Tutkimusristeily Islannin ympäri

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Matkaa viikinkien vanavedessä Islannin kaukaisille ja lähes tavoittamattomille seuduille Albatros Travelin omalla aluksella, Ocean Atlanticilla.

Uutta

Koe Islanti silloin, kun luonto näyttää parhaat puolensa: yöt ovat valoisia ja lintujen pesimäkausi vilkkaimmillaan. Tällä matkalla tekisi mieli pysyä koko ajan hereillä, sillä maisema muuttuu joka hetki. Silmät on pidettävä auki myös siltä varalta, että näkisimme valaita.

Ocean Atlantic kuljettaa meidät sellaisiin Islannin osiin, joihin on haasteellista päästä maitse. Käymme maissa aluksen Zodiac-kumiveneillä. Näemme Islannin rannikon laavamaisemat ja jäätiköt ja koemme unohtumattomia elämyksiä sekä kuivalla maalla että monilla saarilla, joilla elää mm. hylkeitä ja lunneja. Matkan varrella käymme kansallispuistoissa ja kaupungeissa, saavutamme pohjoisen napapiirin, astelemme mustalla laavahiekalla ja aistimme vanhojen saagojen voiman.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Yhdysvaltain dollari, Islannin kruunu

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki - Keflavík - laivaannousu Reykjavíkissa
Päivä 2 Vestmannasaaret, Surtsey ja Heimaey
Päivä 3 Djúpivogur ja Hafnarhólmin lunnit
Päivä 4 Húsavíkin valaat ja napapiirillä sijaitseva Grímsey
Päivä 5 Hrísey, Akureyri ja lisämaksullinen retki Mývatniin
Päivä 6 Länsivuonot ja Vigur
Päivä 7 Flatey ja Snaefellness
Päivä 8 Risteily päättyy Reykjavíkiin - kotimatka Keflavíkista

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus pohjoisille vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne.  Aluksella on täyshoito ja ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. (Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc). Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
2.948€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki - Keflavík - laivaannousu Reykjavíkissa

Lennämme Helsingistä Islantiin ja Keflavikiin. Lentokentältä on kuljetus Reykjavíkiin ja satamaan, jossa aluksemme Ocean Atlantic odottaa. Laivaannousun jälkeen meidät ohjataan hytteihimme. Ennen illallista on pakollisen pelastautumisharjoituksen vuoro. Tutkimusmatkatiimimme kertoo lisäksi aluksen rutiineista sekä seuraavien päivien matkareitistä.

Kapteeni ohjaa aluksen alkuillasta ulos Reykjavikin satamasta ja ottaa kurssin kohti Islannin etelärannikkoa.

Päivä 2
Vestmannasaaret, Surtsey ja Heimaey
Lintubongaajan paratiisi

Tammikuussa 1973 Vestmannasaaret oli etusivun uutinen kaikkialla maailmassa, sillä tulivuorenpurkaus teki tuhojaan Heimaeyn saarella. Kaikki 5 000 asukasta evakuoitiin, mutta valtaosa on palannut, ja saaren asukasluku on tänä päivänä noin 4 000. Vestmannasaaret sijaitsevat vain 14 km päässä Islannin lounaisrannikosta ja koostuvat 15 vihreästä saaresta ja noin 30 kivisestä luodosta.
Kun saaria lähestyy mereltä, voi hyvällä säällä nähdä jo kaukaa saarten jyrkän profiilin. Saaret kohoavat merestä ja muistuttavat safiireja hopeasormuksessa, kuten eräs islantilaisrunoilija niitä kuvasi. Saarten linnusto on ainutlaatuinen. Kallioilla viihtyvät sekä lunnit, ulappakeijut että meren kuningattaret, suulat.

Aloitamme päivän ohittamalla läheltä yhden maailman uusimman saaren. Surtseyn saari kohosi merestä 1963 ja pääsi 2008 Unescon maailmanperintökohteiden listalle. Saarelle pääsevät vain tutkijat. Iltapäivällä nousemme maihin Heimaeyn saarelle. Heimaey on saariryhmän ainoa asuttu saari. Näemme mm. taloja, jotka on vastikään kaivettu esiin vuoden 1973 tulivuorenpurkauksen jäljiltä.
Vietettyämme jännittävän päivän Heimaeyllä otamme kurssin kohti Islannin kaakkoisosaa ja Vatnajökullin kansallispuistoa.
 

