Khmerien valtakunta – Thaimaa, Kambodza ja Vietnam

Kulje khmerien korkeakulttuurin jäljissä läpi Thaimaan, Kambodžan ja Vietnamin. Matkaohjelmassa mm. Angkor Wat ja risteily Mekongjoella.

1 200 vuotta sitten kuningas Jayaraman II perusti kaupungin, josta tuli esiteollisen ajan maailman suurin kaupunki. Kyse oli Angkorista, jossa sijaitsee khmerien tunnetuin temppeli Angkor Wat. Khmerit eivät tyytyneet pelkästään yhteen kaupunkiin, vaan rakensivat kokonaisen valtakunnan, joka ulottui yli koko entisen Taka-Intian eteläisen osan – Thaimaasta Vietnamiin. Khmerien kulttuuri on matkan pääteema, ja vierailu Angkor Watissa on yksi matkan huippukohdista.

Matkaa alkaa Thaimaasta ja kulkee läpi entisen Ranskan Indokiinan Kambodžan ja Mekongjoen suiston kautta Ho Chi Minh Cityyn Vietnamissa. Matkaa teemme risteillen pitkin Mekongjokea, pyöräillen riisipeltojen keskellä ja tehden retkiä moniin kiinnostaviin paikkoihin, joissa näkee yhä jälkiä Pol Potin raakalaismaisesta hallinnosta ja Vietnamin sodasta. Pääsemme lähelle tavallisen kansan elämää markkinoilla, kelluvissa kylissä ja pienissä ravintoloissa.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Thaimaan baht, Kambodžan riels, Vietnamin dong

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä
Päivä 2 Saapuminen Bangkokiin, Thaimaahan - matka jatkuu Chanthaburiin - tervetuloillallinen
Päivä 3 Chanthaburi - Battambang, Kambodža - kaupunkikierros ja risteily
Päivä 4 Battambang - Siem Reap - Wat Phnom Banan -temppeli ja Killing Caves -luolat
Päivä 5 Siem Reap - Angkor Thom ja Angkor Wat
Päivä 6 Siem Reap - kelluva kylä Tonle Sap -järvellä ja omaa aikaa
Päivä 7 Siem Reap - Phnom Penh - Spiderville ja nähtävyyksien katselua polkupyörätaksin kyydissä
Päivä 8 Phnom Penh - kaupunkikierros: Kuninkaallinen palatsi, Tuol Sleng -museo ja Killing Fields
Päivä 9 Veneellä Phnom Penhistä Mekongjokea pitkin Chau Dociin Vietnamiin
Päivä 10 Chau Doc - pyöräretki maaseudulla - rentoutumista Victoria Nui Sam Lodgessa
Päivä 11 Chau Doc - Can Tho Mekongjoen suistossa - käynti torilla ja risteily
Päivä 12 Can Tho - Ho Chi Minh City - Mekongjoen suiston kelluvat markkinat
Päivä 13 Ho Chi Minh City - Cu Chin tunnelit, kaupunkikierros ja läksiäisillallinen
Päivä 14 Ho Chi Minh City - aamukävely ja omaa aikaa - lento Helsinkiin
Päivä 15 Saapuminen Helsinkiin

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
2.198€
Helsinki
2.198€
Helsinki
2.298€
Helsinki
Muutama paikka jäljellä
2.298€
Helsinki
2.398€
Helsinki
2.398€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä

Lennämme Qatar Airwaysin reittilennolla Helsingistä Bangkokiin (Doha, Qatar kautta).

Päivä 2
Saapuminen Bangkokiin, Thaimaahan - matka jatkuu Chanthaburiin - tervetuloillallinen

Laskeudumme Bangkokiin, josta jatkamme bussilla kohti Chanthaburin kaupunkia, joka sijaitsee samannimisessä provinssissa. Bussimatka kestää n. kolme tuntia. Matkan aikana matkanjohtaja kertoo tarkemmin matkaohjelmasta. Pysähdymme tutustumaan mustapippurin viljelyyn.

Saavuttuamme Chanthaburiin ajamme suoraan hotellille. Kun olemme majoittuneet ja virkistäytyneet, teemme kävelyretken kaupungilla. Chanthaburin väestö koostuu thaimaalaisista, burmalaisista, kiinalaisista ja vietnamilaisista. Kaupungissa on myös ranskalaisia vaikutteita, sillä Ranska piti Chanthaburia hallinnassaan 1893–1904. Tuona aikana Ranskan ja silloisen Siamin (nyk. Thaimaa) välillä oli konflikteja liittyen Ranskan Indokiinan (nyk. Vietnam, Laos ja Kambodža) rajoihin.

Syömme tervetuloillallisen hotellissa, jonka jälkeen kunnon yöunet tekevät takuulla hyvää.

Päivä 3
Chanthaburi - Battambang, Kambodža - kaupunkikierros ja risteily

Ennen kuin jätämme hyvästit Chanthaburille, näemme goottilaistyylisen kirkon, Neitseellisen sikiämisen katedraalin, joka on arvokas muisto ranskalaisten miehitysajalta. Nykyään se on Thaimaan suurin katolinen kirkko. Vaikka olemme nähneet katedraaleja Euroopassa, on kiehtovaa nähdä iso kirkkorakennus tässä suhteellisen pienessä aasialaiskaupungissa. Lyhyen kuvaustauon jälkeen suuntaamme paikalliselle torille, jolla myydään hedelmiä ja vihanneksia. Sitten ajamme Kambodžan rajalle.

Rajamuodollisuuksien jälkeen otamme suunnan kohti Battambangia, Kambodžan toiseksi suurinta kaupunkia, jonka asukasluku on noin 200 000. Kaupunki on suuren maanviljelysalueen kaupallinen keskus Tonle Sap  järven länsipuolella.

Lounaan jälkeen teemme kävelykierroksen kaupungissa, jossa on runsaasti hyvin säilyneitä esimerkkejä ranskalaisesta siirtomaa-aikaisesta arkkitehtuurista, mm. entinen kuvernöörin residenssi. Vierailemme pienessä kylässä vähän kaupungin ulkopuolella.

Seuraavana on vuorossa risteily  Stung Sangke -joella. Joen varrella näemme alueelle tyypillistä, vaatimatonta asutusta.

Päivä 4
Battambang - Siem Reap - Wat Phnom Banan -temppeli ja Killing Caves -luolat

Lähdemme Battambangista aamiaisen jälkeen kohti Siem Reapia. Battambangin ulkopuolella saamme esimakua tulevasta: vierailemme Wat Phnom Banan -temppelissä, joka on vaatimattomampi versio kuuluisasta Angkor Watista. Temppelin rakennutti kuningas Jarvarman VII ja se sijaitsee 400 m korkean kukkulan huipulla. Näkymät temppeliltä ovat upeat.

Lähellä sijaitsee Phnom Sampeausin luolasto. Täällä sukellamme ensimmäisen kerran Kambodžan synkkään ajanjaksoon Pol Potin hallinnassa. Killing Caves – kuten luolia kutsutaan englanniksi – olivat samaa tarkoitusta varten kuin Killing Fieldsin joukkohaudat lähellä pääkaupunki Phnom Penhiä: teloituspaikkoja. Arvioidaan, että noin 10 000 ihmistä pääsi hengestään täällä.

Synkän visiitin jälkeen jatkamme matkaa Siem Reapiin. Saavumme perille iltapäivän aikana, loppupäivä on omaa aikaa.

Päivä 5
Siem Reap - Angkor Thom ja Angkor Wat

Vierailemme Angkor Thomissa, khmerien valtakunnan viimeisessä pääkaupungissa, joka rakennettiin 1100-luvulla kuningas Jayavarman VII alaisuudessa. Yhdeksän neliökilometrin kokoista rauniokaupunkia ympäröi kahdeksan metriä korkea muuri. Kuljettuamme läpi norsujen koristelemasta portista suuntaamme Bayon-temppeliin, joka sijaitsee täsmälleen kaupungin keskipisteessä. Temppelissä on 54 tornia, joihin on kaiverrettu mystisiä ihmiskasvoja. Tornit symboloivat valtavan khmerien valtakunnan 54 provinssia. Näemme kauniita reliefejä myös Norsujen terassilla ja Spitaalisen kuninkaan terassilla.

Lounasaikaan palaamme hotellille ja pidämme pitkän lounastauon. Ehdit vähän levähtää hotellin uima-altaalla vaikka hyvän kirjan seurassa.

Iltapäivällä vaihdamme bussin tuktukiin ja ajamme Angkor Watin upealle temppelialueelle. Temppelikompleksin mitat ovat 20 x 50 km, ja se toimi 800–1300 mahtavan khmerien valtakunnan pääkaupunkina. Itse Angkor Wat on pelkästään suurin monista temppeleistä, vaikka se onkin antanut nimen koko alueelle. Angkor Wat ei jätä tilaa epäilylle siitä, oliko khmerien valtakunta todella niin mahtava kuin kerrotaan.

Jos sää sallii, nautimme auringonlaskusta kauniilla temppelialueella ennen kuin palaamme hotelliin.

Päivä 6
Siem Reap - kelluva kylä Tonle Sap -järvellä ja omaa aikaa

Tonle Sap on Kaakkois-Aasian suurin makeavetinen järvi ja osa Mekongjoen vesistöä. Mekong on maailman ainoa joki, joka vaihtaa virtaussuuntaa kahdesti vuodessa. Kesän monsuunisateiden aikaan järven koko nelinkertaistuu.

Vierailemme n. 6 000 asukkaan kylässä, joka elää kirjaimellisesti vetten päällä. Kaikki asunnoista ravintoloihin, kauppoihin ja kouluun on veneitä tai seisoo paalujen päällä. Asukkaat saavat elantonsa pääasiassa kalastuksesta. Sadekaudella kylän kadut muuttuvat kanaviksi, ja paikasta toiseen liikutaan pienillä veneillä.

Vierailtuamme kylässä palaamme takaisin Siem Reapiin ja vietämme iltapäivän kukin omaan tahtiinsa – voit kierrellä kaupungilla tai lekotella uima-altaalla.

Päivä 7
Siem Reap - Phnom Penh - Spiderville ja nähtävyyksien katselua polkupyörätaksin kyydissä

Ajamme Siem Reapista Kambodžan pääkaupunkiin, Phnom Penhiin.

Matkalla Phnom Penhiin pysähdymme Skuonin kaupungissa – joka tunnetaan myös nimellä Spiderville. Paikallinen erikoisuus on friteeratut hämähäkit – vieläpä suurikokoiset sellaiset! Voit nauttia eksoottisesta ateriasta pelkästään katsellen ellet uskalla maistaa.

Perillä Phnom Penhissä ajamme hotelliimme. Sen jälkeen on vuorossa rentouttava kierros polkupyörätaksin kyydissä ympäri Kambodžan pääkaupunkia.

Ranskalaiset siirtomaaherrat ovat jättäneet omat selkeät jälkensä Phnom Penhin arkkitehtuuriin. Aikaisemmin kaupunkia leveine bulevardeineen pidettiin Indokiinan kauneimpana. Valitettavasti historian tapahtumat ja maan vajavaiset resurssit ovat aiheuttaneet sen, että vain harvat siirtomaa-aikaiset rakennukset on pidetty kunnossa.

Päivä 8
Phnom Penh - kaupunkikierros: Kuninkaallinen palatsi, Tuol Sleng -museo ja Killing Fields

Tänään käymme vaikuttavassa kuninkaallisessa palatsissa vuodelta 1866. Se on Kambodžan vastine Bangkokin Grand Palacelle. Koska kuningas asuu yhä palatsissa, vain osa palatsista on avoinna yleisölle. Palatsin luona sijaitsee Hopeapagoda, jonka kattoa peittää 5 000 painavaa hopealaattaa. Myös kultaisten, hopeisten, pronssisten ja kristallisten Buddha-patsaiden kokoelma tekee vaikutuksen.

Myöhemmin paneudumme jälleen Kambodžan surulliseen aikakauteen Pol Potin alaisuudessa. Vierailemme Tuol Svay Prey High Schoolissa, joka muutettiin 1975 punakhmerien vankilaksi ja jolle annettiin nimi S-21 (Security Prison 21). Vankila toimi 1975–1978 kidutuskammiona, jonne yli 17 000 ihmistä joutui kidutettavaksi ennen kuljettamista tuhoamisleirille Choeung Ekiin (tunnetaan nykyään nimellä Killing Fields).

Tänä päivänä  S-21 toimii Tuol Sleng -museona, joka kertoo Punakhmerien hirmuteoista. Kaikki S-21:n vangit valokuvattiin. Museon seinillä on esillä vankien kuvia – epätoivo paistaa heidän kasvoistaan. Museovierailu voi rehellisesti sanottuna tuntua masentavalta, sillä se muistuttaa meitä ihmisen pimeimmästä puolesta.

Seuraava kohteemme on Killing Fields Choeung Ekissa noin 15 km:n päässä Phnom Penhin keskustasta. Nykyään paikka on tunnelmaltaan erittäin rauhallinen, vaikka näillä pelloilla punakhmerit pahoinpitelivät ja tappoivat hyvin julmalla tavalla tuhansia ihmisiä. Uhrien kärsimyksistä muistuttaa korkea stupa, joka on täytetty joukkohaudoista löytyneiden ihmisten pääkalloilla.

Päivä 9
Veneellä Phnom Penhistä Mekongjokea pitkin Chau Dociin Vietnamiin

Jätämme Kambodžan ja jatkamme matkaa pitkin Mekongjokea, joka on yhä tänä päivänä yksi alueen tärkeimmistä kuljetusväylistä. Lähes 5 000 kilometriä pitkä joki saa alkunsa eteläisestä Kiinasta ja kulkee läpi viiden maan, kunnes haarautuu Mekongjoen suistoksi ja laskee mereen Etelä-Vietnamissa. Risteilymme jokea pitkin vie meidät läpi upeiden maisemien, joita pienet kylät täplittävät. Saamme autenttisia maistiaisia jokivarren elämästä, niin kuin sitä on eletty jo satoja vuosia. Iltapäivän päätteeksi saavumme Vietnamiin ja Chau Docin rajakaupunkiin. Kelluvien talojen kaupunkia leimaa vilkas rajakauppa – moni tavara salakuljetetaan maahan Kambodžasta.

Yövymme suositun Victoria-ketjun uusimmassa hotellissa Chau Docissa: Victoria Nui Sam Lodgesta on mitä upeimmat näkymät yli riisipeltojen.

Päivä 10
Chau Doc - pyöräretki maaseudulla - rentoutumista Victoria Nui Sam Lodgessa

Aamiaisen jälkeen lähdemme pyöräilemään. Chau Docia ympäröivät riisipellot ovat täydellinen paikka pyöräretkelle ja Mekongjoen suistoon tutustumiselle. Pyöräilemme pitkin rauhallisia sorateitä ja ajamme läpi pienten kylien, joissa elämä ei ole vuosien varrella paljonkaan muuttunut.

Etenemme rauhalliseen tahtiin, joten kaikki voivat lähteä mukaan. Pidämme matkan varrella taukoja ja hörppäämme jääteetä tai kahvia ennen kuin jatkamme matkaa. Syömme lounaan paikallisessa ravintolassa ennen kuin palaamme pyöräillen hotellille.

Iltapäivä on omaa aikaa. Hotellin uima-allas on aika houkutteleva vaihtoehto!

Päivä 11
Chau Doc - Can Tho Mekongjoen suistossa - käynti torilla ja risteily

Aamusella teemme kävelyretken jokea seuraillen. Reittimme vie mm. paikalliselle torille ja kaupungin pienille sivukaduille. Nousemme pieneen veneeseen, joka vie meidät yhdelle Mekongjoen monista sivujoista. Täällä asuu cham-kansa, joka asui Vietnamin rannikolla 100–800. He olivat alunperin hinduja, mutta kontakti arabialaisiin kauppiaisiin keskiajalla sai vähemmistökansan kääntymään islaminuskoon. Kuljemme ohi talojen ja pienten kylien, jotka on rakennettu pylväiden varaan veden päälle. Alueen tärkein elinkeino on kalankasvatus – noin 15 % Vietnamin kalateollisuudesta toimii tällä seudulla. Cham-kansa tunnetaan myös silkkikankaistaan.

Lounaan syömme matkan varrella paikallisessa ravintolassa. Jatkamme bussilla Can Thohon, joka on Mekongin suiston suurin kaupunki.

Päivä 12
Can Tho - Ho Chi Minh City - Mekongjoen suiston kelluvat markkinat

Can Tho on Mekongjoen suiston tärkein kaupunki. Täällä käydään vilkasta kauppaa tavaroilla, hedelmillä ja viljalla – suoraan veneestä.

Nousemme aikaisin, astumme veneeseen ja lähdemme katsomaan kelluvia markkinoita. Markkinat aamutuimaan on elämys.

Vilkkaan markkinatouhun jälkeen jatkamme bussilla Ho Chi Minh Cityyn, jonka entinen nimi on Saigon. Miljoonakaupunki on Vietnamin talouden ja teollisuuden pääkaupunki, ja sen huomaa. Ho Chi Minh City on varsinainen hornankattila, niin hyvässä kuin pahassa. Arvioidaan, että Ho Chi Minh Cityssä pörräisi kolme miljoonaa moottoripyörää, mutta kun kaupungissa on ollut puoli päivää, tuntuu siltä, että arvio on rankasti alakanttiin.

Päivä 13
Ho Chi Minh City - Cu Chin tunnelit, kaupunkikierros ja läksiäisillallinen

Aikaisin aamulla ajamme katsomaan kuuluisia Cu Chin tunneleita, jotka Etelä-Vietnamin kansallinen vapausrintama rakensi 1940–60. Aluksi tunneleista haettiin suojaa helikoptereilta ja muulta modernilta sotakoneistolta, mutta Vietnamin sodan riehuessa pahimmillaan tunneleita jatkettiin ja yhdistettiin, ja lopulta ne ulottuivat Ho Chi Minh Citystä Kambodžan rajalle saakka. Pelkästään Cu Chin alueella on yli 250 km maanalaisia tunneleita.

Tunneliretken jälkeen syömme lounasta ja tutustumme joihinkin Ho Chi Minh Cityn historiallisista nähtävyyksistä. Käymme ensin Yhdistymisen palatsissa, joka tunnettiin aiemmin presidentinpalatsina tai Itsenäisyyden palatsina. Mahtipontinen palatsi on tyypillinen 1960-luvun rakennus, johon Etelä-Vietnamin presidentti Ngo Dinh Diem asettui hylätessään vanhan ranskalaisen kuvernöörin asunnon. Pääsemme kokemaan kadonneiden aikojen suuruuden ja rikkauden vaeltaessamme läpi valtavien salien, jotka ovat täsmälleen samassa kunnossa kuin vuonna 1975.

Tutustumme yhteen kaupungin kiinnostavimmista museoista, Sotamuseoon. Museo kertoo Vietnamin pitkästä itsenäisyystaistelusta. Pääpaino on ”sodassa Yhdysvaltoja vastaan”, jonka me tunnemme Vietnamin sotana (1965–1973).

Museo on jaettu erilaisten teemojen mukaan ja kertoo mm. biologisten aseiden (Agent Orange) käytön jälkivaikutuksista. Museo esittelee myös, kuinka Vietnamin sotaa vastustettiin ympäri maailmaa. Sisäpihalla on esillä mm. vanhoja lentokoneita ja panssarivaunuja. Museo on melko rankka, mutta auttaa ymmärtämään tämän päivän Vietnamia.

Illalla syömme läksiäisillallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 14
Ho Chi Minh City - aamukävely ja omaa aikaa - lento Helsinkiin

Kävelemme yhdelle kaupungin tärkeimmistä aukioista, jolla seisoo Notre Damen katedraali. Kirkkoa rakennettiin 1877–1883. Katedraalissa on kaksi 40 m korkeaa tornia, jotka näkyvät kauas. Näemme myös kaupungintalon, oopperatalon sekä kuuluisan postitalon, joka sijaitsee kirkon lähettyvillä.

Jos haluat vielä tehdä viimeiset tuliaisostokset, se on mahdollista esim. lähellä sijaitsevalla Ben Than -torilla. Loppupäivä on omaa aikaa, kunnes lähdemme kohti lentokenttää.

Päivä 15
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 2.198€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu yhden hengen huoneesta
398€
Hintaan sisältyy
  • Qatar Airwaysin reittilennot Helsinki-Bangkok/Ho Chi Minh City-Helsinki turistiluokassa (Doha, Qatar kautta)
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • aamiaiset
  • lounas päivinä 3-5, 7-8 ja 10-13
  • illallinen 2, 9 ja 13
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • yhden hengen huoneen lisämaksu 398€
  • Kambodzan viisumi (35 USD/hlö), hankitaan maahan saavuttaessa. Varaa mukaan maksu käteisenä US-dollareissa ja yksi värillinen passikuva (kokoa 6 x 4 cm).
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille (noin 50-60 USD/hlö)
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Kambodžan viisumi

Kambodžaan tarvitaan viisumi, joka hankitaan maahan saavuttaessa. Varaa mukaan 35 USD käteisenä ja yksi värillinen passikuva. Viisumi maksetaan US-dollareilla. Huom. mikäli et ole Suomen kansalainen, tarkistathan maatasi koskevat viisumimääräykset.

Yöpymiset

Chantaburi, Thaimaa 1 yö
Battambang, Kambodža
 1 yö
Siem Riep, Kambodža
 3 yötä
Phnom Penh, Kambodža
 2 yötä
Chau Doc, Vietnam
 3 yötä
Ho Chi Minh City, Vietnam
2 yötä

Pakkaaminen

Pakkaa mukaan pieni reppu päiväretkiä varten, aurinkovoidetta ja hyttyskarkotetta, lippalakki tai hattu. Hyvät sandaalit ja uima-asu. Sadekuurot ovat yleisiä, joten ota mukaan kevyt sadetakki tai vettähylkivä pusakka.

Valuutta

Ota mukaan US-dollareita, joita voit paikan päällä vaihtaa paikalliseen valuuttaan.  Seteleiden tulee olla sileitä ja ehjiä, paikatut tai kovasti rypistyneet, vanhat dollarit eivät kelpaa.
Yleistä matkustustietoa

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla Suomesta tehtävillä matkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme matkan kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot:
http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta.

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin matkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä.

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen matka ja mielenkiintoinen sisältö Oppaamme oli erinomainen, sujuva ja todellinen tietopankki. Empaattinen ja selkeän määrätietoinen. Hyvä tyyppi ja todellinen ammattilainen. Lentomatka molempiin suuntiin oli mielestämme liian rankka. Vaihdot Istanbulissa lisäsivät matkustusaikaa kohtuuttomasti. Matkan rikkaus oli rankan historiallisen sisällön lisäksi monipuolinen tapa tehdä matkaa. Yleensä istutaan seuramatkoilla paljon bussissa. Nyt liikuimme lähempänä kansaa ja luontoa polkupyörin, riksoilla, "polkupyöräpyörätuoleilla", bampujunalla, veneillä ja laivalla. Ohjelma oli tiivis, mutta hyvin kaikki jaksoivat. Ilmastointi aiheutti flunssan lähes jokaiselle. Ruokapaikat kivan erilaisia, ei pelkästään hotelliravintoloita.
Date published: 2016-12-20
Rated 5 out of 5 by from Many varied experiences and sights Very well planned trip overall. Finnish guide was excellent, Cambodian local guide was great with really excellent English and Vietnamese local guide good. The different sights, experiences and travel modes (bus, boats, tuktuk, cycle taxi, taxi) were complimentary and added to the positive experience. Anchor Watt morning was raining but remains the highlight of my trip and was anyway the reason for the trip. The village visits in Cambodia and Vietnam showed us their real life. The 2 day chill out at the Victoria Nui Sam was a good idea and really lovely place with great staff. HCM city was crazy with scary mopeds everywhere but we survived.
Date published: 2016-11-18
Rated 5 out of 5 by from Näimme ja koimme paljon Matkalla oli valtavasti nähtävää ja kertyi uusia kokemuksia. Kuljimme mm. tuktukilla, polkupyöräriksalla, bamburesiinalla, useilla erilaisilla veneillä jokia pitkin, lava-autolla, polkupyörillä ym. Kuuma oli, ja jotkin retkistä vaativat terveitä polvia, koska oli paljon kiivettäviä portaita. Kaikkiaan mielenkiintoinen ja hyvä matka.
Date published: 2017-02-25
Rated 4 out of 5 by from Tiodellakin mahtava sisältö, ehkä hieman liikaakin kahteen viikkoon Odotin matkalta eniten vierailua Angkor Wat alueella. Ja se oli todella upea kokemus, Lisättynä oppaan Annen uskomaton tietomäärä ja innostukseen aiheesta. Jo tämä osa riitti minulle matkan onnistumiseksi täysin. Matkaohjelma oli muuten ehkä hieman liian tiukka. Ehkä muutaman torivisiitin olisi voinut jättää esim vapaaehtoisille omatoimiseksi. Myöskin matka Bangkokin kautta osoittautui pitkäksi, ei niin mielenkiintoiseksi bussimatkaksi. Josta johtuen kotiin tultua tuntui että bussissa istuttiin liikaa. Ylesiarvioni on että matka oli hyvä ja rahan väärtti.
Date published: 2016-11-25
Rated 5 out of 5 by from Paljon näki ja sai ikimuistoisia elämyksiä. Opas Mikael oli erittäin hyvä. Hoiti asiat aina heti, jos oli valitettavaa jostakin.Kohteet mielenkiintoisia ja aina oli jotain uutta ja jännää kohteessa, mitä ei tiedetty etukäteen. Esim. paikallinen rautatie ajelu JÄI TOSI MIELEEN.Hotellit hyviä. Kaikki ruokailut olivat valittu hienoisiin ja rauhallisiin paikkoihin. Ruoka oli tosi LAADUKASTA.Tuollaisia ateria kokonaisuuksia, ei itse osaisi valita. Matka vaatii kyllä hyvää kuntoa, jos haluaa osallistua kaikkeen. HYTTYSMYRKKY oli tarpeen,kun olimme Victoria Nui Sam Lodge maaseutu hotellissa.Olin unohtanut kokonaan, että wc on vain reikä lattialla.monessa paikkaa.LIIKENNE aivan hirveä, mutta kummasti oppi kadun ylityksen.Tuk-tukeilla mentiin
Date published: 2017-02-12
Rated 5 out of 5 by from Mielenkiintoinen. monipuolinen ja sykähdyttävä kokonaisuus Palasimme juuri matkalta. Matka antoi ajattelemisen aiheita: ihmisen selviytymisideoita läpi historian, ihmisen julmuutta, kekseliäisyyttä, kauneuden tavoittelua, elämisen mahdollisuuksia, luonnon saastumista, veden puhtautta, hengitysilmaa. Hienoja kokemuksia ja upeaa nähtävää. Käytimme vaihtelevasti erilaisia kulkuneuvoja. Matkanjohtaja oli aivan mahtava tietopankki ja rauhallinen. lempeä ja mukava ihminen. Suosittelen. Myös paikalliset oppaat olivat todella hyviä ja innostavia. Reissu oli kiireinen, mutta saattoi ottaa itse omaa aikaa hyvin, jos ei kaikkeen jaksanut lähteä. Sattui kovin mukava porukkakin matkaan.
Date published: 2017-01-30
Rated 4 out of 5 by from Paljon nähtävää ja koettavaa, liharuoan yliannostus Hyvää: monia hienoja matkakohteita mitä omatoimimatkalla ei tulisi ajatelleeksi. Opas tiesi paljon ja oli sopivan rento ja hauska persoona. Huonoa: matkan hintaan kuului paljon lounaita ja illallisia ja joka ikinen oli pelkkää liharuokaa ja melko samoja annoksia päivästä toiseen. Kun niistä kuitenkin on maksanut matkan hinnassa niin toivoisi paikan päällä jonkinlaisia kasvisvaihtoehtoja (kerran muistin pyytää kasvisruoan etukäteen ja se onnistui). Pari lounasta oli myös laadultaan syömäkelvottomia. Suorat lennot olisi ollut mukavampi vaihtoehto mutta ehkä olisivat nostaneet matkan hintaa merkittävästi.
Date published: 2017-02-09
Rated 5 out of 5 by from Vaikuttava ja pysäyttävä kokemus! Matkanjohtajamme Mikael johdatteli ryhmäämme rauhallisesti ja rutiinilla. Saimme kuulla asiantuntevat selostukset matkakohteista ja paljon tietoa kohdemaista. Näimme ja koimme kaikki matkaesitteissä luvatut asiat, jopa positiivisesti niiden laajuudesta ja perusteellisuudesta yllättyneinä. Hienoa oli, että saimme liikkua mitä erilaisimmilla kulkuvälineillä - bussilla, veneellä, polkupyöräriksalla, tuktukilla jne. Erityiskiitoksen Mikael ansaitsee siitä, että aikataulut pitivät ja hän huolehti meistä aina lentokentälle kotiinlähtöön asti!
Date published: 2016-11-23
  • y_2017, m_6, d_27, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_1.0.0-hotfix-1
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_85
  • loc_fi_FI, sid_THRTR06, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Matkakokemukset

Tässä näet muiden asiakkaiden kommentteja matkasta. Toivomme, että sinulle on hyötyä heidän rehellisestä mielipiteestään, hyvistä neuvoista sekä ruusuista ja risuista. Saat vinkkejä siitä, millaisesta matkasta on kyse ja voit käyttää niitä hyödyksesi, valitaksesi sinua kiinnostavan Albatros-matkan. Asiakkaiden kommentit ovat sensuroimattomia ja puolueettomia. Lue lisää: www.albatros-travel.fi/hyva-tietaa/usein-kysyttya

Mikäli matkasta ei ole ehtinyt kertyä suomenkielisiä arvioita, näet matkan kohdalla kokonaispistemäärän Albatrosin pohjoismaalaisista asiakasarvioista. Pohjoismaalaisia arvioita voit lukea esim. Albatrosin ruotsalaisilta kotisivuita: www.albatros-travel.se.

Huomaathan, että lentoyhtiö, lentoreitti, hotellit, matkanjohtaja ja/tai matkareitti voivat vaihdella. Tämän vuoksi kommentoitu matka voi erota myynnissä olevasta matkasta.

Vastaavia matkoja

17THRTR06IFI1410