Tutkimusmatkan reitti vie Länsi-Grönlannista Itä-Grönlantiin Scoresbynsalmeen.
ALBATROS EXPEDITIONSMaapallolla on harvoja karumpia, upeampia ja koskemattomampia paikkoja kuin Tasiilaqin ja Ittoqqortoormiitin (Scoresbysund) välinen rannikkokaistale. Ja harva alus on sopivampi tämän laatuiseen matkaan kuin Ocean Atlantic. Noustuamme alukseen Kangerlussuaqissa matkaamme kohti etelää pitkin Länsi-Grönlannin rannikkoa. Matkan varrella käymme Grönlannin pääkaupungissa Nuukissa ja kryoliitin pääkaupungissa Ivittuutissa. Kuljettuamme Prinssi Christianin salmen läpi saavumme itärannikolle, josta otamme suunnan kohti pohjoista. Siellä odottavat Tasiilaq ja Scoresbynsalmen alue.
Matka-ajankohtamme on syyskuu, jolloin on vähiten ahtojäätä ja mahdollisuudet alueen kokemiseen ovat parhaat. Lisäksi on tilaisuus nähdä revontulia, sillä yöt ovat jälleen pimeitä. Ohitamme Blossevillen rannikolla vaikuttavia vuoria, joiden huippuja peittää jo ensilumi – tämä on etappi, joka on tähän saakka ollut lähes saavuttamaton. Sää- ja jääolosuhteet määräävät usein reitin. Minne ikinä saavummekin, jokainen maihinnousu on ainutlaatuinen elämys. Matkattuamme alas itärannikkoa saavumme Ittoqqortoormiitin inuiittiyhdyskuntaan. Sitten suuntaamme maailman pisimpään vuonoon.
Lähes kahden viikon mittaisen tutkimusristeilyn päätteeksi saavumme Reykjavíkiin, josta lennämme takaisin Suomeen.
-
Tyyppi Albatros Aktiivi, Tutkimusmatkaristeily
-
Matkanjohtaja Kansainvälinen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta DKK/ISK
- Päivä 1
- Lento Helsinki – Grönlanti - risteily alkaa Kangerlussuaqista - Napapiirin ylitys matkalla etelään
- Päivä 2
- Merellä matkalla kohti Nuukia - Grönlannin länsirannikko
- Päivä 3
- Grönlannin pääkaupunki Nuuk
- Päivä 4
- Arsukin vuono, Grønnedalin entinen laivastotukikohta ja Ivittuut
- Päivä 5
- Prinssi Christianin salmi, väylä Länsi-Grönlannista Itä-Grönlantiin
- Päivä 6
- Skjoldungen/Saqqisikuik
- Päivä 7
- Tasiilaq, maihinnousu Zodiac-kumiveneillä, Kulusuk
- Päivä 8
- Itä-Grönlannin dramaattinen rannikko, Kangerlussuaq ja Nansenin vuono
- Päivä 9
- Merellä matkalla kohti Ittoqqortoormiitia (Scoresbysund), eläimiä ja mahdollisuus nähdä revontulet
- Päivä 10
- Yksi Grönlannin syrjäisimmistä inuiittiyhteisöistä Ittoqqortoormiitissa (Scoresbysund)
- Päivä 11
- Kangertittivaq (Scoresbynsalmi) – maailman pisin vuono
- Päivä 12
- Merellä matkalla kohti Islantia
- Päivä 13
- Reykjavík ja kotimatka
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lähdemme Helsingistä Kööpenhaminaan. Sieltä matka jatkuu Air Greenlandin koneella. Vajaan viiden tunnin kuluttua laskeudumme Kangerlussuaqiin, jossa kello on viisi tuntia vähemmän kuin Suomessa. Kangerlussuaq on Grönlannin suurin kansainvälinen siviililentokenttä. Sieltä lähtee lentoja edelleen Länsi- ja Pohjois-Grönlantiin. Pysyviä asukkaita paikkakunnalla on n. 400–500. Täällä on Albatros Arctic Circlen pääkonttori, hotelli ja matkamuistomyymälä vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.
Lentokentän perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana. Vuosina 1941–42 perustettiin 170 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon pohjukkaan iso lentotukikohta nimeltä Bluie West Eight. Tukikohta oli strategisesti tärkeä sekä toisen maailmansodan että kylmän sodan aikana. Teknologian kehityksen myötä tukikohta menetti sotilaallisen merkityksensä, ja 1992 amerikkalaiset poistuivat alueelta ja jättivät tilat Grönlannille.
Saavuttuamme perille ohjelmassa on retki paikkaan, jota kutsumme Porojäätiköksi. Se on kuin jääseinä ja kohoaa paikoin jopa 60 m korkeuteen. Nimi johtuu siitä, että täällä nähdään usein laumastaan eroon joutuneita poroja. Jopa ilman poroja paikka on huikea: kuvattavaa riittää ja luonnon kauneudesta on helppo nauttia.
Retki alueen hienoimmalle jäätikölle tehdään nelivetoisella tundrabussilla, joka on kuin luotu maastoajoon ja sorateille. Matkan varrella pidämme silmät auki eläinten varalta. Täällä se tarkoittaa lähinnä poroja ja myskihärkiä.
Retken jälkeen syömme myöhäisen lounaan ravintola Roklubbenissa. Sitten ajamme satamaan, joka sijaitsee n. 12 km lentokentältä länteen. Siirrymme muutaman sadan metrin päässä vuonossa odottavalle Atlantic Ocean -alukselle pienissä ryhmissä Zodiac-kumiveneillä.
Alukseen noustuamme meidät ohjataan hytteihimme. Seuraavaksi ohjelmassa on pakollinen turvaohjeiden läpikäynti. Samalla kun nautimme illallista ravintolassa, alus lähtee liikkeelle ja matkaa läpi noin 160 km pitkän vuonon. Kangerlussuaq sijaitsee lähellä napapiiriä, jonka ylitämme matkalla vuonon läpi.
Alus on siirtynyt yön aikana etelämmäksi, ja olemme jättäneet Kangerlussuaqin vuonon taakse. Käytämme päivän merellä Grönlannin länsirannikon maisemista nauttimiseen. Toivottavasti näemme valaita tai muita merinisäkkäitä matkallamme Nuukiin. Ensimmäisenä päivänä useimmat tutustuvat alukseen. Lisäksi tutkimusmatkatiimimme huolehtii aktiviteeteista ja esitelmistä, joten tylsää tuskin on!
Ohitamme kaupungin nimeltä Maniitsoq/Sokeritoppa. ”Maniitsoq” merkitsee kirjaimellisesti epätasaista, ja alue kuuluukin Länsi-Grönlannin hankalakulkuisimpiin ja mäkisimpiin.
Yksi maailman pienimmistä pääkaupungeista on Grönlannin mittapuun mukaan suurkaupunki: täällä asuu kokonaiset 18 000 ihmistä, mikä on lähes kolmannes koko maan väestöstä. Kuten Sisimiutissa, myös Nuukin alueella eli erilaisia inuiittikulttuureja 2 500 eKr. lähtien. Noin vuodesta 1000 vuoteen 1400 Grönlantiin saapui norjalaisia, jotka Erik Punaisen johdolla asettuivat Etelä-Grönlantiin ja Nuukin seudulle. Samaan aikaan saapui nk. Thulen kulttuurin edustajia, jotka olivat nykyisten grönlantilaisten inuiittiesi-isiä. Nämä esieskimot olivat huomattavasti paremmin varusteltuja selviämään karussa arktisessa luonnossa kuin norjalaiset, jotka hävisivät Grönlannista kokonaan 1400-luvulla. Pian sen jälkeen alkoi eurooppalaisia näyttäytyä jälleen Grönlannin rannikolla. Hollantilaisia, baskilaisia ja skotlantilaisia valaanpyytäjiä tuli maahan jo 1500-luvulla.
Vuonna 1721 norjalainen lähetyssaarnaaja Hans Egede saapui Grönlantiin ja perusti ensimmäisen ympärivuotisen siirtokunnan ja kauppa-aseman lähelle Nuukia. Tosiasiassa Egede tuli Grönlantiin käännyttämään katolisia norjalaisia luterilaisiksi, mutta huomasi nopeasti, että norjalaiset olivat mystisesti kadonneet. Mysteeriä ei ole vieläkään lopullisesti ratkaistu.
Nuukista tuli Grönlannin koulutuksen keskus vuonna 1847, kun opettajaseminaari aloitti toimintansa kaupungissa. Vuonna 1908, kun kauppa ja hallinto erotettiin virallisesti, Nuukiin asettui Etelä-Grönlannin neuvosto, joka jatkoi toimintaansa vielä toisen maailmansodan jälkeen. Nuukista tuli näin koko maan hallinnollinen, taloudellinen ja poliittinen keskus. Vuonna 1979 Nuukiin sijoitettiin Grönlannin parlamentti, ja kaupungista tuli koko maan pääkaupunki. Grönlannin kaunis kansallismuseo sijaitsee entisen sataman alueella. Tavanomaisen inuiittiesineistön lisäksi museossa on esillä Qilaqitsoqista Uummannaqin lähistöltä löytyneitä kuuluisia muumioita.
Aamupäivän aikana saavumme Arsukin vuonoon, jonka taustalla seisoo 1 418 m korkea tunturi Kuunnaat. Arsuk oli vielä muutama vuosi sitten yksi Grönlannin rikkaimmista taajamista. Täällä asui useita laivakapteeneja ja merimiehiä, jotka saivat säännöllistä tuloa vuokraamalla venettään turskanpyyntiretkille. Sitten Davisinsalmen lämpötila putosi asteen, ja kalat siirtyivät etelämmäksi.
Hieman pidemmällä vuonossa sijaitsee Ivittuut, maailman kryoliittipääkaupunki. Paikalliset inuiitit olivat tarkkailleet ja hyödyntäneet erikoista kiveä. Kun siitä irrotetut palaset upotti veteen, ne katosivat näkyvistä. Tästä syystä kivi sopi kalansyötiksi. Ensimmäinen alueella käynyt geologi nimesi kiven kryoliitiksi eli jääkiveksi (kryo = jää, jäädytys). Esiintymä sai suuremman merkityksen, kun huomattiin, että kryoliittia tarvittiin alumiinintuotannossa Amerikassa ja Euroopassa. Louhinta alkoi toden teolla 1800-luvun lopulla. Malmia rahdattiin laivoilla Kööpenhaminan Østerbrohon, jossa kryoliittia jalostettiin edelleen. Koska yhtä suuria kryoliittiesiintymiä ei löytynyt muualta maailmasta, Ivittuutista tuli tärkeä tulonlähde ja strategisesti merkittävä kohde. Toisen maailmansodan aikana, kun Tanska ei pystynyt enää ylläpitämään meriyhteyttä Grönlantiin, kryoliittia myytiin Amerikkaan. Siitä tuli tärkeä tekijä Grönlannin kehityksessä itsenäiseksi valtioksi ja irtautumisessa Tanskasta – ja yksi syy sille, miksi amerikkalaiset perustivat sotilastukikohtia Etelä-Grönlantiin.
Meidän on tarkoitus nousta maihin entisen laivastotukikohdan luona Grønnedalissa. Sen perustivat amerikkalaiset toisen maailmansodan aikana ja se tunnettiin nimellä Bluie West Seven.
Reittisuunnitelmasta on tietoisesti jätetty pois Kap Farvel, Grönlannin eteläisin piste. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö paljailla kallioisilla rannoilla, joiden koordinaatit ovat 59° 47’ pohjoista leveyttä, olisi legendaarinen maine. Kuitenkin vaihtoehtoinen sisämaareitti on huomattavasti näyttävämpi, ja siellä merenkäynti ja tuuli ovat vähäisempiä kuin avomerellä. Suuntaamme tästä syystä Prinssi Christianin salmeen, 60 km pitkään vuonoon, joka kulkee Davisinsalmesta ja vihreästä Länsi-Grönlannista Itä-Grönlannin jäätikköisille vuonoille.
Salmea ympäröivät jyrkät tunturinrinteet. Monet seikkailumieliset melojat ovat olleet vaikeuksissa, sillä maihinnousupaikkoja on hyvin rajallisesti. Entinen sääasema, Prins Christianssund, joka oli vielä pari vuotta sitten kokeneiden meteorologien miehittämä, on mielenkiintoinen paikka reitin itäpäässä. Matkaamme salmen läpi varhain aamulla. Aamuvirkut pääsevät seuraamaan jännittävää matkantekoa. Vaikka olosuhteet olisivat parhaat mahdolliset, 2–3 isoa jäävuorta voi estää pääsyn salmen läpi. Komentosillalla seurataan päivittäin jääolosuhteita ja satelliittikuvia, joiden perusteella kapteeni tekee päätöksensä.
Aamupäivän aikana olemme päässeet salmen läpi. Jatkamme matkaa pohjoiseen pitkin Itä-Grönlannin rannikkoa. Näemme, kuinka mannerjäätikkö ulottuu ihan rannikolle saakka ja muodostaa yhtenäisen seinämän, jollaisia näkee Antarktiksella.
Skjoldungenia voi oikeutetusti kutsua yhdeksi Itä-Grönlannin kauneimmista alueista. Saaren sijainti on 63 astetta pohjoista leveyttä, ja se on kuin ansassa kapeiden, jyrkkäseinäisten vuonojen keskellä. Vuonoissa vallitsee leuto ilmasto. Fridtjof Nansen saapui tänne loppukesällä 1888 etsiessään maihinnousupaikkaa ensimmäiselle Grönlannin ylitykselleen. Nansen kirjoitti: ”Skjoldungen on saari, jonka villi kauneus ei häviä millekään aikaisemmin näkemällemme. Jäätiköt syöksyvät mereen joka suunnassa.”
Skjoldungen oli lisäksi saaren lounaispuolella sijaitsevan, nyt jo hylätyn, taajaman nimi. Vuoteen 1965 täällä asui jopa 100 ihmistä, ja yksittäisiä taloja on yhä pystyssä. Jatkamme matkaa Dronning Marie Daliin alueen koilliskulmassa tarkastellaksemme lähemmin sen mielenkiintoista kasvillisuutta.
Skjoldungenin ja Ilertakajik-vuonon jälkeen vuoristomaisemat loppuvat. Näemme monin paikoin, kuinka mannerjäätikkö ulottuu pitkiä matkoja ihan mereen saakka ja muodostaa yhtenäisiä jääseinämiä, jollaisia näkee Antarktiksella.
Illan ja yön aikana ohitamme seuraavat paikat:
Bernstorffin vuono: Grönlannin kaakkoisrannikon aktiivisin jäätikkö. Pysyttelemme siitä turvallisen etäisyyden päässä.
Køgen lahti: jäävuoria ja ainutlaatuisia maisemia, jotka muistuttavat jälleen Antarktista. Køgen lahden pohjoispuolella sijaitsevat saaret Ole Rømers ø ja Dannebrog ø. Täältä Nansen aloitti vuonna 1888 Grönlannin ylityksensä. Ennen kuin oli kulunut kuukauttakaan, Nansen ja hänen retkikuntansa oli siirtynyt jään mukana 475 km kohti etelää ja sitten taistellut tiensä takaisin pohjoiseen rannikkoa pitkin.
Køgen lahden jälkeen saavumme alueelle, joka on osin mäkisempää, osin asuttua. Isortoqin taajama on eteläisin Ammassalikin kunnassa. Sijainti jään täyttämän Sermilik-vuonon eteläpuolella aiheuttaa sen, että Isortoqin n. 100 asukasta elää melkoisen eristyksissä.
Varhain aamulla teemme yhä matkaa pitkin kaunista rannikkokaistaletta, jota leimaavat korkeat tunturit ja kiehtovat jäätiköt. Kierrämme Ammassalik-saaren ja suuntaamme Kong Oskars Havniin, jonka taustalla kohoaa Polhem-tunturi. Edessämme avautuu Itä-Grönlannin suurin kaupunki ja alueen pääkaupunki, Tasiilaq. Asukkaita Tasiilaqissa on 1 800 ja se on luonnollinen keskus kunnalle, jonka asukasluku kohoaa lähikylineen noin 3 000:een. Vaikka Tasiilaq on eristyksissä laivaliikenteeltä valtaosan vuodesta, siellä on hyvät opiskelumahdollisuudet ja toimiva terveydenhuolto.
Vietämme aamupäivän Tasiilaqissa, joka antaa hyvän käsityksen modernista grönlantilaisesta pikkukaupungista.
Tarjolla on lisämaksullinen mahdollisuus lähteä helikopterilennolle Johan Petersens Fjordin jäätikölle. Lennolla näet Itä-Grönlannin majesteettiset vuoret ja valtavan vuonon, jossa on jäävuoria ja ahtojäätä. Helikopteri laskeutuu lähelle kaunista jäätikköä ja kuljettaa sitten matkustajat takaisin.
Kulusukin taajama sijaitsee Kulusuk-saaren eteläkärjessä. Koska Kulusuk sijaitsee lähellä lentokenttää, josta on lähes päivittäin lentoja Islantiin, on se yksi Grönlannin suosituimmista kohteista. Kulusukissa elämä kulkee totuttuun tapaan: hylkeiden, jääkarhujen ja lintujen pyynti on yhä olennainen osa elämää kuten myös luusta veistettyjen tupilak-veistosten tekeminen ja käsityöt yleensä. Kulusukin lentokentän, joka sijaitsee 40 min kävelymatkan päässä taajamasta, perustivat amerikkalaiset 1958. Se oli yksi Bluie West -nimellä tunnetuista sotilastukikohdista. Siellä toimi mm. tutka-asema.
Yön aikana ylitämme jälleen napapiirin, tällä kertaa etelästä pohjoiseen.
Ammassalikin alueelta Scoresbynsalmen vuonoon ulottuva rannikko antaa meille esimakua vaikuttavista maisemista, joita on odotettavissa parin seuraavan päivän aikana. 2 000–3 000 metriä korkeat vuoret kohoavat merenpinnasta, jolla on usein Jäämereltä ajelehtinutta ajojäätä. Rannikko pysyi saavuttamattomana, vaikka sekä inuiitit että eurooppalaiset valaanpyytäjät yrittivät asettua alueelle. Vasta vuonna 1899 pieni karskien tanskalaisten ryhmä (joukossa nuori Einar Mikkelsen), jota johti kapteeni Amdrup, onnistui kartoittamaan reilun 900 km mittaisen vaarallisen rannikkokaistaleen Tasiilaqista Ittoqqortoormiitiin. Tehtävä suoritettiin soutuveneellä!
Toivomme, että pääsemme nousemaan maihin Kangerlussuaqissa (Itä-Grönlannissa sijaitsevassa), jossa on hylätty asuinpaikka, tai jossakin muussa sopivassa paikassa.
Matkareitin Itä-Grönlannin rannikolla määräävät pitkälti sää-, tuuli-, jää- ja virtausolosuhteet. Grönlannin ympärillä on viime vuosina ollut paljon vähemmän jäätä kuin aikaisemmin, ja Koillis-Grönlannissa meri on ollut auki lähes koko syyskuun aina Danmarkshavniin saakka. Tällaiset olosuhteet ovat mahdollistaneet täysin ainutlaatuisia tutkimusristeilyjä, mutta olemme kokeneet myös sen, kuinka myrsky tai vain jatkuva tuuli on lyhyessä ajassa työntänyt jäätä kasaan ja muodostanut rannikolle läpipääsemättömiä esteitä. Nämä ovat ehdot – mutta myös osa viehätystä – jotka sisältyvät tutkimusmatkoihin, myös tähän matkaan.
Tänään teemme matkaa pitkin Grönlannin itärannikkoa. Tarjolla on inspiroivia ja opettavaisia esitelmiä, joita kokeneet tutkimusmatkaoppaamme pitävät arktisesta eläinmaailmasta ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Voit myös mennä ulos kannelle ja tähyillä eläimiä omin silmin: valaita, myskihärkiä ja jäniksiä. Ei ole täysin mahdotonta, että vuonoissa näkee myös jääkarhuja.
Yöllä saatamme nähdä revontulia. Käytettävissä on maailman suurin valkokangas: pohjoisen pallonpuoliskon tähtitaivas, jolla tanssivat revontulet voivat olla pääroolissa. Koska pimeän laskeuduttua voi olla viileää, kannattaa pukeutua lämpimästi ja kääntää katseensa ylös taivaalle. Päivällä tutkimusmatkatiimi kertoo lisää revontulista ja ilmiöön liittyvistä paikallisista myyteistä.
Suunnitelmissamme on saapua perille Ittoqqortoormiitin (tanskaksi Scoresbysund) inuiittiyhteisöön aamulla. Ittoqqortoormiit sijaitsee Scoresbysalmen vuonoston suun pohjoispuolella. Siirtokunnan peruskivi laskettiin vuonna 1924. Ittoqqortoormiit on ainoa oikea taajama Pohjois-Grönlannissa ja monien Pohjois- ja Itä-Grönlannin kansallispuistoon suuntautuvien tutkimusmatkojen lähtöpiste. Nykyään taajamassa asuu noin 400 ihmistä, jotka kaikki ovat alkuperäisten siirtokuntalaisten jälkeläisiä. Monien talojen ulkopuolella riippuu hylkeen, myskihärän ja jääkarhun taljoja kuivumassa. Joka puolella rekikoirat odottavat, että jää vahvistuu riittävästi syksyn ensimmäisiä metsästysreissuja varten. Taljojen ja lihan myynnillä – myytäväksi edelleen Grönlannin länsirannikolla – on tärkeä merkitys paikallistaloudelle. Ittoqqortoormiit on yksi niistä Grönlannin taajamista, jotka ovat valtaosin eristyksissä muusta maailmasta, eikä ole ollenkaan varmaa, että laivat pääsevät satamaan joka vuosi. Tämä lyö luonnollisesti leimansa yhteisöön. Albatros Travel on muodostanut hyvän yhteyden paikallisiin, jotka tästä syystä esittelevät taajamaansa asiakkaillemme, mutta pyydämme silti kunnioittamaan asukkaiden yksityiselämää ja välttämään menemistä kenenkään kotiin ilman kutsua. Kylässä on pieni postitoimisto, josta voi lähettää kortin koto-Suomeen.
Käytyämme Ittoqqortoormiitissa alus suuntaa vuonoon, jossa pääsemme toivottavasti nousemaan maihin illalla tai seuraavana päivänä. Tutkimusmatkatiimi kertoo tarkemmin reitistä ja mahdollisuuksista aluksella.
Riippuen tuuli-, jää- ja sääolosuhteista järjestämme maissakäynnin ja katselemme näitä uskomattoman kauniita maisemia lähempää. Pitkän vuonon luonto kuuluu Grönlannin kauneimpiin ja dramaattisimpiin. Safiirinsiniset jäävuoret keinuvat vedessä jyrkkärinteisten vuorten edustalla ja rantakalliot muodostavat kuin maalauksen, jollaisia on harvoin nähty.
Scoresbysalmi muodostuu todellisuudessa pienempien vuonojen verkostosta ja isosta päävuonosta. Päävuonon pituus on reilut 110 km, kun taas päävuonoon yhteydessä olevalla pisimmällä haaralla on pituutta n. 348 km, mikä tekee siitä maailman pisimmän (toiseksi pisin vuono Sognefjord on 205 km pitkä). Koko Scoresbynsalmen vuonosto on pinta-alaltaan reilut 38 000 km2.
Iltapäivällä jätämme hyvästit Grönlannille samalla, kun 2 000–3 000 m korkeat Blossevillen rannikon vuoret häipyvät horisonttiin. Vietämme koko päivän ylittäen Tanskansalmea, jossa on tähän aikaan vuodesta hyvät mahdollisuudet nähdä muuttomatkalla olevia valasparvia ja merilintuja, erityisesti isoilla matalikoilla Islannin luoteiskulman tienoilla. Ensimmäisiä merimaileja leimaavat isot jäävuoret, joita merivirrat tuovat pohjoisilta jäätiköiltä. Täällä on nähty sini- ja sillivalaita sekä alueelle tyypillisiä ryhävalaita, jotka tunnistaa helposti merirokoista iholla sekä pitkistä kylkievistä.
Vaihtoehtoisesti vietämme vuorokauden hiljaiset tunnit sulatellen matkan monia elämyksiä ja nauttien aluksen hyvästä ruoasta.
Viimeisenä risteilypäivänä voit jälleen osallistua tutkimusmatkatiimin järjestämiin aktiviteetteihin. Esitelmä, elokuva tai ehkä jokin peli – siinä tyypillisiä vaihtoehtoja meripäiviksi.
Navigoimme yli Tanskansalmen määränpäänämme Islanti ja Reykjavík.
Yön aikana kapteeni on ohjannut aluksen kohti Reykjavíkia, jonne saavumme aamulla. Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja suuntaamme lentokentälle. On aika palata kotiin.
Hintatiedot
- Lisämaksu hytistä yhdelle
-
Kategoria G: 1 298€/hlö
Kategoria D: 1 998€/hlö - Lisämaksulliset jaetut kahden hengen hytit
-
Kategoria C: 358€/hlö
Kategoria B: 2 648€/hlö
Kategoria A: 3 198€/hlö
Premium Suite: 3 998€/hlö - Hintaan sisältyy
-
- reittilennot Helsinki – Kööpenhamina – Kangerlussuaq/Keflavik – Helsinki turistiluokassa
- majoitus (12 yötä) jaetussa kahden hengen ulkohytissä (pyöreä ikkuna, kat. D) M/S Atlantic-aluksella
- täysihoito risteilyn ajan (ei sis. ruokajuomia)
- kahvi ja tee koko päivän ajan sekä tuoremehu aamiaisella, risteilyn ajan
- kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
- kansainvälinen tutkimusalustiimi
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- lisämaksu hytistä yhdelle
- lisämaksulliset hyttikategoriat
- ruokajuomat ja muut juomat aluksella
- lisämaksulliset retket
- juomarahat risteilyaluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille (suositus n. 14 USD/hlö/päivä)
- Peruutusehdot
-
Matkan erikoisluonteen vuoksi noudatamme seuraavia poikkeuksellisia peruutusehtoja:
- 91 päivää ennen matkan alkua peritään toimistokulut 150€/henkilö
- 90-61 päivää ennen matkan alkua peritään matkan ennakkomaksu 500€/henkilö
- 60-31 päivää ennen matkan alkua peritään 50% matkan hinnasta
- 30-0 päivää ennen matkaa, hinnasta ei suoriteta takaisinmaksua
Suosittelemme, että otatte riittävän kattavan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturva, mikäli joudutte peruuttamaan matkan esim. sairastumisen vuoksi.
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.
Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).
Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).
Standard Cabin - Kategoria G
Vuode yhdelle ja kylpyhyone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).
Osallistujamäärä
Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Tutkimusmatkaristeily
Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella esitelmiä.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.
Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.
Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.
Kenelle matka sopii?
Tällä risteilyllä osallistujien tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti ja ilman apua, myös epätasaisessa maastossa. Alle 18-vuotiaiden tulee matkustaa ja majoittua 18 vuotta täyttäneen henkilön kanssa.
Ei sovellu liikuntarajoitteisille
Valitettavasti risteilyalus ei sovellu liikuntarajoitteiselle, joka ei pysty liikkumaan ilman apua. Kyse on ensisijaisesti turvallisuudesta, sillä varustamo vaatii, että kaikkien tulee pystyä siirtymään veneestä toiseen ilman miehistön tai muiden matkustajien apua.
Turvallisuussyistä alukselle ei saa tuoda kävelytukia tai rollaattoreita. Käytävillä tulee päästä liikkumaan esteettömästi.
Erityisehdot koskien matkustajan terveydentilaa
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Passi
Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitsemme passitietoja lentoyhtiötä varten. Voitte rekisteröidä passitietonne linkissä www.albatros-travel.fi/passi, lähetämme teille myös linkin sähköpostilla erikseen. Täytä sähköisen lomakkeen tiedot mahdollisimman pian.
Mikäli käytössänne ei ole internetyhteyttä, voitte lähettää kopion postitse Albatros Travel/Team Finland, Tøndergade 16, DK -1752 København, Danmark.
Pakkaaminen
Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Ota mukaan myös kiikarit.
Tuuli- ja sääolosuhteet
Sää-, tuuli- ja virtausolosuhteet voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan ja reittiin.
Matkustaminen Grönlannissa
Mitä erityistä on risteilymatkassa arktisille alueille?
Risteily arktisilla alueilla poikkeaa tavanomaisesta lomamatkasta tai risteilystä, sillä matkan kulkua ei voi lyödä lukkoon yksityiskohtaisesti. Monet asiat ovat ennustamattomissa, ja siksi reittikuvausta ja matkaohjelmaa on luettava ihannetilanteen kuvauksena. Tuuli- ja jääolosuhteet sekä virtaukset voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan. Matkailu Koillis-Grönlannissa on erittäin vähäistä. Suunnitellulla reitillä ei ole matkailupalveluita, ja vain harvat laivat liikkuvat samoilla vesillä. Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa.
Pääosa maihinnousuista tapahtuu Zodiac-tyyppisillä kumiveneillä. Laiva ajaa niin lähelle jäätiköitä, lintuvuoria ja nähtävyyksiä kuin mahdollista. Sitten nousemme veneisiin päästäksemme maihin tai ajamme lähemmäs katsomaan valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuja. Riippuu risteilystä, kuinka kauan aikaa maissa vietetään. Vaikuttavia tekijöitä ovat sää sekä aikataulu ja etäisyydet. Eteen voi tulla päiviä, joina ei päästä maihin lainkaan. Niitä voi seurata päiviä, joiden aikana käymme maissa useita kertoja.
Tärkeitä ohjeita koskien maihinnousua ja retkiä
Maissa liikkuessa on tärkeää osoittaa kunnioitusta alueen ainutlaatuista luontoa kohtaan. Älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi, älä ota mukaan muuta kuin muistot. Pysyttele lähellä omaa ryhmää. Tämä on erityisen tärkeää arktisilla alueilla, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään ennen kuulumatonta. Jääkarhu on ihmisen kannalta vaarallisin petoeläin. Kesäisin hylkeiden pyynti on hankalaa, ja tästä syystä jääkarhut saattavat olla erittäin nälkäisiä. Jääkarhu voi vaania kukkulan tai metsästysmajan takana tai pienessä notkelmassa. On tärkeää noudattaa matkanjohtajan ja tutkimustiimin ohjeita.
Yleiset turvallisuusohjeet
1. Ilmoita matkanjohtajalle, mikäli haluat kulkea maissa itseksesi.
2. Älä mene sisään taloon/rakennukseen, ellei sinua ole sinne kutsuttu.
3. Älä mene yksi asumattomille alueille, pidä ryhmä näkyvissä ja muista, että sää voi muuttua yhtäkkiä ja näkyvyys heikentyä.
4. Pidä (turva)etäisyyttä eläimiin ja lintuihin (vähintään viisi metriä).
5. Pidä kelloa silmällä ja muista, milloin alus jatkaa matkaa. Huolehdi, että kellosi näyttää samaa aikaa kuin aluksen kello.
6. Merkitse aina aluksen infotauluun, kun poistut alukselta ja kun palaat takaisin.
Pukeutuminen
Laivamatkalla Grönlannissa tarvitaan monenlaisia vaatteita. Noustessamme maihin Keski-Grönlannissa meitä odottaa noin 5–7 asteen lämpötila. Merellä puolestaan tarvitaan lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita, päähinettä ja käsineitä. Pakkaa mukaan vaatteita, joita on helppo pukea kerroksittain, esimerkiksi pitkähihainen villa-aluspaita alimmaiseksi, college- tai fleecepaita välikerrokseksi ja veden- ja tuulenpitävä kuoritakki uloimmaksi. Alaosaan tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle veden- ja tuulenpitävät housut. Tukevat, mukavat ja liukumattomat vaelluskengät ovat hyvät laivassa ja erinomaiset käveleskelyyn kaupungeissa. Tällä matkalla laiva on ainoastaan Albatros Travelin käytössä. Emme tästä syystä noudata mitään erityistä pukeutumiskoodia laivalla. Käytännölliset matkavaatteet riittävät hyvin, myös juhlallisempina iltoina.
Suojautuminen hyttysiltä ja muilta hyönteisiltä
Suosittelemme pakkamaan mukaan hyttyskarkotetta, sillä hyttyskausi osuu Grönlannissa kesä-heinäkuuhun, polttiaiset tulevat elokuussa. Hyttysiä ja polttiaisia ei yleensä ole kaupungeissa, mutta varautuminen kannattaa. Mikäli käyt vaelluksilla luonnossa, suosittelemme ottamaan mukaan hyttysverkolla varustetun hatun.
Aurinkovoide
Vaikka matkustammekin kaukana pohjoisessa, auringonsäteissä on silti voimaa päivin öin. Arktisista olosuhteista ja kuivasta ilmasta johtuen auringonsäteet ovat jopa voimakkaampia kuin Suomessa. Suosittelemme, että pakkaat mukaan aurinkovoiteen, jonka suojakerroin on korkea.
Lääkkeet merisairautta varten
Voimme joutua isoon aallokkoon, vaikka reittimme kulkeekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Lääkelaastarit (Scopoderm tai vastaava) toimivat useimmissa tapauksissa. Tablettimuotoiset lääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Huomaathan, että lääkkeet voivat tehdä uneliaaksi.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.