Ocean Nova

– Modernisoitu 2006
– Kaikki hytit ulkohyttejä
Ocean Nova on rakennettu Tanskassa 1992 alunperin rannikkoalukseksi Grönlantiin.

Aluksen viihtyisässä ja tilavassa panoramaloungessa on mukava kokoontua yhteen ja jutella päivän tapahtumista sekä ihailla upeita näkymiä. Moderni navigaatiojärjestelmä, vakaimet sekä vahvistettu runko (jääluokka 1B) takaavat, että aluksella on turvallista tehdä tutkimusmatkoja kauas pohjoiseen. Maihinnousuun käytetään Zodiac-kumiveneitä. Turvallisuus on tärkeää ja aluksella on pelastusliivit ja katetut pelastusveneet. Ocean Nova luo näin miellyttävät puitteet matkalle kuin matkalle, sekä arktisilla kuin lämpimilläkin vesillä. Alus on riittävän pieni, jotta pääsemme nauttimaan rannikkomaisemista ja nähtävyyksistä riittävän läheltä.

Emme valitettavasti voi tarjota uima-allasta, spa-hoitoja tai bingoa, mutta sen sijaan pääset nauttimaan upeasta luonnosta ja hyvästä palvelusta, jotka kuuluvat Albatros Travelin matkakonseptiin.

Hyttien siivous
Hytit siivotaan aamuisin/aamupäivisin. Kerrossänky sijataan sohvaksi. Illalla vuoteet avataan yötä varten. 

Pyyhkeet
Jos haluat, että pyyhe vaihdetaan, jätä se lattialle. Jos haluat käyttää pyyhettä vielä, ripusta se naulaan.

Wc
Viemäröintijärjestelmä laivalla on melko herkkä. Älä siis heitä wc-pönttöön mitään, mikä ei sinne kuulu. Roskat kuuluvat roska-astiaan.

Hytin lämpötilan säätäminen
Kaikissa hyteissä on hyttikohtainen lämpötilansäätö.

Vesi
Hytin hanasta tulevaa vettä voi juoda. Laiva täyttää vesitankit useissa satamissa, ja lisäksi merivettä voidaan puhdistaa juomavedeksi. Yleensä vesisäännöstelyä ei tarvita. Pyri kuitenkin kiinnittämään huomiota vedenkulutukseesi.

Sähkövirta
220 V/50 Hz.

Tv ja internet
Aluksella ei ole televisiota. Laivalla on Internet, jonka välityksellä matkustajat voivat katsoa elokuvia, lukea uutisia jne. Internet-yhteys ei kuitenkaan aina ole kaikista nopein, sillä signaalin voimakkuus riippuu satelliittiyhteydestä ja paikallisista olosuhteista.

Miehistö
Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi laivalla on kaksi miehistöä, jotka toimivat yhdessä tehdäkseen matkastasi ainutlaatuisen. Laivan kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat aluksen toiminnasta, ohjaamisesta sekä ulkotiloista. Hotellihenkilökunta vastaa hyteistä ja ruoasta ja on valmis tekemään parhaansa täyttääkseen toiveesi ja tehdäkseen olosi laivalla mahdollisimman mukavaksi.

Lääkäri
Laivalla on lääkärin vastaanotto ja englantia puhuva lääkäri. Vastaanottokäynnin hinta lisätään loppulaskuun. Matkanjohtaja auttaa tarvittaessa tulkkauksessa.

Ruokailu laivalla
Ruokalista vaihtuu päivittäin. Tarjolla on kansainvälisiä ruokalajeja sekä – aina kun mahdollista – paikallisia erikoisuuksia.

Aamiainen tarjoillaan seisovasta pöydästä. Lounaalla ja päivällisellä osa ruokalajeista tarjoillaan pöytiin, osa on tarjolla seisovasta pöydästä.

Ruokailuajat voivat vaihdella riippuen tuulesta, retkistä ja saapumisesta satamaan, mutta yleensä noudatetaan seuraavia aikoja:
 - Aamiainen klo 08.00–09.00

 - Lounas klo 12.30–13.30

 - Päivällinen klo 19.30–21.00

Pääaterioiden lisäksi laivalla tarjoillaan:

- klo 06.30 kahvia, teetä ja kevyttä aamupalaa panoramaloungessa aamuvirkuille

- klo 16.00–17.00 iltapäiväkahvit panoramaloungessa.

Kahvi ja tee
Aterioiden yhteydessä tarjoillaan kahvia ja teetä. Panoramaloungessa ja oleskelutilassa laivan perässä on tarjolla kahvia ja teetä koko päivän.

Lounge
Panoramalounge sijaitsee kannella 5. Siellä on mukavat nojatuolit, joissa on hyvä rentoutua vaikka kirjan ääressä.

Baari
Baari sijaitsee panoramaloungessa kannella 5. Päivällisaikaan sekä maissa vierailujen ajan baari on suljettu. Baariin ja ravintoloihin ei ole luvallista tuoda omia juomia.

Kirjasto
Kirjasto sijaitsee kannen 4 oleskelutilassa tyyrpuurin puolella. Valikoimassa on pääasiassa englanninkielistä kirjallisuutta.

Pesula
Hyteissä on pesulapusseja ja -kaavakkeita. Jos haluat pesettää jotakin laivalla, täytä kaavake ja laita vaate/vaatteet pussiin. Pestyt vaatteet palautetaan kahden vuorokauden sisällä.

Kuntosali
Kuntosali sijaitsee kannella 1. Kuntosali suljetaan, jos sääolosuhteet muuttuvat hankaliksi.

Kansi

Aluksen kansille on kaikilla vapaa pääsy. Jotkin alueet voivat tosin olla lyhytaikaisesti suljettu köydellä – noudata ystävällisesti ohjeita. Aurinkokannella on aurinkotuoleja ja poreallas, jossa on makeaa vettä. Niitä voi käyttää aina kun sää sallii.
Laivan keinunta tuntuu voimakkaimmin ylimmillä kansilla. Siksi on hyvä pitää aina kiinni kaiteesta. Märällä kannella on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta, sillä kansi voi olla hyvin liukas.

Komentosilta
Komentosilta on aluksen työpaikka. Lähtökohtaisesti komentosillalle ei pääse. Mahdollinen käynti komentosillalla on sovittava matkanjohtajan kanssa. Pyrkikää seisomaan komentosillan laidalla, ei koskaan keskellä. Komentosillalla voi kerrallaan olla vain kahdeksan matkustajaa. Jos perämies tarvitsee työrauhaa jääolosuhteiden, huonon näkyvyyden tai muun vastaavan takia, komentosillalta on poistuttava välittömästi. Komentosillalle ei saa tuoda ruokaa eikä juomia.

Hissi, portaat ja ovet
Kuten merellä yleensä, varaudu merenkäyntiin. Kun liikut portaissa, pidä aina toinen käsi vapaana, jotta voit ottaa sillä tarvittaessa kiinni jostakin. Hyödynnä kaiteita ja ovenkahvoja, erityisesti portaissa. Huomaa oviaukoista kulkiessasi, että lähes kaikissa on korkea alaosa. Vältä ottamasta kiinni ovenkarmeista ja ovista, sillä laiva saattaa liikahtaa äkillisesti ja vaarana on, että kätesi jää oven väliin. Laivassa on myös hissi.

Arvoesineet
Arvotavaroita varten laivalla on tallelokero. Huomaathan, ettei Albatros Travel eikä varustamo vastaa arvoesineistä, jotka on jätetty hyttiin tai muualle laivaan ilman valvontaa.

Tupakointi
Tupakointi on laivassa kielletty. Kannella saa tupakoida ja siellä on tuhkakuppeja.

Viestintä
Laivan yhteydenpito muun maailman kanssa perustuu satelliittiyhteyteen. Hytissä on puhelin, mutta soittaminen on melko kallista: noin 20 €/40 min. Voit myös ostaa Internet-aikaa ja kytkeä oman kannettavan tietokoneesi tai tablettitietokoneesi verkkoon. Aloitusmaksu on 8 € ja sen jälkeen 12 snt/kb. Internetiin liittyvät asiat hoidetaan hotellinjohtajan toimistossa. Huomaathan, että jos käytät laivassa matkapuhelinta, puhelu menee satelliitin kautta, ja sekä puhelut että tekstiviestit ovat huomattavasti kalliimpia kuin ulkomailla yleensä.

Löytötavarat
Löytötavarat pyydetään viemään hotellinjohtajan toimistoon.

Patterit
Älä heitä käytettyjä pattereita roska-astiaan, vaan vie ne hotellinjohtajan toimistoon.

Pelastusliivit ja -veneet
Kaikissa hyteissä on pelastusliivit, ja laivassa on riittävä määrä pelastusveneitä, jotka saadaan nopeasti vesille. Tietoa evakuointimenettelystä saat pakollisessa turvaohjeistuksessa risteilyn alussa.

Laivaan nousu ja laivasta poistuminen
Jotta miehistö saa varmuuden siitä, että kaikki maihin menneet matkustajat ovat myös palanneet laivaan, on erittäin tärkeää, että kaikki noudattavat seuraavaa käytäntöä: Kaikilla matkustajilla on henkilökohtainen ”maihinnousukortti”. Kun poistut laivasta, kirjaudu ulos. Palatessasi laivaan muista kirjautua takaisin sisään. On jokaisen matkustajan omalla vastuulla tulla laivaan ajoissa. Tämä on edellytys sille, että reittisuunnitelma voi toteutua.

Maksaminen laivassa
Kaikki laskut laivassa käytetyistä palveluista kerätään yhteen hyttinumerollesi. Hinnat laivassa ovat euroissa, ja myös lasku maksetaan euroilla. Loppulasku laaditaan viimeisenä kokonaisena laivalla vietettävänä päivänä ja sen voi maksaa käteisellä tai American Express, Visa- tai Mastercard-korteilla. Jos haluat maksaa kortilla, kortista otetaan matkan alussa kopio. Laskuun liittyvissä kysymyksissä käänny vastaanoton puoleen.

Juomarahat
Kansainvälisen tavan mukaan laivan henkilökunnalle jätetään matkan päättyessä juomarahaa. Juomarahan voi antaa käteisenä (suositeltava summa on noin 10€/päivä) tai maksaa luottokortilla. Summa lisätään loppulaskuusi, joka maksetaan matkan lopussa. Ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa risteilyn alussa matkanjohtajat kertovat juomarahakäytännöstä. Albatros Travel maksaa palkkaa paikallisoppaille ja kuljettajille, mutta monissa maissa palveluammattien palkkataso on alhainen, koska tapana on täydentää palkkaa juomarahoilla. Haluamme kuitenkin korostaa, että juomarahan antaminen on täysin henkilökohtainen ja vapaaehtoinen asia.

Albatros Travelin asiakkaat muista Pohjoismaista
Ocean Novan risteilyillä on mukana myös ryhmä Albatros Travelin asiakkaita muista Pohjoismaista. Heillä on oma tutkimusmatkaryhmänsä ja he pitävät omat tiedotustilaisuutensa ja esitelmänsä.