Antarktis ja Etelä-Georgian saaret

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Ainutkertainen matka Albatros Travelin omalla upouudella Ocean Victory-aluksella.

Uutuus

Albatros Travel on tehnyt monia risteilyjä ja tutkimusmatkoja Antarktiksella eteläisen pallonpuoliskon kesäaikaan. Muuten niin ankarilla rannikoilla sää on kesäisin vakaa, ja hylkeet, pingviinit ja merilinnut ovat aktiivisia ja tekevät kovasti töitä jatkaakseen sukua ennen kuin jää eristää jälleen koko mantereen. Tällä erikoismatkalla Albatros Travelin omalla upouudella viiden tähden aluksella Ocean Victorylla, joka soveltuu täydellisesti Antarktiksen vesille, yhdistyy leppoisa risteily fantastiseen tutkimusmatkaan maapallon eteläisimmälle mantereelle. Aikomuksenamme on nousta maihin Eteläisten Shetlandsaarten pohjoisosassa sekä itse Antarktiksen niemimaalla, jolla elää iso joukko valaita ja hylkeitä. Usein merenpinnan rikkoo valaan puhaltama vesipatsas, jota seuraa ryhävalaan pyrstön heilahdus.

Ainutlaatuinen matka jatkuu kuuluisan tutkimusmatkailijan Ernest Shackletonin vanavedessä: näemme Elephant Islandin ja navigoimme sieltä kohti Etelä-Georgian saaria. Pääsemme kokemaan erään maailman ehdottomasti suurimmista luontoelämyksistä. Käymme tutkimusasemalla, Shackletonin haudalla ja katselemme alueella harjoitetun laajan valaanpyynnin jättämiä jälkiä.

Matkan loppupuolella käymme Falklandinsaarilla. Keskitymme hetkeksi sotahistoriaan, erikoiseen eläinmaailmaan ja englantilaiseen arkkitehtuuriin, jota löytyy keskeltä eteläistä Atlanttia.

Albatros Expeditionsin kansainvälinen opastiimi tuntee alueiden vedet, maastot sekä eläimet ja tekee joka päivästä ainutlaatuisen kokemuksen.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily, Tutkimusmatkaristeily

  • Matkanjohtaja Kansainvälinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Argentiinan peso, GBP, USD

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä.
Päivä 2 Saapuminen Buenos Airesiin, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros ja tervetuloillallinen.
Päivä 3 Buenos Aires – Ushuaia, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros.
Päivä 4 Tierra del Fuegon kansallispuisto, risteily alkaa.
Päivä 5–6 Matkalla kohti Antarktista. Beaglensalmi ja Drakensalmi.
Päivä 7–9 Antarktiksen niemimaa, King George Island, Brown Bluff ja Shackletonin Elephant Island.
Päivä 10–11 Merellä kohti Etelä-Georgiaa. Antarktinen konvergenssi.
Päivä 12–16 Etelä-Georgian saaret. Kesytön luonto ja rikas eläinmaailma keskellä eteläistä Atlanttia.
Päivä 17–18 Merellä matkalla kohti Falklandinsaaria.
Päivä 19 Port Stanley, Falklandinsaaret. Omaa aikaa pääkaupungissa ja lisämaksullinen jeeppiretki saaren ympäri.
Päivä 20 Falklandinsaaret. Länsi-Falklandin upea rannikko.
Päivä 21 Merellä ja Beaglensalmen kautta kohti Ushuaiaa.
Päivä 22 Ushuaia – lento Buenos Airesiin, illallinen, johdatus argentiinalaiseen viiniin ja tangonäytös.
Päivä 23 Kotimatka Buenos Aires – Helsinki.
Päivä 24 Saapuminen Helsinkiin.

Ocean Victory

Uudessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen tutkimusaluksen hyvät puolet yhdistyneenä vakauteen ja mukavuuteen, jotka ovat yleensä leimallisia isoille risteilyaluksille. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen. Aluksella on helppo kulkea, ja vältyt ruuhkalta ja jonotukselta. Ocean Victory yhdistää isommilta aluksilta tutun miellyttävän merimatkan moderniin luksukseen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen suurempana

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
11.998€
Helsinki
Muutama paikka jäljellä
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä.

Lento Helsinki – Buenos Aires, välilasku ja koneenvaihto Euroopassa.

Päivä 2
Saapuminen Buenos Airesiin, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros ja tervetuloillallinen.

Saavumme perille aamulla, ja bussi kuljettaa meidät hotelliin kaupungin keskustassa. Iltapäivällä teemme kaupunkikierroksen elegantissa ja historiallisessa Buenos Airesissa, jota kutsutaan myös Etelä-Amerikan Pariisiksi. Kierros kestää noin kolme tuntia. Aloitamme vaaleanpunaisen presidentinpalatsin edustalla sijaitsevalta Plaza de Mayolta. Presidentinpalatsin parvekkeelta Eva Perón – kansan suussa Evita – piti puheitaan uskollisille kannattajilleen, joita riitti varsinkin köyhemmän kansanosan keskuudessa. Vuosina 1977–2006 Plaza de Mayolla kokoontui myös kerran viikossa Las Madres de Plaza de Mayo, ryhmä Argentiinan sotilasjuntan aikana kadonneiden lasten ja nuorten äitejä, jotka halusivat tietää totuuden kadonneista lapsistaan.

Jatkamme kierrosta La Bocaan, yhteen kaupungin vanhimmista kortteleista, josta 1800-luvulla tuli tuhansien Buenos Airesista onneaan etsineiden italialaisten ja espanjalaisten maahanmuuttajien koti. El Caminito -katu on tunnettu värikkäistä taloistaan. La Bocan työläiskortteleissa toimii myös urheilukerho Boca Juniors. Vaikka iso liuta merkittäviä argentiinalaisia jalkapalloilijoita on pelannut seurassa, kansallinen jalkapallosankari Diego Maradona teki sen tunnetuksi maailmalla. Seuraava kohteemme on Palermon kaupunginosa – joka muodostaa kaupungin vihreät keuhkot – jossa näemme kauniita puistoja ja muistomerkkejä, joiden kautta saamme käsityksen maan värikkäästä historiasta. Jatkamme Recoletaan, joka on yksi Buenos Airesin trendikkäimpiä asuinalueita elegantteine, ranskalaistyylisine taloineen. Recoletassa sijaitsee myös hautausmaa, jossa on myös Eva Perónin viimeinen leposija. Evita lepää Duarten sukuhaudassa.

Illalla kokoonnumme tervetuloillalliselle, jolla maistelemme myös paikallisia viinejä.

Päivä 3
Buenos Aires – Ushuaia, majoittuminen hotelliin, kaupunkikierros.

Lennämme aamulla etelään yli pampan ja Patagonian määränpäänämme Ushuaia, jota Argentiina markkinoi maailman eteläisimpänä kaupunkina. Nimitys on ollut sopiva viime vuosiin saakka, jolloin Chilen puolella sijaitseva Puerto Williams kasvoi muutaman talon kylästä yli 1 000 asukkaan taajamaksi. Myös Ushuaia on kasvanut viime vuosina, ja kaupungissa on nyt n. 57 000 asukasta. Ympäristö muistuttaa Pohjois-Norjaa lumipeitteisine huippuineen ja jyrkkine vuorenrinteineen, jotka katoavat alas jääkylmään mereen.

Saavuttuamme Ushuaiaan teemme kaupunkikierroksen, jonka aikana pääsemme mm. nauttimaan kauniista näkymistä Ushuaianlahdelle ja Beaglensalmeen. Kaupungin pääkadulla Avanida San Martinilla on putiikkeja ja historiallisia rakennuksia, kuten uudisraivaajien taloja ja entinen vankila, joka toimii nykyään museona. Kaupunkikierroksen jälkeen bussi vie meidät hotelliin, jossa vietämme yhden yön.

Päivä 4
Tierra del Fuegon kansallispuisto, risteily alkaa.

Aamiaisen jälkeen lähdemme retkelle Tierra del Fuegon kansallispuistoon, joka sijaitsee Tulimaan Argentiinan puoleisessa osassa ja joka tarjoaa kävijälle upeaa ja dramaattista luontoa vuoristoineen ja suurine metsäalueineen. Puistossa elää 20 nisäkäslajia ja 90 lintulajia. Lintuharrastajilla on mahdollisuus bongata chilentulikärki, valkopäähansu ja mahtava andienkondori, jonka välillä näkee liitelevän vuorenhuippujen yllä.

Alkuiltapäivästä suuntaamme Ushuaian satamaan, jossa aluksemme Ocean Victory jo odottaa. Noustuamme laivaan ja käytyämme turvaohjeet läpi on aika ottaa kurssi kohti Etelämannerta.

Päivä 5–6
Matkalla kohti Antarktista. Beaglensalmi ja Drakensalmi.

Illan aikana alus on liikkunut läpi Beaglensalmen Drakensalmeen. Beaglensalmi on tähän vuodenaikaan erityisen kaunis. Vuoret salmen molemmin puolin punertavat syksyn sävyissä. Salmen pohjoispuolella sijaitsee Argentiinan Tierra del Fuego (Tulimaa) ja eteläpuolella Chilelle kuuluva saari Isla Navarino.

Varhain risteilyn toisena päivänä teemme matkaa kuuluisassa Drakensalmessa, joka on saanut nimensä englantilaisen merenkulkijan Sir Francis Draken mukaan. Englantilaiset pitivät Drakea sankarina, mutta espanjalaisille hän näyttäytyi raakana merirosvona, sillä hän teki elämän ankeaksi espanjalaisille laivoille, jotka kuljettivat hopeaa uudesta maailmasta kohti Eurooppaa. Drakensalmessa Etelämantereen kylmä vesi kohtaa Atlantin lämpimän veden. Merivesi on uskomattoman ravinteikasta, ja saatamme nähdä monia valaslajeja, kuten esimerkiksi miekkavalaita, etelänmustavalaita ja delfiinejä. Täällä elää monia lintulajeja, kuten jättiläisalbatrosseja, mustakulma-albatrosseja, isomyrskyliitäjiä ja myrskykeijuja. Drakensalmi oli aikaisemmin kuin portti tunnetun ja tuntemattoman välillä, ylittämätön raja, jonka kohdalla vastaan tulivat ensimmäiset jäävuoret. Koko päivän voimme nauttia kannella raikkaasta tuulesta ja merilinnuista. Paras paikka isojen merilintujen havainnoinnille on laivan perä, sillä linnut seuraavat laivaa ja hyödyntävät vaihtuvia tuulia. Nyt on aika valmistautua Etelämanterelle saapumiseen: kuulemme esitelmän siitä, miten alueella tulee toimia, jos vaikka huomaamme yhtäkkiä seisovamme keskellä pingviiniyhdyskuntaa. Saamme myös vinkkejä aluksen ammattikuvaajalta, jotta meillä on kotiinviemisinä mahdollisimman onnistuneita otoksia.

Päivä 7–9
Antarktiksen niemimaa, King George Island, Brown Bluff ja Shackletonin Elephant Island.

Seuraavien päivien ohjelma riippuu monesta tekijästä. Tutkimusmatkan johtaja päättää päivittäin yhdessä kapteenin kanssa lopullisen reitin ja maihinnousupaikat. Komentosillalla työskentelevä miehistö ja Albatros Travelin tutkimusmatkan johtaja tarkkailevat jää- ja sääkarttoja löytääkseen parhaat paikat maihinnousuun, sillä olosuhteet ovat joka kerta erilaiset. Maihin noustaan isoilla ja vakailla Zodiac-kumiveneillä. Tulet huomaamaan, että joudumme välillä kiertämään hylkeitä ja pingviinejä, jotka eivät pelästy rauhallisia katselijoita. Näemme hienoja maisemia, kun kuljemme veneellä jäälauttojen ja jäävuorten keskellä.

Ensimmäisenä päivänämme Antarktiksella saatamme nousta maihin Eteläisiin Shetlandsaariin kuuluvalla King George Islandilla. Kuten monet muutkin maihinnousupaikoistamme, King George Island on tärkeä pesimispaikka pingviineille, erityisesti valkokulma- ja myssypingviineille. Saatamme nähdä myös merinorsuja, jotka lekottelevat rannalla.

Jatkamme matkaa kohti Antarktiksen niemimaata, jossa aikomuksenamme on nousta maihin erikoisen jään peittämän tulivuoren Brown Bluffin luona. Se tekee vaikutuksen kohotessaan esiin ruosteenruskeana seinämänä. Tarkkailemme, näkyykö valaita, lintuja ja erityisesti keisaripingviinejä, jotka elävät jäälautoilla koko elämänsä. Larsen Ice Shelf on jäähylly, joka on saanut nimensä norjalaisen kapteenin Carl Anton Larsenin mukaan. Larsen vaikutti suuresti Etelämanteren tutkimukseen. Jäähyllystä irtosi vuonna 2017 iso pala, minkä vuoksi jääpeite pieneni 12 %. Iso jäävuori (maailman suurin irrotessaan) sai nimen A68. Se kulkee hitaasti muiden isojen jäälohkareiden kanssa pitkin nk. ”jäävuorten salmea” kohti Atlanttia. Useimmat valtavista litteistä jäälohkareista ovat irronneet Ronne-Filchnerin jäähyllystä, joka on hieman Larsenia suurempi ja sijaitsee jonkin verran etelämmässä.

Seuraava maihinnousu on suunniteltu Paulet Islandille, jossa elää valtava jääpingviiniyhdyskunta. Saarella sijaitsee myös Nordenskiöldin johtaman retkikunnan mökin rauniot. Samoja pingviinejä näemme myös navigoidessamme lähelle tunnettuja Danger Islandsin saaria.

Jatkamme itään Weddellinmerelle. Ohitamme Elephant Islandin, jolla kuuluisa Shackletonin retkikunta talvehti pelastusveneen alla sen jälkeen, kun heidän puinen aluksensa oli irronnut jäästä, täyttynyt vedellä ja uponnut. Täältä Shackleton matkasi avoimessa veneessä yli 1 000 km Etelä-Georgiaan asti hakeakseen apua miehistölleen. Elephant Islandin rantaa kutsutaan yhdeksi kymmenestä pienveneellä vaikeimmin saavutettavista paikasta, joten emme nouse maihin täällä! Sen sijaan lähdemme Shackletonin vanavedessä samalle matkalle kohti Etelä-Georgian saaria.

Kuten aina, tuuli- ja sääolot päättävät, missä nousemme maihin. Yllä mainittua tulee pitää toiveskenaariona. On ihan tavallista, että joudumme korvaamaan yksittäisiä maihinnousuja toisilla vastaavilla.

Päivä 10–11
Merellä kohti Etelä-Georgiaa. Antarktinen konvergenssi.

Ylitämme jälleen antarktisen konvergenssin, jossa eteläiset kylmät merivirrat virtaavat pohjoisempien lämpimämpien vesimassojen alle. Alueen sijainti vaihtelee vuosittain (ja myös vuoden aikana), joten emme tiedä tarkalleen, missä kohtaa ylitys tapahtuu. Voimme kuitenkin olla varmoja siitä, että elämä meressä alapuolellamme on tuotteliasta ja erityisesti krillit viihtyvät täällä. Tätä pientä äyriäistä voidaan hyvinkin kutsua antarktisen ekosysteemin kulmakiveksi.

Ei ole ollenkaan tavatonta ohittaa jättisuuria litteitä jäävuoria tämän etapin ensimmäisen osan aikana.

Esitelmät, elokuvat ja pelit ovat meripäiviin sopivia aktiviteetteja.

Päivä 12–16
Etelä-Georgian saaret. Kesytön luonto ja rikas eläinmaailma keskellä eteläistä Atlanttia.

Vietettyämme pari päivää merellä tuntuu erityiseltä, kun huomaamme, että näkyvissä on maata! Eikä mitä tahansa maata, vaan yksi maapallon luoksepääsemättömimmistä kolkista. Etelä-Georgian saarilla on toki elämää: pingviinejä, merilintuja, merileijonia ja hylkeitä, jotka kaikki nauttivat tästä keitaasta keskellä avomerta. Seuraavien parin päivän aikana tutustumme pohjoisrannikkoon, jolle pyrimme nousemaan maihin jonkin vuonon kautta. Toivottavasti näemme kuningaspingviinejä, jotka elävät saarilla.

Entisaikojen valaanpyytäjät käyttivät samoja suojaisia vuonoja. Suunnittelemme nousevamme maihin entisen valaanpyyntiaseman Grytvikenin luona. Aseman perusti samainen Larsen, jonka mukaan Larsen Ice Shelf on saanut nimensä. Norjalainen tutkimusmatkailija halusi turvallisen paikan perustamalleen valaanpyyntiyritykselle. Asemalla toimi kukoistuskaudella 300 työntekijää, jotka tappoivat satoja valaita. Nykyään Grytviken on kummituskaupunki, jossa toimii ainoastaan South Georgia Museum, joka avataan yleisölle kesäkaudella. Kylän ulkopuolelta, hylätyn valaanpyyntiaseman hautausmaalta, löytyy Ernest Shackletonin viimeinen lepopaikka. Grytviken on ruotsia ja tarkoittaa ”patalahtea” (nimen antoi ruotsalainen arkeologi Johan Gunnar Andersson). Nimi kuvaa erinomaisesti pyöreää lahtea. Kylän museo on auki ja siellä on henkilökuntaa kesäkaudella (tammikuusta maaliskuuhun).

Päivä 17–18
Merellä matkalla kohti Falklandinsaaria.

Kuuntele kokeneen tutkimusmatkatiimimme kiinnostavia luentoja arktisista eläimistä ja ilmastosta, tutkimusmatkoista ja geologiasta. Aluksella näytetään myös elokuvia arktisesta luonnosta. Voit luonnollisesti myös viettää aikaa ulkona kannella ja katsella lintuja, jotka liitelevät elegantisti lähellä alusta. Valaitakin saatat nähdä!

Päivä 19
Port Stanley, Falklandinsaaret. Omaa aikaa pääkaupungissa ja lisämaksullinen jeeppiretki saaren ympäri.

Falklandinsaaret tai Las Malvinas, kuten Argentiina niitä kutsuu, on englantilaisten siirtokuntalaisten jälkeläisten asuttama, syrjäinen saariryhmä. Jo siitä lähtien, kun britit ottivat saaret hallintaansa vuonna 1833, argentiinalaiset ovat protestoineet, ja konflikti saarten hallinnasta on yhä ratkaisematta. Vuonna 1982 Argentiina miehitti saaret ja tilanne kärjistyi Falklandin sodaksi. Saaren asukkaat saivat aiemmin elantonsa valaanpyynnistä ja traanin myynnistä. Nykyään tärkeimmät elinkeinot ovat lampaiden kasvatus ja meriliikenteen palvelut.

Atlantin valtameren eteläosassa sijaitsevat syrjäiset saaret ovat varsinainen eläintieteellinen paratiisi. Rauhoittamisen ansiosta villieläimillä ei ole luontaista pelkoa ihmisiä kohtaan. Täällä pääsee lähelle jättimäisiä etelänmerinorsuja, patagonianmerileijonia, isoja ja kauniita kuningaspingviinejä ja isokokoisia ulappakeijulintuja, kuten albatrosseja.

Pääkaupunki Port Stanley on viehättävä pikkukaupunki puutaloineen, pienine hyvin hoidettuine puutarhoineen, pubeineen, englantilaisine katedraaleineen ja pikku museoineen. Maihinnousu tapahtuu yhteysveneillä, jotka kuljettavat meidät alukselta Port Stanleyn satamaan.

Päivän Albatros-retki keskittyy Falklandinsaarten rikkaaseen linnustoon. Teemme yhteistyötä paikallisen lammasfarmarin kanssa. Hän vie meidät pelloilleen ja edelleen rannikolle katsomaan mm. kalliotöyhtöpingviinejä. Retkellä meille selviää, miksi Falklandinsaarilla elää sellaisia eläimiä kuin elää. Retki tehdään nelivetoisilla maastoajoneuvoilla. Kyse on monin tavoin ainutlaatuisesta elämyksestä. Huomaathan, että retken aikana voimme joutua kävelemään lyhyitä matkoja maastossa, joten jalkaan kannattaa vetää hyvät kengät tai vaellussaappaat. Muista pakata mukaan myös sadevaatteet! (Päivän retki ei sisälly matkan hintaan. Voit ostaa erillisen retkipaketin, josta on lisää tietoa matkaohjelman jälkeen.)

Lähdemme Port Stanleystä illan tullen ja jatkamme matkaa kohti pohjoista ja seuraavaa maihinnousupaikkaa.

Päivä 20
Falklandinsaaret. Länsi-Falklandin upea rannikko.

Teemme matkaa seuraillen Länsi-Falklandin saaren idyllisen pohjoisosan rannikkoa. Mikäli tuuli ja sää sallii, nousemme maihin pienissä merenlahdissa. Länsi-Falklandin väestö elää pienillä maatiloilla ja kylissä. Tämä läntinen saari tunnetaan epätasaisesta mäkisestä maastosta ja varsin vaikuttavasta rannikosta. Alueella elää mm. kalliotöyhtöpingviinejä, merimetsoja ja iso joukko muita merilintuja.

Kahden pääsaaren, Länsi- ja Itä-Falklandin, välillä kulkee lautta ja kylästä toiseen pääsee maantietä pitkin.

Päivä 21
Merellä ja Beaglensalmen kautta kohti Ushuaiaa.

Siirrymme nyt hyvän matkaa kohti lounasta määränpäänämme Ushuaia. Vietä viimeinen päivä merellä rentoutuen ja raikkaasta Atlantin tuulesta nauttien.

Myöhäisen illan tai yön aikana kuljemme jälleen läpi Beaglensalmen. Nimen salmi on saanut Darwinin kuuluisan laivan mukaan, jolla hän matkasi mm. Galapagossaarille. Jos olet myöhään hereillä, voit seurata saapumista salmeen ja katsella, mitä eläimiä ja lintuja näkyy. Yleensä delfiinit seuraavat laivaa, ja pienillä saarilla pötköttelee sadoittain merileijonia seuranaan patagonianmerimetsoja ja etelänselkälokkeja.

Päivä 22
Ushuaia – lento Buenos Airesiin, illallinen, johdatus argentiinalaiseen viiniin ja tangonäytös.

Astumme aamulla maihin Ushuaiassa ja ajamme bussilla lentokentälle. Aamupäivällä lennämme Buenos Airesiin. Patagonian arojen yli kulkeva lento kestää noin viisi tuntia, ja laskeudumme Buenos Airesin kotimaanlentojen kentälle nimeltä Jorge Newbery.

Majoituttuamme hotelliin iltapäivä on omaa aikaa. Illalla on aika hyvästellä Argentiina nauttien samalla illallisesta, viiniesittelystä ja tangonäytöksestä.

Päivä 23
Kotimatka Buenos Aires – Helsinki.

Kuljetus Buenos Airesin kansainväliselle lentokentälle, josta lennämme takaisin Eurooppaan ja Helsinkiin. Koneenvaihto Euroopassa.

Päivä 24
Saapuminen Helsinkiin.

Puolipäiväretki Itä-Falklandiin neliveto-jeepeillä

Retken pääteema on Falklandin rikas linnusto. Teemme yhteistyötä paikallisen lammasfarmarin kanssa, joka vie meidät mailleen ja aina rannikolle saakka, jossa meillä on mahdollisuus nähdä mm. kalliotöyhtöpingviinejä eli etelänkalliotöyhtöpingviinejä (Eudyptes chrysocome). Retken aikana kuulemme lisää Falklandsaarten eläimistöstä.

Retki toteutetaan neliveto-jeepeillä ja retki on uniikkikokemus. Pysähdyspaikoilla teemme lyhyitä kävelyitä ja maasto voi olla epätasaista, joten laita jalkaan esim. lenkki- tai vaelluskengät. Muista myös kevyt sadetakki tai vastaava.

 Hinta: 105€/hlö

 

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 11.998€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Hytti yhdelle
  • Ulkohytti yhdelle, kategoria E 5998€/hlö tai kategoria C 9665€/hlö (rajoitettu saatavuus, ota yhteyttä myyntiimme).
Lisämaksulliset hytit
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ranskalainen parveke, kategoria E: 1498 EUR
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, parveke, kategoria C: 1998 EUR
  • Jaettu kahden hengen parvekesviitti, kategoria B2:  2998 EUR
  • Jaettu kahden hengen juniorisviitti, kategoria A: 6148 EUR
Hintaan sisältyy
  • Reittilennot Helsinki – Buenos Aires – Helsinki turistiluokassa (välilaskut)
  • Reittilennot Buenos Aires – Ushuaia – Buenos Aires turistiluokassa
  • Majoitus 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa turistiluokan hotellissa Buenos Airesissa, aamiainen
  • Majoitus 1 yö jaetussa kahden hengen huoneessa  turistiluokan hotellissa Ushuaiassa, aamiainen
  • Majoitus 18 yötä jaetussa kahden hengen ulkohytissä, kategoria D (pieni pyöreä ikkuna) M/S Ocean Victory-aluksella
  • Täysihoito risteilyllä
  • Tervetulo- ja läksiäisillalliset Buenos Airesissa
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • Verot ja viranomaismaksut

Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö

Hintaan ei sisälly
  • Muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • Lisämaksulliset hyttiluokat
  • Juomarahat paikallisoppaille ja aluksella, 14 USD/päivä
  • Lisämaksullinen retki Port Stanleyssä, Falklandsaarilla, 105€/hlö
  • Kajakkiretket (varataan ja maksetaan aluksella)

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Tutkimusmatkaristeily

Albatros Travel on useiden vuosien ajan kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti napaseudun olosuhteisiin. Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta, mikä on ihanteellista, jos toiveissa on ainutlaatuinen matkaelämys. Kyse on ylellisestä luontomatkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee, että matka saa pienryhmämatkan piirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.

Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on terve ja pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla. Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää useiden viikkojen ajan.

Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät kolkoille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle nähtävyyksiä, jäätiköitä ja lintukallioita kuin mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta on haasteellista liikuntarajoitteisille. Elämys voi olla myös melko kylmä ja märkä. Osallistujat voivat myös jäädä alukselle.

Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Matkat ovat tutkimusmatkoja, mikä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus on karkea hahmotelma tai toiveajattelua, joka suurella todennäköisyydellä muuttuu ainakin joiltakin osin.

Aluksesta

Uudenlaisessa ja tyylikkäässä Ocean Victoryssa on kaikki pienen retkikunta-aluksen edut yhdistettynä isojen risteilyalusten vakauteen ja mukavuuteen. Ainutlaatuisen, patentoidun nk. X-keulan ansiosta Ocean Victory leikkaa aaltoja vakaammin kuin perinteiset risteilyalukset. Aluksella on tilaa enintään 189 matkustajalle. Tarkkaan mietitty sisustus luo kotoisan tunnelman, joka yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa takaa unohtumattoman elämyksen.

Hytit

Kategoria A: Juniorisviitti, 42 m2
Ocean Victoryn juniorisviiteistä on upeat näkymät, sillä ne sijaitsevat ylemmällä hyttikannella. Sviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Sijainti kannella 7.

Kategoria B: Parvekesviitti, 28 m2
Ocean Victoryn parvekesviiteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Parvekesviiteissä on tilaa kahdelle aikuiselle. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria C: Parvekehytti, 24 m2
Parvekehyteissä on parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone (kylpyamme) sekä oma parveke. Mahdollisuus varata kolmelle hengelle. Mikäli toiveena on kaksi hyttiä väliovella, se kannattaa kertoa varausta tehdessä. Sijainti kannella 4 ja 6.

Kategoria D: Standardihytti, 22 m2
Kaikissa standardihyteissä on kaksi erillistä vuodetta, ikkuna ja kylpyhuone (kylpyamme). Sijainti kannella 3 ja 4.

Kategoria E: Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, 16 m2
Standardihytti, jossa on ranskalainen parveke, parivuode, lattiasta kattoon ulottuva ikkuna ja kylpyhuone (kylpyamme). Sijainti kannella 7.

Kahden hengen hytti yhdelle on varattavissa kategorioissa E ja C. Huom. rajoitettu saatavuus.

Sää

Matka-ajankohta osuu eteläisen pallonpuoliskon syksyyn. Päivälämötila on yleensä noin +5–12 °C.

Passi

Mukana tulee olla voimassa oleva passi. Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Matkavaraus tulee tehdä täsmälleen samalla nimellä kuin passissa lukee, sillä matka-asiakirjoissa oleva nimi ei saa poiketa passissa lukevasta nimestä.

HUOM. ALBATROS TRAVELILLE TULEE LÄHETTÄÄ SÄHKÖINEN KOPIO VOIMASSA OLEVASTA PASSISTA (KUVA-AUKEAMA) 14 VRK:N KULUESSA VARAUKSESTA.

Valuutta

Argentiinan valuutta on nimeltään peso (ARS). Vaihtokurssi maaliskuussa 2021: 100 pesoa = n. 0,9 euroa. Myös Chilen valuutta on nimeltään peso (CLP). Vaihtokurssi maaliskuussa 2021: 100 pesoa = n. 0,12 euroa. Aluksella on käytössä Yhdysvaltain dollarit.

Juomarahat

Kuten palvelualoilla on käytäntönä maailmalla, aluksen miehistölle on tapana jättää juomarahaa matkan päättyessä. Kaikki juomarahat jaetaan koko miehistön kesken. Juomarahan suuruus: 14,00 USD/henkilö/päivä, tämä laskutetaan suoraan matkustajan risteilytililtä.

Ruoka ja juomat

Aluksella on täysihoito. Kaikki ateriat tarjoillaan aluksen ravintolassa. Keittiöhenkilökunta tekee parhaansa täyttääkseen erityisruokavaliotoiveet (mainittava matkaa varatessa), mutta takuita emme voi antaa.

Matkatavarat

Matkatavaroiden määrää on hyvä yrittää rajoittaa, sillä hyteissä ei ole niille paljon tilaa. Aluksen miehistö auttaa kantamaan matkatavarat alukselle. Kaikissa matkatavaroissa täytyy aina olla matkustajan nimi ja osoite. Ennen matkaa saatte erityisen nimikyltin, jota käytetään, jotta miehistö tunnistaa nopeasti matkalaukkunne ja vie sen oikeaan hyttiin. Suosittelemme, että laitatte matkalaukun sisälle päällimmäiseksi lapun, jossa on nimi ja osoite. (Matkalaukun ulkopuolinen nimilappu voi irrota).

Aikaero

Aikaero Suomen ja Buenos Airesin/Ushuaian välillä on -5 tuntia. Kun kello on Ushuaiassa 7, se on Suomessa 12.

Sähkövirta

Jännite aluksella on 220 V.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on kokonaisuudessaan 50  henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää

Ennen lähtöä

Terveysselvitys

Koska alus kulkee kaukana asutuista alueista, Albatros Travel vaatii, että osanottajat täyttävät terveysselvityksen. Selvityskaavake lähetetään asiakkaalle ennen matkaa.

Matkavakuutus

Jokaisen matkustajan tulee itse huolehtia riittävän kattavasta ja koko matkan ajan voimassaolevasta matkavakuutuksesta.

Pukeutuminen aluksella ja matkan aikana

Pukeutuminen aluksella on varsin rentoa ja ”tutkimusmatkailuhenkistä”. Kyse ei ole luksusristeilystä Karibialla, joten tumman puvun ja iltapuvun voi jättää kotiin. Tulemme näkemään aluksella paljon farkkuja ja villapaitoja.

Antarktis

On hyvä muistaa, että ilma on erinomainen eristysmateriaali, kun se lukitaan useiden vaatekerrosten sisään. Pysytte paremmin lämpimänä, kun puette päälle useita ohuita vaatekerroksia kuin silloin, jos kerroksia on vain yksi tai kaksi ja vaatteet paksuja. Kun kerroksia on monta, pystyy paremmin myös säätämään vaatteiden määrää sopivaksi usein ja nopeasti muuttuvassa säässä. Matkustajat, jotka harrastavat talviurheilua, voivat käyttää liikuntavaatteitaan, mutta on hyvä muistaa, että matkalla ollaan vähemmän aktiivisia kuin liikuntaa harrastettaessa. Voitte siis tarvita parempaa eristystä.

Käsineet ja sukat

Monet käyttävät villalapasia vettä hylkivien päällyskäsineiden alla. Käsineissä voi olla kumimainen pinnoite kämmenen puolella, jolloin saa paremman otteen jäisiltä pinnoilta. Valokuvaajat käyttävät sormikkaita paksujen kintaiden tai hansikkaiden alla, jolloin voi välttyä kylmässä jäykistyneiltä sormilta. Hiihtokäsineet ovat hyvä vaihtoehto. Tarvitsette myös lämpimät sukat, mielellään villafroteeta tai polypropyleenia. Sukat saavat mielellään olla polvipituiset. Kaksi ohutta sukkaa on parempi kuin yksi paksu sukka.

Kumisaappaat

Korkeavartiset, vesitiiviit kumisaappaat ovat välttämättömyys maihin noustessa. Ocean Victorylla on hyviä ja tukevia saappaita koossa 35–47 . Niitä saavat kaikki osallistujat lainata. Vaikka miehistö, joka kuljettaa kumiveneitä, ajaa rantaan saakka sekä auttaa ulos veneestä, on lähes mahdotonta olla astumatta veteen. Kumisaappaat pitävät veden ulkopuolella ja ne on helppo puhdistaa esim. käytyämme katsomassa pingviiniyhdyskuntaa. Siellä tulee usein astuttua lintujen jätöksiin, mikä harmittaisi, jos jalassa olisi hienot vaelluskengät.

Kengät

Lenkkarit tai vastaavat hyvällä pohjalla varustetut kävelykengät riittävät hyvin.

Takki

Luotettava tuulen- ja vedenpitävä takki, jossa on huppu, on hyvin tärkeä, ehkä jopa tärkein varuste Antarktiksella. Takin ei tarvitse olla paksu. Monet Etelämanterella matkaavat suosivat vuoritonta Gore Tex -tyyppistä kuoritakkia, jonka alle tulee esim.merinovillainen neule. Tällä matkalla osallistujat saavat Albatros-takin, joka täyttää kaikki vaatimukset. Lisätietoja takista sekä kokotiedot lähetetään ennen matkaa.

Housut

Vedenpitävät kuorihousut ovat välttämättömät, joko Gore Tex -tyyppiset tai oikeat sadehousut. Housujen tulee olla vahvaa kangasta ja niissä tulee olla mukava liikkua. Päällyshousujen alle tarvitaan vielä mukavat ja lämpimät housut sekä tietysti pitkät alushousut, mielellään villafroteeta. Voi olla, ettei kaikkia kerroksia tarvita, mutta on parempi olla varautunut kuin palella.

Paidat

Villa on lämpimintä, myös kosteana. Fleece on lähes yhtä lämmintä, mutta kuivuu nopeammin. Mieluummin yksi ohut ja yksi paksu paita kuin yksi hyvin paksu.

Kaulahuivi

Hyvä kaulahuivi tai (putki)kauluri on tarpeen, kun tuulee.

Päähine

Päähine on ehdottoman välttämätön, sillä pään kautta haihtuu iso määrä lämpöä. Päähineen tulee olla vettä ja tuulta pitävä ja ulottua korvien yli. Käykää läpi vaatevarastot ennen kuin menette ostamaan uusia varusteita. Matkalla ei vaadita upouusia tai kaikkein hienoimpia varusteita.

Muut varusteet

Aurinkolasit ja aurinkovoide
Antarktiksella UV-säteily on huomattavasti voimakkaampaa kuin mihin olemme tottuneet. Laadukkaat aurinkolasit, joissa on UV-suoja, ovat välttämättömät. Jos käytätte silmälaseja, käykää optikolla ja ottakaa varalta mukaan ylimääräiset silmälasit. Muista aurinkovoide, jonka suojakerroin on korkea!

Kiikari
Hyvin tarpeellinen, mikäli haluaa nähdä lintuja ja valaita. Mieluiten laadukas, 8–10-kertaisella suurennuksella ja etulinssin halkaisija vähintään 30 mm.

Kamera
Isommat kamerat tulee kuljettaa vesitiiviissä repussa. Olkalaukkuja on hankala kanniskella mukana, ja varusteet on suojattava roiskeilta. Ottakaa mukaan riittävästi vara-akkuja/pattereita ja filmiä. Pieni päiväreppu, jossa vedenpitävä sadesuoja, on hyvä henkilökohtaisille tavaroille kävelyretkillä. Tavarat voi laittaa myös muovipussissa reppuun.

Vedenpitävä reppu ja muovipusseja
Pakatkaa mukaan vedenpitävä reppu ja erikokoisia muovipusseja. Muovipussit ovat erittäin käytännöllisiä, kun haluaa pitää likaiset ja märät vaatteet erillään puhtaista ja kuivista.

Ensiapupakkaus
- Laastaria ja siteitä
- Huulirasvaa
- Kosteusvoidetta
- Kosteuspyyhkeitä
- Nenätippoja/-suihketta
- Kipulääkettä (mielellään kuumetta alentavaa)
- Immodium tai vastaava
- Henkilökohtaiset lääkkeet
- Matkapahoinvointilääke. Merisairauden oireiden estoon käytettävä laastari (Scopoderm tai vastaava) auttaa useimpia ainakin jonkin verran. Tablettimuotoiset matkapahoinvointilääkkeet ovat toinen vaihtoehto. Kysykää lääkäriltänne ja kokeilkaa lääkkeitä ennen matkaa, jotta tiedätte, miten ne vaikuttavat teihin.

Kirjat
Argentiinasta ei löydy paljonkaan englanninkielistä kirjallisuutta. Aluksella on pieni kirjasto, mutta kirjoja siellä ei ole myynnissä. Paras on ottaa omat kirjat tai äänikirjat mukaan.

Ohjeita Antarktiksella kävijöille

Jätä Antarktis koskemattomaksi

Vuonna 1991 laadittiin protokolla Antarktiksen ympäristönsuojelusta. Siinä koko manner määriteltiin luonnonsuojelualueeksi. Antarktis on maailman suurin erämaa-alue ja yhä suurelta osin koskematon. Toistaiseksi ihmisen toiminnalla ei ole ollut merkittävää vaikutusta alueen luontoon. Auta säilyttämään tilanne sellaisena!

  • Älä heitä roskia luontoon merellä äläkä maissa. Älä heitä edes tupakantumppeja.
  • Älä vahingoita rakennuksia, olivat ne sitten asuttuja tai hylättyjä. Suojele Etelämantereen kasvillisuutta ja eläimiä.
  • Pidä vähintään 5 metrin etäisyys lintuihin ja 15 metrin etäisyys hylkeisiin. Muista, että äkilliset, nopeat liikkeet pelottavat ja stressaavat eläimiä, joten liiku aina hitaasti ja rauhallisesti. Älä häiritse eläimiä, Antarktis on eläinten koti. Antarktiksen kesä on lyhyt, joten linnuilla ja eläimillä ei ole paljon aikaa pariutua, rakentaa pesä, munia, hautoa, lisääntyä, ruokkia jälkeläisiään jne. Jos menet liian lähelle eläimiä, saatat estää niitä lisääntymästä sinä vuonna. Älä koskaan mene niin lähelle eläimiä, että niiden käytös muuttuu, erityisesti haudonta-aikaan ja kun poikaset ovat vielä hyvin pieniä. Eläimiä/lintuja ei saa ruokkia tai koskea.
  • Pidä mahdollisimman pientä ääntä, jottet häiritse eläimiä, mahdollisia asukkaita tai muita matkailijoita.
  • Ruokatavaroita ei saa missään tapauksessa tuoda maihin.
  • Älä ota mukaasi mitään paikoista, joissa käymme – ei kasveja, kiviä, luita tai muuta.
  • Älä koskaan mene rantakaistaleelle, joka on vesirajan ja hylkeiden/merileijonien välissä. Eläinten reitti veteen on pidettävä aina vapaana.
  • Varo kasveja. Katso minne astut. Älä kävele kasvien päältä, älä edes sammalen tai jäkälän. Kasveja ei saa ottaa mukaan tai irrottaa kasvualustastaan.
  • Älä häiritse käynnissä olevaa tieteellistä tutkimusta tai tutkimukseen liittyviä asennuksia tai koske välineisiin.
  • Varaudu huonoon ja nopeasti vaihtuvaan säähän. Pidä huolta siitä, että varusteesi ja vaatteesi sopivat Antarktiksen oloihin. Pidä aina mielessä, että Antarktiksen seutu on ankara, arvaamaton ja mahdollisesti vaarallinen.
  • Tunne omat rajasi ja pidä turvallisuus aina mielessä.
Yleistä matkustustietoa

Turvallinen matkakokemus

Haluamme, että tunnet olosi turvalliseksi Albatros-matkallasi. Aina siitä alkaen kun varaat matkasi, siihen saakka kun palaat kotiin monta kokemusta rikkaampana – siitäkin huolimatta, että maailmassa on koronavirusta. Tätä ajatellen olemme koonneet tietoa ja ohjeita, kuinka minimoida tartuntariski matkalla. Kuitenkin niin, että voit myös nauttia matkastasi ja sen suomista elämyksistä. Näihin toimiin kuuluu mm. seuraavaa:

  • Kaikki matkanjohtajamme ovat sertifioituneet WHO:n ohjeistusten mukaisesti tartuntojen minimoimiseksi.
  • Edellytämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme matkakohteissa kiinnittämään erityistä huomiota siivoukseen ja puhtaanapitoon.
  • Tiedotamme kaikkia asiakkaitamme matkavakuutuksen tärkeydestä sekä siitä, miten minimoida tartuntariski.

Lue lisää täältä

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja