Suuri arktinen seikkailu – neljä pohjoista saarta

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Albatros Travelin omalla Ocean Atlantic -aluksella risteilemme Huippuvuorilta Jan Mayenin ja Grönlannin kautta Islantiin.

Uutuus

Harva paikka on kesyttömämpi, vaikuttavampi ja koskemattomampi kuin Pohjois-Atlantin arktiset saaret. Vaikea on myös löytää niihin oloihin sopivampaa alusta kuin Ocean Atlantic. Noustuamme alukseen Longyearbyenissä matkaamme valoisassa kesässä kohti pohjoista pitkin Huippuvuorten suurimman saaren, Länsimaan, rannikkoa. Käymme Ny Ålesundissa Kongsfjordenin vuonossa ja Smeerenburgin valaanpyyntiasemalla. Sieltä matka jatkuu ahtojään reunaa seuraillen salaperäiselle ja syrjäiselle Jan Mayen  saarelle, jolla seisoo 2 277 metriä korkea tulivuori Beerenberg. Seuraava kohteemme on Grönlannin itärannikko, jolla tutustumme inuiittiyhteisöön ja maailman pisimpään vuonoon Scoresbynsalmessa. Sää- ja jääolosuhteet määräävät usein reitin, mutta huolimatta siitä, mitä reittiä kuljemme, jokainen maissakäynti on ainutlaatuinen.

Vietettyämme reilut 10 upeaa päivää arktisia maisemia ihaillen nousemme aluksen kyydistä Reykjavíkissä, josta lennämme Suomeen.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Risteily, Albatros Aktiivi, Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta ISK, NOK, DKK

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki – Oslo
Päivä 2 Lento Oslo – Longyearbyen, Huippuvuoret ja tutkimusalukseen nousu
Päivä 3 Kongsfjorden, Ny Ålesund ja Lilliehöökin jäätikkö
Päivä 4 Ytre Norskøya, Amsterdamøya ja Smeerenburgin valaanpyyntiasema
Päivä 5 Ahtojäätä seuraillen kohti Euroopan pohjoisinta maa-aluetta
Päivä 6–7 Merimatka kohti Jan Mayenia: merilintujen, delfiinien ja valaiden havainnointia
Päivä 8 Jan Mayen - maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle
Päivä 9 Merimatka kohti Grönlantia ja vierailu inuiittiyhteisön luona Ittoqqortoormiitissa
Päivä 10 Kangertittivaq (Scoresbynsalmi), maailman pisin vuono
Päivä 11 Merellä seuraillen Blossevillen rannikkoa, jota leimaavat korkeat vuoret ja luoksepääsemättömät vuonot
Päivä 12 Merellä matkalla kohti Islantia, Tanskansalmen ylitys
Päivä 13 Reykjavík ja kotimatka

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen ja Arktiksen vesille ja vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Aluksella on täyshoito ja ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. (Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc). Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

 

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
4.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki – Oslo

Lähtö Helsingistä ja saapuminen Osloon.

Majoitumme illalla siistiin keskitasoiseen lentokenttähotelliin. Ilta on omatoiminen.

Päivä 2
Lento Oslo – Longyearbyen, Huippuvuoret ja tutkimusalukseen nousu

Aamiaisen jälkeen matka jatkuu Huippuvuorille. Tapaamme tutkimusalustiimin Longyearbyenissa. Kaupungin perusti vuonna 1906 amerikkalainen liikemies John Longyear, joka aloitti kaivostoiminnan Huippuvuorilla. Longyearbyen on Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmässä korkeinta valtaa käyttävän ”Sysselmannenin” toimipaikka. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon – Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuonon – lounaispuolella. Vuoret kohoavat korkeuksiinsa sekä kaupungin taustalla että vuonon toisella puolella, jota hallitsee majesteettinen Hiorthfjellet.

Jo vuonna 1916 Longyearbyenin kaivos siirtyi norjalaiselle hiiliyhtiölle, ja siitä lähtien hiilikaivos on antanut leimansa alueelle. Nykyään kaupungissa on noin 2000 asukasta, joista valtaosa on norjalaisia. Aikaisemmin kaupungin suurin työnantaja oli kaivos, nyt useimmat asukkaat saavat elantonsa tutkimuksesta, koulutuksesta ja matkailusta. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.

Teemme lyhyen kaupunkikierroksen Longyearbyenissä. Tutustumme kaupungin kiehtovaan historiaan ja nykytilanteeseen. Longyearbyen on Huippuvuorten pääkaupunki, jota voi pitää maailman pohjoisimpana ”oikeana” kaupunkina.

Seuraavaksi ajamme satamaan ja nousemme tutkimusalukseen. Kun meidät on opastettu hytteihimme, tutkimusmatkan johtaja kertoo risteilystä, aluksen päivittäisestä ohjelmasta sekä turvaohjeista ja -varusteista.

Risteily alkaa. Otamme suunnan läpi Adventtivuonon ja Isfjordenin vuonon kohti pohjoista Prins Karls Forlandin rannikkoa seuraillen. Ehkä meillä on onnea ja näemme matkan ensimmäiset valaat jo matkalla ulos Isfjordenista.

Päivä 3
Kongsfjorden, Ny Ålesund ja Lilliehöökin jäätikkö

Matkattuamme valoisassa yössä Prins Karls Forlandia ja koko saaren kattavaa Forlandetin kansallispuistoa seuraillen saavumme aamulla sen pohjoiskärkeen, jossa sijaitsee Fuglehuken. Siellä seisoo vaikuttava Fuglehuksfjellet ja kohoaa lähes 600 metriä merenpinnan yläpuolelle. Niemennokassa tunturin alapuolella kasvaa pieni mänty merkkaamassa Kongsfjordin vuonon suuta. Itse tunturi on tärkeä pesintäpaikka pohjankiisloille ja pikkukajaville.

Mikäli sää sallii, teemme matkan ensimmäisen maihinnousun Zodiac-kumiveneillä. Vuonon eteläreunalla sijaitsee Ny-Ålesund, jossa pistäydymme. Se on yksi maailman pohjoisimmista kaupungeista, jossa sijaitsee maailman pohjoisin postitoimisto ja museo. Kaupungin sijaintipaikka on uskomattoman karu, mutta siitä huolimatta Ny-Ålesund on kiinnostava ja sen tunnelma miellyttävä. Kaupunki oli Amundsenin ja Nobilen viimeinen pysähdyspaikka ennen heidän lentoaan Pohjoisnavalle. Kaupungissa toimi kaivos vuoteen 1962, jolloin kaivoksessa tapahtui suuronnettomuus. Ny-Ålesund on nykyään arktisen tutkimuksen kansainvälinen keskus, jossa työskentelee kesäisin noin 100 tutkijaa. Monia eri kansallisuuksia edustavat tutkijat tutkivat kaikkea mahdollista mikrobiologiasta arktiseen ilmastoon.

Tundra kaupungin ulkopuolella on erityisen kaunis. Villiporot tulevat joskus hyvin lähelle kaupunkia etsiessään ruokaa. Ny-Ålesundissa ja sen ympäristössä pesii paljon valkoposkihanhia, jotka paimentavat poikasiaan ympäri kaupunkia. Täällä on mahdollista nähdä myös lapintiiroja ja kiirunoita, jotka ovat ainoita Huippuvuorilla talvehtivia maalintuja. Riekko on hupaisa näky, kun se käyskentelee ympäriinsä pitkissä valkohöyhenisissä ”saappaissaan”. Käymme myös kaupungin jääkarhurajan ulkopuolella. Raja on merkitty selvästi kyltein. Matkanjohtajamme johdattavat meidät muutaman sadan metrin matkan Amundsenin retkikunnan ilmalaivamastolle.
Seuraavaksi suuntaamme vuonoston pohjukkaan Lilliehöökfjordiin. Siellä sijaitsee 10 km leveä ja varsin aktiivinen Lilliehöökin jäätikkö. Päivän päätteeksi alus kulkee keskellä isoja ja pieniä jäävuoria, joita jäätikkö paiskoo vuonoon – luonnollisesti turvallisen etäisyyden päässä jäätiköstä.

Lilliehöökistä otamme kurssin kohti Huippuvuorten pohjoisempaa osaa.

Päivä 4
Ytre Norskøya, Amsterdamøya ja Smeerenburgin valaanpyyntiasema
Tiivisteet ovat saalistajajärjestyksen alaryhmä

Aamulla on tarkoitus nousta jälleen maihin, tällä kertaa esim. Ytre Norskøyalla, jolla sijaitsi valaanpyytäjien traanikeittimet ja hautapaikat. 150 m korkealta Utkiken-kukkulaa käytettiin tähystyspaikkana. Tänään näemme siellä täällä vuosikausia jatkuneen valaanpyynnin jättämiä jälkiä.

Syömme lounasta upeissa maisemissa aluksen liikkuessa Danskøyan rannikkoa seuraillen. Smeerenburgfjordin vuonossa on tarkoitus nousta maihin Amsterdamøyalle, jonne hollantilaiset valaanpyytäjät perustivat Smeerenburgin kylän 400 vuotta sitten. Huippuvuorten luoteisosan löysi hollantilainen Willem Barents, ja tänne perustettiin taajama, jossa asui kesäisin 200 ihmistä. Smeerenburg, joka tarkoittaa ”rasvakaupunkia”, perustettiin tasaiselle hiekkapohjaiselle niemelle. Tänne tuotiin harppuunalla tapetut grönlanninvalaat, ja arvokasta valaanrasvaa eli traania keitettiin isoissa astioissa Siperiasta asti kulkeutuneista ajopuista viritettyjen nuotioiden päällä. Toiminnasta löytyy yhä jälkiä. Paikalla näkee usein myös mursuja. Vuonon toisella puolella saatamme nähdä kirjohylkeitä, jotka lepäilevät isoilla kivillä suojaisessa poukamassa Virgohamnan liepeillä. Emme voi nousta maihin, mutta näemme epäonnisen ruotsalaisen sankarin August Andréen tukikohdan jäänteet. Täältä hän yritti päästä pohjoisnavalle ilmapallolla.

Illan kuluessa alus suuntaa kohti ahtojäätä.

Päivä 5
Ahtojäätä seuraillen kohti Euroopan pohjoisinta maa-aluetta

Tänään matkaamme pitkin ahtojään reunaa etsiskellen erityisesti jääkarhuja. Valtaosa Huippuvuorten isosta jääkarhukannasta siirtyy kesäisin ahtojään reunoja seuraten pohjoiseen. Se johtuu siitä, että monet hylkeet, jotka ovat jääkarhujen tärkein saaliseläin, oleskelevat täällä. Useimmiten näkee partahylkeitä. Riippuu täysin päivän säästä ja jääolosuhteista, kuinka pitkälle pohjoiseen pääsemme. Jääolosuhteet riippuvat myös siitä, kuinka kylmä talvi on takana.

Meille jää mahdollisesti aikaa ajella kumiveneillä jään reunaan.

Päivä 6–7
Merimatka kohti Jan Mayenia: merilintujen, delfiinien ja valaiden havainnointia

Navigoimme yli Grönlannin- ja Norjanmeren kohti Jan Mayenia.

Risteilyn aikana on tarjolla inspiroivia ja tietopitoisia esitelmiä, joita kokeneet tutkimusmatkanjohtajamme pitävät arktisista eläimistä ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Voit myös oleilla ulkona kannella ja katsella merilintuja, jotka liitävät elegantisti lähellä alusta. Ehkä näet jopa valaita. Aluksen pieni kauppa, esitelmät, elokuvaesitykset ja pelit ovat muita hyviä vaihtoehtoja.

Päivä 8
Jan Mayen - maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle

Suunnilleen keskellä Norjanmerta Atlantin pohjoisosassa sijaitsee arvoituksellinen tulivuorisaari Jan Mayen. Sen sijaintipaikka on lähellä Keski-Atlantin selännettä, joka on syy sen olemassaololle. Arvoituksellinen saari ei ole pelkästään syrjäisen sijaintinsa vuoksi, vaan myös siitä syystä, että sumu ja pilvet peittävät Jan Mayenin valtaosan vuodesta.

Jan Mayen kuuluu Norjalle. Beerenberg on yksi Norjan 300 yli 2 000 metriin kohoavasta huipusta. Saarella asuu vain 18 asukasta, jotka huolehtivat sääasemasta. He ovat Norjan puolustusvoimien palveluksessa. Yritämme nousta maihin saaren kapeimmassa kohdassa joko etelä- tai pohjoispuolelta riippuen senhetkisestä tuulesta ja aallokosta. Saaren tuliperäinen alkuperä on nähtävissä kaikkialla: vulkaanista tuhkaa, laavavirtoja ja jäätikön peittämä Beerenberg korkealla yläpuolellamme.

Mukavan kävelykierroksen jälkeen palaamme kumiveneillä takaisin alukselle ja jatkamme matkaa kohti länttä.

Päivä 9
Merimatka kohti Grönlantia ja vierailu inuiittiyhteisön luona Ittoqqortoormiitissa

Arvioimme saapuvamme Ittoqqortoormiitin – tanskaksi Scoresbynsalmen – inuiittiyhteisöön iltapäivällä. Ittoqqortoormiit sijaitsee Scoresbynsalmen vuonoston suun pohjoispuolella. Siirtokunnan peruskivi laskettiin vuonna 1924. Ittoqqortoormiit on ainoa oikea taajama Pohjois-Grönlannissa ja monien Pohjois- ja Itä-Grönlannin kansallispuistoon suuntautuvien tutkimusmatkojen lähtöpiste. Nykyään taajamassa asuu noin 400 ihmistä, jotka kaikki ovat alkuperäisten siirtokuntalaisten jälkeläisiä. Monien talojen ulkopuolella riippuu hylkeen, myskihärän ja jääkarhun taljoja kuivumassa. Joka puolella rekikoirat odottavat, että jää vahvistuu riittävästi syksyn ensimmäisiä metsästysreissuja varten. Taljojen ja lihan myynnillä – myytäväksi edelleen Grönlannin länsirannikolla – on tärkeä merkitys paikallistaloudelle. Ittoqqortoormiit on yksi niistä Grönlannin taajamista, jotka ovat valtaosin eristyksissä muusta maailmasta, eikä ole ollenkaan varmaa, että laivat pääsevät satamaan joka vuosi. Tämä lyö luonnollisesti leimansa yhteisöön. Albatros Travel on muodostanut hyvän yhteyden paikallisiin, jotka tästä syystä esittelevät taajamaansa asiakkaillemme, mutta pyydämme silti kunnioittamaan asukkaiden yksityiselämää ja välttämään menemistä kenenkään kotiin ilman kutsua. Kylässä on pieni postitoimisto, josta voi lähettää kortin koto-Suomeen.

Käytyämme Ittoqqortoormiitissa alus suuntaa vuonoon, jossa pääsemme toivottavasti nousemaan maihin seuraavana päivänä. Tutkimusmatkatiimi kertoo tarkemmin reitistä ja mahdollisuuksista aluksella.

Päivä 10
Kangertittivaq (Scoresbynsalmi), maailman pisin vuono

Riippuen tuuli-, jää- ja sääolosuhteista järjestämme maissakäynnin ja katselemme näitä uskomattoman kauniita maisemia lähempää. Pitkän vuonon luonto kuuluu Grönlannin kauneimpiin ja dramaattisimpiin. Safiirinsiniset jäävuoret keinuvat vedessä jyrkkärinteisten vuorten edustalla ja rantakalliot muodostavat kuin maalauksen, jollaisia on harvoin nähty.

Scoresbysalmi muodostuu todellisuudessa pienempien vuonojen verkostosta ja isosta päävuonosta. Päävuonon pituus on reilut 110 km, kun taas päävuonoon yhteydessä olevalla pisimmällä haaralla on pituutta n. 348 km, mikä tekee siitä maailman pisimmän (toiseksi pisin vuono Sognefjord on 205 km pitkä). Koko Scoresbynsalmen vuonosto on pinta-alaltaan reilut 38 000 km2.

Päivä 11
Merellä seuraillen Blossevillen rannikkoa, jota leimaavat korkeat vuoret ja luoksepääsemättömät vuonot

Rannikkokaistale, joka lähtee Scoresbynsalmesta tarjoaa meille vaikuttavia maisemia. 2 000–3 000 metriä korkeat vuoret kohoavat merenpinnasta, jolla on usein Jäämereltä ajelehtinutta ajojäätä. Rannikko on pysynyt saavuttamattomana, vaikka sekä inuiitit että eurooppalaiset valaanpyytäjät yrittivät asettua alueelle. Vasta vuonna 1899 pieni karskien tanskalaisten ryhmä (joukossa nuori Einar Mikkelsen), jota johti kapteeni Amdrup, onnistui kartoittamaan reilun 900 km mittaisen vaarallisen rannikkokaistaleen Tasiilaqista Ittoqqortoormiitiin. Tehtävä suoritettiin soutuveneellä!

Matkareitin Itä-Grönlannin rannikolla määräävät pitkälti sää-, tuuli-, jää- ja virtausolosuhteet. Grönlannin ympärillä on viime vuosina ollut paljon vähemmän jäätä kuin aikaisemmin, ja Koillis-Grönlannissa meri on ollut auki lähes koko syyskuun aina Danmarkshavniin saakka. Tällaiset olosuhteet ovat mahdollistaneet täysin ainutlaatuisia tutkimusristeilyjä, mutta olemme kokeneet myös sen, kuinka myrsky tai vain jatkuva tuuli on lyhyessä ajassa työntänyt jäätä kasaan ja muodostanut rannikolle läpipääsemättömiä esteitä. Nämä ovat ehdot – mutta myös osa viehätystä – jotka sisältyvät tutkimusmatkoihin, myös tähän matkaan.

Tänään teemme matkaa pitkin Grönlannin itärannikkoa. Tarjolla on inspiroivia ja opettavaisia esitelmiä, joita kokeneet tutkimusmatkaoppaamme pitävät arktisesta eläinmaailmasta ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta sekä revontulista ja niihin liittyvistä myyteistä. Voit myös mennä ulos kannelle ja tähyillä eläimiä omin silmin: valaita, myskihärkiä ja jäniksiä. Saattaapa vuonoissa nähdä myös jääkarhuja!

Päivä 12
Merellä matkalla kohti Islantia, Tanskansalmen ylitys

Viimeisenä risteilypäivänä voit jälleen osallistua tutkimusmatkatiimin järjestämiin aktiviteetteihin. Esitelmä, elokuva tai ehkä jokin peli – siinä tyypillisiä vaihtoehtoja meripäiviksi.

Tanskansalmen ylitys vie koko päivän. Saatamme nähdä valasparvia ja merilintuja, varsinkin Islannin luoteiskulmassa, jossa kalakannat ovat runsaat. Ensimmäisiä merimaileja leimaavat usein isot jäävuoret, joita merivirta kuljettaa pohjoisen jäätiköiltä etelämmäksi. Täällä on nähty sinivalaita, sillivalaita sekä alueelle tyypillisiä ryhävalaita, jotka tunnistaa helposti merirokoista ja pitkistä kylkievistä.

Toinen vaihtoehto on sulatella sekä matkalla jo nähtyä että aluksen ravintolan hyvää ruokaa.

Päivä 13
Reykjavík ja kotimatka

Yön aikana kapteeni on ohjannut aluksen kohti Reykjavíkia, jonne saavumme aamulla. Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja suuntaamme lentokentälle. On aika palata kotiin.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle
  • Hytti yhdelle, kategoria G: 1298€
  • Hytti yhdelle, kategoria D: 1998€
     
Lisämaksut hyttiluokan korotuksesta
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C: 358€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B: 2648€/hlö
  • Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A: 3198€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Premium Suite: 3998€/hlö

Hytti kolmelle

  • Lisämaksu Kat. B: 998€/hlö
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki-Oslo-Longyearbyen/Keflavik-Helsinki turistiluokassa
  • majoitus (11 yötä) jaetussa kahden hengen ulkohytissä (pyöreä ikkuna, kat. D) M/S Ocean Atlantic-aluksella
  • majoitus (1 yö) jaetussa kahden hengen huoneessa hyvätasoisessa lentokenttähotellissa Oslossa
  • aamiainen päivänä 2
  • täysihoito risteilyaluksella (Aamiaiset päivinä 3-13, 8 lounasta ja 9 illallista. Ei sisällä ruokajuomia)
  • kahvi ja tee aluksella
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi risteilyn ajan
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen hytistä
  • lisämaksulliset hyttityypit
  • lisämaksulliset retket
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • juomarahat aluksen miehistölle, noin 14 USD/päivä (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Hytit

Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4)

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Tutkimusmatkaristeily

Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.

Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.
Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.

Kenelle matka sopii?

Tällä risteilyllä osallistujien tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti ja ilman apua, myös epätasaisessa maastossa. Alle 18-vuotiaiden tulee matkustaa ja majoittua 18 vuotta täyttäneen henkilön kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Valitettavasti risteilyalus ei sovellu liikuntarajoitteiselle, joka ei pysty liikkumaan ilman apua. Kyse on ensisijaisesti turvallisuudesta, sillä varustamo vaatii, että kaikkien tulee pystyä siirtymään veneestä toiseen ilman miehistön tai muiden matkustajien apua.

Turvallisuussyistä alukselle ei saa tuoda kävelytukia tai rollaattoreita. Käytävillä tulee päästä liikkumaan esteettömästi.

Erityisehdot koskien matkustajan terveydentilaa

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi

Passin tulee olla voimassa kuusi kuukautta Argentiinasta poistumisen jälkeen. Nimen, jolla matka varataan, tulee olla täsmälleen samoin kirjoitettu kuin passissa. Albatros Travel tarvitsee kopion voimassa olevasta passista 14 päivän kuluessa varauksen tekemisestä.

Huomioitavaa aluksella

Tällä matkalla olemme välillä avomerellä emmekä voi välttyä siltä, että alus keikkuu aallokossa. Tästä syystä on hyvä muistaa pitää aina kiinni kaiteista, joita on sijoitettu aluksen käytäville ja seinille.

Kumiveneeseen noustessa on yhtä tärkeää pitää aina toinen käsi vapaana, jotta miehistön jäsen voi auttaa ”merimiesotteella” matkustajan turvallisesti paikalleen.

Molemmat tärkeät säännöt käydään perusteellisesti läpi ensimmäisessä tiedotustilaisuudessa aluksella.

Pakkaaminen

Lämpötila voi vaihdella 5 ja 12 asteen välillä joten suosittelemme kerrospukeutumista. Ota mukaan kamera ja kiikarit. Pakkaa mukaan lämmintä vaatetusta, esim. tuulen pitävät takki ja housut, lämmin pusero ja lämpimät sukat, hattu ja käsineet. Hyvät jalkineet, esim. vedenpitävät trekking-kengät. Ota mukaan reppu, johon voi pakata päiväretkillä tarvitsemasi tavarat.

Aluksella ei ole pukeutumiskoodia, joten käytännölliset ja mukavat vaatteet riittävät.

Lääkkeet merisairautta vastaan

Voimme joutua isoon aallokkoon, vaikka reittimme kulkeekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Lääkelaastarit toimivat useimmissa tapauksissa. Tablettimuotoiset lääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Kysythän neuvoa apteekista tai lääkäriltäsi ennen matkaa.

Tärkeitä ohjeita koskien maihinnousua ja retkiä

Maissa liikkuessa on tärkeää osoittaa kunnioitusta alueen ainutlaatuista luontoa kohtaan. Älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi äläkä ota mukaan muuta kuin muistot. Pysyttele lähellä omaa ryhmääsi. Tämä on erityisen tärkeää arktisilla alueilla, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään ennen kuulumatonta. Kaikkien on tärkeää noudattaa matkanjohtajan ohjeita.

Yleiset turvallisuusohjeet

  1. Ilmoita matkanjohtajalle, mikäli haluat kulkea maissa itseksesi.
  2. Âlä mene sisään taloon/rakennukseen, ellei sinua ole sinne kutsuttu.
  3. Älä mene yksi asumattomille alueille, pidä ryhmä näkyvissä ja muista, että sää voi muuttua yhtäkkiä ja näkyvyys heikentyä.
  4. Pidä (turva)etäisyyttä eläimiin ja lintuihin (vähintään viisi metriä).
  5. Pidä kelloa silmällä ja muista, milloin alus jatkaa matkaa. Huolehdi, että kellosi näyttää samaa aikaa kuin aluksen kello.
     
Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja

21NOCSC06AFI2207