Skagenista Kööpenhaminaan – Tanska

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Rento matka Tanskaan läpi Ruotsin maustettuna käynneillä Vadstenassa, Göteborgissa ja Tukholmassa.

Bussimatka

Tanskassa reitti kulkee Jyllannin, Fynin ja Själlandin kautta, ja Kööpenhaminassa vierailemme Albatros Travelin pääkonttorilla.
Käymme Tanskan neljässä suurimmassa kaupungissa, pistäydymme ikonisessa Skagenissa, tutustumme Tanskan miehityshistoriaan Hanstholmissa ja katsastamme tv-sarjasta tutun "Rantahotellin" maisemia. Ajamme läpi vaihtelevan maaston, jotka pohjoisessa tarkoittaa karua Jyllannin länsirannikkoa ja Fynillä rehevää pyökkimetsikköä, joka on toiminut inspiraation lähteenä Tanskan kansallislaululle ”Det er et yndigt land”.

Näemme myös Etelä-Fynin saariston. Lopuksi teemme kierroksen Kööpenhaminassa sekä maitse että vesitse ja vietämme illan Tivolissa.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Bussimatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta SEK, DKK, EUR,

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki – Turku – Silja Line
Päivä 2 Tukholma – Örebro
Päivä 3 Örebro – Göteborg – Frederikshavn – Aalborg
Päivä 4 Aalborg – Skagen – Aalborg
Päivä 5 Aalborg – Hanstholm – Viborg – Aarhus
Päivä 6 Aarhus – Odense
Päivä 7 Odense – Kööpenhamina – Albatros Travel
Päivä 8 Kööpenhamina
Päivä 9 Kööpenhamina – Vadstena – Tukholma – Silja Line
Päivä 10 Turku – Helsinki

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Turku – Silja Line

Lähdemme Helsingistä iltapäivällä. Turussa ajamme ohi matkalla satamaan Turun linnan, joka on peräisin noin vuodelta 1280. Linna suojeli Turkua ja Ruotsin kuningasta ja sitä on vuosien varrella laajennettu ja korjattu, joten linna on varsinainen huoneiden, portaiden ja salakäytävien labyrintti.

Nousemme iltapäivän päätteeksi Silja Linen alukseen ja matkaamme sillä Turusta Tukholmaan. Syömme yhteisen buffet-illallisen ja katselemme kaunista saaristoa laivan lipuessa sen läpi..

Päivä 2
Tukholma – Örebro

Nouse varhain ja nauti aamiaisesta ja matkasta läpi Tukholman saariston. Teemme ensin pienen kiertoajelun bussilla, sitten katselemme Gamla Stania. Iltapäivällä matka jatkuu Örebrohun.

Tukholma perustettiin alunperin kauppakaupungiksi. Sen sijainti saariston ja ison sisäjärven Mälarenin välissä oli strategisesti tärkeä. Kaivaukset ovat osoittaneet, että nimi Stockholm (”tukkisaari” tai ”tukkiluoto”) on peräisin monista tukeista tai paaluista, joita asetettiin veteen, kun kaupunkia rakennettiin. Kaupunki alkoi kukoistaa kiitos Tukholman ja hansakaupunkien välisen vilkkaan kaupankäynnin ja liikenteen. Tukholma ei ollut Ruotsin pääkaupunki ennen kuin Ruotsi irtaantui Tanskasta 1523, jolloin Kalmarin unioni hajosi lopullisesti. Ruotsin kukoistuskausi osuu 1600-luvulle, jolloin Tukholma kasvoi ja Ruotsi oli yksi Euroopan suurimmista ja mahtavimmista valtioista.

Vauraus näkyy Tukholman kaupunkikuvassa: Stadsholmenin saarella Slottsbackenin varrella seisoo kuninkaanlinna, Helgeandsholmenin saarella kokoontuu Ruotsin parlamentti ja Ridderholmenilla on komeita palatseja sekä Ridderholmskyrkan, jonne on haudattu kaikki Ruotsin hallitsijat 1600-luvulta meidän päiviimme saakka. Sillat yhdistävät saaria ja keskustan Södermalmiin, Norrmalmiin ja Östermalmiin. Östermalmilta silta vie lisäksi Djurgårdenin saarelle, jolla sijaitsee Vasa-museo, Abba-museo, huvipuisto ja kansanomainen Skansen, jossa järjestetään kesäisin isoja yhteislaulutilaisuuksia.

Teemme kävelykierroksen Gamla Stanissa, jossa voimme ihailla kuninkaanlinnaa, linnakirkkoa ja Slottsbackenia, nauttia maisemista yli Helgeandsholmenin ja Valtiopäivätalon. Alueella on useita museoita, kuten esim. Nobel-museo, Tre Kronor  museo, antiikkimuseo ja Tukholman keskiaikamuseo. Ehdit hyvin käydä kahvilla ja nauttia kevyen lounaan.

Tukholmasta matka jatkuu Örebrohun, jossa yövymme. Örebro on Ruotsin kuudenneksi suurin kaupunki ja tunnetaan parhaiten Örebron linnasta. Linna rakennettiin 1300-luvulla puolustustarkoituksiin pienelle saarelle Svartå-joen varrelle. Kuten nimikin sanoo, joki on tumma ja synkeä. Saamme rauhassa katsella kaupunkia ja linnaa ennen kuin ajamme hotellille, jossa syömme illallisen.

Päivä 3
Örebro – Göteborg – Frederikshavn – Aalborg

Tänään ajamme läpi Ruotsin Örebrosta Göteborgiin ja samalla Ruotsin kahden suurimman järven, Vänernin ja Vätternin, välistä. Göteborg on saanut nimensä Götajoesta, joka laskee kaupungin kohdalla Kattegatin salmeen. Göteborg on nykyään Skandinavian neljänneksi suurin ja Ruotsin toiseksi suurin kaupunki. Asukkaita kaupungissa on noin 600 000. Kaupunki ei ole erityisen vanha, mutta sen sijainti Norjan, Tanskan ja Ruotsin välissä ja yhteys Kattegatin salmeen ja Pohjanmerelle tekivät siitä merkittävän, ja nykyään siellä sijaitsee Ruotsin tärkein satama. Göteborg perustettiin 1600-luvulla ja siitä tuli iso kauppakaupunki 1800-luvulla, joten se on varsin moderni kaupunki. Kaupungin monet kanavat, joiden ympärille kaupunki on rakentunut, eivät suurelta osin ole enää olemassa. Ainoan säilyneen kanavan, Store hamnkanalin, ympäristössä elämä on vilkasta. Katselemme keskustaa ja näemme Kustaa Adolfin torin ja kävelæemme ammusvaraston ja Itä-Intian kauppakomppanien talon ohi.

Kauppa ja merenkulku ovat leimanneet kaupunkia siitä lähtien, kun kuningas Kustaa II Adolf perusti sen vuonna 1621. Strategisesti tärkeän sijainnin ansiosta kaupunki on vuosisatojen ajan ollut tärkeä vientikaupan keskus, ja Göteborgin satama onkin maan suurin. Kaupungin nimi tarkoittaa ”linnaa Götajoen äärellä” ja viittaa linnoitukseen, joka rakennettiin 1600-luvulla. Kaupungin rakensivat hollantilaiset, ja 1600-luvulla täällä puhuttiin sekä hollantia, saksaa että englantia ruotsin lisäksi. Linnoitus varustettiin valtavalla vallihautajärjestelmällä ja vallihautojen sisäpuolelle rakennettiin hollantilaiseen tyyliin kanavia ristiin rastiin. Kaupungin johtavat kauppiaat rakennuttivat kanavien varsille toimistonsa ja varastonsa, kun taas vähäisemmät kauppiaat ja käsityöläiset joutuivat asettumaan kaupungin laitamille. 1800-luvun alkupuolella linnoitus päätettiin purkaa, mutta valtaosa vallihaudasta säilytettiin. Merkkejä vanhasta linnoituksesta näkee yhä kaupungin pohjakaavassa. Göteborgin asema teollisuus- ja kauppakaupunkina on parantunut ja vakiintunut vuosisatojen aikana, ja nykyään mm. Volvo on yksi göteborgilaisista yrityksistä, joilla on suuri vaikutus Ruotsin talouteen.

Kaupunki tunnetaan myös lapsenmielisestä sielustaan, sijaitseehan Göteborgissa Skandinavian suurin huvipuisto, Liseberg. Vuoristoratojen, hattaran ja vilkkuvien neonvalojen lisäksi Göteborg voi ylpeillä monilla puistoillaan. Kokonaiset 10 % kaupungin pinta-alasta koostuu viheralueista. Täällä ei ole koskaan kaukana luonnosta ja saaristosta! Kaupunki sykkii elämää ja täällä on kaikkea, mitä suurkaupunki voi tarjota. Göteborg ei ole kuitenkaan menettänyt pikkukaupungin charmiaan. ”Det ska va’ gött å leva”, sanovat göteborgilaiset, ja mekin pyrimme nauttimaan elämästä täällä ollessamme. Teemme keskustassa kävelykierroksen ja käymme katsomassa Feskekörkaa – tai ”Kalakirkkoa” – joka on kalatori vanhassa kirkon tyyliin rakennetussa varastorakennuksessa. Siellä myydään kaikkia mahdollisia meren herkkuja. Matkalla Stora Teaternille näemme myös klassista tyyliä edustavan tuomiokirkon vuodelta 1815. Iso tuomiokirkko on kolmas kirkko samalla paikalla – kaksi edellistä tuhoutui tulipaloissa. Kävelykierroksella näemme vilkkaita katuja, kauppoja ja kahviloita, varsinkin paraatikadulla Avenynillä (tai Kungsportsavenynillä, kuten nimi virallisesti kuuluu), jota kutsutaan usein Ruotsin Champs-Élyséesiksi. Vaikkei ruotsalainen puistokatu ihan vastaakaan pariisilaista vastinettaan, ei väite ihan perätön ole.

Ajamme lautalle ja edessä on n.3,5 tunnin merimatka Tanskaan ja Frederikshavniin. Syömme illallisen lautalla. Saavumme illalla Frederikshavniin, ja Tanskan-kierroksemme pääsee vihdoin alkamaan. Ajamme Pohjois-Jyllannin pääkaupunkiin Aalborgiin, jossa yövymme.

Tanska on mainittu ensimmäisen kerran Jellingin riimukivissä, jotka on ajoitettu vuoteen 950. Vuotta pidetään Tanskan alkuna, vaikka maa (Danmark) onkin mainittu jo varhaisemmissa teksteissä. Nimi on ehkä yhdistelmä kahdesta sanasta Dan ja Mark. Dan oli joko tarujen kuningas tai lyhyt nimi tanskalaisille, kansalle, jonka sekä antiikin kreikkalaiset että roomalaiset mainitsivat useita vuosia aikaisemmin. Mark oli puolestaan saksankielinen sana raja-alueelle. Tanskan hallitsijasuku on hallinnut maata yhtä poikkeusta lukuun ottamatta Jellingin riimukivet 950-luvulla pystyttäneestä Gorm Vanhasta lähtien aina nykyiseen hallitsijaan kuningatar Margaretheen saakka. Kuninkaallinen suku on Euroopan vanhin edelleen vallassa oleva hallitsijasuku.
Aalborg sijaitsee Limvuonon rannalla. Se tunnettiin jo 1000-luvulla. Aalborgissa on ollut isoja viikinkirakennuksia. Nimi johtuu siitä, että sijaintipaikalla vesiväylä on kapea (”all”). Myöhemmin nimi muuttui Aleburghiksi ja nykyään nimi on muodossa Aalborg. Limvuonon vesi on murtovettä ja se oli alunperin vuono, josta oli pääsy merelle vain idän suuntaan. Muutaman ison myrskyn jälkeen 1800-luvulla vuono avautui myös Pohjanmerelle. Siitä lähtien vuonoa on pidetty auki molempiin suuntiin. Nykyään Limvuono tunnetaan valtavista simpukkaviljelyksistä.

Päivä 4
Aalborg – Skagen – Aalborg

Heräämme Aalborgissa, syömme aamiaista ja suuntaamme pohjoiseen kohti kuuluisia tanskalaisia hiekkarantoja. Ajamme Løkkenin suuntaan, mutta pysähdymme Lindholmissa, jossa sijaitsi yksi Pohjolan suurimmista viikinkien asuinpaikoista. Jäljellä ei ole paljonkaan nähtävää, mutta katselemme sen sijaan hienoja piirroksia, jotka kuvaavat taloja ja niiden sijaintipaikkoja. Sitten jatkamme suoraan Løkkeniin ja tunnetulle Jammerbugtenin lahden alueelle. Se on ollut ja on yhä Pohjanmeren alue, jossa merenkäynti ja aallokko ovat vaarallisia ja jota tanskalaiset kutsuvat nimellä Vesterhavet, Länsimeri. Tarinan mukaan nimi Jammerbugt, Valitusten lahti, johtuu alueella hukkuneiden merimiesten valituksesta. Merirosvot nousivat maihin lyhdyt mukanaan, ja laivat luulivat, että sen ja manteren välissä on toinen alus, ja laivat houkuteltiin yhä lähemmäs, kunnes ne juuttuivat kiinni matalikkoon. Tarinasta osa on totta, sillä Tanskan länsirannikko oli erittäin köyhää ja väki hankki elantonsa niin kuin taisi, usein hylättynä yhteisön ulkopuolelle ja koostuen ehdottomasti heikoimmassa asemassa olevista.

1800-luvun puolivälistä lähtien seudulle istutettiin laajoja kanervikkoja ja maata viljeltiin, nykyään täällä ovat suurimmat ja parhaimmat matkailualueet. Aloitamme

Blokhusista ja näemme Blokhusin ja Løkkenin välillä Tanskan parhaimpiin kuuluvia hiekkarantoja. Yksin Blokhusissa käy vuosittain yli miljoona vierailijaa. Jatkamme Løkkenistä Hjørringin kautta Skageniin. Skagen on tanskalaisille yhtä kuin kesä ja se tunnetaan upeasta valosta, jonka ovat taltioineet teoksiinsa parhaiten tunnetut Skagen-maalarit, kuten P. S. Krøyer ja Michael Ancher. Skagenin valo on ainutlaatuinen, ja syynä voi olla hiekka ja se, että täällä Tanskan pohjoisimmassa pisteessä Grenenissä, jossa hiekkadyynit liikkuvat länteen ja itään riippuen tuulesta ja virtauksista, kaksi merta kohtaa. Täällä Pohjanmeri kohtaa Kattegatin salmen vedet. Voit seistä niemen kärjessä jalat eri merissä.

Gammel Skagenissa, jossa on kalasatama ja hyvät mahdollisuudet maistaa paikallisia kalaherkkuja, sijaitsevat myös talot, joissa taiteilijat Krøyer, Tuxen ja Ancher asuivat. Brøndumin hotelli, jossa taiteilijat usein tapasivat, on yhä olemassa. Koska taiteilijoilla ei aina ollut rahaa, he maksoivat tauluilla. Heidän tauluistaan on vasta paljon myöhemmin tullut varsin arvokkaita ja hyvin haluttuja. Monia heidän tauluistaan on esillä Skagenin museossa, jossa kannattaa käydä.

Iltapäivällä palaamme Aalborgiin, jossa teemme kaupunkikierroksen keskustassa ja näemme mm. Kunstenin, Aalborgin taidemuseon, jonka on suunnitellut Alvar Aalto. Museo valmistui vuonna 1972. Museon takana sijaitsevalla mäellä seisoo Aalborgin vanha tunnusmerkki Aalborgin torni vuodelta 1933. Torni rakennettiin erästä näyttelyä varten. Tornin ylin näköalatasanne sijaitsee 105 m Limvuonon yläpuolella ja sieltä on hienot näkymät yli koko Aalborgin ja vuonon toisella puolella sijaitsevan Nørresundbyn. Näemme myös puiston, jossa sijaitsee uusi Utzon Center, jonka ovat suunnitelleet tanskalainen arkkitehti Jørn Utzon ja hänen poikansa Kim Utzon. Jørn Utzon on suunnitellut myös Sydneyn kuuluisan oopperatalon. Aalborgin keskustassa sijaitsee Aalborghusin linna 1500-luvulta sekä Jens Bangin talo vuodelta 1624. Jälkimmäinen on yksi parhaiten säilyneistä renessanssirakennuksista ajalta, jolloin Tanskan suuri rakentaja, kuningas Kristian IV, jätti jälkensä Kööpenhaminaan ja muualle maahan. Jens Bangin talon kauniissa kellarissa sijaitsee kuppila Duus vinkælder, jossa monet opiskelijat ovat istuneet vuosien varrella. Paikan akustiikka on erikoinen, sillä voit kuulla vastapäisessä nurkassa istuvien ihmisten keskustelun. Kellarissa ääni nimittäin kulkee vanhoja holvikattoja pitkin. Talo toimi useita vuosia kauppiastalona, ja tuolloin laivat pystyivät seilaamaan aivan talolle saakka. Kokeile itse ja koe Duus vinkælderin tunnelma! Näkemisen arvoinen rakennus on myös tuomiokirkko Budolfi, joka on peräisin 1100-luvulta.

Omavalintainen ja -kustanteinen illallinen.

Päivä 5
Aalborg – Hanstholm – Viborg – Aarhus

Lähdemme Aalborgista jälleen kohti Pohjois-Jyllantia, mutta tällä kertaa länsipuolelle Hanstholmiin. Ajamme läpi melko tasaisen seudun, jonne on tuotu maata Limvuonosta ja käytetty maanviljelykseen. Noin puolimatkassa käännymme kohti Svinkløviä. Kyse on hyvin erikoisesta rantakohteesta, jossa sijaitsee vain yksi hotelli, Svinkløv Badehotel. Kyseinen hotelli on toiminut inspiraationa – ja on hotellissa kuvattukin muutama kohtaus – hyvin suositulle tanskalaiselle tv-sarjalle ”Badehotellet”, joka on ollut menestys myös Suomessa nimellä ”Rantahotelli”. Svinkløv Badehotel on tanskalainen instituutio ja maan pisin puutalo. Kun rakennus valmistui 1925, se oli paljon pienempi hotelli, jossa oli vain 14 vuodepaikkaa. Hotellia laajennettiin, ja majoitustilat kasvoivat 36 huoneeseen. Vuonna 2016 rakennus tuhoutui tulipalossa. Hotelli on rakennettu uudelleen lähes identtiseksi alkuperäisen kanssa. Hotelli on varattu täyteen useita vuosia eteenpäin kiitos kanta-asiakkaiden (kuten tv-sarjassakin), Svinkløvin luonnon sekä sen tosiasian, että täällä on öisin täysin hiljaista, sillä lähimpiin naapureihin tai kyliin on kilometrien matka. Kun hotellia rakennettiin uudelleen, hotellin johtaja ja keittiömestari harjoitteli sillä aikaa kokkien ”maailmanmestaruuskilpailuja”, Bocuse d’Oria varten. Hän voitti kilpailun vuonna 2019, mikä on lisännyt kiinnostusta läheltä ja kaukaa.

Lyhyen valokuvaustauon jälkeen jatkamme matkaa lännemmäksi. Luonto muuttuu karummaksi. Täällä elämä on ollut kovaa. Pienet maatilat ja hyvin pienimuotoinen kalastus toivat elannon tavallisille perheille. Ohitamme erään suurimmista lintujen suojelualueista, Vejlernen, jolla on täydelliset olosuhteet linnuille ja jolla miljoonat muuttolinnut pysähtyvät matkalla pohjoiseen ja etelään riippuen vuodenajasta. Saavumme Tanskan suurimpaan kalastussatamaan Hanstholmiin. Satama nousi kuin ihmeen kaupalla ja kasvoi 1960- ja 1970-luvuilla pienen kalastajakylän ympärille. Tänä päivänä valtaosa Pohjanmeren kalasta tuodaan Hanstholmiin. Näin tekevät sekä tanskalaiset, norjalaiset, ruotsalaiset että hollantilaiset kalastusalukset. Paikkakunta elää kalastuksesta ja kalastus on alueen tärkein työllistäjä. Pieni keskusta sijaitsee ylhäällä sataman yläpuolella. Aikataulusta riippuen syömme pari kalapullaa, joka on tyypillinen tanskalainen ruokalaji, jota syödään yleensä lounaaksi sekä kylmänä että lämpimänä. Kalapullat voidaan valmistaa turskasta tai muusta vaaleasta kalasta ja syödään remouladekastikkeen kanssa sekä ruisleivän kanssa.

Käymme isossa bunkkerissa, joka kuului Saksan puolustuslinjaan Atlantin valliin. Atlantin valli ulottui Pohjois-Norjasta Espanjan rajalle. Saksalaisille oli äärimmäisen tärkeää tarkkailla kulkua Atlantilta Pohjanmeren kautta Kattegatin salmeen, joten he rakensivat jättimäisen puolustusrakennelman Tanskan puolelle Hanstholmiin ja vastaavasti Norjan puolelle Kristiansandin ulkopuolelle. Molemmat varustettiin neljällä valtavalla 380-millisellä tykillä, jotka olivat 19 m pitkiä ja painoivat 110 tonnia. Samankaltaiset tykit oli myös saksalaisten suurimmassa sotalaivassa Bismarckissa.

Hanstholmin jälkeen suuntaamme etelään päin ohi Thyn kansallispuiston ja Thistedin, kunnes ajamme Limvuonon suurimman saaren Morsin yli. Luonto seudulla on kaunista ja vaihtelevaa. Olemme matkalla Tanskan toiseksi suurimpaan kaupunkiin Aarhusiin, mutta pysähdymme ensin Viborgissa, jossa käymme katsomassa tuomiokirkkoa. Viborg on yksi Tanskan vanhimpia kaupunkeja, jolla on aina ollut tärkeä asema Jyllannin keskipisteenä. Maakäräjät kokoontui täällä ennen kuin Kööpenhaminasta tuli pääkaupunki. Tuomiokirkko on peräisin 1100-luvulta. Alunperin se oli romaaninen katedraali, jolla oli hyvät suhteet Lundiin, jossa oli Pohjolan johtavan arkkipiispan istuin. Kirkko on rakennettu uudelleen laajan tulipalon jälkeen.

Päivän päätteeksi ajamme kohti itää ja Kattegatia määränpäänämme Jyllannin pääkaupunki Aarhus. Se on melkeinpä varmasti saanut nimensä jokisuun mukaan, joka oli tuonaikaisella tanskankielellä ”aros”. Aarhus on Tanskan toiseksi suurin kaupunki ja on tunnettu myös vilkkaasta yliopistoelämästä.

Päivä 6
Aarhus – Odense

Tänään teemme kaupunkikierroksen Aarhusissa sekä vierailemme taidemuseo ARoSissa. Kiinnostava ja näkemisen arvoinen alue Aarhusissa on Den Gamle By, elävä museo, joka on peräisin vuodelta 1909. Siellä saa kuvan siitä, miten kaupungin elämä on muuttunut vuosisatojen aikana.

Kaupungin keskustaa joen ympäristössä on viime vuosien aikana elävöitetty voimakkaasti. Baarit ja ravintolat tähtikokkeineen muodostavat gourmetkeitaan, jollainen oli aikaisemmin vain Kööpenhaminassa. Ennen Aarhusin tunnusmerkki oli Arne Jacobsenin ja Erik Møllerin ikoninen raatihuoneen torni, mutta nyt se on saanut vahvan kilpailijan Aarhusin taidemuseosta ARoSista, jonka katolla on Olafur Eliassonin upea teos ”Your Rainbow Panorama”.

Lounaan jälkeen ajamme etelään ja ohitamme Skanderborgin ja Horsensin. Skanderborg tunnetaan Smukfest-musiikkifestivaalista, jotka järjestetään vuosittain elokuisessa pyökkimetsässä. Horsens oli ennen kuuluisa mahtipontisesta vankilasta, jonka näkee jo kaukaa. Vuodesta 2012 vankila on toiminut isojen konserttien areenana, jolla on esiintynyt joitakin musiikkimaailman suurimpia tähtiä. Ohitamme  Vejlen ja Vejlevuonon sillalta näemme sekä Vejlen sataman että kauniit talot, joita kutsutaan nimellä ”Bølgen” eli aalto. Sillalta näkyy lisäksi Lego-perheen investointiyhtiön Kirk Kapitalin uusi pääkonttori, jonka on suunnitellut Olafur Eliasson. Ylitämme vielä uuden Vähä-Beltin sillan ja saavumme Fynille, Tanskan toiseksi suurimmalle saarelle.

H. C. Andersen, Tanskan tunnetuin taiteilija läpi aikojen, oli syntyisin Fyniltä. Fyn on hyvin kaunis saari. Sen eteläisessä osassa sijaitsee useita saaria, joita kutsutaan Etelä-Fynin saaristoksi. Näemme seuraavana päivänä muutamia saarista. Yksi maailman suurimmista laivanvarustamoista, A. P. Møller-Mærsk, aloitti toimintansa Svendborgissa 1900-luvun alussa. Toiminta laajeni, ja nykyään yritys on toinen kahdesta suurimmasta konttivarustamosta maailmassa. Vuoteen 2009 A. P. Møllerillä oli oma telakka Odensen vuonossa. Sitten laivanvalmistus telakalla lopetettiin, mikä oli suuri isku alueelle, sillä telakka oli ollut Fynin suurin työllistäjä. Tällä hetkellä entisellä telakalla on käynnissä eräs toinen suuri projekti: telakalla valmistetaan ja kootaan tuulivoimaloita, joita on noussut Tanskan rannikolle. Fyn on vehreää seutua, siellä on paljon viljelysmaata, upeita pyökkimetsiä ja hienoja linnoja.

Yövymme Odensen lähistöllä ja syömme illallisen hotellissa.

Päivä 7
Odense – Kööpenhamina – Albatros Travel

Teemme kaupunkikierroksen Odensessa ja käymme tietysti H. C. Andersenin kotitalossa. Hans Christian Andersen syntyi Odensessa vuonna 1805 köyhiin oloihin. Isä kuoli varhain, mutta Hans Christian kävi koulua ja oli lahjakas. Hänestä tuli kuuluisa kirjailija, mutta hän oli lisäksi taitava leikkaamaan siluettikuvia ja kantava kulttuuripersoona Tanskan taiteen ”kultakaudella”, jolle kansallisuusaate ja kaunistelu olivat leimallisia. Kuvataiteilijat tekivät kukkuloista ja kallioista isompia, ihmisistä paremmin pukeutuneita, mikä vahvisti idealistista käsitystä entisestään.

Näemme keskustan ja Odensejoen, joka laskee Odensen vuonoon ja edelleen Kattegatin salmeen. Odense on Tanskan kolmanneksi suurin kaupunki ja myös yksi vanhimmista. Odensessa sijaitsee Syddansk Universitet, joka on yksi Tanskan suurimpia yliopistoja. Kaupunki sijaitsee keskellä Fynin saaren pohjoisosaa ja toimii itä-länsisuuntaisen liikenteen solmukohtana.

Jatkamme matkaa Kööpenhaminaan, jossa vietämme seuraavat kaksi yötä. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme Kööpenhaminassa on Albatros Travelin toimisto, jonne toivotamme teidät tervetulleiksi. Tarjoamme tanskalaisia herkkuja eli smørrebrødiä sekä kahvia ja viinereitä. Suomitiimi kertoo perheyrityksestä ja vietämme mukavaa aikaa yhdessä.

Hotellimme sijaitsee keskustassa. Illallinen on omavalintainen ja -kustanteinen, ja valinnanvaraa riittää.

Päivä 8
Kööpenhamina

Nautimme hyvän aamiaisen ennen kuin lähdemme tutustumaan Kööpenhaminaan, jossa vietämme koko päivän.

Teemme Kööpenhaminassa kaupunkikierroksen, jonka aikana näemme mm. Pienen merenneidon, vanhan linnoituksen Kastelletin, kuningasperheen asunnon Amalienborgin, parlamentin kokoontumispaikan Christiansborgin, vanhan pörssirakennuksen ja paljon muuta. Sitten lähdemme kanavaristeilylle. Kanavia kierrellessämme näemme mm. teatterin, oopperatalon, Christianshavnin kanavan ja Nyhavnin. Kööpenhaminan rakennusmestari tai henkilö, joka on jättänyt isoimman jäljen kaupunkikuvaan, oli epäilemättä kuningas Kristian IV, joka hallitsi maata 59 vuotta vuoteen 1648. Hän teki monia asioita maansa puolesta ja hänen vaikutuksensa oli valtava, mutta hän jätti maan rahattomaksi ja hankki monia vihollisia, millä oli tulevina vuosina suuri vaikutus maan kehitykseen.

Päivän päätteeksi menemme Tivoliin, jossa myös tanskalaiset viihtyvät. Nauti kukkaisistutuksista ja istahda kahvilaan. Tivoli, joka sijaitsi alunperin hieman Kööpenhaminan ulkopuolella, sijaitsee nykyään ihan kirjaimellisesti kaupungin keskustassa. Tivolin perusti George Carstensen ja tivoli avattiin vuonna 1843. Tivolissa on useita ravintoloita, joissa voit nauttia illallisen.

Päivä 9
Kööpenhamina – Vadstena – Tukholma – Silja Line

Aamiaisen jälkeen ajamme näyttävän Juutinrauman sillan yli Ruotsiin. Silta on n. 16 km pitkä ja yhdistää Kööpenhamina ja Malmön. Silta on myös tuttu tanskalais-ruotsalais tv-sarjasta "Broen", "Silta", joka on myös ollut suosittu Suomessa.

Ylitettyämme Juutinrauman sillan saavumme Skåneen, josta siirrymme pian Smålandiin. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme sijaitsee Ruotsin toiseksi suurimman järven, Vätternin, rannalla. Gränna on viehättävä vanha kaupunki, jonne tuhannet ihmiset tulevat nauttimaan mukavasta tunnelmasta ja ostamaan ”polkagrisejä” eli punavalkoraidallisia piparminttukaramellitankoja. Karamelleja on valmistettu Grännassa vuodesta 1859 lähtien. Rentouttavan pysähdyksen jälkeen jatkamme matkaa Vadstenaan, joka on keskiajalta peräisin oleva historiallinen kaupunki. Vadstenaan perustettiin 1300-luvulla birgittalaisluostari ja Kustaa Vaasa rakennutti kaupunkiin 1500-luvulla linnan suojelemaan Tukholmaa etelästä käsin hyökkääviltä vihollisilta. Vadstena on varsin kaunis ja vähälle huomiolle jäänyt helmi Vätternin rannalla. Käymme katsomassa vanhaa luostaria ja kirkkoa ennen kuin jatkamme matkaa Tukholmaan, jossa nousemme Silja Linen alukseen matkataksemme takaisin Turkuun. Nautimme viimeisen yhteisen illallisen laivan seisovasta pöydästä.

Päivä 10
Turku – Helsinki

Heräämme ajoissa ja syömme aamiaisen ennen kuin poistumme laivasta ja palaamme kotiin.

Bussimatka

Bussimatkailu on vaivatonta, sinun tehtäväsi on rentoutua ja nauttia vaihtuvista maisemista. Mukana Albatrosin osaavat matkanjohtajat ja saat hienoja elämyksiä parhaaseen Albatros-tyyliin. Lomasi alkaa siitä hetkestä, kun nouset bussiin.

Millaisia bussit ovat?

Käytämme moderneja busseja, joissa on miellyttävä matkustaa.

Kaikissa busseissa on säädettävät istuimet, turvavyöt, jalkatuet, ilmastointi, wc, tv,  puhelimen ja tabletin latausmahdollisuus. Kaikki bussit ovat savuttomia.

Istumapaikan varaaminen

Noudatamme paikkojen jaossa saapumisjärjestystä ja täytämme bussin edestä taakse. Voit varata paikan tietyiltä riveiltä matkaa varatessasi tai viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää. Etukäteen varattu paikka ei koske mahdollisia liittymäbusseja.

Mikäli haluat varata paikan etukäteen:

Paikka riveiltä 1,2,7,8,9: 12€/hlö

Paikka muilta riveiltä etukäteen varattuna: 8€/hlö

Varaamattomat istumapaikat jaetaan saapumisjärjestyksessä, alkaen bussin etuosasta.

Paikan voi varata vain koko matkalle – ei vain osalle matkaa.

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • bussi - ja laivamatkat ohjelman mukaan
  • majoitus jaetussa kahden hengen sisähytissä laivalla (2 yötä)
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa (7 yötä)
  • aamiaiset
  • 5 illallista (pvät 1,2,3,6 ja 9), laivalla ruokajuomat sisältyvät buffet-illallisiin (pvät 1 ja 9)
  • kevyt lounas sekä tutustuminen Albatros Travelin pääkonttoriin pvä 7
  • retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 698€
  • lisämaksu jaettu kahden hengen ulkohytti (2 yötä) 78€/hlö
  • etukäteen varattavat paikat bussissa
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yöpymiset

Silja Line risteilyalus Turku–Tukholma–Turku: 2 yötä
Örebro (Ruotsi): 1 yö
Aalborg: 2 yötä
Aarhus: 1 yö
Odensen alue: 1 yö
Kööpenhamina: 2 yötä

Ajomatkat

Päivä 1: n. 170 km
Päivä 2: n. 200 km
Päivä 3: n. 450 km
Päivä 4: n. 225 km
Päivä 5: n. 300 km
Päivä 6: n. 150 km
Päivä 7: n. 280 km
Päivä 8: n. 30 km
Päivä 9: n. 665 km
Päivä 10: n. 170 km

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja

DKBUS03AFI