Arktinen seikkailu Pohjois-Atlantilla – Albatros Expeditions

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Albatrosin omalla Ocean Atlantic -aluksella Skotlannista Shetlandinsaarten ja Jan Mayenin kautta Huippuvuorille ja edelleen saariryhmän arktiseen valtakuntaan.

Maailmassa on harvoja kesyttömämpiä, vaikuttavampia ja koskemattomampia paikkoja kuin Pohjois-Atlantin arktiset saaret. Yksikään alus ei sovellu tuolle reitille paremmin kuin Ocean Atlantic. Noustuamme alukseen Aberdeenissä lähdemme kohti pohjoista. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Lerwickin kalastajakylä Shetlandinsaarilla. Matka jatkuu Atlantin pohjoisosan yli Färsaarille, jossa nousemme maihin Tórshavnissa. Sieltä reitti vie napapiirin yli kohti mystistä ja syrjäistä Jan Mayen -saarta, jolla kohoaa 2 277 metriä korkea tulivuori Beerenberg. Teemme matkaa alkukesän yöttömässä yössä yhdessä muuttolintujen kanssa, kunnes saavutamme Länsimaan, Huippuvuorten suurimman saaren, lumihuippuiset vuoret. Tarkkailemme valaita Huippuvuorten rannikolla ja jatkamme matkaa kohti pohjoista määränpäänämme Kongsfjordenin vuono ja Ny Ålesund. Sää- ja jääolosuhteet määräävät usein reitin, mutta huolimatta siitä, mitä reittiä etenemme, jokainen maihinnousu on ainutlaatuinen.

Vietettyämme 11 hienoa päivää risteillen nousemme maihin Longyearbyenissä ja lennämme takaisin Helsinkiin.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Risteily, Albatros Aktiivi

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Ei

  • Valuutta GBP, DKK, NOK

Päiväohjelma
Päivä 1 Lento Helsinki – Aberdeen. Nousu Ocean Atlanticin kyytiin Aberdeenissa.
Päivä 2 Shetlandinsaaret ja Lerwickin satama- ja kalastuskaupunki. Lisämaksullinen retki Clickimin Brochiin.
Päivä 3 Färsaaret ja Tórshavn. Syviä vuonoja ja jyrkkiä vuoria. Lisämaksullinen retki Kirkjubøuriin.
Päivä 4 Merellä matkalla kohti Jan Mayenia: bongailemme merilintuja, delfiinejä ja valaita.
Päivä 5 Jan Mayen. Maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle.
Päivä 6 Merimatkalla kohti Huippuvuoria.
Päivä 7 Huippuvuoret näkyvissä. Hyvät mahdollisuudet nähdä valaita.
Päivä 8 Kongsfjord ja Ny-Ålesund.
Päivä 9 Amsterdamøya ja valaanpyyntiasema Smeerenburgissa.
Päivä 10 Prins Karls Forland. Mursuja Poolepyntenissä.
Päivä 11 Longyearbyen ja paluu Helsinkiin.

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen ja Arktiksen vesille ja vaativiinkin olosuhteisiin. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2014-2016. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Aluksella on täyshoito ja ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. (Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc). Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

 

 

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit
Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
4.698€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman
Klikkaa "Varaa", näet vapaat huone- tai hyttityypit

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki – Aberdeen. Nousu Ocean Atlanticin kyytiin Aberdeenissa.

Matkamme alkaa Aberdeenista Koillis-Skotlannista, jossa MV Ocean Atlantic odottaa laiturissa Deejoen varrella. Lähtöselvityksen jälkeen pääsemme asettumaan hytteihimme. Pakollisen turvaohjeiden läpikäymisen jälkeen lähdemme liikkeelle ja suuntaamme Deejoen suulta kohti Pohjanmerta.

Päivä 2
Shetlandinsaaret ja Lerwickin satama- ja kalastuskaupunki. Lisämaksullinen retki Clickimin Brochiin.

Aikaisin aamulla saamme näkyviin Shetlannin. Ohitamme hitaasti pienen itäisen Nossin saaren, jonka jyrkät rannat muodostavat vaikuttavan lintukallion. Keväisin täällä käy valtava kuhina. Täällä näkee eniten suulia, riskilöitä ja pikkukajavia, mutta myös merimetsoja, lunneja, kiisloja, ruokkeja ja myrskylintuja.

Kierrettyämme Nossin ja isomman naapurisaaren Bressayn pohjoispuolelta saavumme Lerwickiin, joka sijaitsee Shetlannin pääsaarella Mainlandilla. Shetlanti koostuu yli 100 saaresta ja luodosta, joista vain 15:llä on asutusta vuoden ympäri. Saaret muodostavat Yhdistyneen kuningaskunnan pohjoisimman osan noin 300 km päässä Skotlannin rannikosta. ”Keskeinen” sijainti Pohjois-Atlantilla on houkutellut aikojen kuluessa saarille monia merenkulkijoita. Skandinaavinen perintö näkyy yhä sekä murteissa ja kansanperinteessä että paikannimissä. Valtaosa saarten asukkaista on lampaita, joita on yli 330 000. Seuraavaksi suurimman ryhmän muodostavat myrskylinnut, lunnit ja kiislat. Ihmisiä saarilla asuu vain 24 000.

Päivän retki on lyhyt bussikierros pääsaarella. Siellä nautimme näkymistä hurmaavaan Scallowayn kylään ja Scallowayn linnalle ja käymme Clickimin Brochissa, joka on ainutkertainen esimerkki pronssi- ja rautakauden arkkitehtuurista. Lerwickissä meillä on hieman omaa aikaa. Voit käydä katsomassa Fort Charlottea, joka on rakennettu vuonna 1665. Siellä katselemme ampuma-aukoista näkymiä yli vanhankaupungin ja sataman. Iltapäivällä nousemme jälleen alukseen ja otamme kurssin kohti Färsaaria.

(Retki Clickimin Broachiin on osa retkipakettia eikä sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta ”Hintatiedot”.)

Päivä 3
Färsaaret ja Tórshavn. Syviä vuonoja ja jyrkkiä vuoria. Lisämaksullinen retki Kirkjubøuriin.

Saavumme aamiaisen jälkeen Tórshavniin, yhteen maailman pienimmistä pääkaupungeista. Täältä hallitaan 18 pienen saaren muodostamaa valtakuntaa nimeltä Färsaaret. Tórshavn on keskittynyt Tinganesin ympärille, jossa kokoontui ensimmäinen viikinkien parlamentti noin vuonna 900. Kaupungista on tulossa vilkas ja moderni putiikkeineen ja kahviloineen – ja on siellä kolmet liikennevalotkin!

Maihinnousun jälkeen voit lähteä retkipakettiin sisältyvälle bussiretkelle, jonka aikana tutustumme hieman historiaan. Ajamme ulos pääkaupungista ja vuorten yli etelään. Koska Färsaarten ilmasto on ”vakaan epävakaa”, on varsin todennäköistä, että ajamme matkalla pilvien ja sumun läpi. Mutta kun odottaa hetken, on varsin todennäköistä, että sää kirkastuu jälleen. Saavumme Kirkjubøyriin, Färsaarten tärkeimpään historialliseen paikkaan.

Kirkjubøur oli keskiajalla Färsaarten hiippakunnan ja uskonnollisen elämän sekä kulttuurin keskus. Käymme vaikuttavan Pyhän Magnuksen katedraalin raunioilla. Kirkko ei ilmeisesti koskaan valmistunut. Toinen vierailupaikkamme on Pyhän Olavin kirkko, ainoa jäljellä oleva keskiaikainen kirkko Färsaarilla. Palattuamme ”Havniin”, kuten Tórshavnia usein kutsutaan, voit tehdä rennon kävelykierroksen sataman kupeessa sijaitsevan vanhan linnoituksen läpi.

Mikäli haluat jäädä Tórshavniin, siellä järjestetään lyhyt kävelykierros, jonka jälkeen on omaa aikaa katsella tätä viihtyisää kaupunkia.

(Retki Kirkjubøuriin on osa retkipakettia eikä sisälly matkan hintaan. Lue lisää kohdasta ”Hintatiedot”.)

Päivä 4
Merellä matkalla kohti Jan Mayenia: bongailemme merilintuja, delfiinejä ja valaita.

Matkan aikana pidetään inspiroivia ja mielenkiintoisia esitelmiä arktisista eläimistä ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Voit myös asettua kannelle tutkailemaan merilintuja, jotka liitelevät sulavasti lähellä alusta. Ehkä näet jopa valaita!

Päivä 5
Jan Mayen. Maihinnousu kumiveneillä Beerenberg-tulivuoren juurelle.

Suunnilleen keskellä Norjanmerta Atlantin pohjoisosassa sijaitsee arvoituksellinen tulivuorisaari Jan Mayen. Sen sijaintipaikka on lähellä Keski-Atlantin selännettä, joka on syy sen olemassaololle. Arvoituksellinen saari ei ole pelkästään syrjäisen sijaintinsa vuoksi, vaan myös siitä syystä, että sumu ja pilvet peittävät Jan Mayenin valtaosan vuodesta.

Jan Mayen kuuluu Norjalle. Beerenberg on yksi Norjan 300 yli 2 000 metriin kohoavasta huipusta. Saarella asuu vain 18 asukasta, jotka huolehtivat sääasemasta. He ovat Norjan puolustusvoimien palveluksessa. Yritämme nousta maihin saaren kapeimmassa kohdassa joko etelä- tai pohjoispuolelta riippuen senhetkisestä tuulesta ja aallokosta. Saaren tuliperäinen alkuperä on nähtävissä kaikkialla: vulkaanista tuhkaa, laavavirtoja ja jäätikön peittämä Beerenberg korkealla yläpuolellamme.

Mukavan kävelykierroksen jälkeen palaamme kumiveneillä takaisin alukselle ja jatkamme matkaa kohti pohjoista.

Päivä 6
Merimatkalla kohti Huippuvuoria.

Esitelmä, elokuvaesitykset ja pelit ovat esimerkkejä aktiviteeteista tälle päivälle, jonka vietämme merellä.

Päivä 7
Huippuvuoret näkyvissä. Hyvät mahdollisuudet nähdä valaita.

Lähestymme Huippuvuoria ja iltapäivällä näkyviin tulee Länsimaa. Lähestyessämme saaristoa on hyvät mahdollisuudet nähdä useiden eri valaslajien edustajia.

Matkaamme päivän ja yön kohti pohjoista seuraillen Huippuvuorten rannikkoa.

Se, kuinka pohjoiseen pääsemme, riippuu täysin seuraavien päivien säästä, jääolosuhteista ja siitä, kuinka kylmä talvi on ollut.

Päivä 8
Kongsfjord ja Ny-Ålesund.

Matkattuamme valoisassa yössä Prins Karls Forlandia ja koko saaren kattavaa Forlandin kansallispuistoa seuraillen saavumme aamulla sen pohjoiskärkeen, jossa sijaitsee Fuglehuken. Siellä seisoo vaikuttava Fuglehuksfjellet ja kohoaa lähes 600 metriä merenpinnan yläpuolelle. Niemennokassa tunturin alapuolella kasvaa pieni mänty merkkaamassa Kongsfjordin vuonon suuta. Itse tunturi on tärkeä pesintäpaikka pohjankiisloille ja pikkukajaville.

Mikäli sää sallii, nousemme maihin Zodiac-kumiveneillä. Käytyämme Fuglehukenilla palaamme alukselle, joka ajaa Kongsfjordiin. Sitä ympäröi lähes 1 000 m korkeat tunturit ja siellä sijaitsee kaksi isoa jäätikköä, Kongsbreen ja Kronebreen. Täällä näkee usein maito- ja lahtivalaita – toivottavasti olemme onnekkaita myös tällä kertaa! Vuonon eteläreunalla sijaitsee Ny-Ålesund, jossa pistäydymme. Se on yksi maailman pohjoisimmista kaupungeista, jossa sijaitsee maailman pohjoisin postitoimisto ja museo. Kaupungin sijaintipaikka on uskomattoman karu, mutta siitä huolimatta Ny-Ålesund on kiinnostava ja sen tunnelma miellyttävä. Kaupunki oli Amundsenin ja Nobilen viimeinen pysähdyspaikka ennen heidän lentoaan Pohjoisnavalle. Kaupungissa toimi kaivos vuoteen 1962, jolloin kaivoksessa tapahtui suuronnettomuus. Ny-Ålesund on nykyään arktisen tutkimuksen kansainvälinen keskus, jossa työskentelee kesäisin noin 100 tutkijaa. Monia eri kansallisuuksia edustavat tutkijat tutkivat kaikkea mahdollista mikrobiologiasta arktiseen ilmastoon.

Tundra kaupungin ulkopuolella on erityisen kaunis. Villiporot tulevat joskus hyvin lähelle kaupunkia etsiessään ruokaa. Ny-Ålesundissa ja sen ympäristössä pesii paljon valkoposkihanhia, jotka paimentavat poikasiaan ympäri kaupunkia. Täällä on mahdollista nähdä myös lapintiiroja ja kiirunoita, jotka ovat ainoita Huippuvuorilla talvehtivia maalintuja. Riekko on hupaisa näky, kun se käyskentelee ympäriinsä pitkissä valkohöyhenisissä ”saappaissaan”. Käymme myös kaupungin jääkarhurajan ulkopuolella. Raja on merkitty selvästi kyltein. Matkanjohtajamme johdattavat meidät muutaman sadan metrin matkan Amundsenin retkikunnan ilmalaivamastolle.

Seuraavaksi suuntaamme vuonoston pohjukkaan Lilliehöökfjordiin. Siellä sijaitsee 10 km leveä ja varsin aktiivinen Lilliehöökin jäätikkö. Päivän päätteeksi alus kulkee keskellä isoja ja pieniä jäävuoria, joita jäätikkö paiskoo vuonoon – luonnollisesti riittävän kaukana jäätiköstä.

Lilliehöökistä otamme suunnan ulos vuonostosta ja kohti Huippuvuorten pohjoisempia osia.

Päivä 9
Amsterdamøya ja valaanpyyntiasema Smeerenburgissa.

Aamulla suunnitelmissa on maihinnousu Ytre Norskøyan saarelle. Saarella on hylätty valaanpyyntiasema. Valaanpyytäjät tarkkailivat valasparvia saaren tunturilta. Tänään näemme paljon jälkiä valaanpyynnistä. Näemme myös, millaisia seurauksia tällä vaarallisella työllä on ollut.

Heräämme upeissa maisemissa aluksen liikkuessa Danskøyan rannikkoa seuraillen. Smeerenburgfjordin vuonossa on tarkoitus nousta maihin Amsterdamøyalle, jonne hollantilaiset valaanpyytäjät perustivat Smeerenburgin kylän 400 vuotta sitten. Huippuvuorten luoteisosan löysi hollantilainen Willem Barents, ja tänne perustettiin taajama, jossa asui kesäisin 200 ihmistä. Smeerenburg, joka tarkoittaa ”rasvakaupunkia”, perustettiin tasaiselle hiekkapohjaiselle niemelle. Tänne harppuunalla tapetut grönlanninvalaat tuotiin, ja arvokasta valaanrasvaa eli traania keitettiin isoissa astioissa Siperiasta asti kulkeutuneista ajopuista viritettyjen nuotioiden päällä. Toiminnasta löytyy yhä jälkiä. Paikalla näkee usein myös mursuja. Vuonon toisella puolella saatamme nähdä kirjohylkeitä, jotka lepäilevät isoilla kivillä suojaisessa poukamassa Virgohamnan liepeillä. Emme voi nousta maihin, mutta näemme epäonnisen ruotsalaisen sankarin August Andréen tukikohdan jäänteet. Täältä hän yritti päästä pohjoisnavalle ilmapallolla.

Päivä 10
Prins Karls Forland. Mursuja Poolepyntenissä.

Yön aikana olemme saapuneet Forlandssundin salmeen, joka erottaa Prins Karls Forlandin ja Länsimaan. Aikomuksenamme on käydä Poolepyntenissä, jossa elelee iso parvi mursuja. Isokokoiset nisäkkäät esittelevät mielellään tuntokarvojaan ja pitkiä syöksyhampaitaan.

Seuraavaksi otamme jälleen suunnan kohti etelää ja Isfjordin vuonoa. Määränpäämme on Longyearbyen, mutta toivomme, että saamme matkan varrella nauttia vielä hetken Huippuvuorten upeasta luonnosta.

Päivä 11
Longyearbyen ja paluu Helsinkiin.

Varhain aamulla saavumme Longyearbyeniin, Huippuvuorten pääkaupunkiin. Kaupungin perusti vuonna 1906 amerikkalainen liikemies John Longyear, joka aloitti kaivostoiminnan Huippuvuorilla. Longyearbyen on Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmässä korkeinta valtaa käyttävän ”Sysselmannenin” toimipaikka. Kaupunki sijaitsee Adventfjord-vuonon – Länsimaan länsipuolella sijaitsevan 100 km pitkän Isfjordin sivuvuonon – lounaispuolella. Vuoret kohoavat korkeuksiinsa sekä kaupungin taustalla että vuonon toisella puolella, jota hallitsee majesteettinen Hiorthfjellet. Jo vuonna 1916 Longyearbyenin kaivos siirtyi norjalaiselle hiiliyhtiölle, ja siitä lähtien hiilikaivos on antanut leimansa alueelle. Nykyään kaupungissa on noin 2000 asukasta, joista valtaosa on norjalaisia. Aikaisemmin kaupungin suurin työnantaja oli kaivos, nyt useimmat asukkaat saavat elantonsa tutkimuksesta, koulutuksesta ja matkailusta. Jos jotakuta hämmentää, että välillä puhutaan Huippuvuorista ja välillä taas Svalbardista, selitys tulee tässä: saariryhmää kutsuttiin Svalbardiksi islantilaisissa saagoissa jo vuonna 1194, kun taas nimeä Huippuvuoret (nor. Spitsbergen) alkoi käyttää Huippuvuorten löytäjä, hollantilainen Willem Barents vuonna 1596. Nykyään norjankielinen nimi Spitsbergen viittaa saarista suurimpaan, Länsimaahan, Svalbard taas koko saaristoon.

Aamiaisen jälkeen on aika hyvästellä miehistö. Tehtyämme kierroksen kaupungin keskustassa suuntaamme lentokentälle ja lennämme Helsinkiin.

Retkipaketti

Olemme valinneet retkipakettiin sellaiset retket, jotka sisältävät matkakohteiden kiinnostavimmat paikat. Retkipaketti varataan ennen matkaa. Paketti sisältää nämä retket:

Päivä 2: Shetlanti: Teemme retken Clickimin Lochin rannalla sijaitsevalle, rautakaudelta peräisen olevalle Clickimin Brochille, joka on erinomainen esimerkki kivistä rakennetuista pyöreistä taloista, joita on ollut ainoastaan Skotlannissa. Paikalla on ollut asutusta jo yli 1000 vuotta sitten. Osa kivitaloista on rakennettu myöhemmin uudelleen.

Päivä 3: Färsaaret: Lähdemme Tórshavnista bussilla kauniiseen Kirkjubouriin, jossa oli keskiajalla Färsaarten piispanistuin, ja se oli myös saarten kulttuurillinen keskus. Käymme 1300-luvulla rakennetun vaikuttavan Magnus-katedraalin raunioilla. Ei ole varmuutta siitä, valmistuiko katedraali koskaan täysin vai raunioituiko se ajan kuluessa. Seuraava vierailukohteemme on St. Olavin kirkko, joka on ainoa jäljellä oleva keskiaikainen kirkko Färsaarilla. Yksi kauniin kirkon arvokkaimmista pyhistä esineistä on Jeesus Kristus-figuuri 1450-1500 luvulta.

Retkillä on mukana Albatros Expeditions-tiimin pohjoismaalainen tai kansainvälinen matkanjohtaja sekä englanninkielinen paikallisopas/oppaita. Pidätämme oikeuden peruuttaa lisämaksullisen retken, mikäli osallistujia ei ole riittävää määrää.

Hinta: 100€/hlö

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 4.698€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Lisämaksu hytistä yhdelle

Hytti yhdelle, kategoria G: 1498€
Hytti yhdelle, kategoria D: 3198€

Lisämaksut hyttiluokan korotuksesta

Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C: 498€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B: 2798€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A: 3398€/hlö
Jaettu kahden hengen Premium Suite: 3898€/hlö

Hytti kolmelle

Lisämaksu, kat. B: 1398€/hlö

Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki - Aberdeen/Longyearbyen - Helsinki (välilaskut) turistiluokassa
  • majoitus 10 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä Ocean Atlantic-aluksella kategoria D (pyöreä ikkuna)
  • täysihoito risteilyn ajan
  • kahvi, tee ja pientä välipalaa iltapäivisin risteilyllä
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hyttiluokat
  • hytti yhdelle
  • ruokajuomat risteilyllä
  • lisämaksullinen retkipaketti 108€/hlö
  • muut mahdolliset ruokailut ja juomat matkan aikana
  • juomarahat aluksen henkilökunnalle ja paikallisoppaille maissa 14 USD/päivä (suositus)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Millaisia hytit ovat?

Ocean Atlanticilla on kuusi hyttiluokkaa. Kaikissa hyteissä on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa on parivuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Merinäkymät.
Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Hyttiluokka A
Sviitti merinäkymin. Parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).
Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Hyttiluokka B

Parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajalliset näkymät. Lisävuodemahdollisuus. Sijainti Hudson-kannella (kansi 7) ja Magellan-kannella (kansi 8).


Standard Cabin Window 12–13 m2 – Hyttiluokka C
Ulkohytti, kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna.
Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Hyttiluokka D
Ulkohytti, kaksi erillistä vuodetta, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone.
Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Standard Cabin - Hyttiluokka G
Yhden hengen ulkohytti, yksittäinen vuode, pyöreä ikkuna ja kylpyhuone.
Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 50 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tällaisessa tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Sää Pohjois-Atlantilla

Matka-ajankohta on loppukevät, jolloin lämpötila Skotlannissa on +15 C ja Huippuvuorilla noin +5 C. Samanaikaisesti sää voi olla hyvin vaihteleva. Yhtenä hetkenä voi olla kirkas auringonpaiste ja tyyntä, kun taas kohta aallokko voi olla voimakas ja ilmassa sadetta.

Tutkimusristeilykonsepti

Albatros Travel on kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti napaseutujen olosuhteisiin. Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta. Kyse on luontomatkasta, jolla on rajallisempi määrä osallistujia ja omia erityispiirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät karuille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle mannerta kuin on järkevää ja turvallista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää, eläimiä häiritsemättä. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle, jolla on pieni kirjasto. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa ja ohjelmaan voi tulla esim. säästä ja tuulista aiheutuvia muutoksia.

Kuka voi osallistua?

Tälle risteilylle osallistujan tulee kyetä liikkumaan omatoimisesti ja pystyä kävelemään ilman apua mäkisessä maastossa. Alle 18-vuotiaat matkustavat ja majoittuvat samaan hyttiin/huoneeseen yhdessä yli 18-vuotiaan kanssa.

Ei sovellu liikuntarajoitteisille

Alus ei valitettavasti sovellu henkilöille, jotka eivät kykene liikkumaan ilman apua. Kyse on turvallisuudesta: varustamo vaatii, että kaikkien matkustajien on kyettävä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Alukselle ei saa tuoda pyörätuoleja eikä kävelytukia/rollaattoreita. Turvallisuussyistä kulkuväylät on pidettävä esteettöminä.

Terveydentilaa koskevat erityisehdot

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta asiaintilasta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.

Passi ja passitiedot Albatros Travelille

Varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero ja voimassaoloaika, syntymäaika ja -paikka). Pyydämme tästä syystä lähettämään meille kopion passin kuvasivuaukeamasta mahdollisimman pian sen jälkeen, kun matkavaraus on tehty. Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan lähtöselvitysvirkailijalle. Passi palautetaan risteilyn päättyessä.

Huomaathan, että passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta vielä matkan jälkeenkin. Tämä sääntö koskee kaikkia matkojamme riippumatta siitä, että yksittäiset maat saattavat vaatia lyhyempiä voimassaoloaikoja. Haluamme välttyä tilanteilta, joihin matkustaja voi joutua, jos jonkin valtion passimääräykset muuttuvat matkan tilaamisajankohdan ja kotiinpaluun välillä.

Pakkausvinkkejä

Laivamatka keväisellä Pohjois-Atlantilla vaatii pukeutumiselta melko suurta vaihtelua. Skotlannissa lämpötila voi hyvinkin nousta +15c asteeseen ja Islannissa ehkä +10c asteeseen – vaikka aurinko paistaisi vuorokauden ympäri. Tarvitset lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita sekä päähineen ja käsineet.

Pakkaa mukaan vaatteita, joita voi yhdistellä ja kerrostaa, esim. alimmaiseksi pitkähihainen villa-aluspaita, välikerrokseksi college- tai merinovillapaita ja uloimmaksi veden- ja tuulenpitävä takki. Tiiviit retkeily-/ulkoiluhousut suojaavat alaruumista. Pitkät alushousut ja kevyet sadehousut ovat hyvät kumiveneeseen.

Tukevat, mukavat ja liukumattomat kävelykengät sopivat hyvin alukselle ja kävelyyn kaupungeissa. Ocean Atlanticilla on valikoima kumisaappaita, joita voi lainata. Ne ovat hyvät, kun nousee maihin kumiveneestä. Alus on tällä matkalla vain Albatros Expeditionsin käytössä, joten aluksella ei tarvitse noudattaa erityisempiä pukeutumissääntöjä. Käytännölliset matkavaatteet ovat siis ainoat, mitä tarvitset, myös juhlavampina iltoina.
Kiikari ja kamera kannattaa ottaa mukaan.

Merisairaus

Saatamme joutua aallokkoon, vaikka matkaammekin suhteellisen lähellä rannikkoa. Matkapahoinvointilaastari voi auttaa. Tablettimuotoinen matkapahoinvointilääke on toinen vaihtoehto. Huomaathan, että matkapahoinvointilääke voi vaikuttaa unettavasti. Mikäli sinulla on yliherkkyyttä, otathan yhteyttä lääkäriisi ennen kuin hankit lääkkeet.

Matkanjohtajat ja kansainväliset asiakkaat aluksella

Aluksella on pohjoismaalaisten matkustajien lisäksi osallistujia muista maista. Tästä syystä tutkimusmatkatiimimme koostuu pohjoismaalaisista ja englantia puhuvista tutkimusmatkaoppaista, jotka työskentelevät kaikkien asiakkaiden kanssa. Esitelmät ja luennot pidetään lähtökohtaisesti englanniksi. Kun nousemme ryhminä maihin, pyrimme mahdollisuuksien mukaan ottamaan huomioon osallistujien kansallisuuden ja kielen.

Aluksen miehistö

Albatros Travelin tutkimusmatkatiimin lisäksi aluksella on kaksi miehistöryhmää, jotka työskentelevät yhdessä tehdäkseen matkastasi erityisen onnistuneen elämyksen. Aluksen kapteeni, perämiehet ja matruusit vastaavat aluksen operoinnista ja ohjaamisesta sekä ulkotiloista. Hotellinjohtaja ja hotellin henkilökunta vastaa hyteistä, sviiteistä ja ruoasta. He tekevät kaikkensa, jotta tarpeesi tulevat tyydytetyiksi ja oleskelusi aluksella olisi mahdollisimman miellyttävä. Molemmat henkilöstöryhmät puhuvat englantia.

Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

 

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja

22GBCSC05AFI2905