Tutkimusristeily Islannin ympäri – Albatros Expeditions

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Matkaa viikinkien vanavedessä Islannin kaukaisille ja lähes tavoittamattomille seuduille Albatros Travelin omalla aluksella, Ocean Atlanticilla.

Uusi 2021 lähtö

Koe Islanti silloin, kun luonto näyttää parhaat puolensa: yöt ovat valoisia ja lintujen pesimäkausi vilkkaimmillaan. Tällä matkalla tekisi mieli pysyä koko ajan hereillä, sillä maisema muuttuu joka hetki. Silmät on pidettävä auki myös siltä varalta, että näkisimme valaita.

Ocean Atlantic kuljettaa meidät sellaisiin Islannin osiin, joihin on haasteellista päästä maitse. Käymme maissa aluksen Zodiac-kumiveneillä. Näemme Islannin rannikon laavamaisemat ja jäätiköt ja koemme unohtumattomia elämyksiä sekä kuivalla maalla että monilla saarilla, joilla elää mm. hylkeitä ja lunneja. Matkan varrella käymme kansallispuistoissa ja kaupungeissa, saavutamme pohjoisen napapiirin, astelemme mustalla laavahiekalla ja aistimme vanhojen saagojen voiman.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Yhdysvaltain dollari, Islannin kruunu

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki – Keflavik. Risteily alkaa Reykjavíkista.
Päivä 2 Vestmannasaaret, Surtseyn ja Heimaeyn saaret.
Päivä 3 Djúpivogur ja lisämaksullinen retki Vatnajökullin jäätikölle superjeepillä tai bussilla.
Päivä 4 Seydisfjordur. Kaupunkikierros ja lisämaksullinen kävelyretki Skalanesin suojelualueella.
Päivä 5 Pohjoisella napapiirillä sijaitseva Grimsey.
Päivä 6 Akureyri ja lisämaksullinen retki Mývatniin.
Päivä 7 Länsivuonot ja Vigur Isafjardardjúpin vuonossa.
Päivä 8 Flatey ja Látrabjarg
Päivä 9 Risteily päättyy Reykjavíkiin. Kotimatka.

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus pohjoisille vesille ja vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne.  Aluksella on täyshoito ja ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. (Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc). Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
3.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Keflavik. Risteily alkaa Reykjavíkista.

Lennämme Helsingistä Reykjavikiin, Islannin pääkaupunkiin. Lentokentältä on kuljetus Reykjavíkiin ja satamaan, jossa aluksemme Ocean Atlantic odottaa. Noustuamme alukseen meidät opastetaan hytteihimme. Vielä ennen illallista on pakollisen pelastautumisharjoituksen vuoro. Tutkimusmatkatiimi kertoo samalla aluksen rutiineista ja seuraavien päivien ohjelmasta.

Kapteeni ohjaa aluksen alkuillasta ulos satamasta ja ottaa suunnan kohti Islannin etelärannikkoa.

Päivä 2
Vestmannasaaret, Surtseyn ja Heimaeyn saaret.
Lintubongaajan paratiisi

Tammikuussa 1973 Vestmannasaaret olivat etusivun uutinen kaikkialla maailmassa, sillä tulivuorenpurkaus teki tuhojaan Heimaeyn saarella. Kaikki 5 000 asukasta evakuoitiin, mutta valtaosa on palannut, ja saaren asukasluku on tänä päivänä noin 4 000. Vestmannasaaret sijaitsevat vain 14 km päässä Islannin lounaisrannikosta ja koostuvat 15 vihreästä saaresta ja noin 30 kivisestä luodosta.
Kun saaria lähestyy mereltä, voi hyvällä säällä nähdä jo kaukaa saarten jyrkän profiilin. Saaret kohoavat merestä ja muistuttavat safiireja hopeasormuksessa, kuten eräs islantilaisrunoilija niitä kuvasi. Saarten linnusto on ainutlaatuinen. Kallioilla viihtyvät sekä lunnit, ulappakeijut että meren kuningattaret, suulat.

Päivän alkajaisiksi ohitamme lähietäisyydeltä yhden maailman uusimpiin kuuluvan saaren. Surtseyn saari kohosi merestä 1963 ja pääsi 2008 Unescon maailmanperintökohteiden listalle. Saarelle pääsevät vain tutkijat. Iltapäivällä nousemme maihin Heimaeyn saarella. Heimaey on saariryhmän ainoa asuttu saari. Näemme mm. taloja, jotka on vastikään kaivettu esiin vuoden 1973 tulivuorenpurkauksen jäljiltä.

Vietettyämme jännittävän päivän Heimaeylla otamme kurssin kohti Islannin kaakkoisosaa ja Vatnajökullin kansallispuistoa. 

Päivä 3
Djúpivogur ja lisämaksullinen retki Vatnajökullin jäätikölle superjeepillä tai bussilla.
Superjeep

Yön aikana olemme siirtyneet Islannin eteläiselle rannikolle, jota hallitsee Vatnajökull, Islannin suurin jäätikkö. Aamulla saavumme pieneen Djúpivogurin satamakaupunkiin, jonka sijainti on syrjäinen, mutta jonne on helppo päästä. Satama on yksi Islannin vanhimpia, ja kaupungin asukkaat ovat säästäneet joitakin vanhoista taloista. Djúpivogur vetää puoleensa luovien alojen ihmisiä, ja kaupungissa onkin useita käymisen arvoisia gallerioita. Erityisen hieno on Eggin Gleðivíkissä. Kyse on teoksesta, joka koostuu 34 jättimäisestä graniittimunasta. Kulttuurikeskus sijaitsee kauniissa punaisessa puutalossa, Langabúðissa, joka on kaupungin vanhin rakennus. Satamaa vastapäätä sijaitsee idyllinen vanha hotelli Hotel Framtid.
Tänään on mahdollista lähteä retkelle Djúpivogurista: Superjeepillä Vatnajökullille.

Tällä retkellä ajamme isolla ja tehokkaalla moottorilla varustetuilla ns. superjeepeillä, jotka ovat modernin Islannin työjuhtia. Pääsemme lähelle Islannin suurinta jäätikköä, Vatnajökullia. Reitti kulkee Höfnin kaupungin kautta. Pysähdymme lyhyesti Höfnissä, sitten jatkamme kohti Hoffellin jäätikköä ja Vatnajökullin takana sijaitsevaa laguunia. Siellä on mahdollisuus kävellä pitkin moreeniharjannetta ja katsella, kuinka jää mutkittelee alas jättimäiseltä jäätiköltä. Paluumatkalla pysähdymme jälleen Höfnissä venyttelemään jalkojamme. Sitten palaamme alukselle. (Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta “Hintatiedot”.)

Iltapäivällä matkamme jatkuu ja saavumme Itävuonojen maisemiin, joissa vihreät ja rehevät laaksot, mahtavat vuoret ja vuonot sekä pienet kalastajakylät vuorottelevat. Seutu on Islannin harvimmin asuttua, ja kalastus on yhä tärkein elinkeino. Ohitamme Mjóifjördurin, joka tarkoittaa kapeaa vuonoa. Vuonoa reunustavat korkeat vuoret ja jyrkät kalliot, ja se on tunnettu lukuisista vesiputouksista.

Päivä 4
Seydisfjordur. Kaupunkikierros ja lisämaksullinen kävelyretki Skalanesin suojelualueella.
Auringonlasku

Aamuvirkut voivat heti aamusta nauttia maisemista, kun matkaamme läpi upean, 17 km pitkän Seydisfjordur-vuonon läpi.

Vuonon pohjukassa sijaitsee pieni kalastajakylä, jolla on sama nimi kuin vuonolla. Pientä kylää kutsutaan myös nimellä ”iso perhe”, sillä kaikki sen reilut 700 asukasta tuntevat toisensa. Kylä perustettiin vuonna 1870 alunperin innokkaille norjalaisille sillinpyytäjille. Syvän sataman ansiosta Färsaarilta tuleva lautta pääsee perille saakka, ja tilaa on lisäksi teollisuudelle ja kalastukselle.

Päivän retki on kävelyretki lähistöllä sijaitsevalla Skalanesin alueella. Retken aluksi ajamme läpi Seydisfjordurin. Kaunis Skalanesin suojelualue sijaitsee vuonon etelärannalla. Kyse on mukavasta opastetusta kävelyretkestä läpi tuulen tuivertaman karun islantilaisen luonnon. Toivottavasti näemme lintuja, poroja ja muita villieläimiä. Oppaat kertovat meille alueesta retken kuluessa.

Retken päätteeksi nautimme kupposen kahvia ja palaamme Seydisfjorduriin.

Päivä 5
Pohjoisella napapiirillä sijaitseva Grimsey.
Akureyri

Jatkamme matkaa kohti pohjoista ja Grimseyn saarta. Saavutamme reittimme pohjoisimman pisteen. Grimsey sijaitsee noin 40 km päässä pääsaaresta ja on Islannin ainoa arktiseksi luokiteltu paikka. Napapiiri kulkee läpi saaren ja sen sijainti on 66°33’ pohjoista leveyttä. Pienellä kalliosaarella asuu noin satakunta ihmistä. Lähivesien runsaat kalakannat pitävät huolta siitä, että talous kukoistaa. Satama on kunnostettu, saarella on pieni lentokenttä, jolta lennetään päivittäin pääsaarelle, ja saaren lapsilla on oma koulu. Saarella on asuttu Islannin asutushistorian alusta lähtien, ja saari mainitaankin saagoissa tärkeänä ruokavarastona, jossa riitti kalaa ja lintuja.
Grimseylla on huomattavasti enemmän merilintuja kuin asukkaita, ja lintujen ääntelystä voi nauttia vuorokauden ympäri valoisassa arktisessa kesässä. Jopa 36 eri lintulajia pesii saarella. Yksi Islannin suurimmista tiirayhdyskunnista asuu Grimseylla, ja sanotaankin, että laskeutumisalue on siivottavat tiiroista ennen kuin lentokone pääsee laskeutumaan.

Menemme maihin tutustuaksemme paikalliselämään ja saaren lintukallioihin.

Päivä 6
Akureyri ja lisämaksullinen retki Mývatniin.
Isafjardardjúp

Jatkamme matkaa kohti etelää. Seuraava kohteemme on Akureyrin kaupunki, joka sijaitsee kauniilla paikalla vuonon pohjukassa taustanaan lumipeitteiset tunturit. Ilmasto Akureyrissa on näille leveysasteille ainutlaatuinen: auringonpaistetunteja on enemmän ja lämpötila on korkeampi kuin muualla Islannissa. Avoimella, jäätymättömällä satamalla on suuri merkitys kaupungille. Akureyri on Pohjois-Islannin kaupan ja kulttuurin keskus sekä Islannin toiseksi suurin kaupunki. Vilkkaan opiskelijaelämän, monien kulttuuritilaisuuksien ja merkittävän kalastusteollisuuden ansiosta Akureyri kasvaa koko ajan. Myös yhä useammat turistit löytävät tiensä pohjoisrannikon auringonpaisteiseen kaupunkiin. Meillä on runsaasti aikaa katsella kaupunkia ja sen viihtyisiä kahviloita, ravintoloita ja vehreitä puutarhoja sekä nauttia kaupungin kirkolta avautuvista hienoista näkymistä.

Tänään on mahdollisuus lähteä noin seitsemän tuntia kestävälle retkelle luonnonkauniiseen Mývatniin, jossa pääsemme kokemaan mitä tarkoittaa Islannin geoterminen aktiivisuus. Tiedossa on erikoisia laavamaisemia, kuumia lähteitä ja pahanhajuisia rikkihöyryjä! Matkalla Mývatniin pysähdymme vaikuttavalla Godafossin vesiputouksella. Korkeutta putouksella on 12 m ja leveyttä 30 m. Godafoss onkin yksi Islannin kauneimmista vesiputouksista. Mývatnjärveä, jonka pinta-ala on 37 km2, ympäröivät laavakentät, vuoret ja tulivuoret. Järvessä on yli 50 pientä laavasaarta ja -luotoa, joista valtaosa on ns. pseudokraattereita, mikä tarkoittaa, että ne muistuttavat tulivuoren kraattereita, mutteivät kuitenkaan oikeasti ole. Järven keskimääräinen syvyys on vain 2,5 m, ja auringonpaiste ulottuu pohjaan saakka. Auringonvalo yhdistettynä siihen, että suurin osa vedestä tulee maanalaisista mineraalipitoisista lähteistä, takaa hyvät elinolosuhteet kaloille ja linnuille. Mývatnjärvi onkin oikea lintujen ystävän paratiisi!

(Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta “Hintatiedot”.)

Palaamme illalla takaisin Akureyriin ja Ocean Atlantic -alukselle. Risteilymme jatkuu kohti pohjoista.

Päivä 7
Länsivuonot ja Vigur Isafjardardjúpin vuonossa.

Varhain aamulla kierrämme Islannin läntisimmän pisteen. Rannikko täällä on karua, kesytöntä ja kaunista kuten muuallakin Länsivuonojen alueella. Látrabjargin niemeke on 12 km pitkä ja muodostaa Länsivuonojen lounaisosan. Niemeke on itse asiassa usean jyrkänteen muodostama jono, jonka äkkijyrkkä seinämä kohoaa 450 m korkeuteen ja tarjoaa pesimäpaikan valtavalle määrälle lintuja. Lunnit, etelänkiislat, myrskylinnut ja pikkukajavat viihtyvät täällä kesäkuun alkupuolelta lähtien. Katselemme rantakallioita mereltä käsin ja jatkamme matkaa pienelle Flateyn saarelle, ainoalle ympäri vuoden asutulle saarelle Breidafjördurissa. Siellä nousemme maihin.

Valtaosa värikkäistä taloista on nykyään käytössä vain loma-aikoina. Saarella on ollut merkittävä rooli Islannin historiassa ja kulttuurissa, sillä 1100-luvulla saaren korkeimmalle kohdalle perustettiin augustinolaisluostari. Saaresta tuli kaupan solmukohta Islannin luoteisosissa, kun Tanskan kuningas julisti Flateyn viralliseksi kauppa-asemaksi vuonna 1777. Asukasluku kasvoi 1800-luvun lopulle saakka, ja saari oli lähes yliasutettu pieneen kokoonsa nähden. Nykyään enää kaksi maatilaa on toiminnassa.

Iltapäivällä otamme suunnan kohti 100 km pitkää Snæfellsnesin niemeä, joka on dramaattisen jyrkkine rantakallioineen, kovettuneine laavavirtoineen, mustahiekkaisine rantoineen ja tulivuorenhuippuineen kuin Islanti pienoiskoossa. Kierrämme niemennokan ja nautimme näkymistä lähes 1 500 m korkealle, lumipeitteiselle Snæfellsjökullin tulivuorelle, josta Jules Verne kirjoitti teoksessaan Matka maan keskipisteeseen. Tulivuoresta ja sitä ympäröivästä alueesta tuli 2001 Snæfellsjökullin kansallispuisto.

Päivä 8
Flatey ja Látrabjarg

Varhain aamulla kierrämme Islannin läntisimmän pisteen. Rannikko täällä on karua, kesytöntä ja kaunista kuten muuallakin Länsivuonojen alueella. Látrabjargin niemeke on 12 km pitkä ja muodostaa Länsivuonojen lounaisosan. Niemeke on itse asiassa usean jyrkänteen muodostama jono, jonka äkkijyrkkä seinämä kohoaa 450 m korkeuteen ja tarjoaa pesimäpaikan valtavalle määrälle lintuja. Lunnit, etelänkiislat, myrskylinnut ja pikkukajavat viihtyvät täällä kesäkuun alkupuolelta lähtien. Katselemme rantakallioita mereltä käsin ja jatkamme matkaa Snæfellsnesiin. Otamme suunnan kohti 100 km pitkää Snæfellsnesin niemeä, joka on dramaattisen jyrkkine rantakallioineen, kovettuneine laavavirtoineen, mustahiekkaisine rantoineen ja tulivuorenhuippuineen kuin Islanti pienoiskoossa. Kierrämme niemennokan ja nautimme näkymistä lähes 1 500 m korkealle, lumipeitteiselle Snæfellsjökullin tulivuorelle, josta Jules Verne kirjoitti teoksessaan Matka maan keskipisteeseen. Tulivuoresta ja sitä ympäröivästä alueesta tuli 2001 Snæfellsjökullin kansallispuisto.

Päivä 9
Risteily päättyy Reykjavíkiin. Kotimatka.

Yön aikana kapteeni on ohjannut aluksen kohti Reykjavíkia, jonne saavumme aamulla. Aamiaisen jälkeen ajamme lentokentälle. On kotimatkan aika.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 3.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksulliset hytit

Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.

