matkalla tuntien odottelua ja viivästymisiä. Ryhmä oli sopivan kokoinen ja kaikki meni hyvin kun kukaan ei loukkaantunut tai sairastunut.
Date published: 2022-10-16
Rated 4 out of 5 by from Antoisa matka halki mantereen vähän kangerrellen Kuten nimi kertoo, matkalla ollaan todellakin tien päällä. Suurimmassa osassa hotelleista ollaan vain yksi yö, joten paikoilleen ei ehdi jäädä lepäilemään. Bussissa istumista on paljon, mutta mantereen läpi kulkeminen vaihtuvine maisemineen on oleellinen osa matkan antia. Ohjelmaan kuuluvat nähtävyydet ovat tietysti upeita. Matkanjohtajamme veti tämän reissun ensimmäistä kertaa, mutta oli kokenut, huolehtivainen ja hyvin tehtäväänsä valmistautunut. Matkahuumoria valitettavasti rassasi, että bussi jätti meidät matkalaiset kaksi kertaa tien poskeen. Tästä aiheutui tietysti monenlaista harmia ja mielipahaa. Onneksi korvaavat kuljetukset järjestyivät melko nopeasti eikä mikään ohjelmaan merkitty tärkeä kohde ei jäänyt näkemättä. Paikallisen agentin korvaukseksi tarjoamaa ravintolaillallista ja show:ta Las Vegasissa voi kuitenkin pitää aika vähäisenä ongelmiin nähden. Lähtökohtaisesti viiden tähden reissulle näillä kokemuksilla neljä tähteä.
Date published: 2022-10-13
Rated 3 out of 5 by from Sählinkiä matkalla Kiertomatkalla oli kova kiire koko ajan, aikaisin ylös ja klo 8 lähtö aina seuraavaan kohteeseen. Kolmen viikon aikana lounaat pääasiassa vain huoltoasemilta ja bussissa syöden, ei ihan kiva! Bussin hajoaminen pariinkin kertaan aiheutti sen, että matkaa tehtiin pimeässä eikä maisemia voinut ihailla, hotelliin saavuttiin niin myöhään, että paikkakuntaan jäi tutustumatta. 20 päivän matkalla näin kävi kolmena iltana! Grand Canyoniin tutustuminen jäi todella heikoksi bussiongelman vuoksi eivätkä helikopterilennolle ilmoittautuneet päässeet matkaan. Joihinkin paikkoihin taas oli varattuna aikaa tutustumiseen vähän liikaakin, esim. Hooverin patoon ja Getty-museoon.
Date published: 2022-10-11
  • y_2024, m_4, d_17, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_37
  • loc_fi_FI, sid_USRTR04, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja