Portti pohjoisnavalle - Huippuvuoret

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Koe keskikesä arktisella alueella Ocean Atlanticin kyydissä. Aurinko paistaa vuorokauden ympäri, ja elämä rannikoilla on vilkasta talven jälkeen.

Albatros Expeditions

Koe jääkarhujen valtakunta risteilyllä, jolla liikumme kaukana tavallisilta reiteiltä ja käymme paikoissa, joissa käyvät yleensä vain tutkimusmatkailijat ja tutkijat. Teemme matkaa Albatros Travelin omalla Ocean Atlantic tutkimusaluksella, joka on rakennettu arktisia olosuhteita varten. Aluksen mukana kulkevien Zodiac-kumiveneiden avulla nousemme maihin ja ajamme lähelle rannikkoa, joten pääsemme lähelle eläimiä ja jäätiköitä.

Matka-ajankohta osuu keskikesään, jolloin Huippuvuorilla on paljon elämää. Linnut ovat asettuneet pesimäpaikoilleen, huippuvuortenpeurat keräävät uutta energiaa pitkän talven jälkeen ja rannikoilla näkee yksittäisiä jääkarhuja. Nousemme maihin entisillä pyyntiasemilla, ajamme syvälle vuonoihin Huippuvuorten pohjoisosissa ja vierailemme Ny-Ålesundin tutkijakaupungissa. Päätämme tutkimusristeilyn Longyearbyeniin, maailman pohjoisimpaan ”suurkaupunkiin”.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Albatros Aktiivi, Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta NOK

Päiväohjelma 10 päivää
Päivä 1
Helsinki – Oslo
Päivä 2
Oslo – Longyearbyen, risteily alkaa
Päivä 3
Krossfjord ja Lilliehöökin jäätikkö
Päivä 4
Amsterdamøya ja valaanpyyntiasema Smeerenburgissa
Päivä 5
Läpi Hinlopen-salmen: runsaasti kasvillisuutta, lintuja ja mursuja
Päivä 6
Ahtojäitä seuraillen kohti Euroopan pohjoisinta maa-aluetta
Päivä 7
Liefdefjord ja Monaco-jäätikkö
Päivä 8
Kongsfjord ja Ny-Ålesund
Päivä 9
Longyearbyen – Oslo
Päivä 10
Oslo – Helsinki

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Oslo

Lennämme Helsingistä Osloon ja yövymme lentokenttähotellissa.

Oslon osuus on omatoiminen ja kansainvälinen tutkimusalustiimi on vastaanottamassa teitä Huippuvuorilla päivänä 2.

Päivä 2
Oslo – Longyearbyen, risteily alkaa

Lennämme Oslosta Longyearbyeniin Huippuvuorille.

Longyearbyen perustettiin amerikkalaiseksi kaivoskaupungiksi vuonna 1906. Vuonna 1916 Longyearbyenin kaivos siirtyi norjalaiselle hiiliyhtiölle, ja siitä lähtien hiilikaivos on antanut leimansa alueelle. Tänä päivänä kaupungissa on noin 2000 asukasta, joista valtaosa on norjalaisia. Aikaisemmin kaupungin suurin työnantaja oli kaivos, nyt useimmat asukkaat saavat elantonsa tutkimuksesta, koulutuksesta ja matkailusta. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.

Oma aluksemme Ocean Atlantic odottaa laiturissa Longyearbyenissä. Iltapäivällä on aika nousta alukseen. Sen jälkeen, kun meidät on opastettu hytteihimme, tutkimusmatkan johtaja kertoo risteilystä, aluksen päivärutiineista ja turvallisuusasioista sekä turvavarusteista. Sitten on aika aloittaa risteily läpi Advent- ja Isfjordin ja ottaa kurssi kohti pohjoista Prins Karls Forlandia seuraillen. Ehkä meillä on onnea ja näemme ensimmäiset valaat jo matkalla ulos Isfjordin vuonosta.

Päivä 3
Krossfjord ja Lilliehöökin jäätikkö

Seilattuamme pitkin Prins Karls Forlandin rannikkoa keskiyön auringossa, saavumme aikaisin aamulla Krossfjordin vuonoon, joka kuuluu Nordvest-Spitsbergenin kansallispuistoon. Lukuisat jäätiköt laskevat Länsimaan keskellä sijaitsevalta jääpeitteiseltä alueelta alas kohti vuonoa. Mikäli sää sallii, nousemme maihin mahtavan Fjortende Julibreen -jäätikön luona. Käytämme maihinnousuun vakaita ja turvallisia Zodiac-kumiveneitä, jotka ovat valmiina käyttöön aluksen kannella. Vehreässä ruohopeitteisessä rinteessä Fjortende Julibukta -lahdessa näkee usein laiduntavia poroja vasoineen.

Risteily jatkuu yhä pohjoisemmaksi, ja saavumme Möllerfjordiin, jota hallitsee 1 000 m korkea tunturi Kronprins Olav Fjell. Toivomme, että pääsemme nousemaan vielä toisen kerran maihin, ennen kuin suuntaamme vuonoston pohjukkaan Lilliehöökfjordiin. Siellä sijaitsee 10 km leveä ja varsin aktiivinen Lilliehöökin jäätikkö. Päivän päätteeksi alus kulkee keskellä isoja ja pieniä jäävuoria, joita jäätikkö paiskoo vuonoon – luonnollisesti riittävän kaukana jäätiköstä.

 

Päivä 4
Amsterdamøya ja valaanpyyntiasema Smeerenburgissa

Heräämme upeissa maisemissa aluksen liikkuessa Danskøyan rannikkoa seuraillen. Smeerenburgfjordin vuonossa on tarkoitus nousta maihin Amsterdamøyalle, jonne hollantilaiset valaanpyytäjät perustivat Smeerenburgin kylän 400 vuotta sitten. Huippuvuorten luoteisosan löysi hollantilainen Willem Barents, ja tänne perustettiin taajama, jossa asui kesäisin 200 ihmistä. Smeerenburg, joka tarkoittaa ”rasvakaupunkia”, perustettiin tasaiselle hiekkapohjaiselle niemelle. Tänne harppuunalla tapetut grönlanninvalaat tuotiin, ja arvokasta valaanrasvaa eli traania keitettiin isoissa astioissa Siperiasta asti kulkeutuneista ajopuista viritettyjen nuotioiden päällä. Toiminnasta löytyy yhä jälkiä. Paikalla näkee usein myös mursuja. Vuonon toisella puolella saatamme nähdä kirjohylkeitä, jotka lepäilevät isoilla kivillä suojaisessa poukamassa Virgohamnan liepeillä. Emme voi nousta maihin, mutta näemme epäonnisen ruotsalaisen sankarin August Andréen tukikohdan jäänteet. Täältä hän yritti päästä pohjoisnavalle vetypallolla.
 
Iltapäivällä on tarkoitus nousta jälleen maihin, tällä kertaa esim. Ytre Norskøyalla, jolla oli valaanpyytäjien traanikeittimet ja hautapaikat. 150 m korkealta Utkiken-kukkulalta näkyy selkeällä säällä pitkälle Jäämerelle – ja jopa pohjoisnavalle asti.

 

Päivä 5
Läpi Hinlopen-salmen: runsaasti kasvillisuutta, lintuja ja mursuja

Matkattuamme yön aikana Länsimaan pohjoisosan ympäri olemme saapuneet Hinlopen-salmeen, joka kulkee Länsimaan ja Koillismaan välissä. Koillismaa on Huippuvuorten kaikkein arktisinta aluetta. Arvioimme saapuvamme Alkefjelletin tunturin luo aamulla. Tämän jyrkän, 100 m korkean kallioseinämän kapeilla basalttikielekkeillä pesii kymmeniä tuhansia pohjankiisloja. Ilma on täynnä lentäviä lintuja etsimässä ravintoa, samalla naalit ja lokit vaanivat niiden poikasia, jotka ovat lähteneet hieman liian kauas pesästä.

Iltapäivän kuluessa matkaamme Hinlopen-salmen poikki ja saatamme nähdä valaita. Määränpäämme on mursujen lepopaikka Torellnesetissä, Koillismaan lounaisosassa. Aiemmin Huippuvuorten mursuja metsästettiin ja ne hävisivät miltei kokonaan. Nykyään kanta on elpynyt ja mursut ovat löytäneet tiensä takaisin vanhoille lepopaikoille, joilla niitä aikaisemmin tapettiin sadoittain. Urosmursut viettävät kesän Torellnesetissä, naaraat pysyttelevät poikasineen hieman idempänä. Tarkoituksenamme on nousta maihin ja katsella noita kaikessa rauhassa lepäileviä, jykeviä eläimiä turvallisen matkan päästä.
 

Päivä 6
Ahtojäitä seuraillen kohti Euroopan pohjoisinta maa-aluetta

Tänään teemme matkaa seuraillen ahtojään reunaa ja etsimme erityisesti jääkarhuja. Valtaosa Huippuvuorten isosta jääkarhukannasta siirtyy kesäisin ahtojään reunoja seuraten pohjoiseen. Se johtuu siitä, että monet hylkeet, jotka ovat jääkarhujen tärkein saaliseläin, oleskelevat täällä. Useimmiten näkee partahylkeitä. Riippuu täysin päivän säästä ja jääolosuhteista, kuinka pitkälle pohjoiseen pääsemme. Jääolosuhteet riippuvat myös siitä, kuinka kylmä talvi on takana.

Yksi mahdollisuus on se, että suuntaamme Koillismaalle ja käymme Seitsensaarilla Huippuvuorten pohjoisimmassa osassa. Karut, kivikkoiset saaret sijaitsevat noin 1000 km pohjoisempana kuin kuuluisa Nordkap. Mikäli sää sallii, voimme nousta maihin ja tarkkailla saarten kiehtovaa lintuelämää.
Meillä on mahdollisesti aikaa myös Zodiac-ajelulle jäänreunaa pitkin. Päivän päätteeksi lähdemme matkalle kohti etelää ja pääsaarta Länsimaata.
Illalla otamme kurssin kohti Liefdefjordin maagisia maisemia.

Päivä 7
Liefdefjord ja Monaco-jäätikkö

Tänään tutustumme Liefdefjordin vuonoon. Vuonon suulla ohitamme Andøyan saaret, joilla elää runsaasti lintuja. Saatamme nähdä saarella pesiviä haahkoja ja lyhytnokkahanhia. Hyvällä onnella saatamme nähdä myös harvinaisemman kyhmyhaahkan. Se on helppo tunnistaa värikkäästä päästä.
Iltapäivällä olemme toivottavasti saavuttaneet Liefdefjordin pohjukan, jossa sijaitsee valtava, viisi kilometriä leveä Monaco-jäätikkö. Vaikuttava jäätikkö, joka ei ole milloinkaan täysin hiljaa, sijaitsee majesteettisten tunturien edessä. Jään väri vaihtelee liidunvalkoisesta kirkkaaseen turkoosiin, ja aistimme selvästi luonnon oman pakastimen viileän henkäyksen. Suunnitelmanamme on ajaa kumiveneillä turvallisen matkan päähän jäätikön reunasta. Siellä isot parvet pikkukajavia ja tiiroja syövät planktonia, jota tulee sulavesien mukana.
Viime kädessä riippuu jääolosuhteista, missä aluksemme voi liikkua ja missä voimme laskea Zodiac-kumiveneet vesille. Näin on erityisesti Huippuvuorten pohjois- ja koillisosassa. Ohjelmaan voi täten tulla pieniä muutoksia matkan varrella. Iso joukko hienoja kohteita sijaitsee myös saariryhmän läntisellä ja lounaisella rannikolla, jossa jäätä on yleensä vähemmän, kiitos Golf-virran. Mikäli joudumme lyhentämään ohjelmaa Huippuvuorten pohjoisosissa, voimme käydä sen sijaan lounais- ja länsirannikon kohteissa.

Päivä 8
Kongsfjord ja Ny-Ålesund

Risteilyn viimeisenä päivänä matkaamme Kongsfjordin vuonoon. Sen eteläreunalla sijaitsee Ny-Ålesund, jossa pistäydymme. Se on yksi maailman pohjoisimmista kaupungeista, jossa sijaitsee maailman pohjoisin postitoimisto ja museo. Kaupungin sijaintipaikka on uskomattoman karu, mutta siitä huolimatta Ny-Ålesund on kiinnostava. Kaupunki oli Amundsenin ja Nobilen viimeinen pysähdyspaikka ennen heidän lentoaan Pohjoisnavalle. Kaupungissa toimi kaivos vuoteen 1962, jolloin kaivoksessa tapahtui suuronnettomuus. Ny-Ålesund on nykyään arktisen tutkimuksen kansainvälinen keskus, jossa työskentelee kesäisin noin 100 tutkijaa. Monia eri kansallisuuksia edustavat tutkijat tutkivat kaikkea mahdollista mikrobiologiasta arktiseen ilmastoon. Tästä syystä kaikki alueet polkujen ja teiden ulkopuolella ovat mahdollisia tutkimuskohteita, joten poluilta ja teiltä ei saa poiketa.

Tundra kaupungin ulkopuolella on erityisen kaunis. Villiporot tulevat joskus hyvin lähelle kaupunkia etsiessään ruokaa. Ny-Ålesundissa ja sen ympäristössä pesii paljon valkoposkihanhia, jotka paimentavat poikasiaan ympäri kaupunkia. Täällä on mahdollista nähdä myös lapintiiroja ja kiirunoita, jotka ovat ainoita Huippuvuorilla talvehtivia maalintuja. Käymme myös kaupungin jääkarhurajan ulkopuolella. Raja on merkitty selvästi kyltein. Aseistetut matkanjohtajamme johdattavat meidät muutaman sadan metrin matkan Amundsenin retkikunnan ilmalaivamastolle.

Iltapäivällä on suunnitelmissa maihinnousu historialliseen ja kauniiseen Ny-Londoniin Blomstrandhalvøyalla. Paikka on kiehtova sekä historian että geologian näkökulmasta ja siellä elää kiinnostavia lintuja ja kasveja. Vuonna 1906 täältä löydettiin marmoria, jota alettiin louhia vuonna 1911. Marmori oli kuitenkin huonolaatuista, ja projektista luovuttiin 1920. Nyt 100 vuotta myöhemmin voimme katsella rakennuksia, kiskoja, nostokurkia ja höyrykoneita, jotka jätettiin paikoilleen. Teemme kierroksen alueella, jolla elää monia arktisia kasveja. Ne ovat sopeutuneet lyhyeen ja valoisaan kasvukauteen ja lämpötilaan, joka kohoaa vain muutaman asteen nollan yläpuolelle. Päivän päätteeksi alus ottaa suunnan kohti etelää ja Longyearbyeniä.
 

Päivä 9
Longyearbyen – Oslo

Alus palaa Longyearbyenin satamaan aamulla. Aamiaisen jälkeen hyvästelemme miehistön ja tutkimusalustiimi vie meidät Longyerabyenin lentokentälle.

Lennämme Longyearbyenistä Osloon, jossa yövymme lentokenttähotellissa (omatoiminen).

Päivä 10
Oslo – Helsinki

Aikaisen aamiaisen jälkeen lennämme Oslosta Helsinkiin.

Hintatiedot

Lisämaksu hytistä yhdelle
  • 2021:

Hytti yhdelle, kategoria G: 1.050€
Hytti yhdelle, kategoria D: 1.698€

  • 2022:

Hytti yhdelle, kategoria G: 1.398€
Hytti yhdelle, kategoria D: 2.998€

Lisämaksut hyttiluokan korotuksesta
  • 2021:

Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C: 150€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B: 1.550€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A: 1.950€/hlö
Jaettu kahden hengen Premium Suite: 2.600€/hlö

  • 2022:

Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C: 398€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B: 2.598€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A: 3.098€/hlö
Jaettu kahden hengen Premium Suite: 3.498€/hlö

Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Oslo – Helsinki turistiluokassa
  • reittilennot Oslo - Longyerbyen - Oslo turistiluokassa
  • majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä (pyöreä ikkuna, kat. D) M/S Ocean Atlantic-aluksella
  • majoitus 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa Oslossa lentokenttähotellissa (menossa ja paluussa), aamukahvi
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • täysihoito risteilyllä (aamiaiset päivinä 3-8, 5 lounasta, 6 illallista), ei sis. ruokajuomia
  • kahvi ja tee aluksella
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi risteilyn ajan
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu hytistä yhdelle
  • lisämaksulliset hyttikategoriat
  • opaspalvelut Oslossa matkan alussa ja lopussa
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana
  • juomarahat risteilyaluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille (suositus n. 14 USD/hlö/päivä)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Tietoa aluksesta

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.
Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).
Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).
Standard Cabin – 9-10 m2 – Kategoria G
Hytti yhdelle, yhden hengen vuode, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Tuuli ja virtaukset

Muutokset matkaohjelmaan mahdollisia sääolosuhteista riippuen.

Osallistujamäärä

Minimiosallistujamäärä risteilylle on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit  pakata retkipäivien aikana tarvitsemasi tavarat. 
Ota mukaan myös kiikarit ja aurinkovoide, jossa on riittävän korkea suojakerroin.

Pakkaa mukaan ulkoiluvaatteita, joissa on helppo liikkua. Suosittelemme kerrospukeutumista; vaatekertoja, joita on helppo lisätä ja vähentää tarpeen mukaan. Hyvät ja pitävä pohjaiset kengät, joilla on turvallista liikkua myös epätasaisessa maastossa.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessäkin maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi ja passitiedot Albatros Travelille

Maahantulo- ja oleskelusäännöt ovat Huippuvuorilla erilaiset kuin muualla Norjassa. Kaikille Huippuvuorten ja Norjan välillä matkustaville tehdään passintarkastus, sillä Huippuvuoret ei kuulu Schengen-alueeseen. Huippuvuorille ei tarvita viisumia, mutta passi pitää olla mukana.

Myös varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Pyydämme tästä syystä lähettämään meille kopion passin kuvasivuaukeamasta mahdollisimman pian sen jälkeen, kun matkavaraus on tehty. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

 

Tutkimusmatkaristeily

Kyse on luontomatkasta, jossa on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle. 

Merimatkojen aikana aluksella järjestetään englanninkielisiä asiantuntijaluentoja. Tutkimusalustiimi on kansainvälinen ja retket opastetaan englanniksi.

Liikkuminen

Matkustajan tulee kyetä liikkumaan laivassa ja siirtymään Zodiac-kumiveneisiin ilman apuvälineitä. Retkikohteissa kävellään jonkin verran ja maasto on osittain epätasaista.
Matka ei sovellu liikuntaesteisille.

Aluksella puhuttu kieli

Aluksella on asiakkaita ja Albatros Expeditions-tiimin matkanjohtajia sekä Pohjoismaista että niiden ulkopuolelta. Aluksen henkilökunta on kansainvälistä ja he huolehtivat matkustusmukavuudesta ja turvallisuudesta. Kuulutukset aluksella tapahtuvat englanniksi. 

Majoitus Oslossa

Majoitus Oslossa on keskitason lentokenttähotellissa ja mahdolliset kuljetukset kentältä hotelliin ja hotellilta kentälle (päivät 1, 2, 9 ja 10) kuuluvat matkan hintaan.

Aamukahvi voi olla myös aamiaispaketti, riippuen lentojen lähtöajoista Oslosta. Oslon osuus on omatoiminen.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Eksoottinen risteilykokemus Matka sujui suunnitelmien mukaisesti yleensä vaikka muutoksiakin jouduttiin tekemään, myös positiivisia yllätyksiä. Sääkin suosi yhtä päivää lukuun ottamatta. Ruokaa oli riittävästi ja se oli erinomaista
Date published: 2022-07-03
Rated 4 out of 5 by from Juhannus 2022 Svalbardissa Juhannus Svalbardissa, sopiva aika, kelit hyvät.
Date published: 2022-07-01
  • y_2024, m_4, d_23, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_fi_FI, sid_NOCSC04, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja