Geishat, shogunit ja samurait

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Tokion, Kioton, Hiroshiman ja Osakan lisäksi ohjelmassa mm. mystinen Shimane, upeat Miho-museo ja Adachin puutarha sekä Sakaiminaton mangakaupunki.

Jokaisella maalla on oma ainutlaatuinen historiansa ja Japanin historia on keskimääräistä kiehtovampi. Maailmankuulu kohtelias kumarrus elää ja kukoistaa täällä – missä muualla maailmassa on tapana, että konduktööri kumartaa matkustajille ennen kuin poistuu junavaunusta? Kontrastit ovat valtavat: miljoonametropolit pilvenpiirtäjineen ja välkkyvine neonvaloineen edustavat modernia Japania. Vanhan Japanin vertauskuvia ovat mm. keisarit, buddhalaiset munkit, ninjat, mullistava teollistuminen, shintolaisuus, shogunit ja eristäytyminen muusta maailmasta. 

Perinteet ja historia jatkavat elämäänsä kimonoihin pukeutuneissa naisissa, taksinkuljettajien valkoisissa käsineissä ja monissa japanilaisissa, jotka rukoilevat ja suorittavat rituaaleja vanhoissa temppeleissä ja pyhäköissä.

Tämä Japanin matka tarjoaa kaikkea tätä ja paljon muuta. Ohjelmassa on Tokion klassiset nähtävyydet, Kioto ja Hiroshima maustettuna uusilla ja kiinnostavilla kohteilla harvaanasutuilla alueilla ylhäällä vuorilla, rannikolla ja maaseudulla. Käymme yhdessä maailman kauneimmista merenlahdista ja saamme opastusta puunkaiverruksessa paikallisilta maanviljelijöiltä. Vierailemme vuorten ympäröimässä teekylässä, jossa nautimme aidon teelounaan sekä maailmankuulussa Miho-museossa, jonka on suunnitellut I.M. Pei. Kohtaamme mystiikan, pyhien henkien tarinat ja esi-isien palvonnan keskellä villiä luontoa, jyrkkiä kallioita ja syviä rotkoja. 

Syömme illallista kimonoihin pukeutuneina ja sen päälle kylvemme kuumissa lähteissä onsen-kylpylässä. Ohjelmaan kuuluu käynti Japanin ehdottomasti upeimmassa puutarhassa Adachi-museon yhteydessä sekä mangataiteilija Mizuki Shigerun oudossa mangahahmojen maailmassa. Upea matka päättyy Osakaan, jossa tutustumme kuuluisien ja terävien japanilaisten veitsien valmistukseen.

Teemme matkaa tunnetuilla Shinkansen-luotijunilla sekä omalla bussilla ja käytämme julkista liikennettä kuten; metroa, raitiovaunua ja paikallisjunia.

 

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta JPY

Päiväohjelma 16 päivää
Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin. Lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya. Tervetuloillallinen.
Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto
Päivä 4
Tokio omatoimisesti.
Päivä 5
Tokio – shinkansen-junalla Sendaihin. Historiallinen Nikkan viskitehdas.
Päivä 6
Sendai. Ishinomakin ja Minami Sanrikun kaupungit ja jälleenrakennus.
Päivä 7
Sendai. Matsushiman lahti.
Päivä 8
Sendai – shinkansen-junalla Tokion kautta Kiotoon. Fushimi Inari-taishan shintotemppeli, Nishiki-ruokatori ja hurmaava geishakortteli Gion.
Päivä 9
Kioto. Kultainen paviljonki, Nijon linna zen-puutarha ja Arashiyaman bambulehto. Illallinen, jolla maistelemme waguy-härkää.
Päivä 10
Kioto. Wazukan teekylä, antiikkia ja historiallista taidetta Miho-museossa.
Päivä 11
Kioto – Shinkansen-junalla Hiroshimaan. Kokopäiväretki: Hiroshima ja Miya-jiman temppelisaari.
Päivä 12
Hiroshima. Bussilla Shimaneen, vuoria ja kaunista luontoa, shintotemppeleitä, japanilaisia linnoja, kaiseki-illallinen ja rentoutumista onsen-kylpylässä.
Päivä 13
Shimane. Adachi-museo ja vierailu Sakaiminaton mangakaupungissa.
Päivä 14
Shimane. Bussilla Osakaan, vierailu Tower Knives -veitsikaupassa. Läksiäisillallinen.
Päivä 15
Osaka. Kotimatka alkaa.
Päivä 16
Saapuminen Helsinkiin.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
5.098€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä

Tapaamme Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja otamme kurssin kohti Japanin pääkaupunkia Tokiota.

Päivä 2
Saapuminen Tokioon, Japaniin. Lounas, shintotemppeli Meiji Jingu ja Shibuya. Tervetuloillallinen.

Laskeuduttuamme Tokioon ajamme lentokentältä kaupunkiin ja aloitamme tutustumisen metropoliin. Tokio oli kauan sitten vähäinen kalastajakylä, mutta nykyään se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista kaupungeista. Tokio koostuu monista pienistä kaupunginosista, joista jokaisella on omat erityispiirteensä ja oma tunnelmansa. Tulevien päivien aikana vierailemme niistä kaikkein kiinnostavimmissa.

Päivän retkeen sisältyy vierailu Japanin tunnetuimpaan shintopyhättöön, Meiji Jinguun, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari menetti jumalallisen asemansa sekä poliittisen vaikutusvaltansa. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.

Nyt suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin turistienkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Illalla lähdemme tervetuloillalliselle paikalliseen ravintolaan. Japanilainen ruoka kuuluu maailman terveellisimpiin ja monipuolisimpiin. Tarjolla on paljon kalaa ja vihanneksia – ja paljon muutakin kuin sushia! Ruoka itsessään on tärkeä osa elämystä matkustettaessa Auringon valtakunnassa. Joissakin ravintoloissa on kuvat ruoka-annoksista – joskus jopa luonnollista kokoa olevat muoviset mallit – joten tällä matkalla on loistava tilaisuus kokeilla jotakin aivan uutta!

Huom. Saapumispäivän ohjelma voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta. Ei siis ole varmaa, että ehdimme tehdä kaikki ohjelmaan merkityt asiat saapumispäivänä (koskee myös tervetuloillallista, joka saattaa siirtyä seuraavaan päivään). Kaikki Tokion elämykset tulevat kuitenkin koettua, mutta osa kenties vasta seuraavina päivinä.

Päivä 3
Tokio. Asakusa-temppeli, Skytree tv-torni, Ginza, Tokio International Forum ja Keisarillisen palatsin puisto

Päivän retkellä, joka toteutetaan metrolla ja kävellen, ensimmäinen kohteemme on Asakusa, vanha kaupunginosa, joka sijaitsee ”matalassa kaupungissa” Sumidajoen varrella. Näemme siellä Sensoji-temppelin ja Kaminari-portin, jota koristaa iso punainen lyhty. Asakusassa voi kokea perinteistä Tokiota. Siellä on vielä vanhoja, hyvin hoidettuja puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Katsele myös pieniä sivukatuja temppelin ympärillä. Kojujen suolaiset ja makeat herkut houkuttelevat maistamaan. Kokeile esimerkiksi vastapaistettua senbeitä, kuuluisaa japanilaista suolakeksiä, josta löytyy makuvaihtoehtoja joka lähtöön. Parempia ei saa mistään muualta.

Jos haluat hankkia keittiöösi japanilaisia keittiötarvikkeita – tai jos haluat vain kokea jotakin vähemmän perinteistä – temppeliltä on helppo käväistä Kappabashidori-kadulla, jolla on keittiötarvikeliikkeitä vieri vieressä. Sieltä saa ihan kaikkea: muoviruokia, patoja, vartaita, japanilaista keramiikka, valurautaisia teepannuja, vihreää teetä ja paljon muuta.

Asakusasta siirrymme Sumidajoen toiselle puolelle ja käymme Tokion korkeimmassa rakennuksessa, Skytreessä. Katselemme tv-tornin huipulta tätä jättimäistä miljoonakaupunkia.

Matkustamme lähes satavuotiaalla Ginza Linella, Tokion vanhimmalla metrolinjalla, Ginzan kaupunginosaan. Sana ”Ginza” tarkoittaa hopearahapajaa. Alue on jo monta vuotta ollut Tokion ylellisin ostosalue. Täällä ovat edustettuina kaikki Japanin ja koko maailman kalliit merkit. Kuljemme pitkin Ginzan vilkasta ja tyylikästä pääkatua, jolla näkee niin shoppailijoita kuin kiireisiä liikemiehiäkin. Ginza on kuuluisa epätavallisesta arkkitehtuuristaan. Täällä on kaikkea futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistotaloihin – katsoo minne tahansa, silmiin osuu eri tyylilajien värikäs sekoitus. Tokion arkkitehtuurista voi olla monta mieltä, mutta yksi asia on varma: Tokion kaduilla seikkailu on kaikkea muuta kuin tylsää!

Ginzasta kävelemme seuraavaan kohteeseemme, joka on todellinen arkkitehtoninen helmi. Vierailemme Tokyo International Forumissa, isossa kongressikeskuksessa, joka on valmistunut vuonna 1996. Terästä ja lasia oleva rakennus muistuttaa pitkää laivaa. Täällä pidetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä. Kävelemme vielä keisarillisen palatsin puutarhaan. Matkanjohtaja kertoo keisarikunnasta ja nykyisestä keisarillisesta perheestä.

Päivä 4
Tokio omatoimisesti.

Päivä on varattu omille seikkailuille Tokiossa. Tokio on valtava kiinnostavien vaikutelmien ja mahdollisuuksien runsaudensarvi pidit sitten shoppailusta, museoista tai kulinaarisista nautinnoista. Tokiossa on useampia Michelin-tähtiravintoloita kuin Pariisissa ja Lontoossa yhteensä, mutta myös vaatimattomammissa paikoissa ruoka on korkealaatuista. Monissa ruokapaikoissa on tarjolla valmiiksi mietittyjä ateriakokonaisuuksia – kokeile niitä!

Metrolla on Tokiossa helppo ja nopea kulkea. Matkanjohtajan palvelut ovat käytettävissäsi – hän auttaa mielellään!

Lähellä Shibuyaa sijaitsee Harajukun kaupunginosa, jonne nuoret japanilaiset – joista monet ovat hakeneet pukeutumiseensa inspiraatiota japanilaisista manga-sarjakuvista – tulevat ostoksille alueen pieniin erikoisliikkeisiin. Erityisen vilkas on Takeshita Dori -katu. Lähistöllä on myös ylellinen Omotesandon ostoskatu, jonka varrella on sekä japanilaisia että ulkomaalaisia merkkiliikkeitä.

Roppongin kaupunginosassa, joka tunnettiin ennen parhaiten diskoista ja sporttibaareista, toimii nykyään useita moderneja taidemuseoita. Akihabarassa, Tokion ”elektroniikkakeskuksessa” on vanhanaikaisia elektroniikkapuoteja, isoja elektroniikkamarketteja, tietokonepelikauppoja, manga- ja animekauppoja sekä kaikenlaisia kahviloita.

Mikäli omatoiminen seikkailu ei houkuttele, matkanjohtaja voi viedä halukkaat katsomaan Tokion uutta olympiastadionia, joka rakennettiin vuoden 2020 olympialaisia varten. Stadion sijaitsee Shinjukun kaupunginosassa. Vaikuttavaa rakennusta, jonka hyvin japanilainen julkisivu on saanut inspiraationsa keisarillisessa Naran kaupungissa sijaitsevasta Horyuji-temppelistä, hallitsee puu ja elävät kasvit. Sen on suunnitellut arkkitehti Kengo Kuma.

Jotta seuraavan päivän junamatkasta tulisi mahdollisimman mukava ja rento, isot matkatavaramme kuljetetaan jo tänä iltana Kiotoon. Me matkustamme siis vain seuraavan kolmen päivän matkatavarat mukanamme. Loput matkatavarat odottavat meitä näin ollen valmiiksi hotellissa Kiotossa.

Päivä 5
Tokio – shinkansen-junalla Sendaihin. Historiallinen Nikkan viskitehdas.

Matkustamme kuuluisalla japanilaisella luotijunalla, shinkansenilla, Sendaihin, joka on Tohokun alueen suurin kaupunki. Noin 1,5 tunnissa saavumme 352 km:n päässä sijaitsevaan Sendaihin.

Ennen junaan astumista on mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko. Bentoja on laaja valikoima, mutta tyypillisesti se sisältää riisiä, herkullisia lisukkeita ja pieniä annoksia esimerkiksi kalaa, lihaa, vihanneksia ja salaatteja. Herkullista eikä erityisen kallista!

Perillä Sendaissa kävelemme muutaman minuutin matkan asemalta hotellille, jonne jätämme käsimatkatavaramme säilytykseen, sillä lähdemme saman tien kohti uusia seikkailuja. Vierailemme historiallisessa Nikkan viskitislaamossa hieman kaupungin ulkopuolella. Saamme tutustua Japanin teollisuushistoriaan, teemme kierroksen vanhoissa rakennuksissa ja maistelemme tuotteita. Matkalla takaisin hotelliin näemme paikan, jossa Sendaita satojen vuosien ajan hallinneen Date-klaanin linna sijaitsi. Itse linnasta on enää jäljellä pelkkä piirustus perustuksista, mutta mukava pieni museo esittelee tuota aikaa. Näkymät Sendaihin ovat upeat.

Illallinen on omavalintainen ja -kustanteinen. Sendain rautatieaseman ympäristössä, missä asumme, on vaihtoehtoja.

Päivä 6
Sendai. Ishinomakin ja Minami Sanrikun kaupungit ja jälleenrakennus.

Japaniin iski 11. maaliskuuta 2011 maailman neljänneksi voimakkain maanjäristys ja tsunami. Saamme kuvan siitä, mitä tuolloin tapahtui. Keskitymme jälleenrakennukseen ja käymme bussilla jälleenrakennuskeskuksessa Minami Sanrikussa, yhdessä pahiten tuhoutuneimmista kaupungeista. Tutustumme valokuvanäyttelyyn ja kuulemme yhden eloonjääneen kertomuksen päivästä, jona tsunami iski. Nautimme perinteisessä ruokapaikassa paikallisista raaka-aineista valmistetun upean lounaan. Käymme iltapäivällä myös tunnin ajomatkan päässä Ishinomakista sijaitsevassa koulussa, josta on jäljellä enää rauniot.

Päivä 7
Sendai. Matsushiman lahti.

Paikallisjuna vie meidät 40 minuutissa Matsushiman lahdelle, joka on yksi Japanin kolmesta kuvauksellisimmasta paikasta. Vuonna 2013 Matsushima otettiin kansainväliselle maailman kauneimpien merenlahtien listalle, jolla ovat myös Ha Long Bay Vietnamissa ja San Francisco USA:ssa. Mäntyjen peittämät 260 pientä saarta kohoaa smaragdinvihreästä vedestä – näkymä, joka on pysynyt lähes samana satojen vuosien ajan. Lähdemme risteilylle lahdelle. Alueen historia on vaikuttava: Sendain alueen samuraihallitsija Date Masamune jätti jälkeensä vaikuttavan perinnön, joka koostuu mm. Zuiganji-temppelistä, Entsuin-temppelin kauniista puutarhoista ja elegantista Kanrantei-teehuoneesta. Meillä on aikaa katsella aluetta ennen kuin palaamme paikallisjunalla takaisin Sendaihin.

Päivä 8
Sendai – shinkansen-junalla Tokion kautta Kiotoon. Fushimi Inari-taishan shintotemppeli, Nishiki-ruokatori ja hurmaava geishakortteli Gion.

Poistumme Sendaista ja suuntaamme kohti Kiotoa. Matkaamme shinkansen-junalla Tokioon, jossa vaihdamme toiseen luotijunaan. Ennen junaan astumista on jo Sendaissa mahdollisuus ostaa mukaan ”bento”, tyypillinen japanilainen eväslaatikko.

Perillä entisessä keisarillisessa kaupungissa Kiotossa ajamme metrolla hotellille. Asumme keskustan alueella, ja heti huoneet saatuamme lähdemme tutustumaan Kioton nähtävyyksiin. Kiotossa on yli 1 600 buddhalaistemppeliä ja 270 shintolaispyhättöä. Sen lisäksi kaupungissa on keisarillinen palatsi, shoguneiden Nijon linna, sekä keisarillisia huviloita ja puistoja sekä liuta Japanin parhaita museoita. Kioto oli ainoa Japanin suurkaupungeista, joka säästyi pommituksilta toisessa maailmansodassa. Väitetään, että syynä olivat kaupungin ainutlaatuiset kulttuuriaarteet.

Kiotossa on yhä enemmän vanhoja puutaloja kuin muissa Japanin isoissa kaupungeissa. Yksittäiset kaupunginosat tuntuvat eläviltä ulkoilmamuseoilta, vaikka isot yhtenäiset kauniiden puutalojen korttelit ovatkin lähes kadonneet. Erityisesti kaupungin laitamilla tuntuu, kuin siirtyisi toiseen aikaan, jolloin estetiikka oli arvossaan.

Käymme Fushimi Inari-taishan shintopyhäkössä, jossa kuljemme läpi lukemattomien oranssinpunaisten torii-porttien. Vuoren rinteestä näkee yli koko Kioton. Tuhannet oranssit torii-portit muodostavat kauniin kontrastin vihreälle metsälle.

Iltapäivällä käymme kuuluisalla Nishiki-ruokakadulla. Tarjolla on valtava valikoima japanilaisia erikoisuuksia kauniisti esille pantuina: hedelmistä ja vihanneksista kalaan, lihaan, pikkelöityihin vihanneksiin ja pikkusyötäviin. Nishiki on värikäs paikka, jossa tarjotaan mielellään maistiaisia. Gion-kortteleissa tunnelmalliset ruokapaikat houkuttelevat rinta rinnan perinteisten, huomaamattomien teehuoneiden kanssa, joissa Kioton kuuluisat geishat työskentelevät. Jos meillä on onnea, saatamme nähdä geishan sipsuttavan kadulla upeassa kimonossa huolellisesti puuteroiduin kasvoin.

Päivä 9
Kioto. Kultainen paviljonki, Nijon linna zen-puutarha ja Arashiyaman bambulehto. Illallinen, jolla maistelemme waguy-härkää.

Kaupungin pohjoislaidalla sijaitsee kuuluisa Kultainen paviljonki. Ihastuttava, puhtaalla lehtikullalla päällystetty paviljonki on kopio alkuperäisestä, yli 500 vuotta vanhasta rakennuksesta, jonka eräs mielisairas munkki sytytti tuleen 1955.

Keisarillisen Japanin armeijan ylipäällikkö oli shogun. Pitkiä ajanjaksoja hän oli myös maan todellinen hallitsija. Keisarin rooli oli pikemminkin symbolinen. Tokugawa-shogunaatti rakensi Nijon linnan vuonna 1603. Linnan rakennukset ovat hyvin säilyneitä. Linnan rakentamiseen osallistuivat parhaat käsityöläiset, ja aikansa taitavimmat taiteilijat koristelivat sen. Satakielilattiat ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka hienostunut linna on. Lattiat on rakennettu niin, että ne vikisevät linnun lailla, kun niillä astelee. Tarkoituksena oli suojella linnan asukkaita salamurhaajilta ja yllätyshyökkäyksiltä. Taidokkaat puuleikkaukset ja lukuisat maalaukset ovat alkuperäisiä ja hyvin arvokkaita.

Käymme tänään vielä Arashiyaman esikaupungissa vuorten juurella Kioton länsilaidalla. Näemme Unescon suojeleman Tenryu-jin temppelin, joka on kuuluisa 1300-luvulta peräisin olevasta kauniista zen-puutarhasta. Temppeli valmistui 1339 ja kuuluu buddhalaiselle Rinzai-koulukunnalle. Näemme kauniin bambulehdon, jossa useita metrejä korkeiden bambujen muodostama metsä luo eksoottista tunnelmaa. Teemme myös pienen kävelyn jokirantaa pitkin.

Illalla nautimme japanilaisen illallisen yhdessä Kioton lukuisista hyvistä ravintoloista. Ruokalistalla on kuuluisaa wagyu-härkää, marmorisoitunutta japanilaista häränlihaa. Mieliinpainuva kulinaarinen elämys ja supermureaa lihaa, joka lähes sulaa suuhun!

Päivä 10
Kioto. Wazukan teekylä, antiikkia ja historiallista taidetta Miho-museossa.

Noin 45 minuutin bussimatkan päässä Kiotosta sijaitsee Wazukan teekylä, pieni helmi piilossa vuorten keskellä. Täällä teetä tuotetaan noudattaen tarkasti vanhoja japanilaisia perinteitä yli 800 vuoden takaa. Wazukan teetä – mm. matchaa ja kabuse senchaa – arvostetaan kaikkialla Japanissa ja pidetään yhtenä parhaista. Yli 300 perhettä elättää itsensä teen viljelyllä ja tuotannolla ja elää tässä kauniissa ympäristössä kumpuilevien teeviljelmien ympäröimänä. Wazukassa tutustumme erilaisiin teelajikkeisiin ja niiden viljelyyn sekä opimme, mihin muuhun teetä voidaan käyttää ja mihin sitä voidaan lisätä. Esimerkkejä tästä ovat teenuudelit ja teejäätelö. Nautimme kylässä aidon teelounaan ja jatkamme sitten tiedonjano ja nälkä tyydytettyinä maailmankuuluun Miho-museoon, joka sijaitsee vajaan tunnin matkan päässä Wazukasta.

Miho-museo on loistava esimerkki siitä, mitä voi saavuttaa, jos on silmää taiteelle ja todella paljon rahaa. Mihoko Koyama, erään buddhalaisen lahkon perustaja, palkkasi kiinalais-amerikkalaisen huippuarkkitehdin I.M. Pein – tunnetaan mm. Louvren lasipyramidista – suunnittelemaan maailmanluokan museon. Paikaksi valittiin Shigaraki-vuoristo. Museota pidetään arkkitehtonisena mestariteoksena, jossa lasi, teräs ja betoni sulautuu ympäröivään metsä- ja vuoristoalueeseen. Museossa on esillä Mihoko Koyaman yksityinen taidekokoelma.

Päivä 11
Kioto – Shinkansen-junalla Hiroshimaan. Kokopäiväretki: Hiroshima ja Miya-jiman temppelisaari.

Kiotosta 300 km itään sijaitsee Hiroshima. Elokuun 6. päivänä vuonna 1945 kaupunki tuhoutui maan tasalle, ja 100 000 ihmistä kuoli, kun atomipommia käytettiin ensimmäistä kertaa sodassa koko maailmanhistoriassa. Yksinkertainen kupolimainen rauniorakennus seisoo muistuttamassa valtavasta tuhosta, jonka ydinpommi aiheutti. Lähellä on kaunis Rauhanpuisto, jossa palaa Rauhanliekki – se sammutetaan vasta, kun viimeinenkin ydinase maailmassa on tuhottu. Käymme puistossa ja Rauhanmuseossa, jonka näyttely kertoo tapahtumien kulusta tuona tuhoisana päivänä. Hiroshima on rakennettu täysin uudestaan ja on hyvin erilainen kuin muut japanilaiset kaupungit leveine ja ilmavine katuineen. Syömme Hiroshimassa lounaan ja lähdemme sen jälkeen tutustumaan yhteen Japanin tunnetuimmista, kuvatuimmista ja rakastetuimmista näkymistä: oranssinpunaiseen, ”leijailevaan” torii-porttiin Miyajiman saaren edustalla. Kaunista, runollista ja niin tyypillisen japanilaista!

Yövymme Hiroshimassa ja mukanamme on kaikki tarvittava seuraavia kolmea yötä varten. Isot matkalaukut lähetetään jo edeltä Osakaan, jonne kiertomatka päättyy.

Päivä 12
Hiroshima. Bussilla Shimaneen, vuoria ja kaunista luontoa, shintotemppeleitä, japanilaisia linnoja, kaiseki-illallinen ja rentoutumista onsen-kylpylässä.

Hieman alle kolmen tunnin ajomatkan päässä Hiroshimasta sijaitsee Shimane, vuoristoinen ja harvaan asuttu rannikkoalue Honshun saaren länsiosassa. Monille Japani merkitsee Tokion ihmispaljoutta ja ultramoderneja pilvenpiirtäjiä, toisille Kioton eteerisiä bambumetsiä. Mikäli haluaa nähdä Japanin ehdottomasti kauneimpia maisemia ja kokea täysin erilaisen Japanin, jonka vain harvat näkevät, täytyy matkustaa Shimaneen. Se tarjoaa villiä luontoa, jyrkkiä kallioita, syviä rotkoja ja tuliperäisiä saaria. Paikkaa leimaavat mystiikka, tarinat hengistä ja esi-isien palvonta, mistä todistaa mm. shintotemppeli Izumo-Taisha. Se on yksi Japanin vanhimmista shintotemppeleistä ja sanotaan, että shintolaisuuden yhteensä kahdeksan miljoonaa henkijumalaa lähtee joka vuosi kuukalenterin kymmenentenä kuukautena (yleensä loka- tai marraskuussa) omista temppeleistään ja kokoontuu Izumo-Taishan temppelissä. Henkijumalille on temppeliin oma polku ja rakennuksessa on myös halli, jossa henget voivat levätä. Me vierailijat käytämme kiltisti tien reunimmaisia osia, sillä keskiosa on varattu jumalille. Izumo-Taishan temppeliä kutsutaan myös rakkauden temppeliksi, josta yksinäiset nuoret voivat etsiä apua rakkautta etsiessään.

Käymme myös Matsuen linnassa, joka on yksi Japanin suurimmista ja harvoista jäljellä olevista alkuperäisistä linnoista. Linna valmistui 1611 ja on selvinnyt tulipaloista, maanjäristyksistä ja Meiji-kaudesta, jolloin pyrittiin feodalismin hajottamiseen.

Päivän päätteeksi nautimme hotellissa perinteisen kaiseki-illallisen. Kaisekia voi parhaiten kuvata ateriaksi, joka koostuu monista pienistä sesongin raaka-aineisiin pohjautuvista ruokalajeista. On mahdotonta sanoa etukäteen, mitä ateria sisältää, sillä ruokalajit riippuvat juuri siitä ajankohdasta, jona ateria nautitaan. Kaiseki-illallinen kuuluu vain erityistilaisuuksiin, kuten häihin ja syntymäpäiviin. Meillä on kuitenkin riittävästi juhlittavaa siinä, että olemme Japanissa! Jos haluat, voit lainata hotellista kimonon ja tulla illalliselle japanilaisittain pukeutuneena. Aterian jälkeen menemme rentoutumaan onsen-kylpyyn eli kuumiin lähteisiin. Onsenissa on joukko sääntöjä, joita pitää noudattaa, mutta matkanjohtaja jakaa tarkemmat ohjeet paikan päällä. Kylpeminen onsenissa on joka tapauksessa todella japanilainen elämys, joka kannattaa ehdottomasti kokea.

Päivä 13
Shimane. Adachi-museo ja vierailu Sakaiminaton mangakaupungissa.

Tänään käymme Japanin upeimmassa puutarhassa, joka sijaitsee Adachi-museon yhteydessä. Itse museo esittelee modernia taidetta sekä nykytaidetta, mutta iso puutarha on sen varsinainen vetonaula. Kuusi erityylistä ja erittäin hyvin hoidettua puutarhaa on suunniteltu herättämään katsojassa erilaisia tunteita ja luomaan ns. ”elävä maalaus”, joka muuttuu vuodenaikojen ja jopa kellonajan mukaan. Adachi on saanut Japanin hienoimman puutarhan tittelin useana vuonna, mikä ei ole mikään pikku juttu maassa, joka on kuuluisa puutarhoistaan. 

Myöhemmin päivällä ajamme Sakaiminaton merenrantakaupunkiin, joka on mangamaailman kuuluisimpiin ja arvostetuimpiin taiteilijoihin kuuluvan Mizuki Shigeron synnyinpaikka. Shigeron hurmaavan ilkeät youkait, kummajaisolennot, kertovat Japanin kansanperinteeseen liittyviä tarinoita. Hahmot koristavat neljän Yonagosta Sakaiminatoon liikennöivän junavaunun sisä- ja ulkopuolta ja jopa kuulutukset tekee yksi hänen luomistaan piirroshahmoista. Mizukin mangahahmoihin kuuluu Kitaro, hautausmaalla syntynyt poika, hänen isänsä Medama-oyaji, josta on jäljellä vain silmämuna, Neko Musume, torahampainen kissatyttö Jekyll ja Mr. Hyde -persoonallisuuksineen sekä Nezumi Otoko, likainen rottamies, joka käyttää pahanhajuista hengitystä aseenaan. Lapset rakastavat hahmoja, samoin aikuiset. Itse Sakaiminaton kaupungissa on mukava kuljeskella, kalastusalukset kelluvat satamassa ja viihtyisiä kahviloita ja ravintoloita riittää. Syömme illallisen hotellissa.

Päivä 14
Shimane. Bussilla Osakaan, vierailu Tower Knives -veitsikaupassa. Läksiäisillallinen.

Ajamme bussilla Osakaan ja majoitumme hotelliin. Osaka on yhdessä Koben ja Jokohaman kanssa yksi Japanin tärkeimmistä satamakaupungeista. Se on ollut varhaisista vaiheistaan lähtien yksi maan vilkkaimmista ja vauraimmista kauppakaupungeista. Kuten monet muutkin Japanin kaupungit, Osaka koki kurjan kohtalon toisessa maailmansodassa. Alkuperäisestä kaupungista ei ole paljon mitään jäljellä. Sen sijaan Osakan arkkitehtuuri on Japanin kiinnostavinta ja kokeilevinta. Toinen Osakan erityispiirteistä on ruoka. Kaupunkia pidetään yhtenä Japanin gastronomisista keitaista, ja täällä valmistetaan myös maan parhaat kokkiveitset. Vierailemme tästä syystä Tower Knivesissa, jossa on myynnissä laaja valikoima Osakassa valmistettuja laatuveitsiä. Tutustumme japanilaisiin veitsiin ja koemme niiden taian leikatessamme todella terävällä veitsellä erilaisia vihanneksia. Kyse on nimittäin siitä, että mitä terävämpi veitsi, sitä enemmän makua raaka-aineesta irtoaa. Halukkaat voivat ostaa itselleen oman veitsen, henkilökunta kertoo lähemmin tullimääräyksistä.

Illalla kokoonnumme mukavalle läksiäisillalliselle.

Päivä 15
Osaka. Kotimatka alkaa.

Tänään meillä on omaa aikaa Osakassa, kunnes suuntaamme Kansain lentoasemalle, josta lennämme takaisin koti-Suomeen.

Päivä 16
Saapuminen Helsinkiin.

Shinkansen luotijuna

Matkustamme Japanin rautateiden kuuluisalla luotijunalla, Shinkansenilla joka on yhdistänyt Tokion muihin Japanin suurkaupunkeihin vuodesta 1964 lähtien. Nopeimpien junien maksiminopeus on 320 km/h, ja vuosittain junilla matkustaa noin 300 miljoonaa ihmistä. Shinkansenissa voi olla jopa 16 vaunua ja kokonaispituutta noin 400 m. Koska Shinkansen-junat ajavat erikoisraiteilla, joilla muita junia ei kulje, myöhästymisiä on vain harvoin. Keskimääräinen myöhästyminen junaa kohti on noin 30-40 sekuntia. Junat on mukavia, jalkatilaa on riittävästi ja penkit kääntyvät, joten voit aina istua kasvot menosuuntaan. Junissa ei saa tupakoida, lukuun ottamatta uusimpia junia, jotka on varustettu tupakointitiloin. Lue lisää: http://english.jr-central.co.jp/about/

 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 5.098€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu

648€

Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Tokio/Osaka – Helsinki turistiluokassa
  • Majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • Aamiaiset päivinä 2-15
  • Lounas päivinä 7, 10 ja 11 
  • Illalliset päivinä 2, 9, 12, 13 ja 14 
  • Shinkansen luotijuna Tokio – Sendai – Kioto – Hiroshima istumapaikat 2. luokassa 
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut

 

Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu 
  • Muut ruokailut ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat

Matkustamme japanilaisilla shinkansen-luotijunilla, joissa on rajallisesti tilaa matkatavaroille. Tästä syystä isot matkatavarat kuljetetaan erikseen seuraavaan yöpymispaikkaamme. Ota matkalle mukaan kassi tai reppu, johon voit pakata näiden matkapäivien aikana tarvitsemasi tavarat. Lue lisää päiväohjelmasta.

Majoittuminen

Japanin suurkaupungeissa hotellihuoneet ovat usein pieniä ja esim. matkatavaraoiden säilytystilaa voi olla niukalti. Asumme siisteissä hotelleissa, joissa on pienet huoneet, oma wc/kylpyhuone, tv sekä ilmainen Wi-Fi. Suurkaupungeissa hotellit, joissa majoitumme sijaitsevat yleensä lähellä metroasemaa.

Tokio 3 yötä, Sendai 3, Kioto 3, Hiroshima 1, Shimane 1, Sakaiminato 1, Sakaiminato 1 ja Osaka 1. 

Vahvistamme hotellit yhteystietoineen matkadokumenttien mukana, viimeistään noin viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Liikkuminen matkan aikana

Käytämme Japanin matkoillamme julkisia kulkuvälineitä, kuten metroa ja luotijunaa.

Retkipäivien aikana kävelemme paljon. Kävelyreiteillä on myös korkeuseroja ja portaita. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Matka ei sovellu liikuntarajoitteiselle.

Opastus esim. Tokiossa liikuttaessa tapahtuu kannettavan lähettimen avulla. Matkanjohtajalla on käytössään lähetin&mikrofoni ja kaikilla matkustajilla vastaanotin&kuulokkeet. Mikäli haluat ottaa mukaan omat tutut nappikuulokkeet niiden käyttäminen vastaanottimessa on mahdollista.

Huomioithan, että matkalaukut lähetetetään erillisellä kuljetuksella, kun itse liikumme luotijunalla. Onkin tärkeää, että otat mukaan rautatieasemilla ja julkisessa liikenteessä helposti itse mukana kuljetettavan repun tai laukun, johon voit pakata 1-5 päivän (matkasta ja matkaohjelmasta riippuen) aikana tarvitsemasi tavarat luotijunaosuudelle. Huomioithan, että luotijunissa laukun suurin sallittu matkatavarakoko on 160cm (pituus+leveys+syvyys yhteensä).

Osallistujamäärä

Matkan minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Juomarahat

Japanissa ei ole tapana antaa juomarahaa.

Lisää tietoa Japanista

Täältä voit lukea lisää Japanista: https://www.albatros-travel.fi/matkakohteet/aasia/japani 

Lue mm. ilmastosta ja säästä, aikaerosta ja juomarahoista ja tarkista, tarvitsetko viisumia tai rokotuksia.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Monipuolinen sisältö ja erinomainen opas Matka oli onnstunut kokonaisuus ja vastasi hyvin esitteestä syntynyt mielikuvaa. Matkan kruunasi molemmat kulttuurit tunteva ja japanin kielen osaava opas Tuomo.
Date published: 2024-04-13
Rated 4 out of 5 by from Hyvä kattaus nähtävää Olin matkalla keväällä 2024. Ohjelma sisälsi ensikertalaiselle kattavan kokoelman erilaisia nähtävyyksiä, mikä oli hyvä. Matkanjohtaja oli osaava ja mukava ja ryhmä toimiva, mikä teki elämäni esimmäisestä ryhmämatkasta miellyttävän. Ohjelmaan olin pääosin tyytyväinen. Pidin erityisesti luontokohteista. pyhättöjen ja kaupunkimaiseman vaihtelusta sekä muutamista huikean kauniista puutarhoista. Matkatoimiston ennakkoon toimittama ohjelma olisi saanut pitää paikkansa. Nyt ohjelma poikkesi ilmoitetusta esimerkiksi siten, ettei päivä nro 4 ollutkaan omaa aikaa kuten piti, vaan silloin tutustuttiin saapumispäivälle listattuihin kohteisiin. Saapumispäivän lento saapui kyllä ajallaan, mutta ilmeisesti myöhemmin kuin joskus aikaisemmin - mitä ei oltu huomioitu ohjelmassa. Yllätys oli harmillinen, sillä varmistin vapaapäivän matkatoimistosta ennen lähtöä ja varasimme sille ajalle muuta omaa ohjelmaa. Ymmärrän, että yllätyksiä voi sattua, mutta pysyvämmät aikatulujen muutokset pitäisi päivittää ohjelmaan. Sendain osuus oli yhden yön verran tarpeettoman pitkä. Kaupungissa itsessään oli vähän nähtävää ja sen osan muista ohjelmista kaunis luonnonlahti oli hyvä. Muut olisin jättänyt pois ja varannut yhden päivän lisää vaikkapa Tokioon tutustumiseen. Hotellien taso oli kohtuullinen, lukuunottamatta perinteistä japanilaista hotellia Shimanossa. Ajatus perinteiseen majoitustapaan tutustumisesta oli mukava, mutta tilat kulunueet ja nuhjuiset. Osana ohjelmaa olisi mielenkiintoista päästä näkemään paikallinen esitys tai ohjelma, kuten sumopainia, geishoja työssään tai muuta vastaavaa. Kaikkiaan hyvä matka, josta jäi hyvä jälkimaku.
Date published: 2024-04-12
Rated 4 out of 5 by from Hyvä yleiskattaus Hyvä reitti ja ohjelma, mutta hotellit olivat heikot. Erityisesti Shimane oli kulunut, likainen ja rähjäinen. Matkalaukkujen kuljetukset tulisi hoitaa kaikkiin hotelleihin vaikka ne eivät junaan mahtuisikaan.
Date published: 2024-04-10
Rated 5 out of 5 by from Kattava katsaus Japaniin Erittäin kattava, monipuolinen ja mielenkiintoinen ohjelma: tärkeät nähtävyydet ja myös maan kokemat tragediat sisältyivät. Inari-taishalle jäi aivan liian vähän aikaa. Ruuhkaisille kauppakujille ei kannata viedä ryhmänä, koska kaikki huomio menee pysyttelemiseen ryhmän mukana.
Date published: 2024-04-10
Rated 4 out of 5 by from Matkalla oli erittäin hyvä opas/ matkanjohtaja Aleksi Mäkelä Matkamme kesti hieman yli kaksi viikkoa, ja vaikka kohteiden ohjelma oli paikoin liian tiukka (ei jäänyt vapaata aikaa omiin kiinnostuksen kohteisiin) se lopulta tuntui onnistuneelta.
Date published: 2023-03-21
Rated 4 out of 5 by from Pitkän matkan päässä kiinnostava ja kiehtova Japani Matkanjohtajallamme Aleksilla oli täydellinen tietopankki Japanista ja kirsikkana kakun päällä hän on myös japaninkielen taitaja. Siirtymiset eri kaupungeihin ja kaupungin sisällä sujuivat hyvin oli sitten käytössä bussi tai metro tai juna tai taksi. Käytössämme oli korvanappit joihin saimme matkanjohtajalta tietoja esim. siirtyessä metrossa tai temppeleiden historiasta. Onsen-kylpylä oli myös elämys sekä tutustuminen teekylään. Haasteellinen osuus oli digitaalisen maahantulokaavakkeen täyttäminen. Japanin lentokentällä kun osittain toimittiin toisin kuin etukäteen oli infottu visit-japan sivuilla.
Date published: 2023-03-21
Rated 4 out of 5 by from Matka vastasi odotuksia Matkalla sai kokea erikulkuvälineet, oli juna, metro, paikallisjuna, luotijuna, bussi,taksi ja polkupyörä. Liikkuminen näillä kulkuvälineillä oli helppoa. Näin näki paikallista liikenneettä eikä vain liikuttu paikastatoiseen bussilla. Matkanjohtaja Aleksi oli loistava; hyvä paikallistuntemus ja etenkin Japanin kielentaito plussaa. Matkalla tuli päivittäin käveltyä paljon, matkaohjelma oli tiivis mutta hyvä.
Date published: 2023-03-21
Rated 5 out of 5 by from Matkalla monipuolinen ohjelma Tämä matka laajensi tietojani Japanista. Matkan pituus oli mielestäni sopiva ja ohjelma todella monipuolinen. Matkan vetäjä oli loistava ja piti ryhmän koossa vaikka ohjelma oli aika ajoin fyysisesti rankka kun mentiin portaita ylös ja alas ja sukkuloitiin ihmisvilinässä eri juna- ja metro asemilla. Yöpyminen japanilaisessa hotellissa oli todella mielenkiintoinen kokemus.
Date published: 2023-03-21
  • y_2024, m_4, d_17, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_1, tr_8
  • loc_fi_FI, sid_JPRTR16, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja