Antarktis ja M/S Ocean Victory - Albatros Expeditions

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Upea matka Albatros Travelin omalla uudella Ocean Victory -tutkimusaluksella.

Uutuus

Albatros Travel on tehnyt monia risteilyjä ja tutkimusmatkoja Antarktiksella eteläisen pallonpuoliskon kesäaikaan. Muuten niin ankarilla rannikoilla sää on kesäisin vakaa, ja hylkeet, pingviinit ja merilinnut ovat aktiivisia ja tekevät kovasti töitä jatkaakseen sukua ennen kuin jää eristää jälleen koko manteren. Tällä erikoismatkalla Albatros Travelin omalla uudella viiden tähden Ocean Victory -tutkimusaluksella, joka soveltuu täydellisesti Antarktiksen vesille, yhdistyy tasokas risteily fantastiseen tutkimusmatkaan maapallon eteläisimmälle manterelle. Tarkoituksenamme on nousta maihin Eteläisillä Shetlandsaarilla ja itse Antarktiksen niemimaalla, jossa elää joukoittain valaita ja hylkeitä. Usein merenpinnan rikkoo valaan puhaltama vesipatsas, jota seuraa ryhävalaan pyrstön heilahdus.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily, Polar cruise

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta ARS Peso, USD

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä
Päivä 2 Saapuminen Buenos Airesiin, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros ja tervetuloillallinen
Päivä 3 Buenos Aires – Ushuaia, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros
Päivä 4 Tierra del Fuegon kansallispuisto - risteily alkaa
Päivä 5–6 Merellä kohti Antarktista - Beaglensalmi & Drakensalmi
Päivä 7 Antarktiksen niemimaa
Päivä 8–10 Antarktiksen niemimaa
Päivä 11–12 Drakensalmi
Päivä 13 Ushuaia – lento Buenos Airesiin, illallinen, viinimaistiaiset ja tangoesitys
Päivä 14 Kotimatka Buenos Aires – Helsinki
Päivä 15 Saapuminen Helsinkiin

Ocean Victory

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isoille risteilyaluksille. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo kulkea, ja vältyt ruuhkalta ja jonotukselta. Ocean Victory yhdistää isommilta aluksilta tutun miellyttävän merimatkan moderniin luksukseen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
9.248€
Helsinki
8.098€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

On vaikea kuvata matkaa yksityiskohtaisesti, sillä sääolosuhteilla on matkaohjelman toteutumisen kannalta merkittävä rooli. Antarktiksella keskikesä tarjoaa usein aurinkoa ja sinistä taivasta sekä upean valon, mutta reittimme kulkee läpi Drakensalmen, joka on olosuhteiltaan maailman ankarin merialue. Myrsky voi nousta yhtäkkiä, ja luonto sanelee päiväjärjestyksen. Ja vaikka olisimme aikaisemmin risteilleet koko matkan tyynissä vesissä, myrskysää on tilastollinen tosiasia, joka voi merkitä reitin muuttamista.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä

Lento Helsingistä Buenos Airesiin. Vaihdamme konetta jollakin Euroopan kentällä ja jatkamme Buenos Airesiin.

Päivä 2
Saapuminen Buenos Airesiin, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros ja tervetuloillallinen

Saavumme perille aamulla. Bussi kuljettaa meidät hyvään hotelliin kaupungin keskustassa. Iltapäivällä teemme kaupunkikierroksen elegantissa ja historiallisessa Buenos Airesissa, jota kutsutaan myös Etelä-Amerikan Pariisiksi. Kierros kestää noin kolme tuntia. Aloitamme Plaza de Mayolta, jolla melkein tuntee historian siipien havinan. Aukion toisessa päässä seisoo presidentinpalatsi, jota ihan syystä kutsutaan Casa Rosadaksi, ”vaaleanpunaiseksi taloksi”. Presidentinpalatsin parvekkeelta Eva Perón – kansan suussa Evita – piti puheitaan uskollisille kannattajilleen, joita riitti köyhien keskuudessa. Vuosina 1977–2006 Plaza de Mayolla kokoontui myös kerran viikossa Las Madres de Plaza de Mayo, ryhmä Argentiinan sotilasjuntan aikana kadonneiden lasten ja nuorten äitejä, jotka halusivat tietää totuuden kadonneista lapsistaan.

Vierailemme myös La Bocan kaupunginosassa, joka on yksi kaupungin vanhimpia. 1800-luvulla sinne asettui tuhansittain italialaisia ja espanjalaisia maahanmuuttajia, jotka etsivät onneaan Argentiinan pääkaupungista. El Caminito -katu tunnetaan värikkäistä taloistaan, ja juuri La Bocan työläiskortteleissa toimii urheiluseura Boca Juniors, jonka riveissä moni tunnettu argentiinalaisjalkapalloilija on pelannut. Maailmankuulu seurasta tuli jalkapallosankari Diego Maradonan ansiosta. Kierros jatkuu Palermon kaupunginosaan – joka muodostaa kaupungin vihreät keuhkot – jossa näemme upean puiston ja muistomerkkejä, jotka kertovat maan värikkäästä historiasta. Jatkamme matkaa Recoletan kaupunginosaan, joka on yksi Buenos Airesin muodikkaimmista asuinalueista elegantteine ranskalaistyylisine taloineen. Recoletassa on myös komea hautausmaa, jonne on haudattu kaupungin yläluokka, mm. Evita Peron, joka lepää perhehaudassa nimellä Duarte. Illalla syömme tervetuloillallisen ja maistelemme paikallisia viinejä.

Päivä 3
Buenos Aires – Ushuaia, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros

Lennämme aamulla etelään yli pampan ja Patagonian määränpäänämme Ushuaia, jota Argentiina markkinoi maailman eteläisimpänä kaupunkina. Nimitys oli sopiva siihen saakka, kunnes muutama vuosi sitten Puerto Williams Chilessä Beaglensalmen toisella puolella kasvoi yli 1 000 asukkaan kaupungiksi. Myös Ushuaia on kasvanut viime vuosina nopeasti, ja kaupungissa on nyt n. 57 000 asukasta. Luonto muistuttaa Pohjois-Norjaa lumipeitteisine huippuineen ja jyrkkine vuorenrinteineen, jotka katoavat alas jääkylmään mereen.

Saavuttuamme Ushuaiaan teemme kaupunkikierroksen, jonka aikana pääsemme nauttimaan näkymistä Ushuaianlahdelle ja Beaglensalmeen. Kaupungin pääkadulla Avanida San Martinilla on kauppoja, historiallisia rakennuksia, kuten vanhoja uudisraivaajien taloja, sekä entinen vankila, joka toimii nykyään museona. Kaupunkikierroksen jälkeen ajamme hotellille, jossa vietämme yhden yön.

Päivä 4
Tierra del Fuegon kansallispuisto - risteily alkaa

Aamiaisen jälkeen lähdemme retkelle Tierra del Fuegon kansallispuistoon, joka sijaitsee Argentiinan Tulimaassa ja tarjoaa upeaa ja dramaattista luontoa vuorineen ja laajoine metsäalueineen. Puistossa elää 20 nisäkäslajia sekä 90 lintulajia. Linnuista kiinnostuneet saattavat bongata chilentulikärjen, valkopäähansun ja mahtavan andienkondorin.

Iltapäivällä suuntaamme Ushuaian satamaan, jossa aluksemme Ocean Victory odottaa. Lähtöselvityksen ja turvaohjeiden läpikäymisen jälkeen on aika ottaa kurssi kohti seitsemättä mannerta.

Päivä 5–6
Merellä kohti Antarktista - Beaglensalmi & Drakensalmi

Yön aikana alus on liikkunut läpi Beaglensalmen Drakensalmeen. Beaglensalmi on tähän vuodenaikaan erityisen kaunis, ja vuoret salmen molemmilla puolilla ovat yhä lumen peitossa. Salmen pohjoispuoli muodostuu Argentiinan Tulimaasta (Tierra del Fuego) ja eteläpuoli Chilelle kuuluvasta Isla Navarinon saaresta.

Drakensalmessa Etelämantereen kylmä vesi kohtaa Atlantin lämpimän veden. Merivesi on uskomattoman ravinteikasta, ja saatamme nähdä monia valaslajeja, kuten esimerkiksi miekkavalaita, etelänmustavalaita ja delfiinejä. Täällä elää monia lintulajeja, kuten jättiläisalbatrosseja ja mustakulma-albatrosseja sekä isomyrskyliitäjiä ja myrskykeijuja. Drakensalmi oli aikaisemmin kuin portti tunnetun ja tuntemattoman välillä, ylittämätön raja, jonka kohdalla vastaan tulivat ensimmäiset jäävuoret. Koko päivän voimme nauttia kannella raikkaasta tuulesta, merilinnuista ja toivottavasti myös valaista. Paras paikka isojen merilintujen havainnoinnille on laivan perä, sillä linnut seuraavat laivaa ja hyödyntävät vaihtuvia tuulia. On aika valmistautua saapumiseen Antarktikselle: kuulemme esitelmän siitä, miten tulee käyttäytyä, jos huomaa yhtäkkiä seisovansa keskellä pingviiniyhdyskuntaa, ja aluksen ammattivalokuvaaja paljastaa muutamia vinkkejä onnistuneiden kuvien ottamiseen.

Päivä 7
Antarktiksen niemimaa

Seuraavien päivien ohjelma riippuu monesta tekijästä. Tutkimusmatkan johtaja päättää päivittäin yhdessä kapteenin kanssa lopullisen reitin ja maihinnousupaikat. Komentosillan väki ja Albatros Travelin tutkimusmatkan johtaja tarkkailevat jää- ja säätilannetta löytääkseen juuri sen hetkisiin olosuhteisiin parhaat maihinnousupaikat. Maihinnousu tapahtuu isoilla ja vakailla zodiac-kumiveneillä, ja tulemme huomaamaan, että välillä joudumme valitsemaan kiertotien, sillä hylkeet ja pingviinit eivät säikähdä rauhallisia katselijoita. Näemme upeita maisemia risteillessämme jäälauttojen ja jäävuorien keskellä. Hyvin todennäköisesti nousemme maihin paikassa, jossa elää kolmenlaisia pingviinejä: myssy-, valkokulma- ja jääpingviinejä. Samalla alueella elää myös muita lintulajeja.

Ensimmäisenä päivänämme Antarktiksella saatamme nousta maihin Eteläisillä Shetlandsaarilla esim. Aithossa tai Barrientos-saarilla. Kuten monet muutkin maihinnousupaikoistamme, nämä ovat tärkeitä pesimispaikkoja pingviineille, erityisesti valkokulma- ja myssypingviineille. Saatamme nähdä myös merinorsuja, jotka lekottelevat rannalla.

Ennen kuin matka jatkuu kohti Antarktiksen niemimaata, pääsemme toivottavasti nousemaan maihin muuallakin Eteläisten Shetlandsaarten alueella. Yksi mahdollinen paikka voi olla Deception Island, jättimäinen romahtanut tulivuori. Hyvällä säällä aluksemme Ocean Victory voi ajaa hevosenkengän sisälle läpi kapean aukon, joka on nimetty Neptunuksen mukaan (Neptune’s Bellows). Ajamme kumiveneillä joko Whalers Bayhin tai Telephone Bayhin, jotka molemmat ovat entisiä valaanpyyntiasemia. Yksittäisiä pingviinejä näkee rannan kuumien lähteiden ympäristössä, myös muiden lintujen bongaamiseen mahdollisuudet ovat hyvät. Täällä on nähty mm. kapinmyrskyliitäjiä ja etelänkeijuja.

Päivä 8–10
Antarktiksen niemimaa

Olemme nyt vieläkin etelämpänä ja saavumme Antarktiksen niemimaalle. Alus saapuu Antarktiksen niemimaan ja Anvers Islandin välissä sijaitsevaan upeaan Gerlachensalmeen, jossa havaitaan usein ryhävalaita. Salmen läpi navigoi ensimmäisenä belgialainen napatutkija Adrien de Gerlache vuonna 1888 Belgica-aluksellaan. Maihinnousu saattaa olla mahdollista pienelle ja jyrkälle Cuvervillen saarelle, jolla näkee usein turkishylkeitä, weddellinhylkeitä ja merileopardeja. Saarella elää myös valkokulmapingviiniyhdyskuntia. Salmen päässä sijaitsee Port Lockroy, Englannin ensimmäinen pysyvä asema Antarktiksella. Mökki remontoitiin 1996 ja kesäisin siinä asuu kolme henkilöä. Paikka on ehkä niemimaan suosituin kohde, ja voi olla, ettemme saa lupaa ankkuroitua ja nousta maihin täällä.

Wilhelmina Bay ja Paradise Harbor ovat yhtä suosittuja maihinnousupaikkoja. Keskustelemme matkan varrella reittisuunnitelmista muiden alusten ja rannikon tutkimusasemien kanssa.

Lemairen kanava voi olla upea päätös vierailulle Antarktiksen niemimaalla. Korkeat kalliot kohoavat suoraan ylöspäin kimaltavasta vedestä, ja lukemattomista jäätiköistä irtoaa jääkimpaleita. Viimeisenä päivänämme Antarktiksella – ja ennen kuin palaamme takaisin Drakensalmen kautta – käymme usein uudestaan jollakin kauniista Eteläisistä Shetlandsaarista. Yksi maihinnousupaikka voisi olla kaunis Half Moon -saari, jossa sijaitsee Argentiinan tutkimusasema Cámara Base. Toinen vaihtoehto voisi olla niemi Yankee Harborin kupeessa. Siellä elää suuri myssypingviiniyhdyskunta.

Päivä 11–12
Drakensalmi

Keula kohti pohjoista Ocean Victory kulkee läpi Drakensalmen. Salmi on saanut nimensä englantilaisen merenkulkijan Sir Francis Draken mukaan. Englantilaiset pitivät häntä sankarinaan, mutta espanjalaisille hän oli raaka merirosvo, sillä hän teki elämän ankeaksi espanjalaisille laivoille, jotka kuljettivat hopeaa Uudesta maailmasta kohti Eurooppaa. Olemme nyt jättäneet taakse “Valkoisen mantereen” ja palaamme takaisin läpi maapallon myrskyisimmän merialueen. Mikäli sää sallii, ohitamme Kap Hornin läheltä ja suuntaamme Beaglensalmeen, joka on nimetty Darwinin kuuluisan aluksen mukaan. Aamuvirkut voivat seurata aluksen saapumista salmeen. Yleensä delfiinit seuraavat alusta, ja salmen pienillä saarilla loikoilee sadoittain turkishylkeitä seuranaan kihuja ja etelänselkälokkeja.

Päivä 13
Ushuaia – lento Buenos Airesiin, illallinen, viinimaistiaiset ja tangoesitys

Astumme aamulla maihin Ushuaiassa ja ajamme bussilla lentokentälle. Lennämme Buenos Airesiin. Patagonian arojen yli kulkeva lento kestää noin viisi tuntia, ja laskeudumme Buenos Airesin kotimaanlentojen kentälle nimeltä Jorge Newbery.

Majoituttuamme hotelliin iltapäivä on omaa aikaa. Illalla on aika hyvästellä Argentiina illallisen, viinin ja tangon merkeissä.

Päivä 14
Kotimatka Buenos Aires – Helsinki

Kuljetus Buenos Airesin kansainväliselle lentokentälle, josta lennämme takaisin Eurooppaan ja Helsinkiin. Teemme matkalla välilaskun.

Päivä 15
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 8.098€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Hytti yhdelle

Lisämaksu hytistä yhdelle:

  • Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria G: 1398€
  • Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria E 19/12: 3498€
  • Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria E 2/3: 3248€
Lisämaksulliset hytit

Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.

  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ranskalainen parveke, kategoria E: 598€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, parveke, kategoria C: 698€/hlö
  • Jaettu kahden hengen parvekesviitti, kategoria B: 1198€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Juniorisviitti, kategoria A: 1898€/hlö
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Buenos Aires – Helsinki turstiluokassa (matkalla välilasku) turistiluokassa
  • reittilennot Buenos Aires – Ushuaia – Buenos Aires turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Buenos Airessa, aamiainen (2 yötä) 
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Ushuaissa, aamiainen (1 yö)
  • majoitus jaetussa kahden hengen hytissä Ocean Victory -aluksella, pieni pyöreä ikkuna, kategoria D (9 yötä)
  • 2 illallista Buenos Airesissa
  • täysihoito risteilyaluksella
  • verot ja viranomaismaksut
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi

Ennakkomaksu tällä matkalla on 800€/hlö.

Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhgen hengen huoneesta/hytistä
  • lisämaksulliset hytit
  • lisämaksulliset retket
  • juomarahat n. 14 USD/päivä/hlö
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Tutkimusmatkaristeily

Albatros Travel on useiden vuosien ajan kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti napaseudun olosuhteisiin. Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee, että matka saa pienryhmämatkan piirteitä: kaikki voivat nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille, kuunnella esitelmiä ja ajaa zodiac-kumiveneellä yhtenä ryhmänä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on terve ja pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät kolkoille rannikoille, luontosafareille ja pitkin jäätiköiden reunamia. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Elämys voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, joka on varustettu hyvällä kirjastolla. Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.

Tutkimusalus

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isolle risteilyalukselle. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Hytit

Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2 
Ocean Victoryn juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.

Kategoria B: Parvekesviitti, 28 m2
Ocean Victoryn parvekesviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Parvekesviiteissä on tilaa kahdelle aikuiselle. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Mikäli toiveena on kaksi hyttiä väliovella, se kannattaa kertoa varausta tehdessä. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria D: Standardihytti, 22 m2
Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, ikkuna ja kylpyhuone (kylpyamme). Sijainti kannella 3 ja 4.

Kategoria G: Standardihytti yhdelle hengelle, 18 m2
Yhden hengen standardihytissä on iso yhden hengen vuode, ikkuna ja kylpyhuone (kylpyamme). Sijainti kannella 3.

Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone (kylpyamme). Sijainti kannella 7.

Ilmasto

Matka-ajankohta osuu eteläisen pallonpuoliskon syksyyn. Ushuaiassa ja Chilen saariston eteläosassa lämpötila on yleensä noin 5–12 °C. Koska matka ulottuu 23 leveyspiirin ja 2 500 kilometrin alueelle, pohjoisessa ja Buenos Airesissa matkan alussa lämpötila voi kohota 25 asteeseen tai ylikin. Etelän vuonoissa kannattaa varautua kovaan tuleen.

Valuutta

Argentiinan valuutta on nimeltään peso (ARS). Vaihtokurssi joulukuussa 2019: 100 pesoa = n. 1,5 euroa. Myös Chilen valuutta on nimeltään peso (CLP). Vaihtokurssi joulukuussa 2019: 100 pesoa = n. 0,12 euroa. Aluksella on käytössä Yhdysvaltain dollarit.

Juomarahat

Kuten palvelualoilla on maailmalla tapana, aluksen miehistölle on tapana jättää juomarahaa matkan päättyessä. Kaikki juomarahat jaetaan koko miehistön kesken. Juomarahan suuruus: 13,50 USD/henkilö/päivä laskutetaan suoraan matkustajan risteilytililtä.

Ruoka ja juomat

Aluksella on täysihoito. Kaikki ateriat tarjoillaan aluksen ravintolassa. Keittiöhenkilökunta tekee parhaansa täyttääkseen erityisruokavaliotoiveet (mainittava ilmoittautumiskaavakkeessa), mutta takuita emme voi antaa.

Matkatavarat

Matkatavaroiden määrää on hyvä yrittää rajoittaa, sillä hyteissä ei ole niille paljon tilaa. Aluksen miehistö auttaa kantamaan matkatavarat alukselle. Kaikissa matkatavaroissa täytyy aina olla matkustajan nimi ja osoite. Ennen matkaa saatte erityisen nimikyltin, jota käytetään, jotta miehistö tunnistaa nopeasti matkalaukkunne ja vie sen oikeaan hyttiin. Suosittelemme, että laitatte matkalaukun sisälle päällimmäiseksi lapun, jossa on nimi ja osoite. Matkalaukun ulkopuolinen nimilappu voi nimittäin irrota.

Sähkövirta

Jännite aluksella on 220 V.

Ennen lähtöä

Terveysselvitys

Koska alus kulkee kaukana asutuista alueista, Albatros Travel vaatii, että osanottajat täyttävät terveysselvityksen. Selvityskaavake lähetetään asiakkaalle ennen matkaa.

Aluksella

Pukeutuminen aluksella on varsin rentoa ja ”tutkimusmatkailuhenkistä”. Kyse ei ole luksusristeilystä Karibialla, joten tumman puvun ja iltapuvun voi jättää kotiin. Tulemme näkemään aluksella takuulla paljon farkkuja ja villapaitoja.

Antarktis ja Tierra del Fuego/Tulimaa

On hyvä muistaa, että ilma on erinomainen eristysmateriaali, kun se lukitaan useiden vaatekerrosten sisään. Pysytte paremmin lämpimänä, kun puette päälle useita ohuita vaatekerroksia kuin silloin, jos kerroksia on vain yksi tai kaksi ja vaatteet paksuja. Kun kerroksia on monta, pystyy paremmin myös säätämään vaatteiden määrää sopivaksi usein ja nopeasti muuttuvassa säässä. Matkustajat, jotka harrastavat talviurheilua, voivat käyttää liikuntavaatteitaan, mutta on hyvä muistaa, että matkalla ollaan vähemmän aktiivisia kuin liikuntaa harrastettaessa. Voitte siis tarvita parempaa eristystä.

Käsineet ja sukat

Monet käyttävät villalapasia vettä hylkivien päällyskäsineiden alla. Käsineissä voi olla kumimainen pinnoite kämmenen puolella, jolloin saa paremman otteen jäisiltä pinnoilta. Valokuvaajat käyttävät sormikkaita paksujen kintaiden tai hansikkaiden alla, jolloin voi välttyä kylmässä jäykistyneiltä sormilta. Hiihtokäsineet ovat hyvä vaihtoehto. Tarvitsette myös lämpimät sukat, mielellään villafroteeta tai polypropyleenia. Sukat saavat mielellään olla polvipituiset. Kaksi ohutta sukkaa on parempi kuin yksi paksu sukka.

Kumisaappaat

Korkeavartiset, vesitiiviit kumisaappaat ovat välttämättömyys maihin noustessa. Ocean Victorylla on hyviä ja tukevia saappaita koossa 35–47 . Niitä saavat kaikki osallistujat lainata. Vaikka miehistö, joka kuljettaa kumiveneitä, ajaa rantaan saakka sekä auttaa ulos veneestä, on lähes mahdotonta olla astumatta veteen. Kumisaappaat pitävät veden ulkopuolella ja ne on helppo puhdistaa esim. käytyämme katsomassa pingviiniyhdyskuntaa. Siellä tulee usein astuttua lintujen jätöksiin, mikä harmittaisi, jos jalassa olisi hienot vaelluskengät.

Kengät

Lenkkarit tai vastaavat hyvällä pohjalla varustetut kävelykengät riittävät hyvin.

Takki

Luotettava tuulen- ja vedenpitävä takki, jossa on huppu, on hyvin tärkeä, ehkä jopa tärkein varuste Antarktiksella. Takin ei tarvitse olla paksu. Monet Antarktiksella matkaavat suosivat vuoritonta Gore Tex -tyyppistä kuoritakkia, jonka alle tulee fleece/neule. Tällä matkalla osallistujat saavat Albatros-takin, joka täyttää kaikki vaatimukset. Lisätietoja takista sekä kokotiedot lähetetään ennen matkaa.

Housut

Vedenpitävät kuorihousut ovat välttämättömät, joko Gore Tex -tyyppiset tai oikeat sadehousut. Housujen tulee olla vahvaa kangasta ja niissä tulee olla mukava liikkua. Päällyshousujen alle tarvitaan vielä mukavat ja lämpimät housut sekä tietysti pitkät alushousut, mielellään villafroteeta. Voi olla, ettei kaikkia kerroksia tarvita, mutta on parempi olla varautunut kuin palella.

Paidat

Villa on lämpimintä, myös kosteana. Fleece on lähes yhtä lämmintä, mutta kuivuu nopeammin. Mieluummin yksi ohut ja yksi paksu paita kuin yksi hyvin paksu.

Kaulahuivi

Hyvä kaulahuivi tai (putki)kauluri on tarpeen, kun tuulee.

Päähine

Päähine on ehdottoman välttämätön, sillä pään kautta haihtuu iso määrä lämpöä. Päähineen tulee olla vettä ja tuulta pitävä ja ulottua korvien yli. Käykää läpi vaatevarastot ennen kuin menette ostamaan uusia varusteita. Matkalla ei vaadita upouusia tai kaikkein hienoimpia varusteita.

Muut varusteet

Aurinkolasit

Antarktiksella UV-säteily on huomattavasti voimakkaampaa kuin mihin olemme tottuneet. Laadukkaat aurinkolasit, joissa on UV-suoja, ovat välttämättömät. Jos käytätte silmälaseja, käykää optikolla ja ottakaa varalta mukaan ylimääräiset silmälasit.

Kiikari

Hyvin tarpeellinen, mikäli haluaa nähdä lintuja ja valaita. Mieluiten laadukas, 8–10-kertaisella suurennuksella ja etulinssin halkaisija vähintään 30 mm. 

Kamera

Isommat kamerat tulee kuljettaa vesitiiviissä repussa. Olkalaukkuja on hankala kanniskella mukana, ja varusteet on suojattava roiskeilta. Ottakaa mukaan riittävästi vara-akkuja/pattereita ja filmiä. Pieni päiväreppu, jossa vettäpitävä sadesuoja, on hyvä henkilökohtaisille tavaroille kävelyretkillä. Tavarat voi laittaa myös muovipussissa reppuun.

Vedenpitävä reppu ja muovipusseja

Pakatkaa mukaan vedenpitävä reppu ja erikokoisia muovipusseja. Muovipussit ovat erittäin käytännöllisiä, kun haluaa pitää likaiset ja märät vaatteet erillään puhtaista ja kuivista.

Ensiapupakkaus

  • Laastaria ja siteitä
  • Huulirasvaa
  • Kosteusvoidetta
  • Kosteuspyyhkeitä
  • Nenätippoja/-suihketta
  • Kipulääkettä (mielellään kuumetta alentavaa)
  • Hyttyssuihke
  • Immodium tai vastaava
  • Henkilökohtaiset lääkkeet
  • Matkapahoinvointilääke. Merisairauden oireiden estoon käytettävä laastari (Scopoderm tai vastaava) auttaa useimpia ainakin jonkin verran. Tablettimuotoiset matkapahoinvointilääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Kysykää lääkäriltänne ja kokeilkaa lääkkeitä ennen matkaa, jotta tiedätte, miten ne vaikuttavat teihin.

Kirjat

Argentiinasta ei löydy paljonkaan englanninkielistä kirjallisuutta. Aluksella on pieni kirjasto, mutta kirjoja siellä ei ole myynnissä. Paras on ottaa omat kirjat mukaan.

Tietoa Antarktiksesta

Jätä Antarktis koskemattomaksi

Vuonna 1991 laadittiin protokolla Antarktiksen ympäristönsuojelusta. Siinä koko manner määriteltiin luonnonsuojelualueeksi. Antarktis on maailman suurin erämaa-alue ja yhä suurelta osin koskematon. Toistaiseksi ihmisen toiminnalla ei ole ollut merkittävää vaikutusta alueen luontoon. Auta säilyttämään tilanne sellaisena!

  • Älä heitä roskia luontoon merellä äläkä maissa. Älä heitä edes tupakantumppeja.
  • Älä likaa järviä tai puroja.
  • Älä kirjoita kiviin tai rakennuksiin.
  • Älä ota biologisia, geologisia tai historiallisia esineitä kotiin matkamuistoiksi. Näihin kuuluvat mm. kivet, luurangon osat, munat, fossiilit, rakennuksen osat tai rakennuksen sisältä löytyvä esineistö.
  • Älä vahingoita rakennuksia olivat ne sitten asuttuja, asumattomia tai hätäsuojia. Suojele Antarktiksen kasveja ja eläimiä.
  • Pidä sopiva etäisyys eläimiin ja lintuihin. Muista, että äkilliset, nopeat liikkeet pelottavat ja stressaavat eläimiä, joten liiku aina hitaasti ja rauhallisesti. Älä häiritse eläimiä, Antarktis on eläinten koti. Antarktiksen kesä on lyhyt, joten linnuilla ja eläimillä ei ole paljon aikaa pariutua, rakentaa pesä, munia, hautoa, lisääntyä, ruokkia jälkeläisiään jne. Jos menet liian lähelle eläimiä, saatat estää niitä lisääntymästä sinä vuonna. Älä koskaan mene niin lähelle eläimiä, että niiden käytös muuttuu, erityisesti haudonta-aikaan ja kun poikaset ovat vielä hyvin pieniä. Eläimiä/lintuja ei saa ruokkia tai koskea.
  • Pidä mahdollisimman pientä ääntä, jottet häiritse eläimiä, mahdollisia asukkaita tai muita matkailijoita.
  • Ruokatavaroita ei saa missään tapauksessa tuoda maihin.
  • Älä ota mukaasi mitään paikoista, joissa käymme – ei kasveja, kiviä, luita tai muuta.
  • Älä koskaan mene rantakaistaleelle, joka on vesirajan ja hylkeiden/merileijonien välissä. Eläinten reitti veteen on pidettävä aina vapaana.
  • Varo kasveja. Katso minne astut. Älä kävele kasvien päältä, älä edes sammalen tai jäkälän. Kasveja ei saa ottaa mukaan tai irrottaa kasvualustastaan.
  • Motorisoiduilla kulkuvälineillä, laivalla tai lentokoneella voi liikkua alueella vain, mikäli eläimiä ei häiritä. Kunnioita suojeltuja alueita. Antarktiksella on alueita, jotka ovat erityisen suojelun kohteena, koska niillä on ainutlaatuista ekologista, tieteellistä tai historiallista merkitystä. Vierailuja historiallisissa paikoissa ohjaavat usein paikalliset säännöt.
  • Noudata aina paikallisia sääntöjä.
  • Vältä vahingoittamasta historiallisia muistomerkkejä äläkä siirrä niiden osia. Kunnioita tieteellistä tutkimusta.
  • Älä häiritse käynnissä olevaa tieteellistä tutkimusta tai tutkimukseen liittyviä asennuksia tai koske välineisiin.
  • Noudata tutkimusasemien ja tukikohtien määräyksiä.
  • Älä koske tutkijoiden mittareihin, merkkauksiin tai vastaaviin. Ota turvallisuus vakavasti. Varaudu huonoon ja nopeasti vaihtuvaan säähän. Pidä huolta siitä, että varusteesi ja vaatteesi sopivat Antarktiksen oloihin. Pidä aina mielessä, että Antarktiksen seutu on ankara, arvaamaton ja mahdollisesti vaarallinen.
  • Tunne omat rajasi ja pidä turvallisuus aina mielessä.
  • Pidä turvaetäisyys kaikkiin eläimiin sekä merellä että maissa.
  • Noudata matkanjohtajan neuvoja ja ohjeita. Pysyttele aina näköetäisyyden päässä ryhmästä ja muista, että näkyvyys voi muuttua yhtäkkiä hyvin huonoksi.
  • Älä mene isoille lumikentille tai jäätiköille, sillä siellä on vaarana pudota syviin halkeamiin, joita peittää vain ohut jää- tai lumikerros.
  • Älä mene sisälle hätäsuojiin (paitsi hätätilanteissa). Jos joudut käyttämään hätäsuojan välineitä tai tarvikkeita, ilmoita asiasta heti lähimmälle tutkimusasemalle tai viranomaiselle.
  • Suhtaudu tulipalovaaraan vakavasti ja kunnioita kaikkia tupakointikieltoja, erityisesti sisätiloissa. Tulipalovaara on hyvin suuri Antarktiksen erittäin kuivissa olosuhteissa. Älä ota mitään – paitsi kuvia – mukaan Antarktikselta ja äläkä jätä sinne mitään muuta kuin jalanjälkesi!
Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Antarktis uskomattoman hieno paikka Etukäteistietoa olisin tarvinnut mm. takin saannista omaksi. Siitä ei kellään suomaalisella ollut tietoa. Olisi voinut vähentää muiden vaatteiden määrää.Laiva hyvä, erinomainen ruoka, hyvät luennot. Rantautumiskohteissa olisin kaivannut erilaisia pingviini paikkoja, nyt ne olivat lähes aina samoja Gentoo pingviini kolonneja. Iloinen yllätys oli Ushuaian kaupunkikiretki ja Tulimaan kansallispuisto, vaIkka niitä ei ollut ongelmissa. Erinomaiset illaliset Buenos Aires. kuka oli matkanjohtja
Date published: 2018-02-05
Rated 5 out of 5 by from Onnistunut matka! Matkamme oli aivan loistava! Saimme ennakkoon riittävästi tietoa matkasta ja kysymyksiimme vastattiin nopeasti. Laivalla henkilökunta ja matkanjohtaja olivat erittäin asiantuntevia ja yställisiä. Kaikki sujui hyvin ja yksilölliset toiveet otettiin huomioon. Myös matkustajien turvallisuudesta huolehdittiin asianmukaisesti. Tämä oli matka oli täyttä elämystä alusta loppuun saakka!
Date published: 2019-02-17
  • y_2020, m_2, d_27, h_12
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.5
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_fi_FI, sid_ARCSC01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

21ARCSC01MFI0203