Päivä 3
Djúpivogur ja Hafnarhólmin lunnit
Superjeep

Yön aikana olemme siirtyneet Islannin eteläiselle rannikolle, jota hallitsee Vatnajökull, Islannin suurin jäätikkö. Aamulla saavumme pieneen Djúpivogurin satamakaupunkiin, joka sijaitsee suojaisessa paikassa, mutta jonne on helppo päästä. Satama on yksi Islannin vanhimmista, ja asukkaat ovat säilyttäneet muutamia vanhoista taloista. Kaupunki vetää puoleensa luovia ihmisiä, ja lukuisat galleriat ovat käymisen arvoisia. Erityisen hieno on Eggin i Gleðivík, joka on 34 jättikokoisesta graniittimunasta koostuva teos. Kulttuurikeskus toimii kauniissa punaisessa puutalossa, Langabúðissa, joka on kaupungin vanhin rakennus. Satamaa vastapäätä sijaitsee idyllinen vanha Hotel Framtid.
Tänään on mahdollista lähteä retkelle Djúpivogurista:

Superjeepillä Vatnajökullille
Tällä retkellä ajamme isoilla ja voimakkailla ns. superjeepeillä, joita voi pitää modernin Islannin työhevosina. Pääsemme ihan lähelle Islannin suurinta jäätikköä, Vatnajökullia. Reitti kulkee Höfnin kaupungin kautta. Pysähdymme Höfnissä lyhyesti, sitten jatkamme kohti Vatnajökullin lakijäätiköstä syntynyttä Hoffell-jäätikköä ja sen edustalla sijaitsevaa laguunia. Täällä on mahdollisuus kävellä pitkin moreeniharjuja ja katsella, kuinka jää mutkittelee alas valtavalta jäätiköltä. Paluumatkalla pysähdymme jälleen vetristämään jalkojamme Höfnissä, sitten palaamme alukselle.

(Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää matkaohjelman alta.)

Iltapäivällä jatkamme matkaa ja saavumme Itävuonojen dramaattiselle rannikolle, jota koristavat kauniit, kontrastien täyttämät maisemat vihreine laaksoineen, vaikuttavine tuntureineen ja vuonoineen. Alue on Islannin harvimmin asuttua, ja kalastus on täällä yhä tärkein elinkeino. Ohitamme Mjóifjördurin, joka merkitsee pientä vuonoa. Sen molemmin puolin kohoaa korkeat tunturit jyrkkine kallioseinämineen ja lukuisine vesiputouksineen.

Illalla saavumme Borgarfjörðuriin. Näemme Hafnarhólmi-saaren lunniyhdyskunnan, kunhan ensin kävelemme pitkin puusiltoja ja portaita, jotka on rakennettu kumpuilevaan maastoon. Lunnit saapuvat Islantiin kesäksi huhtikuun puolivälissä. Kaikista lintulajeista lunneja on Islannissa eniten, 8–13 miljoonaa yksilöä. Lunnit rakentavat toukokuun lopulla pesän kallioiden koloihin tai ruohon peittämille rinteille ja munivat yhden ainoan munan. Myös haahkat, myrskylinnut ja pikkukajavat pesivät Harnarhólmilla.

Päivä 4
Húsavíkin valaat ja napapiirillä sijaitseva Grímsey
Auringonlasku

Olemme kiertäneet Islannin koilliskulman ja saavumme aamulla Húsavik-lahteen, jota pidetään yhtenä Islannin parhaista valaidenkatselupaikoista. Alus kulkee hitaasti lahden ympäri, ja me olemme valppaina ja yritämme bongata valaita. Todennäköisimmin näemme akrobaattisia ryhävalaita sekä pieniä, mutta ketteriä lahtivalaita. Jos meillä on onnea, saatamme nähdä myös jättimäisiä sinivalaita ja kaskelotteja.

Puolilta päivin jatkamme matkaa kohti pohjoista ja Grimseyn saarta. Saavutamme reittimme pohjoisimman pisteen. Grimsey sijaitsee noin 40 km päässä pääsaaresta ja on Islannin ainoa arktiseksi luokiteltu paikka. Napapiiri kulkee läpi saaren ja sen sijainti on 66°33’ pohjoista leveyttä.
Pienellä kalliosaarella asuu noin satakunta ihmistä. Lähivesien runsaat kalakannat pitävät huolta siitä, että talous kukoistaa. Satama on kunnostettu, saarella on pieni lentokenttä, jolta lennetään päivittäin pääsaarelle, ja saaren lapsilla on oma koulu. Saarella on asuttu Islannin asutushistorian alusta lähtien, ja saari mainitaankin saagoissa tärkeänä ruokavarastona, jossa riitti kalaa ja lintuja.
Grimseyllä on huomattavasti enemmän merilintuja kuin asukkaita, ja lintujen ääntelystä voi nauttia vuorokauden ympäri valoisassa arktisessa kesässä. Jopa 36 eri lintulajia pesii saarella. Yksi Islannin suurimmista tiirayhdyskunnista asuu Grimseyllä, ja sanotaankin, että laskeutumisalue on tyhjennettävä tiiroista ennen kuin lentokone pääsee maahan.
Menemme iltapäivällä kumiveneillä maihin tutustuaksemme paikalliselämään ja saaren lintukallioihin.

Päivä 5
Hrísey, Akureyri ja lisämaksullinen retki Mývatniin
Akureyri

Yön aikana ja aamun varhaisina tunteina olemme matkanneet läpi Islannin pisimmän vuonon, Eyjafjördurin. Keskellä vuonoa sijaitsee Hrísey, Islannin rannikon saarista toiseksi suurin ja noin 200 asukkaan kotisaari. Ajamme kumiveneillä maihin pieneen satamakaupunkiin saaren eteläkärjessä ja nautimme kevyestä kävelyretkestä kaupungissa ja sitä ympäröivillä ruohokentillä. Koska metsästys on ollut saarella kiellettyä jo useita vuosia, linnusto on varsin monimuotoinen. Erityisesti riekot ja haahkat ovat tavallinen näky.
Jatkamme risteilyä Akureyrin kaupunkiin, joka sijaitsee kauniilla paikalla vuonon pohjukassa taustanaan lumipeitteiset tunturit. Ilmasto Akureyrissä on näille leveysasteille ainutlaatuinen: auringonpaistetunteja on enemmän ja lämpötila on korkeampi kuin muualla Islannissa. Avoimella, jäätymättömällä satamalla on suuri merkitys kaupungille. Akureyri on Pohjois-Islannin kaupan ja kulttuurin keskus sekä Islannin toiseksi suurin kaupunki. Vilkkaan opiskelijaelämän, monien kulttuuritilaisuuksien ja merkittävän kalastusteollisuuden ansiosta Akureyri kasvaa koko ajan. Myös yhä useammat matkailijat löytävät tiensä pohjoisrannikon auringonpaisteiseen kaupunkiin. Meillä on reilusti aikaa katsella kaupunkia ja sen viihtyisiä kahviloita, ravintoloita ja reheviä puutarhoja sekä nauttia hienoista näkymistä kirkon luota.

Tänään voit lähteä n. viisi tuntia kestävälle retkelle luonnonkauniiseen Mývatniin, jossa pääsemme kokemaan mitä tarkoittaa Islannin geoterminen aktiivisuus. Tiedossa on erikoisia laavamaisemia, kuumia lähteitä ja pahanhajuisia rikkihöyryjä! Matkalla Mývatniin pysähdymme vaikuttavalla Godafossin vesiputouksella. Korkeutta putouksella on 12 m ja leveyttä 30 m. Godafoss onkin yksi Islannin kauneimmista vesiputouksista. Keskellä suojelualuetta sijaitsee Mývatnjärvi, jonka pinta-ala on 37 km2. Järveä ympäröivät laavakentät, vuoret ja tulivuoret. Järvessä on yli 50 pientä laavasaarta ja -luotoa, joista valtaosa on ns. pseudokraattereita, mikä tarkoittaa, että ne muistuttavat tulivuoren kraattereita, mutteivät kuitenkaan oikeasti ole. Järven keskimääräinen syvyys on vain 2,5 m, ja auringonpaiste ulottuu pohjaan saakka. Auringonvalo yhdistettynä siihen, että suurin osa vedestä tulee maanalaisista mineraalipitoisista lähteistä, takaa hyvät elinolosuhteet kaloille ja linnuille. Mývatnjärvi onkin oikea lintujen ystävän paratiisi!
(Retki ei sisälly matkan hintaan. Lue lisää matkaohjelman alla).

Palaamme illalla takaisin Akureyriin ja Ocean Atlantic -alukselle. Matkamme jatkuu kohti pohjoista ja ulos Eyjafjördurista.

Päivä 6
Länsivuonot ja Vigur
Isafjardardjúp

Länsivuonot tarjoavat unohtumattomia elämyksiä. Aamun alkajaisiksi matkaamme pitkin Hornstrandirin rannikkoa, joka on Länsivuonojen pohjoisinta osaa. Täältä on vain 300 km Grönlannin itärannikolle. Alueesta tuli luonnonsuojelualuetta vuonna 1975, ja erittäin tiukat säännöt suojelevat herkkää ja haavoittuvaista luontoa. Rannikolla on hyvä mahdollisuus nähdä valaita ja hylkeitä, ja tunturien rinteillä pesii runsaasti lintuja. Suuntaamme Hornvikinlahteen, jota pidetään yhtenä Islannin kauneimmista paikoista. Tarkoituksenamme on nähdä kaksi Euroopan suurinta lintuvuorta, joilla pesii miljoonia merilintuja.

Saavumme iltapäivällä Isafjardardjúpiin, alueen pisimpään vuonoon. Teemme kävelyretken Vigurin saarella, joka sijaitsee Hestfjördurin ja Skötufjödurin suulla. Nautimme näkymistä jyrkille tuntureille ja ihailemme tiirojen uskomattoman hienoja lentotaitoja. Kävelyretkellä on mukana paikallisopas. Meillä on lisäksi aikaa nauttia kupponen kahvia tai teetä pienen makean herkun kanssa paikallisessa kahvilassa.
Illalla jätämme hyvästit Isafjardardjúpille ja matkaamme kohti Länsivuonojen eteläistä osaa.

Päivä 7
Flatey ja Snaefellness
På øen Flatey

Aikaisin aamulla kierrämme Islannin läntisimmän pisteen. Rannikko täällä on karua, kesytöntä ja kaunista kuten muuallakin Länsivuonojen alueella. Látrabjargin niemeke on 12 km pitkä ja muodostaa Länsivuonojen lounaisosan. Niemeke on itse asiassa usean jyrkänteen muodostama jono, jonka äkkijyrkkä seinämä kohoaa 450 m korkeuteen ja tarjoaa pesimäpaikan valtavalle määrälle lintuja. Lunnit, etelänkiislat, myrskylinnut ja pikkukajavat pesivät täällä kesäkuun alkupuolelta lähtien. Katselemme lintukallioita mereltä käsin ja jatkamme pienelle Flateyn saarelle, joka on Breidafjördurin monista saarista ainoa läpivuoden asuttu. Nousemme siellä maihin.

Valtaosa värikkäistä taloista on nykyään käytössä vain loma-aikoina. Saarella on ollut merkittävä rooli Islannin historiassa ja kulttuurissa, sillä 1100-luvulla saaren korkeimmalle kohdalle perustettiin augustinolaisluostari. Saaresta tuli kaupan solmukohta Islannin luoteisosissa, kun Tanskan kuningas julisti Flateyn viralliseksi kauppa-asemaksi vuonna 1777. Asukasluku kasvoi 1800-luvun lopulle saakka, ja saari oli lähes yliasutettu pieneen kokoonsa nähden. Tänä päivänä on enää kaksi maatilaa toiminnassa.

Iltapäivällä otamme kurssin kohti 100 km pitkää Snæfellsnesin niemeä, joka on dramaattinen näky jyrkkine rantakallioineen, kovettuneine laavavirtoineen, mustahiekkaisine rantoineen ja tulivuorenhuippuineen – kuin Islanti pienoiskoossa. Kierrämme niemennokan, ja nautimme näkymistä lähes 1 500 m korkealle, lumipeitteiselle Snæfellsjökullin tulivuorelle, josta Jules Verne kirjoitti teoksessaan Matka maan keskipisteeseen. Tulivuoresta ja sitä ympäröivästä alueesta tuli 2001 Snæfellsjökullin kansallispuisto.

Päivä 8
Risteily päättyy Reykjavíkiin - kotimatka Keflavíkista
Yön aikana kapteeni on ohjannut aluksen kohti Reykjavíkia, jonne saavumme aamulla. Aamiaisen jälkeen ajamme lentoasemalle, ja kotimatka alkaa.

Lisämaksulliset retket Islannissa

Superjeepillä Vatnajökullille

Tällä retkellä ajamme isoilla ja voimakkailla ns. superjeepeillä, joita voi pitää modernin Islannin työhevosina. Pääsemme ihan lähelle Islannin suurinta jäätikköä, Vatnajökullia. Reitti kulkee Höfnin kaupungin kautta. Pysähdymme Höfnissä lyhyesti, sitten jatkamme kohti Vatnajökullin lakijäätiköstä syntynyttä Hoffell-jäätikköä ja sen edustalla sijaitsevaa laguunia. Täällä on mahdollisuus kävellä pitkin moreeniharjuja ja katsella, kuinka jää mutkittelee alas valtavalta jäätiköltä. Paluumatkalla pysähdymme jälleen vetristämään jalkojamme Höfnissä, sitten palaamme alukselle.

Hinta: 295€/hlö

Retki Mývatniin

Voit lähteä n. viisi tuntia kestävälle retkelle luonnonkauniiseen Mývatniin, jossa pääsemme kokemaan mitä tarkoittaa Islannin geoterminen aktiivisuus. Tiedossa on erikoisia laavamaisemia, kuumia lähteitä ja pahanhajuisia rikkihöyryjä! Matkalla Mývatniin pysähdymme vaikuttavalla Godafossin vesiputouksella. Korkeutta putouksella on 12 m ja leveyttä 30 m. Godafoss onkin yksi Islannin kauneimmista vesiputouksista. Keskellä suojelualuetta sijaitsee Mývatnjärvi, jonka pinta-ala on 37 km2. Järveä ympäröivät laavakentät, vuoret ja tulivuoret. Järvessä on yli 50 pientä laavasaarta ja -luotoa, joista valtaosa on ns. pseudokraattereita, mikä tarkoittaa, että ne muistuttavat tulivuoren kraattereita, mutteivät kuitenkaan oikeasti ole. Järven keskimääräinen syvyys on vain 2,5 m, ja auringonpaiste ulottuu pohjaan saakka. Auringonvalo yhdistettynä siihen, että suurin osa vedestä tulee maanalaisista mineraalipitoisista lähteistä, takaa hyvät elinolosuhteet kaloille ja linnuille. Mývatnjärvi onkin oikea lintujen ystävän paratiisi!

Hinta: 80€/hlö

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 2.948€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksulliset hytit

Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.

  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, kategoria C: 248€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna ja rajoitettu näkymä, kat. B: 2248€/hlö
  • Jaettu kolmen hengen ulkohytti, ikkuna ja rajoitettu näkymä, kat. B: 748€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, iso ikkuna, kategoria A: 2648€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Premium Suite: 3348€/hlö 
Lisämaksu hytistä yhdelle
Hytti yhdelle, kategoria G: 848€
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki - Keflavik - Helsinki turistiluokassa
  • majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kat. D) Ocean Atlantic-tutkimusristeilijällä
  • täysihoito risteilyn ajan
  • kahvi ja tee risteilyn ajan
  • kuljetukset, retket ja luennot laivalla ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi, mukana suomalainen tiimin jäsen
  • verot ja viranomaismaksut
Matkan erikoisluonteen vuoksi ennakkomaksu tutkimusristeilylle on 800€/hlö.
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hytit
  • hytti yhdelle
  • lisämaksulliset retket
  • juomarahat tutkimusaluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille, noin 14 USD/päivä
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
     

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Pakkaaminen

Ota mukaan kamera ja kiikarit. Pakkaa mukaan lämmintä vaatetta, esim. tuulen pitävät takki ja housut, fleece-pusero, pipo ja käsineet. Hyvät jalkineet, esim. vaelluskengät. Ota mukaan reppu, johon voi pakata päiväretkillä tarvitsemasi tavarat.

Tietoa aluksesta

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Tutkimusmatkaristeily

Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle mannerta kuin on järkevää ja turvallista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.  Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa ja ohjelmaan voi tulla esim. säästä ja tuulista aiheutuvia muutoksia.

Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Kansainvälisessä tiimissä on mukana suomalainen jäsen.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Vastaavia matkoja

19ISCSC02AFI3107