Habsburgien mennyt maailma

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Matka läpi kuuden maan ja keskieurooppalaisten kaupunkien – Budapestin, Bratislavan, Wienin ja Mariborin.

Uutuus

Habsburgien suvun pitkä valtakausi kietoutuu monen keskieurooppalaisen maan historiaan. Kuningashuone oli vuosisatojen ajan Euroopan mahtavin. Reittimme vie suvun ja sen suuruuden ajoista yhtäkkiseen romahdukseen ja valtakauden päättymiseen ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa.

Käymme viidessä pääkaupungissa, joista kahdesta – Wien ja Budapest – Habsburgit hallitsivat valtakuntaansa. Bratislavassa järjestettiin kruunajaisia, ja matka päättyy sinne, mistä Habsburgien valtakauden loppusuora alkoi: Sarajevoon. Sarajevossa arkkiherttua Frans Ferdinand ja hänen vaimonsa kreivitär Sophie Chotek ammuttiin 1914.

Historian, mahtavien kaupunkien ja niiden nähtävyyksien lisäksi maistelemme viiniä viehättävässä Mariborissa, tutustumme Mostariin ja Balkanin uudempaan historiaan Bosnia-Herzegovinassa.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Euro, Bosnien-Hercegovinan markka

Päiväohjelma 10 päivää
Päivä 1
Saapuminen Budapestiin. Risteily Tonavalla
Päivä 2
Kaupunkikierros ja Budapestin kohokohdat. Matka jatkuu Bratislavaan
Päivä 3
Kaupunkikierros Bratislavassa, mm. Pyhän Martinuksen kirkko (kruunajaiskirkko). Matka jatkuu Wieniin: vanhakaupunki ja Schönbrunnin linna
Päivä 4
Artstettenin linna ja Melkin luostari. Matka jatkuu Mariboriin Sloveniaan
Päivä 5
Kaupunkikierros Mariborissa, iltapäivällä viininmaistelua
Päivä 6
Maribor – Zagreb. Kaupunkikierros Zagrebissa. Zagreb – Banja Luka
Päivä 7
Banja Luka – Jajce. Iltapäivällä edelleen Mostariin
Päivä 8
Mostar – Sarajevo. Museo ja maanalainen tunneli ”Tunnel of Life”
Päivä 9
Sarajevon kaupunkikierros
Päivä 10
Kotimatka

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Saapuminen Budapestiin. Risteily Tonavalla

Saavumme Budapestiin ja ajamme hotellille ja majoitumme. Iltapäivällä lähdemme risteilylle Tonavalle ja katselemme Budapestiä joelta käsin. Risteilyn jälkeen saamme ensikosketuksen unkarilaiseen keittiöön: syömme yhteisen illallisen Budapestissä, jossa myös yövymme.

Budapest sijaitsee Keski-Euroopan sydämessä Tonavan rannoilla. Lännessä kohoavat Budan kukkulat ja itäpuolelta alkaa laaja unkarilainen pusta. Vuonna 1867 Unkari yhdistyi Itävaltaan ja syntyi Itävalta-Unkarin kaksoismonarkia. Jo 1500-luvulla Habsburgit perivät Unkarin maa-alueita ja Unkarista tuli osa Habsburgien keisarikuntaa. Vuonna 1867 Unkari sai laajan itsehallinto-oikeuden ja syntyi Itävalta-Unkarin kaksoismonarkia ison pohjoisen naapurin Preussin väkivaltaisessa painostuksessa. Euroopassa oli levotonta, ajat muuttuivat ja Unkarin eri kansanryhmät kapinoivat avoimesti pöyhkeilevää yläluokkaa ja Habsburgien sortoa vastaan.
Habsburgien suku hallitsi melko suurta osaa Euroopasta varsin pitkään, alkaen vuodesta 1282 aina vuoteen 1918. Osa suvusta hallitsi Espanjaa 1500-luvulla ja tunnetaan Espanjan Habsburgeina. Habsburgit olivat herttuoita, arkkiherttuoita, kuninkaita ja keisareita. Suku on alunperin kotoisin Sveitsistä ja on saanut nimensä Sveitsin Aargaun kantonissa lähellä Zürichiä sijaitsevan sukulinnan, Habichtsburgin, mukaan. He olivat alati vallanhimoisia ja etsivät liittolaisia sieltä ja täältä Euroopan kuningashuoneista järjestettyjen avioliittojen kautta, esim. Maria Theresian tytär Marie Antoinette meni naimisiin Ranskan kuninkaan Ludvig XVI:n kanssa – Ranskan vallankumouksessa molemmat syöstiin vallasta ja teloitettiin giljotiinilla. Suvun jälkeläisiä on yhä elossa, esim. nykyinen arkkiherttua on Karl von Habsburg, jonka titteli ei päde Itävallassa, ja hänen poikansa Ferdinand Zvonimir von Habsburg tulee perimään arvottoman tittelin isältään.

Päivä 2
Kaupunkikierros ja Budapestin kohokohdat. Matka jatkuu Bratislavaan
Kaupunkikierros Budan puolella: Gellértinvuori, Linnavuori, Matiaksen kirkko ja Kalastajalinnake.
Unkarin pääkaupunki muodostuu kahdesta osasta. Vanhassa Budassa kaupungin länsipuolella sijaitsevat historialliset korttelit, keskiaikaiset kadut ja kuninkaallinen palatsi. Modernissa Pestissä on jugendtyylisiä leveitä bulevardeja, parlamentin rakennuksia ja ostoskatuja. Kahden vilkkaan kaupunginosan välissä virtaa Tonava, jonka yli kulkee komeita, kuvauksellisia siltoja. Buda ja Pest yhdistettiin 1873. Kaupungin molemmat puolet tarjoavat matkailijalle upeaa arkkitehtuuria 1800-luvun lopulta, wieniläiskahviloita ja suurkaupungin tunnelmaa.
 
Aloitamme ajamalla Tonavan yli Budan puolelle ja ylös Gellértinvuorelle, josta on upeat näkymät yli Budapestin. Kukkulalle toisen maailmansodan jälkeen pystytetty Vapaudenpatsas kunnioittaa Budapestin fasistien vallasta vuonna 1945 vapauttaneiden neuvostosotilaiden muistoa. Patsas esittää naista, joka pitelee palmun lehteä. Gellértinvuorelta ajamme Linnavuorelle. Linnavuorella sijaitsee entinen kuninkaallinen palatsi sekä valtaosa Budapestin keskiaikaisista rakennuksista. Kiertelemme alueella ja katsomme lähemmin Matiaksen kirkkoa ja Kalastajalinnaketta. Kalastajalinnakkeen terassilta on ainutlaatuiset näkymät. Linnake rakennettiin 1895–1902 vahtitorniksi Unkarin valtion 1000-vuotisen taipaleen kunniaksi. Linnake on rakennettu paikalle, jolla kaupungin vanha linnoitus alunperin sijaitsi.
 
Matiaksen kirkko on tyyliltään uusgoottilainen, ja täällä sai ensiesityksensä Franz Lisztin Unkarilainen kruunajaismessu Frans Joosef I:n kruunajaisissa 1867. Frans Joosef I oli ensimmäinen keisari, joka kruunattiin muualla kuin Bratislavassa. Kyse oli poliittisesta siirrosta, yrityksestä osoittaa unkarilaisille hiukan myötämielisyyttä.
 
Kaupunkikierroksen ja myöhäisen lounaan (omakustanteinen) jälkeen jatkamme matkaa Bratislavaan, jossa majoitumme ja syömme illallisen.
 
Päivä 3
Kaupunkikierros Bratislavassa, mm. Pyhän Martinuksen kirkko (kruunajaiskirkko). Matka jatkuu Wieniin: vanhakaupunki ja Schönbrunnin linna

Aamupäivä vietetään Bratislavassa, Slovakian pääkaupungissa. Katselemme lähemmin yhtä Euroopan pienintä, mutta kulttuurihistoriallisesti hyvin tärkeää pääkaupunkia, jonka historia ulottuu neoliittiselle kaudelle. Kaupungin pohjoinen osa on vanhin, kun taas Tonavan eteläpuolella sijaitseva osa on rakennettu kommunismin kaudella ja myös näyttää siltä.

Yksi kaupungin historiallisista tunnusmerkeistä on Linnavuorella seisova Bratislavan linna, joka on peräisin 1600-luvulta. Nykyiseen muotoonsa linna on korjattu 1950-luvulla. Linna paloi 1811 ja oli raunioina yli 100 vuotta. Vilkaisemme myös goottilaistyylistä Pyhän Martinuksen tuomiokirkkoa, jossa kruunattiin Habsburgien kauden hallitsijoista 10 kuningasta ja yksi kuningatar. Bratislavassa on lisäksi iso liuta kauniita barokkirakennuksia. Kaupungin nykyaikaisempi tunnusmerkki on 1970-luvulla rakennettu Novy Mostin silta ja sen 95-metrinen, ufoa muistuttava torni.

Tehtyämme lyhyen kaupunkikierroksen tässä pienessä, mutta merkittävässä kaupungissa, jatkamme kohti länttä. Ylitämme jälleen Tonavan ja ajamme Wieniin, nykyisen Itävallan ja entisen Habsburgien valtakunnan pääkaupunkiin. Ajomatka on lyhyt. Syömme lounasta (omakustanteinen), kävelemme vanhassakaupungissa Pyhän Tapanin tuomiokirkon ja entisen kuninkaallisen talvipalatsin Hofburgin ympäristössä. Sen jälkeen menemme katsomaan Schönbrunnin kesäpalatsia, jossa keisari Frans Joosef ja hänen vaimonsa, kaunis ja nuori keisarinna Elisabet – joka tunnettiin myös nimellä Sisi – asuivat. Aluksi avioliitto oli hyvin onnellinen, ja he saivat kolme tytärtä ja pojan. Vanhin tytär Sophie kuitenkin kuoli varhain, ja heidän poikansa kruununprinssi Rudolf ampui rakastajansa ja itsensä dramaattisen rakkaustarinan päätteeksi Mayerlingin linnassa Wienin ulkopuolella.

Myöhemmin eräs anarkisti surmasi rakastetun Sisin Genevessä. Koska Frans Joosefilla ei ollut kruununperijää, nimettiin hänen veljenpoikansa Frans Ferdinand perijäksi ja tästä tuli arkkiherttua. Palaamme Frans Ferdinandiin myöhemmin. Teemme mielenkiintoisen kierroksen audio-opastuksen (tämä opastus on englanniksi) tuella. Kierroksen jälkeen majoitumme ja syömme illallisen Wienissä.
 

Päivä 4
Artstettenin linna ja Melkin luostari. Matka jatkuu Mariboriin Sloveniaan

Lähdemme varhain liikkeelle ja otamme suunnan kohti länttä ja Niederösterreichissa sijaitsevaa Artstettenin linnaa. Linna toimi Habsburgien kesäasuntona ja tänne on haudattu arkkiherttua Frans Ferdinand ja hänen vaimonsa Sophie, Hohenbergin herttuatar. Sophie oli hyvästä, muttei kuninkaallisesta perheestä, joten kruunu ei voinut periytyä heidän lapsilleen, vaan siirtyi Unkarin kuningas Kaarle IV:lle, josta 1916 tuli Kaarle I, Itävallan viimeinen keisari.

Jatkamme lähellä sijaitsevaan Melkiin, jossa käymme vaikuttavassa benediktiiniläisluostarissa Stift Melkissä. Se sai nykymuotonsa Habsburgien suuruuden aikoina 1700-luvun alkupuoliskolla ja siellä on nykyään laaja
kokoelma keskiaikaisia käsikirjoituksia. Kirkon hienot freskot on maalannut kuuluisa Johann Michael Rottmayer. Luostarivierailun jälkeen syömme lounaan lähistöllä, sitten lähdemme kohti Mariboria ja Sloveniaa. Reittimme kulkee läpi itävaltalaisten Steiermarkin ja Burgenlandin viinialueitten. Sitten ylitämme Slovenian rajan ja saavumme Mariboriin, jossa yövymme ja syömme illallisen.

Päivä 5
Kaupunkikierros Mariborissa, iltapäivällä viininmaistelua

Maribor on Slovenian toiseksi suurin kaupunki ja sijaitsee kauniilla paikalla: toisella puolella avautuvat viinitarhat, toisella puolella seisoo Pohorjevuoristo, ja kaupungin läpi virtaa Dravajoki. Kaupunki perustettiin noin vuonna 1000 ja se oli valtaosin itävaltalainen vuoteen 1919, jolloin Itävalta-Unkarin keisarikunta lakkasi olemasta. Tuolloin perustettiin Serbien, kroaattien ja sloveenien kuningaskunta, joka sulautettiin toisen maailmansodan jälkeen Titon Jugoslaviaan. Itävalta-Unkarin kautena Maribor tunnettiin nimellä Marlburg ja se oli osa Steiermarkia, jossa keisari Frans Joosefin isosetä, arkkiherttua Johann asui. Sieltä viininviljely levisi sekä laajemmalle Itävaltaan että nykyiseen Sloveniaan. Mariborissa kasvoi jo tuolloin viinirypäleitä, sen todistaa maailman vanhin viiniköynnös, jolla on ikää jo yli 400 vuotta. Vasta arkkiherttua Johann käynnisti viinintuotannon ja -jalostuksen, jolla on nykyään suuri merkitys kaupungille ja alueelle.

Kaupunkikävelyllä näemme kaupungin historiallisen keskustan. Ehdit katsella kaupunkia omaan tahtiisi ennen lounasta. Iltapäivällä maistelemme viinejä. Yövymme jälleen Mariborissa ja syömme täällä myös illallisen.

Päivä 6
Maribor – Zagreb. Kaupunkikierros Zagrebissa. Zagreb – Banja Luka
Mariborista ajamme Zagrebiin, jossa teemme kaupunkikierroksen. Aamupäivän vietämme kaupunkikävelyllä Kroatian pääkaupungissa, erityisesti kaupungin vanhimmissa osissa: Gradecissa eli Gornji Gradin (”yläkaupunki”) kaupunginosassa ja Kaptolissa, joka on kaupungin uskonnollinen keskus. Näemme mm. keskiaikaisen kiviportin, joka yhdistää kaksi kaupunginosaa ja jonka madonnapatsaan väitetään täyttävän kävijän toiveet. Näemme myös katedraalin, joka on peräisin 1200-luvulta ja joka on Kroatian suurin kirkko. Kaptolin kaupunginosassa sijaitsee iso Dolacin tori, jolla myydään tuoreita elintarvikkeita.
 
Lounaan jälkeen jatkamme matkaa kohti etelää. Ylitämme Bosnian ja Hertsegovinan rajan ja saavumme Banja Lukaan. Valtaosa kaupungin kroaateista ja bosnialaisista karkotettiin sisällissodan aikana ja tilalle tuli omista kodeistaan pakenevia serbejä. Kaupunki oli voittopuolisesti islaminuskoinen, vaikka monia moskeijoita – 16 yhteensä – tuhottiin viimeisimmän sisällissodan aikana 1990-luvulla. Tänä päivänä Banja Luka on Bosnian serbialueen keskus.
 
Katselemme hieman kaupunkia ennen kuin syömme illallista. Yöpyminen Banja Lukassa.
 
Päivä 7
Banja Luka – Jajce. Iltapäivällä edelleen Mostariin
Tänään matka jatkuu Jajceen. Alue Banja Lukan ympärillä on uskomattoman kaunis monine rotkoineen ja laaksoineen. Ulkoilmaihmiset tulevat tänne pyöräilemään ja laskemaan koskea.
 
Jajce vaikuttaa suhteellisen nuorelta kaupungilta huolimatta siitä, että sitä ympäröi vanha muuri ja siellä on Bosnian kuninkaan linnoitus, jossa pidettiin hallitsijoiden kruunajaiset. Kaupunki tunnetaan siitä, että täällä syntyi toisen maailmansodan jälkeen liittovaltiomuotoinen Jugoslavia, ja Jugoslavian kuningaskunta lakkasi olemasta. Tuota Jugoslaviaa Tito johti kuolemaansa saakka, mutta 1980-luvun lopun Itä-Euroopan vapautumisen aallokossa se alkoi murentua. Vanhat rajat saivat kyytiä, tapahtui etnisiä puhdistuksia ja perheet hajosivat vihantäyteisessä ja brutaalissa sisällissodassa, jonka seurauksista monet kärsivät yhä. Kyse on sangen synkästä luvusta Euroopan historiassa. Titon ja kommunistien suuruuden aikojen muistolle on perustettu useita muistomerkkejä ja museoita.
 
Lounaan jälkeen jatkamme Mostariin. Ajamme Travnikin kaupungin kautta. Turkkilaisten valtakaudella kuvernööri asui juuri Travnikissa. Teemme kävelykierroksen Mostarissa, jossa katselemme tämän ainutlaatuisen keskiaikaisen kaupungin keskustaa. Näemme luonnollisesti myös Stari mostin eli vanhan sillan. Silta on Mostarin symboli ja hieno esimerkki osmanien arkkitehtuurista. Sillan on suunnitellut arkkitehti Sinan, joka piirsi myös joitakin Istanbulin tärkeimmistä moskeijoista. Nykyinen silta on kopio alkuperäisestä sillasta, joka tuhoutui Balkanin sodan aikana 1990-luvulla. Myös Unescon suojelema historiallinen kortteli sillan ympäristössä on korjattu ja se on oikein viehättävä monine kahviloineen ja ravintoloineen. Suosittelemme tekemään kävelyn vanhassakaupungissa ja nauttimaan rauhasta, kun päiväkävijät ovat jo poistuneet. Mostar sijaitsee Neretvajoen rannalla. Kaupunki on Bosnian ja Hertsegovinan viidenneksi suurin ja sen asukasluku on 113 000. Historiallinen ydinkeskusta, joka levittäytyy joen molemmille rannoille, rakennettiin osmanien valtakaudella.
 
Syömme illallisen ja yövymme Mostarissa.
 
Päivä 8
Mostar – Sarajevo. Museo ja maanalainen tunneli ”Tunnel of Life”

Ajamme päivän alkajaisiksi Sarajevoon, jossa päivän retki on käynti kaupungin kuuluisassa tunnelissa. ”Tunnel of Life”, ”Elämän tunneli”, sijaitsee Sarajevon lentokentän tuntumassa. Tunneli oli elintärkeä Sarajevon piirityksen aikana. Sen rakensivat Bosnian joukot kesällä 1993. Serbit eristivät kaupungin muusta maailmasta, mutta tunnelin kautta apua tarvitsevaan kaupunkiin saatiin kuljetettua aseita, ihmisiä ja ruokaa. Tunneli toimii nykyään sodan kauhujen museona ja on sekä mielenkiintoinen että ajatuksia herättävä kokemus.

Majoitumme hotelliin, ja iltapäivä on omaa aikaa. Myöhemmin kokoonnumme vielä yhteiselle illalliselle.

Päivä 9
Sarajevon kaupunkikierros

Sarajevo on todellinen kulttuurien, historian, sotien ja politiikan sekamelska. Viimeisten 100 vuoden aikana Sarajevo on ollut kolmasti Euroopan ja koko maailman huomion keskipiste: vuonna 1914 Itävalta-Unkarin arkkiherttua Franz Ferdinand murhattiin Sarajevossa, 1984 kaupungissa järjestettiin talviolympialaiset ja 1992–1995 kaupunkia moukaroi Bosnian sota.

Monilla on yhä kuvia pommitetuista toreista ja moni muistaa kertomuksia tarkka-ampujista sekä kaupunkilaisten nälkiintymisen piirityksen aikana. Tänä päivänä kaupunki on herännyt uudelleen eloon, ja matkailijat otetaan avosylin vastaan. Jatkamme nyt kohti vanhaakaupunkia, jossa näemme ikonisen Latinalaisen sillan, jolla arkkiherttua Frans Ferdinand murhattiin 1914.

Murha ei ollut suoranainen syy ensimmäisen maailmansodan syttymiseen. Taustalla oli monia jännitteitä ja ympäri Eurooppaa oli syntynyt liittoutumia, mutta murhat olivat kipinä, joka sytytti kytevän tilanteen lieskoihin ja poltti poroksi Habsburgien suurvallan. Itävalta-Unkarin keisarikunta hajosi, ja monet valtiot itsenäistyivät. Serbien, sloveenien ja kroaattien kuningaskunta oli vielä hetken olemassa, Unkari itsenäistyi, Tšekkoslovakia perustettiin, Etelä-Tiroli siirtyi osaksi Italiaa ja Itävalta muuttui pieneksi saksankieliseksi valtioksi ilman monarkiaa, sillä keisari Frans Joosef kuoli sodan aikana 1916 ja hänen seuraajansa Kaarle I väistyi sodan loputtua. Yksi luku Euroopan historiassa oli päättynyt: imperiumi, joka laajimmillaan ulottui Englannin kanaalista ja Hollannin rannikosta Venäjän rajalle, lakkasi olemasta. Habsburgien suvun jälkeläisiä elää yhä, mutta Itävallan keisarikunta päättyi 1918, jolloin viimeinen keisari Kaarle I luopui kruunusta.

Ohitamme myös kaupungin pääaukion ja basaarialueen, Baščaršijan, sekä vaikuttavan kerrostalon, Avaaz Twist Towerin, josta on tullut uuden Sarajevon symboli. Hienon matkan
päätteeksi syömme herkullisen illallisen paikallisessa ravintolassa Sarajevossa.

Päivä 10
Kotimatka

Lennämme Münchenin kautta Helsinkiin.

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki - Budapest/Sarajevo - Helsinki (välilasku menossa ja paluussa) turistiluokassa
  • majoitus 9 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • aamiaiset
  • 9 illallista (hotelleissa ja paikallisissa ravintoloissa)
  • viininmaistelu Mariborissa
  • kuljetukset, retket ja sisäänpääsyt ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • yhden hengen huoneen lisämaksu
  •  juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 40€ (suositus)
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Minimiosallistujamäärä

Minimiosallistujamäärä tälle matkalle on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matkan. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Ajomatkat

Päivä 1. noin 20 km

2. 225 km

3. 80 km

4. 450 km

5. 15 km

6. 315 km

7. 235 km

8. 140 km

10. 10 km
 

Yöpymiset ja matkaohjelman vaativuus

Budapest 1 yö, Bratislava 1, Wien 1, Maribor 2, Banja Luka 1, Mostar 1 ja Sarajevo 2.

Liikumme 10 päivän aikana 6 maassa ja 5 pääkaupungissa. Tämä tarkoittaa sisältörikasta matkaa, ja myös tiivistä matkaohjelmaa. Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Monena päivänä saavumme seuraavaan kaupunkiin ja majapaikkaan vasta illalla. Matka ei sovellu liikuntaesteiselle.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 4 out of 5 by from Onnistunut matka Habsburgien meneessä mailmassa Syksyllä 2019 matkalla. Historian lisäksi saimme lähi vuosikymmenistäkin mielenkiintoista tietoa sekä nykyajasta. Nautittiin hienoista maisemista. Nähtiin useita mielenkiintoisia koheita. Aikataut piti hyvin. Hotellit oli hyviä paisi ammeet olivat hankalia. Omaa aikaa olisi saanut olla enemmän. Super kiitos Gaborille hyvästä opastukseta. Teit työtä aamusta iltaan hymyssä suin.
Date published: 2019-10-27
Rated 4 out of 5 by from Maantieteellinen ja poliittinen historia Ihan hyvä.
Date published: 2019-10-14
Rated 3 out of 5 by from Toimitusjohtaja 1. Miksi upeassa Wienissä oltiin vain yksi hätäinen tunti? Wienissä on paljon koettavaa/katsottavaa - miksi ei oltu edes yhtä yötä Straussin Wienissä? 2. Miksi ihanassa Bratislavassa oltiin vain muutama kiireinen hetki??? Mielelläni olisin halunnut yöpyä Bratislavassa ja nauttia miellyttävästä kaupungista!!! 3. Miksi ei oltu yhtä yötä Itävallan toiseksi suurimmassa kaupungissa Grazissa? Ajoimme iltahämärissä vaivalloisen reitin jälkeen vain 1 kilometrin päästä Grazin ohi hirveään tuppukylään Mariopoliin - jopa 2 yöksi? 4. Miksi oltiin jopa 2 yötä "kuolemaa tekevässä" Maripolissa? Tiukka matka-aika oli pelkkää ajan haaskausta Maripolin vierailun osalta! Tuppukylä Maripolia ei pitäisi olla koko matkaohjelmassa!!! Maripolin sijaan olisimme yhden yön voineet olla LINZISSÄ ja toinen yö Slovenian pääkaupungissa LJUBLJANASSA. Ajokilometrejä Ljubljana ei olisi paljoakaan nostanut!!! Oliko Ljubljanan ja Linzin matkaohjelmasta poisjättäminen kustannuskysymys? Mielellämme me matkalaiset olisimme maksaneet hieman lisää näissä upeissa kaupungeissa käymisen vuoksi!!! Samalla Albatros olisi säästänyt Maripolin kustannukset! 5. Hirvitys JAJCE oli meille matkalaisille TÄYSI KYSYMYSMERKKI? Miksi "kuolleessa kylässä" meidän kallista matka-aikaa ja matkabudjettia turhaan tuhlattiin - lähes yhden päivän ajan? Kylässä ei ollut yhtään mitään - ei edes ihmisiä - vain hylättyjä kulkukoiria??? Poistakaa Jajce koko matkaohjelmasta - teette meille matkalaisille ison palveluksen!!! 6. Miksi Sarajevon hotellia lukuunottamatta muut hotellit olivat "hevon kuusessa"??? Matka kaupunkien keskustoihin iltakävelyn merkeissä oli järkyttävän pitkä - useita kilometrejä!!!
Date published: 2019-10-11
Rated 4 out of 5 by from Itäeuroopan historia avautui nykypäivään saakka Olimme viikko sitten matkalla ja olimme tyytyväisiä
Date published: 2019-10-07
Rated 4 out of 5 by from Onnistunut matka Hyvin sujui kaikki, opas ensiluokkainen. Kohteet ok.
Date published: 2019-10-07
Rated 5 out of 5 by from Nähtävyydet hyvin valittu ja hyvät oppaat Tultiin 4.10 suomeen ongelmitta, kun eniten pelkäsin etten selviä ajoissa välilaskukentiltä
Date published: 2019-10-06
Rated 5 out of 5 by from Matkalla hyvä sisältö ja erityisesti asiat hallitseva opas Matka 24.9.-3.10.2019. Saatu etukäteisinfo riittävä, matkaohjelma olisi voitu laittaa ilman kuvia, koska esim. me tulostimme ohjelman. Palautteena haluamme painottaa matkan antia erityisesti sen takia, että oppaamme Gabor oli huippu kaikilla mittareilla arvioiden. Täsmällinen, ystävällinen, kaikkien käymiemme maitten historian, kulttuurin, kielet, tavat jne hallitseva. Edusti myös elegantisti työnantajaansa Albatros matkatoimistoa. Mielellämme menisimme hänen opastamilleen matkoille uudelleen.
Date published: 2019-10-06
Rated 5 out of 5 by from Loistava opas kruunasi antoisan matkan! Kokonaisuutena matka oli todella mielenkiintoinen ja antoisa kokemus. Hotellit, ateriat, nähtävyydet, opastukset olivat ensiluokkaiset. Bussi oli hieman vanhahtavaa mallia vailla mukavuuksia kuten WC:tä, internet yhteyttä, tilaa ns. käsitavaroille ( juomapullo, kirja ).
Date published: 2019-10-05
  • y_2024, m_4, d_24, h_7
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_13
  • loc_fi_FI, sid_HURTR03, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja