Islanti - kiertomatka saagojen maassa

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Islanti tarjoilee verrattomia luontoelämyksiä ja kontrastien sävyttämiä maisemia.

Pohjoista kauneutta aidoimmillaan! Islanti tarjoilee luontoelämyksiä, jotka saavat kaikkein vastahankaisimmankin kulkijan antautumaan. Teemme laajan kierroksen saarella ja saamme tunteen valtavista luonnonvoimista. Maisemat, joita leimaavat korkeat tunturit, geysirit, aktiiviset tulivuoret, jäätiköt, laava, kuumat lähteet, vuonot, korkeat vesiputoukset ja musta hiekka. Paljas luonto ja Pohjolan muinaisten aikojen kuiskaukset odottavat Islannin kauniilla laavasaarella. Näemme mm. Jökulsárlónin jäätikkölaguunin, Dettifossin – Islannin vesiputousten kuninkaan – sekä Pohjois-Islannin tärkeimmän nähtävyyden, Myvatnin luonnonsuojelualueen, joka on oikea lintuparatiisi.

Reittimme kulkee myös ohi kalastajakylien ja mustien laavarantojen, ja pistäydymme Skaftafellin kansallispuistossa. Matkan varrella käymme monissa Islannin historiaan liittyvissä paikoissa, kuten esim. Þingvellirissä, jossa maailman vanhin parlamentti kokoontui noin vuonna 930. Käymme katsomassa Gullfossin vesiputousta ja tutustumme viihtyisään Reykjavíkiin sekä Akureyriin, joka on Pohjois-Islannin pääkaupunki.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta ISK

Päiväohjelma 8 päivää
Päivä 1
Helsinki – Keflavík. Saapuminen Islantiin, matka jatkuu Reykjvíkiin.
Päivä 2
Reykjavík – Vestlandet. Kierros Reykjavíkissa ja Þingvellirin kansallispuisto.
Päivä 3
Vestlandet – Akureyri. Vesiputous, kuumia lähteitä, Pohjois-Islannin vuonomaisemia Hevosten laaksossa, Skagafjördur ja saagojen historiaa Skagafjördurissa.
Päivä 4
Akureyri. Lisämaksullinen valassafari aamupäivällä, retki Godafossin vesiputoukselle ja Mývatnin luonnonsuojelualueen lintuparatiisi
Päivä 5
Akureyri – Itävuonot, Husavik, Asbyrgin syvänne, Dettifoss ja Egilsstadir
Päivä 6
Itävuonot – etelärannikko. Jökulssárlónin jäätikkölaguuni ja Skaftafellin kansallispuisto.
Päivä 7
Etelärannikko – Reykjavík. Vikin alue, mustahiekkaiset rannat, Seljalandsfossin ja Skógafossin vesiputoukset, geysirit ja Gullfossin vesiputous.
Päivä 8
Lento Keflavík – Helsinki.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
2.198€
Helsinki
Täynnä
2.198€
Helsinki
Täynnä
2.298€
Helsinki
Täynnä
2.398€
Helsinki
Täynnä
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki – Keflavík. Saapuminen Islantiin, matka jatkuu Reykjvíkiin.

Lennämme Helsingistä Keflavíkin lentokentälle, joka sijaitsee Reykjanesin niemimaan kärjen tuntumassa. Jo Keflavíkissa saamme käsityksen karuista islantilaisista laavakentistä. Alue on yksi geotermisesti aktiivisimpia koko Islannissa.

Kun matkatavarat on pakattu bussiin, ajamme Geocenter Reykjanesissa, jossa tutustumme alueen erikoiseen geologiaan.

Sitten ajamme Reykjavíkiin, jossa majoitumme hotelliin.

Kerrotaan, että noin 1 000 vuotta sitten viikingit päättivät uuden maan valloittamisesta heittämällä jumalpatsaan yli laidan ja nousemalla maihin siinä rannassa, jonne aallot olivat patsaan kuljettaneet. Näin lienee toiminut myös norjalainen viikinki Ingólfur Arnarson, joka oli vuonna 874 ensimmäisiä Islannin kamaralle astuneita. Maihin hän nousi paikassa, jossa sijaitsee nykyinen Reykjavík. Arnarson kutsui paikkaa nimellä Savulahti. Sinne alkoi hiljalleen kertyä asutusta. Noin 200 vuotta sitten täällä asui 300 henkeä, nykyään 217 000 (keskustassa 126 000) ihmistä – yli puolet Islannin väestöstä – pitää maailman pohjoisinta pääkaupunkia kotinaan.

Saavuttuamme perille hotellissa, mikäli aikataulu sen sallii, kiinnostuneet voivat lähteä matkanjohtajan kanssa kävelylle Hverfisgatanille ja Laugavegurille, kaupungin pääostoskaduille.
Täältä löytyy koko joukko kahviloita ja ravintoloita. Islanti on viimeisen kymmenen vuoden aikana ansainnut paikkansa maailman gastronomisella kartalla raikkaalla ja modernilla ruoallaan. Monet lammas- ja kalaruoat ovat todellinen nautinto herkkusuille.

Matkanjohtajalla on luonnollisesti ehdotuksia hyvistä ruokapaikoista.

Yöpyminen Reykjavíkissa.

(Päivän ajomatka yhteensä 80 km – 1 h 20 min)

Päivä 2
Reykjavík – Vestlandet. Kierros Reykjavíkissa ja Þingvellirin kansallispuisto.

Ymmärtääksemme islantilaisia ja paikkoja, joihin he ovat asettuneet, meidän tulee sukeltaa hieman syvemmälle vanhoihin saagoihin. Nämä kirjalliset asiakirjat ja kertomukset ovat kiistatta suurin yksittäinen lähde, mitä tulee islantilaisten historiaan, tietoon siitä, mistä he tulivat ja mitkä vaikutteet ja tilanteet muokkasivat islantilaista kulttuuria. Saagat ovat Islannin suurin historiallinen kansallisen ylpeyden aihe ja niiden laajuuden, tarkkuuden ja arkistoarvon suhteen ne ovat ihmisen sivilisaatiossa vertaansa vailla. Landnámabókenin perusteella tiedämme, että Akureyrin alueen perustaja oli irlantilainen viikinki Helgi ”Magri” Eyvindarson. Eyvindarson lähti purjehtimaan Islantiin vaimonsa Thorunn Hyrnan kanssa vuonna 890 ja nousi maihin Eyjafjörðurissa. Sitä ei tiedetä, miksi hän lähti Irlannista, vaikka onkin väitetty, että syynä olisi ollut hänen kiinnostuksensa pohjoisia uskontoja kohtaan. Hänen väitetään palvoneen erityisesti Thoria, ukkosen jumalaa, varsinkin pitkien ja vaarallisten merimatkojensa aikana. Eyvindarsonin maallinen omaisuus oli hänen aikanaan hyvin suuri, ja hänen maatilansa sai nimensä Kristna-saagojen mukaan (Kristuksen niemimaa). Häntä pidetään oikeutetusti Akureyrin perustajana ja hänen merkityksensä Akureyrille ja Pohjois-Islannille on sama kuin Ingólfur Arnarsonin Reykjavíkille, sillä Arnarson rakensi maatilansa noin vuonna 807 ja perusti paikan, jonka tunnemme nykyään Islannin pääkaupunkina.

Päivän ensimmäinen kohde on Reykjavík. Lähdemme hotellilta mielenkiintoiselle kaupunkikierrokselle tähän Euroopan pienimpiin kuuluvaan pääkaupunkiin. Reittimme vie mm. ylös Hallgrímurin kirkolle, joka seisoo majesteettisesti mäen päällä. Sieltä on hyvät näkymät alas kaupunkiin, merelle ja taustalla kohoaville vuorille. Myös itse kirkko on kiinnostava. Kirkon suunnitteli Guðjón Samúelsson (1887–1950), joka oli Islannin ensimmäinen arkkitehti ja luova voima kaupungin monien merkittävien rakennusten taustalla. Arkkitehtuurin inspiraationa ovat toimineet vulkaaniset pylväät, joita näkee saarella monin paikoin. Kirkon edustalla seisoo myös viikinki Leif Erikinpojan patsas. Patsaan lahjoitti Yhdysvallat vuonna 1930, kun oli Islannin parlamentin 1000-vuotisjuhlat. Näemme kierroksella myös Höfdi-talon, jossa Reagan ja Gorbatšov tapasivat 1986, sekä Kulttuuritalon, jossa on esillä hieno kokoelma vanhoja islantilaisia käsikirjoituksia. Ne palautettiin Kööpenhaminasta Islantiin 1970-luvulla. Reittimme kulkee myös ohi Harpan, Reykjavíkin uuden konsertti- ja konferenssikeskuksen, jonka on suunnitellut Henning Larsen. Inspiraatiota on haettu revontulista ja Islannin dramaattisesta luonnosta. Kaupunkikierroksen jälkeen jatkamme päivää historian merkeissä ja suuntaamme Reykjavíkin ulkopuolelle kohti Þingvelliriä.

Kesällä 2004 Þingvelliristä tuli Unescon maailmanperintökohde. Kyse on uskomattomasta geologisesta alueesta, joka antoi puitteet maailman vanhimmalle parlamentille vuodelta 930. Islannin maakäräjät, Alting, kokoontui täällä aina vuoteen 1798. Kansallispuistoon, joka perustettiin 1930,  kuuluu laakson lisäksi Þingvallavatnjärvi. Þingvellir sijaitsee lisäksi Euroopan ja Amerikan mannerlaattojen törmäyspisteessä.

Päivän päätteeksi ajamme Borgarnesiin, Islannin ainoaan merenrantakaupunkiin, joka ei ole riippuvainen kalastuksesta. Kaupunki sijaitsee kahden niemen välissä ja on Etelä- ja Luoteis-Islannin välisen liikenteen solmukohta. Sijaintipaikan vuoksi Borgarnesin sää on toisinaan epävakaa. Tästä syystä Hvalfjördurin vuonon ali on rakennettu tunneli, jonka ansiosta ajomatkakin on lyhentynyt 50 km:llä.

Yövymme Borgarnesissa. Pienen kaupungin keskustassa on ravintoloita.

(Päivän ajomatka yhteensä 150 km – 2 h 10 min)

Päivä 3
Vestlandet – Akureyri. Vesiputous, kuumia lähteitä, Pohjois-Islannin vuonomaisemia Hevosten laaksossa, Skagafjördur ja saagojen historiaa Skagafjördurissa.

Aloitamme päivän Borgarfjördurista. Reittimme kulkee läpi upean alueen. Hevoset ja lampaat laiduntavat vihreillä pelloilla leveissä laaksoissa, siellä täällä näkyy lumipeitteisiä tuntureita ja teräviä tulivuoria. Päivän ensimmäiset kohteet ovat Hraunfossarin ja Barnafossin vesiputoukset. Putouksilta on näkymät Langjökullin jäätikköalueelle, joka sijaitsee Islannin vaikeakulkuisen ylänköalueen reunalla. Vesiputoukset koostuvat lukuisista pienistä putouksista, jotka levittäytyvät yli 1 000 metrin leveydelle.

Käymme yhdellä maailman suurimpiin kuuluvalla kuumalla lähteellä, Deildartunguhverilla. Vesihöyrypilvet voi nähdä jo kaukaa ja ne antavat aavistuksen voimista, jotka täällä jylläävät. Lähde tuottaa 180 litraa kiehuvaa vettä sekunnissa ja sen teho on 62 megawattia. Lähteen vettä käytetään lämmitykseen Borgarfjördurissa ja Borgarnesin alueella, jossa yövyimme. Borgarfjördur tunnetaan myös saagojen maana, sillä se on kahden Islannin tunnetuimman saagan, Laxdæla-saagan ja Egillin saagan, tapahtumapaikka. Seuraava pysähdyspaikkamme on Reykholt, joka oli Snorri Sturlusonin, kuuluisan islantilaisen historioitsijan ja poliitikon kotipaikka. Sturluson eli 1200-luvulla.

Ajamme seuraavaksi kohti Pohjois-Islantia, joka tunnetaan syvistä vuonoista, jyrkistä tuntureista, pienistä saarista, vehreistä niityistä ja upeasta linnustosta. Pysähdymme matkan varrella oikomaan jalkojamme ja ottamaan kuvia. Reittimme kulkee läpi Skagafjörðurin alueen, joka tunnetaan myös Hevosten laaksona, sillä se on Islannin hevoskasvatuksen keskus.

Akureyri sijaitsee Eyjafjörðurin vuonossa taustanaan lumipeitteiset tunturit. Ilmasto Akureyrissa on näille leveysasteille ainutlaatuinen: auringonpaistetunteja on enemmän ja lämpötila on korkeampi kuin muualla Islannissa. Avoimella, jäätymättömällä satamalla on suuri merkitys kaupungille.

Akureyri on Pohjois-Islannin kaupan ja kulttuurin keskus sekä Islannin toiseksi suurin kaupunki. Vilkkaan opiskelijaelämän, monien kulttuuritilaisuuksien ja merkittävän kalastusteollisuuden ansiosta Akureyri kasvaa koko ajan. Myös yhä useammat turistit löytävät tiensä pohjoisrannikon auringonpaisteiseen kaupunkiin.

Majoitumme kahdeksi yöksi Akureyrin alueelle.

(Päivän ajomatka yhteensä 415 km – 5 h 10 min)

Päivä 4
Akureyri. Lisämaksullinen valassafari aamupäivällä, retki Godafossin vesiputoukselle ja Mývatnin luonnonsuojelualueen lintuparatiisi

Aamiaisen jälkeen on mahdollisuus lähteä valassafarille. Takuita emme tietenkään voi antaa, mutta jos olemme onnekkaita, näemme delfiinejä, lahtivalaita, ryhävalaita ja ehkä myös sinivalaita. (Valassafari kestää n. 2,5 tuntia ja on lisämaksullinen retki, joka varataan ja maksetaan ennen matkaa. Lue lisää kohdasta Hintatiedot.) He, jotka eivät lähde mukaan safarille, voivat katsella lähemmin Islannin toiseksi suurinta kaupunkia Akureyria.

Lounaan jälkeen on aika tehdä toinen retki luontoon. Nimittäin Godafossin vesiputoukselle, joka on noin 12 m korkea ja 30 leveä. Se on yksi Islannin kauneimmista vesiputouksista. Nimi merkitsee ”jumalten vesiputousta” ja viittaa yhteen Islannin historian tärkeimmistä tapahtumista, nimittäin kristinuskon leviämiseen maahan. Täällä vesiputouksella Thorgeir Thorkelsson (Þorgeir Ljósvetningagoði Þorkelsson) heitti omat pakanalliset jumalpatsaansa putoukseen vuonna 999 tai 1000 päätettyään kääntyä kristityksi. Thorkelsson toimi parlamentissa laamannina 985–1001 ja oli tekemässä päätöstä Islannin luopumisesta pakanauskonnoista ja kääntymisestä kristinuskoon.

Jätämme taakse karut ja koskemattomat rannikot ja ajamme kohti Mývatnin luonnonsuojelualuetta. Siellä pääsemme kokemaan mm. Islannin geotermisen aktiivisuuden erikoisten laavamaisemien, kuumien lähteiden ja pahanhajuisten rikinkatkujen muodossa. Mývatnin puiston keskellä sijaitsee Mývatnjärvi, jonka pinta-ala on 37 km2. Järveä ympäröivät laavakentät, vuoret ja tulivuoret. Järvessä on yli 50 pientä laavasaarta ja -luotoa, joista valtaosa on ns. pseudokraattereita, mikä tarkoittaa, että ne muistuttavat tulivuoren kraattereita, mutteivät kuitenkaan oikeasti ole. Järven keskimääräinen syvyys on vain 2,5 m, ja auringonpaiste ulottuu pohjaan saakka. Auringonvalo yhdistettynä siihen, että suurin osa vedestä tulee maanalaisista mineraalipitoisista lähteistä, takaa hyvät elinolosuhteet kaloille ja linnuille. Mývatnjärvi onkin oikea lintujen ystävän paratiisi! Paikka on luultavasti Islannin paras lintubongauspaikka. Kesällä alueella elää maailman tihein sorsalintuesiintymä – edustettuina ovat mm. amerikantelkkä ja virta-alli. Järven koillisreunalla ajamme Námaskarðin laaksoon, joka on täynnä kuplivia mutakuoppia ja rikinkatkua. Alue on käytännössä kasvillisuudesta paljasta happamien rikkihöyryjen takia. Tanskan laivasto haki 1500-luvulla rikkiä laakson rikkipitoisista lähteistä tuolloin sodissa käytetyn ruudin raaka-aineeksi.

Mývatnjärveltä itään sijaitsee Dimmuborgir, joka tarkoittaa “mustaa linnaa”. Alue tunnetaan uskomattomista laavamuodostelmista, jotka muistuttavat tornia. Vaikuttava on myös laavasta muodostunut portti, jota kutsutaan nimellä “Kirkja”, kirkko. Ylempänä sijaitsevan maa-alueen läpi kulkee syvä halkeama: täällä kohtaavat Euroopan ja Amerikan mannerlaatat, jotka siirtyvät yhä kauemmas toisistaan. Halkeama siis levenee koko ajan – noin yhdestä kahteen senttimetriä vuodessa. Kiehtovaan geotermiseen aktiivisuuteen on mahdollista tutustua lähemmin Mývatn Nature Baths -kylpylässä, joka on Pohjois-Islannin vastine Blue Lagoonille (sisäänpääsy ei sisälly matkan hintaan, mutta lipun voi ostaa paikan päältä).

Yövymme Akureyrin ympäristössä.

(Päivän ajomatka yhteensä 340 km – 5 h)

Päivä 5
Akureyri – Itävuonot, Husavik, Asbyrgin syvänne, Dettifoss ja Egilsstadir

On aika sanoa hyvästit autioille, koskemattomille rannikkomaisemille. Ennen kuin matkamme jatkuu
lounaaseen, aloitamme päivän vierailemalla viihtyisässä pienessä Husavikin kylässä, joka
on noin tunnin ajomatkan päässä Akureyrista pohjoiseen. Husavik on yksi Islannin vanhimmista siirtokunnista ja valaat, jotka alun perin houkuttelivat ihmisiä alueelle, ovat edelleen tärkeä tulonlähde. Lyhyen pysähdyksen jälkeen jatkamme lounaaseen ja alueen fantastisten luonnonilmiöiden pariin.

Ásbyrgin rotko on hevosenkengän muotoinen syvänne, jolla on myös historiallista merkitystä. Kallioseinämä on 3,5 km pitkä ja 90–100 m korkea, ja väitetään, että sen olisivat synnyttäneet alueella aikaisemmin virranneet voimakkaat vesimassat. Paikalliset sekoittavat syntytarinaan myös Pohjoismaista mytologiaa: täällä kerrotaan tarinaa, jonka mukaan Ásbyrgi syntyi, kun jumala Odinin kahdeksanjalkainen hevonen Sleipner otti pitkän askelen ja loi siten hevosenkengän muotoisen rotkon.

Dettifoss on Islannin vesiputousten kuningas ja sitä pidetään yhtenä Euroopan voimakkaimmista putouksista. Luonnollisesti se on Islannin suurin putous. Käynti Dettifossilla ei hevin unohdu. Jo pelkkä putouksen jymy saa aistit hereille! Kun vesi putoaa 44 metrin korkeudesta, tapahtuu se sellaisella voimalla, että pärskeet näkyvät kilometrin päähän. Samalla syntyy kaunis sateenkaari rotkon yli. Yövymme hotellissa Egilsstadirissa.

Yövymme hotellissa Egilsstadirissa.

(Päivän ajomatka yhteensä 340 km – 4 h 15 min) 

 

Päivä 6
Itävuonot – etelärannikko. Jökulssárlónin jäätikkölaguuni ja Skaftafellin kansallispuisto.

Seuraavien kahden päivän aikana liikumme Itävuonojen alueella katsellen sen hulppeita maisemia sekä Sydlandetin alueella, Islannin etelärannikolla.

Ajamme pitkin Itävuonojen dramaattista rantaviivaa kauniissa, kontrastien täyttämissä maisemissa. Vihreitä reheviä laaksoja, vaikuttavia tuntureita ja vuonoja sekä pieniä kalastajakyliä. Alue on Islannin harvimmin asutettua, ja kalastus on yhä tärkein elinkeino huolimatta siitä, että tänne rakennettiin 2007 Islannin suurin alumiinitehdas. Amerikkalaisomisteista tehdasta vastaan järjestettiin isoja mielenosoituksia, sillä tehtaan sähkönsaanti on riippuvainen isosta padosta, jonka pelättiin vahingoittavan alueen ainutlaatuista luontoa.

Seuraavaksi keskitymme jäähän, sillä reittimme kulkee maan vaikuttavimman luonnonihmeen, Jökulssárlónin jäätikkölaguunin kautta. Laguuni on syntynyt Breidamerkurjökullin jäätikön sulamisvesistä. Laguuni alkoi muodostua 1934 ja on kasvanut koko ajan samalla kun jäätikkö on vetäytynyt yhä kauemmas. Laguunin koko on nykyään noin 25 km2 ja se kasvaa koko ajan.

Jatkamme matkaa pitkin Islannin itärannikkoa ja jättimäisen Vatnajökullin kansallispuiston itäosaa. Kansallispuisto pääsi heinäkuussa 2019 mukaan Unescon maailmanperintökohteiden listalle. Myöhemmin reittimme seurailee Breidamerkursandurin hiekkakenttää, jonka taustalla näkyy Vatnajökullin jäätikkö. Vatnajökull on Islannin suurin jäätikkö, ja sen jättimäinen lakijäätikkö on maailman kolmanneksi suurin Grönlannin ja Antarktiksen jälkeen.

Matka jatkuu 1 736 km2:n kokoiseen Skaftafellin kansallispuistoon, joka on kuin vihreä keidas Öræfajökullin jääpeitteisen tulivuoren juurella. Lakijäätikkö muodostaa Vatnajökullin eteläisimmän osan ja siellä sijaitsee Islannin korkein vuori Hvannadalshnúkur. Monessa lähteessä sen korkeudeksi mainitaan 2 119 m, mutta uudempien mittausten mukaan korkeutta onkin 10 m vähemmän. Suojaisen sijaintinsa ansiosta Skaftafellissä vallitsee melko lauha ilmasto, ja seutu on suosittu vaelluskohde.

Seuraavaksi ajamme läpi sammalpeitteisen laavakentän, Eldhraunin, ja näemme Mýrdalssandurin mustat hiekkarannat. Eldhraun, joka kattaa 580 km2:n suuruisen alueen, syntyi tulivuorenpurkauksessa 1783–84. Tuhkakerroksen alle hautautui 22 maatilaa. Vain yksi tulivuori purkautui, mutta seuraukset olivat katastrofaaliset koko maalle – purkausta pidetään yleisesti yhtenä suurimmista ja pahimmista koko maailmanhistoriassa. Purkauksen aiheuttama tuhkapilvi tuhosi suuren osan saaren eläimistä ja kasveista, ja purkausta seuraavia vuosia leimasivat kylmyys, kasvuhäiriöt ja sairaudet, joiden vuoksi noin 20 % väestöstä menehtyi. Nykyään alue on suojeltu, ja kauniita, pyöreitä laavamuodostelmia kattaa paksu sammalpeite.

Yövymme Vikin alueella. Hotellissa on ravintola, jossa suosittelemme nauttimaan päivällisen – seuraavaan kylään on nimittäin melko pitkä matka.

(Päivän ajomatka yhteensä 475 km – 6 h 35 min)

Päivä 7
Etelärannikko – Reykjavík. Vikin alue, mustahiekkaiset rannat, Seljalandsfossin ja Skógafossin vesiputoukset, geysirit ja Gullfossin vesiputous.

Tänään näemme upeita maisemia: mustahiekkaisia rantoja, vesiputouksia ja geysirejä. Aloitamme päivän ajamalla Dyrhólaeyn niemelle, joka oli aikaisemmin saari. Reittimme kulkee kauniin mustahiekkaisen Reynisfjaran rannan kautta. Siellä elää kesäisin lunniyhdyskunta. Niemen vulkaaniset kalliomuodostelmat ovat ilmeisesti syntyneet merenalaisen tulivuorenpurkauksen seurauksena noin 80 000 vuotta sitten. Niemi muodostaa Islannin eteläisimmän osan. 1700-luvun puolivälistä 1900-luvun puoleenväliin saakka täällä harjoitettiin kalastusta. Holvit ja kivet ovat hioutuneet miljoonien vuosien aikana Atlantin tauottomassa aallokossa.

Seuraavaksi käymme katsomassa kahta kaunista vesiputousta, Skógafossia ja Seljalandsfossia. Skógafoss on 25 m leveä ja yksi Islannin suurimmista vesiputouksista. Jos sattuu vesiputoukselle aurinkoisena päivänä, voi nähdä upean sateenkaaren. Moni tunnistaa upean vesiputouksen, sillä se on yksi Islannin kuvatuimpia kohteita.

Pienen matkan päässä Gullfossista sijaitsee Geysir, joka on antanut nimen maailman muille geysireille. Geysir alkoi purskautella vettä ensimmäisen kerran 1300-luvulla, ja vesipatsas saattoi kohota jopa 60 m korkeuteen. 2000-luvulla lähteen aktiivisuus on vähentynyt ja se saattaa pysyä hiljaa vuosien ajan. Lähistöllä sijaitsee Strokkur-niminen geysir, joka purskauttaa vesimassansa yli 20 metriin noin joka 8. minuutti. Päätämme kierroksen Gullfossin vesiputoukseen, joka on Islannin suosituin nähtävyys. Kaunis vesiputous koostuu kahdesta putouksesta, joiden korkeus on 11 ja 21 m. Vesiputous löydettiin vasta 1900-luvun alussa. Tómassonin pieni maanviljelijäperhe kävi 20 vuotta oikeutta alueen omistuksesta, mutta hävisi jutun ulkomaalaisille investoijille. Investoijat eivät kuitenkaan kyenneet maksamaan sovittua summaa, mikä antoi islantilaiselle Einar Gudmundssonille tilaisuuden ostaa alue 1939. Vuonna 1975 Gudmundsson luovutti alueen Islannin valtiolle, joka teki siitä luonnonsuojelualueen.

Ajamme Reykjavíkiin ja saavumme hotelliin elämyksekkään päivän jälkeen. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä hyvistä ruokapaikoista hotellin lähistöllä.

(Päivän ajomatka yhteensä 360 km – 4 h 25 min)

Päivä 8
Lento Keflavík – Helsinki.

Syömme aamiaisen hotellissa ja suuntaamme lentokentälle.

(Päivän ajomatka yhteensä 50 km – 50 min)

Valassafari Akureyrissa

Mahdollisuus osallistua kiinnostavalle valassafarille 4. matkapäivänä. Hintaan sisältyy kuljetus ja risteily, kesto n. 2,5 tuntia. 

Hinta: 98€ /henkilö

Hintatiedot

Yhden hengen huoneen lisämaksu
768€
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Keflavik - Helsinki (välilasku ja koneenvaihto menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • Majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotelleissa
  • Aamiaiset (päivät 2-8)
  • Illallinen päivänä 6 
  • Retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Lisämaksulliset retket
  • Sisäänpääsy Mývatn Nature Baths-kylpylään, noin 21-35€/hlö ja pyyhe kylpylässä noin 6€
  • Valassafari  Akureyrissa, noin 98€/hlö

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat

Kannattaa pakata mukaan pienehkö reppu tai kassi retkiä tai niitä matkapäiviä varten, joina näet matkatavarasi seuraavan kerran vasta illalla. Omia pyyhkeitä ei tarvita. Ota mukaan järkevät jalkineet.
Mukaan kannattaa pakata myös uima-asu, sillä Islannissa uimalat ovat auki vuoden ympäri, ja niissä käyminen on suosittu harrastus myös paikallisten keskuudessa. Reittimme varrelle osuu yksi geotermisellä alueella sijaitseva uimala, jonka lämpimässä vedessä on mahdollisuus käydä pulahtamassa (omakustanteinen, mahdollisuus vuokrata pyyhe).

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 20 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Sää

Islanti sijaitsee meren ympäröimänä ja suhteellisen pohjoisessa. Sää on hyvin vaihtelevaa, vesisade voi hetkessä vaihtua auringoksi ja päinvastoin. Kesä-heinäkuussa päivät ovat pitkiä, ja valoisaa on lähes vuorokauden ympäri. Kannattaa varautua siihen, että lämpötilat rannikolla ovat reippaastikin alhaisempia kuin sisämaassa. Sisämaassa lämpötilat ovat yleensä korkeampia. Sää on yleisesti ottaen leuto, mutta viileä.

Majoitus

Majoitumme yksinkertaisesti sisustettuihin keskitason hotelleihin. Monet Islannin hotelleista ovat jo jonkin verran aikaa nähneitä eivätkä standardit aina vastaa nykypäivää. Huoneet ovat usein kooltaan suhteellisen vaatimattomia. Langaton internetyhteys on käytössä maksutta suurimmassa osassa hotelleja. Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana viimeistään viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

 

Lue lisää matkakohteesta

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Mahtavissa maisemissa Islannissa Olimme varsin tyytyväisiä matkaamme. Menee top-kolmeen kaikista matkoistamme.
Date published: 2023-09-13
Rated 4 out of 5 by from Mahtavat luontokohteet Syyskuun alusta huolimatta sää oli kohtuullisen hyvä, toki välillä satoi . Kyseessä on luontomatka ja luontokohteet ovat todella komeita. Maisemiltaan maailman komeinpia maita, mutta myös hintataso on maailman korkeinpia. Kohteita riittävästi, kävelyä viikossa 40-60 km ja bussissa 2500 km .
Date published: 2023-09-12
Rated 5 out of 5 by from Liki täydellinen kokonaisuus Palasimme Islannin kiertomatkalta syyskuun 10. päivä. Islannissa on taivas korkealla, avaruutta ja monimuotoisuutta riittää. Matkan kokonaisuus tuo hyvin erille saaren mitä erikoisimman maantieteellisen sijainnin ja tästä johtuvat luonnonolosuhteet. Matkaa taittui opas-Pekan ja kuljettaja Gislin kertoman mukaan n. 2500 kilometriä. Hotellit olivat riittävän hyviä, aamupalat suorastaan ruhtinaalliset. Sään oikukkuus oli hyvin selvillä etukäteen. Suuret kiitokset Pekka-oppaalle ja kuljettaja-Gislille matkan onnistumisesta, saimme laajan tietomäärän ja käsityksen Islannista. Suuri merkitys Islantiin matkaajille on vettä ja tuulta pitävällä ulkoiluun tarkoitetulla vaatetuksella sekä maastossa kulkemiseen tarkoitetuilla jalkineilla. Hyvä liikuntakyky ja -kunto suo lisäarvoa. Loistava, rento ja iloinen matka!
Date published: 2023-09-11
Rated 5 out of 5 by from Mahtava Islanti Olin heinäkuun alussa tällä viikon Islannin matkalla. Aivan mahtava kokemus ja erittäin mukava matkanjohtaja. En ole koskaan aikaisemmin ollut Islannissa ja tämän jälkeen haluan kyllä mennä uudestaan. Maisemat olivat jotain jota ei kunnolla edes osannut kuvitella. Meille sattui myös erittäin hyvät säät Islannin mittapuussa, oli muutama oikein aurinkoinen päivä jopa 21 astetta lämmintä. Yksi hyvin sateinen päivä sattui ja koska Islannissa tuulee paljon, päivä oli aika kylmä. Onneksi tämä ei päivän ohjelmaa haitannut ja pääsimme kaikkiin kohteisiin mihin oli tarkoitus mennä. Suosittelen tätä matkaa erityisesti jos haluaa nähdä mahdollisimman paljon Islantia kerralla ja samalla kuulla maan kiinnostavasta historiasta ja tarinoista. Bussissa oli jonkin verran istumista, mutta olin tähän varautunut, koska kyse on kiertomatkasta. Hotellit olivat minusta oikein hyvä tasoisia eivät tietenkään mitään 5 tähden hotelleja, mutta siistejä ja mukavia.
Date published: 2023-07-19
Rated 5 out of 5 by from Kaikipuolin onnistunut matka Olin matkalla viime viikolla. Järjestelyt toimivat, opas ja bussinkuljettaja osasivat tehdä matkasta ikimuistoisen. Kohde on ainutlaatuinen ja lähtömmekin oli ennen kuin tulivuorenpurkaus alkoi.
Date published: 2023-07-12
Rated 5 out of 5 by from Paljon tietoja, erinomainen opas ja matkaseura ja koko matka Olin viime viikolla matkalla, jolla säätä myöten kaikki toimi. Poiskin päästiin ennen kuin tulivuorenpurkaus alkoi.
Date published: 2023-07-12
Rated 5 out of 5 by from Ehkä muutaman vesiputouksen voisi jättää väliin. Matkani 2 - 9.7.2023. Matka oli odotuksien mukainen. Ilma suosi meitä melkein koko matkan ( ainoastaan yksi päivä oli myrskyinen, juuri silloin kun valassafarin piti toteutua ) Hotellit olivat ihan hyviä. Pekka ja Jon tiesivät hommansa.
Date published: 2023-07-12
Rated 4 out of 5 by from Täys kierros Islannissa Olin tällä matkalla 2.-9.7.2023 Vauhdikas matka Islannin ympäri. Upeat maisemat, joitakin putouksia olisi voinut jättää väliin ja keskittyä joihinkin paikkoihin pitempään. Huonon sään takia valas safarille peruuntui, mikä oli harmi. Hotellit olivat siistejä , vuoteet ok, mutta kylppäreiden varustuksissa oli puutteita. Bussissa ei ollut toimivaa vessaa, mikä on puute näin pitkillä ajomatkoilla, missä wc palvelut ovat harvassa. Kerrospukeutumisellä pärjää hyvin. Hyvät kengät on ehdottomasti tärkeät, koska maasto on haasteellinen. Oppaalla oli hiljainen (hieman epäselvä)ääni, ei meinannut kuulua edes bussin kaijuttumista. Kuljettajamme Jon oli loistava. Islannissa riitti silmä karkkia joka päivälle. Ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen saari.
Date published: 2023-07-11
  • y_2024, m_4, d_18, h_3
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_62
  • loc_fi_FI, sid_ISRTR02, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja