Bulgarian ja Romanian kiertomatka

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Suurkaupunkien mahtipontisuudesta maaseudun idylleihin. Palatsien Sofiasta ruusupeltojen läpi bulevardien Bukarestiin.

Bulgariassa ja Romaniassa on tarjolla koko paketti: vaikuttavia keskiaikaisia kaupunkeja ja linnoja, upeaa luontoa ja kaksi kiehtovaa pääkaupunkia.

Pääsemme sukeltamaan syvälle tähän monille tuntemattomaan seutuun Euroopassa. Aloitamme Bulgarian pääkaupungista Sofiasta, josta teemme retken Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvaan kauniiseen Rilan luostariin. Käymme myös vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupungissa Plovdivissa.

Ylitämme vaikuttavan Shipkan solan ja pääsemme lähelle paikallisväestöä vieraillessamme kauniissa Koprivshtisan maalaiskylässä ja Etarin ulkoilmamuseossa. Ajamme läpi loputtomien ruusupeltojen – ruusua käytetään mm. ruusuveden valmistukseen – ennen kuin saavumme Romanian pääkaupunkiin Bukarestiin.

Bukarestin hulppeat bulevardit ja palatsit vaihtuvat Karpaattien vuoriston mystiikkaan, Dracula-tarinoihin sekä linnoihin ja keskiaikaiseen tunnelmaan Transilvanian monissa viihtyisissä pikkukylissä. Käymme ikonisessa Draculan linnassa Branissa sekä Biertanin ja Sighisoaran kaupungeissa ja tutustumme niiden idyllisiin vanhoihinkaupunkeihin, käymme hevoskasvattamossa ja seikkailemme kauniissa Brasovissa.

Majoitumme hyvissä 3–4 tähden hotelleissa ja nautimme paikallisesta ruoasta ja vieraanvaraisuudesta.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta Bulgarian leva, romanian lei, euro

Päiväohjelma 10 päivää
Päivä 1
Helsinki - Sofia - kaupunkikierros ja tervetuloillallinen
Päivä 2
Sofia - Rila - Sofia - retki Rilan luostariin, lounas paikalliseen tapaan ja historiallinen museo
Päivä 3
Sofia - Koprivshtisa - Plovdiv - kauppiaan talo Koprivshtisassa ja kaupunkikierros vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupungissa Plovdivissa
Päivä 4
Plovdiv - Kazanlak - Veliko Tarnovo - ruusuveden valmistusta, kuninkaallinen krypta Kazanlakissa, Shipkan sola ja Etarin ulkoilmamuseo
Päivä 5
Veliko Tarnovo - Bukarest - Tsaravetsin linnoitus ja paikallinen ostoskatu, kaupunkikierros Romanian pääkaupungissa
Päivä 6
Bukarest - Sibiu - parlamenttitalo, Cozian luostari, Karpaattien vuoristo ja kaupunkikierros Sibiussa
Päivä 7
Sibiu - Biertan - Sighisoara - Sibiu - retki Biertanin ja Sighisoaran keskiaikaisiin kaupunkeihin, illallinen paikallisen perheen luona
Päivä 8
Sibiu - Bran - Brasov - vierailu lipizzanhevoskasvattamossa ja ”Draculan linnassa” Branissa
Päivä 9
Brasov - Musta kirkko ja omaa aikaa
Päivä 10
Brasov - Sinaia - Bukarest - Helsinki - Pelesin linna Sinaiassa ja kotimatka

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Helsinki - Sofia - kaupunkikierros ja tervetuloillallinen

Laskeudumme Bulgarian pääkaupunkiin Sofiaan keskipäivällä ja lähdemme heti tutustumaan kaupunkiin. Sofian asukasluku on 1,5 miljoonaa ja se on Bulgarian suurin kaupunki. Sofia on yksi Euroopan vanhimmista pääkaupungeista ja sen historia ulottuu aina 700-luvulle eKr. jolloin traakialaiset asettuivat alueelle. Sofialla on ollut useita nimiä ja kaupungin tuhansia vuosia pitkä historia näkyy katukuvassa modernien rakennusten rinnalla.

Käymme mahtavassa Aleksanteri Nevskin katedraalissa vuodelta 1912. Kirkkoon mahtuu kerralla jopa 7 000 henkilöä. Ajamme pitkin vaikuttavaa Car Osvoboditel -bulevardia, joka vie keskeiselle St Nedelyan aukiolle. Aukiolla sijaitsee hyvin vanhoja rakennuksia, kuten Pyhän Yrjön kirkko, joka on yksi Bulgarian vanhimmista rakennuksista.

Vilkaisemme Bulgarian presidentin palatsia, joka sijaitsee samalla alueella kuin kaunis Pyhän Yrjön kirkko, sekä yhtä kaupungin hienoimmista hotelleista, Sofia Hotel Balkania, joka on toiminut vuodesta 1956 ja oli vuonna 1986 Bulgarian ensimmäinen hotelli, jonka omisti länsimainen yritys, Sheraton. Iltapäivän päätteeksi kävelemme vielä alueella, jolla sijaitsee lukuisia pieniä kahviloita. Päivän päätteeksi nautimme hyvän illallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 2
Sofia - Rila - Sofia - retki Rilan luostariin, lounas paikalliseen tapaan ja historiallinen museo

Bulgarian kaunein retkikohde, Rilan luostari, sijaitsee 115 km pääkaupungista etelään. Jotta saisimme kaiken irti päivän retkestä, lähdemme liikkeelle aikaisin.

Rilan luostari, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin, on Bulgarian tunnetuin luostari. Rila perustettiin 900-luvulla erakkona eläneen ja sittemmin pyhimykseksi julistetun Ivan Rilskin askeettisen asumuksen raunioille. Luostari vetää vuosittain puoleensa joukoittain uskovaisia ja matkailijoita.

Itse luostaria ympäröi alunperin jopa 24 m korkea muuri, jonka oli tarkoitus suojella ryösteleviltä rosvojoukoilta. Muuri ei kuitenkaan suojellut isolta tulipalolta, joka 1800-luvulla aiheutti mittavia vahinkoja sekä luostarille että kirkolle. Jälleenrakennus vei aikansa, mutta 1837 kirkko lopulta valmistui ja sen uusista kalkkimaalauksista tuli pian nähtävyys. Maalausten loihtiminen annettiin tehtäväksi maan taitavimmille mestareille, ja lopputulos on ainutlaatuinen: pitkä kuvasarja kertoo Raamatun tarinoita ja toiset maalaukset kuvaavat, kuinka eletään kristittyä ja säällistä elämää. Upeita maalauksia on sekä kirkon sisällä että ulkopuolella.

Mielenkiintoisten elämysten ja paikallistyylisen lounaan jälkeen käännämme bussin keulan takaisin kohti pääkaupunkia. Käymme vielä historiallisessa museossa, jossa on yksi laajimmista kokoelmista koko Balkanilla. Yli 650 000 näyttelyesinettä on esillä Bulgarian kommunistisen puolueen entisen johtajan Todor Živkovin entisessä asunnossa. Palaamme pääkaupunkiin iltapäivän päätteeksi. Ilta on varattu omille seikkailuille.

Päivä 3
Sofia - Koprivshtisa - Plovdiv - kauppiaan talo Koprivshtisassa ja kaupunkikierros vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupungissa Plovdivissa

On aika hyvästellä Bulgarian pääkaupunki ja suunnata maaseudulle. Ensimmäinen pysähdyspaikka on Koprivshtisan pikkukaupunki, joka tunnetaan hyvin säilyneistä vanhoista taloista, todellisista arkkitehtonisista helmistä. Koprivshtisassa asui 1800-luvun puolivälissä noin 12 000 asukasta ja se kilpaili Sofian kanssa alueen vaikutusvaltaisimman kaupungin asemasta. Bulgarian itsenäistyttyä 1878 Sofiasta tuli hallintokaupunki ja Koprivshtisa siirtyi taka-alalle. Toisen maailmansodan jälkeen kommunistinen hallitus päätti suojella kaupungin ja aloitti isoja korjausprojekteja monissa hylätyissä rakennuksissa. Lopputulos on vaikuttava. Käymme yhdessä vaikuttavimmista rakennuksista, jossa asui aikaisemmin äveriään kauppiaan Nencho Oslakovin perhe. Talo valmistui 1856 ja toimii nykyään pienenä museona, joka kertoo elämästä Koprivshtisassa 150 vuotta sitten.

Iltapäivän päätteeksi ajamme Bulgarian toiseksi suurimpaan kaupunkiin, Plovdiviin. Kaupunki sijaitsee Maritsajoen rannalla ja kuuluu Euroopan vanhimpiin. Plovdivin historia ulottuu yli 6 000 vuoden päähän. Näemme Rooman aikaisia raunioita, jotka sijaitsevat kaupungin vanhassa keskustassa. Samalla alueella on myös vaikuttava teatteri ja stadion sekä pienempiä roomalaisia kirkkorakennuksia. Plovdivin nimittäminen vuoden 2019 Euroopan kulttuurikaupungiksi kertoo siitä, ettei kaupunki elä vain menneisyydessä ja että kaupungissa on vilkas kulttuurielämä.

Päivä 4
Plovdiv - Kazanlak - Veliko Tarnovo - ruusuveden valmistusta, kuninkaallinen krypta Kazanlakissa, Shipkan sola ja Etarin ulkoilmamuseo

Alue Plovdivin pohjoispuolella on kuuluisa ruusuviljelmistään. Valtaosa ruusuista menee ruusuveden valmistukseen. Tutustumme valmistusprosessiin sekä kuulemme tuotteen monista hyvää tekevistä vaikutuksista. Seudulla on asuttu jo tuhansia vuosia, ja me jatkamme nyt matkaa haudalle, jossa lepää yksi traakialaiskuninkaista. Kuningas oli vallassa 300–400-luvulla eKr. Hauta, joka kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin, on vain yksi alueelta löytyneistä 1 500 hautapaikasta.

Suuntaamme nyt ylös vuorille ylittääksemme kauniin Shipkan solan 1 150 m korkeudessa. Sola, joka yhdistää Kazanlakin ja Gabrovon kaupungit, tarjoaa upeat näkymät yli Balkanvuorten. Vuoriketju ulottuu pitkälle Serbiaan ja sen korkeimman kohdan, Botevin (2 376 m), voi kirkkaalla säällä nähdä häämöttävän horisontissa.

Seuraava kohteemme on Etarin ulkoilmamuseo, jossa saamme käsityksen elämästä maalla viimeisten vuosisatojen aikana. Monet avoimet verstaat ja kauniit, uudelleen rakennetut asuintalot muodostavat hienot puitteet vierailulle. Saavumme Veliko Tarnovoon myöhään iltapäivällä ja majoitumme hotelliin.

Päivä 5
Veliko Tarnovo - Bukarest - Tsaravetsin linnoitus ja paikallinen ostoskatu, kaupunkikierros Romanian pääkaupungissa

Veliko Tarnovo on Bulgarian merkittävin keskiaikainen kaupunki ja siellä on mm. vaikuttava Tsaravetsin linnoitus 1100-luvulta. Linnoitus oli osa isompaa kompleksia, johon kuului palatsi ja useita kirkkoja. Tätä kaikkea suojeli vahva muuri. Muurien suojissa eleli kaupungin kukoistuskautena 1 500 asukasta, nykyään alueella on viihtyisiä ostoskatuja, joilla myydään paikallisia tuotteita.

Nähtyämme sekä linnoituksen että ostoskadun suuntaamme kohti Romanian rajaa. Rajamuodollisuuksien jälkeen jatkamme matkaa Romanian pääkaupunkiin, Bukarestiin.

Romanian pääkaupunki Bukarest tunnettiin maailmansotien välisenä aikana Idän Pariisina kaupungin elegantin, ranskalaistyylisen arkkitehtuurin ansiosta. Toisen maailmansodan pommitukset ja maanjäristykset vuosina 1940 ja 1977 tuhosivat monta kaunista 1800-luvulta peräisin olevaa rakennusta, jotka on korvattu neuvostoaikaisilla rakennuksilla. Bukarestissa on kaksi miljoonaa asukasta ja se on maan suurin kaupunki.

Kaupunkikierroksella ohitamme Vapaan lehdistön talon, jossa on useimpien sanomalehtien päätoimitus. Talo on kouluesimerkki sosialistisen realismin mahtipontisesta rakennustyylistä. Jatkamme kohti Riemukaarta, joka on rakennettu pariisilaisen esikuvansa näköiseksi ja muistuttamaan vuodesta 1918, jolloin Transilvania liitettiin Romaniaan. Näemme Voitonaukion, joka on yksi kaupungin keskeisimmistä aukioista ja jolla sijaitsevat valtioneuvoston tilat. Rakennusta ei pidä kuitenkaan sekoittaa Ceausescun jättimäiseen parlamenttitaloon, jonka näemme huomenna. Kierrämme myös Vallankumousaukion, jolla sijaitsee useita merkittäviä historiallisia rakennuksia: mm. entinen kuninkaallinen palatsi, jossa toimii nyt taidemuseo, yliopiston kirjasto, Ateneul Român  konserttitalo ja entinen keskuskomitea.

Osan matkaa ajamme pitkin Voitonbulevardia, joka on ollut kaupungin valtaväylä jo yli 300 vuotta. Entisaikaan kadulla oli monen aatelisperheen huvila, nyt katua komistavat Gucci, Armani ja Rolex.

Päivän päätteeksi syömme illallisen paikallisessa ravintolassa.

Päivä 6
Bukarest - Sibiu - parlamenttitalo, Cozian luostari, Karpaattien vuoristo ja kaupunkikierros Sibiussa

Hyvän aamiaisen jälkeen suuntaamme katsomaan mitoiltaan valtavaa parlamenttitaloa, joka on maailman toiseksi suurin rakennus – suurin on Yhdysvaltain puolustusministeriön hallintorakennus Pentagon. Rakennukselle raivattiin tilaa tuhoamalla iso osa Bukarestin vanhastakaupungista: yli 22 kirkkoa, kuusi synagogaa ja noin 30 000 asuntoa jäi purkutraktoreiden alle. Ceausescun monumentaalinen rakennusprojekti alkoi 1984 ja oli lähes valmis 1989, jolloin hänet syöstiin vallasta. Rakennuksen pinta-ala on 340 000 m2, kerroksia on 12 ja huoneita 1 100. Suunnitelman mukaan rakennuksessa olisi toiminut parlamentti sekä muita hallintoelimiä ja siellä olisi ollut myös Ceausescun yksityisasunto. Rakennuksen tarkoituksena oli myös esitellä Romanian luonnonvaroja, joten rakennusmateriaalit ovat pääasiallisesti paikallisia. Arvioiden mukaan rakennukseen käytettiin mm. noin miljoona kuutiota transilvanialaista marmoria.

Otamme nyt kurssin kohti Transilvaniaa. Ensin ajamme moottoritietä ulos Bukarestista ja yli tasaisten arojen. Jos meillä on onnea, näemme isoja haikaraparvia. Pian moottoritie kuitenkin päättyy ja saamme kokea Romanian vähemmän kehittynyttä infrastruktuuria. Matka jatkuu näin ollen hieman hitaammin.

Pysähdymme lyhyesti Cozian luostarilla, joka sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Oltjoen rannalla. Bysanttilaiseen tyyliin rakennettu luostari on peräisin vuodelta 1386 ja sen rakennutti Valakian kuningas Mircea cel Batran, joka tunnetaan paremmin Draculana.

Jatkamme matkaa läpi Karpaattien ja Fagaras-vuorten ja saavumme Transilvaniaan. Transilvaniasta tuli osa Romaniaa vuonna 1918, sitä ennen se kuului Unkariin noin 1 000 vuoden ajan. Päämääränämme on Sibiu, jonne saavumme iltapäivällä.

Suhteellisen pienestä koostaan – noin 150 000 asukasta – huolimatta Sibiu on Romanian kulttuurielämän lippulaiva. Kaupunki nimettiin Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2007. Sibiussa on kolme teatteria, filharmoninen orkesteri ja useita hyviä museoita ja festivaaleja. Kiinnostus kulttuuria ja sivistystä kohtaan ei ole mitään uutta: Romanian ensimmäinen koulu, sairaala ja apteekki perustettiin juuri Sibiuun, ja sekä Franz Lizt että Johan Strauss ovat oleskelleet kaupungissa.

Teemme kaupunkikävelyn ja tutustumme keskiaikaiseen kaupunkiin, jonka saksalaiset siirtolaiset perustivat 1100-luvun lopulla. Transilvanian saksit, kuten heitä kutsuttiin, olivat sekalainen joukko saksaa puhuvia siirtolaisia, jotka saapuivat alueelle 1100- ja 1200-lukujen kuluessa. Kutsu tuli unkarilaisilta hallitsijoilta, jotka halusivat asuttaa Transilvanian siirtolaisilla ja muodostaa näin eräänlaisen turvavyöhykkeen mahdollisia tunkeutujia vastaan. Siirtolaiset halusivat pitää kiinni omista kulttuuriarvoistaan eivätkä suostuneet sulautumaan paikallisväestöön. He puhuivat – ja puhuvat yhä – saksaa ja muodostivat toiseen maailmansotaan asti suuren saksalaisen vähemmistön Romaniassa. Toisen maailmansodan jälkeen valtaosa saksalaisasukkaista karkotettiin tai he muuttivat oma-aloitteisesti Itävaltaan, Saksaan tai Yhdysvaltoihin.

Aloitamme kierroksen Suurtorilta, joka on nimensä veroinen: 93 x 142 m. Aukiolla sijaitsee useita merkittäviä rakennuksia, kuten kaupungintalo, Bruckenthal-museo – jossa on maan hienoin kokoelma 1500- ja 1600-lukujen taidetta – , katolinen kirkko ja Raatitorni. Jatkamme matkaa toiselle kaupungin tärkeistä aukioista, Pikkutorille. Matkalla kuljemme Valehtelijoiden sillan alitse. Sillan sanotaan saaneen nimensä lähistöllä toimineista kaupustelijoista, jotka yrittivät saada tavaransa myytyä keinolla millä hyvänsä.

Päivä 7
Sibiu - Biertan - Sighisoara - Sibiu - retki Biertanin ja Sighisoaran keskiaikaisiin kaupunkeihin, illallinen paikallisen perheen luona

Teemme retken pohjoiseen ja ajamme läpi kumpuilevien viiniviljelysten. Ajamme läpi Mediasin kaupungin, jonka perustivat saksalaiset siirtolaiset keskiajalla. Mediasin kuuluisa viini mainitaan jopa Bram Stokerin Dracula-kirjassa.

Jatkamme matkaa ja saavumme Biertaniin, joka myös on saksalaisten perustama. Kaupungin vetonaula on Unescon suojelema linnoitettu kirkko, joka toimi levottomina aikoina linnoituksena, jonne kaupungin asukkaat saattoivat hakeutua turvaan. Kirkko on rakennettu 1500-luvulla ja sen erikoisuuksiin kuuluu mm. lukitusjärjestelmä, jossa on 19 erillistä lukkoa ja joka voitti ensimmäisen palkinnon Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1900.

Seuraava kohteemme on Sighisoara. Sana maalauksellinen ei riitä kuvaamaan Sighisoaraa, joka on uskomattoman hyvin säilynyt keskiaikainen kaupunki. Näemme Vuorikirkon, jonne johtavat pitkät, katetut portaat. Hautakivissä näkee yhä monia saksalaisia nimiä. Sighisoara oli perinteisesti käsityöläiskaupunki, jossa toimi parhaina päivinä jopa 15 käsityöverstasta. Itse Vlad III – lisänimeltään Dracula ja Tepes (”Seivästäjä”) – on syntynyt eräässä talossa Unescon suojelemassa linnoitetussa kaupunginosassa. Sighisoaran linnoitettua osaa eli vanhaakaupunkia ympäröi muuri. Se on yksi paikoista, joissa kaupunkikierroksella käymme.

Sighisoaran linnoitukseen kuuluu myös kellotorni. Torni on alunperin vuonna 1280 rakennettu kaupungintalo. Kaksi metriä paksun muurin sisällä on 1600-luvulta peräisin oleva kuuluisa kello, jota koristavat 80 cm korkeat puiset hahmot.

Paluumatkalla Sibiuun pysähdymme ja syömme iltaruoan paikallisen perheen luona. Perillä Sibiussa olemme vasta myöhään illalla.

Päivä 8
Sibiu - Bran - Brasov - vierailu lipizzanhevoskasvattamossa ja ”Draculan linnassa” Branissa

Päivän alkajaisiksi tarjolla on kauneutta ja eleganssia: vierailemme Romanian kuuluisimmassa hevoskasvattamossa. Pääsemme nauttimaan yli 300 lipizzanhevosen kauneudesta, kuulemme paikan historiasta sekä katselemme lähemmin lukuisia näytteille asetettuja hevosvaunuja.

Jatkamme nyt kohti Branin linnaa, jota kutsutaan myös Draculan linnaksi. Bram Stokerin romaanissa kreivi Dracula asui Transilvaniassa linnassa ylhäällä vuorenharjanteella, syvän rotkon reunalla. Kuvaus sopii täydellisesti Branin linnaan. Mitä tulee ”aitoon” Draculaan, Vlad III:een, ei ole todisteita siitä, että hänellä olisi ollut minkäänlaista yhteyttä Branin linnaan. Jotkut lähteet kuitenkin väittävät, että häntä olisi pidetty vankina linnassa kahden kuukauden ajan Unkarin kuningas Matei Corvinin käskystä. Myytti tai ei, Branin linna on juuri sellainen kuin salaperäisen keskiaikaisen linnan odottaa olevankin.

Linna rakennettiin 1300-luvun lopussa ja toimi myöhemmin Valakian ja Transilvanian välisen solan raja-asemana. Vuonna 1920, Romanian yhdistyttyä, linnasta tuli kuninkaallinen asumus. Kommunismin aikakaudella kuningasperhe karkotettiin maasta. Kuningasperheen jälkeläiset ovat nyt kuitenkin saaneet linnan jälleen haltuunsa, ja laajan entisöintiurakan jälkeen se on avattu yleisölle museona.

Jatkamme matkaa Brasoviin ja olemme nyt Transilvanian sydämessä, Karpaattien juurella.

Päivä 9
Brasov - Musta kirkko ja omaa aikaa

Brasovin perustivat teutoniritarit, jotka saapuivat 1211 Transilvanian kaakkoisosiin Unkarin kuninkaan kutsumina. Alue tunnetaan myös nimellä Burzenland.  Ritarit rakensivat lukuisia kaupunkeja ja linnoja tänne Karpaattien juurelle pystyäkseen pitämään vuoristosolia paremmin silmällä. Kun ritarikunta alkoi saada liikaa valtaa alueella, kuningas karkotti sen vuonna 1225, mutta siirtolaiset jäivät. Alueella elää yhä iso saksalainen vähemmistö.

Brasovissa, jonka vanha saksalainen nimi on Kronstadt, on melko hyvin säilynyt keskiaikainen keskusta. Osa kaupunginmuurista ja torneista on entisöity. Me käymme katsomassa Brasovin tunnusmerkkiä, Mustaa kirkkoa. Suuri goottilainen kirkko on pikemminkin harmaa kuin musta, mutta nimi on peräisin vuodelta 1689, jolloin tulipalo tuhosi ja mustasi osan kirkosta. Kirkossa on kuuluisan berliiniläisen urkurakentajan Buchholzin urut, joiden väitetään olevan viimeiset Buchholzin valmistamat urut, jotka ovat säilyneet alkuperäisessä muodossaan.

Loppupäivä on varattu omille seikkailuille tässä hienossa kaupungissa. Käy vaikka pienessä kaupunginmuseossa, joka antaa käsityksen kaupungin historiasta. Tai rentoudu ja nauti lasi olutta tai kupponen kahvia jossakin kaupungin lukuisista kivoista kahviloista ja ravintoloista.

Päivä 10
Brasov - Sinaia - Bukarest - Helsinki - Pelesin linna Sinaiassa ja kotimatka

Mäntyjen ympäröimässä laaksossa sijaitsee Karpaattien helmi, Sinaia. Talvella kaupunki on suosittu hiihtokohde, kesällä sen vaellusreitit houkuttelevat matkailijoita. Sinaia oli Romanian ensimmäisen kuninkaan, Karol I:n, kotipaikka, jossa hänellä oli kesäpalatsi Peles. Teemme kierroksen palatsissa, jota rakennettiin 39 vuotta ja joka valmistui vasta 1914, muutama kuukausi ennen kuninkaan kuolemaa. Kun näkee uskomattoman taitavasti koristellut huoneet, rakentamiseen kulunut aika ei enää hämmästytä: kaiverrettuja puukattoja, kultauksia ja tuhansia yksityiskohtia. Pelesin linna on yksi matkamme kohokohdista. Itävaltalaisen taiteilijan Gustav Klimtin kullalla koristetut teokset tekevät suuren vaikutuksen. Linna oli myös yksi ensimmäisistä, joissa oli juokseva vesi ja kaukolämpö.

Lähdemme iltapäivällä kohti Bukarestia, josta lennämme Helsinkiin.

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki – Sofia/Bukarest – Helsinki (menossa Münchenin ja paluussa Frankfurtin kautta) turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • aamiaiset
  • lounas päivinä 2 ja 10
  • illallinen päivinä 1 ja 3-8
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 268€
  • juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille n. 50 €/hlö
  • muut ruoat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Yöpymiset

Sofia: 2 yötä
Sibiu: 2 yötä
Brasov: 2 yötä
Plovdiv: 1 yö
Veliko Tarnovo: 1 yö
Bukarest:
 1 yö

Välimatkat

Päivä 1: noin 40 km
Päivä 2: 230 km
Päivä 3: 180 km
Päivä 4: 200 km
Päivä 5: 180 km
Päivä 6: 280 km
Päivä 7: 190 km
Päivä 8: 165 km
Päivä 9: 5 km
Päivä 10: 170 km

 

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matkan. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Hotellit

Hotellit ovat hyvätasoisia (kolmen ja neljän tähden hotelleja) hyvällä sijainnilla.

Nähtävyydet

Suurinosa nähtävyyksistä on suljettu maanantaisin.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Upea kokemus, myönteinen yllätys! Bulgaria ja Romania ovat historian, kulttuurin, arkkitehtuurin ja luonnon aarreaitta Euroopassa! Nyt tämä on koettu ja nähty. Toukokuun 2019 kiertomatka oli monipuolinen opinto- ja virkistysmatka; kaikki toimi hyvin, moitteettomasti.Tästä kiitos ihanalle ja kokeneelle oppaallemme Anitalle sekä bussimme Narcos-nimiselle kuljettajalle. Matkan kesto 10 päivää on sopiva kiertomatkan pituus sekä matkaseurueen koko 20 henkeä on ihanteellinen. Oltiin kuin yhtä suurta perhettä. Matkan ohjelmakokonaisuus oli tiivis, hyvin suunniteltu, monipuolinen. Hyvä kunto ja jalkineet ovat tarpeen, sillä retkillä paljon reipasta menoa, nousuja, laskuja, tasamaata eli matka oli myös kunnon kuntoloma! Mikäli kiertomatkoilla jatkolentoja, vaihtoaikaa saisi olla reilusti, jotta koko matkaseurue onnistuisi jatkamaan yhdessä eteenpäin. Tämä otettaneen jatkossa huomioon.
Date published: 2019-06-06
Rated 4 out of 5 by from Tyytyväinen kompuroija Läksin katsomaan Euroopan syrjäkyliä,mutta yllätyin positiivisesti kurjuus ei mitenkään iskenyt lamaannuttavasti silmiin, vaikka ongelmia paljon onkin.Bulgariassa saa korkeatasoista sairaalapalvelua, tuli kokemusta siitäkin.
Date published: 2019-06-06
Rated 4 out of 5 by from Todella hyvä matka Palasimme reissusta maanantaina. Paljon tuli nähtyä ja koettua ja nyt osaamme arvostaa näitä maita aivan eri tavalla. Historia tuli tutuksi ja maisemat olivat uskomattoman kauniit. Päivät olivat sopivan pitkiä, eikä liian aikaisia aamuherätyksiä ollut. Ruoka oli ihan hyvää, ehkä paras illallinen oli paikallisen perheen luona. Peleksen linna jäi näkemättä, koska jonotusaika linnaan olisi ollut yli kaksi tuntia ja aikataulumme ei olisi kestänyt sitä. Kävimme sen sijaan pienemmässä linnassa vierellä. Oppaamme oli ammattitaitoinen ja osasi työnsä hyvin. Paluumatkalla oli isoja ongelmia.
Date published: 2019-05-31
Rated 4 out of 5 by from Odotukset ylittänyt kiertomatka! Oikein mainio matka. Paljon tuli uutta asiaa alueen historiasta ja päivitettyä nykypäivän tietoa myöskin. Leppoisalla aikataululla toteutettu matkaohjelma. Aikaisemminkin aamulla olisi voitu aloittaa joskus ruuhkia välttäen. Omaa aikaa oli ihan tarpeeksi; tämähän olikin kiertomatka. Hotellit, ruokailut ja bussin toiminta olivat tämän tyyppiseen matkaan hyvin sopivia. Tulomatkan lento oli liian lyhyellä vaihtoajalla, niin myöhästyimme jatkolennolta ja jouduimme yöpymään Frankfurtissa. Tähän tulee tehdä muutos jatkossa.
Date published: 2019-05-30
Rated 4 out of 5 by from Monipuolinen ja kiinnostava matka Matkalla sai hyvän ja monipuolisen kuvan tämän päivä Romaniasta ja Bulgariasta, sekä ennen kaikkea alueen historiasta.
Date published: 2019-05-29
Rated 4 out of 5 by from Hienot kohteet ja valtava alue Kiva nähdä maisemia ja rakennuksia myös bussin ikkunasta
Date published: 2019-05-29
Rated 5 out of 5 by from Avartava kiertomatka Kiertomatka tarjosi mahdollisuuden päivittää omaa mielikuvaa Bulgariasta ja varsinkin Romaniasta. Oppaamme Anitan laajat tiedot ja kokemukset molemmista maista, sekä niiden historiasta että nykypäivästä, olivat arvokasta antia. Siirryttäessä maasta toiseen voisi olla ½ pv "aivojen nollaustauko", ohjelmakokonaisuus on melkoisen tiivis paketti. Hotellit Bulgariassa olivat oikein hyviä, samoin Romanian viimeinen ekohotelli. Päivittäinen lounas tai illallinen on oikein hyvä järjestely. Paikallisoppaat olivat hyvä apu käytännön asioiden hoidossa, he tekevät paljon meille näkymätöntä työtä Lennon vaihto on aina riski ja tässä tapauksessa siihen toi lisänsä Frankfurtin kentän uskomattoman tehoton toiminta. Kun on iso kenttä, lyhyt vaihtoaika ja entisestään tiukentuneet turvatarkastukset, niin onnistumisen mahdollisuudet ovat pienet. Jos vaihtoja tarvitaan, niiden on oltava ajallisesti riittäviä tai muuten ne alkavat haitata matkojen kiinnostavuutta.
Date published: 2019-05-28
Rated 4 out of 5 by from Kaksi viehättävää maata Palasin 27.5.2019. Ryhmässä oli 20 matkalaista. Se on ihannekoko. Oppaanamme toimi tietävä ja lämminhenkinen Anita. Kaikki toimi kympin edestä hänen osaltaan. Yksi vappaapäivä oli sijoitettu nappipaikkaan, toiseksi viimeiseksi päiväksi. Paluumatkalla lentomme oli puoli tuntia myöhässä ja siksi myöhästyimme jatkolennolta. Suurelle kentälle pitäisi jäädä enemmän vaihtoaikaa kuin mitä nyt oli aikatauluun varattu. Kolmisen tuntia jouduimme seisomaan Frankufurtin kentällä odottaen hotellin tietoja, taksivoushereita jaseuraavan päivän maihinnousukorttia, joka olikin standby- kortti! Aamulla takaisin kentälle pelkäämään, että ketkä pääsevät ehdotetulle lennolle. Lentoyhtiö oli päättänyt, ketkä menevät ensin (kysymättä henkilöiden kiireitä). Kentälle jääneiden paluulentoa en tiedä.
Date published: 2019-05-28
  • y_2024, m_4, d_25, h_8
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_20
  • loc_fi_FI, sid_BGRTR01, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja