Suuri Grönlannin-seikkailu

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Tutkimusmatkan reitti vie Länsi-Grönlannista Itä-Grönlantiin Scoresbynsalmeen.

ALBATROS EXPEDITIONS

Maapallolla on harvoja karumpia, upeampia ja koskemattomampia paikkoja kuin Tasiilaqin ja Ittoqqortoormiitin (Scoresbysund) välinen rannikkokaistale. Ja harva alus on sopivampi tämän laatuiseen matkaan kuin Ocean Atlantic. Noustuamme alukseen Kangerlussuaqissa matkaamme kohti etelää pitkin Länsi-Grönlannin rannikkoa. Matkan varrella käymme Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa ja kryoliitin pääkaupungissa Ivittuutissa. Kuljettuamme Prinssi Christianin salmen läpi saavumme itärannikolle, josta otamme suunnan kohti pohjoista. Siellä odottavat Tasiilaq ja Scoresbynsalmen alue. 

Matka-ajankohtamme on syyskuu, jolloin on vähiten ahtojäätä ja mahdollisuudet alueen kokemiseen ovat parhaat. Lisäksi on tilaisuus nähdä revontulia, sillä yöt ovat jälleen pimeitä. Ohitamme Blossevillen rannikolla vaikuttavia vuoria, joiden huippuja peittää jo ensilumi – tämä on etappi, joka on tähän saakka ollut lähes saavuttamaton. Sää- ja jääolosuhteet määräävät usein reitin. Minne ikinä saavummekin, jokainen maihinnousu on ainutlaatuinen elämys. Matkattuamme alas itärannikkoa saavumme Ittoqqortoormiitin inuiittiyhdyskuntaan. Sitten suuntaamme maailman pisimpään vuonoon.

Lähes kahden viikon mittaisen tutkimusristeilyn päätteeksi saavumme Reykjavíkiin, josta lennämme takaisin Suomeen.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Albatros Aktiivi, Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta DKK/ISK

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki – Grönlanti - risteily alkaa Kangerlussuaqista - Napapiirin ylitys matkalla etelään
Päivä 2 Merellä matkalla kohti Nuukia - Grönlannin länsirannikko
Päivä 3 Grönlannin pääkaupunki Nuuk
Päivä 4 Arsukin vuono, Grønnedalin entinen laivastotukikohta ja Ivittuut
Päivä 5 Prinssi Christianin salmi, väylä Länsi-Grönlannista Itä-Grönlantiin
Päivä 6 Skjoldungen/Saqqisikuik
Päivä 7 Tasiilaq, maihinnousu Zodiac-kumiveneillä, Kulusuk
Päivä 8 Itä-Grönlannin dramaattinen rannikko, Kangerlussuaq ja Nansenin vuono
Päivä 9 Merellä matkalla kohti Ittoqqortoormiitia (Scoresbysund), eläimiä ja mahdollisuus nähdä revontulet
Päivä 10 Yksi Grönlannin syrjäisimmistä inuiittiyhteisöistä Ittoqqortoormiitissa (Scoresbysund)
Päivä 11 Kangertittivaq (Scoresbynsalmi) – maailman pisin vuono
Päivä 12 Merellä matkalla kohti Islantia
Päivä 13 Reykjavík ja kotimatka

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen ja Arktiksen vesille ja vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Aluksella on täyshoito ja ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. (Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc). Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

 

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
4.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki – Grönlanti - risteily alkaa Kangerlussuaqista - Napapiirin ylitys matkalla etelään

Lähdemme Helsingistä Kööpenhaminaan. Sieltä matka jatkuu Air Greenlandin koneella. Vajaan viiden tunnin kuluttua laskeudumme Kangerlussuaqiin, jossa kello on viisi tuntia vähemmän kuin Suomessa. Kangerlussuaq on Grönlannin suurin kansainvälinen siviililentokenttä. Sieltä lähtee lentoja edelleen Länsi- ja Pohjois-Grönlantiin. Pysyviä asukkaita paikkakunnalla on n. 400–500. Täällä on Albatros Arctic Circlen pääkonttori, hotelli ja matkamuistomyymälä vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.

Lentokentän perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana. Vuosina 1941–42 perustettiin 170 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon pohjukkaan iso lentotukikohta nimeltä Bluie West Eight. Tukikohta oli strategisesti tärkeä sekä toisen maailmansodan että kylmän sodan aikana. Teknologian kehityksen myötä tukikohta menetti sotilaallisen merkityksensä, ja 1992 amerikkalaiset poistuivat alueelta ja jättivät tilat Grönlannille.

Saavuttuamme perille ohjelmassa on retki paikkaan, jota kutsumme Porojäätiköksi. Se on kuin jääseinä ja kohoaa paikoin jopa 60 m korkeuteen. Nimi johtuu siitä, että täällä nähdään usein laumastaan eroon joutuneita poroja. Jopa ilman poroja paikka on huikea: kuvattavaa riittää ja luonnon kauneudesta on helppo nauttia.

Retki alueen hienoimmalle jäätikölle tehdään nelivetoisella tundrabussilla, joka on kuin luotu maastoajoon ja sorateille. Matkan varrella pidämme silmät auki eläinten varalta. Täällä se tarkoittaa lähinnä poroja ja myskihärkiä.

Retken jälkeen syömme myöhäisen lounaan ravintola Roklubbenissa. Sitten ajamme satamaan, joka sijaitsee n. 12 km lentokentältä länteen. Siirrymme muutaman sadan metrin päässä vuonossa odottavalle Atlantic Ocean -alukselle pienissä ryhmissä Zodiac-kumiveneillä. 

Alukseen noustuamme meidät ohjataan hytteihimme. Seuraavaksi ohjelmassa on pakollinen turvaohjeiden läpikäynti. Samalla kun nautimme illallista ravintolassa, alus lähtee liikkeelle ja matkaa läpi noin 160 km pitkän vuonon. Kangerlussuaq sijaitsee lähellä napapiiriä, jonka ylitämme matkalla vuonon läpi.

Päivä 2
Merellä matkalla kohti Nuukia - Grönlannin länsirannikko

Alus on siirtynyt yön aikana etelämmäksi, ja olemme jättäneet Kangerlussuaqin vuonon taakse. Käytämme päivän merellä Grönlannin länsirannikon maisemista nauttimiseen. Toivottavasti näemme valaita tai muita merinisäkkäitä matkallamme Nuukiin. Ensimmäisenä päivänä useimmat tutustuvat alukseen. Lisäksi tutkimusmatkatiimimme huolehtii aktiviteeteista ja esitelmistä, joten tylsää tuskin on!

Ohitamme kaupungin nimeltä Maniitsoq/Sokeritoppa. ”Maniitsoq” merkitsee kirjaimellisesti epätasaista, ja alue kuuluukin Länsi-Grönlannin hankalakulkuisimpiin ja mäkisimpiin.

Päivä 3
Grönlannin pääkaupunki Nuuk

Yksi maailman pienimmistä pääkaupungeista on Grönlannin mittapuun mukaan suurkaupunki: täällä asuu kokonaiset 18 000 ihmistä, mikä on lähes kolmannes koko maan väestöstä. Kuten Sisimiutissa, myös Nuukin alueella eli erilaisia inuiittikulttuureja 2 500 eKr. lähtien. Noin vuodesta 1000 vuoteen 1400 Grönlantiin saapui norjalaisia, jotka Erik Punaisen johdolla asettuivat Etelä-Grönlantiin ja Nuukin seudulle. Samaan aikaan saapui nk. Thulen kulttuurin edustajia, jotka olivat nykyisten grönlantilaisten inuiittiesi-isiä. Nämä esieskimot olivat huomattavasti paremmin varusteltuja selviämään karussa arktisessa luonnossa kuin norjalaiset, jotka hävisivät Grönlannista kokonaan 1400-luvulla. Pian sen jälkeen alkoi eurooppalaisia näyttäytyä jälleen Grönlannin rannikolla. Hollantilaisia, baskilaisia ja skotlantilaisia valaanpyytäjiä tuli maahan jo 1500-luvulla.

Vuonna 1721 norjalainen lähetyssaarnaaja Hans Egede saapui Grönlantiin ja perusti ensimmäisen ympärivuotisen siirtokunnan ja kauppa-aseman lähelle Nuukia. Tosiasiassa Egede tuli Grönlantiin käännyttämään katolisia norjalaisia luterilaisiksi, mutta huomasi nopeasti, että norjalaiset olivat mystisesti kadonneet. Mysteeriä ei ole vieläkään lopullisesti ratkaistu.

Nuukista tuli Grönlannin koulutuksen keskus vuonna 1847, kun opettajaseminaari aloitti toimintansa kaupungissa. Vuonna 1908, kun kauppa ja hallinto erotettiin virallisesti, Nuukiin asettui Etelä-Grönlannin neuvosto, joka jatkoi toimintaansa vielä toisen maailmansodan jälkeen. Nuukista tuli näin koko maan hallinnollinen, taloudellinen ja poliittinen keskus. Vuonna 1979 Nuukiin sijoitettiin Grönlannin parlamentti, ja kaupungista tuli koko maan pääkaupunki. Grönlannin kaunis kansallismuseo sijaitsee entisen sataman alueella. Tavanomaisen inuiittiesineistön lisäksi museossa on esillä Qilaqitsoqista Uummannaqin lähistöltä löytyneitä kuuluisia muumioita.

Päivä 4
Arsukin vuono, Grønnedalin entinen laivastotukikohta ja Ivittuut

Aamupäivän aikana saavumme Arsukin vuonoon, jonka taustalla seisoo 1 418 m korkea tunturi Kuunnaat. Arsuk oli vielä muutama vuosi sitten yksi Grönlannin rikkaimmista taajamista. Täällä asui useita laivakapteeneja ja merimiehiä, jotka saivat säännöllistä tuloa vuokraamalla venettään turskanpyyntiretkille. Sitten Davisinsalmen lämpötila putosi asteen, ja kalat siirtyivät etelämmäksi.

Hieman pidemmällä vuonossa sijaitsee Ivittuut, maailman kryoliittipääkaupunki. Paikalliset inuiitit olivat tarkkailleet ja hyödyntäneet erikoista kiveä. Kun siitä irrotetut palaset upotti veteen, ne katosivat näkyvistä. Tästä syystä kivi sopi kalansyötiksi. Ensimmäinen alueella käynyt geologi nimesi kiven kryoliitiksi eli jääkiveksi (kryo = jää, jäädytys). Esiintymä sai suuremman merkityksen, kun huomattiin, että kryoliittia tarvittiin alumiinintuotannossa Amerikassa ja Euroopassa. Louhinta alkoi toden teolla 1800-luvun lopulla. Malmia rahdattiin laivoilla Kööpenhaminan Østerbrohon, jossa kryoliittia jalostettiin edelleen. Koska yhtä suuria kryoliittiesiintymiä ei löytynyt muualta maailmasta, Ivittuutista tuli tärkeä tulonlähde ja strategisesti merkittävä kohde. Toisen maailmansodan aikana, kun Tanska ei pystynyt enää ylläpitämään meriyhteyttä Grönlantiin, kryoliittia myytiin Amerikkaan. Siitä tuli tärkeä tekijä Grönlannin kehityksessä itsenäiseksi valtioksi ja irtautumisessa Tanskasta – ja yksi syy sille, miksi amerikkalaiset perustivat sotilastukikohtia Etelä-Grönlantiin.

Meidän on tarkoitus nousta maihin entisen laivastotukikohdan luona Grønnedalissa. Sen perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana ja se tunnettiin nimellä Bluie West Seven.

Päivä 5
Prinssi Christianin salmi, väylä Länsi-Grönlannista Itä-Grönlantiin

Reittisuunnitelmasta on tietoisesti jätetty pois Kap Farvel, Grönlannin eteläisin piste. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö paljailla kallioisilla rannoilla, joiden koordinaatit ovat 59° 47’ pohjoista leveyttä, olisi legendaarinen maine. Kuitenkin vaihtoehtoinen sisämaareitti on huomattavasti näyttävämpi, ja siellä merenkäynti ja tuuli ovat vähäisempiä kuin avomerellä. Suuntaamme tästä syystä Prinssi Christianin salmeen, 60 km pitkään vuonoon, joka kulkee Davisinsalmesta ja vihreästä Länsi-Grönlannista Itä-Grönlannin jäätikköisille vuonoille.
Salmea ympäröivät jyrkät tunturinrinteet. Monet seikkailumieliset melojat ovat olleet vaikeuksissa, sillä maihinnousupaikkoja on hyvin rajallisesti. Entinen sääasema, Prins Christianssund, joka oli vielä pari vuotta sitten kokeneiden meteorologien miehittämä, on mielenkiintoinen paikka reitin itäpäässä. Matkaamme salmen läpi varhain aamulla. Aamuvirkut pääsevät seuraamaan jännittävää matkantekoa. Vaikka olosuhteet olisivat parhaat mahdolliset, 2–3 isoa jäävuorta voi estää pääsyn salmen läpi. Komentosillalla seurataan päivittäin jääolosuhteita ja satelliittikuvia, joiden perusteella kapteeni tekee päätöksensä.

Aamupäivän aikana olemme päässeet salmen läpi. Jatkamme matkaa pohjoiseen pitkin Itä-Grönlannin rannikkoa. Näemme, kuinka mannerjäätikkö ulottuu ihan rannikolle saakka ja muodostaa yhtenäisen seinämän, jollaisia näkee Antarktiksella.

Päivä 6
Skjoldungen/Saqqisikuik

Skjoldungenia voi oikeutetusti kutsua yhdeksi Itä-Grönlannin kauneimmista alueista. Saaren sijainti on 63 astetta pohjoista leveyttä, ja se on kuin ansassa kapeiden, jyrkkäseinäisten vuonojen keskellä. Vuonoissa vallitsee leuto ilmasto. Fridtjof Nansen saapui tänne loppukesällä 1888 etsiessään maihinnousupaikkaa ensimmäiselle Grönlannin ylitykselleen. Nansen kirjoitti: ”Skjoldungen on saari, jonka villi kauneus ei häviä millekään aikaisemmin näkemällemme. Jäätiköt syöksyvät mereen joka suunnassa.”

Skjoldungen oli lisäksi saaren lounaispuolella sijaitsevan, nyt jo hylätyn, taajaman nimi. Vuoteen 1965 täällä asui jopa 100 ihmistä, ja yksittäisiä taloja on yhä pystyssä. Jatkamme matkaa Dronning Marie Daliin alueen koilliskulmassa tarkastellaksemme lähemmin sen mielenkiintoista kasvillisuutta.

Skjoldungenin ja Ilertakajik-vuonon jälkeen vuoristomaisemat loppuvat. Näemme monin paikoin, kuinka mannerjäätikkö ulottuu pitkiä matkoja ihan mereen saakka ja muodostaa yhtenäisiä jääseinämiä, jollaisia näkee Antarktiksella.

Illan ja yön aikana ohitamme seuraavat paikat:

Bernstorffin vuono: Grönlannin kaakkoisrannikon aktiivisin jäätikkö. Pysyttelemme siitä turvallisen etäisyyden päässä.

Køgen lahti: jäävuoria ja ainutlaatuisia maisemia, jotka muistuttavat jälleen Antarktista. Køgen lahden pohjoispuolella sijaitsevat saaret Ole Rømers ø ja Dannebrog ø. Täältä Nansen aloitti vuonna 1888 Grönlannin ylityksensä. Ennen kuin oli kulunut kuukauttakaan, Nansen ja hänen retkikuntansa oli siirtynyt jään mukana 475 km kohti etelää ja sitten taistellut tiensä takaisin pohjoiseen rannikkoa pitkin.

Køgen lahden jälkeen saavumme alueelle, joka on osin mäkisempää, osin asuttua. Isortoqin taajama on eteläisin Ammassalikin kunnassa. Sijainti jään täyttämän Sermilik-vuonon eteläpuolella aiheuttaa sen, että Isortoqin n. 100 asukasta elää melkoisen eristyksissä.

Päivä 7
Tasiilaq, maihinnousu Zodiac-kumiveneillä, Kulusuk

Varhain aamulla teemme yhä matkaa pitkin kaunista rannikkokaistaletta, jota leimaavat korkeat tunturit ja kiehtovat jäätiköt. Kierrämme Ammassalik-saaren ja suuntaamme Kong Oskars Havniin, jonka taustalla kohoaa Polhem-tunturi. Edessämme avautuu Itä-Grönlannin suurin kaupunki ja alueen pääkaupunki, Tasiilaq. Asukkaita Tasiilaqissa on 1 800 ja se on luonnollinen keskus kunnalle, jonka asukasluku kohoaa lähikylineen noin 3 000:een. Vaikka Tasiilaq on eristyksissä laivaliikenteeltä valtaosan vuodesta, siellä on hyvät opiskelumahdollisuudet ja toimiva terveydenhuolto.

Vietämme aamupäivän Tasiilaqissa, joka antaa hyvän käsityksen modernista grönlantilaisesta pikkukaupungista.

Tarjolla on lisämaksullinen mahdollisuus lähteä helikopterilennolle Johan Petersens Fjordin jäätikölle. Lennolla näet Itä-Grönlannin majesteettiset vuoret ja valtavan vuonon, jossa on jäävuoria ja ahtojäätä. Helikopteri laskeutuu lähelle kaunista jäätikköä ja kuljettaa sitten matkustajat takaisin.

Kulusukin taajama sijaitsee Kulusuk-saaren eteläkärjessä. Koska Kulusuk sijaitsee lähellä lentokenttää, josta on lähes päivittäin lentoja Islantiin, on se yksi Grönlannin suosituimmista kohteista. Kulusukissa elämä kulkee totuttuun tapaan: hylkeiden, jääkarhujen ja lintujen pyynti on yhä olennainen osa elämää kuten myös luusta veistettyjen tupilak-veistosten tekeminen ja käsityöt yleensä. Kulusukin lentokentän, joka sijaitsee 40 min kävelymatkan päässä taajamasta, perustivat amerikkalaiset 1958. Se oli yksi Bluie West -nimellä tunnetuista sotilastukikohdista. Siellä toimi mm. tutka-asema.

Yön aikana ylitämme jälleen napapiirin, tällä kertaa etelästä pohjoiseen.

Päivä 8
Itä-Grönlannin dramaattinen rannikko, Kangerlussuaq ja Nansenin vuono

Ammassalikin alueelta Scoresbynsalmen vuonoon ulottuva rannikko antaa meille esimakua vaikuttavista maisemista, joita on odotettavissa parin seuraavan päivän aikana. 2 000–3 000 metriä korkeat vuoret kohoavat merenpinnasta, jolla on usein Jäämereltä ajelehtinutta ajojäätä. Rannikko pysyi saavuttamattomana, vaikka sekä inuiitit että eurooppalaiset valaanpyytäjät yrittivät asettua alueelle. Vasta vuonna 1899 pieni karskien tanskalaisten ryhmä (joukossa nuori Einar Mikkelsen), jota johti kapteeni Amdrup, onnistui kartoittamaan reilun 900 km mittaisen vaarallisen rannikkokaistaleen Tasiilaqista Ittoqqortoormiitiin. Tehtävä suoritettiin soutuveneellä!

Toivomme, että pääsemme nousemaan maihin Kangerlussuaqissa (Itä-Grönlannissa sijaitsevassa), jossa on hylätty asuinpaikka, tai jossakin muussa sopivassa paikassa.

Matkareitin Itä-Grönlannin rannikolla määräävät pitkälti sää-, tuuli-, jää- ja virtausolosuhteet. Grönlannin ympärillä on viime vuosina ollut paljon vähemmän jäätä kuin aikaisemmin, ja Koillis-Grönlannissa meri on ollut auki lähes koko syyskuun aina Danmarkshavniin saakka. Tällaiset olosuhteet ovat mahdollistaneet täysin ainutlaatuisia tutkimusristeilyjä, mutta olemme kokeneet myös sen, kuinka myrsky tai vain jatkuva tuuli on lyhyessä ajassa työntänyt jäätä kasaan ja muodostanut rannikolle läpipääsemättömiä esteitä. Nämä ovat ehdot – mutta myös osa viehätystä – jotka sisältyvät tutkimusmatkoihin, myös tähän matkaan.

Päivä 9
Merellä matkalla kohti Ittoqqortoormiitia (Scoresbysund), eläimiä ja mahdollisuus nähdä revontulet

Tänään teemme matkaa pitkin Grönlannin itärannikkoa. Tarjolla on inspiroivia ja opettavaisia esitelmiä, joita kokeneet tutkimusmatkaoppaamme pitävät arktisesta eläinmaailmasta ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Voit myös mennä ulos kannelle ja tähyillä eläimiä omin silmin: valaita, myskihärkiä ja jäniksiä. Ei ole täysin mahdotonta, että vuonoissa näkee myös jääkarhuja.

Yöllä saatamme nähdä revontulia. Käytettävissä on maailman suurin valkokangas: pohjoisen pallonpuoliskon tähtitaivas, jolla tanssivat revontulet voivat olla pääroolissa. Koska pimeän laskeuduttua voi olla viileää, kannattaa pukeutua lämpimästi ja kääntää katseensa ylös taivaalle. Päivällä tutkimusmatkatiimi kertoo lisää revontulista ja ilmiöön liittyvistä paikallisista myyteistä.

Päivä 10
Yksi Grönlannin syrjäisimmistä inuiittiyhteisöistä Ittoqqortoormiitissa (Scoresbysund)

Suunnitelmissamme on saapua perille Ittoqqortoormiitin (tanskaksi Scoresbysund) inuiittiyhteisöön aamulla. Ittoqqortoormiit sijaitsee Scoresbysalmen vuonoston suun pohjoispuolella. Siirtokunnan peruskivi laskettiin vuonna 1924. Ittoqqortoormiit on ainoa oikea taajama Pohjois-Grönlannissa ja monien Pohjois- ja Itä-Grönlannin kansallispuistoon suuntautuvien tutkimusmatkojen lähtöpiste. Nykyään taajamassa asuu noin 400 ihmistä, jotka kaikki ovat alkuperäisten siirtokuntalaisten jälkeläisiä. Monien talojen ulkopuolella riippuu hylkeen, myskihärän ja jääkarhun taljoja kuivumassa. Joka puolella rekikoirat odottavat, että jää vahvistuu riittävästi syksyn ensimmäisiä metsästysreissuja varten. Taljojen ja lihan myynnillä – myytäväksi edelleen Grönlannin länsirannikolla – on tärkeä merkitys paikallistaloudelle. Ittoqqortoormiit on yksi niistä Grönlannin taajamista, jotka ovat valtaosin eristyksissä muusta maailmasta, eikä ole ollenkaan varmaa, että laivat pääsevät satamaan joka vuosi. Tämä lyö luonnollisesti leimansa yhteisöön. Albatros Travel on muodostanut hyvän yhteyden paikallisiin, jotka tästä syystä esittelevät taajamaansa asiakkaillemme, mutta pyydämme silti kunnioittamaan asukkaiden yksityiselämää ja välttämään menemistä kenenkään kotiin ilman kutsua. Kylässä on pieni postitoimisto, josta voi lähettää kortin koto-Suomeen.

Käytyämme Ittoqqortoormiitissa alus suuntaa vuonoon, jossa pääsemme toivottavasti nousemaan maihin illalla tai seuraavana päivänä. Tutkimusmatkatiimi kertoo tarkemmin reitistä ja mahdollisuuksista aluksella.

Päivä 11
Kangertittivaq (Scoresbynsalmi) – maailman pisin vuono

Riippuen tuuli-, jää- ja sääolosuhteista järjestämme maissakäynnin ja katselemme näitä uskomattoman kauniita maisemia lähempää. Pitkän vuonon luonto kuuluu Grönlannin kauneimpiin ja dramaattisimpiin. Safiirinsiniset jäävuoret keinuvat vedessä jyrkkärinteisten vuorten edustalla ja rantakalliot muodostavat kuin maalauksen, jollaisia on harvoin nähty.

Scoresbysalmi muodostuu todellisuudessa pienempien vuonojen verkostosta ja isosta päävuonosta. Päävuonon pituus on reilut 110 km, kun taas päävuonoon yhteydessä olevalla pisimmällä haaralla on pituutta n. 348 km, mikä tekee siitä maailman pisimmän (toiseksi pisin vuono Sognefjord on 205 km pitkä). Koko Scoresbynsalmen vuonosto on pinta-alaltaan reilut 38 000 km2.

Iltapäivällä jätämme hyvästit Grönlannille samalla, kun 2 000–3 000 m korkeat Blossevillen rannikon vuoret häipyvät horisonttiin. Vietämme koko päivän ylittäen Tanskansalmea, jossa on tähän aikaan vuodesta hyvät mahdollisuudet nähdä muuttomatkalla olevia valasparvia ja merilintuja, erityisesti isoilla matalikoilla Islannin luoteiskulman tienoilla. Ensimmäisiä merimaileja leimaavat isot jäävuoret, joita merivirrat tuovat pohjoisilta jäätiköiltä. Täällä on nähty sini- ja sillivalaita sekä alueelle tyypillisiä ryhävalaita, jotka tunnistaa helposti merirokoista iholla sekä pitkistä kylkievistä.

Vaihtoehtoisesti vietämme vuorokauden hiljaiset tunnit sulatellen matkan monia elämyksiä ja nauttien aluksen hyvästä ruoasta.

Päivä 12
Merellä matkalla kohti Islantia

Viimeisenä risteilypäivänä voit jälleen osallistua tutkimusmatkatiimin järjestämiin aktiviteetteihin. Esitelmä, elokuva tai ehkä jokin peli – siinä tyypillisiä vaihtoehtoja meripäiviksi.

Navigoimme yli Tanskansalmen määränpäänämme Islanti ja Reykjavík.

Päivä 13
Reykjavík ja kotimatka

Yön aikana kapteeni on ohjannut aluksen kohti Reykjavíkia, jonne saavumme aamulla. Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja suuntaamme lentokentälle. On aika palata kotiin.

Lisämaksullinen retki

Lähde mukaan helikopterilennolle Johan Petersens Fjordin jäätikölle. Tällä n. 40 minuuttia kestävällä lennolla näet Itä-Grönlannin majesteettiset vuoret ja valtavan vuonon, jossa on jäävuoria ja ahtojäätä. Helikopteri laskeutuu lähelle kaunista jäätikköä ja pysähdymme n. 15 minuutin ajaksi kunnes helikopteri kuljettaa meidät takaisin. 

Hinta: 498€/hlö

Rajoitettu määrä paikkoja. Retki riippuu tuuli- ja sääolosuhteista ja mikäli retki joudutaan perumaan, palautamme retkimaksun. 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle

Kategoria G: 1 298€/hlö
Kategoria D: 1 998€/hlö

Lisämaksulliset jaetut kahden hengen hytit

Kategoria C: 358€/hlö
Kategoria B: 2 648€/hlö
Kategoria A: 3 198€/hlö
Premium Suite: 3 998€/hlö

Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Kööpenhamina – Kangerlussuaq/Keflavik – Helsinki turistiluokassa
  • majoitus (12 yötä) jaetussa kahden hengen ulkohytissä (pyöreä ikkuna, kat. D) M/S Ocean Atlantic-aluksella
  • täysihoito risteilyn ajan (ei sis. ruokajuomia)
  • kahvi ja tee koko päivän ajan sekä tuoremehu aamiaisella, risteilyn ajan
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu hytistä yhdelle
  • lisämaksulliset hyttikategoriat
  • ruokajuomat ja muut juomat aluksella
  • lisämaksulliset retket
  • juomarahat risteilyaluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille (suositus n. 14 USD/hlö/päivä)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Hytit

Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A

Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Standard Cabin - Kategoria G
Vuode yhdelle ja kylpyhyone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4). 

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Tutkimusmatkaristeily

Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.  Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.

Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.

Kenelle matka sopii?

Tällä risteilyllä osallistujien tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti ja ilman apua, myös epätasaisessa maastossa. Alle 18-vuotiaiden tulee matkustaa ja majoittua 18 vuotta täyttäneen henkilön kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Valitettavasti risteilyalus ei sovellu liikuntarajoitteiselle, joka ei pysty liikkumaan ilman apua. Kyse on ensisijaisesti turvallisuudesta, sillä varustamo vaatii, että kaikkien tulee pystyä siirtymään veneestä toiseen ilman miehistön tai muiden matkustajien apua.

Turvallisuussyistä alukselle ei saa tuoda kävelytukia tai rollaattoreita. Käytävillä tulee päästä liikkumaan esteettömästi.

Erityisehdot koskien matkustajan terveydentilaa

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitsemme passitietoja lentoyhtiötä varten. Voitte rekisteröidä passitietonne linkissä www.albatros-travel.fi/passi, lähetämme teille myös linkin sähköpostilla erikseen. Täytä sähköisen lomakkeen tiedot mahdollisimman pian. 

Mikäli käytössänne ei ole internetyhteyttä, voitte lähettää kopion postitse Albatros Travel/Team Finland, Tøndergade 16, DK -1752 København, Danmark.

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Ota mukaan myös kiikarit.

Tuuli- ja sääolosuhteet

Sää-, tuuli- ja virtausolosuhteet voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan ja reittiin.

Matkustaminen Grönlannissa

Mitä erityistä on risteilymatkassa arktisille alueille?

Risteily arktisilla alueilla poikkeaa tavanomaisesta lomamatkasta tai risteilystä, sillä matkan kulkua ei voi lyödä lukkoon yksityiskohtaisesti. Monet asiat ovat ennustamattomissa, ja siksi reittikuvausta ja matkaohjelmaa on luettava ihannetilanteen kuvauksena. Tuuli- ja jääolosuhteet sekä virtaukset voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan. Matkailu Koillis-Grönlannissa on erittäin vähäistä. Suunnitellulla reitillä ei ole matkailupalveluita, ja vain harvat laivat liikkuvat samoilla vesillä. Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa.

Pääosa maihinnousuista tapahtuu Zodiac-tyyppisillä kumiveneillä. Laiva ajaa niin lähelle jäätiköitä, lintuvuoria ja nähtävyyksiä kuin mahdollista. Sitten nousemme veneisiin päästäksemme maihin tai ajamme lähemmäs katsomaan valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuja. Riippuu risteilystä, kuinka kauan aikaa maissa vietetään. Vaikuttavia tekijöitä ovat sää sekä aikataulu ja etäisyydet. Eteen voi tulla päiviä, joina ei päästä maihin lainkaan. Niitä voi seurata päiviä, joiden aikana käymme maissa useita kertoja.

Tärkeitä ohjeita koskien maihinnousua ja retkiä

Maissa liikkuessa on tärkeää osoittaa kunnioitusta alueen ainutlaatuista luontoa kohtaan. Älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi, älä ota mukaan muuta kuin muistot. Pysyttele lähellä omaa ryhmää. Tämä on erityisen tärkeää arktisilla alueilla, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään ennen kuulumatonta. Jääkarhu on ihmisen kannalta vaarallisin petoeläin. Kesäisin hylkeiden pyynti on hankalaa, ja tästä syystä jääkarhut saattavat olla erittäin nälkäisiä. Jääkarhu voi vaania kukkulan tai metsästysmajan takana tai pienessä notkelmassa. On tärkeää noudattaa matkanjohtajan ja tutkimustiimin ohjeita.

Yleiset turvallisuusohjeet

1. Ilmoita matkanjohtajalle, mikäli haluat kulkea maissa itseksesi.
2. Älä mene sisään taloon/rakennukseen, ellei sinua ole sinne kutsuttu.
3. Älä mene yksi asumattomille alueille, pidä ryhmä näkyvissä ja muista, että sää voi muuttua yhtäkkiä ja näkyvyys heikentyä.
4. Pidä (turva)etäisyyttä eläimiin ja lintuihin (vähintään viisi metriä).
5. Pidä kelloa silmällä ja muista, milloin alus jatkaa matkaa. Huolehdi, että kellosi näyttää samaa aikaa kuin aluksen kello.
6. Merkitse aina aluksen infotauluun, kun poistut alukselta ja kun palaat takaisin.

Pukeutuminen

Laivamatkalla Grönlannissa tarvitaan monenlaisia vaatteita. Noustessamme maihin Keski-Grönlannissa meitä odottaa noin 5–7 asteen lämpötila. Merellä puolestaan tarvitaan lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita, päähinettä ja käsineitä. Pakkaa mukaan vaatteita, joita on helppo pukea kerroksittain, esimerkiksi pitkähihainen villa-aluspaita alimmaiseksi, college- tai fleecepaita välikerrokseksi ja veden- ja tuulenpitävä kuoritakki uloimmaksi. Alaosaan tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle veden- ja tuulenpitävät housut. Tukevat, mukavat ja liukumattomat vaelluskengät ovat hyvät laivassa ja erinomaiset käveleskelyyn kaupungeissa. Tällä matkalla laiva on ainoastaan Albatros Travelin käytössä. Emme tästä syystä noudata mitään erityistä pukeutumiskoodia laivalla. Käytännölliset matkavaatteet riittävät hyvin, myös juhlallisempina iltoina.

Suojautuminen hyttysiltä ja muilta hyönteisiltä

Suosittelemme pakkamaan mukaan hyttyskarkotetta, sillä hyttyskausi osuu Grönlannissa kesä-heinäkuuhun, polttiaiset tulevat elokuussa. Hyttysiä ja polttiaisia ei yleensä ole kaupungeissa, mutta varautuminen kannattaa. Mikäli käyt vaelluksilla luonnossa, suosittelemme ottamaan mukaan hyttysverkolla varustetun hatun.

Aurinkovoide

Vaikka matkustammekin kaukana pohjoisessa, auringonsäteissä on silti voimaa päivin öin. Arktisista olosuhteista ja kuivasta ilmasta johtuen auringonsäteet ovat jopa voimakkaampia kuin Suomessa. Suosittelemme, että pakkaat mukaan aurinkovoiteen, jonka suojakerroin on korkea.

Lääkkeet merisairautta varten

Voimme joutua isoon aallokkoon, vaikka reittimme kulkeekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Lääkelaastarit (Scopoderm tai vastaava) toimivat useimmissa tapauksissa. Tablettimuotoiset lääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Huomaathan, että lääkkeet voivat tehdä uneliaaksi.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja

21GLCSC10AFI1309