Torontosta Vancouveriin - junalla läpi Kanadan

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Eurooppalaisten uudisraivaajien jäljissä itäisestä Kanadasta länsirannikolle.

Lähde mukaan Albatros Travelin matkalle Kanadan halki. Matkustamme läpi koko valtavan maan: itäisestä Torontosta länsirannikolle Vancouveriin. Matkan varrella näemme jäätiköitä, kuumia lähteitä, lumipeitteisiä vuorenhuippuja, metsiä, kuohuvia jokia, vihreitä niittyjä ja kirkasvetisiä järviä. Pääsemme näkemään Niagaran putoukset vesiltä käsin, käymme viinitilalla Okanaganin laaksossa ja koemme suurkaupungin tunnelmia Vancouverissa ja Torontossa, Kanadan vastineessa New Yorkille. 

Matkaamme pitkin vanhaa rautatietä ja saamme kokea saman jännityksen kuin ensimmäiset uudisraivaajat. Junassa on isot ikkunat, joista avautuu hienot näkymät suunnattomalle preerialle. Junassa meillä on täysihoito ja saamme nauttia kanadalaisen keittiön herkullisista antimista. Kalliovuorilla vaihdamme junan bussiin ja ajamme viiden kauniin kansallispuiston läpi, kunnes saavumme Tyynenmeren rannalle Vancouveriin.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Junamatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Kanadan dollari

Päiväohjelma 14 päivää
Päivä 1
Helsinki – Toronto.
Päivä 2
Toronto. CN Tower ja omaa aikaa.
Päivä 3
Toronto. Kaupunkikierros ja Niagaran putoukset.
Päivä 4–6
Junamatka läpi Kanadan.
Päivä 7
Saapuminen Kalliovuorille Jasperiin.
Päivä 8
Jasper – Banff
Päivä 9
Banffin kansallispuisto.
Päivä 10
Kalliovuoret – Kamloops.
Päivä 11
Okanaganin laakson läpi Vancouveriin.
Päivä 12
Vancouver. Kaupunkikierros ja omaa aikaa.
Päivä 13
Vancouver ja kotimatka.
Päivä 14
Saapuminen Helsinkiin.

VIA Rail

Matkapäivinä 4-7 (3 yötä) matkustamme kanadalaisen junayhtiön VIA Railin junalla. Jotta matkasta tuli mahdollisimman mukava kaikille matkustajille, suosittelemme että matkustajavaunuihin mukaan otettaviin matkatavaroihin pakattaisiin vain välttämättömät tavarat. Loput matkatavarat kuljetetaan matkatavaravaunussa, josta ne saa jälleen käyttöönsä perillä Jasperissä. Junaan otettavan matkalaukun enimmäismitat ja -paino: 66 x 46 x 23 cm/23 kg.

Nukkuminen junassa

Matkan hintaan sisältyy makuupaikka (”berth”). Illalla istuimet käännetään alasängyksi ja seinältä lasketaan alas yläsänky. Eteen vedetään peittävä verho. Aamulla sängyt käännetään jälleen istuimiksi. Käytävän molemmin puolin on vain kaksi istumapaikkaa. Kaikissa vaunuissa on yhteinen kylpyhuone ja wc. Lisämaksusta voi varata myös yksityishytin kahdelle tai useammalle. Näissä hyteissä on pesuallas ja oma wc.

Ateriat junassa

Junassa on täysihoito. Juomat kukin maksaa itse. Ravintolavaunu on tyyliltään rento, joten aterioille ei tarvitse pukeutua juhlavammin. Aamiaisella on tarjolla paahtoleipää, croissanteja yms. Lounaalla ja illallisella on tarjolla keittoa ja kukin voi valita 3–4 pääruoasta mieleisensä. Kaikilla aterioilla tarjoillaan kahvia ja teetä.

Puhelin ja internet

Useimmat matkustajat toivovat rauhallista junamatkaa. Siksi on suositeltavaa, ettei junassa häiritä muita matkustajia turhalla ja runsaalla matkapuhelinten, musiikkisoittimien tms. käytöllä. Käytä musiikkia kuunnellessasi kuulokkeita ja säädä puhelimen hälytysääni äänettömälle tai hiljaiselle äänenvoimakkuudelle.

Suurimmalla osalla reittiä matkapuhelimilla ei välttämättä ole kenttää. Winnipegin ja Edmontonin asemilla on langaton internetyhteys (Wi-Fi). Kysy lisää matkanjohtajalta.

Tupakointi junassa

Tupakointi on junassa kielletty. Tupakalla voi käydä junan ulkopuolella junan ollessa pysähdyksissä. Junan ulkopuolella saa tupakoida vain sille tarkoitetuissa paikoissa. Juna pysähtyy ainakin Capreolissa, Hornepaynessa, Sioux Lookoutissa, Winnipegissä, Saskatoonissa ja Edmontonissa.

Junasta voi ostaa alkoholijuomia. Myyntiä koskevat säännökset riippuvat siitä, missä provinssissa juna sillä hetkellä sattuu olemaan. Tämä koskee myös baarin aukioloaikoja. Alkoholijuomia, jotka on ostettu muualta kuin junasta, voi nauttia ainoastaan yksityisissä makuuhyteissä. Provinssien lait kieltävät itse ostetun alkoholin nauttimisen muualla junassa.

Lue lisää www.viarail.ca/en/trains/rockiesandpacific/toronto-vancouver-canadian

(Albatros Travel ei vastaa ulkopuolisen sivuston sisällöstä tai ylläpidosta).

Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Toronto.

Laskeudumme Toronton lentokentälle, josta on bussikuljetus hotelliin. Illan voit viettää oman halusi mukaan.

Päivä 2
Toronto. CN Tower ja omaa aikaa.

Alun perin intiaanien asuttama kylä on kasvanut kansainväliseksi metropoliksi, jota voi hyvin verrata New Yorkiin. Sekä Toronto että New York ovat kulttuurien sulatusuuneja, ja molempiin on asettunut maahanmuuttajia kaikkialta maailmasta. Tuloksena on sykkivä suurkaupunki, joka on viime aikoina saavuttanut mainetta myös kansainvälisenä taide- ja kulttuurinäyttämönä. Ihan sama seisooko maailman korkeimmalla näköalatasanteella CN Towerissa vai ihaileeko vesimassoja Niagaran putouksilla, yksi asia on varma: Toronto tarjoaa hengästyttäviä kokemuksia! Otamme ensimmäisen päivämme metropolissa rennosti ja jätämme vesiputouksen myöhemmäksi.

Aamiaisen jälkeen bussi noutaa meidät hotellilta ja vie Toronton maamerkille CN Towerille. Torni piti pitkään hallussa maailman korkeimman tornirakennelman titteliä, mutta sittemmin titteli siirtyi Burj Dubain pilvenpiirtäjälle. Menemme hissillä 330 metrin korkeudessa sijaitsevalle näköalatasanteelle, jolta on 360 asteen näkymä yli kaupungin. Tornista näkee mm. kaupungin jättimäisen baseballstadionin Sky Domen, joka on Toronto Bluejays -joukkueen kotikenttä. Vierailtuamme CN Towerissa matkanjohtaja vie meidät pienelle orientoivalle aamupäiväkierrokselle. Kuljemme kävellen ja julkista liikennettä käyttäen. Varaa kierrokselle noin 20 Kanadan dollaria matkalippuihin, sisäänpääsymaksuihin ja virvokkeisiin. Iltapäivä ja ilta on omaa aikaa. Heittäydy kulinaariseen seikkailuun ja nauti illallinen jossakin kaupungin monista eksoottisista ravintoloista. Etnistä monimuotoisuutta Torontossa riittää! Täällä on kokonaiset viisi Chinatownia, Little Italy, Little Portugal ja intialainen Gerrard India Bazaar, joten yhdessä kaupungissa voi helposti tehdä makumatkan maailman ympäri. Myös ostosmahdollisuudet ovat mainiot. Eaton Centre on monikerroksinen ostoskeskus, jossa toimii yli 320 liikettä ja 17 elokuvateatteria. Mikäli taide kiinnostaa, kannattaa käydä Art Gallery of Ontariossa, jossa on maailman suurin kokoelma brittiläisen kuvanveistäjän Henry Mooren teoksia. Urheilun ystävät haluavat ehkä käydä Hockey Hall of Famessa, jossa on mm. yksityiskohtainen kopio jääkiekkoseura Montreal Canadiensin pukuhuoneesta. Mahdollisuudet ovat monet!

Päivä 3
Toronto. Kaupunkikierros ja Niagaran putoukset.

Päivän alkajaisiksi lähdemme lyhyelle kaupunkikierrokselle, sitten otamme kurssin kohti etelää. Tänään pääsemme ihailemaan mahtavia Niagaran putouksia, jotka kuuluvat maailman kauneimpien ja suurimpien putousten joukkoon. Putousten kohdalla on kaksi Niagara-nimistä kaupunkia, joista toinen sijaitsee Yhdysvaltojen, toinen Kanadan puolella. Kolme valtavaa putousta sijaitsee Niagarajoessa, jota pitkin kulkee myös luonnollinen raja kanadalaisen Ontarion provinssin ja yhdysvaltalaisen New Yorkin osavaltion välillä. Vesiputoukset muodostuvat kahdesta osasta, joiden välissä sijaitsee Goat Islandin saari: Kanadan puoleinen Horseshoe Falls ja Yhdysvaltojen puolella sijaitseva American Falls. Näiden lisäksi on vielä pienempi Bridal Veil Falls. Putousten vesi tulee Suurista järvistä eli Ylä-, Michigan-, Huron-, Erie- ja Ontariojärvestä. Suuret järvet muodostavat yhdessä maailman suurimman makean veden keskittymän. Nykyään Yhdysvallat ja Kanada ottavat joen virtauksesta huomattavan paljon vesivoimaa, minkä vuoksi veden virtaus putouksilla on pienentynyt. Pääsemme ihailemaan putouksia myös vesiltä käsin: Hornblower Niagara Cruises vie meidät ihan lähelle hurjana kuohuvia vesimassoja (sadeviitta kuuluu lipun hintaan). Niagaran putouksilta ajamme takaisin Torontoon, jossa loppupäivä on omaa aikaa.

Päivä 4–6
Junamatka läpi Kanadan.

Tänään nousemme junaan, joka on kotimme seuraavat neljä päivää. Bussi noutaa meidät aikaisin aamulla hotellilta ja ajaa Toronton päärautatieasemalle, josta juna lähtee kohti länttä. Asukkaat alueella, jota tuolloin kutsuttiin Uudeksi Ranskaksi, kulkivat paikasta toiseen laivalla, rekikyydillä tai hevoskärryillä. Tiet olivat kuoppaisia ja kuraisia ja useimmiten varsin huonossa kunnossa. Talvisin joet jäätyivät ja oli vaikeampaa pysyä oikealla reitillä ilman niiden apua. 1800-luvulla alkoi rautatien rakentaminen, jonka myötä alueelle virtasi tuhansittain maahanmuuttajia etsimään onneaan valtavista erämaista. Uuden rautatien myötä Kanada sai aivan uudet mittasuhteet. Päivämatkan pituus venyi muutamasta kilometristä satoihin, ja kaupunkeja syntyi sinne tänne. Niissä asui pääasiassa eurooppalaisia, jotka halusivat tutkia uutta maailmaa. Hevoset korvattiin vetureilla, ja yhtäkkiä kaikki oli mahdollista.

Kanadan historia tuli käännekohtaansa, kun ensimmäinen virallinen juna matkasi Saint-Jean-sur-Richelieustä Montrealin läheltä Winnipegistä 75 km päässä sijaitsevaan Portage La Prairiehin vuonna 1836. Se oli alkusysäys Kanadan talouden räjähdysmäiselle kasvulle. Junat kuljettivat ihmisiä ja tavaroita kaikkialle. Asemien ympärille kasvoi kaupunkeja, ja kaupunkeihin rakennettiin tehtaita. Kanada sykki energiaa! Vuonna 1871 British Columbian provinssi lupasi liittyä osaksi Kanadan liittovaltiota yhdellä ehdolla: maahan oli seuraavien 10 vuoden aikana saatava läpi koko manteren kulkeva rautatie. Rautatie yhdistäisi itäisen ja läntisen Kanadan toisiinsa. Vuonna 1886 ensimmäinen juna kulki läpi koko Kanadan Dalhousie Stationista Montrealista Port Moodyyn, joka sijaitsi 20 kilometrin päässä Granvillestä, josta myöhemmin tuli Vancouver. Seuraavana vuonna rakennettiin Vancouverin ensimmäinen rautatieasema. Pian kaupungista tuli Kanadan merkittävin satamakaupunki. Kun Englanti ja Ranska julistivat sodan Saksaa vastaan 3.9.1939, Kanada seurasi esimerkkiä vain viikkoa myöhemmin – yli kaksi vuotta ennen USA:n liittymistä toiseen maailmansotaan. Kuten ensimmäisessä maailmansodassa, nytkin Halifaxin Pier 21 toimi Eurooppaan lähetettävien sotilaiden väliasemana. Sinne saapui myös tuhansia siirtolaisia sekä sodan aikana että sen jälkeen. Halifaxissa he nousivat juniin, jotka kuljettivat heidät edelleen kaikkialle Kanadaan.

Matkustamme Sleeper Plus -luokassa. Lue lisää junasta: https://www.viarail.ca/en/explore-our-destinations/trains/rockies-and-pacific/toronto-vancouver-canadian/classes-and-services#sleeper-plus

 

Päivä 7
Saapuminen Kalliovuorille Jasperiin.

Aikaisin aamulla ajamme Albertan provinssin pääkaupungin Edmontonin läpi matkalla Kalliovuorille. Pitkän junamatkan jälkeen olemme vihdoin perillä Jasperin kansallispuistossa. Seikkailumme yhdellä maailman kauneimmista vuoristoalueista alkaa! Saavuttuamme Jasperiin vaihdamme kulkuneuvoa ja nousemme bussiin. Kierroksen aikana näemme Pyramide- ja Patriciajärvet sekä Malignen kanjonin. Malignen kanjoni on Jasperin syvin rotko sekä osa Pohjois-Amerikan laajinta maanalaista vesistöä. Bussikierroksen jälkeen majoitumme hotelliin Jasperissä.

Päivä 8
Jasper – Banff

Matkustamme etelään pitkin kuvauksellista Icefields Parkwaytä, joka on yksi Kanadan tunnetuimpia vuoristoreittejä. Nimensä se on saanut Kalliovuorten valtavista jäätikköalueista. Matkan varrella käymme katsomassa mahtavaa Athabasca-vesiputousta. Pysähdymme matkalla ihailemaan maisemia ja pääsemme ajelulle erityisvalmisteisella jäätikköajoneuvolla mahtavalla Athabascan jäätiköllä (ei sisälly matkan hintaan). Jatkamme matkaa kohti Banffiä ja Kalliovuorten ehkä kauneinta paikkaa, Lake Louisea. Järvi kimaltelee smaragdinvihreänä ja sitä ympäröivät tiheät metsät, lumipeitteiset vuoret ja Victorian jäätikkö. Saavumme vasta illansuussa Banffiin, jossa yövymme.

Päivä 9
Banffin kansallispuisto.

Tänään ajamme Banffin kansallispuistoon Banffin kaupungista, jossa asuu vain n. 7 800 pysyvää asukasta. Banffin ympäristön ja sen pohjoispuolisen alueen luontoa monet maailmanmatkaajat pitävät hengästyttävän kauniina. Seutu on kuin mosaiikki, jossa jäätiköt, kuumat lähteet, lumipeitteiset vuoret, metsät, joet, vesiputoukset, vihreät niityt ja kirkasvetiset järvet vaihtelevat. Lyhyesti sanottuna katselemme tänään hyvin vaihtelevia maisemia, joista ei voi saada tarpeekseen. Tutustumme tietysti myös Banffin kaupunkiin ja sen hienoon rautatiehotelliin. Sään salliessa teemme vielä retken Sulphur Mountain -vuoren huipulle. Retki tehdään pienellä gondolihissillä, josta on henkeäsalpaavat näkymät yli Banffin.

Päivä 10
Kalliovuoret – Kamloops.

Tänään ajamme tunnetun vedenjakajan Continental Dividen yli. Reittimme kulkee Kicking Horse Passin kautta matkallamme Yohon kansallispuistoon. ”Yoho” on cree-intiaanien nimitys syvälle kunnioitukselle. Nimi on helppo hyväksyä, kun katselee upeaa puistoa. Näemme mm. upean Emerald Laken (suom. Smaragdijärvi), jonka väri on nimensä mukainen. Jatkamme matkaa läpi Glacierin ja Mount Revelstoken kansallispuistojen. Tiedossa on tunneleita, jäätiköitä, lumipeitteisiä vuorenhuippuja ja serpentiinimutkia. Mikäli meillä on onnea, saatamme nähdä karhuja, jotka pyörivät vasta nousseissa voikukissa nyt vihreillä laskettelurinteillä (keväisin). Syksyisin saatamme nähdä karhuja syömässä marjoja. Yövymme Kamloopsissa.

Päivä 11
Okanaganin laakson läpi Vancouveriin.

Upea matkamme läpi Kanadan Kalliovuorten päättyy tänään. Ajamme pitkin Trans-Canadian Highwaytä, joka on yksi maailman kauneimmista moottoriteistä. Päivän reitti vie meidät läpi Okanaganin laakson, joka on Kanadan tunnetuimpia viinialueita. Alueen viinit kilpailevat rinta rinnan kalifornialaisten viinien kanssa. Alueella on isoja järviä, joita viinitarhat ja vuoret ympäröivät – maisemat saavat useimmat huokailemaan ihastuksesta. Pysähdymme tutustumaan yhteen alueen monista viinitiloista ja pääsemme myös maistamaan tilan tuotteita. Illalla saavumme Vancouveriin Kanadan Tyynenmeren puoleiselle rannikolle. Majoitumme hotelliin.

Päivä 12
Vancouver. Kaupunkikierros ja omaa aikaa.

Vancouverin keskusta sijaitsee pienellä niemellä, jota ympäröivät Burrad Inlet, English Bay ja False Bay. Taustanaan sillä on lumihuippuiset vuoret.  Vancouverissa vettä on kaikkialla, ja sen satama onkin Pohjois-Amerikan rannikon vilkkain. Vancouverissa järjestettiin talviolympialaiset vuonna 2010. Kaupungin upea puisto, Stanley Park, on nimetty kanadalaisen kenraalikuvernööri Lord Stanleyn mukaan. Puiston pinta-ala on yli 1 000 hehtaaria ja se on suurempi kuin New Yorkin Keskuspuisto. Kaupungin vanha osa on nimeltään Gastown. Siellä on vanhoja viktoriaanisia rakennuksia ja moderneja (ja edullisia) kauppoja. Aamiaisen jälkeen lähdemme kaupunkikierrokselle, jonka teemme jalan. Iltapäivä on varattu omatoimisille kaupunkiin tutustumiselle. Käy esimerkiksi Stanley Parkissa ja palkitussa Vancouver Aquariumissa, jossa on näytteillä yli 8 000 Tyynenmeren eliötä. Toinen kiinnostava kohde on antropologinen museo, jossa on ainutlaatuinen kokoelma Kanadan koillisrannikon kansojen taidetta. Myös matkanjohtaja auttaa mielellään iltapäiväohjelman suunnittelussa.

Päivä 13
Vancouver ja kotimatka.

Aamupäivä on omaa aikaa. Vasta iltapäivällä bussi vie meidät lentokentälle.

Päivä 14
Saapuminen Helsinkiin.

Jäätikköretki Ice Explorerilla

Ice Explorer on erikoisrakenteinen jäätikköajoneuvo, joka ajaa Columbian jäätikölle. Jääkenttä on paikka paikoin yhtä paksu kuin Eiffel-torni on korkea.

Hinta: 64€/henkilö

Risteily Maligne-järvellä

Maligne-järvi on Jasperin kansallispuiston suurin jäätikköjärvi ja on yksi Kanadan Kalliovuorten kauneimmista paikoista, järveltä on näkymät lumihuippuiselle vuorelle.

Hinta:  64€/hlö

(Retkeä ei voida toteuttaa huhti- ja toukokuussa, koska järvi on vielä jäässä.)

Hintatiedot

Yksityishytti junassa

Junasta on mahdollista varata yksityishytti yhdelle, kahdelle tai useammalle matkustajalle. Näissä hyteissä on pesuallas ja oma wc.

Yksityishytti yhdelle: https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-one
Yksityishytti kahdelle: https://www.viarail.ca/en/resources/cabin-two

  • Hinta alkaen 1198 €/henkilö

Junassa kaksi matkustajaa istuu vierekkäin. Yötä varten istuimet käännetään alasängyksi ja seinältä lasketaan yläsänky paikalleen. Jos haluat alasänkypaikan (lower berth), se on mahdollista varata saatavuuden mukaan.
https://www.viarail.ca/en/resources/couchette-en.

  • Hinta alkaen 1198 €/henkilö

Yksityistä hyttiä ja alasänkyä (lower berth) tulee tiedustella erikseen. Valitettavasti emme voi taata, että junassa on vapaita hyttejä tai alasänkypaikkoja.
 

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Toronto/Vancouver – Helsinki (välilaskut) turistiluokassa
  • Majoitus 9 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • Majoitus 3 yötä istumapaikka/makuuvaunussa junassa
  • Aamiaiset
  • Täysihoito junassa (ei sisällä juomia)
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
  • ETA-sähköinen matkustuslupa (n. 7 CAD/hlö)
  • Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, noin 50-75CAD/hlö (suositus)
  • ESTA-matkustuslupa (hinta noin 21 USD) tai viisumi USA:han, mikäli matkalla välilasku USA:ssa menossa tai paluussa. Katso tarkemmat tiedot ja hakuohjeet " Passi, viisumi ja maahantulosäännöt USA:han"-osiosta täältä: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/usa/maahantulo

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Tietoa matkasta

Yöpymiset

Toronto 3 yötä, junassa 3, Jasper 1, Banff 2, Kamloops 1 ja Vancouver 2.

Ei sovi liikuntarajoitteisille

Tällä matkalla on edellytyksenä, että osallistuja on normaalissa fyysisessä kunnossa ja kykenee liikkumaan itsenäisesti ilman apua, sillä vierailemme kansallispuistoissa, joissa maasto on mäkistä. Lisäksi liikumme paljon busseilla ja junalla, joista laskeudutaan pois ja joihin noustaan kyytiin useita kertoja päivässä. Matka ei näistä syistä sovellu henkilöille, joille liikkuminen on haasteellista tai jotka tarvitsevat rollaattoria tai pyörätuolia.

Matkatavarat

Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. 

Pakkaa mukaan

Kanadassa voi vuodenajasta riippumatta olla viileää, joten mukaan kannattaa pakata lämmintä vaatetta vuoristoa varten. Ota mukaan myös hyvät kengät, joilla on mukava kävellä.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20  henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

ETA -sähköinen matkustuslupa

Suomalaiset tarvitsevat ennakkoon verkosta haettavan matkustusluvan, Electronic Travel Authorization (ETA), matkustaessaan Kanadaan.

ETA-matkustuslupa haetaan netissä ja se on elektronisesti linkitetty passiisi. Lupa on voimassa viisi vuotta tai kunnes passi menee vanhaksi. Lupa maksaa 7 CAD, eli noin 5 €. Tulosta lupa ja ota se mukaan matkalle.

Lisää tietoa ja hakulomake:  http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp

Sivut ovat englanninkieliset. Netissä on tarjolla palveluja, jotka ilmoittavat hakevansa luvan puolestasi. Nämä välitystoimistot voivat ottaa huomattavankin välityspalkkion. Suosittelemme käyttämään Kanadan viranomaisten virallista sivustoa (linkki edellä).

Passin tulee olla voimassa 6 kuukautta matkalta paluun jälkeen.

Lue lisää Kanadasta

Lue lisää Kanadasta: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/pohjois-amerikka/kanada

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta, juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia.

Tietoa junamatkasta

Matkatavarat junassa

Junassa on tilaa vain rajallisesti. Jotta matkanteko olisi niin mukavaa kuin mahdollista, makuuvaunuihin saa ottaa vain yhden käsimatkatavaran ja yhden matkalaukun, jonka koko saa olla enintään 66 x 46 x 23 cm. Loput matkatavarat viedään matkan alussa matkatavaravaunuun, josta ne saa noutaa perillä Jasperissä. Junamatkan aikana ei ole pääsyä matkatavaravaunuun. Matkatavaroiden enimmäispaino on 23 kg.

Jotta matkanteko olisi niin miellyttävää kuin mahdollista, suosittelemme, että makuuvaunuun otetaan vain kevyt urheilu-/matkakassi, jossa on vain junamatkalla tarvittavat tavarat.

Nukkuminen junassa

Junassa kaksi matkustajaa istuu vierekkäin. Makuupaikan (”berth”) yöksi varanneille istuimet käännetään alasängyksi ja seinältä lasketaan alas yläsänky. Sängyissä voi verhon suojassa nukkua kunnon yöunet. Aamulla sängyt käännetään jälleen kahdeksi leveäksi istuimeksi. Käytävän molemmin puolin on vain kaksi istumapaikkaa, ja kaikissa vaunuissa on yhteinen kylpyhuone ja wc. Junasta on mahdollista varata myös yksityishytti yhdelle, kahdelle tai useammalle henkilölle. Näissä hyteissä on pesuallas ja oma wc.

Ateriointi junassa

Junassa on täysihoito. Juomat kukin maksaa itse.
Ravintolavaunu on tyyliltään rento, joten aterioille ei tarvitse erikseen pukeutua.

Ruoka on kansainvälistä. Aamiaisella voi yleensä valita neljästä erilaisesta ruokalajista, lounaalla ja illallisella on tarjolla keittoa ja kukin voi valita 3–4 pääruoasta mieleisensä. Kaikilla aterioilla tarjoillaan kahvia ja teetä.

Aamiainen tarjoillaan klo 7–10. Lounaalla ja illallisella on yleensä kolme kattausta. Matkanjohtaja pyrkii lähtöselvityksessä saamaan ryhmän samaan kattaukseen ensimmäisenä iltana, mutta tätä ei tietenkään voida taata.

Junassa on koko matkan maksutta tarjolla kahvia, teetä tai vettä sekä hedelmiä ja pientä purtavaa.

Tupakointi junassa

Tupakointi on junassa kielletty. Tupakalla voi käydä junan ulkopuolella junan ollessa pysähdyksissä. Junan ulkopuolella saa tupakoida vain sille tarkoitetuissa paikoissa. Juna pysähtyy ainakin Capreolissa, Hornepaynessa, Sioux Lookoutissa, Winnipegissä, Saskatoonissa ja Edmontonissa. Huomaathan, että pysähdykset ovat yleensä suhteellisen lyhyitä. Junan henkilökunta ilmoittaa yksittäisten pysäysten pituuden juuri ennen asemalle saapumista.

Alkoholi junassa

Junasta voi ostaa alkoholijuomia. Myyntiä koskevat säännökset riippuvat siitä, missä provinssissa juna sillä hetkellä sattuu olemaan. Tämä koskee myös baarin aukioloaikoja. Alkoholijuomia, jotka on ostettu muualta kuin junasta, voi nauttia vain yksityisissä makuuhyteissä. Provinssien lait kieltävät itse ostetun alkoholin nauttimisen muualla junassa.

Puhelin ja internet

Useimmat matkustajat toivovat rauhallista junamatkaa. Siksi on suositeltavaa, ettei junassa häiritä muita matkustajia turhalla ja runsaalla matkapuhelinten, musiikkisoittimien tms. käytöllä. Käytä musiikkia kuunnellessasi kuulokkeita ja aseta puhelimen hälytysääni äänettömälle tai hyvin hiljaiselle.

Huom. suurella osalla reittiä matkapuhelimilla ei välttämättä ole kenttää.

Isommilla asemilla reitin varrella asemarakennuksessa on käytössä langaton internet. Junassa ei ole internetyhteyttä.

Huomaathan, että matkapuhelimen käyttö voi Kanadassa olla kallista lisämaksujen vuoksi. Voit ottaa ulkomailla matkapuhelimestasi ja/tai tablettitietokoneestasi data roamingin pois päältä.

Sähkö

Hyteissä (ei makuupakoilla/berth) on 120 V/60 Hz:n pistorasia esim. laturille. Pistotulppa on samanlainen kuin Kanadassa yleensä. Muista pakata mukaan adapteri!

Aikavyöhykkeet

Junamatkan aikana kelloa siirretään kahdesti yksi tunti taaksepäin. Tästä ilmoitetaan junassa.

Aamiainen

.

Pohjois-amerikkalainen aamiaiskulttuuri poikkeaa pohjoismaalaisesta. Aamiainen on suurimmassa osassa keskitason hotelleja Kanadassa ja USA:ssa ns. ”mannermainen aamiainen” (continental breakfast). Aamiainen sisältää tavallisesti kahvia/teetä, mehua, paahtoleipää, marmeladia ja voita. Käytössä on monin paikoin edelleen kertakäyttöisiä aterimia ja lautasia. Monet ottavat aamiaista mukaansa, ”to go”-tyyliin.

Käsi sydämellä

Informaatio

USA:ssa ja Kanadassa käyttämämme bussit ovat hieman erilaisia, kuin mihin olemme Euroopassa tottuneet. Bussien malli ja rakenne on erilainen, ja voi vaikuttaa meille vanhanaikaiselta. Kaikki bussit, joita käytämme ovat kuitenkin toimivia, hyväksyttyjä ja tarkastettuja. Niissä on yleensä ainoastaan yksi sisäänkäynti, joka on bussin etuosassa. Istuinten selkänojissa ei tavallisesti ole verkkoa tai muuta säilytystilaa. Ota mukaan pieni reppu tai kassi, jossa voit kuljettaa ja säilyttää esim. vesipulloa.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Odotettu matka täytti lupaukset. Matka oli sopivan pituinen ja kaksi viikkoa meni nopeasti lopulta, koska meillä oli hyvä ryhmä koossa. Matkanjohtaja oli loistava ja hän oli osa ryhmää. Junassa matkustaminen on eksoottinen kokemus, mutta en välttämättä tekisi sitä uudestaan. Länsirannikon vuoret salpasivat hengen. Bonuksena oli vielä pitkät matkan ajan suomea osava bussikuski.
Date published: 2022-10-23
Rated 3 out of 5 by from Kahtiajakoiset jälkitunnelmat pilottireissusta Matkakohde Kanada ja Kalliovuoret olivat mahtavia. Alkumatkalla pidimme Torontosta ja Niagaran retkipäivästä. Emme kuitenkaan viihtyneet junaosuudella ja hotellit olivat Jasperia lukuunottamatta huonoja; meluisia (katumelu, ilmastointi), tunkkaisia, homeisia, tai muuten hyvin nukkavieruja. Huoneet olivat pettymys ja oman arviomme mukaan Pohjois-Amerikkalaisiksi poikkeuksellisen huonoja. Olisimme mielellämme maksaneet enemmän kunnon majoituksesta. Matka kokonaisuutena oli aika kallis, joten pieni hapan maku jäi. Juna oli vanha ja kulunut, mutta ei vielä vintagea. Olosuhteet junassa olivat hyvää metsäleiritasoa. Ilme muistutti VR:n vanhoja sinisiä makuuvaunuja. Miesten vessan istuin oli paikattu epoksiliimalla ja epäsiisti. Junan ruoka oli hyvää, mutta luvatut kahvi- ja välipalatarjoilut vaatimattomia. Junassa nukkuminen oli osaltamme huonoa, ja patjoissa oli kosteusvaurion tuoksua. Alkumatkan henkilökunta oli fantastista, mutta vaihtui puolivälissä örkkeihin. Viimeisenä aamuna junassa olimme pahoillamme kun emme saaneet pyynnöstä huolimatta minkäänlaista varhaisaamiaista, kyseessä oli ainoastaan junayhtiön haluttomuus. Makuupaikoilla ei ollut sähköä käytettävissä, siitä oli harmia pienlaitteiden ja uniapneakoneiden käytölle. Sähköllä varustettujen hyttipaikkojen lisähinta (300€/yö/hlö) oli kohtuuton. Maisemat junaosuudella olivat enimmäkseen melko tavallisia, yhtä hyvin olisi voinut matkustaa Tampereelta Joensuuhun. Olisin kaivannut aikatauluun tai kilometreihin liitettyä listausta mielenkiintoisista kohteista, nyt ne saattoivat mennä huomaamatta ohi. Junaosuudesta on todettava, että tulipa tehtyä ja siitä selvittiin. Oma arvio on, että kolme päivää ja paljon rahaa olisi siis voinut käyttää paremmin johonkin muuhun. Jasperista alkoi kokonaisuuden pelastanut bussiosuus. Meillä oli ystävällinen bussikuski, joka osasi suomen kieltä (!) ja oli muutenkin loistava palvelualan tosiammattilainen. Tunsi paikat ja osasi valita mainiot pysähdyspaikat, jonka lisäksi hänen auton käsittelytaitonsa oli ihailtavaa. Olimme hyvissä käsissä. Maisemat olivat silmiäsärkevän kauniita. Paikat oli valittu huolella, mutta pysähdykset olivat kiireisiä. Välillä tuntui, että yritimme pysyä kuvitteellisessa kireässä aikataulussa. "Kahdenkymmenen minuutin kahvi-, vessa- ja kuvaustauko, lähdetään vartin päästä." Hyvää oli, että saimme ostaa tauoilla makumme mukaista syötävää, ja että isoissa kaupungeissa oli omaa aikaa haahuilulle. Ryhmän tunnelma oli hyvä. Asiantunteva ja taitava oppaamme Jaana, sekä kuskimme Bruce pitivät sitä kivalla otteella yllä. Opas hoiti hienosti myös opastuksen kotimatkan katkenneiden lentojen paikkaamiseksi, ja teki valtavasti meille näkymätöntä työtä asioiden sujuvuuden eteen. KLM:n välilaskulliset lennot Amsterdamin kautta säästivät kenties vähän kustannuksia, mutta katkennut paluuyhteys ja matkan raskaus saavat miettimään hyötyä. Kokonaisuuteen suhtaudumme joiltain osin kriittisesti, junan ja hotellien huono taso ja joiltain osin kireät tauot vähentävät antamiamme tähtiä. Kyseessä oli pilottimatka, jota kannattaa kehittää. Junaosuuden vaihtaisimme omalta osaltamme lisäpäiviin Kalliovuorilla.
Date published: 2022-10-22
Rated 5 out of 5 by from Kanadan Kalliovuoret nähty! Hieno reissu Kanadan läpi! Parhaiten mieleen jäi Kalliovuorten maisemat; vuorten huiput, jäätiköt ja turkoosit järvet. Junamatka jännitti etukäteen, mutta yllätti positiivisesti. Ruoka erinomaista ja palvelu pelasi, vaikka junassa oltiin. Nukkuminenkin onnistui junavaunun hytkyessä. Matkanjohtaja Jaana osasi tehtävänsä huumorintajuisella, jämäkällä ja palvelualttiilla asenteellaan ja bussikuskin kanssa johdatti meitä kärsivällisesti eteenpäin. Ilmapiiri matkalla leppoisa, kiitos Jaana, Bruce ja matkatoverit! Päivämatkat olivat välillä pitkiä, mutta onneksi hienoa maisemaa riitti. Välillä oli hieman pitempääkin taukoa kuljeskella ja lounastaa. Pidin myös pienten Jasperin ja Banffin kaupunkien tunnelmasta Toronton jälkeen. Vancouverissa olisi voinut viettää pidemmänkin ajan, nähtävää olisi riittänyt. Hieno reissu, sää suosi. Ruskaakin nähtiin ja lintuparvia, joten Suomen menetetyt syksyn ruska- ja lintumatkat tuli koettua samalla!
Date published: 2022-10-17
Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen matkakokonaisuus. Hyvä ajankohta:syksy. Junamatkallakin hienoa ruskaluontoa katsottavissa. Iloinen yllätys kuinka maukkaat ruoat junassa. Toisaalta jos on tosi herkkäuninen niin junan melko villi liike voi olla hankalaa,äänekästäkin.
Date published: 2022-10-11
Rated 4 out of 5 by from Vähän vielä viilaamista Palasimme eilen matkalta. Meillä oli taivaalliset säät, mielen kiintoinen ohjelma ja juna-ateriat junapoäivien kohokohtia. Kaavakkeiden täyttö etukäteen oli jonkin verran haasteellista eikä ilman englannin kielen taitoa tai google-kääntäjän apua onnistu.
Date published: 2022-10-11
Rated 5 out of 5 by from Matka täynnä elämyksiä Pitkäaikaisen unelman täyttyminen. Upeat vaihtuvat maisemat, henkeäsalpaavan kaunis luonto mahtavine vuorineen ja turkoosin värisine järvineen.
Date published: 2022-10-11
Rated 4 out of 5 by from Kanadan läpi junalla ja bussilla Kaksi viikkoa matkalla. Hyvä mutta rankka matka. Junamatkan osuus voisi olla lyhyempi esimerkiksi vain kaksi yötä junassa ja loppumatka bussilla. Opas ja kuljettaja ansaitsevat kaiken kiitoksen siitä, että kokonaisuutena matkasta jäi hyvä mieli!
Date published: 2022-10-10
Rated 5 out of 5 by from Monipuolinen ja innostava reissu Paljon vettä virtasi Niagarassa, suurkaupungit Toronto ja Vancouver valtavia, mutta ihmisläheisiä, junamatka Toronto -Jasper eksoottinen, kuin 60-luvulla. Yhdet parhaista muistoista ja kokemuksista tulivat Kalliovuorilta. Huikeat maisemat, puhdas ilma, jäätiköt, turkoosit järvet ja henkeäsalpaavat vuoret!
Date published: 2022-10-10
  • y_2024, m_4, d_23, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_8
  • loc_fi_FI, sid_CARTR01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja