Mahtava Grönlannin-matka: koe Diskonlahti, Ilulissat, Uummannaq, Upernavik ja Islannin dramaattinen luonto.
UutuusTällä ainutlaatuisella Grönlannin-matkalla risteilemme Pohjois-Grönlannin upeimmille alueille. Pohjoisin piste reitillä on Upernavikin alue, joka rajautuu myyttiseen Melvillenlahteen. Näillä leveyksillä luonto on yksinkertaisesti henkeäsalpaavan kaunis, hiljaisuus on huumaavaa, ja usein tuntuu, että on yksin maailmassa.
Pääsemme lähelle jäätiköitä, valaita, eristyksissä olevia taajamia, seuranamme taitava lentäjä, myrskylintu. Albatros Travelin omistama neljän tähden risteilyalus Ocean Diamond seurailee vanhoja grönlantilaisia rannikkoreittejä. Albatros Travel onkin yksi harvoista alueella toimivista matkanjärjestäjistä.
Näemme tietysti kaikki Grönlannin kohokohdat: jäävuorten pääkaupungin Ilulissatin, Unescon suojeleman Isfjord-vuonon, Disko-saaren kauniit basalttitunturit sekä Eqip Sermian ympäristön upeat maisemat Diskonlahdella. Pääsemme tutustumaan lisäksi Islannin ainutlaatuiseen luontoon ja tuhatvuotiseen historiaan.
Kaikki Ocean Diamondin hytit ovat tilavia ulkohyttejä ja varustettu omalla kylpyhuoneella.
-
Tyyppi Albatros Aktiivi, Tutkimusmatkaristeily
-
Matkanjohtaja Skandinaavinen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Tanskan kruunu, Islannin kruunu
- Päivä 1
- Helsinki - Keflavik - majoittuminen hotelliin ja tervetuloillallinen
- Päivä 2
- Kultainen kolmio: Gullfossin vesiputous, Geysirin kuumat lähteet ja Þingvellirin kansallispuisto - lento Kangerlussuaqiin, Grönlantiin
- Päivä 3
- Sisimiut - kaupunkikävely ja mahdollisuus vaellusretkeen
- Päivä 4
- Qeqertarsuaq Diskon saarella - kahvittelua ja mahdollisuus vaellusretkeen
- Päivä 5
- Upernavik - portti Pohjois-Grönlantiin
- Päivä 6
- Uummannaq - kaupunkikävely kaupungissa, joka sijaitsee yhdessä Grönlannin kauneimmista paikoista - verailu Niaqornatin kylässä
- Päivä 7
- Ilulissat, jäävuorten pääkaupunki
- Päivä 8
- Kaunis Saqqaq, Diskonlahden pohjoisin helmi
- Päivä 9
- Eqip Sermian jäätikkö - mahdollisuus kumiveneajeluun katselemaan jäätikköä lähempää - iltaristeily kohti Itilleqia ja Kangerlussuaqia - Diskonlahden jäävuoret
- Päivä 10
- Itilleqin taajama
- Päivä 11
- Kangerlussuaq - retki mannerjäätikölle - lento Islantiin
- Päivä 12
- Lento Keflavik - Helsinki
Ocean Diamond
Neljän tähden tutkimusalus Ocean Diamondin hytit on sisustettu viihtyisästi ja yhteiset tilat ovat väljät. Aluksessa on tilaa 230 matkustajalle.
Aluksella on kaksi ravintolaa: isompi ja pienempi, jota käytetään erityistilaisuuksissa. Laivan keittiössä valmistetaan herkullisia aterioita niin aamupalalle, lounaalle kuin päivällisellekin. Ruoat ovat kansainvälisiä, mutta niiden lisäksi tarjolla on paikallisia erikoisuuksia tuoreista raaka-aineista aina kun mahdollista. Aluksella on lisäksi lääkärin vastaanotto, kuntosali sekä pesula.
Laivan loungessa tutkimusmatkan vetäjät kertovat päivän ohjelmasta ja järjestävät kuvaesityksiä.
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Aamiaisen jälkeen lähdemme katselemaan ainutlaatuisen kaunista islantilaista luontoa koko päivän kestävällä klassisella Kultaisen kolmion kierroksella. Aloitamme Þingvellirin kansallispuistosta, joka antoi puitteet maailman vanhimmalle parlamentille vuodelta 930. Kansallispuistoon kuuluu laakson lisäksi Þingvallavatnjärvi, molemmat ovat Unescon suojelemia.
Seuraavaksi matka jatkuu Gullfossin vesiputoukselle, joka on ehkä Islannin suosituin nähtävyys. Kaunis vesiputous koostuu kahdesta putouksesta, joiden korkeus on 11 ja 21 m. Pienen matkan päässä Gullfossista sijaitsee Geysir, joka on antanut nimen maailman muille geysireille. Geysir alkoi purskautella vettä ensimmäisen kerran 1300-luvulla, ja vesipatsas saattoi kohota jopa 60 m korkeuteen. 2000-luvulla lähteen aktiivisuus on vähentynyt ja se saattaa pysyä hiljaa vuosien ajan. Lähistöllä sijaitsee Strokkur-niminen geysir, joka purskauttaa vesimassansa yli 20 metriin noin joka 8. minuutti.
Päivän päätteeksi ajamme Keflavikin lentokentälle ja lennämme Kangerlussuaqiin Grönlantiin. Kangerlussuaqista ajamme noin 12 km pieneen satamaan lentokentän länsipuolella. Siellä odottaa aluksemme Ocean Diamond. Zodiac-tyyppiset kumiveneet kuljettavat meidät pienissä ryhmissä alukselle, joka sijaitsee vuonossa noin kilometrin päässä rannasta. Satamassa kaikille jaetaan pelastusliivit, ja miehistö auttaa astumaan kumiveneeseen. Laivaan noustaan pitkin aluksen kyljessä sijaitsevia portaita. Päästyämme alukselle meidät ohjataan hytteihimme, ja käymme läpi turvaohjeet. Nauttiessamme illallista alus lähtee lipumaan noin 160 km pitkän vuonon läpi.
Aamupäivän aikana saavumme Sisimiutiin ja saamme käsityksen modernista Grönlannista. Sisimiut on pohjoisin Grönlannin kaupungeista, joiden satama pysyy auki myös talvella. Tästä syystä se on myös eteläisin kaupunki, jossa saa pitää rekikoiria. Vain 5 400 asukkaan Sisimiut on Grönlannin toiseksi suurin kunta pääkaupungin Nuukin jälkeen.
Sisimiutin alueella on asuttu noin 4 500 vuotta. Saqqaqin, Dorsetin ja Thulen kulttuurien kansat tulivat tänne alunperin Kanadasta ja käyttivät ravinnokseen pääasiassa kalaa, lintuja ja nisäkkäitä, kuten valaita, hylkeitä ja poroja. Ensimmäiset eurooppalaiset valaanpyytäjät saapuivat Sisimiutiin 1600-luvulla. He kohtasivat alueen asukkaita vain harvoin. Vasta kun norjalainen lähetyssaarnaaja Hans Egede saapui Grönlantiin 1721, syntyi kiinteämpi yhteys inuiittien ja eurooppalaisten välille. Vuonna 1765 perustettiin siirtokunta, joka nimettiin kreivi Johan Ludvig Holsteinin mukaan Holsteinsborgiksi. Sisimiutin vanhassa kaupunginosassa on taloja siirtokunnan ensimmäisten vuosisatojen ajalta. Kaupungin vanhin talo on vuodelta 1756, ja merkittävin rakennus on sininen kirkko vuodelta 1775.
Nykyään Sisimiut on tärkeä opiskelu- ja teollisuuskaupunki. Kaupungissa sijaitsee mm. kalatehdas, joka on Grönlannin suurin ja yksi maailman nykyaikaisimpia. Teemme mielenkiintoisen kaupunkikävelyn, joka keskittyy lähinnä vanhaan kaupunginosaan, jossa sijaitsee museo ja kaunis kirkko. Käymme myös keskustassa, jossa toimii koko joukko moderneja yrityksiä.
Lounaan jälkeen voi lähteä vaellusretkelle Telen saarelle (n. 4,5 km).
Iltapäivällä merimatka jatkuu kohti pohjoista. Illan kuluessa ohitamme Sisimiut Isortuat- ja Nordre Strømfjord -vuonot, Attun ja Ikerasaarsukin taajamat sekä pienen Kangaatsiaqin. Valoisassa yössä ohitamme Aasiaatin ja saavumme Diskonlahden eteläosaan ennen kuin otamme kurssin kohti kuuluisaa Diskon saarta ja sen kilometrin korkuisia basalttituntureita. Olemme kaukana napapiirin pohjoispuolella, joten yöt ovat yhä valoisia, ja aamuvirkut voivat nauttia näkymistä jäävuorille.
Aamulla näemme ensimmäiset jäävuoret, jotka näkyvät valkoisina jättiläisinä horisontissa Davisinsalmessa matkalla etelää kohti. Diskon saaren kilometrin korkuisten basalttitunturien sylissä on suojainen luonnonsatama, jolla on tanskankielinen nimi Godhavn, grönlanniksi Queqertarsuaq, joka merkitsee “isoa saarta”.
Qeqertarsuaq oli vuoteen 1950 tärkein kaupunki Nuukista pohjoiseen, sillä alueella eli valtava määrä valaita. Jo 1700-luvulta asti valaanpyynti on tuonut rahaa Diskon saarelle, joka on nykyään vaipumassa unohduksiin johtuen hiipuvista työmahdollisuuksista ja puutteellisista yhteyksistä manterelle. Kävelemme läpi kaupungin erikoiselle kahdeksankulmaiselle kirkolle, jota kansan suussa kutsutaan Jumalan mustepulloksi. Qeqertarsuaqissa meidät on kutsuttu perinteiselle grönlantilaiselle “kaffemikille” eli päiväkahville. Pääsemme nauttimaan tunnetusta grönlantilaisesta vieraanvaraisuudesta!
Kahvittelun jälkeen voi osallistua vaellusretkelle Kuanneqiin (n. 11 km).
Iltapäivän päätteeksi risteilyaluksemme ottaa kurssin kohti pohjoista. Illalla suuntaamme Disko-saarelta länteen, ohitamme Hare-saaren ja näemme kaikkialla jääkenttiä, jotka ovat toinen toistaan dramaattisempia ja erikoisempia.
Otamme nyt kurssin kohti Upernavikia, joka on ensimmäinen kohtaamisemme Pohjois-Grönlannin kanssa. Täällä vierailevat vain harvat. Pidämme silmät auki isojen valaiden varalta, sillä ne kulkevat usein näillä vesillä. Upernavik sijaitsee samannimisellä saarella Upernavik Isfjord -vuonon eteläpäässä. Upernavik merkitsee “kevätpaikkaa”, joka viittaa siihen, että tänne tultiin keväällä, kun jäät lähtivät – osin tekemään kauppaa, osin kalastamaan ja metsästämään kauemmas merelle. Kaupunki sijaitsee saaren eteläosassa, missä meri on yleensä tyyni – säästä riippumatta.
Upernavikin elinkeinot ovat sekoitus vanhaa metsästäjäkulttuuria ja korkean teknologian kalateollisuutta: perinteinen koiravaljakko työskentelee nykyaikaisen moottorikelkan rinnalla. Itse kaupunki perustettiin 1772 tanskalaiseksi siirtokunnaksi, mutta alueen historia ulottuu – kuten koko Länsi-Grönlannin – noin 4 500 vuoden päähän, jolloin metsästäjien ja keräilijöiden joukkiot matkasivat pitkin Alaskan, Kanadan ja lopulta Grönlannin rannikoita. Näemme mm. pienen kiehtovan museon, joka on maailman pohjoisin ulkoilmamuseo. Hautausmaalla museon yläpuolella sijaitsee tanskalaisen tutkimusmatkailijan Peter Freuchenin grönlantilaisen vaimon, Navaranan, viimeinen leposija. Iltapäivällä meillä voi olla mahdollisuus siirtyä kauemmas pohjoiseen kohti Melvillenlahtea tai tehdä retki kumiveneillä Upernavikin saaristoon. Ohjelma riippuu kapteenin ja tutkimusmatkan johtajan päätöksistä, jotka pohjautuvat tuuli- ja säätietoihin sekä merenkulkuolosuhteisiin.
Aamulla olemme Uummannaq-vuonossa matkalla Uummannaqiin. Saapuminen meriteitse on yksinkertaisesti upea. Näkymistä kannattaa nauttia kannelta käsin, riippumatta siitä, mitä kello on. Kaupunki sijaitsee 12 km²:n kokoisella saarella, ja näkymiä hallitsee 1 175 m korkea tunturi, jonka mukaan kaupunki on saanut nimensä. Kaupungista on hienot näkymät itään, Nuussuaqin niemimaan lumipeitteisille huipuille etelässä ja vuonolle, jossa isot jäävuoret lipuvat majesteettisina ohi. Kokonaista viisi aktiivista jäätikköä vuonon pohjukassa pitää huolen siitä, että jäätä riittää ihailtavaksi.
Uummannaq perustettiin ensin siirtokunnaksi Nuussuaqin niemimaalle vuonna 1758, mutta jo 1763 kaupunki siirrettiin saarelle, jossa valassaaliit olivat paremmat. Teemme kävelykierroksen kaupungin jyrkillä kaduilla ja näemme mm. vanhan turvemökin, joka oli käytössä vielä muutama vuosikymmen sitten.
Täältä Uummannaqin alueelta Nuussuaqin niemimaalta läheltä Qilakitsoqia (“missä taivas on matalalla”) löytyivät kuuluisat Qilakitsoq-muumiot. Kuusi naista ja kaksi lasta oli ilmeisesti hukkunut veneonnettomuudessa ja haudattu kuivaan ja viileään kallioluolaan 600–700 vuotta sitten. Muumioita säilytetään nykyään kansallismuseossa Nuukissa.
Vietämme aamupäivän kaupungissa, jota kutsutaan Grönlannin Rivieraksi – ja hyvästä syystä: täällä vallitsee vakaa arktinen ilmasto, auringonpaisteisia tunteja on 2 000 ja sadetta saadaan vain 100 mm vuodessa.
Puolen päivän aikaan kokoonnumme satamaan ja jatkamme matkaa kohti Diskonlahtea. Mikäli tuuli ei ole liian voimakas, kapteeni ohjaa aluksen pieneen Niaqornatin taajamaan Nuussuaqin pohjoispuolella. Täällä asuu vain 40–50 asukasta. Mikäli pääsemme maihin, saamme hyvän käsityksen siitä, millaiset elinolosuhteet ovat yhdessä Grönlannin pienimmistä taajamista.
Saavumme Ilulissatiin aamulla. Ilulissat merkitsee grönlanniksi “jäävuoria”, ja siksi kaupungin lempinimi on “Jäävuorten pääkaupunki”. Diskonlahdessa hieman Ilulissatin edustalla kelluu jättimäisiä jäävuoria. Ne tulevat Isfjord-vuonosta, jonne on Ilulissatista reilun puolen tunnin kävelymatka. Jäävuoret saavat alkunsa vuonon pohjukassa sijaitsevasta Sermeq Kujalleq -jäätiköstä, joka on 10 km leveä ja 1 000 m paksu. Kyse on jäätiköstä, joka on tuotteliain Antarktiksen ulkopuolella. Kun useimmat muut jäätiköt etenevät noin metrin/päivä, Ilulissatin vauhti on 25 m/päivä. Tämä merkitsee sitä, että Ilulissat synnyttää yli 10 % kaikista Grönlannin jäävuorista. Tästä syystä Isfjord-vuonosta on tullut Unescon maailman luonnonperintökohde.
Yli 250-vuotisen olemassaolonsa aikana Ilulissat on kasvanut jatkuvasti ja on nyt Grönlannin kolmanneksi suurin kaupunki, jossa on Grönlannin olosuhteisiin nähden laaja kulttuuritarjonta. Naparetkeilijä Knud Rasmussen syntyi Ilulissatissa kuten myös hänen hyvä ystävänsä, etevä koiravaljakon ohjastaja Jørgen Brønlund, joka osallistui tanskalaisten tutkimusmatkalle ja kuoli matkalla. Teemme kävelyretken kaupungilla.
Voit myös lähteä mielenkiintoiselle veneretkelle Isfjord-vuonolle (kesto n. 2,5 tuntia), jonka aikana pääset kokemaan upeat jäämaisemat lähietäisyydeltä. Retki on takuulla ainutlaatuisen hieno kokemus ja unohtumaton luontoelämys. Muista pukeutua lämpimästi!
Tarjolla on lisäksi mahdollisuus lähteä lisämaksulliselle helikopterilennolle Unescon suojelemalle Isfjord-vuonolle.
(Veneretki ja helikopterilento ei sisälly matkan hintaan, vaan varataan ja maksetaan erikseen. Katso lisätietoja matkaohjelman alla.)
Illalla voit tutustua Ilulissatiin omatoimisesti. Tarjoamme myös mahdollisuuden vaellusretkeen pitkin Isfjord-vuonon rantoja. Käymme retkellä Sermermiutissa ja jatkamme kävelyä vuonon rantoja pitkin katsellaksemme upeaa luontoa.
Jos vastoin suunnitelmia emme sataman jäätilanteen takia pääse Ilulissatiin, vierailemme sen sijaan Qasigiannguitin kylässä Ilulissatin eteläpuolella.
Lähdemme Ilulissatista aamupäivällä ja suuntaamme kohti pohjoista seuraillen Alluttoqin saaren rannikkoa, kunnes saavumme Saqqaqiin. Saqqaq on kaikkien Grönlannin taajamien tavoin yhteydessä mereen ja meren antimiin. Vesitie on ensisijainen kulkuväylä näillä seuduilla. Saqqaqilla, joka merkitsee “auringon puolta”, on Nuussuaqin niemimaan tunturit taustanaan pohjoisessa, näkymät kauniille Diskon saarelle ja lähes takuuvarmasti rantaan ajautuneita jäävuoria kaunistuksenaan.
Noin 3000–4000 vuotta sitten rannikolla asui alueelle Kanadasta vaeltaneita inuiittimetsästäjiä. Yhteisö tunnetaan ns. Saqqaqin kulttuurina. Uudempaa historiaa edustaa melkoisen pidetty kauppapäällikkö Hannibal Fencker, joka teki kasvitieteellisiä kokeiluja alueella. Fencker toimi kauppapäällikkönä Saqqaqissa 1942–1970. Hänellä oli useita vaikuttavia kasvihuoneita, joihin hän istutti subtrooppisia kasveja, kaalia ja perunoita sekä koko joukon erilaisia kukkia.
Yön aikana olemme kiertäneet Alluttoqin saaren ympäri ja matkanneet ohi hylättyjen Rodebayn ja Ataan taajamien. Olemme saapuneet perille Diskonlahden kaakkoisimpaan kulmaan, jossa sijaitsee valtava Eqip Sermian jäätikkö. Myös tutkimusmatkailijoilla oli täällä kauan sitten tukikohta, mm. ranskalaisella etnologilla ja naparetkeilijällä Paul-Émile Victorilla, joka rakensi tänne talvehtimistalon, jota hän käytti matkoillaan 1948–1953.
Ajamme niin lähelle jään reunaa kuin mahdollista ja pidämme etäisyyden putoaviin jäälohkareisiin, jotka irtoavat jäätiköstä. Mainittakoon tässä, että joskus Ataa-vuono, joka johtaa Eqip Sermian jäätikölle, on niin täynnä jäätä, ettei siellä ole mahdollista kulkea laivalla. Siinä tapauksessa päivän ohjelma muuttuu, ja käymme esim. Qullissatin hylätyssä hiilikaivoskylässä. Puolen päivän aikaan lähdemme kohti etelää. Ennen kuin hyvästelemme jäävuoret, näemme toivottavasti ryhävalaita, jotka viihtyvät Aasiaatin edustalla.
Yön aikana olemme siirtyneet kohti etelää. Puolen päivän aikaan saavumme Itilleqin taajamaan, joka sijaitsee Sisimiutin kunnassa. Olemme aikaisemmin nähneet Sisimiutin kaupungin ja nyt saamme käsityksen tyypillisestä grönlantilaisesta taajamasta, jossa metsästys ja kalastus ovat yhä tärkeä toimeentulon lähde. Itilleq sijaitsee upealla paikalla alavalla maalla saarella, jossa ei ole laisinkaan makeaa vettä. Tästä syystä saarelle rakennettiin muutamia vuosia sitten osmoosilaitos, joka muuntaa suolavettä makeaksi vedeksi. Taajamassa on noin 100 asukasta.
Iltapäivän päätteeksi matkaamme edelleen kohti Kangerlussuaqia.
Yön aikana olemme risteilleet läpi 160 km pitkän Søndre Strømfjord -vuonon. Aamulla olemme perillä risteilyn päätepisteessä, Kangerlussuaqissa.
Kaupungissa on noin 4 500 pysyvää asukasta, joista useimmilla on jokin kytkös lentokenttään. Kangerlussuaqissa on erinomainen supermarketti, posti, hotelli, ravintola (hotellin yhteydessä), Polar Lodge, joka toimii Albatros Travelin Grönlannin-toimistona sekä matkamuistomyymälä, vain 100 m päässä lentokenttärakennuksesta.
Aluksella nautitun aamiaisen jälkeen jätämme hyvästit miehistölle ja ajamme kumiveneillä maihin. Ennen kuin matka jatkuu Islantiin, tarjoamme mahdollisuuden osallistua kiinnostavalle retkelle Grönlannin mahtavalle mannerjäätikölle. Retki kestää n. 4 tuntia.
Huomio – jos sinulla on ongelmia selän tai niskan kanssa, huomaathan, että reitti mannerjäätikölle kulkee pitkin sorateitä ja epätasaisessa maastossa.
Retken jälkeen lennämme Islantiin. Syömme Reykjavikissa illallisen ja ajamme sitten hotellille, jossa yövymme.
Lisämaksulliset retket Grönlannissa
Risteily jäävuorten keskellä Ilulissatissa
Lähde mielenkiintoiselle risteilylle jäävuorten keskelle Ilulissatissa. Retkellä mukana paikallisopas.
Hinta: 85€/hlö
Sää-, tuuli- ja virtausolosuhteet voivat vaikuttaa retken toteutumiseen. Retkeä voidaan joutua muuttamaan tai se voidaan joutua perumaan. Retki varataan ja maksetaan viimeistään 45 päivää ennen matkaa.
Helikopterilento Ilulissatista Unescon suojelemalle Isfjord-vuonolle
Tarjolla on mahdollisuus lähteä helikopterilennolle 7 km leveälle Kangia-jäätikölle, joka synnyttää jäälohkareita Unescon suojelemaan Isfjord-vuonoon. Ilulissatin jäätikkö liikkuu noin 50 metriä päivässä. Se on pohjoisen pallonpuoliskon tuotteliain jäätikkö. Helikopteri lentää Isfjord-vuonon yli ja laskeutuu tunturin laidalle jättimäisen jäätikön lähettyville noin 30 minuutiksi. Helikopteri on tyyppiä CS61 ja siinä on tilaa 18 matkustajalle. Lentoaika on noin 50 min.
Retki toteutuu, kun osallistujia on vähintään 12.
Hinta: 398€/hlö
(Helikopteri täytetään varausjärjestyksessä. Emme siis valitettavasti voi taata, että yhdessä matkustavat pääsevät samalle lennolle. Lennolla ei opastusta.)
UUTUUS – koe luonto vaellusretkillä!
Tänä vuonna on tilaisuus osallistua vaellusretkille Grönlannin-risteilyn aikana. Vaellusretket ovat sinulle, joka haluat tutustua hieman lähemmin Grönlannin maisemiin ja nautit luonnossa liikkumisesta.
Sisimiut: Vaellusretki Telen saarelle, jossa menneisyys ja nykyaika kohtaavat (2–3 tuntia, n. 4,5 km)
Qeqertarsuaq: Vaellusretki Kuanneqiin – basalttipylväät (4–5 tuntia, n. 11 km)
Ilulissat: Vaellusretki Isfjord-vuonon rantoja pitkin – näkymät jäävuorille (4–5 tuntia, n. 10,5 km)*
Vaellusretket eivät ole valtavan rankkoja, mutta osallistujan tulee kyetä liikkumaan mäkisessä ja vaihtelevassa maastossa ilman apua. Maasto voi olla kivistä ja epätasaista, ja matkalla ylitetään puroja. Osallistujan tulee pystyä kävelemään 4–5 tuntia tasaista vauhtia.
Vaellusretkille ilmoittaudutaan aluksella. Ilmoittautuminen ei ole mahdollista etukäteen. Retket ovat ilmaisia ja ne järjestää aluksella mukana oleva tutkimusmatkatiimi (säävaraus).
*Jos olet varannut lisämaksullisen retken Ilulissatissa (risteilyn tai helikopterilennon), et valitettavasti voi osallistua vaellusretkelle aikataulusyistä.
Hintatiedot
- Lisämaksut hyttiluokan korotuksesta
-
Jaettu kahden hengen hytti:
- Hyttikategoria O: 498€/hlö
- Hyttikategoria D: 1298€/hlö
- Hyttikategoria B, väliovi viereiseen hyttiin (connecting door): 1298€/hlö
- Sviitti, kategoria A: 3298€/hlö
Hyttikuvaukset Hyvä tietää-osiossa.
- Lisämaksu yhden hengen hytistä
-
- Hyttikategoria P: 1998€/hlö
- Hyttikategoria D: 3598€/hlö
Hytti yhdelle mahdollinen vain P- ja D-kategoriassa. Erikoistilauksesta, ota yhteyttä myyntiimme.
- Lapsialennus (2-11 v.)
-
Kahden hengen lisämaksullisessa hyttikategoriassa T (kolmen hengen hytti) mahdollisuus majoittaa yksi lapsi samaan vuoteeseen aikuisen kanssa. Alennus 50% hyttiluokan hinnasta.
Erikoistilauksesta, ota yhteyttä myyntiimme.
- Hintaan sisältyy
-
- reittilennot Helsinki – Reykjavik – Helsinki turistiluokassa
- tilauslennot Reykjavik – Kangerlussuaq – Reykjavik turistiluokassa
- 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa Reyjkavikissa, aamiaiset
- risteily 4 tähden M/S Ocean Diamond tutkimusaluksella 9 yötä jaetussa kahden hengen ikkunallisessa ulkohytissä (kat. P), suihku ja wc. Täysihoito aluksella (aamiainen, lounas ja illallinen) sekä vapaa kahvi, tee ja vesitarjoilu risteilyn aikana.
- kuljetukset ja retket Grönlannissa ja Islannissa ohjelman mukaan
- tervetuloillallinen Islannissa ja yksi illallinen (paluumatkalla) Reykjavikissa
- lounas päivänä 2
- skandinaavinen tutkimusalus- ja opastiimi, retkillä opastus englanniksi
- verot ja viranomaismaksut
Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö.
- Hintaan ei sisälly
-
- lisämaksulliset hytit
- lisämaksu hytistä ja huoneesta yhdelle
- lisämaksulliset retket (risteily jäävuorten keskellä Ilulissatissa 85€/hlö, helikopterilento Ilulissatista Unescon suojelemalle Isfjord-vuonolle 398€/hlö)
- ruokajuomat matkan aikana
- muut mahdolliset ruokailut ja juomat matkan aikana
- palvelu- ja juomarahat M/S Ocean Diamond henkilökunnalle n. 13,5 USD/hlö/pvä
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Matkustaminen Grönlannissa
Mitä erityistä on risteilymatkassa arktisille alueille?
Risteily arktisilla alueilla poikkeaa tavanomaisesta lomamatkasta tai risteilystä, sillä matkan kulkua ei voi lyödä lukkoon yksityiskohtaisesti. Monet asiat ovat ennustamattomissa, ja siksi reittikuvausta ja matkaohjelmaa on luettava ihannetilanteen kuvauksena. Tuuli- ja jääolosuhteet sekä virtaukset voivat aiheuttaa muutoksia ohjelmaan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa.
Pääosa maihinnousuista tapahtuu Zodiac-tyyppisillä kumiveneillä. Laiva ajaa niin lähelle jäätiköitä, lintuvuoria ja nähtävyyksiä kuin mahdollista. Sitten nousemme veneisiin päästäksemme maihin tai ajamme lähemmäs katsomaan valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuja. Riippuu risteilystä, kuinka kauan aikaa maissa vietetään. Vaikuttavia tekijöitä ovat sää sekä aikataulu ja etäisyydet. Eteen voi tulla päiviä, joina ei päästä maihin lainkaan. Niitä voi seurata päiviä, joiden aikana käymme maissa useita kertoja.
Tärkeitä ohjeita koskien maihinnousua ja retkiä
Maissa liikkuessa on tärkeää osoittaa kunnioitusta alueen ainutlaatuista luontoa kohtaan. Älä jätä luontoon muuta kuin omat jalanjälkesi, älä ota mukaan muuta kuin muistot. Pysyttele lähellä omaa ryhmää. Tämä on erityisen tärkeää arktisilla alueilla, joilla jääkarhun kohtaaminen ei ole mitenkään ennen kuulumatonta. Jääkarhu on ihmisen kannalta vaarallisin petoeläin. Kesäisin hylkeiden pyynti on hankalaa, ja tästä syystä jääkarhut saattavat olla erittäin nälkäisiä. Jääkarhu voi vaania kukkulan tai metsästysmajan takana tai pienessä notkelmassa. On tärkeää noudattaa matkanjohtajan ja tutkimustiimin ohjeita.
Jako ryhmiin
Osanottajat jaetaan usein pienempiin ryhmiin. Syynä tähän käytäntöön on se, että rauhoitetuille alueille saa päästää vain tietyn määrän ihmisiä samanaikaisesti. Toinen syy on turvallisuus: meidän on otettava huomioon mahdolliset jääkarhut.
Laivamatkalla Grönlannissa tarvitaan monenlaisia vaatteita. Noustessamme maihin Pohjois-Grönlannissa meitä odottaa noin 5–7 asteen lämpötila. Merellä puolestaan tarvitaan lämpimiä ja vedenpitäviä vaatteita, päähinettä ja käsineitä. Pakkaa mukaan vaatteita, joita on helppo pukea kerroksittain, esimerkiksi pitkähihainen villa-aluspaita alimmaiseksi, college- tai fleecepaita välikerrokseksi ja veden- ja tuulenpitävä kuoritakki uloimmaksi. Alaosaan tiiviskankaiset vapaa-ajanhousut ja päälle veden- ja tuulenpitävät housut. Luonnossa vaelteluun ja maihinnousuun suosittelemme vedenpitäviä vaelluskenkiä, sillä veneisiin voi tulla vettä. Matkanjohtajamme pitävät huolta siitä, että kaikki pääsevät kuivin jaloin maihin, joten kumisaappaat voitte jättää kotiin. Tällä matkalla laiva on ainoastaan Albatros Travelin käytössä. Emme tästä syystä noudata mitään erityistä pukeutumiskoodia laivalla. Käytännölliset matkavaatteet riittävät hyvin, myös juhlallisempina iltoina.
Sää on osa matkaa
Arktisilla alueilla matkaan tulee sään tai olosuhteiden takia niin usein muutoksia, että kannattaa ajatella sään olevan osa matkaelämystä. Korvauksia ei makseta myöhästymisistä tai muutoksista elleivät ne kestä yli 24 tuntia.
Hyvä tietää
Hyttikategoriat
Hyttikategoria P (perushintainen hyttiluokka)
Ulkohytti, (19m2), 2 pyöreää ikkunaa, kannella 3, parivuode, suihku ja wc.
Hyttikategoria O
Ulkohytti (17-19m2), ikkuna, josta rajoitettu näkymä, hytti kannella 5 tai 6, parivuode tai erilliset vuoteet, kylpy ja wc.
Hyttikategoria D
Ulkohytti, (17-19m2), isompi ikkuna, kannella 4, 5 tai 6. Parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpy ja wc.
Hyttikategoria B
Ulkohytti, (17-19 m2), ikkuna, kannella 4, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpy ja wc. Väliovi viereiseen hyttiin (connecting door).
Sviitti, kategoria A
(30m2), kalustettu parveke, jonne lasiovet, parivuode tai kaksi erillistä vuodetta, sohva, kylpy ja wc.
Pakkaa mukaan
Matkalle kannattaa ottaa mukaan pieni reppu tai laukku maissakäyntiä ja retkiä varten. Pyyhkeitä ei tarvitse ottaa kotoa mukaan. Pakkaa mukaan myös kiikarit – ilman kiikaria paljon voi jäädä näkemättä. Ja ehdottomasti kamera!
Ota mukaan tuulenpitävä takki ja esim. lämmin fleece-pusero, lämpimiä sukkia, pitkälahkeiset housut, pipo/hattu, aurinkovoide ja käsineet. Hyvät, tukevat kengät ovat tärkeä varuste.
Kuka voi osallistua?
Matka ei ole fyysisesti erityisen rasittava, mutta matkustajan tulee kyetä liikkumaan itsenäisesti, ilman apuvälineitä. Kyse on turvallisuudesta: varustamo edellyttää, että kaikkien matkustajien tulee pystyä siirtymään veneestä toiseen ilman henkilökunnan tai kanssamatkustajien apua. Matkustajan tulee pystyä liikkumaan ilman apua myös luonnossa, epätasaisessa maastossa.
Menemme maihin myös erikoisvalmisteisilla zodiac-kumiveneillä. Kumiveneeseen siirtyminen vaatii normaalia liikuntakykyä.
Alle 18v. vuotias voi matkustaa täysi-ikäisen mukana.
Terveyteen liittyvät erityisehdot
Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Albatros Travelille mahdollisesta sairaudesta tai vaivasta, vammasta, raskaudesta tai muusta tilanteesta, jolla voi olla merkitystä matkustajan hyvinvoinnin tai terveyden kannalta risteilyn aikana.
Passi
Grönlanti kuuluu Tanskaan, ota kuitenkin mukaan passi. Henkilökortti ei ole riittävä, koska varustamo vaatii kaikkien matkustajien passitiedot (passin numero, voimassaolon päättymispäivä, syntymäaika ja -paikka). Laivan lähtöselvityksessä passi luovutetaan virkailijalle. Passin saa takaisin risteilyn päättyessä.
Matkanjohtaja
Matkalla on skandinaavinen tutkimusalus- ja opastiimi. Retkillä opastus englanniksi.
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.