  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, kategoria C: 298€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna ja rajoitettu näkymä, kat. B: 2148€/hlö
  • Jaettu kolmen hengen ulkohytti, ikkuna ja rajoitettu näkymä, kat. B: 698€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, iso ikkuna, kategoria A: 2698€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Premium Suite: 3348€/hlö 
Lisämaksu hytistä yhdelle

Hytti yhdelle, kategoria G: 798€

Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki - Keflavik - Helsinki turistiluokassa
  • majoitus 8 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kat. D) Ocean Atlantic-tutkimusristeilijällä
  • täysihoito risteilyn ajan
  • kahvi ja tee risteilyn ajan
  • kuljetukset, retket ja luennot laivalla ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • verot ja viranomaismaksut

Matkan erikoisluonteen vuoksi ennakkomaksu tutkimusristeilylle on 800€/hlö.

Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hytit
  • hytti yhdelle
  • lisämaksulliset retket (päivä 3: Vatnajökull superjeepillä 295€/hlö, Vatnajökull bussilla 122€/hlö. Päivä 5: retki Mývatniin 90€/hlö)
  • juomarahat tutkimusaluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille, noin 14 USD/päivä
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Osallistujamäärä

Tälle kansainväliselle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tällaisessa tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4–6 viikkoa ennen lähtöpäivää.

Passi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitsemme passitietoja lentoyhtiötä varten. Voitte rekisteröidä passitietonne linkissä www.albatros-travel.fi/passi, lähetämme teille myös linkin sähköpostilla erikseen. Täytä sähköisen lomakkeen tiedot mahdollisimman pian. 

Mikäli käytössänne ei ole internetyhteyttä, voitte lähettää kopion postitse Albatros Travel/Team Finland, Tøndergade 16, DK -1752 København, Danmark.

Pakkaaminen

Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä ja kerrostaa, esim. alimmaiseksi pitkähihainen villa-aluspaita, välikerrokseksi college- tai merinovillapaita ja uloimmaksi veden- ja tuulenpitävä takki. Tiiviit retkeily-/ulkoiluhousut suojaavat alaruumista. Pitkät alushousut ja kevyet sadehousut ovat hyvät kumiveneeseen.

Tukevat, mukavat ja liukumattomat kävelykengät sopivat hyvin alukselle ja kävelyyn kaupungeissa. Ocean Atlanticilla on valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät, kun nousee maihin kumiveneestä. Alus on tällä matkalla vain Albatros Expeditionsin käytössä, joten aluksella ei tarvitse noudattaa erityisempiä pukeutumissääntöjä. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoat, mitä tarvitset, myös juhlavampina iltoina.
Kiikari ja kamera kannattaa ottaa mukaan.

Tietoa aluksesta

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Hytit

Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Tutkimusmatkaristeily

Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle mannerta kuin on järkevää ja turvallista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.  Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa ja ohjelmaan voi tulla esim. säästä ja tuulista aiheutuvia muutoksia.

Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. 

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessä maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Matkanjohtajat ja kansainväliset asiakkaat aluksella

Aluksella on pohjoismaalaisten matkustajien lisäksi osallistujia muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, jotka työskentelevät kaikkien asiakkaiden kanssa. Esitelmät ja luennot pidetään lähtökohtaisesti englanniksi. Kun nousemme ryhminä maihin, pyrimme mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon osallistujien kansallisuuden ja kielen.

Aluksen miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät yhdessä tehdäkseen matkastasi erityisen onnistuneen elämyksen. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat aluksen operoinnista ja ohjaamisesta sekä ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaa hyteistä, sviiteistä ja ruoasta. He tekevät kaikkensa, jotta tarpeesi tulevat tyydytetyiksi ja oleskelusi aluksella olisi mahdollisimman miellyttävä. Molemmat henkilöstöryhmät puhuvat englantia.

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 3 out of 5 by from Matkan sisältö kokonaisuudessa oli mielenkiintoinen. Olin matkalla 31.07 - 08.08. 2019. Jäin kaipaamaan, sitä ettei Albatros Travel järjestänyt tutustumis tapaamista Suomalaisten kesken... Mm Tanskalaisilla ja Amerikkalaisilla oli tällaiset!
Date published: 2019-08-08
Rated 3 out of 5 by from Tutkimusmatka Islannin ympäri Olimme 8 päivän matkalla Islannin ympäri. Matka kokonaisuudessaan oli kohtuullisen onnistunut, mutta odotin enemmän matkanjohtajalta.
Date published: 2019-08-08
  • y_2020, m_7, d_7, h_15
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.10
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_fi_FI, sid_ISCSC02, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

21ISCSC02DFI0406