On the Road - USA

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Upea matka USA:n länsirannikolta itärannikolle.

Haaveksitko ajavasi läpi USA:n mantereen laidalta toiselle? Lähde mukaan tälle Albatros Travelin matkalle: aloitamme Los Angelesista ja päädymme New Yorkiin ja koemme kaiken siltä väliltä. Käymme 16 osavaltiossa, joista jokaisella on oma erityislaatunsa sekä kuudessa Yhdysvaltojen tunnetuimmassa kansallispuistossa (mm. Monument Valleyssa ja Grand Canyonissa). Matka on ainutlaatuinen mahdollisuus sukeltaa syvemmälle amerikkalaiseen kulttuuriin, johon lännestä itään kuuluu lämmin vieraanvaraisuus. Teemme matkaa mukavassa, ilmastoidussa bussissa.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Yhdysvaltain dollari

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki – Los Angeles/Glendale
Päivä 2 Los Angeles: kaupunkikierros ja vierailu Getty Centerissä/Villassa ja omaa aikaa
Päivä 3 Los Angeles – Calicon kummituskaupunki – Mojaven autiomaa – Las Vegas – Las Vegas by Night
Päivä 4 Las Vegas – Hooverin pato – Las Vegas. Lisämaksullinen Las Vegas -show ja illallinen
Päivä 5 Las Vegas – Valley of Fire – Seligman – Williams
Päivä 6 Williams – Grand Canyon – Antelope Canyon – Page
Päivä 7 Page – Monument Valley – Grand Junction.
Päivä 8 Grand Junction – Golden – Denver – Cheyenne
Päivä 9 Cheyenne – Fort Laramie – Rapid City. Mt. Rushmore ja intiaanipäällikkö Crazy Horsen muistomerkki
Päivä 10 Rapid City – Badlandsin kansallispuisto – Sioux Falls
Päivä 11 Sioux Falls – Chicago – Mississippijoen ylitys
Päivä 12 Chicago – Lansing
Päivä 13 Lansing – Niagaran putoukset – veneretki Kanadan puoleisille putouksille
Päivä 14 Niagara Falls – Williamsport
Päivä 15 Williamsport – Amish Country – Gettysburg – Washington
Päivä 16 Washington DC – nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa – Washington by Night
Päivä 17 Washington – Philadelphia – New York
Päivä 18 New York – kaupunkikierros, risteily ja omaa aikaa
Päivä 19 Kotimatka New Yorkista
Päivä 20 Saapuminen Helsinkiin

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
4.398€
Helsinki
4.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Los Angeles/Glendale

Saavumme Los Angelesiin ja kirjoittaudumme sisään hotelliin, jossa voimme levähtää pitkän lentomatkan jälkeen.

Yöpyminen Glendalessa.

Päivä 2
Los Angeles: kaupunkikierros ja vierailu Getty Centerissä/Villassa ja omaa aikaa

Los Angeles on USA:n toiseksi suurin kaupunki, jonka asukasluku on 15 miljoonaa ja pinta-ala niin valtava, että sitä on vaikea hahmottaa. L.A., kuten kaupunkia kutsutaan arkikielessä, on maailman johtava viihdekeskus, erityisesti kun on kyse elokuvista, televisiosta ja musiikista. Myös huvipuisto-, taide- ja kulttuuririntamalla L.A. on huipputasoa. Los Angeles on kaupunki, jossa amerikkalaista unelmaa eletään todeksi. Jotkut harvat päätyvät asumaan Bel Airin ja Malibun miljoonakartanoihin, monet muut joutuvat jättämään kaupungin ja poistumaan toteutumattomine unelmineen.

Tänään tutustumme Los Angelesiin kaupunkikierroksella. Saamme osamme tähtipölystä Hollywoodissa, jossa näemme legendaarisen ensi-iltateatterin Chinese Theatren ja kävelemme pitkin Walk of Famea, jonne tuhannet elokuva- ja musiikkitähdet ovat saaneet oman tähtensä ja painaneet kädenjälkensä. Näemme myös tunnetun Dolby Theatren (entinen Kodak Theatre), jossa järjestetään vuosittainen Oscar-gaala. Myös Oscar-sesongin ulkopuolella on hyvät mahdollisuudet törmätä julkkiksiin, ainakin sellaisiksi pukeutuneisiin. Muutamalla dollarilla voit päästä poseeraamaan vaikka Elviksen kanssa!

Kaupunkikierroksen jälkeen käymme Getty Centerissä tai Getty Villassa. Molemmat museot on suljettu yhtenä päivänä viikossa, joten riippuu viikonpäivästä, kummassa käymme. Edesmenneen öljymiljardöörin J. Paul Gettyn laaja taidekokoelma on esillä näissä kahdessa rakennuksessa, jotka muodostavat J. Paul Getty Museumin. Museon ylläpitäjä on J. Paul Getty Trust, maailman rikkain taideinstituutio. Getty Villa on kopio antiikin Rooman maaseutupalatsista. Villaa ympäröi komea puutarha veistoksineen. Getty Villa valmistui 1974 ja sijaitsee lähellä Gettyn omaa taloa Pacific Palisadesin kaupunginosassa. Esillä on iso kokoelma taidetta antiikin Roomasta, Kreikasta ja Etruriasta. Rakennuksen arkkitehtuuriin on haettu inspiraatiota Villa dei Papirista muinaisesta Herculaneumista ja rakennusta ympäröi roomalaistyylinen puutarha. Kokoelmaan kuuluu noin 44 000 esinettä, jotka ovat peräisin ajalta 6500 eKr.–400 jKr.

Getty Center valmistui 1997 ja kohoaa Brentwoodin kaupunginosan ylle. Upea modernistinen arkkitehtuuri antaa raamit Gettyn modernin taiteen kokoelmalle, joka on keskittynyt erityisesti eurooppalaiseen 1800-luvun taiteeseen (mm. van Gogh ja Gauguin) sekä eurooppalaiseen ja amerikkalaiseen valokuvaan 1800- ja 1900-luvuilta. Museokompleksiin kuuluu myös patsaspuutarha, tutkimuskeskus, valtava taidekirjasto sekä hallintorakennuksia.

Museovierailun jälkeen ajamme hotellille. Loppupäivä on omaa aikaa.

Päivä 3
Los Angeles – Calicon kummituskaupunki – Mojaven autiomaa – Las Vegas – Las Vegas by Night

Lähdemme Los Angelesista ja otamme kurssin kohti Mojaven autiomaata, jonka kokonaispinta-ala on noin 35 000 neliökilometriä ja joka ulottuu neljän osavaltion alueelle. Autiomaa on saanut nimensä alueella asuvien mojave-intiaanien mukaan. Kuivuudesta huolimatta (sadetta saadaan harvoin enempään kuin 250 mm vuodessa) alueella kasvaa 1 700-2 000 eri kasvilajia. Kasveista tunnetuin on joosuanpuu (Yucca brevifolia).

Matkalla itään reittimme varrelle osuu Calicon kummituskaupunki, joka on alunperin vuonna 1881 perustettu kaivoskaupunki. Kun Calicon asukasluku oli korkeimmillaan, siellä oli 1 200 asukasta, 22 saluunaa ja yli 500 hopeakaivosta. Calicon kaivosalue oli vaurain koko Kaliforniassa. Vuonna 1907 hopean hinta romahti, ja kaivostyöläiset siirtyivät isojen yritysten mukana Death Valleyyn. Calicosta tuli vähitellen kummituskaupunki. Nykyään kolmannes kaupungista on alkuperäistä Calicoa, loput on korjattu tuomaan kaupunkiin villin lännen tunnelmaa. Vanhalla pääkadulla voi pistäytyä mm. kaupunginmuseossa, saluunassa sekä pienissä putiikeissa.

Rauhallisesta Calicosta ajamme neonvalojen pääkaupunkiin ja paheiden pesään, Las Vegasiin, jonne saavumme illalla. Las Vegasin asukasluku on 1,9 miljoonaa, ja kaupungin perusti mafia 1930-luvulla vapaamieliseen Nevadaan keskelle hiekkaerämaata.

Ennakkoluuloista huolimatta ei voi kuin ihmetellä kaupungin surrealistisuutta. Isot kasinot on rakennettu erilaisten teemojen ympärille keskiajasta ja muinaisesta Roomasta merirosvoihin ja sirkukseen. Las Vegas on parhaimmillaan pimeällä, kun neonvalot syttyvät.

Illalla sinulla on mahdollisuus osallistua ”Las Vegas by Night” -retkelle. Ajamme bussilla pitkin Las Vegas Boulevardia ja käymme The Venetian  hotellissa, jossa on miniatyyriversio Venetsian Pyhän Markuksen torista, kanavia ja gondoleita. Jatkamme bussilla Freemont Streetille. Se on kävelykatu, joka on katettu maailman suurimmalla videoseinällä (500 m pitkä). Saatuamme riittämiin neonvalojen välkkeestä ajamme takaisin hotelliimme. Retki kestää noin 3,5 tuntia ja on hyvä johdatus maailman johtavaan viihdekeskukseen, jotta voit nauttia täysillä seuraavasta illasta. Muutokset retkeen mahdollisia.

Yöpyminen Las Vegasissa.

Päivä 4
Las Vegas – Hooverin pato – Las Vegas. Lisämaksullinen Las Vegas -show ja illallinen

Tänään tutustumme valtavaan Hooverin patoon, joka sijaitsee hieman Las Vegasin ulkopuolella. Hooverin pato, joka valmistui 1936, on 221 m korkea ja 379 m pitkä, kerää vettä Coloradojoesta Meadjärveen, maailmaan suurimpaan tekojärveen. Tuhansilta työntekijöiltä kului viisi vuotta betonirakennelman rakentamiseen, ja noin 100 työntekijää menetti urakassa henkensä.
 
Padon ulkopuolella avautuvien hulppeiden maisemien lisäksi pääset kierrokselle vesivoimalan sisälle, jossa 70 sekunnin hissimatka vie 160 m Black Mountainin sisuksiin. Kuljemme läpi tunnelin, joka porattiin rakennelmaan 1930-luvulla, ja näemme muutamia yhdeksän metriä leveistä putkista, jotka kuljettavat generaattoreille noin 340 000 litraa vettä sekunnissa.

Loppupäivä on omaa aikaa Las Vegasissa. Pelaaminen on hyvässä käynnissä myös päiväaikaan kaupungin monissa kasinoissa, jotka näyttävät hyvin erilaisilta kuin pimeällä neonvalojen välkkeessä.

The Strip on noin seitsemän kilometrin mittainen osuus Las Vegas Boulevardia, jonka varrella todella isot hotellit, lomahuoneistot ja kasinot sijaitsevat – jotkin niistä maailman suurimpia. Stripin varrella sijaitsee kaiken kaikkiaan yli 150 000 hotellihuonetta.

”Vanha” Las Vegas sijaitsee Freemont Streetin ympäristössä, jossa legendaariset kasinot ja hotellit seisovat rinta rinnan neonvaloissa kylpien. Kun Freemont Street alkoi 1990-luvulla menettää asemaansa Stripille, rakennettiin katettu kävelykatu Freemont Street Experience, jonka varrella on liuta kauppoja, ravintoloita ja konserttiareenoja, ja alue heräsi uudestaan eloon.

Illalla on mahdollista lähteä katsomaan pesunkestävää Las Vegas -showta. Vegas on koko olemassaolonsa ajan tarjonnut huippuartistien tähdittämiä viihde-esityksiä. Illan esitys on sekoitus showtanssia, laulua, taikuutta, kimallusta ja glamouria – kaikkea sitä, mistä Las Vegas on tehty. Paikat esitykseen varataan ja maksetaan ennen matkaa.

Yöpyminen Las Vegasissa.

Päivä 5
Las Vegas – Valley of Fire – Seligman – Williams

Matkalla Las Vegasista kohti itää käymme katsomassa yhtä vähemmälle huomiolle jääneistä nähtävyyksistä Nevadassa: Valley of Fire State Parkia. Puiston nimi tulee punaisen, oranssin, keltaisen ja ruskean sävyistä, jotka leikittelevät maisemassa auringonsäteiden osuessa siihen. Reitti kulkee pitkin maisemareittiä, Scenic Bywaysia.

Seuraavaksi saavumme Seligmaniin, legendaarisen Route 66:n varrella sijaitsevaan pieneen kaupunkiin, jossa aika näyttää pysähtyneen 1960-luvulle. Seligman perustettiin 1880-luvulla pysäkiksi länteen johtavan rautatien varrelle. Kun Route 66 valmistui 1920-luvulla, myös autoilijat löysivät Seligmanin: sieltä sai bensiiniä, ruokaa ja siellä saattoi myös yöpyä. Katukuvassa näkyy yhä vanhoja kylttejä, ja voit ostaa Route 66  aiheisen matkamuiston matkamuistomyymälästä.

Yöpyminen Williamsissa.

Päivä 6
Williams – Grand Canyon – Antelope Canyon – Page

Tämän päivän kohteemme on maailman kahdeksas ihme, Grand Canyon. Grand Canyon on maailman suurin kanjoni: syvyys 1,6 km, leveys jopa 29 km, pituus 446 km. Hyvällä säällä kanjonin reunalta voi nähdä jopa 300 km:n päähän. Vajaan tunnin ajettuamme saavumme perille Grand Canyonin kansallispuistoon, jonka lukuisat näköalapaikat South Rimillä tarjoavat hyvin vaihtelevia näkymiä. Näköalapaikat sijaitsevat rotkon tasaisella huipulla, joka oli alunperin Coloradojoen pohjaa, kunnes joki alkoi syövyttää kalliota allaan ja muodostaa uskomatonta verkostoaan.

Rotko on mahdollista kokea myös ilmasta käsin: voit lähteä omalla kustannuksella helikopterilennolle (riippuen aikataulusta).

Grand Canyonista jatkamme matkaa Antelope Canyoniin, joka on pienempi, muttei yhtään vähemmän upea rotko, jossa vesimassat ovat muovanneet spiraalimaisia kalliomuodostelmia kaikissa mahdollisissa punaisen, keltaisen ja ruskean sävyissä. Muista kamera, sillä täältä saat takuulla hienoja lomakuvia! Vesi on muokannut kallioista patsaita, jotka näyttävät pehmeiltä ja kauniisti kaartuvilta.

Yöpyminen Pagessa.

Päivä 7
Page – Monument Valley – Grand Junction.

Päivämme alkaa käynnillä Monument Valleyn kansallispuistossa. Puiston ainutlaatuiset kalliomaisemat on ikuistettu lukemattomiin lännenelokuviin. Monument Valley sijaitsee navaho-intiaanien reservaatissa. Vaihdamme bussin pienempiin kulkuneuvoihin ja lähdemme katsomaan puistoa kuljettajanamme paikallisten navaho-intiaanien jälkeläinen.

Ajamme läpi kauniin Castle Valleyn, joka on saanut nimensä linnaa muistuttavista kallioista. Alue on toiminut kulissina monille elokuville. Joku saattaa tunnistaa maisemat elokuvista Rio Grande ja Thelma & Louise. Ohitamme myös Fisher Towersin, joka koostuu erikoisista punaisista hiekkakivimuodostelmista, jotka kohoavat kohti taivasta kuin tornit.

Lopulta ylitämme Coloradon rajan ja saavumme Grand Junctioniin, joka on läntisen Coloradon suurin kaupunki ja jonka asukasluku on n. 150 000. Kyse on Denverin ja Salt Lake Cityn välisen rautatien solmukohdasta. Täällä junavaunut lastataan paikallisilla maataloustuotteilla: 1800-luvun lopussa eurooppalaiset asettuivat suurin joukoin hedelmälliseen Grand Valleyyn, ja alueesta kehittyi USA:n ruoka-aitta, joka tuottaa valtavia määriä persikoita, päärynöitä, kirsikoita ja maissia.

Ensimmäiset viiniköynnökset istutettiin seudulle 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa. Nykyään täällä on yli 20 viinitilaa. Lämpimät päivät ja viileät yöt luovat erinomaiset olosuhteet viinintuotannolle; erityisesti alueen punaviinit ovat laadukkaita.

Yöpyminen Grand Junctionissa.

Päivä 8
Grand Junction – Golden – Denver – Cheyenne

Ensimmäinen kohteemme on tänään Golden, jonka historiallinen keskusta henkii yhä uudisraivaajien tarinoita, sillä Golden toimi territorion pääkaupunkina. Se sai lempinimen ”Viimeinen tasainen paikka”, sillä se oli viimeinen pysähdyspaikka ennen Kalliovuoria. Goldenista kullankaivajat ja kaivostyöläiset hankkivat varusteita ennen lähtöään ylös vuoristoon. Toinen asia, joka on nostanut Goldenin Yhdysvaltojen kartalle, on panimo Coors, joka on yksi USA:n suurimpia ja perustettu Goldenissa.

Seuraavaksi saavumme Denveriin. Denveriä kutsutaan nimellä Mile High City, sillä se sijaitsee täsmälleen mailin (1 610 m) verran meren pinnan yläpuolella. Toinen kaupungin lisänimistä on Queen of the West, sillä kaupunki Kalliovuorten juurella syntyi alunperin kultaryntäyksen yhteydessä 1858. Ajan kuluessa siitä tuli todellinen lännenkaupunki saluunoineen, peliluolineen, kevytkenkäisine naisineen ja karjamarkkinoineen. Denver sijaitsi lähellä cheyenne- ja arapahointiaanien leiriä South Platte  joen äärellä. Kaupungin nimi juontaa juurensa maakaupoilla spekuloineeseen kenraali William Larimeriin, joka näki alueen suuret mahdollisuudet ja osti täältä palan maata. Hän nimesi alueen Denveriksi Kansasin kuvernöörin, James W. Denverin mukaan toivoen tämän nimeävän kaupungin uusien alueiden pääkaupungiksi. Valitettavasti Larimer ei ollut kuullut, että kuvernööri oli siinä vaiheessa jo kuollut.

Teemme lyhyen kaupunkikierroksen, jonka jälkeen jatkamme matkaa Wyomingin Cheyenneen, jossa yövymme.

Päivä 9
Cheyenne – Fort Laramie – Rapid City. Mt. Rushmore ja intiaanipäällikkö Crazy Horsen muistomerkki

Matkallamme läpi Wyomingin yksi pysähdyspaikoistamme on historiallinen Fort Laramie, joka edustaa amerikkalaista villin lännen tarinaa ja on antanut kulissit lukuisille intiaanisodista ja uudisraivaajista kertoville elokuville. Ehkä olet lukenut tai nähnyt The Oregon Trailin. Kaikki Oregoniin matkanneet karavaanit kulkivat nimittäin Fort Laramien kautta, samoin useat Kaliforniaan ja Utahiin suunnanneet karavaanit. Lukuun ottamatta seikkailijoita, turkistenmetsästäjät olivat ensimmäiset valkoiset ihmiset, jotka näkivät kauniin luonnon keskilännen jokien ja järvien ympärillä. Yksi ensimmäisistä oli Jacques La Ramie, joka saapui alueelle noin 1815, mutta katosi jäljettömiin eräällä metsästysreissulla. Tuohon aikaan uskottiin, että paikalliset arapahot (cheyenneintiaanien liittolaisia) olisivat surmanneet hänet ja piilottaneet ruumiin majavapatoon. Tästä nimi Laramie, joka hänen kunniakseen annettiin niin joelle, vuorelle, kaupungille kuin linnoituksellekin.

Linnoitus, joka oli alunperin yksityinen kauppa-asema itäisessä Wyomingissa Laramie- ja North Platte -jokien välissä, vaihtoi nimeä muutaman kerran ennen kuin armeija osti sen 1849 joukkojen leiriksi ja suojaamaan jyrkästi kasvaneen karavaanimäärän aiheuttamalta jännitteeltä. Jonkinlainen rauha ja järjestys onnistuttiin säilyttämään 1850-luvulla tekemällä sopimuksia intiaanien kanssa. Lakota Sioux Nation tappoi kuitenkin linnoituksen 29 sotilasta 1854 (Grattanin verilöyly). Sotilaat yrittivät sopimuksen vastaisesti pidättää erästä heimon jäsentä. Ehkä kyse oli enteestä. Monet tarinat intiaanisodista ja sisällissodasta kietoutuvat linnoituksen ympärille, joten sitä ei turhaan pidetä yhtenä USA:n tärkeimmistä kulttuurimuistomerkeistä.

Jatkamme Crazy Horsen muistomerkille. Crazy Horse (suom. Hullu Hevonen) kuului Oglala Lakota  heimoon, erääseen sioux-intiaanien ryhmään. Hän osallistui Fettermanin verilöylyyn ja johti kesäkuussa 1876 Little Bighornin taistelua, jossa kenraali Custerin joukot tuhottiin täydellisesti. Crazy Horsen muistomerkki on ilmeisesti maailman suurin ihmisen luoma monumentti, samaa luokkaa Kheopsin pyramidin kanssa. Inspiraatiota on haettu lähellä sijaitsevalta Mount Rushmorelta, jonka kylkeen veistetyt neljän presidentin kasvot vaikuttavat Crazy Horseen verrattuna miniatyyriversiolta.

Oglala Lakotan päällikkö Henry Standing Bear (suom. Seisova Karhu) kutsui kuvanveistäjä Korczak Ziolkowskin tekemään veistoksen Black Hillsiin. Veistoksen oli tarkoitus symboloida koko alkuperäisväestöä ja heidän sankarillista taisteluaan. Taiteilija aloitti 1948 räjäyttämällä kalliota, ja hänen kuolemansa jälkeen taiteilijan perhe otti keskeneräisen projektin vastuulleen. Crazy Horsen kasvot valmistuivat ja paljastettiin 1998. Ne vastaavat kooltaan yhdeksänkerroksista taloa.

Seuraava kohteemme on USA:n tunnetuin kansallismonumentti, Mount Rushmore, jonka seinämään on hakattu neljän presidentin kasvokuvat: George Washingtonin, Thomas Jeffersonin, Theodore Rooseveltin ja Abraham Lincolnin. Työtä johti Gutzon Borglum, jolla oli apunaan 400 kivenhakkaajaa. Työ kesti 14 vuotta (1927–1941). Alunperin presidentit oli tarkoitus kuvata vyötäröstä ylöspäin, mutta rahat loppuivat kesken.

Yövymme Rapid Cityssä, jonka perustivat 1800-luvun lopulla kaivostyöläiset, jotka olivat tulleet seudulle kultaryntäyksen myötä, mutta joilla ei ollut ollut onni myötä. Loppuilta on omaa aikaa.

Päivä 10
Rapid City – Badlandsin kansallispuisto – Sioux Falls

Ajamme nyt itään Badlandsin kansallispuistoon Etelä-Dakotassa. Badlandsin kansallispuisto on lähes epätodellinen luontoelämys. Kuten nimestä voi päätellä, kyse on varsin karusta maastosta. Alueella asuneet intiaanit antoivat sille nimen mako sica (paha maa). Terävähuippuisten vuorten ja kiviharjujen leimaamaa aluetta on kuvattu mereksi, josta joku on polttanut kaiken veden pois. Kovin kaukaa haettu tuo vertaus ei ole: esihistoriallisena aikana aluetta peitti meri, ja sieltä on löydetty merieläinten fossiileja. Alueella on vuorten lisäksi ruohikkoista preeriaa, joka oli tuhansien vuosien ajan Amerikan intiaanien metsästysmaata.

Matkan varrella pysähdymme Al’s Oasisissa, jonka putiikista voi ostaa kaikenlaisia länkkärityylisiä matkamuistoja.
Iltapäivän päätteeksi saavumme Sioux Fallsiin, jossa yövymme. Sioux Falls on Etelä-Dakotan suurin kaupunki, jonka asukasluku on noin 155 000. Kaupunki on saanut nimensä lähistöllä olevien vesiputousten mukaan. Alueelta on löydetty hautapaikkoja sekä muuta arkeologista aineistoa, joka todistaa täällä asuneen intiaaneja.

Päivä 11
Sioux Falls – Chicago – Mississippijoen ylitys

Otamme nyt aimo harppauksen kartalla ja ajamme itään kohti Chicagoa. Noin puolessa välissä matkaa ylitämme Mississippijoen. Pysähdymme lounaalle matkan varrella ja perille saavumme vasta illalla. Chicago tunnetaan paitsi Barack Obaman pitkäaikaisena kotikaupunkina, myös maailman ensimmäisestä pilvenpiirtäjästä. Willis Tower (aikaisemmin Sears Tower) on yhä USA:n korkein rakennus. Tornissa on 108 kerrosta ja se on 527 m korkea. Suuri tulipalo riehui 1871 Chicagon keskustassa ja teki 90 000 ihmistä kodittomaksi. Jälleenrakennus tapahtui ylöspäin ja rakenteissa käytettiin puun sijasta terästä.

Chicagossa asuu noin 2,9 miljoonaa asukasta, mikä tekee siitä USA:n kolmanneksi suurimman kaupungin. Kaupunkia ei voi pitää perinteisessä mielessä kauniina, mutta sillä on kiistatta oma karhea charminsa. Kaupungin musiikkielämä (erityisesti bluesin, jazzin ja rockin osalta) on vilkasta ja Chicagossa onkin iso joukko konserttipaikkoja ja ravintoloita. Täällä hotdogeistakin saa gourmet-versioita!

Päivä 12
Chicago – Lansing

Lähdemme päivän alkajaisiksi kaupunkikierrokselle. Näemme mm. Navy Pierin, pitkän laiturin, jolla on maailmanpyörä, teatteri, pieniä puutarhoja, kauppoja ja ravintoloita. Laituri rakennettiin 1916. Jatkamme Magnificent Mile -ostoskadulle ja edelleen Lakeshore Drivelle, joka kulkee pitkin Michiganjärven rantaa.

Ajamme keskustaan, jota chicagolaiset kutsuvat nimellä The Loop. Loppupäivä on omaa aikaa. Illalla tapaamme uudelleen ja ajamme bussilla hotellille. Chicago on suurkaupunki, jossa on puistoja, aukioita ja museoita. Yksi näkemisen arvoinen paikka on mm. Museum Campus, jossa on planetaario, akvaario ja luonnonhistoriallinen museo. Luonnonhistoriallisen museon Tyrannosaurus rex on suurin koskaan löydetty.

Chicagosta ei voi puhua mainitsematta sen gangsterimenneisyyttä. 1900-luvun alkupuoliskon ajan Al Capone sekä muut gangsteripomot pitivät kaupungin alamaailmaa komennossaan. Jos gangsteriromantiikka kiinnostaa, hyppää taksiin ja käy nauttimassa martini Al Caponen suosikkijazzklubilla Green Millissä (omakustanteinen). Salakuljetuskäytävät yökerhon alapuolella ovat yhä olemassa ja todistavat ajasta, jolloin täällä nautittiin laitonta alkoholia.

Illalla ajamme Lansingiin, joka on Michiganin osavaltion pääkaupunki. Katselemme Lansingin keskustaa ja ajamme sitten hotellille.

Yöpyminen Lansingissa.

Päivä 13
Lansing – Niagaran putoukset – veneretki Kanadan puoleisille putouksille

Aloitamme aamun käymällä Michigan State Capitolissa – osavaltioiden pääkaupunkien klassisessa tunnusmerkissä – jonka huippu kohoaa 81 m maanpinnan yläpuolelle. Rakennusta valaisivat alunperin kaasulamput, jotka kuitenkin vaihdettiin vuonna 1900 sähkövalaisimiin. Alkuperäinen puulattia on korvattu pääasiassa mustilla ja valkoisilla Vermontin marmori- ja kalkkikivilaatoilla. Poikkeuksen muodostaa rotundan lattia, joka koostuu 976 läpinäkyvästä lasitiilistä. Tiilien koko vaihtelee, joten näyttää siltä kuin niistä muodostuisi kulho, josta heijastuu yläpuolella kohoava kupoli. Myös puulattia näyttää saksanpähkinäpuulta, mutta todellisuudessa materiaali on Michiganin mäntyä.

Poistumme Lansingista ja Michiganin osavaltiosta, ylitämme Kanadan rajan ja ajamme yhdelle maailman mahtavimmista vesiputouksista. Meillä on hyvin aikaa Niagaran putouksilla. Niagara Falls tarkoittaa kahta kaupunkia, joista toinen on Yhdysvaltojen ja toinen Kanadan puolella, sekä kolmea valtavaa vesiputousta, jotka jakavat nuo kaksi kaupunkia.

Kolme valtavaa putousta, American Falls, Bridal Veil Falls ja Horseshoe Falls, ovat kaikessa mahtavuudessaan unohtumaton näky. Pääsemme ihailemaan putouksia myös veneestä käsin. Hornblower-alus vie meidät lähelle kuohuvia vesimassoja (ohut sadetakki kuuluu lipun hintaan). Jos järvi odotusten vastaisesti onkin jäässä, korvataan veneajelu käynnillä putousten takana. Vesiputoukset syntyivät viimeisen jääkauden aikana, kun jää vetäytyi ja Suurten järvien vesi puski itselleen uomaa valuakseen Atlantin valtamereen. Putoukset eivät ole erityisen korkeita, mutta uskomattoman leveitä. Noin 168 000 kuutiometriä vettä valuu joka minuutti alas putouksesta.

Yöpyminen Niagara Fallsissa, Kanadassa.

Päivä 14
Niagara Falls – Williamsport

Tänään vietämme aamupäivän vesiputouksilla. Sitten on aika siirtyä rajan yli Yhdysvaltojen puolelle ja ottaa kurssi kohti kaakkoa. Käy vaikka kävelemässä ja nauti ainutlaatuisesta luontoelämyksestä. Löydät varmasti myös ravintolan tai kahvilan, josta voit nauttia näkymistä virvokkeita tai kahvia siemaillen.

Keskipäivällä ajamme pieneen Williamsportin kaupunkiin.

Yöpyminen Williamsportissa.

Päivä 15
Williamsport – Amish Country – Gettysburg – Washington

Aamiaisen jälkeen lähdemme Williamsportista Lancasteriin, jossa käymme amissien luona. Nimitys ”amissi” tarkoittaa saksalaisia, hollantilaisia ja sveitsiläisiä anabaptistien jälkeläisiä, jotka pakenivat Atlantin yli Amerikkaan kotimaansa vainoa. Osa siirtolaisista asettui Pennsylvanian itäosiin Lancasteriin.

Amissit noudattavat tiukkaa uskonnollista kuria. Heille tärkeitä arvoja ovat kova työ ja yksinkertainen elämä. Raamattua tulkitaan kirjaimellisesti, väkivaltaa vastustetaan, eivätkä amissit suorita asepalvelusta. Kova työ välinein, jollaisia meillä ei ole ollut nykyaikaisessa maataloudessa käytössä enää yli sataan vuoteen, merkitsee myös sitä, että työvoimalle on tarvetta. Ei ole ollenkaan epätavallista, että perheessä on 8–10 lasta.

Kun saavumme Lancasteriin, tunnistat amissit heti. Naiset pukeutuvat hameisiin ja päähineisiin, miehillä on mustat housut, takki ja leveälierinen hattu. Kuulemme lisää amissien perinteistä ja elämäntavasta ja siirrymme samalla pari sataa vuotta ajassa taaksepäin.

Amissien luota matkamme jatkuu Gettysburgiin, jossa käytiin Amerikan sisällissodan tärkein taistelu. Kolmena kohtalokkaana päivänä 1.–3. heinäkuuta 1863 kaatui yli 7 000 miestä, yli 33 000 haavoittui ja lähes 11 000 katosi tai joutui vangiksi. Kyse oli sodan verisimmästä taistelusta. Kaiken kaikkiaan neljä vuotta kestäneessä sodassa kuoli noin 625 000 ihmistä.

Taistelu päättyi, kun kenraali Robert E. Leen johtamat etelävaltioiden joukot joutuivat myöntämään tappionsa kenraali George Gordon Meaden johtamille unionin joukoille. Sisällissota ei kuitenkaan päättynyt Gettysburgin taisteluun, vaan kului vielä lähes kaksi vuotta, kunnes maahan saatiin rauha.

Neljä kuukautta taistelun jälkeen presidentti Abraham Lincoln piti kuuluisan Gettysburgin puheensa taistelukentän liepeillä sijaitsevan hautausmaan vihkiäistilaisuudessa. Lincoln korosti sodan tärkeyttä ja uudisti lupauksensa saattaa sota päätökseen. Puhe kuuluu yhä amerikkalaisten koululaisten pakollisiin ja ulkoa opeteltaviin teksteihin.

Hautausmaan lisäksi taistelukentällä sijaitsee nykyään Gettysburg National Memorial Park, joka muistuttaa kauhistuttavasta taistelusta ja siitä, kuinka se käänsi sodan pohjoisvaltioiden eduksi. Sota jätti amerikkalaiseen väestöön jälkiä, jotka näkyvät tietyssä määrin yhä.

Päivän päätteeksi saavumme Yhdysvaltojen pääkaupunkiin Washingtoniin.

Päivä 16
Washington DC – nähtävyyksien katselua ja omaa aikaa – Washington by Night

Tutustumme lähemmin Washingtoniin. Vierailemme mm. Arlingtonin sotilashautausmaalla ja John F. Kennedyn haudalla, jolla palaa ikuinen tuli. Lähistöllä sijaitsee Lincoln Memorial, marmoritemppeli, jota kannattelee 36 marmoripylvästä, mikä vastaa osavaltioiden lukumäärää Lincolnin kaudella. Näemme Vietnam-muurin, johon on kirjoitettu yli 58 000 Vietnamin sodassa kaatuneen amerikkalaisen sotilaan nimet. Jatkamme Capitol Hillille, vallan keskukseen: kukkulalla sijaitsevat sekä Yhdysvaltain kongressin että korkeimman oikeuden rakennukset. Ohitamme Valkoisen talon ja suuntaamme Library of Congressiin, Yhdysvaltojen kansalliskirjastoon.

Capitol Hillin edustalla kulkevalla The Mallilla on useita kiinnostavia museoita Smithsonian Instituten siipien suojissa. Päätämme kierroksemme ilmailumuseolle (Air & Space Museum), jossa esitellään ilmailun historiaa Charles Lindberghin Spirit of Louisista Apollo 11:n komentoalukseen. Voit tutustua museoon itsenäisesti, palata bussilla hotelliin tai jäädä katselemaan kaupunkia. Jos haluat, voit osallistua illalla vielä retkelle, jonka aikana kierrellään bussilla katselemassa nähtävyyksiä iltavalaistuksessa. Bussi ajaa pitkin The Mallia, vehreää puistokatua, jota reunustavat lukuisat muistomerkit (sisältyy matkan hintaan).

Päivä 17
Washington – Philadelphia – New York

Washingtonista ajamme lyhyen matkan Philadelphiaan, joka on yksi USA:n vanhimmista kaupungeista. Philadelphialla on ollut merkittävä rooli maan historiassa. Aloitamme kierroksen keskustasta ja tutustumme samalla sekä kaupunkiin että Amerikan historiaan. Näemme mm. Liberty Bell Centerin, jossa Amerikan itsenäisyysjulistus allekirjoitettiin vuonna 1776.
Iltapäivän aikana saavumme New Yorkiin. Illan vietämme kukin omaan tahtiin.

Päivä 18
New York – kaupunkikierros, risteily ja omaa aikaa

Koko päivä on varattu New Yorkille. Näemme aamun kiertoajelulla kaupungin vihreät keuhkot eli Keskuspuiston (eng. Central Park). Puisto levittäytyy 3,4 neliökilometrin alueelle. Täällä käy vuosittain noin 25 miljoonaa ihmistä. Ajamme Fifth Avenueta ja vierailemme vaikuttavassa St. Patrickin katedraalissa, joka on New Yorkin katolisen arkkihiippakunnan tuomiokirkko. Katedraalia vastapäätä on Rockefeller Center, klassinen useamman pilvenpiirtäjän tiivis alue, joka on rakennettu 1939 art deco -tyyliin.

Jatkamme matkaa hengästyttävälle Times Squarelle ja sieltä Manhattanin alakaupunkiin, persoonallisiin Greenwich Villageen ja Sohoon, joiden kapeammat kadut ja pienet, eksklusiiviset putiikit ja galleriat luovat viihtyisän tunnelman. Käymme myös Chinatownissa, kiinalaisessa kaupunginosassa, pikku liikkeineen ja vilkkaine ravintoloineen sekä rahan ja vallan kadulla, Wall Streetillä. Kierroksemme päättyy Battery Parkiin Manhattanin eteläkärjessä.
Hieman myöhemmin kohtaamme New Yorkin pisimmän naisen: Vapaudenpatsaan. Risteilemme Liberty Islandille, jolla Vapaudenpatsas seisoo, ja palaamme takaisin (ei maissa käyntiä). Ranska lahjoitti valtavan patsaan USA:lle 1886 merkiksi maiden veljeydestä. Lähellä Vapaudenpatsasta sijaitsee Ellis Island, joka oli yli 12 miljoonalle eurooppalaiselle siirtolaiselle ensi kosketus Lännen ihmemaahan. Illan voit viettää oman halusi mukaan. Voit käydä Empire State Buildingissa, josta on upeat näkymät yli Manhattanin. 102-kerroksinen rakennus valmistui vuonna 1931, ja sen aula on loistava esimerkki art deco -tyylistä (omakustanteinen). Mikäli teatteri- ja musikaaliesitykset kiinnostavat, Times Squaren lippukioskeista voi ostaa lippuja alennettuun hintaan.

Päivä 19
Kotimatka New Yorkista

Kirjoittaudumme ulos hotellista ja suuntaamme lentokentälle.

Päivä 20
Saapuminen Helsinkiin

Lisämaksullinen iltaretki: Las Vegas -show ja illallinen

”VEGAS! THE SHOW" on sekoitus showtanssia, laulua, taikuutta, kimallusta ja glamouria – kaikkea sitä, mistä Las Vegas on tehty.

Retken hintaan sisältyy illallinen ja kuljetukset.

Hinta: 148€/hlö
Paikat esitykseen varataan ja maksetaan ennen matkaa.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
1.598€
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki–Los Angeles/New York-Helsinki turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen tähden hotelleissa
  • aamiaiset (ei sisällä aamiaista New Yorkissa)
  • kuljetukset, retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Pakkaa mukaan

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Ajomatkat

Päivä 2: n.100 km
Päivä 3: n. 500 km
Päivä 5: n. 520 km
Päivä 6: n. 350 km
Päivä 7: n. 640 km
Päivä 8: n. 600 km
Päivä 9: n. 530 km
Päivä 10: n. 660 km
Päivä 11: n. 925 km
Päivä 12: n. 375 km
Päivä 13: n.520 km
Päivä 14: n.375 km
Päivä 15: n.450 km
Päivä 17: n.400 km

Yöpymiset

Los Angeles (Glendale): 2 yötä
Las Vegas: 2 yötä
Williams: 1 yö
Page: 1 yö
Grand Junction: 1 yö
Cheyenne: 1 yö
Rapid City: 1 yö
Sioux City: 1 yö
Chicago: 1 yö
Lansing: 1 yö
Niagara Falls: 1 yö
Williamsport: 1 yö
Washington D.C.: 2 yötä
New York: 2 yötä

Passi ja ESTA-matkustuslupa

Passi ja viisumi

Tarvitset ESTA-matkustusluvan USA:n matkalle. Lupa on anottava sähköisellä lomakkeella viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Suosittelemme hakemaan luvan hyvissä ajoin. Lue lisää: https://www.albatros-travel.fi/hyva-tietaa/matkustussaantoja-usahan

Tarkista, että passisi on voimassa. Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkan jälkeen. Tämän lisäksi passin on oltava:
- koneellisesti luettava
- passissa on oltava skannattu valokuva sekä biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006, sitä aikaisemmat passit eivät ole enää voimassa 1.4.2016 lähtien).

Yhdysvallat on tiukentanut (21.1.2016) sääntöjään koskien Visa Waiver –ohjelmaan (VWP) kuuluvien maiden kansalaisia. Suomen kansalaiset saavat edelleen matkustaa Yhdysvaltoihin ja viipyä maassa viisumitta 90 päivän ajan hyväksytyllä ESTA-hakemuksella sekä voimassa olevalla passilla.

Huom: Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Iranissa, Irakissa, Sudanissa tai Syyriassa 1.3.2011 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia Yhdysvaltojen suurlähetystöstä tai konsulaatista. Mikäli heillä on jatkuva, aikaisemmin myönnetty ESTA-hakemus, se katsotaan mitätöidyksi ja matkustajan tulee anoa viisumia suurlähetystöstä tai konsulaatista.


 

 

Turvatoimet lentomatkoilla USA:han

TSA-hyväksytyt matkalaukkulukot suositeltavia USA:han matkaaville ja elektroniset laitteet käsimatkatavaroissa- tärkeää tietoa matkoille USA:han

USA:n lentokentän turvatarkastajilla on oikeus tarkastaa matkalaukun sisältö, vaikka omistaja ei ole paikalla.  TSA-hyväksytty (Transportation Security Administration) lukko voidaan avata ja sulkea viranomaisten toimesta ilman lukon rikkomista (heillä on "pääavain", joka käy kaikkiin TSA-lukkoihin, myös yhdistelmälukkoihin), kun taas tavanomainen lukko voidaan murtaa auki laukun tutkimista varten.

TSA-lukko on täysin turvallinen käyttää, koska sen saavat auki vain viranomaiset ja laukun omistaja.

USA:n viranomaiset ovat tiukentaneet käsimatkatavaroihin pakattujen matkapuhelimien, tablettien, tietokoneiden ja muiden elektronisten laitteiden tarkastuksia. Laitteiden akkujen tulee olla ladattuja, jotta laitteet voidaan käynnistää turvatarkastuksessa.

Akun ollessa tyhjä tai jos laitetta ei voida kytkeä päälle, viranomaiset voivat vaatia laitteen haltuunottoa. Matkanteko saattaa näin viivästyä ja mahdollisuus jatkoyhteyksien menettämiseen kasvaa.

Lisätietoa esim. British Airwaysin kotisivulta:
http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_us?p_faqid=5047

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Läpileikkaus USA:sta Mahtava ja tiivis kokemus kokonaisuudessaan. Sisältö on tiivis muttei liian kiireinen. Meille sattui mukava ja yhtenäinen porukka, valittajat olivat jääneet pois matkasta. Erityiskiitokset oppaallemme Irmalla, jonka vuosikymmenien kokemus ja mahtava asiatietous jaksoi yllättää joka kerta sekä myös kuljettajallemme Lorille - real pro! Olemme vasta tulleet matkalta kotiin, mutta tuntuu siltä että matkakokemus paranee ja jalostuu tunti tunnilta. Kuvat pitää vielä ladata talteen ja alkaa hahmottaa kuvakirjan sisältöä. Joka päivästä voisi tehdä oman kirjan, niin erilaisia ne olivat. Las Vegasin valot ja kiireinen syke, kontrastina kansallispuistojen rauha ja mahtavat maisemat!
Date published: 2016-09-29
Rated 5 out of 5 by from Huippumatka!!!! Vaikka matka oli aikataulultaan tiukka, välillä uuvuttavaa lyhyiden yöunien ja "matkalaukkuelämän" takia, niin kuitenkin kaikki kokemukset ja nähtävyydet olivat vertaansa vailla!!! Matkanjohtajame Irma järjesteli ja hoiteli kaiken esimerkillisesti ja hyvin, tekee työtään täydellä sydämellä!!! :) Hänen ammattitaitonsa erinomainen!!! Kuljettajamme Lori USA:n paras ja maltillisin bussikuski!!! :)Ei mitään ongelmia missään! Kaiken hyvän ja upean lisäksi vielä sääkin suosi meitä: aurinkoista, kirkasta, selkeää, lämmintä, ruskaa... Sadetta ainoastaan yhtenä aamuna tunnin pari! :) Kerromme mielellämme matkasta ystävillemme emmekä säästele kehuja!
Date published: 2016-09-29
Rated 2 out of 5 by from Hyvä läpileikkaus USA:sta Matkan reitti oli suunniteltu mielenkiintoiseksi. Bussi oli nykyaikainen ja tilava. Kuljettaja käsitteli bussiaan hyvin taidokkaasti ja luotettavasti sekä suurkaupungeissa että vuoristoteillä. Hotellit olivat ennakko-odotuksia parempia. Matkanjohtaja sen sijaan ei ollut tehtäviensä tasalla. Hän ei kertonut kovinkaan paljoa kohteista. Päivän aluksi luki matkatoimistolta saamastamme ohjelmasta ko. päivän osuuden ja lyhyesti ilmeisestikin Wikipediasta koottuja tietoja kohteesta, nekin vielä osin virheellisesti. Haastavia tilanteita hän ei hallinnut.
Date published: 2017-10-03
Rated 3 out of 5 by from Kohteet olivat kokemisen arvoiset Yli 8000:n km matka vaatii pitkäjänteisyyttä ja hyviä istumalihaksia. Ohjelma oli runsas, jokainen kohde mielenkiintoinen. Tosin pysähdyksiä olisi voinut vähentää ja niissä viipymisiä pidentää, mutta silloin olisi tullut vielä lisää niitä vähemmän mukavia 900 km päivämatkoja.Usein lounaat jäivät vain eväiden varaan, joten matkaa ei todellakaan voi suositella tiukkaa ruokavaliota noudattavalle. Muutenkin eväät joskus jäivät varsin yksipuoliseksi, kun bussissa eikä kaikissa hotelleissakaan ollut kylmää säilytystilaa. Myöskään monista hotelleista eikä niiden ympäristöstäkään löytynyt ravintola- tai kauppapalveluita. Kuin tilauksesta meitä hemmotteli loistava aurinkoinen sää, jolloin etenkin luontokohteet häkellyttivät loistokkuudellaan.
Date published: 2016-09-29
Rated 4 out of 5 by from Yltäkylläinen matka Lähdimme matkaan ilman ennakko-odotuksia. Koska matka oli pitkä ja niin täynnä suuria nähtävyyksiä, emme osanneet etukäteen varautua kaikkeen tulevaan. Luotimme oppaan ja bussikuskin kokemukseen. (Valitettavasti bussikuski oli ensikertalainen ja opas ei ollut valmistautunut riittävästi näin mittavaan urakkaan. Koska oppaalla ei ollut toimivaa puhelinta, alkoi matka epävarmuutena kaikessa yhteydenpidossa.) Matka kaikkine nähtävyyksineen ja kokemuksineen oli kuitenkin henkeäsalpaava. Kolmen viikon aikaan on tuskin millään muulla matkalla mahdollisuuksia saada näin mittavaa kokonaisuutta. Olemme hyvin tyytyväisiä tähän kokemukseen ja haluamme, että tämä kokonaisuus säilyisi jatkossakin Albatrosin valikoimassa. Tällä matkallahan oli pariskuntia, jotka olivat jo neljättä kertaa samalla "roadilla".
Date published: 2017-10-05
Rated 3 out of 5 by from Matkalla elämyksiin Olimme tällä matkalla kolme viikkoa.Reissu sujui hyvin ja kokemuksia tuli lisää.Hotellit muuten ihan jees,mutta aamupalat oli joissakin aivan mitättömiä.Liian tiivis ohjelma päiville.Opas oli todella asiantunteva ja piti porukan koossa.Mutta,tauko ajat venyivät koska opas antoi eräiden paparatsien määrätä ajat.Linja-auto oli ala-arvoinen!!Jos istutaan koko päivä autossa,niin odottaisi auto olevan parempi.Nais kuski oli todella HYVÄ :) Lennot olivat ok.
Date published: 2016-09-29
Rated 4 out of 5 by from Matka oli erittäin antoisa ja kiinnostava. Koko kolmen viikon matka oli etukäteisinformaation mukaisesti erittäin antoisa ja kiinnostava. Matkakohteet oli valittu asiantuntemuksella, ja matkanjohtajamme sai ne elämään. Hän oli asunut aiemmin vuosia niin USA:ssa kuin kuin Kanadassakin, hän tunsi maat ja kohteet, ja hänellä oli pitkien bussimatkojen varalle loputtomasti kiinnostavia faktoja ja tarinoita kerrottavanaan. Kiitettävä suoritus! Bussinkuljettajamme oli vanhan hyvän ajan herrasmies, osaava, avulias ja aina valmiina palvelukseen. Koko 8000 kilometrin matka sujui joutuisasti ja turvallisesti. Kiitettävä suoritus niin ikään. Hotellien taso oli paria poikkeusta lukuunottamatta vähintäänkin tyydyttävä ja osin kiitettävä. Aamiainen olisi saanut olla muutamassa hotellissa runsasmpi ja monipuolisempi. Suosittelen lämpimästi tätä matkaa. Pentti Ouri
Date published: 2019-10-14
Rated 4 out of 5 by from Onnistunut matka Matka oli onnistunut, mutta siitä olisi tullut vieläkin mukavampi, jos 1. heti matkan alussa olisi kerrottu, että bussiin kannattaa ottaa kunnon eväät. Syöntimahdollisuus oli joinakin päivinä melkoisen huono. Kun tämän hoksasi parin päivän jälkeen, osasi varata tarpeeksi syötävää matkalle. 2. Oppaan kannattaisi kertoa aina, paljonko aikaa menee (noin) seuraavaan vessapysähdykseen. Nyt ei uskaltanut juoda tarpeeksi, koska ei tiennyt milloin pääsee seuraavan kerran vessaan. Vessataukoja oli kiitettävästi, mutta infoa paljonko seuraavaan pysähdykseen kuluu aikaa, olisi ollut hyödyllinen tieto. 3. Days Inn Flagstaffin aamiainen loppui 15 minuutissa, eikä sitä tuotu lisää ainakaan sinä aikana, kun olimme aamiaisella. Ei pitäisi olla niin, että saa maksetusta aamiaisesta vain laihaa kahvia ja yhden leipäpalasen ilman päällysteitä. Kaikki tarjoiluastiat olivat melkein tyhjiä, kun tulimme aamiaiselle noin 10 minuuttia aamiaisajan alkamisen jälkeen. 4. Oppaamme Irma oli todella ystävällinen ja ammattitaitoinen. Kiitos hänelle. Matka onnistui hyvin paljon hänen ansiostaan. Sekä tietenkin kuskimme Lori ajoi pitkät ja väsyttävät matkataipaleet turvallisesti ja hyvin.
Date published: 2016-10-09
  • y_2020, m_1, d_25, h_14
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.4
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_29
  • loc_fi_FI, sid_USRTR04, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

20USRTR04GFI0409