Matka läpi kuuden maan ja keskieurooppalaisten kaupunkien – Budapestin, Bratislavan, Wienin ja Mariborin.
UutuusHabsburgien suvun pitkä valtakausi kietoutuu monen keskieurooppalaisen maan historiaan. Kuningashuone oli vuosisatojen ajan Euroopan mahtavin. Reittimme vie suvun ja sen suuruuden ajoista yhtäkkiseen romahdukseen ja valtakauden päättymiseen ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa.
Käymme viidessä pääkaupungissa, joista kahdesta – Wien ja Budapest – Habsburgit hallitsivat valtakuntaansa. Bratislavassa järjestettiin kruunajaisia, ja matka päättyy sinne, mistä Habsburgien valtakauden loppusuora alkoi: Sarajevoon. Sarajevossa arkkiherttua Frans Ferdinand ja hänen vaimonsa kreivitär Sophie Chotek ammuttiin 1914.
Historian, mahtavien kaupunkien ja niiden nähtävyyksien lisäksi maistelemme viiniä viehättävässä Mariborissa, tutustumme Mostariin ja Balkanin uudempaan historiaan Bosnia-Herzegovinassa.
-
Tyyppi Kiertomatka
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Euro, Bosnien-Hercegovinan markka
- Päivä 1
- Saapuminen Budapestiin. Risteily Tonavalla
- Päivä 2
- Kaupunkikierros ja Budapestin kohokohdat. Matka jatkuu Bratislavaan
- Päivä 3
- Kaupunkikierros Bratislavassa, mm. Pyhän Martinuksen kirkko (kruunajaiskirkko). Matka jatkuu Wieniin: vanhakaupunki ja Schönbrunnin linna
- Päivä 4
- Artstettenin linna ja Melkin luostari. Matka jatkuu Mariboriin Sloveniaan
- Päivä 5
- Kaupunkikierros Mariborissa, iltapäivällä viininmaistelua
- Päivä 6
- Maribor – Zagreb. Kaupunkikierros Zagrebissa. Zagreb – Banja Luka
- Päivä 7
- Banja Luka – Jajce. Iltapäivällä edelleen Mostariin
- Päivä 8
- Mostar – Sarajevo. Museo ja maanalainen tunneli ”Tunnel of Life”
- Päivä 9
- Sarajevon kaupunkikierros
- Päivä 10
- Kotimatka
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Saavumme Budapestiin ja ajamme hotellille ja majoitumme. Iltapäivällä lähdemme risteilylle Tonavalle ja katselemme Budapestiä joelta käsin. Risteilyn jälkeen saamme ensikosketuksen unkarilaiseen keittiöön: syömme yhteisen illallisen Budapestissä, jossa myös yövymme.
Budapest sijaitsee Keski-Euroopan sydämessä Tonavan rannoilla. Lännessä kohoavat Budan kukkulat ja itäpuolelta alkaa laaja unkarilainen pusta. Vuonna 1867 Unkari yhdistyi Itävaltaan ja syntyi Itävalta-Unkarin kaksoismonarkia. Jo 1500-luvulla Habsburgit perivät Unkarin maa-alueita ja Unkarista tuli osa Habsburgien keisarikuntaa. Vuonna 1867 Unkari sai laajan itsehallinto-oikeuden ja syntyi Itävalta-Unkarin kaksoismonarkia ison pohjoisen naapurin Preussin väkivaltaisessa painostuksessa. Euroopassa oli levotonta, ajat muuttuivat ja Unkarin eri kansanryhmät kapinoivat avoimesti pöyhkeilevää yläluokkaa ja Habsburgien sortoa vastaan.
Habsburgien suku hallitsi melko suurta osaa Euroopasta varsin pitkään, alkaen vuodesta 1282 aina vuoteen 1918. Osa suvusta hallitsi Espanjaa 1500-luvulla ja tunnetaan Espanjan Habsburgeina. Habsburgit olivat herttuoita, arkkiherttuoita, kuninkaita ja keisareita. Suku on alunperin kotoisin Sveitsistä ja on saanut nimensä Sveitsin Aargaun kantonissa lähellä Zürichiä sijaitsevan sukulinnan, Habichtsburgin, mukaan. He olivat alati vallanhimoisia ja etsivät liittolaisia sieltä ja täältä Euroopan kuningashuoneista järjestettyjen avioliittojen kautta, esim. Maria Theresian tytär Marie Antoinette meni naimisiin Ranskan kuninkaan Ludvig XVI:n kanssa – Ranskan vallankumouksessa molemmat syöstiin vallasta ja teloitettiin giljotiinilla. Suvun jälkeläisiä on yhä elossa, esim. nykyinen arkkiherttua on Karl von Habsburg, jonka titteli ei päde Itävallassa, ja hänen poikansa Ferdinand Zvonimir von Habsburg tulee perimään arvottoman tittelin isältään.
Unkarin pääkaupunki muodostuu kahdesta osasta. Vanhassa Budassa kaupungin länsipuolella sijaitsevat historialliset korttelit, keskiaikaiset kadut ja kuninkaallinen palatsi. Modernissa Pestissä on jugendtyylisiä leveitä bulevardeja, parlamentin rakennuksia ja ostoskatuja. Kahden vilkkaan kaupunginosan välissä virtaa Tonava, jonka yli kulkee komeita, kuvauksellisia siltoja. Buda ja Pest yhdistettiin 1873. Kaupungin molemmat puolet tarjoavat matkailijalle upeaa arkkitehtuuria 1800-luvun lopulta, wieniläiskahviloita ja suurkaupungin tunnelmaa.
Aamupäivä vietetään Bratislavassa, Slovakian pääkaupungissa. Katselemme lähemmin yhtä Euroopan pienintä, mutta kulttuurihistoriallisesti hyvin tärkeää pääkaupunkia, jonka historia ulottuu neoliittiselle kaudelle. Kaupungin pohjoinen osa on vanhin, kun taas Tonavan eteläpuolella sijaitseva osa on rakennettu kommunismin kaudella ja myös näyttää siltä.
Yksi kaupungin historiallisista tunnusmerkeistä on Linnavuorella seisova Bratislavan linna, joka on peräisin 1600-luvulta. Nykyiseen muotoonsa linna on korjattu 1950-luvulla. Linna paloi 1811 ja oli raunioina yli 100 vuotta. Vilkaisemme myös goottilaistyylistä Pyhän Martinuksen tuomiokirkkoa, jossa kruunattiin Habsburgien kauden hallitsijoista 10 kuningasta ja yksi kuningatar. Bratislavassa on lisäksi iso liuta kauniita barokkirakennuksia. Kaupungin nykyaikaisempi tunnusmerkki on 1970-luvulla rakennettu Novy Mostin silta ja sen 95-metrinen, ufoa muistuttava torni.
Tehtyämme lyhyen kaupunkikierroksen tässä pienessä, mutta merkittävässä kaupungissa, jatkamme kohti länttä. Ylitämme jälleen Tonavan ja ajamme Wieniin, nykyisen Itävallan ja entisen Habsburgien valtakunnan pääkaupunkiin. Ajomatka on lyhyt. Syömme lounasta (omakustanteinen), kävelemme vanhassakaupungissa Pyhän Tapanin tuomiokirkon ja entisen kuninkaallisen talvipalatsin Hofburgin ympäristössä. Sen jälkeen menemme katsomaan Schönbrunnin kesäpalatsia, jossa keisari Frans Joosef ja hänen vaimonsa, kaunis ja nuori keisarinna Elisabet – joka tunnettiin myös nimellä Sisi – asuivat. Aluksi avioliitto oli hyvin onnellinen, ja he saivat kolme tytärtä ja pojan. Vanhin tytär Sophie kuitenkin kuoli varhain, ja heidän poikansa kruununprinssi Rudolf ampui rakastajansa ja itsensä dramaattisen rakkaustarinan päätteeksi Mayerlingin linnassa Wienin ulkopuolella.
Myöhemmin eräs anarkisti surmasi rakastetun Sisin Genevessä. Koska Frans Joosefilla ei ollut kruununperijää, nimettiin hänen veljenpoikansa Frans Ferdinand perijäksi ja tästä tuli arkkiherttua. Palaamme Frans Ferdinandiin myöhemmin. Teemme mielenkiintoisen kierroksen audio-opastuksen (tämä opastus on englanniksi) tuella. Kierroksen jälkeen majoitumme ja syömme illallisen Wienissä.
Lähdemme varhain liikkeelle ja otamme suunnan kohti länttä ja Niederösterreichissa sijaitsevaa Artstettenin linnaa. Linna toimi Habsburgien kesäasuntona ja tänne on haudattu arkkiherttua Frans Ferdinand ja hänen vaimonsa Sophie, Hohenbergin herttuatar. Sophie oli hyvästä, muttei kuninkaallisesta perheestä, joten kruunu ei voinut periytyä heidän lapsilleen, vaan siirtyi Unkarin kuningas Kaarle IV:lle, josta 1916 tuli Kaarle I, Itävallan viimeinen keisari.
Jatkamme lähellä sijaitsevaan Melkiin, jossa käymme vaikuttavassa benediktiiniläisluostarissa Stift Melkissä. Se sai nykymuotonsa Habsburgien suuruuden aikoina 1700-luvun alkupuoliskolla ja siellä on nykyään laaja
kokoelma keskiaikaisia käsikirjoituksia. Kirkon hienot freskot on maalannut kuuluisa Johann Michael Rottmayer. Luostarivierailun jälkeen syömme lounaan lähistöllä, sitten lähdemme kohti Mariboria ja Sloveniaa. Reittimme kulkee läpi itävaltalaisten Steiermarkin ja Burgenlandin viinialueitten. Sitten ylitämme Slovenian rajan ja saavumme Mariboriin, jossa yövymme ja syömme illallisen.
Maribor on Slovenian toiseksi suurin kaupunki ja sijaitsee kauniilla paikalla: toisella puolella avautuvat viinitarhat, toisella puolella seisoo Pohorjevuoristo, ja kaupungin läpi virtaa Dravajoki. Kaupunki perustettiin noin vuonna 1000 ja se oli valtaosin itävaltalainen vuoteen 1919, jolloin Itävalta-Unkarin keisarikunta lakkasi olemasta. Tuolloin perustettiin Serbien, kroaattien ja sloveenien kuningaskunta, joka sulautettiin toisen maailmansodan jälkeen Titon Jugoslaviaan. Itävalta-Unkarin kautena Maribor tunnettiin nimellä Marlburg ja se oli osa Steiermarkia, jossa keisari Frans Joosefin isosetä, arkkiherttua Johann asui. Sieltä viininviljely levisi sekä laajemmalle Itävaltaan että nykyiseen Sloveniaan. Mariborissa kasvoi jo tuolloin viinirypäleitä, sen todistaa maailman vanhin viiniköynnös, jolla on ikää jo yli 400 vuotta. Vasta arkkiherttua Johann käynnisti viinintuotannon ja -jalostuksen, jolla on nykyään suuri merkitys kaupungille ja alueelle.
Kaupunkikävelyllä näemme kaupungin historiallisen keskustan. Ehdit katsella kaupunkia omaan tahtiisi ennen lounasta. Iltapäivällä maistelemme viinejä. Yövymme jälleen Mariborissa ja syömme täällä myös illallisen.
Ajamme päivän alkajaisiksi Sarajevoon, jossa päivän retki on käynti kaupungin kuuluisassa tunnelissa. ”Tunnel of Life”, ”Elämän tunneli”, sijaitsee Sarajevon lentokentän tuntumassa. Tunneli oli elintärkeä Sarajevon piirityksen aikana. Sen rakensivat Bosnian joukot kesällä 1993. Serbit eristivät kaupungin muusta maailmasta, mutta tunnelin kautta apua tarvitsevaan kaupunkiin saatiin kuljetettua aseita, ihmisiä ja ruokaa. Tunneli toimii nykyään sodan kauhujen museona ja on sekä mielenkiintoinen että ajatuksia herättävä kokemus.
Majoitumme hotelliin, ja iltapäivä on omaa aikaa. Myöhemmin kokoonnumme vielä yhteiselle illalliselle.
Sarajevo on todellinen kulttuurien, historian, sotien ja politiikan sekamelska. Viimeisten 100 vuoden aikana Sarajevo on ollut kolmasti Euroopan ja koko maailman huomion keskipiste: vuonna 1914 Itävalta-Unkarin arkkiherttua Franz Ferdinand murhattiin Sarajevossa, 1984 kaupungissa järjestettiin talviolympialaiset ja 1992–1995 kaupunkia moukaroi Bosnian sota.
Monilla on yhä kuvia pommitetuista toreista ja moni muistaa kertomuksia tarkka-ampujista sekä kaupunkilaisten nälkiintymisen piirityksen aikana. Tänä päivänä kaupunki on herännyt uudelleen eloon, ja matkailijat otetaan avosylin vastaan. Jatkamme nyt kohti vanhaakaupunkia, jossa näemme ikonisen Latinalaisen sillan, jolla arkkiherttua Frans Ferdinand murhattiin 1914.
Murha ei ollut suoranainen syy ensimmäisen maailmansodan syttymiseen. Taustalla oli monia jännitteitä ja ympäri Eurooppaa oli syntynyt liittoutumia, mutta murhat olivat kipinä, joka sytytti kytevän tilanteen lieskoihin ja poltti poroksi Habsburgien suurvallan. Itävalta-Unkarin keisarikunta hajosi, ja monet valtiot itsenäistyivät. Serbien, sloveenien ja kroaattien kuningaskunta oli vielä hetken olemassa, Unkari itsenäistyi, Tšekkoslovakia perustettiin, Etelä-Tiroli siirtyi osaksi Italiaa ja Itävalta muuttui pieneksi saksankieliseksi valtioksi ilman monarkiaa, sillä keisari Frans Joosef kuoli sodan aikana 1916 ja hänen seuraajansa Kaarle I väistyi sodan loputtua. Yksi luku Euroopan historiassa oli päättynyt: imperiumi, joka laajimmillaan ulottui Englannin kanaalista ja Hollannin rannikosta Venäjän rajalle, lakkasi olemasta. Habsburgien suvun jälkeläisiä elää yhä, mutta Itävallan keisarikunta päättyi 1918, jolloin viimeinen keisari Kaarle I luopui kruunusta.
Ohitamme myös kaupungin pääaukion ja basaarialueen, Baščaršijan, sekä vaikuttavan kerrostalon, Avaaz Twist Towerin, josta on tullut uuden Sarajevon symboli. Hienon matkan
päätteeksi syömme herkullisen illallisen paikallisessa ravintolassa Sarajevossa.
Lennämme Münchenin kautta Helsinkiin.
Hintatiedot
- Hintaan sisältyy
-
- Lufthansan reittilennot Helsinki - Budapest/Sarajevo - Helsinki (välilasku menossa ja paluussa) turistiluokassa
- majoitus 9 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
- aamiaiset
- 9 illallista (hotelleissa ja paikallisissa ravintoloissa)
- viininmaistelu Mariborissa
- kuljetukset, retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
- suomalainen matkanjohtaja
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- yhden hengen huoneen lisämaksu
- juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 40€ (suositus)
- muut ruoat ja juomat matkan aikana
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Minimiosallistujamäärä
Minimiosallistujamäärä tälle matkalle on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matkan. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.
Ajomatkat
Päivä 1. noin 20 km
2. 225 km
3. 80 km
4. 450 km
5. 15 km
6. 315 km
7. 235 km
8. 140 km
10. 10 km
Yöpymiset ja matkaohjelman vaativuus
Budapest 1 yö, Bratislava 1, Wien 1, Maribor 2, Banja Luka 1, Mostar 1 ja Sarajevo 2.
Liikumme 10 päivän aikana 6 maassa ja 5 pääkaupungissa. Tämä tarkoittaa sisältörikasta matkaa, ja myös tiivistä matkaohjelmaa. Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Monena päivänä saavumme seuraavaan kaupunkiin ja majapaikkaan vasta illalla. Matka ei sovellu liikuntaesteiselle.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.