Kauniilla ja mukavalla Norwegian Bliss -risteilyaluksella Floridasta Latinalaisen Amerikan luontoon ja tunnelmallisiin siirtomaakaupunkeihin.
UuttaMiami – Georgetown - Cartagena – Panaman kanava – Puntarenas – San Juan del Sur – Puerto Quetzal – Puerto Vallarta – Cabo San Lucas – Los Angeles (meripäivät ilman satamakäyntejä näkyvät matkan päiväohjelmassa)
Yksi matkan kohokohdista on päivän kestävä matka Panaman kanavan läpi. Kanava vihittiin käyttöön 1914. Kunnianhimoinen tavoite yhdistää kaksi valtamerta oli insinööreille vaativa tehtävä. Kanavalla on yhä suuri merkitys merenkululle ja maailmankaupalle ja se kuuluu yhä Panamalle.
Matka alkaa yöpymisellä Floridassa. Miamissa teemme kaupunkikierroksen ja katselemme art deco arkkitehtuuria ja käymme legendaarisella Ocean Drive -rantakadulla. Sitten nousemme laivaan ja lähdemme kohti uuden maailman mielenkiintoisia ja suojeltuja kohteita. Matkan varrella järjestetään neljä erikoisretkeä (lisämaksullisia) kolmeen Unescon suojelemaan siirtomaakaupunkiin: Cartagenaan, Granadaan ja Antiguaan. Retkipakettiin sisältyy lisäksi retki costaricalaiselle kahviplantaasille.
Meksikossa vierailemme sekä Puerto Vallartassa että Cabo San Lucasissa.
Risteily päättyy Los Angelesiin, jossa teemme kaupunkikierroksen ennen kuin kotimatka alkaa.
-
Tyyppi Risteily
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Kyllä
-
Rokotukset Kyllä
-
Valuutta USD
Päivä 1 | Helsinki – Miami, Florida, USA. |
---|---|
Päivä 2 | Miami. Kaupunkikierros Miamissa. Risteily alkaa. |
Päivä 3 | Merellä: aikaa rentoutumiselle ja nautinnoille. |
Päivä 4 | Georgetown, Grand Cayman, Caymansaaret |
Päivä 5 | Merimatka kohti Kolumbiaa. |
Päivä 6 | Cartagena, Kolumbia. Lisämaksullinen kaupunkikävely Unescon suojelemassa vanhassakaupungissa, sis. käynnin San Felipen linnoituksella. |
Päivä 7 | Matka Panaman kanavan läpi. |
Päivä 8 | Merimatka kohti Costa Ricaa. |
Päivä 9 | Puerto Caldera (Puntarenas), Costa Rica. Lisämaksullinen retki kahviplantaasille. |
Päivä 10 | San Juan del Sur, Nicaragua. Lisämaksullinen retki Unescon suojelemaan Granadaan. |
---|---|
Päivä 11 | Puerto Quetzal, Guatemala. Lisämaksullinen kaupunkikierros Unescon suojelemassa Antiguassa. |
Päivä 12–13 | Merimatka pitkin Meksikon Rivieraa. |
Päivä 14 | Puerto Vallarta, Meksiko. |
Päivä 15 | Cabo San Lucas, Meksiko. Rentoutumista Meksikon Rivieralla ja omaa aikaa. |
Päivä 16 | Merellä. |
Päivä 17 | Los Angeles, Kalifornia, USA. Kaupunkikierros ja kotimatka. |
Päivä 18 | Saapuminen Helsinkiin. |
Norwegian Bliss
Norwegian Bliss on Norwegian Cruise Lines -varustamon uusi iso alus, jossa on tilaa yli 4 000 matkustajalle. Risteilyalus teki neitsytmatkansa kesällä 2018.
Aluksella on siistejä ja tilavia hyttejä, uima-allasalue, spa, kuntosali. Ravintoloita ja kahviloita on useita. Aluksella pääsee lisäksi nauttimaan Broadway-luokan viihteestä! Ylimmällä kannella on jopa kartingrata.
Lähtöpäivät
Lähtö | Matkan kesto | Hinta | Lähtölentokenttä | Huomaa | |
---|---|---|---|---|---|
3.198€ |
Helsinki
|
|
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Perillä Miamissa ajamme ihastuttavalle hotellille, joka sijaitsee Miami Beachillä.
Tänään teemme kaupunkikierroksen Miamissa, jossa näemme mm. kauniita art deco -tyylisiä rakennuksia ja Ocean Drive -rantakadun, jolla sekä turistit että paikalliset käyvät kävelyllä ja piipahtavat kahviloissa ja ravintoloissa. Nautimme Floridan suurimman kaupungin tunnelmasta ja otamme sitten kurssin kohti satamaa, jossa risteilyaluksemme odottaa. Iltapäivän päätteeksi lähdemme liikkeelle.
Päivä merellä on hyvä tapa aloittaa risteily. Samalla, kun liikumme kohti Karibianmerta, voit rentoutua lepotuolissa aluksen kannella ja katsella maisemia, lukea ja nauttia aluksen viihdetarjonnasta. Laivalla on monia ruokapaikkoja, joista voit valita mieleisen, sekä baareja, joissa voi käydä nauttimassa lasillisen hyvää viiniä tai virkistävän cocktailin. Aluksella on myös viihtyisä kirjasto, jossa voi pelata lautapelejä, teatteri, kasino, kuntosali ja kylpylä, jossa voit hemmotella itseäsi erilaisissa hoidoissa (varataan ja maksetaan aluksella). Matkanjohtaja kertoo aluksen tarjonnasta ja järjestää yhteistä tekemistä sekä tietoiskuja Albatros Travelin ryhmälle.
Pieni Grand Caymanin saari tunnetaan luultavasti parhaiten pankkitoiminnasta, mutta todellisuudessa se on ihka oikea luksuslomasaari. Grand Cayman kuuluu Caymansaariin, joka koostuu kolmesta trooppisesta paratiisisaaresta. Kristoffer Kolumbus antoi saarille nimen ”Las Tortugas”, sillä ympäröivä meri oli tuohon aikaan täynnä kilpikonnia. Myöhemmin saaria kutsuttiin nimellä ”Caimanau”, joka oli karibien sana merikrokotiilille. Nimi on harhaan johtava, sillä alueella ei elä krokotiileja, vaan pieniä leguaaneja.
Saarten tärkeimmät nähtävyydet ovat merikilpikonnat, rauskut, Hell (suom. Helvetti) ja Seven Mile Beach, jota paikalliset pitävät maailman parhaana rantana.
Vietämme päivän merellä. Voimme tutustua paremmin laivaan ja nauttia toistemme seurasta. Matkanjohtaja järjestää yhteistä tekemistä, mutta on aina oma valinta, haluaako olla seurassa vai viettää aikaa itsekseen.
Tänään pysähdymme Cartagenassa Kolumbian pohjoisrannikolla. Cartagena perustettiin vuonna 1533 ja se on yksi Espanjan vanhimpia siirtomaakaupunkeja. Cartagena on yksi kauneimmista ja parhaiten säilyneistä espanjalaisten siirtomaaherrojen rakennuttamista kaupungeista koko Etelä- ja Väli-Amerikassa. Linnoitettu vanhakaupunki on päässyt Unescon maailmanperintökohteeksi.
Päivän Albatros-retki on kaupunkikierros Cartagenassa. Näemme mm. San Felipe de Barajasin sotilaslinnoituksen, jonka rakentaminen aloitettiin 1536 ja jota vahvistettiin ja laajennettiin useita kertoja seuraavien parin sadan vuoden aikana. Cartagena oli houkutteleva ryöstökohde, sillä sieltä rahdattiin laivoilla kultaa, hopeaa ja jalokiviä Espanjaan. Linnoitus sijaitsi strategisesti merkittävällä paikalla ja suojeli kaupunkia hyökkäyksiltä sisämaasta ja mereltä käsin.
Teemme kävelykierroksen myös Cartagenan vanhassa linnoitetussa kaupunginosassa. Pienillä ja kapeilla kaduilla näemme kauniita, hyvin säilyneitä siirtomaa-aikaisia rakennuksia: yksityisten ihmisten kodit puuparvekkeineen seisovat rinta rinnan julkisten rakennusten kanssa, joissa toimi espanjalaisten laaja hallintokoneisto. Näemme muutamia erittäin kiinnostavia nähtävyyksiä, kuten Popa-luostarin, joka sijaitsee kaupungin korkeimmalla kohdalla, 150 m korkealla kukkulalla. Sieltä on hienot näkymät! Näemme myös patsaan, joka esittää Kolumbian alkuperäisasukasta India Catalinaa, joka stoalaisella tyyneydellä katselee maailmaa pukeutuneena vain lannevaatteeseen ja sulkakoristeeseen. Espanjalaiset sieppasivat India Catalinan ja opettivat hänelle espanjaa, jotta hän saattoi toimia siirtomaaisäntien tulkkina näiden valloittaessa yhä laajempia alueita Kolumbiasta.
(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin. Lue lisää retkipaketista matkaohjelman jälkeen.)
Tänään koemme matkan ehdottoman kohokohdan: matkaamme läpi Panaman kanavan, joka vihittiin käyttöön 1914. Kunnianhimoinen tavoite yhdistää kaksi valtamerta oli insinööreille vaativa tehtävä. Samanaikaisesti projekti muodostui myös poliittisesti ja taloudellisesti haastavaksi. Idean isä oli espanjalainen valloittaja Balboa, joka haaveksi kanavan rakentamisesta jo vuonna 1513. Kauppiaat ja hallitukset toivoivat Atlantilta Tyynellemerelle kulkevaa väylää, jonka avulla välttyisi 20 000 km pitkältä ja vaaralliselta merimatkalta Etelä-Amerikan kärjen ympäri. Projektilla oli monia tukijoita, mm. Benjamin Franklin ja filosofi Goethe.
Ranskalainen La Société Civile Internationale du Canal Interocéanique aloitti rakennustyöt 1880. Seuraavia kahta vuosikymmentä leimasivat jatkuvat tekniset haasteet, lukemattomat maanvyöryt sekä malaria- ja keltakuume-epidemiat, jotka veivät lähes 22 000 työläisen hengen. Ranskalaiset päättivät myydä projektin Yhdysvaltojen hallitukselle. Kauppahinta oli 40 miljoonaa dollaria.
Kun amerikkalaiset jatkoivat projektia 1904, edessä oli suurimman padon sekä suurimpien sulkujen ja rautaporttien rakentaminen, mitä tuohon aikaan kyettiin edes kuvittelemaan. Projektiin liittyi myös isoja ympäristöongelmia. Iso joukko ulkomaalaisia työntekijöitä työskenteli valtavalla työmaalla, ja moni kuoli matkan varrella. Panaman kanava vihittiin käyttöön 15. elokuuta 1914. SS Ancon oli ensimmäinen alus, joka kulki kanavan läpi.
Kanavalla on yhä suuri merkitys merenkululle ja maailmankaupalle ja se kuuluu yhä Panamalle. Koska modernit kauppalaivat ja konttialukset muuttuvat yhä suuremmiksi, yritetään Panaman kanavaa ja sen sulkuja suurentaa, jotta myös 32,3 m leveämmät alukset mahtuisivat kulkemaan kanavan läpi.
Olemme nyt siirtyneet Tyynelle valtamerelle ja nautimme jälleen päivästä merellä. Matkaamme kohti Costa Ricaa, joka on espanjaa ja merkitsee rikasta rannikkoa.
Tänään saavumme Costa Ricaan ja nousemme maihin Puntarenasin kaupungissa samannimisessä provinssissa. Kaupunki sijaitsee noin 10 km leveällä kannaksella, joka kurottuu kohti Tyyntämerta. 1800-luvulla kaupunki oli Costa Rican tärkein satama, josta vietiin kahvia, hedelmiä ja muita maataloustuotteita Amerikan länsirannikolle. Puntarenasissa vallitsee ihanan rento tunnelma ja sen rantakadulla on kiva kulkea. Kaupunkia ympäröi upea luonto vesiputouksineen, jokineen, sademetsineen ja paratiisimaisine hiekkarantoineen.
Tänään pidämme kahvitauon, sillä kun kuulee sanan Costa Rica, ajatukset kulkeutuvat saman tien kahviin. Kahvilla on ollut tärkeä rooli Costa Rican historiassa. Tutustumme siihen lähemmin päivän retkellä, joka on vierailu Espiritu Santon kahvitilalla. Paneudumme tilan historiaan, sijaintiin ja topografiaan ja kuulemme monenlaista tietoa Costa Rican kultapavusta, kahvista.
Retkeen sisältyy mm. käynti perinteisessä talossa, joka on täydellinen paikka tutustua kahvin käyttöön ja kuulla, miksi paikalliset käyttävät edelleen ”chorreadoria”, vaikka kahvinkeitin on keksitty jo aikoja sitten. Maistelemme luonnollisesti tuotteita ja huomaamme, että jokaisella laadulla on omat arominsa ja makuvivahteensa.
(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin. Lue lisää retkipaketista matkaohjelman jälkeen.)
Nicaragua on Keski-Amerikan suurin valtio, jolla on tarjota upeita maisemia, hienoja kulttuuriaarteita ja mielenkiintoista historiaa.
Viime aikoihin saakka Nicaragua on valitettavasti tunnettu lähinnä sandinistien ja contrasissien välisestä sodasta, jota käytiin 1970-luvun lopulta pitkälle 1980-luvulle. Nykyään sotilaat ja sissit ovat korvautuneet matkailulla ja nähtävyyksillä. Niistä nautimme päivän retkellä, joka on vierailu siirtomaa-aikaiseen Granadaan.
Granadassa mukulakivikatuja reunustavat ainutlaatuiset siirtomaa-arkkitehtuuria edustavat rakennukset, jotka hehkuvat pastelliväreissä. Palmut kohoavat punaisten kattotiilien meren yläpuolelle ja kaiken tämän taustana kohoavat tuliperäiset vuoret. Kaikkialla näkee, kuinka innoitusta on haettu barokista ja maurilaisesta rakennustyylistä, joka vie ajatukset Espanjaan.
Paluumatkalla pysähdymme näköalapaikalla, jolta näemme Maderasin ja Concepcionin, kaksi vaikuttavaa tulivuorta Nicaraguajärven keskellä. (Lounas ei sisälly päivän retken hintaan.)
(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin. Lue lisää retkipaketista matkaohjelman jälkeen.)
Päästäksemme maihin tänään käytämme niin kutsuttuja tukialuksia, jotka ovat pienempiä aluksia, jotka kuljettavat matkustajat laivalta satamaan.
Nousemme maihin Puerto Quetzalissa Guatemalan Tyynenmeren puoleisella rannikolla. Päivän Albatros-retkellä ajamme maan sisäosiin läpi kauniiden ja rehevien maisemien. Pääkohteemme on Unescon suojelema Antiguan kaupunki, joka on jälleen yksi hieno esimerkki Espanjan siirtomaakauden arkkitehtuurista. Kaupungilla on oma maaginen tunnelmansa, ja historian siipien havinan pystyy todellakin aistimaan! Antigua perustettiin vuonna 1527 ja se oli vuoteen 1773 provinssin pääkaupunki. Se sijaitsee ylängöllä noin 1 500 metrin korkeudessa ja sen ympärillä on kolme aktiivista tulivuorta. Tulivuorten rinteillä viljellään maailman parhaita kahvilaatuja, joita pääsee maistelemaan Antiguan kahviloissa. Hyvän kahvin lisäksi kaupunki tunnetaan erinomaisena paikkana opetella espanjaa, sillä Antiguassa on noin 60 kielikoulua, jotka houkuttelevat matkailijoita joka puolelta maailmaa. Teemme kävelykierroksen mukulakivikaduilla ja näemme mm. Antiguan keskusaukion, torin sekä jadetehtaan. Siellä katselemme, kuinka vihertävästä mineraalista valmistetaan koriste-esineitä. Lopuksi nautimme herkullisen, paikallisista ruokalajeista koostuvan lounaan.
(Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin. Lue lisää retkipaketista matkaohjelman jälkeen.)
Olemme nyt matkalla kohti Puerto Vallartaa ja vietämme pari päivää merellä rentoutuen ja nauttien aluksen mukavuuksista.
Puerto Vallarta sijaitsee Banderasin lahdessa, joka on Meksikon suurin luonnonlahti: 55 km pitkä ja 35 km leveä. Kaupunki on 1950-luvulta lähtien ollut suosittu lomakohde sekä meksikolaisten että amerikkalaisten keskuudessa. Täällä on viihtyisää: mukulakivikatuja, paljon pieniä kahviloita ja ravintoloita, mutta kaupungilla on myös nykyaikaisempi puoli. Cualejoen varressa on kaksi isoa toria, joilla myydään käsitöitä ja matkamuistoja. Kaupungissa on myös arkeologinen museo, jossa on merkittävä esikolumbialaisen taiteen kokoelma.
Tee kävelyretki Malecónin rantakadulla, jolla voit samalla ihailla Sergio Bustamanten, Alejandro Colungan ja Ramiz Barquetin kaltaisten nykytaiteen edustajien veistoksia. Tai istahda rantakadun kahvilaan katselemaan ohikulkijoita.
Puerto Vallartassa on lukemattomia rantoja, joista suosituin on Playa de los Muertos – Kuolleitten ranta. Makaaberin nimen juuret vievät aikaan, jolloin merirosvolaivoja saapui rantaan, jotta merirosvot saivat levätä ja suunnitella uusia ryöstöretkiä. Lopettaakseen tämän paikallinen kuvernööri vangitsi erään laivan miehistön ja hirtti miehistön jäsenet rannan puihin pelotellakseen muut merirosvot kuoliaaksi. Nimestään huolimatta ranta on nykyään varsin eläväinen paikka! Täällä on kaikkea, mitä voi toivoa: ravintoloita, aurinkovarjoja ja lepotuoleja, vesiurheilua ja viihdykettä.
Baja Californian niemimaan eteläkärjessä sijaitsee Cabo San Lucas. Täältä Kalifornianlahden rauhallisista vesistä monet kauppalaivat etsivät aiemmin suojaa valtameren aalloilta. Paikalliset merirosvot käyttivät tätä hyväkseen ja ryöstivät laivojen lastit ja rikastuivat. Nykyään kävijät ihastelevat ainutlaatuisia maisemia, karuja kallioita ja kristallinkirkasta vettä, joka vetää puoleensa urheilukalastajia. Tänään saat itse päättää, mitä haluat tehdä ja nähdä.
Kuten varmaan pian huomaat, kaupungilla on oma tunnelmansa. Sinulla on melkein koko päivä aikaa tutustua siihen. Voit esim. kävellä historiallisella keskusta-alueella ja käydä ehkä pienessä kirkossa nimeltä Iglesia de San Lucas, jonka espanjalaiset lähetystyöntekijät rakensivat vuonna 1730. Voit käydä katsomassa paikallista toria, jolla myydään kaikkea keramiikasta riippumattoihin, kudonnaisiin ja brodeerattuihin tekstiileihin. Yksi vaihtoehto on kaupungin legendaarinen baari Cabo Wabo Cantina, jonka omistaa Van Halen -rockbändin entinen laulaja Sammy Hagar.
Viimeinen kokonainen päivä merellä!
On aika hyvästellä risteilyalus ja sen miehistö. Päästyämme maihin nousemme bussiin ja teemme kierroksen Los Angelesissa. Lopuksi bussi vie meidät lentokentälle. On aika kääntää nokka kotia kohti!
Retkipaketti
Retkipaketti on ainoastaan Albatros Travelin asiakkaille ja retkillä on mukana suomalainen matkanjohtaja. Retkipaketti varataan myynnistämme viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää.
Retkipakettiin sisältyy:
Cartagena, Kolumbia
Puolipäiväretki siirtomaa-aikaiseen Cartagenaan ja UNESCO:n-suojelemaan vanhaan kaupunkiin.
Puntarenas, Costa Rica
Retki yhdelle Costa Rican monista kahviplantaaseista (sis. lounaan)
San Juan del Sur, Nicaragua
Retki UNESCO:n suojelemaan Granadan kaupunkiin
Puerto Quetzal, Guatemala
Kokopäiväretki UNESCO:n suojelemalle Antiguan ylängölle (sis. lounaan)
Retkipaketin hinta: 398€/hlö
Hintatiedot
- Matkan hinta
-
Hinta alkaen 3.198€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat
- Lisämaksulliset hytit
-
Lisämaksu sisähytistä yhdelle, kat. IA: 1268€
- Hyttiluokan korotus
-
Kahden hengen hytit
- Majoitus jaetussa kahden hengen ulkohytissä, kat.OB, lisämaksu: 478€/hlö
- Majoitus jaetussa kahden parvekkeellisessa ulkohytissä, kat. BA, lisämaksu: 828€/hlö
Hytti yhdelle
- Ulkohytti yhdelle, kat. OB, lisämaksu: 2208€
- Parvekkeellinen ulkohytti yhdelle, kat. BA, lisämaksu: 2928€
- Hintaan sisältyy
-
- Reittilennot Helsinki – Miami/Los Angeles – Helsinki (välilasku ja koneenvaihto menossa ja paluussa) turistiluokassa
- Majoitus 1 yö jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Floridassa, aamiainen
- Majoitus 15 yötä jaetussa kahden hengen sisähytissä Norwegian Bliss-aluksella
- Kaupunkikierrokset Miamissa ja Los Angelesissa
- Täysihoito risteilyllä (ei sis. juomia)
- Vesi, kahvi ja tee aluksella ruokailujen yhteydessä
- Kuljetukset ohjelman mukaan
- Suomalainen matkanjohtaja
- Verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- Lisämaksulliset hyttiluokat
- Yhden hengen huoneen lisämaksu
- Lisämaksu hytistä yhdelle
- Lisämaksullinen retkipaketti
- Juomarahat aluksella (yhteensä noin 250 USD/hlö)
- Juomarahat maissa paikallisoppaille ja kuljettajille (yhteensä noin 15 USD/hlö. Retkipaketin varanneille yhteensä noin 25 USD/hlö
- ESTA-sähköinen matkustuslupa, noin 14 USD/hlö
- Muut juomat ja ruoat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Millaisia hytit ovat?
Tarjolla monenlaisia hyttejä siisteistä, tilavista sisähyteistä ylellisiin sviitteihin, joissa on oma parveke. Kaikissa hyteissä on oma kylpyhuone, kohtuullisesti kaappitilaa ja istumapaikkoja sekä erilliset vuoteet tai parivuode. Hyttivarustukseen kuuluu lisäksi jääkaappi ja hiustenkuivain. Jos haluat isomman sviitin, käänny Albatros Travelin puoleen.
Parvekehytti
Hyttiluokka BA, sijainti kannella 11.
Ulkohytti, jossa oma parveke. Hyteissä on lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kaksi erillistä vuodetta tai parivuode. Pinta-ala 19 m2 (mukaan luettuna n. 3 m2:n kokoinen parveke).
Ulkohytti, jossa ikkuna
Hyttiluokka OB, sijainti kannella 5. Ulkohytti, jossa kaksi erillistä vuodetta yhdistettynä parivuoteeksi ja iso ikkuna. Pinta-ala 12 m2–13 m2.
Sisähytti
Hyttiluokka IA, sijainti kannella 9. Sisähytti, jossa kaksi erillistä vuodetta yhdistettynä parivuoteeksi. Pinta-ala 12 m2–13 m2.
Kokopäiväretket ja puolipäiväretket
On tavallista erotella retket puolipäivä- ja kokopäiväretkiin. Tämä ei tarkoita välttämättä, että retket kestävät juuri puoli päivää tai koko päivän. Puolipäiväretki kestää yleensä joko aamupäivän tai iltapäivän ja päättyy ennen ruoka-aikaa. Retkeltä palataan yleensä ennen lounasta tai illallista. Puolipäiväretket kestävät tyypillisesti 2–4 tuntia. Kokopäiväretkien kesto on usein n. 5–9 tuntia ja niiden aikana nautitaan yleensä yksi ateria. Ateria ei kuitenkaan aina sisälly retken hintaan. Asia selviää retkikuvauksesta.
Aikataulu risteilyn päiväohjelmassa
Varustamo pidättää itsellään oikeuden muuttaa risteilyn aikataulua sekä satamavierailuja. Yleensä muutokset satamavierailuissa ovat harvinaisia, mutta yksittäisiä aikataulumuutoksia tapahtuu lähes kaikilla matkoilla, joilla ollaan tuulen ja sään armoilla. Pienehköjen muutosten syynä on tyypillisesti sää, vedenpinnan taso ja liikenne.
Matkatavarat
Mukaan kannattaa ottaa pienehkö reppu tai kassi päiväretkiä ja sellaisia matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita.
Jos haluat lukita matkalaukkusi, sinun tulee käyttää ns. TSA-lukkoa. Viranomaisilla on ”pääavain”, jolla voi avata TSA-lukot. Jos olet lukinnut matkalaukkusi muunlaisella lukolla, viranomainen pidättää itsellään oikeuden rikkoa lukko. Tämä koskee myös matkalaukun omaa lukkoa. TSA-lukkoja myydään useimmissa matkalaukkuliikkeissä. Saatavilla on TSA:n hyväksymiä riippulukkoja ja matkalaukkuvöitä.
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Ennen matkaa
Passi
Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Lapsilla – ikään katsomatta – tulee olla oma passi. Lähetä kopio passistasi Albatros Travelille 14 päivän sisällä matkavarauksen tekemisestä. Huomaathan, että nimen lentolipussa täytyy täsmätä sataprosenttisesti passissa olevan nimen kanssa. Mikäli näin ei ole, et pahimmassa tapauksessa pääse lennolle USA:han ja joudut matkustamaan kotiin omalla kustannuksella. USA:ssa ei vaadita viisumia EU-maiden kansalaisilta. Tulliasiakirjat täytetään lennolla. Maahan saapuessa saa automaattisesti 90 päivän oleskeluluvan, mikäli tulijalla on esittää paluulippu.
ESTA-matkustuslupa
Suomen kansalaiset eivät tarvitse viisumia Yhdysvaltoihin, kun vierailu kestää alle 90 päivää (ns. Visa Waiver Program). Jokaisen matkustajan tulee sen sijaan hakea sähköistä matkustuslupaa (ESTA). Tässä lisätietoja:
Tarkista, että passisi on voimassa. Passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen.
Passin on oltava:
- koneellisesti luettava
- passissa on oltava skannattu valokuva sekä biometrinen tunniste (Suomi otti käyttöön bio-tunnistepassit 21.8.2006, joten kaikki voimassaolevat passit ovat biometrisiä).
Hae matkustuslupaa internetistä ESTA:n virallisilta (Electronic System for Travel Authorization) kotisivuilta:
https://esta.cbp.dhs.gov/
Sivun kielen voit vaihtaa yläpalkista, sivun oikeasta yläkulmasta suomeksi. Aloittaessasi ESTA-hakemuksen, järjestelmä lähettää antamaasi sähköpostiin nelimerkkisen koodin jolla hakemus vahvistetaan. Tämän jälkeen pääset jatkamaan hakemuksen tekoa. Matkustuslupa maksaa noin 14 USD ja se maksetaan luottokortilla. Hakemus käsitellään yleensä 72 tunnin sisällä, pääset seuraamaan hakemuksesi tilaa ESTAn nettisivuilta. Sinun täytyy käydä tarkistamassa sivuilla onko hakemus hyväksytty vai hylätty. Matkustuslupa on voimassa 2 vuotta. Suosittelemme hakemaan matkustuslupaa hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään 72 tuntia ennen matkalle lähtöä. Lisätietoa saat Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön sivuilta https://fi.usembassy.gov/visas/visa-waiver-program/
Tulosta ESTA-lupanumero mukaasi, sillä lentokenttäviranomaiset Suomessa ja USA:ssa voivat vaatia sitä nähtäväkseen.
Elektroniset laitteet käsimatkatavaroissa
Turvallisuusmääräykset matkalla USA:han
Viranomaiset Amerikassa ovat tiukentaneet turvamääräyksiä USA:n lennoilla. Kaikki elektroniset laitteet (matkapuhelimet, tablettitietokoneet, kannettavat tietokoneet jne.), jotka kuljetetaan matkustamoon, täytyy pystyä käynnistämään turvatarkastuksessa. Matkustajan on siis huolehdittava siitä, että laitteiden akuissa on riittävästi virtaa lentokentälle saapuessa. Mikäli laitetta ei pystytä käynnistämään, sitä ei saa ottaa mukaan lennolle, vaan se on jätettävä turvatarkastukseen. Uusien määräysten taustalla on viranomaisten pelko siitä, että laitteita käytetään terroriteoissa. British Airwaysin sivustolla on asiasta lisää tietoa:
http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner
Käsi sydämellä:
Tieto
Risteilymme Panaman kanavan läpi on lähes 4 900 merimailia pitkä. Tämä merkitsee sitä, että matkan varrella on päiviä, jolloin olemme merellä matkalla kohti seuraavaa mielenkiintoista satamaa. Ensi silmäyksellä tämä voi vaikuttaa kauhistuttavalta, mutta ei hätää! Albatros Travelin risteilyillä on ollut paljon ihmisiä, mutta vieläkään emme ole kuulleet, että joku olisi pitkästynyt risteilyaluksella. Tarjolla on monenlaista viihdettä, musiikkia, tietokilpailuja ja ravintoloita, joita kokeilla – ja tässä vain muutama esimerkki siitä, mitä kaikkea laivalla voi tehdä. Ja jos olet pakannut hyvän kirjan mukaan, löydät kannelta helposti rauhallisen paikan, johon voit halutessasi vetäytyä.
Yleistä matkustustietoa
Turvallinen matkakokemus
Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:
- Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
- Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
- Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.