Tutkimusristeily -Thule ja jääkarhujen maa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Suuri elämysmatka Grönlantiin –myyttinen Thulen alue, jäävuorten kaupunki Ilulissat, Unescon suojelema Isfjordin vuono ja Diskonlahden upeat maisemat.

Uniikki

Risteilemme neljän tähden Ocean Diamond tutkimusaluksella ylös jääkarhujen maahan ja Thulen alueelle, jonka naparetkeilijät Knud Rasmussen ja Peter Freuchen nostivat maailmankartalle. Luonto seudulla on aivan yksinkertaisesti hengästyttävän kaunis ja hiljaisuus sattuu melkein korviin – välillä voi tuntua siltä, kuin olisi yksin maailmassa. Seuraamme vanhoja grönlantilaisia rannikkoreittejä ja pääsemme lähelle jäätiköitä, valaita ja eristyksissä olevia taajamia.

Käymme tutustumassa jäävuorten pääkaupungin Ilulissatin nähtävyyksiin, Unescon suojelemaan Isfjord-vuonoon, Diskon saaren kauniisiin basalttituntureihin sekä Eqip Sermian ympäristön upeisiin maisemiin Diskonlahdella.

Lennämme sekä meno- että paluumatkalla Grönlantiin Islannin kautta, joten ehdimme hetkeksi tutustumaan myös Islannin maisemiin.

Albatros on yksi harvoista alueella toimivista matkanjärjestäjistä ja Ocean Diamond on Albatrosin omistama hyvinvarustettu ja vaativiinkin olosuhteisiin sopiva alus. Kaikki Ocean Diamondin hytit ja sviitit ovat tilavia ulkohyttejä, joissa on oma wc/kylpyhuone.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Tanskan kruunu

Päiväohjelma 14 päivää
Päivä 1
Lento Helsinki - Islanti - retki Seltúrin geotermiselle alueelle - lento Kangerlussuaqiin, Grönlantiin
Päivä 2
Sisimiut - kaupunkikävely ja mahdollisuus vaellusretkeen
Päivä 3
Qeqertarsuaq Diskon saarella - kahvittelua ja mahdollisuus vaellusretkeen
Päivä 4
Upernavik - portti Pohjois-Grönlantiin
Päivä 5
Kullorsuaq - ”Paholaisen peukalo” ja Melvillenlahti
Päivä 6
Vanha Thule Dundas-tunturin kupeessa
Päivä 7
Siorapaluk - maailman pohjoisin taajama - Qaanaaq
Päivä 8
Matkalla kohti etelää - jäämaisemia
Päivä 9
Uummannaq - kaupunkikävely - mahdollisuus helikopterilentoon Uummannaqista jäätikölle (lisämaksusta)
Päivä 10
Eqip Sermian jäätikkö ja iltavaellus Sermermiutiin jäävuorten pääkaupungissa Ilulissatissa
Päivä 11
Ilulissat - lisämaksullinen risteily Unescon suojelemaan Isfjordiin tai vaellusretki
Päivä 12
Risteily kohti Kangerlussuaqia
Päivä 13
Kangerlussuaq - lisämaksullinen retki mannerjäätikölle ja lento Islantiin
Päivä 14
Lento Keflavik - Helsinki

Ocean Diamond

Ocean Diamond on verraton neljän tähden tutkimusalus. Laivassa on yli 70 hengen miehistö, minkä ansiosta palvelutaso on korkea. Alus on kunnostettu 2004 ja 2015 ylimmän kannen 10 hyttiä uudistettiin perusteellisesti.

Neljän tähden tutkimusalus Ocean Diamondin hytit on sisustettu viihtyisästi ja yhteiset tilat ovat väljät. Aluksessa on tilaa 230 matkustajalle.

Aluksella on kaksi ravintolaa: isompi ja pienempi, jota käytetään erityistilaisuuksissa. Laivan keittiössä valmistetaan herkullisia aterioita niin aamupalalle, lounaalle kuin päivällisellekin. Ruoat ovat kansainvälisiä, mutta niiden lisäksi tarjolla on paikallisia erikoisuuksia tuoreista raaka-aineista aina kun mahdollista. Aluksella on lisäksi lääkärin vastaanotto, kuntosali sekä pesula.

Laivan loungessa tutkimusmatkan vetäjät kertovat päivän ohjelmasta ja järjestävät kuvaesityksiä.

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki - Islanti - retki Seltúrin geotermiselle alueelle - lento Kangerlussuaqiin, Grönlantiin

Matkaamme Grönlantiin Islannin kautta. Tutustumme lyhyesti kauniiseen ja ainutlaatuiseen islantilaiseen luontoon Reykjanesin niemimaalla sekä Kultaiseen kolmioon: Geysirin kuumiin lähteisiin , Gullfossin vesiputoukseen ja Thingvellirin luonnonpuiston alueeseen. Vierailemme Seltúrissa, joka on osa Krýsuvíkin geotermistä aluetta Reykjanesin niemimaan eteläisessä osassa. Kyse on tuliperäisestä alueesta, joka kulkee läpi Islannin. Täällä kohtaavat Euroopan ja Amerikan mannerlaatat. Pääsemme kokemaan Islannin tuliperäisyyden lähietäisyydeltä: tiedossa on rikinkatkua ja kuplivaa, kiehuvaa mutaa. Alueella ei juurikaan ole kasvillisuutta, mutta se tarjoaa siitä huolimatta hienoja värejä, jotka ovat syntyneet happaman rikkihöyryn vaikutuksesta.

Ajamme Keflavikin lentokentälle ja lennämme Kangerlussuaqiin Grönlantiin. Kentältä jatkamme bussilla noin 12 kilometrin päässä lentokentältä sijaitsevaan pieneen satamaan, jossa aluksemme Ocean Diamond odottaa. Zodiac-tyyppiset kumiveneet kuljettavat meidät pienissä ryhmissä alukselle, joka on ankkurissa vuonossa noin kilometrin päässä, riippuen siitä, onko nousu- vai laskuveden aika. Satamassa saamme kevyet pelastusliivit, ja miehistö auttaa kumiveneeseen siirtymisessä. Alukseen nousu tapahtuu aluksen sivussa olevia portaita pitkin. Alukselle päästyämme majoitumme hytteihimme ja käymme läpi turvatoimet. Nauttiessamme illallista salongissa, alus lähtee liikkeelle ja ottaa kurssin läpi noin 180 km pitkän vuonon.

Päivä 2
Sisimiut - kaupunkikävely ja mahdollisuus vaellusretkeen

Aamupäivän aikana saavumme Sisimiutiin. Aamiaisen jälkeen saamme kuvan modernista Grönlannista. Sisimiut on Grönlannin pohjoisin kaupunki, jonka satama pysyy auki myös talvella. Tästä syystä se on myös eteläisin kaupunki, jossa saa pitää rekikoiria. Vain 5 400 asukkaan Sisimiut on Grönlannin toiseksi suurin kaupunki pääkaupunki Nuukin jälkeen.

Sisimiutin alueella on asuttu noin 4 500 vuotta. Saqqaqin, Dorsetin ja Thulen kulttuurien kansat tulivat tänne alunperin Kanadasta ja käyttivät ravinnokseen pääasiassa kalaa, lintuja ja nisäkkäitä, kuten valaita, hylkeitä ja poroja. Ensimmäiset eurooppalaiset valaanpyytäjät saapuivat Sisimiutiin 1600-luvulla. He kohtasivat alueen asukkaita vain harvoin. Vasta kun norjalainen lähetyssaarnaaja Hans Egede saapui Grönlantiin 1721, syntyi kiinteämpi yhteys inuittien ja eurooppalaisten välille. Vuonna 1765 perustettiin siirtokunta, joka nimettiin kreivi Johan Ludvig Holsteinin mukaan Holsteinsborgiksi. Sisimiutin vanhassa kaupunginosassa on taloja siirtokunnan ensimmäisten vuosisatojen ajalta. Kaupungin vanhin talo on vuodelta 1756, ja merkittävin rakennus on sininen kirkko vuodelta 1775.

Tänä päivänä Sisimiut on tärkeä opiskelu- ja teollisuuskaupunki. Kaupungissa sijaitsee mm. kalatehdas, joka on Grönlannin suurin ja yksi maailman nykyaikaisimpia. Teemme mielenkiintoisen kaupunkikävelyn, joka keskittyy lähinnä vanhaan kaupunginosaan, jossa sijaitsee museo ja kaunis kirkko. Käymme myös viihtyisässä keskustassa, jossa toimii joukko moderneja yrityksiä.

Lounaan jälkeen voi lähteä vaellusretkelle Telen saarelle (n. 4,5 km).

Iltapäivällä merimatka jatkuu kohti pohjoista. Illan kuluessa ohitamme Sisimiut Isortuat- ja Nordre Strømfjord -vuonot, Attun ja Ikerasaarsukin taajamat sekä pienen Kangaatsiaqin. Valoisassa yössä ohitamme Aasiaatin ja saavumme Diskonlahden eteläosaan ennen kuin otamme kurssin kohti kuuluisaa Diskon saarta ja sen kilometrin korkuisia basalttituntureita. Olemme kaukana napapiirin pohjoispuolella, joten yöt ovat valoisia (ainakin elokuun loppuun saakka). Aamuvirkut voivat nauttia näkymistä jäävuorille.

Päivä 3
Qeqertarsuaq Diskon saarella - kahvittelua ja mahdollisuus vaellusretkeen

Aamulla näemme ensimmäiset jäävuoret, jotka näkyvät valkoisina jättiläisinä horisontissa Davisinsalmessa matkalla etelää kohti. Diskon saaren kilometrin korkuisten basalttitunturien sylissä on suojainen luonnonsatama, jolla on tanskankielinen nimi Godhavn, grönlanniksi Queqertarsuaq, joka merkitsee “isoa saarta”.

Qeqertarsuaq oli vuoteen 1950 tärkein kaupunki Nuukista pohjoiseen, sillä alueella eli valtava määrä valaita. Jo 1700-luvulta asti valaanpyynti on tuonut rahaa Diskon saarelle, joka on nykyään vaipumassa unohduksiin johtuen hiipuvista työmahdollisuuksista ja puutteellisista yhteyksistä manterelle. Kävelemme läpi kaupungin erikoiselle kahdeksankulmaiselle kirkolle, jota kansan suussa kutsutaan Jumalan mustepulloksi. Qeqertarsuaqissa meidät on kutsuttu perinteiselle grönlantilaiselle “kaffemikille”, eli päiväkahville. Pääsemme nauttimaan tunnetusta grönlantilaisesta vieraanvaraisuudesta. Kahvittelun jälkeen voi osallistua vaellusretkelle Kuanneqiin (n. 11 km).

Iltapäivän päätteeksi risteilyaluksemme ottaa kurssin kohti pohjoista. Illalla suuntaamme Diskon saarelta länteen, ohitamme Haresaaren ja näemme jäävuoria, jotka ovat toinen toistaan dramaattisempia.

Päivä 4
Upernavik - portti Pohjois-Grönlantiin

Otamme nyt kurssin kohti Upernavikia, joka on ensimmäinen kohteemme Pohjois-Grönlannissa. Pidä silmäsi auki isojen valaiden varalta! Pieni myrskylintu seurailee meitä, vaihtaa suojan puolelta tuulen puolelle saadakseen vauhtia lentoonsa ja pysyäkseen aluksen perässä.

Upernavik sijaitsee samannimisellä saarella Upernavik Isfjord -vuonon eteläpäässä. Upernavik merkitsee “kevätpaikkaa”, mikä viittaa siihen, että tänne siirryttiin keväällä, kun jäät alkoivat heiketä. Upernavikissa käytiin kauppaa ja kalastettiin. Kaupunki sijaitsee saaren eteläosassa. Täällä meri on yleensä tyyni – säästä riippumatta.

Upernavikin elinkeinot ovat sekoitus vanhaa pyyntikulttuuria ja kehittynyttä kalateollisuutta. Perinteiset koiravaljakot ja nykyaikaiset moottorikelkat työskentelevät rinta rinnan. Itse kaupunki perustettiin 1772 Tanskan siirtokunnaksi, mutta alueen – kuten koko läntisen Grönlannin – historia ulottuu noin 4 500 vuotta taaksepäin. Tuolloin ryhmä metsästäjiä ja keräilijöitä matkasi pitkin Alaskan ja Kanadan rannikoita saapuen lopulta Grönlantiin.

Näemme mm. pienen ja kiinnostavan museon, joka on maailman pohjoisin ulkoilmamuseo.

Päivä 5
Kullorsuaq - ”Paholaisen peukalo” ja Melvillenlahti

Lähestymme nyt Kullorsuaqin taajamaa, jossa elää noin 400 asukasta. Nimi merkitsee “Isoa peukaloa” ja viittaa 540 m korkeaan, pystysuoraan kallioon hieman taajaman ulkopuolella. Kallion nähdessään tietää saapuvansa Melvillenlahteen ja jääkarhujen maahan. Asukkaat metsästävät muutaman jääkarhun vuosittain. Karhun nahasta valmistetaan himoittuja jääkarhunnahkaisia housuja, kun taas (paikallisten mielestä) hyvältä maistuva liha jaetaan kaikkien taajaman asukkaiden kesken. Taajama elää pääasiassa metsästyksellä ja kalastuksella: hylkeitä, maito- ja sarvivalaita. Teemme pienen kävelyretken kylällä ja nautimme vaikuttavista näkymistä “Isolle peukalolle”, jota kutsutaan myös “Paholaisen peukaloksi”, ja joka kohoaa majesteettisena kylän itäpuolella.

Olemme nyt saapuneet yhteen matkan kiinnostavimmista paikoista. Risteilemme 400 km:n matkan yli Melvillenlahden, jossa riittää jäätä. Koko etappia leimaavat jäätiköt ja jäävuoret. Koska kiinteää maata oli vähän, alueen inuitit olivat eristyksissä muusta läntisestä Grönlannista vielä 100–120 vuotta sitten. Thulen inuiteilla on tästä syystä läheisemmät yhteydet Kanadan inuiteihin sekä murre, joka eroaa merkittävästi eteläisemmässä Grönlannissa puhutusta kielestä.

Melvillenlahden jää ei sula joka kesä. Jäiden ansiosta pääsemme kuitenkin lähelle hylkeitä – ja suurella todennäköisyydellä myös niiden pahimpia vihollisia: jääkarhuja!

Päivä 6
Vanha Thule Dundas-tunturin kupeessa

Matkustamme luonnon ehdoilla ja mikäli kaikki sujuu suunnitelmien mukaan, olemme aikaisin aamulla jättäneet taakse Melvillenlahden ja päässeet jälleen asutulle seudulle. Ohitamme Meteoriittisaaren, jolla sijaitsee Melvillenlahden suurin taajama, Savissivik. Nimi merkitsee “paikkaa, jossa voi teroittaa veitsensä”. Nimi viittaa meteoriittiin, joka putosi alueelle tuhansia vuosia sitten. Inuitit irrottivat meteoriitista rautakappaleita, mikä oli hyvin työlästä. Rautaa käytettiin nuolenkärkien ja veitsien teroittamiseen. Isoimmat rautakappaleet löysi (uudelleen) amerikkalainen napatutkija Robert Peary, joka kuljetti ne Washingtoniin.

Astumme maihin North Starin lahdessa nähdäksemme Dundas-tunturin. Täällä on legendaarinen entinen kauppa-asema Thule, jonka tanskalainen Knud Rasmussen perusti yhdessä Peter Freuchenin kanssa vuonna 1910. Freuchenin talo seisoo yhä tunturin juurella. Täällä Thulessa Kap York -inuitit pääsivät ensimmäistä kertaa kunnolla käymään kauppaa eläinten taljoilla. Aikaisemmin valaanpyytäjät ja tutkimusmatkailijat olivat vaihtaneet niitä lähinnä lasihelmiin ja vastaaviin. Knud Rasmussen teki tutkimusmatkoja mm. Peary Landiin ja pitkin Kanadan rannikkoa aina Alaskaan saakka.

Päivä 7
Siorapaluk - maailman pohjoisin taajama - Qaanaaq

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme etelään suuntautuvalla etapillamme on maailman pohjoisin “luonnollinen” asuinpaikka, Siorapaluk, jonne saavumme aamulla. Siorapaluk on kylä, jossa pojat oppivat ohjaamaan koiravaljakkoa ja moottorikelkkaa jo pienestä pitäen. Siorapaluk merkitsee “pientä rantaa” ja on saanut nimensä kylän edustalla sijaitsevan pienen valkoisen hiekkarannan mukaan.

Monet asiakkaat ja matkanjohtajat ovat pulahtaneet mereen Siorapalukin rannalta, jonka tarkka sijainti on 77.47°N, 70.43°E. Kuulemma unohtumattoman viileä kokemus! Qaanaaqiin, jossa käymme iltapäivällä, on Siorapalukista 3–4 tunnin matka.

Päivä 8
Matkalla kohti etelää - jäämaisemia

Matkaamme taas Melvillenlahden kautta. Pyrimme käyttämään rannikkoa seurailevaa reittiä, jotta näkisimme mahtavat vuonot. Tuuli- ja sääolojen perusteella tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä aluksen kapteenin kanssa siitä, kuinka lähellä rannikkoa voimme kulkea. Toivottavasti näemme Upernavik Isfjord -vuonon, jossa sijaitsee Upernavik Isblink  jäätikkö ja joka tarjoaa upeat jäämaisemat.

Hienon risteilypäivän päätteeksi jatkamme matkaa kohti Uummannaqia.

Päivä 9
Uummannaq - kaupunkikävely - mahdollisuus helikopterilentoon Uummannaqista jäätikölle (lisämaksusta)

Aamulla olemme kulkeneet 590 km napapiirin pohjoispuolelle, leveyspiirille 70° N. Olemme nyt yhdellä Grönlannin kauneimmista ja aurinkoisimmista seuduista. Olemme saapuneet Uummannaqiin. Saapuminen meriteitse on yksinkertaisesti upea. Näkymistä kannattaa nauttia kannelta käsin, riippumatta siitä, mitä kello on. Kaupunki sijaitsee 12 km²:n kokoisella saarella, ja näkymiä hallitsee 1 175 m korkea tunturi, jonka mukaan kaupunki on saanut nimensä.

Kaupungista on hienot näkymät itään, Nuussuaqin niemimaan lumipeitteisille huipuille etelässä ja vuonolle, jossa isot jäävuoret lipuvat majesteettisina ohi.

Uummannaq perustettiin ensin siirtokunnaksi Nuussuaqin niemimaalle vuonna 1758, mutta jo 1763 kaupunki siirrettiin saarelle, jossa valassaaliit olivat paremmat. Teemme kävelykierroksen kaupungin jyrkillä kaduilla ja näemme mm. vanhan turvemökin, joka oli käytössä vielä muutama vuosikymmen sitten.

Täältä Uummannaqin alueelta Nuussuaqin niemimaalta läheltä Qilakitsoqia (“missä taivas on matalalla”) löytyivät kuuluisat Qilakitsoq-muumiot. Kuusi naista ja kaksi lasta oli ilmeisesti hukkunut veneonnettomuudessa ja haudattu kuivaan ja viileään kallioluolaan 600–700 vuotta sitten. Muumioita säilytetään nykyään kansallismuseossa Nuukissa.

Vietämme aamupäivän kaupungissa, jota kutsutaan Grönlannin Rivieraksi – ja hyvästä syystä: täällä vallitsee vakaa arktinen ilmasto, auringonpaisteisia tunteja on 2 000 ja sadetta saadaan vain 100 mm vuodessa.

Voit lähteä lisämaksulliselle helikopterilennolle, joka vie katselemaan jäätiköitä Uummannaqin alueelle. Helikopterikierros ei sisälly matkan hintaan, vaan varataan ennen matkaa.

Vasta iltapäivällä kokoonnumme satamaan ja jatkamme matkaa kohti etelää. Mikäli tuuli ei ole liian voimakas, kapteeni ohjaa aluksen pieneen Niaqornatin taajamaan Nuussuaqin pohjoispuolella. Täällä asuu vain 40–50 asukasta, jotka elävät metsästämällä poroja ja muita eläimiä. Mikäli pääsemme maihin, saamme hyvän käsityksen siitä, millaiset ovat elinolosuhteet yhdessä Grönlannin pienimmistä taajamista.

Päivä 10
Eqip Sermian jäätikkö ja iltavaellus Sermermiutiin jäävuorten pääkaupungissa Ilulissatissa

Aamupäivällä olemme saavuttaneet yhden matkan kohokohdista, valtavan Eqip Sermian jäätikön, joka sijaitsee Diskonlahden koilliskulmassa. Tästä jäätiköstä noin 50 merimailia Ilulissatista pohjoiseen on tullut pieni kuuluisuus, ja monet alukset tuovat tänne matkailijoita päivittäin. Myös tutkimusmatkailijoilla oli täällä kauan sitten tukikohta, mm. ranskalaisella etnologilla ja naparetkeilijällä Paul-Émile Victorilla, joka rakensi tänne talvehtimistalon, jota hän käytti matkoillaan 1948–1953.

Ajamme niin lähelle jään reunaa kuin mahdollista. Pidämme toki etäisyyttä putoaviin jääkimpaleisiin ja varomme isoja aaltoja, joita syntyy, kun jäätiköstä irtoaa jäälohkareita. Iltapäivällä otamme kurssin kohti Ilulissatia, jonne saavumme iltasella. Joskus käy niin, että Ataa-vuono, joka johtaa Eqip Sermian jäätikölle, on niin täynnä jäätä, ettei laivalla ole siellä mahdollista kulkea. Siinä tapauksessa päivän ohjelma muuttuu ja käymme esim. tutustumassa johonkin kylään Diskonlahdella – ehkä Qullissatin hylättyyn hiilikaivoskylään tai Saqqaqin taajamaan.

Saavumme Ilulissatiin alkuillasta. Ilulissat merkitsee grönlanniksi “jäävuoria”, ja siksi kaupungin lempinimi on “Jäävuorten pääkaupunki”. Diskonlahdessa hieman Ilulissatin edustalla kelluu jäävuoria. Ne tulevat Isfjord-vuonosta, jonne on Ilulissatista reilun puolen tunnin kävelymatka. Jäävuoret saavat alkunsa 40 km pitkän vuonon pohjukassa sijaitsevasta Sermeq Kujalleq -jäätiköstä, joka on 10 km leveä ja 1 000 m paksu. Kyse on jäätiköstä, joka on tuotteliain Antarktiksen ulkopuolella. Kun useimmat muut mannerjäätiköt etenevät noin metrin/päivä, Ilulissatin vauhti on 25 m/päivä. Tämä merkitsee sitä, että Ilulissat synnyttää yli 10 % kaikista Grönlannin jäävuorista. Tästä syystä Isfjord-vuonosta on tullut Unescon maailman luonnonperintökohde.

250 vuodessa Ilulissat on kasvanut jatkuvasti ja on nyt Grönlannin kolmanneksi suurin kaupunki, jonka asukasluku on 4 500. Se on varsin vilkas ja viihtyisä kaupunki, jossa on Grönlannin olosuhteisiin nähden laaja kulttuuritarjonta. Naparetkeilijä Knud Rasmussen syntyi Ilulissatissa. Teemme iltakävelyn kaupungilla ja päätämme kierroksemme kahden kilometrin kävelyyn Sermermiutiin, jossa voimme nauttia hiljaisuudesta ja kauniista näkymistä Isfjord-vuonolle.

Jos vastoin suunnitelmia emme sataman jäätilanteen takia pääse Ilulissatiin, vierailemme sen sijaan Qasigiannguitin ja Aasiaatin kylissä Ilulissatin eteläpuolella.

Päivä 11
Ilulissat - lisämaksullinen risteily Unescon suojelemaan Isfjordiin tai vaellusretki

Tänään pääset tutustumaan Ilulissatiin omatoimisesti. Tarjoamme myös mahdollisuuden vaellusretkeen pitkin Isfjord-vuonon rantoja. Käymme retkellä uudelleen Sermermiutissa, mutta teemme pidemmän kävelyn vuonolla nähdäksemme upean luonnon päivänvalossa (n. 10,5 km).

Voit myös lähteä mielenkiintoiselle veneretkelle Isfjord-vuonolle (kesto n. 2,5 tuntia), jonka aikana pääset kokemaan upeat jäämaisemat lähitetäisyydeltä. Retki on takuulla ainutlaatuisen hieno kokemus ja unohtumaton luontoelämys. Muista pukeutua lämpimästi!

(Risteily Isfjord-vuonolle ei sisälly matkan hintaan, vaan varataan erikseen.)

Tarjolla on lisäksi mahdollisuus lähteä lisämaksulliselle helikopterilennolle Isfjord-vuonolle. Helikopterikierros ei sisälly matkan hintaan, vaan varataan ennen matkaa.

Tutkimusmatkatiimimme kertoo retkestä lisää matkan ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa ja ottaa vastaan varauksia. Retki maksetaan retkipäivänä suoraan paikalliselle yhteistyökumppanillemme Ilulissatissa.

Iltapäivän lopulla otamme suunnan kohti Diskonlahtea ja etelää. Sanomme nyt hyvästit jäävuorille, jotka ovat seuranneet meitä viime päivät ja toivomme näkevämme sen sijaan ryhävalaita, jotka elelevät Aasiaatin edustalla. Ryhävalaat järjestävät usein upean esityksen: voimme nähdä sekä selkäevän että pyrstön, ja toisinaan ne innostuvat hyppäämään kokonaan ylös vedestä.

Päivä 12
Risteily kohti Kangerlussuaqia
Olemme yön aikana jättäneet Diskonlahden taaksemme. Käytämme viimeisen risteilypäivän Grönlannin länsirannikon maisemien ihailuun ja toivomme näkevämme valaita tai muita merinisäkkäitä matkallamme kohti Søndre Strømfjord vuonon suuta.
Päivä 13
Kangerlussuaq - lisämaksullinen retki mannerjäätikölle ja lento Islantiin

Yön aikana olemme risteilleet läpi 160 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon. Aamulla olemme perillä risteilyn päätepisteessä, Kangerlussuaqissa.

Kangerlussuaqissa sijaitsee isompi Grönlannin kahdesta siviililiikenteelle avoimesta kansainvälisestä lentokentästä. Kaupungissa on noin 500 pysyvää asukasta, joista useimmilla on jokin kytkös lentokenttään. Kangerlussuaqissa on hyvä supermarketti, posti, hotelli, ravintola (hotellin yhteydessä), Polar Lodge, joka toimii Albatros Travelin Grönlannin-toimistona sekä matkamuistomyymälä, vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.

Aluksella nautitun aamiaisen jälkeen jätämme hyvästit miehistölle ja ajamme kumiveneillä maihin. Ennen kuin matka jatkuu Islantiin, tarjoamme mahdollisuuden osallistua kiinnostavalle retkelle Grönlannin mannerjäätikölle. Retki kestää n. 4 tuntia.

(Retki mannerjäätikölle ei sisälly matkan hintaan. Retki varataan erikseen. Huom. jos sinulla on ongelmia selän tai niskan kanssa, huomaathan, että reitti mannerjäätikölle kulkee pitkin sorateitä ja epätasaisessa maastossa.)

Retken jälkeen lennämme Islantiin ja ajamme myöhään illalla suoraan hotelliimme Reykjavikin keskustassa. Syömme Reykjavikissa iltapalan saavuttuamme perille.

Päivä 14
Lento Keflavik - Helsinki
Meidät noudetaan hotellilta ja kuljetetaan Keflavikin lentokentälle, josta kotimatka alkaa. Saamme aamiaispaketin mukaan.

Lisäretket Grönlannissa

Helikopterilento Uummannaqista jäätikölle
Ihan uutena retkenä tarjoamme mahdollisuutta lähteä mielenkiintoiselle helikopterilennolle Nuussuaqin niemimaan lumipeitteisille huipuille. Näkymät jäätiköille ovat upeat! Helikopterissa on tilaa yhdeksälle matkustajalle. Lento kestää n. 20 min. Retki toteutuu, jos osanottajia on vähintään 30.

Hinta: 248€/henkilö

(Helikopteri täytetään varausjärjestyksessä. Emme siis valitettavasti voi taata, että yhdessä matkustavat pääsevät samalle lennolle.)

Risteily jäävuorten keskellä Ilulissatissa
Lähde mielenkiintoiselle risteilylle jäävuorten keskelle Ilulissatissa. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.

Retkeä johtaa paikallisen agenttimme opas.

Hinta: 80€/hlö

Mannerjäätikkö Point 660
Lähde mukaan kiinnostavalle retkelle katsomaan mannerjäätikköä Kangerlussuaqissa. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.

Retkeä johtaa paikallisen agenttimme opas.

Hinta: 90€/hlö

Sää-, tuuli- ja virtausolosuhteet voivat vaikuttaa retken toteutumiseen. Retkeä voidaan joutua muuttamaan tai se voidaan joutua perumaan. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.

Helikopterilento Ilulissatista Unescon suojelemalle Isfjord-vuonolle
Tarjolla on mahdollisuus lähteä helikopterilennolle 7 km leveälle Kangia-jäätikölle, joka synnyttää jäälohkareita Unescon suojelemaan Isfjord-vuonoon. Ilulissatin jäätikkö liikkuu 50 metriä päivässä. Se on pohjoisen pallonpuoliskon tuotteliain jäätikkö. Helikopteri lentää Isfjord-vuonon yli ja laskeutuu jättimäisen jäätikön uloimmalle reunalle noin 30 minuutiksi. Helikopteri on tyyppiä CS61 ja siinä on tilaa 18 matkustajalle. Lentoaika on noin 55 min.

Retki toteutuu, kun osallistujia on vähintään 11.

Hinta: 398€/hlö

(Helikopteri täytetään varausjärjestyksessä. Emme siis valitettavasti voi taata, että yhdessä matkustavat pääsevät samalle lennolle.)

UUTUUS – koe luonto vaellusretkillä!

Tänä vuonna on tilaisuus osallistua vaellusretkille Grönlannin-risteilyn aikana. Vaellusretket ovat sinulle, joka haluat tutustua hieman lähemmin Grönlannin maisemiin ja nautit luonnossa liikkumisesta.

Sisimiut: Vaellusretki Telen saarelle, jossa menneisyys ja nykyaika kohtaavat (2–3 tuntia, n. 4,5 km)
Qeqertarsuaq: Vaellusretki Kuanneqiin – basalttipylväät (4–5 tuntia, n. 11 km)
Ilulissat: Vaellusretki Isfjord-vuonon rantoja pitkin – näkymät jäävuorille (4–5 tuntia, n. 10,5 km)*

Vaellusretket eivät ole valtavan rankkoja, mutta osallistujan tulee kyetä liikkumaan mäkisessä ja vaihtelevassa maastossa ilman apua. Maasto voi olla kivistä ja epätasaista, ja matkalla ylitetään puroja. Osallistujan tulee pystyä kävelemään 4–5 tuntia tasaista vauhtia.
Vaellusretkille ilmoittaudutaan aluksella. Ilmoittautuminen ei ole mahdollista etukäteen. Retket ovat ilmaisia ja ne järjestää aluksella mukana oleva tutkimusmatkatiimi (säävaraus).

*Jos olet varannut lisämaksullisen retken Ilulissatissa (risteilyn tai helikopterilennon), et valitettavasti voi osallistua vaellusretkelle aikataulusyistä.

Hintatiedot

Lisämaksut hyttiluokan korotuksesta

Jaettu kahden hengen hytti:

  • Hyttikategoria D: 1478€/hlö
  • Sviitti, kategoria B: 2418€/hlö
  • Sviitti, kategoria A (parveke): 2688€/hlö

Hyttikuvaukset Hyvä tietää-osiossa.

Lisämaksu yhden hengen hytistä
Hytti yhdelle mahdollinen vain P- ja D-kategoriassa. Erikoistilauksesta, ota yhteyttä myyntiimme.
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Reykjavik – Helsinki ja Reykjavik – Kangerlussuaq – Reykjavik turistiluokassa 
  • risteily (12 yötä) jaetussa kahden hengen ulkohytissä, kategoria P tai O (pyöreä tai vino ikkuna) Ocean Diamond aluksella, täysihoito sekä kahvi, tee ja jäävesi risteilyn aikana
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotellissa Reykjavikissa (1 yö), aamiainen
  • iltapala Reykjavikissa, päivä 13
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • pohjoismaalainen tutkimusalustiimi ja suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut

Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö.

Hintaan ei sisälly
  • Lisämaksulliset retket: Helikopterilento Uummannaqista jäätikölle (päivä 9) 248€/hlö, risteily jäävuorten keskellä Ilulissatissa (päivä 11) 80€/hlö, mannerjäätikkö Point 660 (päivä 13) 90€/hlö, helikopterilento Ilulissatista Unescon suojelemalle Isfjord-vuonolle (päivä 11) 398€/hlö.
  • lisämaksu yhden hengen hytistä
  • lisämaksulliset hytit
  • juomarahat risteilyaluksen henkilökunnalle (noin 13,50 USD/pvä/hlö)
  • juomat laivalla (kahvi, tee ja vesi sisältyy)
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Hyttikategoriat

Hyttikategoria P (perushintainen hyttiluokka)
Ulkohytti, (19m2), 2 pyöreää ikkunaa, kannella 3, parivuode, suihku ja wc.

Hyttikategoria O (perushintainen hyttiluokka)
Ulkohytti (17-19m2), ikkuna, josta rajoitettu näkymä, hytti kannella 5 tai 6, parivuode tai erilliset vuoteet, kylpy ja wc.

Hyttikategoria D
Ulkohytti, (17-19m2), isompi ikkuna, kannella 4, 5 tai 6. Parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpy ja wc.

Sviitti, kategoria B 
(37m2), kaksi ikkunaa, kannella 4, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, sohva, 2 erillistä kylpyhuonetta (kylpy ja wc ja suihku ja wc).

Sviitti, kategoria A
(30m2), kalustettu parveke, jonne lasiovet, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, sohva, kylpy ja wc.

Pakkaa mukaan

Matkalle kannattaa ottaa mukaan pieni reppu tai laukku maissakäyntiä ja retkiä varten. Pyyhkeitä ei tarvitse ottaa kotoa mukaan. Pakkaa mukaan myös kiikarit – ilman kiikaria paljon voi jäädä näkemättä. Ja ehdottomasti kamera!

Ota mukaan tuulenpitävä takki ja esim. lämmin fleece-pusero, lämpimiä sukkia, pitkälahkeiset housut, pipo/hattu, aurinkovoide ja käsineet. Hyvät, tukevat kengät ovat tärkeä varuste.

Kuka voi osallistua?

Matka ei ole fyysisesti erityisen rasittava, mutta matkustajan tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti, ilman apuvälineitä. Kyse on turvallisuudesta: varustamo edellyttää, että kaikkien matkustajien tulee pystyä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Matkustajan tulee pystyä liikkumaan ilman apua myös luonnossa, epätasaisessa maastossa.

Menemme maihin myös erikoisvalmisteisilla zodiac-kumiveneillä. Kumiveneeseen siirtyminen vaatii normaalia liikuntakykyä.

Alle 18v. vuotias voi matkustaa täysi-ikäisen mukana.

Terveyteen liittyvät erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta tilanteesta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi

Grönlanti kuuluu Tanskaan, ota kuitenkin mukaan passi. Henkilökortti ei ole riittävä, koska varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero, voimassaolon päättymispäivä, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan virkailijalle. Passin saa takaisin risteilyn päättyessä.

Yöpymiset

Ocean Diamond: 12 yötä
Reykjavik: 1 yö

Matkustaminen Grönlannissa

Mitä erityistä on risteilymatkassa arktisille alueille?
Risteily arktisilla alueilla poikkeaa tavanomaisesta lomamatkasta tai risteilystä, sillä matkan kulkua ei voi lyödä lukkoon yksityiskohtaisesti. Monet asiat ovat ennustamattomissa, ja siksi reittikuvausta ja matkaohjelmaa on luettava ihannetilanteen kuvauksena. Tuuli- ja jääolosuhteet sekä virtaukset voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan. Matkailu Koillis-Grönlannissa on erittäin vähäistä. Suunnitellulla reitillä ei ole matkailupalveluita, ja vain harvat laivat liikkuvat samoilla vesillä. Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa.

Pääosa maihinnousuista tapahtuu Zodiac-tyyppisillä kumiveneillä. Laiva ajaa niin lähelle jäätiköitä, lintuvuoria ja nähtävyyksiä kuin mahdollista. Sitten nousemme veneisiin päästäksemme maihin tai ajamme lähemmäs katsomaan valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuja. Riippuu risteilystä, kuinka kauan aikaa maissa vietetään. Vaikuttavia tekijöitä ovat sää sekä aikataulu ja etäisyydet. Eteen voi tulla päiviä, joina ei päästä maihin lainkaan. Niitä voi seurata päiviä, joiden aikana käymme maissa useita kertoja.

Tärkeitä ohjeita koskien maihinnousua ja retkiä
Maissa liikkuessa on tärkeää osoittaa kunnioitusta alueen ainutlaatuista luontoa kohtaan. Älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi, älä ota mukaan muuta kuin muistot. Pysyttele lähellä omaa ryhmää. Tämä on erityisen tärkeää arktisilla alueilla, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään ennen kuulumatonta. Jääkarhu on ihmisen kannalta vaarallisin petoeläin. Kesäisin hylkeiden pyynti on hankalaa, ja tästä syystä jääkarhut saattavat olla erittäin nälkäisiä. Jääkarhu voi vaania kukkulan tai metsästysmajan takana tai pienessä notkelmassa. On tärkeää noudattaa matkanjohtajan ja tutkimustiimin ohjeita.

Jako ryhmiin
Osanottajat jaetaan usein pienempiin ryhmiin. Syynä tähän käytäntöön on se, että rauhoitetuille alueille saa päästää vain tietyn määrän ihmisiä samanaikaisesti. Toinen syy on turvallisuus: meidän on otettava huomioon mahdolliset jääkarhut.

Laivamatkalla Grönlannissa tarvitaan monenlaisia vaatteita. Noustessamme maihin Pohjois-Grönlannissa meitä odottaa noin 5–7 asteen lämpötila. Merellä puolestaan tarvitaan lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita, päähinettä ja käsineitä. Pakkaa mukaan vaatteita, joita on helppo pukea kerroksittain, esimerkiksi pitkähihainen villa-aluspaita alimmaiseksi, college- tai fleecepaita välikerrokseksi ja veden- ja tuulenpitävä kuoritakki uloimmaksi. Alaosaan tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle veden- ja tuulenpitävät housut. Luonnossa vaelteluun ja maihinnousuun suosittelemme vedenpitäviä vaelluskenkiä, sillä veneisiin voi tulla vettä. Matkanjohtajamme pitävät huolta siitä, että kaikki pääsevät kuivin jaloin maihin, joten kumisaappaat voitte jättää kotiin. Tällä matkalla laiva on ainoastaan Albatros Travelin käytössä. Emme tästä syystä noudata mitään erityistä pukeutumiskoodia laivalla. Käytännölliset matkavaatteet riittävät hyvin, myös juhlallisempina iltoina.

Sää on osa matkaa
Arktisilla alueilla matkaan tulee sään tai olosuhteiden takia niin usein muutoksia, että kannattaa ajatella sään olevan osa matkaelämystä. Korvauksia ei makseta myöhästymisistä tai muutoksista elleivät ne kestä yli 24 tuntia. 

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Kokonaisuudessaan onnistunut matka Kahden viikon reissu takana, joista yksi päivä menessä Islannissa ja takasin tullessa lyhyt yöpyminen Reykjavikissa. 12 päivää siis risteiltiin länsi-Grönlannissa ulottuen Pohjois-Grönlannin Siorapalukiin, joten pohjoisessa käytiin. Suomalaiset muodostivat kielivähemmistön risteilyllä, suurin osa (yli 90%) oli tanskalaisia. Tämä aiheutti sen, että olimme kielivähemmistönä ja pääkielenä risteilyllä oli tanska. Luennot saatiin kuitenkin vaatimuksestamme järjestettyä englanniksi pienryhmäluentoina, joten simultaanitulkkausta tanskasta suomeksi ei tarvittu. Kiitos tästä järjestelystä matkanjohtajalle. Englanti oli kielenä laivan henkilökunnan kanssa, samoin Albatrossin tanskalaisen tutkimusristeilyhenkilökunnan kanssa. Suomalaisilla oli oma suomalainen matkanjohtaja. Laivan suomalainen kapteeni muisti meitä suomalaisia aina suomenkielisillä kuulutuksilla. Laiva oli yllätävän vakaa myös kovemmassa merenkäynnissä. Hytti oli hyvänkokoinen, aamulla siivous ja illalla paikat laitettiin uudelleen kuntoon. Onneksi pyyhkeitä ja vuodevaatteita ei vaihdettu joka päivä ympäristönkuormitus huomioiden. Kolme ateriaa päivittäin, joskin aamiaisella olisi vaihtelua välillä kaivannut. Pieni kuntosalikin oli käytettävissä. Ajankohdallisesti risteily osui kauden loppupuolelle, joten esimerkiksi eri lintulajeja nähtiin vähän. Parina kolmena päivänä nähtiin valaita, mutta jääkarhut jäivät näkemättä. Pohjoiseen risteillessä alkoi jäävuoria näkymään ja jäätikköjäkin nähtiin. Useat paikalliset kylät tuli käveltyä läpi, osa kauniissa auringon paisteessa, osa vähän huonommassa kelissä. Säälle ei voi mitään ja se voi muuttua nopeasti. Lämpötilat vaihtelivat +2 - +12C välissä. Yksi kohde jouduttiin jättämään pois, koska merenkäynti oli liian rajua kumiveneille. Luonnon ehdoilla mennään ja siihen syytä varautua. Lyhyitä kävelylenkkejä ns. "vaelluksia" (1-3h) tehtiin useammassa kohteessa, rauhalliseen tahtiin, osin haasteelliseen maastoon. Kaikki rantautumiset kumiveneistä oli ns. kuivia, joten jalat eivät kastuneet, eikä kumisaappaita tarvittu. Normaali liikkumiskyky siis riittää hyvin. Ehkä vähän myöhäinen ajankohta tälle risteilylle, mutta toisaalta ruskanvärit näkyvissä ja jääolosuhteet mahdollistivat risteilyn toteuttamisen näinkin pohjoiseen. Kokonaisuutena hyvä reissu, vaikka näkemistä ja kokemista jäikin vielä mahdollisille tuleville Grönlannin reissuille.
Date published: 2017-09-10
Rated 3 out of 5 by from Tanskankielinen risteily Grönlannissa Grönlanti on omanlaisensa maa, jäätikköineen, jäävuorineen, karuine rantoineen ja inuiitti-asukkaineen. Maisemat ovat huikaisevat. Säätila oli nopeasti vaihtuva ja riittävä vaatekerta sadeasuineen välttämätön. Parhaat kohteet olivat Sisimiut ja Uumannaq ja Ilulissat. Matkan pohjoisin osa säätilasta johtuen jäi matkan vähiten antavaksi maisemiltaan. Ocean Diamond-laivan miehistö teki koko ajan parasta mahdollista työtä asiakas huomioiden.
Date published: 2017-09-04
  • y_2024, m_4, d_19, h_6
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_fi_FI, sid_GLCSC01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja