Julius Caesarin voitokkaalla reitillä Kreikassa ja Albaniassa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Seuraa Caesarin jäljissä läpi Kreikan ja Albanian, vieraile sivilisaation kehdossa Ateenassa, Delfoissa ja Olympiavuorella sekä koe yksi maailman luonnonihmeistä, Meteoran kalliot.

Kulttuurimatka historian ystäville! Lähde mukaan kokemaan yhdeksän Unescon suojelemaa kohdetta Kreikassa ja Albaniassa. Teemoja ovat antiikin kreikkalaiset, roomalaisten valtataistelu, Bysantin tuho, osmanien valtakausi ja eristäytyneen Albanian uudelleen herääminen.

Saamme kuulla Julius Caesarin taistelusta Pompeiusta vastaan Durrësissa (Dyrrhakhionissa) Albaniassa sekä hänen voitostaan Farsaloksessa Kreikassa. Ateenan labyrinttimaisilla kaduilla kuljemme suurten ajattelijoiden jalanjäljissä: täällä toimivat Sokrates ja Platon yli 2000 vuotta sitten.

Matkan kohokohtia on myös Meteoran kalliot, joissa erakot asuivat luolissa yli 1000 vuotta sitten ja jonne myöhemmin rakennettiin luostareita. Vierailemme yhdessä yhä vielä toiminnassa olevista luostareista.

Majoitumme hyviin kolmen ja neljän tähden hotelleihin.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Euro

Päiväohjelma
Päivä 1 Helsinki - Ateena
Päivä 2 Ateena - Akropolis ja Korintin kanava - Nafplio
Päivä 3 Epidauroksen antiikin aikainen kaupunki - antiikin Mykene - Olympia
Päivä 4 Temppeleitä ja Olympian stadion - Patrasin satamakaupunki - Delfoi
Päivä 5 Delfoi - luonnonihme Meteora ja luostarivierailu - Ioannina Pamvotisjärvellä
Päivä 6 Ioannina - Gjirokastra, Albania - rannikkokaupunki Sarandë
Päivä 7 Sarandë - muinainen Butrint - maatilavierailu Zarassa - Sarandë
Päivä 8 Sarandë - Apollonian rauniot - Berat, tuhansien ikkunoiden kaupunki
Päivä 9 Berat - Bysantin ja Rooman valtakuntien Durrës - museokäynti ja basaari Krujassa
Päivä 10 Kruja - kaupunkikierros ja basaari Tiranassa - lento Tirana - Helsinki

Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
1.598€
Helsinki
Huom. Lue lisätietoja täältä.
1.598€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki - Ateena

Laskeudumme Ateenan uudelle lentokentälle ja ajamme Ateenan miljoonakaupunkiin, eurooppalaisen sivistyksen synnyinsijoille. Täältä ovat lähtöisin moderni demokratia ja luonnontieteet. Kaupunki oli jo antiikin aikoina suosittu matkakohde. Talojen ja asuntojen parvekkeita koristavat pelargoniat, ja katuja ja aukioita appelsiinipuut. Äänekkäät katukauppiaat ja värikkäät torit muistuttavat idän basaareista, mutta hieman kuluneet uusklassiset palatsit johdattavat ajatukset kadonneeseen aikaan, jolloin Ateena tunnettiin Välimeren helmenä.

Ajamme hotelliimme Ateenassa, majoitumme ja syömme illallisen hotellissa.

Päivä 2
Ateena - Akropolis ja Korintin kanava - Nafplio

Vierailemme Akropolis-kukkulalla. Matka ylös Unescon suojelemille raunioille tehdään jalan. Akropoliilta on hienot näkymät Plakan kaupunginosaan. Kiehtovien jumaltarujen lisäksi Plakaan liitetään filosofit Sokrates ja hänen oppilaansa Platon. Plaka on rakennettu Akropoliin rinteeseen. Teemme kierroksen Ateenan keskustassa ja näemme mm. Sintagma-aukion, jolla sijaitsee Kreikan parlamentti.

Syömme lounaan Ateenassa, ja ehdit katsastaa kaupunkia hieman itseksesi.

Poistumme Ateenasta ja ajamme Korintin kanavalle, jonka ylitämme ja jonka luona pysähdymme hetkeksi. Korintin kanava lyhensi laivareittiä Peloponnesoksen niemimaan ympäri noin 400 km:llä. Kanavan rakentaminen alkoi keisari Neron valtakaudella. Vihdoin 1800-luvun lopulla 6,5 km pitkä ja noin 25 m leveä kanava, jonka reunat kohoavat paikoin 80 m:n korkeuteen, tuli valmiiksi. Kanava mullisti aikanaan laivaliikenteen, nykyään vain pienet alukset mahtuvat kulkemaan sitä pitkin.

Peloponnesos on nykyään yksi arvokkaimmista arkeologisista alueista ja historian kannalta yksi kiinnostavimmista vierailukohteista. Sijainti kaakkoisella Välimerellä on tehnyt alueesta vuosituhansien ajan tärkeän solmukohdan niin kaupan kuin sotienkin kannalta. Aluetta ovat hallinneet monet mahdit: roomalaiset, bysanttilaiset, venetsialaiset ja osmanit – useita kertoja.

Yövymme kauniissa Nafplion kaupungissa, joka toimi 1830-luvulla lyhyen aikaa Kreikan pääkaupunkina. Näemme Bysantin, Venetsian ja osmanien valtakauden merkkejä. Merellä kaupungin edustalla sijaitsee pieni Burtzin linnoitus, jonka venetsialaiset rakensivat. Noin 200 m korkean kallion huipulla seisoo upea venetsialainen rakennus, Palamidi-linnoitus, jonne pääsee kiipeämällä lähes 1000 porrasta. Palamidi rakennettiin noin vuonna 1700 suojelemaan kaupunkia mereltä käsin lähestyviltä vihollisilta. Nafpliossa on myös Akronafplion linnakkeen rauniot. Akronafplio rakennettiin Itä-Rooman ja Bysantin kaudella.

Päivä 3
Epidauroksen antiikin aikainen kaupunki - antiikin Mykene - Olympia

Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on antiikin Epidauros, jossa sijaitsee yksi maailman parhaiten säilyneistä amfiteattereista. Teatterin akustiikka on täysin omaa luokkaansa. Kyse on todella hyvin säilyneestä rakennuksesta. Yksi syistä on se, että teatteri on rakennettu vuoren rinteeseen, joten se on hyvin suojassa. Paikka menetti merkitystään 400-luvulla, kun kristinusko levisi kansan keskuuteen. Sitä ennen aluetta oli käytetty lääkinnän ja terveyden jumalan Asklepioksen pyhäkkönä ja parantolana. Näemme mm. tholosin, pyöreän rakennuksen rauniot, jossa on labyrintti. Labyrintti on saattanut olla käärmetarha, sillä käärmeen myrkky oli yksi käytetyistä lääkkeistä. Alueella on jäljellä myös abatonin rauniot. Siellä potilaat odottivat vuoroaan.

Viimeinen kohteemme ennen kuin ajamme Peloponnesoksen poikki on antiikin Mykene. Mykeneläinen kulttuuri on peräisin Kreetan saarelta ja sen huippukausi oli noin 1600–1100 eKr. Kahden vuorenrinteen väliin rakennettiin linnoitettu kaupunki, johon pääsi vain lännestä käsin. Rakennukset olivat monimutkaisia ja kaupunginmuuri paksu. Maanalainen vesijohto oli tuohon aikaan hyvin harvinainen. Parhaiten tunnetaan Leijonaportti, joka toimi sisäänkäyntinä kaupunkiin. Kolme isoa kiveä muodostaa portin kehyksen, ja niiden päällä lepää kolmionmuotoinen kivi, johon on veistetty kaksi päätöntä leijonaa vartioimassa kaupunkia. Kaupunginmuurien sisällä on ns. Atreuksen aarrekammio, joka on saanut nimensä mytologian kuningas Atreuksen mukaan. Arkeologit pitävät sitä hautakammiona. Myös kuningas Agamemnon on liitetty hautaan, mutta tutkimusten mukaan hauta on paljon vanhempi.

Matka jatkuu niemimaan länsipuolelle. Yövymme ja syömme illallisen Olympiassa.

 

Päivä 4
Temppeleitä ja Olympian stadion - Patrasin satamakaupunki - Delfoi

Tänään ohjelmassa on kaksi merkittävää Unescon suojelemaa kohdetta: Olympia ja Delfoi. Aloitamme Olympiasta. Paikka on omistettu jumalista suurimmalle, Zeukselle, joka tarinan mukaan hallitsi noin 3 000 m korkean Olympos-vuoren huipulla 11 muun jumalan kanssa. Vuori sijaitsee lähellä itärannikkoa Thessalonikista lounaaseen.

Aluetta alettiin kutsua Olympiaksi Zeuksen kunniaksi. Kyse on alunperin uskonnollisesta paikasta, jossa papit asuivat ja jonne he tulivat rukoilemaan. Myöhemmin paikasta tuli kreikkalaisille neljän vuoden välein järjestettyjen kilpailujen estradi – olympialaisten synnyinpaikka.

Kierrämme arkeologisen alueen, jolla näemme Zeuksen ja Heran temppelit sekä stadionin rauniot sekä mm. hippodromin, jolla pidettiin hevoskilpailuja. Alue on rauhaisa ja melkoisen kiinnostava, mutta käynti museossa antaa parhaan käsityksen raunioista, sillä iso osa niistä tuhoutui voimakkaassa maanjäristyksessä 500-luvulla. Raunioiden jäännökset tulivat uudelleen esiin maan alta isossa maanvyörymässä.

Vietettyämme aamupäivän katsellen yhtä antiikin ajan suurimmista historiallisista nähtävyyksistä jatkamme matkaa pitkin rannikkoa kohti pohjoista. Seuraava kohteemme on Patrasin satamakaupunki. Ylitämme salmen pitkin 3 000 m pitkää Ríou-Andirríou-siltaa ja käännymme takaisin mantereelle.

Ajamme pitkin rannikkoa kohti itää katsellen Korintin lahtea. Määränpäämme on Delfoi. Delfoin oraakkeli osasi tarujen mukaan kertoa tulevaisuutesi, kuten monet muutkin oraakkelit antiikin Kreikassa, mutta Delfoin oraakkeli oli tunnettu siitä, että sen vastaukset olivat parhaiten paikkansa pitäviä. Vastaukset tulivat runomitassa ja vietiin papeille, jotka käänsivät oraakkelin lausumat kansankielelle. Väitetään, että ennustajatar hengitti luolassa hyvänolontunnetta aiheuttavia höyryjä ja pääsi näin transsinomaiseen tilaan.

Antiikin Delfoi sijaitsee korkealla, Parnassosvuoren ympäröimänä, suojassa mahdollisilta vihollisilta. Täällä kaupunginmuurien sisäpuolella oli Apollon temppeli, stadion, useita aarrekammioita ja muita rakennuksia. Päästäkseen kaupunkiin oli kuljettava samaa mukulakivin kivettyä ”pyhää tietä”, jota mekin kuljemme. Kiinnostavan vierailun jälkeen jatkamme matkaa kohti hotelliamme, jossa yövymme ja syömme illallisen.

Päivä 5
Delfoi - luonnonihme Meteora ja luostarivierailu - Ioannina Pamvotisjärvellä

Tänään kuljemme Julius Caesarin jalanjäljissä. Jätämme hyvästit Delfoille ja suuntaamme kohti Thessaliaa, jossa käymme katsomassa Unescon suojelemaa Meteoran aluetta. Alueella sijaitsee monta kuuluisaa luostaria.

Ohitamme läheltä Farsaloksen, jossa Julius Caesarin nälkiintyneet ja väsyneet joukot saivat lopulta voiton Pompeiuksesta 9. elokuuta 48 eKr. Kuukautta aikaisemmin mainitut kaksi sotaherraa olivat ottaneet yhteen Rooman kansalaissodassa. Dyrrhakhionin taistelu jäi ratkaisemattomaksi, mutta Julius Caesar oli vaarallisilla vesillä, sillä Balkan ja Kreikka kuuluivat Pompeiuksen valtakuntaan. Pompeius tunnettiin taitavana poliitikkona, jolla oli Rooman senaatin tuki paetessaan Caesarin joukkoja. Pompeius ei ollut mikään suuri sotaherra. Heikosti aseistetut ja koulutetut sotilaat sekä lainajoukot idästä veivät hänet lopulliseen häviöön. Pompeius pakeni Egyptiin, jossa Caesarin tukijat odottivat ja murhasivat hänet.

Meteora, jonne saavumme hieman myöhemmin aamupäivällä, on yksi vaikuttavimmista luontoelämyksistä. Valtavien järvien vesi on vuosituhansien ajan virrannut läpi vuorten ja muokannut nämä kiehtovat maisemat. Kallioilla eli tuhansien vuosien ajan erakoita, jotka etsivät Jumalan siunausta ja ikuista elämää. Luolat, joissa erakot asuivat, sijaitsivat ylhäällä kallioilla ja niihin pääsi vai köysitikkaita pitkin tai taitavasti kiipeillen. Ei mikään ihme, että kalliot houkuttelevat nykyäänkin kiipeilijöitä.

Aikojen saatossa alueen erakot kokoontuivat yhteen ja rakensivat luostareita, mutta monet luostareista hylättiin osmanien valtakunnan aikana ja niistä on jäljellä enää rauniot. Viisi luostaria toimii yhä, ja me käymme niistä yhdessä tai kahdessa.

Iltapäivän päätteeksi jatkamme matkaa kohti Ioanninaa, jossa yövymme ja syömme illallisen. Ioannina on Epiroksen provinssin pääkaupunki ja sijaitsee kauniilla paikalla Pamvotisjärven rannalla. Kaupunki on melko nykyaikainen, sillä se on aina ollut rikas kiitos kulta- ja hopeateollisuuden. Kaupunkia hallitsi 1700-luvun lopulta vuoteen 1822 albanialainen Ali Pasha.

Päivä 6
Ioannina - Gjirokastra, Albania - rannikkokaupunki Sarandë

Aamiaisen jälkeen teemme kaupunkikierroksen Ioanninassa. Näemme keskiaikaisen linnoituksen, pääkadun ja kellotornin. Sitten jatkamme matkaa yli Albanian rajan ja ajamme Gjirokastraan, jossa tutustumme kaupunkiin ja sen kolkkoon linnoitukseen. Kaupunki on yli 2500 vuotta vanha ja varsin kaunis mukulakivikatuineen ja pienine taloineen, joissa on liuskekivikatto. Kaupunkia on kuvattu hyvin runollisesti albanialaisen kirjailijan Ismail Kadaren teoksessa Chronicles of Stone. Gjirokastra on myös Albanian diktaattorin Enver Hoxhan kotikaupunki. Hoxhan yhteys kaupunkiin aiheutti sen, että sitä pidettiin diktatuurin aikana jotakuinkin hyvin kunnossa, mutta diktatuurin romahdettua myös talot romahtivat.

Linnoitus ja kaupunki ovat Unescon suojeluksessa. Unescon pussista otetaan ne 20 000 dollaria, jotka tarvitaan päivittäin kunnossapitoon – summa, jota tavallinen albanialainen ei ikinä pystyisi maksamaan. Kaupungissa on koko joukko pieniä perinteisiä käsityöyrityksiä, vanhakaupunki ja basaari. Kaupungin ulkopuolella on useita betonibunkkereita kylmän sodan ajalta.

Jatkamme matkaa pitkin rannikkoa Sarandën kaupunkiin. Sarandë on yksi Albanian suosituista rantakaupungeista. Tänne tulee kävijöitä mm. Korfulta. Syömme illallisen ja yövymme Sarandëssa, joka on suhteellisen moderni kaupunki.

Päivä 7
Sarandë - muinainen Butrint - maatilavierailu Zarassa - Sarandë

Lähdemme Sarandësta ja ajamme pitkin rannikkoa laajaan kansallispuistoon Sarandën eteläpuolella. Muinainen Butrintin kaupunki sijaitsi pienellä niemekkeellä. Veden ympäröimää Butrintia oli helppo puolustaa. Vaikka kaupungissa oli asuttu jo pitkään, vasta kreikkalaiset rakensivat sen ympärille kunnon muurin. Kreikkalaisten jälkeen valta siirtyi ensin roomalaisille ja sitten Bysantille, minkä jälkeen se alkoi näivettyä ja hylättiin. Vasta 1920 alkoivat italialaiset arkeologit tehdä kaivauksia alueella, joka on nykyään Unescon suojeluksessa.

Butrintissa kaikki kreikkalaisesta teatterista akropolikseen (yläkaupunki, linnavuori) kreikkalaisine ja roomalaisine kylpylöineen ja temppeleineen muutettiin basilikoiksi, kun kristinusko seurasi muinaisia jumalia. Akropolis sijaitsi rinteessä ja on myöhemmin muutettu linnoitukseksi. Näkymät yli Vivarin kanavan ja Korfunsalmen Korfun saaren suuntaan ovat upeat. Alue on laaja, joten viivymme hetken katsellen paikkoja. Teemme myös risteilyn kansallispuistossa. Sen jälkeen vierailemme perheen omistamalla maatilalla lähellä Zaran kylää ja palaamme sieltä Sarandëen.

Päivän päätteeksi käymme kävelyllä Sarandëssa ja syömme illallisen mielenkiintoisessa ravintolassa.

Päivä 8
Sarandë - Apollonian rauniot - Berat, tuhansien ikkunoiden kaupunki
Lähdemme liikkeelle Sarandësta aamiaisen jälkeen. Ajamme rannikkoa pitkin Vloraan. Matka jatkuu Beratiin, jonka historia ulottuu 2 400 vuotta ajassa taaksepäin. Vanhakaupunki on Unescon suojelema. Kun näkee rinteeseen rakennetut historialliset rakennukset ja niiden lukuisat ikkunat, on helppo ymmärtää, mistä lempinimi ”Tuhansien ikkunoiden kaupunki” tulee. Beratissa on kaunis linna, ja keskiajalla suurin osa kaupungin asukkaista asui linnan alueella. Asukkaista valtaosa oli kristittyjä, ja linnan alueella olikin noin 20 kirkkoa, useimmat peräisin 1300-luvulta. Muutamissa kirkoissa on Albanian tunnetuimman ikonimaalarin Onufrin teoksia, jotka ovat saaneet oman museon Mariankirkon yhteyteen. Kaupungissa on myös joitakin hienoja moskeijoita, mm. Kuningasmoskeija, joka on peräisin 1400-luvun lopulta.
Päivä 9
Berat - Bysantin ja Rooman valtakuntien Durrës - museokäynti ja basaari Krujassa

Aamiaisen jälkeen lähdemme kohti Dürresiä (Dyrrhakhionia) ja saavumme Caesarin sotaretken alkupisteeseen. Dürres toimi aiemmin Albanian pääkaupunkina ja on ollut niin kreikkalaisten, roomalaisten, bysanttilaisten, venetsialaisten kuin osmanienkin hallinnassa. Historian siipien havinan huomaa täällä, paikassa, jossa Caesar ja Pompeius kävivät ensimmäisen taistelunsa. Caesar välttyi nipin napin katastrofaaliselta häviöltä. Katkeran kamppailun jälkeen molemmat sotajoukot vetäytyivät etelään kohti Thessaliaa, jossa kansalaissota päättyi Julius Caesarin voittoon. Dürresissä käymme katsomassa Bysantin aikaista kaupunginmuuria, kaupungin keskustaa, venetsialaista tornia sekä roomalaista amfiteatteria.

Jatkamme matkaa Krujaan, itsenäisen Albanian ensimmäiseen pääkaupunkiin. Krujassa kansallissankari Skanderbeg taisteli osmaneja vastaan, ja kaupungissa onkin Skanderbegille omistettu museo. Gjergj Kastrioti (1405–1468) oli osmanien palveluksessa ja sai lisänimen Skanderbeg – yhdistelmä nimestä Iskander ja turkkilaisesta puhuttelusta bey (herra). Vuonna 1443 Skanderbeg kääntyi kristinuskoon ja johti Albanian taistelua osmaneja vastaan ja pitikin viholliset poissa aina kuolemaansa saakka. Sen jälkeen maa joutui osmanien hallintaan, mitä kesti aina 1900-luvun alkupuolelle saakka.

Museo sijaitsee osuvasti kaupungin linnassa, joka selvisi osmanien kolmesta pitkästä piirityksestä. Esillä on historiallisia esineitä, jotka liittyvät 1400-luvulla käytyihin osmanien ja albanialaisten välisiin sotiin. Lähistön etnografisessa museossa voimme ihailla käsitöitä aina 1500-luvulta tähän päivään. Lopuksi ehdimme vielä tutustua omatoimisesti kaupungin vanhaan basaariin, josta voi ostaa käsin tehtyjä matkamuistoja ja paljon muuta. Syömme illallisen ja yövymme Krujassa.

Päivä 10
Kruja - kaupunkikierros ja basaari Tiranassa - lento Tirana - Helsinki

Aamiaisen jälkeen lähdemme Krujasta kohti Tiranaa, Albanian suurinta kaupunkia, joka jatkaa kasvamistaan väestön siirtyessä maaseudulta kaupunkiin.

Ajamme pitkin yhtä kaupungin valtaväylistä, Deshmoret e Kombit -bulevardia, Kansallisten marttyyrien bulevardia. Italian miehitettyä Albanian toisessa maailmansodassa kadun nimeksi tuli Mussolinin bulevardi. Kadun varrella sijaitsee useita yliopistoja, hallintorakennuksia ja pankkeja. Suuntaamme Skanderbegin aukiolle. Kansallissankarin patsas seisoo miehekkäänä keskellä aukiota. Ethem Bey -moskeija vuodelta 1823 on koristeltu luonnollisen näköisin puin, silloin ja vesiputouksin – hyvin harvinaista islamilaisessa taiteessa. Näemme kierroksellamme myös Äiti Teresan aukion. Äiti Teresa, joka auttoi köyhiä Intiassa, oli kotoisin Albaniasta. Hänet julistettiin marttyyriksi vuonna 2016.

Jatkamme kierrosta ohi Albanian kansallismuseon ja Pyramidin, joka valmistui alunperin diktaattori Enver Hoxhalle omistetuksi museoksi. Nykyään se toimii kongressikeskuksena. Rakennusta uhkaa purkaminen, sillä tilalle halutaan uusi parlamenttitalo.

Arkkitehtuuri Tiranan keskustassa kertoo maan historiasta. Esim. melkoisen mahtipontiset rakennukset vuosilta 1939–44 muistuttavat Italian miehityksestä ja monumentaaliset neuvostotyyliset rakennukset sodan jälkeisiltä vuosilta viestivät kommunismin ajasta. Viime vuosina on järjestetty useita suunnittelukilpailuja keskustan uudistamiseksi.

Lopuksi ehdimme vielä tutustua omatoimisesti kaupungin vanhaan basaariin, josta voi ostaa käsin tehtyjä matkamuistoja ja paljon muuta. Sitten ajamme Tiranan ulkopuolella sijaitsevalle lentokentälle, ja kotimatka alkaa.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 1.598€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
218€
Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki – Ateena/Tirana – Helsinki (menossa Münchenin ja paluussa Wienin sekä Münchenin tai Frankfurtin kautta, lähtöpäivästä riippuen)
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa 3- ja 4-tähden hotelleissa
  • aamiaiset
  • 5 lounasta
  • 8 illallista
  • retket, sisäänpääsyt ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 218€
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, n. 55€/hlö
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Aamiaiset

Aamiaiset ovat ns. kevyitä mannermaisia aamiaisia, joihin tavallisimmin sisältyy kahvia/teetä, mehua, leipää, marmelaadia ja voita.

Välimatkat

Päivä 1: n. 50 km
Päivä 2: 140 km
Päivä 3: 321 km
Päivä 4: 255 km
Päivä 5: 330 km
Päivä 6: 165 km
Päivä 7: 85 km
Päivä 8: 210 km
Päivä 9: 170 km
Päivä 10: 53 km

Teiden kunto vaihtelee ja ajomatkoihin voi mennä ennakoitua enemmän aikaa.

Yöpymiset

Ateena: 1 yö
Nafplion:
1 yö
Olympia: 1 yö
Delfoi: 1 yö
Ioannina: 1 yö
Sarandë, Albania: 2 yötä
Berat, Albania: 1 yö
Kruja, Albania: 1 yö

Matkalle mukaan ja pukeutuminen

Kävelemme retkipäivinä mukulakivikaduilla ja reiteillä on korkeuseroja, ylä- sekä alamäkiä. Matkakohteissa on portaita.
Kävelymatkat eivät ole erityisen pitkiä, mutta sinun tulee kyetä liikkumaan ilman apuvälineitä ja normaali peruskunto riittää. Ota mukaan hyvät, tukevapohjaiset kengät. Pieneen reppuun tai laukkuun voi kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Vierailemme matkan aikana kirkoissa ja luostareissa, jolloin miehillä tulee olla pitkälahkeiset housut ja naisilla housut tai polvien alle yltävä hame. Olkapäät tulee olla peitettyinä.

Yleistä matkustustietoa

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot:
http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta.

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä.

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Rated 4 out of 5 by from Ruusuja Juulialle, hyvälle oppaalle Matkan aikataulu oli tiukka, mutta Juulia veti matkan hienosti. Hänen asiantuntemuksensa oli vaikuttava ja käytös miellyttävä. Lähtöaamuna herätys oli kolmelta, kentällä 4.30. Lento Frankfurtin kautta Ateenaan, helteisessä ruuhkassa Akropolikselle ja sieltä Korintin kautta illaksi Nafpiloon, ei tuntunut oikein lomailulta. Kaikki matkan nähtävyydet oli mielenkiintoisia. Hotellit oli tasokkaita ja ruoka hyvää. Erityisesti Albania yllätti mielenkiintoisena maana. Frankfurtissa viiden tunnin odottelu oli ikävää. Parannusehdotuksena esim. aikataulutus ja lisäpäiviä. Kokonaisuutena matka ansaitsi tähtensä. Olli ja May-Britt Puromies ( neljäs Albatros-matka)
Date published: 2017-05-21
Rated 5 out of 5 by from Huippukokemuksia kohtuuhintaan! Tällaista matkaa olen aina kaivannut. Nyt näimme samalla retkellä monta historiallisesti aivan huippupaikkaa, minne ei käytännössä pääse muuten kuin auton vuokraamalla tai sitten näkisi esim vain yhden kohteen jonkun "etelänmatkan" yhteydessä esim Pargaan (Meteora). Aikataulu oli suhteellisen tiukka, mutta matkahan pitenee vuorokaudella ensi vuonna. Matka edellyttää normaalia kuntoa runsaiden kävelyosuuksien ja erityisesti rappujen ym vuoksi, mutta valitettavasti kaikki eivät olleet tätä huomioineet ja aikataulu venyi turhaan ylimääräisten odottelujen vuoksi. Ryhmässä oli kaikesta huolimatta hyvä henki ja hitaampia autettiin kaikin tavoin. Oppaamme Juulia oli hyvin asiansa osaava ja piti ryhmän hyvin koossa.
Date published: 2017-10-11
Rated 4 out of 5 by from Runsassisältöinen kiertomatka Ennakkotiedot olivat riittävät ja selkeät sekä vastasivat matkaa hyvin. Matkaan liittyvät järjestelyt toimivat moitteettomasti koko matkan ajan, mutta matkan ohjelma oli turhan tiivis, omaa aikaa ei ollut asioiden sisäistämiseen ja sulattamiseen. Ohjelma olisi riittänyt yhden lisäpäivän täyttämiseen ja parantanut matkan antia. Matkalle lähtijän kannattaa ehdottomasti kerrata historianläksynä ko. ajankohdan suhteen. Matkanjohtaja pelasti tilanteen olemalla hyvin valmistautunut ja osasi toimia yhteen paikallisten oppaiden kanssa. Kiitos hänelle erinomaisesta toiminnasta.
Date published: 2017-05-25
Rated 5 out of 5 by from Matka vastasi odotuksiani hyvin Matka oli kokonaisuudessaan varsin onnistunut ja vastasi odotuksiani. Matkanjohtajan panos oli ratkaiseva matkan onnistumisen kannalta. Olin hyvin tyytyväinen hänen tapaansa kertoa kohteista, historiasta jne, sekä tavasta elävöittää tarinoilla pitkiä bussimatkoja. Aikataulut matkalla olivat varsin tiukkoja ja matkapäivät pitkiä, eikä ns omaa aikaa jäänyt juuri lainkaan. Bussin kuljettaja oli hyvin taitava ja luotettava vaikeilla serpenttiiniteillä.
Date published: 2017-05-19
Rated 3 out of 5 by from Täysipainoinen reitti Pitkätkin ajomatkat sujuivat: hyvät tiet, turvallinen kuljettaja, vaihtelevat maisemat ja ennen kaikkea matkanjohtajamme kertomukset maiden historiasta, menneisyydestä, kulttuurista. Juuliaa oli ilo kuunnella. Se että olimme liikkeellä aamusta iltaan sopi minulle. Mutta itse kohteissa, vähempi olisi ollut paljon paljon enemmän. Tuskastuin seisoskelemaan ja kuuntelemaan monisanaisia paikallisoppaita ja jokaisen muurinmutkan syntyjä syviä. Välillä tuntui, että ymmärrystäni aliarvioidaan. Opastusten perusteellisuudesta ja osin väärästä kiertosuunnasta johtuen aikaa omaehtoiseen kiertelyyn ja itselle tärkeimpien kohteiden tunnelmointiin ei jäänyt. Minulle yleiskiinnostuneelle perustietopaketti ja sitten omaa aikaa olisi ollut huomattavasti mieluisampi ja antoisampi. Enempi tietoa halajava voi hankkia sitä itse. Matkaohjelma kohteiden suhteen oli erinomainen, mutta jos jokainen paikallisopas pitää tiukasti kiinni oppimastaan, ei suostu tiivistämään, tarvitaan lisäpäiviä. Tai asiakkaille on kerrottava, että matka on tarkoitettu antiikin historiasta erityisen kiinnostuneille - jotka tosin tiennevät paljon jo ennestään.
Date published: 2017-05-27
Rated 3 out of 5 by from Matkapäivät liian pitkiä Olimme matkalla viikko sitten. Ennen matkan varaamista olisi hyvä saada lentojen aikataulut. Pakollinen oppaan kaikilta keräämä "tippimaksu" 45 euroa (yhteensä 1530 euroa) halvan hintatason maissa oli kohtuuton. Pakolliset maksut on syytä sisällyttää matkan hintaan. Tipit maksaa jokainen saamansa palvelun mukaan. Bussin vessaa ei voinut käyttää koko matkan aikana, tarvetta olisi ollut. Yksi hotelli oli todella huono.
Date published: 2017-10-08
Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen reitti Toukokuun aurinko helli meitä koko matkan ajan. Ensimmäisen päivän aikainen lento ja Ateenan nähtävyydet veivät voimat, mutta koko loppumatka menikin rennosti pientä kiirettä pitäen. Upeat historialliset paikat ja maisemat ja ammattitaitoinen opas tekivät matkasta onnistuneen. Hyvää ruoka ja hienot hotellit Albaniassa ilahduttivat rankkojen antoisien päivien jälkeen. Maan luonto on todella kaunis.
Date published: 2017-05-21
Rated 5 out of 5 by from Antiikin aikaa ja Albaniaa pähkinän kuoressa Emme osanneet odottaa näin monipuolista ohjelma ja erittäin tehokasta kahdeksaa päivää. Vie kauan matkan sulattelussa, mutta onneksi saimme paljon arvokasta kuvamateriaalia, joka palauttaa mieleen kaiken kokemamme. Suosittelemme lämpimästi riittävän hyväkuntoisille eläkeläisille. Bussissa istutaan paljon ja kohteissa kävellään pitkään ja korkealle.
Date published: 2017-10-12
  • y_2018, m_2, d_22, h_24
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_2.0.7
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_25
  • loc_fi_FI, sid_GRRTR02, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Matkakokemukset

Tässä näet muiden asiakkaiden kommentteja matkasta. Toivomme, että sinulle on hyötyä heidän rehellisestä mielipiteestään, hyvistä neuvoista sekä ruusuista ja risuista. Saat vinkkejä siitä, millaisesta matkasta on kyse ja voit käyttää niitä hyödyksesi, valitaksesi sinua kiinnostavan Albatros-matkan. Asiakkaiden kommentit ovat sensuroimattomia ja puolueettomia. Lue lisää: www.albatros-travel.fi/hyva-tietaa/usein-kysyttya

Voit myös kirjoittaa meille kysymyksiä matkaan liittyen ja lukea muiden lähettämiä kysymyksiä. Huomiothan, että muiden matkustajien arvioinnit matkasta näkyvät kysymys- ja vastausosion jälkeen.

Mikäli matkasta ei ole ehtinyt kertyä suomenkielisiä arvioita, näet matkan kohdalla kokonaispistemäärän Albatrosin pohjoismaalaisista asiakasarvioista. Pohjoismaalaisia arvioita voit lukea esim. Albatrosin ruotsalaisilta kotisivuita: www.albatros-travel.se.

Huomaathan, että lentoyhtiö, lentoreitti, hotellit, matkanjohtaja ja/tai matkareitti voivat vaihdella. Tämän vuoksi kommentoitu matka voi erota myynnissä olevasta matkasta.

Vastaavia matkoja

18GRRTR02CFI2608