Historiaan keskittyvä kulttuurimatka entiseen Itä-Preussiin.
-
Tyyppi Ryhmämatka, Kiertomatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Zloty
- Päivä 1
- Helsinki - Varsova
- Päivä 2
- Varsova
- Päivä 3
- Varsova - Torun - Gdansk
- Päivä 4
- Gdansk - Malbork - Gdansk
- Päivä 5
- Gdansk - Elblag-Ostrode - Mikolajki
- Päivä 6
- Mikolajki - Sudenpesä - Ketrzyn - Lipkan luostari - Mikolajki
- Päivä 7
- Mikolajki - Bialowiezan kansallispuisto - Bialystok
- Päivä 8
- Bialystok - Treblinka - Helsinki
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Varsovaan ja majoitumme hotelliin, jossa yövymme seuraavat kaksi yötä. Lähdemme heti tutustumaan Puolan ainutkertaiseen, sekavaankin historiaan, johon yhdistyvät erottamattomasti Pohjois-Saksan kaupunkivaltiot, Baltia, Ukraina, Valko-Venäjä, Venäjä ja Keski-Eurooppa. Euroopassa tuskin on kansallisvaltiota, jota aika olisi kohdellut yhtä kovakouraisesti kuin Puolaa, joka kerta kerran jälkeen on noussut ahdingosta tultuaan täysin tuhotuksi tai naapurivaltioiden miehittämäksi. Puolan historia on oppitunti reaalipolitiikasta tilanteessa, jossa maata ympäröivät valtiomahdit, jotka eivät siedä kilpailua.
Syömme illallisen hotellissa.
Varsova on yksi Euroopan moderneimmista pääkaupungeista, joka uhmaa taantumassa olevaa Euroopan taloutta ja jatkaa kasvuaan ja kehittymistään.
Kaupunki kohosi kuin Feeniks toisen maailmansodan tuhkasta, kirjaimellisesti pommitettuna takaisin kivikaudelle. Kuusi miljoona ihmistä oli murhattu, heistä puolet juutalaisia. Aiemmin yhteiskunnassa johtavassa asemassa ollut intellektuelli, ja taloudellisesti hyvin toimeen tullut, juutalainen eliitti pyyhittiin täydellisesti pois Puolan kartalta – tänä päivänä Puolassa elää enää noin 4 000 juutalaista. Myös ei-juutalaisia upseereita, lääkäreitä, insinöörejä, yliopistoväkeä ja virkamiehiä kuoli iso joukko. Puola jälleenrakennettiin käytännössä nollapisteestä.
Stare Miaston vanhakaupunki kuninkaan linnan ympärillä on entisöity sellaiseksi, kuin se oli ennen sotaa. Kaupungissa on paljon merkkejä neuvostovaikutuksesta kommunismin ajalta, mutta uusi aika alkaa saada otteen ja kaupunkiin onkin viime vuosina rakennettu paljon – kerrostaloja, moderneja toimistotaloja ja isoja kauppakeskuksia kohoaa kaikkialla. Tyypillinen esimerkki stalinistisesta arkkitehtuurista on monoliittia muistuttava neuvostopilvenpiirtäjä, Kulttuuripalatsi, jonka kellotorni on Varsovan korkein rakennus. Muita Varsovan kohokohtia ovat vanhakaupunki täynnä viihtyisiä kahviloita, ulkoilmagallerioita ja katutaidetta. Varsova on lisäksi EU:ssa ainoa kaupunki, jolla on luonnonsuojelualue – Jeziorko Czernikowskie – keskellä kaupunkia. Varsova ei ole tunnettu vain värikkäästä historiasta, vaan monipuolisesta kulttuurielämästä, kuten oopperasta, baletista, elokuvista, teatterista ja kirjallisuudesta puhumattakaan kiinnostavista ravintoloista ja lukemattomista pienpanimoista.
Teemme kaupunkikierroksen ja näemme monia Varsovan nähtävyyksistä, kuten Kuninkaantien, kuninkaan linnan, Kulttuuripalatsin, vanhankaupungin, linnoituksen, gettomuistomerkin, yliopiston, puistoja ja paljon muuta. Ne kaikki sijaitsevat kaupungin kahtia jakavan Veikseljoen länsipuolella. Kierroksen jälkeen jää vielä hiukan omaa aikaa juoda kupponen kahvia tai nauttia lasillinen olutta.
Syömme illallisen paikallisessa ravintolassa.
Otamme kurssin kohti koillista ja päivän ensimmäistä kohdetta, Itä-Pommerissa sijaitsevaa keskiaikaista Torunia. Torun sijaitsee Veikseljoen varrella ja on selvinnyt Puolan ankarasta historiasta ja toisesta maailmansodasta vaurioitta. Kaupungin asukasluku on noin 200 000. Torun on tähtitieteilijä Nikolaus Kopernikuksen kotikaupunki. Kopernikus syntyi vuonna 1473.
Thorn, kuten kaupungin alkuperäinen saksankielinen nimi kuuluu, alkoi toden teolla kehittyä 1200-luvulta lähtien, jolloin kaupunki siirrettiin sen nykyiseen sijaintipaikkaan sen kärsittyä lukemattomia kertoja joen toistuvista tulvista. Vuodesta 1525 aina vuoteen 1945 Torun oli osa joko itsenäistä Preussia, kuningaskuntaa tai keisarikuntaa.
Kaupungilla on ollut tärkeä rooli Puolan historiassa. Alueella on ollut asutusta vähintään 3 000 vuotta, ja ensimmäiset asukkaat edustivat slaavilaisia heimoja. Keskiajalla tulivat ns. saksalaiset ritarikunnat ja rakensivat kaupunkiin ensimmäisen linnan noin vuonna 1231. Akkon taistelun jälkeen eurooppalaiset ritarikunnat etsivät uusia laitumia, ja ristiretket villejä baltialaisia ja slaavilaisia heimoja vastaan saivat paljon rahallista ja henkistä tukea.
Ristiritareiden onnistui lyödä Tšingis-kaanin eteenpäin vyöryvät mongolijoukot Legnicassa 1241, minkä vuoksi Sleesia ja Pommeri joutuivat saksalaisten käsiin, mutta toisaalta näin estettiin koko Puolaa joutumasta mongolien valtaan. Saksalainen ritarikunta joutuu luopumaan vallasta Itä-Preussissa hävittyään sodan 1454–1466.
Vuonna 1569 perustettiin Puola-Liettuan liittovaltio, johon kuului nykyinen Puola, Liettuan suurruhtinaskunta sekä Viro ja Latvia, Valko-Venäjä sekä isoja osia Ukrainasta ja Venäjästä. Hallitsijaksi valittiin Ruotsin kuninkaan Juhana III:n poika Sigismund. Aikakausi tunnetaan nimellä Vaasan aika. Sotaisat Ruotsin kuninkaat kävivät lukuisia sotia tämän suurvallan ja sen liittolaisten kanssa eikä rauhaa saavutettu. Puolalaisten onnistui kuitenkin vallata Moskova vuonna 1610, ja tsaariksi nousi Sigismundin poika Vladislav, mitä venäläiset eivät ole varmaan koskaan unohtaneet.
1918–1939 Puolan alueet sijaitsivat Itä-Preussin eteläpuolella ja ne muodostivat Itämerelle ulottuvan käytävän, joka jakoi Saksan. Torun kuului Puolalle, mutta Gdansk oli saksalainen vapaakaupunki ja Itä-Preussin pääkaupunki, joka tunnettiin saksalaisella nimellä Danzig.
Teemme Torunissa kävelykierroksen Unescon suojelemassa vanhassakaupungissa ja näemme mm. goottilaisen katedraalin, joka on omistettu Johannes Kastajalle, Nikolaus Kopernikuksen synnyinkodin, kaupungintalon, joka on yksi upeimmin koristelluista koko Euroopassa, torin, jolla seisoo Kopernikuksen patsas sekä monia hienoja goottilaisia rakennuksia ja mukulakivin päällystettyjä katuja sekä kävelykadun Veikselin rannalla. Torun on hyvin säilynyt ja siellä on enemmän goottilaisia rakennuksia kuin missään muualla Puolassa. Alkuperäisestä kaupunginmuurista ja linnoituksesta on vielä jäljellä rauniot.
Vierailtuamme Torunissa matka jatkuu Gdanskiin – tai Danzigiin, ihan miten haluat. Danzig oli tärkeä kaupunki Hansakauden aikana Preussin provinssipääkaupunkina. Vanha osa on rakennettu uudelleen, sillä suuri osa kaupungista tuhottiin sodan viimeisinä vuosina, kun venäläiset joukot ajoivat saksalaiset pakoon kohti länttä.
Gdanskista tuli 1980-luvulla kuuluisa, sillä sieltä saivat alkunsa koko maahan levinneet levottomuudet ja mielenosoitukset, joiden taustalla oli sitoutumaton ammattiliitto Solidaarisuus. Liikkeen johtajan Lech Walesan johdolla työläiset lopulta kaatoivat kommunismin. Puolan kansanliike muodosti perustan Berliinin muurin murtumiselle.
Omavalintainen ja -kustanteinen illallinen.
Päivän ajomatka on noin 360 km.
Päivä on omistettu Gdanskille ja sen lähellä sijaitsevalle Malborkin ritarilinnalle.
Gdanskin menneisyys on muiden Puolan kaupunkien tapaan ollut myrskyisä. Ensin kaupunki kuului Saksalle, sitten Puola-Liettualle, Preussille, Saksan keisarikunnalle, maailmansotien välisenä aikana se oli vapaakaupunki Kansainliiton valvonnassa ja lopulta jälleen osa Puolaa toisen maailmansodan jälkeen. Historia kertoo paljon kaupungin merkityksestä ja sijainnista Veikselin suulla Itämeren rannalla. Molemmat vesistöt olivat hyvin tärkeitä vesireittejä, joita pitkin rahdattiin suuria määriä maataloustuotteita ja muita kaupallisia tuotteita. Nykyään jokisuu sijaitsee pidemmällä idässä.
Vanhakaupunki on rakennettu uudelleen suureksi osaksi samaan muotoon kuin se oli ennen sotaa. Kävelemme vanhassakaupungissa ja näemme Kuninkaantien, sataman, kaupungintalon, Uphagen-talon, satamanosturin, Mariankirkon, Solidaarisuusmuseon ja entisen Lenin-telakan, josta sai alkunsa Puolan siirtyminen nykyaikaan.
Vuonna 1795 Puola lakkasi olemasta. Venäjä, Preussi ja Itävalta ottivat kukin osuutensa maasta, ja Preussi alkoi pikku hiljaa muistuttaa suurvaltaa. Saksalainen Hohenzollernin ruhtinassuku hallitsi suhteellisen pientä, mutta erittäin vaurasta Brandenburgia ja Preussia, joka muodostui todellisuudessa hieman köyhemmästä Itä-Preussista, Pommerista, Danzigista ja Liettuasta. Nyt nämä alueet yhdistyivät ja hallitsija otti itselleen kuninkaan arvonimen. Kyse oli yhdestä Euroopan mahtivaltioista.
Vietettyämme aamupäivän Gdanskissa ajamme nyt Malborkiin, jossa käymme samannimisessä ritarilinnassa. Malbork on keskiaikainen Saksalaisen ritarikunnan linna vuodelta 1274 ja muistuttaa kovasti vastaavia linnoja Baltian maissa. Linna on valtavan kokoinen ja sitä suojelevat tornit, muuri ja vallihauta. Malbork on ollut Unescon suojeluksessa vuodesta 1997.
Palaamme Gdanskiin, jossa on aikaa tutustua kaupunkiin omatoimisesti.
Omavalintainen ja -kustanteinen illallinen. Päivän ajomatka on noin 130 km.
Päivän päänähtävyys on kuuluisa insinööritaidon mestariteos Elblagin kanava, joka yhdistää Elblagin ja Ostroden. Kanavalla on pituutta 82 km ja korkeusero on 99 m. Kanavaa rakennettiin 1848–1872. Tavoitteena oli edistää kauppaa mahdollistamalla laivoille pääsy Itämereltä Masurian järvialueelle. Insinööri Georg Jakob Steenke keksi yksinkertaisen, mutta nerokkaan suunnitelman, joka sisälsi kaksi sulkua ja viisi kaltevaa rataa, joita pitkin aluksia vedetään vesivoiman avulla. Järjestelmä on yhä käytössä ja todistaa ihmisen valtavasta kekseliäisyydestä.
Tehtyämme matkaa pitkin kanavaa vedessä ja kuivalla maalla jatkamme kohti itää. Syömme lounasta matkalla Masurian järvialueelle, jossa yövymme Mikolajkin kaupungissa. Mikolajki on pikku kaupunki, joka sijaitsee kauniilla paikalla parin ison järven välissä. Kaupunki on yksi niistä harvoista, jotka eivät kärsineet tuhoista toisen maailmansodan aikana, ja on nykyään yksi johtavista lomakohteista Masurian järvialueella.
Hotelli sijaitsee upealla paikalla järven äärellä. Syömme illallisen hotellissa.
Päivän ajomatka on noin 255 km.
Palaamme toiseen maailmansotaan ja vierailemme Hitlerin pahamaineisessa Wolfsschanzessa eli Sudenpesässä, joka oli hänen päämajansa yli 800 päivän ajan vuosina 1940–45. Kyse on valtavasta bunkkerista, joka sijaitsee suoalueella, mikä teki siitä ilmasta käsin vaikeasti havaittavan. Se löydettiin vasta, kun Neuvostoliiton joukot marssivat paikan ohi 1945. Sudenpesässä oli 40 rakennusta hallintoa, työntekoa ja asumista varten sekä seitsemän jättimäistä betonibunkkeria sekä vielä 40 teräs-betonibunkkeria. Joka puolella oli miinakenttiä, 10 km piikkilankaa, valtava määrä ilmatorjuntatykkejä sekä kaksi lentokenttää ihan vieressä. Itä-länsisuuntaiselta rautatieltä rakennettiin sivuraide Sudenpesään, jonne pystyttiin näin kuljettamaan materiaalia, varusteita ja henkilökuntaa.
Täällä Sudenpesässä eversti von Stauffenberg toteutti 20. kesäkuuta 1944 murhayrityksen, josta Hitler selvisi. Hitler poistui Sudenpesästä viimeisen kerran marraskuussa 1944, ja tammikuussa 1945 saksalaiset räjäyttivät paikan ilmaan vetäytyessään neuvostojoukkojen alta. 10 metriä paksut betonibunkkerit eivät kuitenkaan katoa noin vain jäljettömiin, joten jäljellä on vielä katsottavaa. Vain 18 km:n päässä Sudenpesästä sijaitsee Mauerwald, toinen saksalaisten bunkkeri, jossa mm. von Stauffenberg asui.
Kiinnostavan vierailun jälkeen kuljemme aikajanalla vielä hieman taaksepäin ja käymme 1300-luvulta peräisin olevassa ritarilinnassa, jonka tarkoitus oli monin tavoin sama kuin Sudenpesän. Ketrzynin ritarilinna on upea ja hyvin säilynyt ja sijaitsee Ketrzynin kaupungissa, joka Saksan vallan aikana toimi sotilastukikohtana. Se tunnetaan ehkä paremmin nimellä Rastenburg.
Jatkamme matkaa 12 km:n päässä sijaitsevaan, hieman rauhallisempaan Swieta Lipkaan (Heiligelindeen). Luostarin loistelias barokkikirkko on pyhiinvaelluskohde, jossa on tarinan mukaan tapahtunut monia ihmeitä. Väitetään, että Neitsyt Maria ilmestyi kuolemaan tuomitulle miehelle ja käski miestä kaivertamaan puunpalaan kuvansa. Vanki, joka ei ollut koskaan kaivertanut ihmishahmoja, kaiversi upean pikku patsaan, jonka ansiosta tuomarit vapauttivat hänet. Kaiverrus ripustettiin lehmukseen, josta se kuljetettiin Ketrzyniin useita kertoja, mutta kuva ilmestyi aina uudestaan lehmukseen. Kirkko rakennettiin kiitokseksi tästä.
Ohitamme vielä yhden ritarilinnan Reszelissä matkalla takaisin Mikolajkiin, jossa saattaa ehtiä risteilylle Sniardwyjärvelle, joka on alueen järvistä suurin. Illallinen hotellissa.
Päivän ajomatka on noin 140 km.
Otamme kurssin kohti itää ja Bialowiezan kansallispuistoa, joka on Euroopan ainoa koskematon ikimetsä. Alue on välttynyt metsien kaatamiselta ja muilta ihmisen toimilta, jotka leimaavat nykymetsiä. Täällä Valko-Venäjän vastaisella rajalla sijaitsee kansallispuisto, jossa viihtyy koko joukko kasveja ja eläimiä, kuten esim. harvinainen ja uhanalainen euroopanbiisoni, ilves, hirvi, karhu, susi ja villisika. Eläimiä on kuitenkin vaikea havaita, joten älä odota liikoja. Puistossa on biisoneiden suojelualue, jossa voi päästä lähelle katselemaan näitä mahtavia eläimiä, jotka on rauhoitettu vuonna 1929. Vietämme hyvän osan päivästä puistossa ja biisoneiden suojelualueen ympärillä ja toivomme, että meillä on onnea matkassa. Muista vetää jalkaan hyvät kengät ja pukeutua ulkoiluun – myös kosteaan keliin – sopiviin vaatteisiin. Myös kiikari kannattaa ottaa mukaan.
Yövymme lähellä puistoa ja Koillis-Puolan suurinta kaupunkia Bialystokia. Illallinen hotellissa.
Päivän ajomatka on noin 175 km.
Lähdemme paluumatkalle kohti Varsovaa, mutta tutustumme vielä yhteen kappaleeseen Puolan historiaa. Pysähdymme Treblinkan pahamaineisella keskitysleirillä, jossa arvellaan jopa 800 000 ihmisen – useimmat Puolan juutalaisia – menettäneen henkensä. Leiri avautui 1942, ja vain yhden vuoden aikana siellä murhattiin valtava määrä ihmisiä. Itse leiriä ei enää ole. Se tyhjennettiin ja tuhottiin vankien noustua kapinaan 1943. Näin pyrittiin hävittämään todisteet jälkipolvilta. Paikalla on nyt muistomerkki ja synkkä museo.
Matka jatkuu lentokentälle, josta kotimatka alkaa. Matka entiseen Preussiin ja moderniin Puolaan on toivottavasti antanut kuvan Puolan ja Itämeren alueen värikkäästä historiasta.
Päivän ajomatka on noin 215 km.
Hintatiedot
- Hintaan sisältyy
-
- Lufthansan reittilennot Helsinki - Varsova - Helsinki turistiluokassa (menolennolla Frankfurtin, paluussa Münchenin kautta )
- 1.10. lähdöllä AirBalticin reittilennot Helsinki - Varsova - Helsinki turistiluokassa (Riikan kautta)
- majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
- aamiaiset
- illalliset päivinä 1-2 ja 5-7
- kuljetukset sekä retket ohjelman mukaan
- suomalainen matkanjohtaja
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- lisämaksu yhden hengen huoneesta 248€ (7 yötä)
- ruokajuomat
- muut ruokailut ja juomat matkan aikana
- juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille (yhteensä noin 20€)
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Puola on suhteellisen edullinen maa, verrattuna esim. isoon naapuriinsa Saksaan. Erityisesti ruoka ja juoma on edullista. Infrastruktuuri on viime vuosina käynyt läpi monia muutoksia, ja liikenne on kaikkialla maassa melko sujuvaa. Ota mukaan hyvät kengät, sillä kävelemme pitkin mukulakivikatuja, teemme matkaa vanhoilla veneillä sekä vierailemme biisonien suojelualueella. Pakkaa mukaan pieni reppu tai laukku, sadeviitta tai sateenvarjo.
Yöpymiset
Varsova: 2 yötä
Gdansk: 2 yötä
Mikolajki: 2 yötä
Bialysokin alue: 1 yö
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.