Albatros Expeditions - tutkimusmatka Antarktikselle

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Tutkimusmatkaristeily Albatros Travelin omalla Ocean Atlantic-aluksella.

Uusi lähtö

Albatros on tehnyt monia risteilyjä ja tutkimusmatkoja Antarktikselle eteläisen pallonpuoliskon kesäaikaan. Muuten niin ankarilla rannikoilla sää on kesäisin vakaampi. Hylkeet, pingviinit ja merilinnut ovat aktiivisia ja tekevät kovasti töitä jatkaakseen sukua ennen kuin jää eristää jälleen koko mantereen.

Tällä erikoismatkalla risteilemme Antarktiksen vesille soveltuvalla Ocean Atlantic-tutkimusaluksella. Olemme varanneet matkalle kunnolla aikaa ja tavoitteenamme on matkata alas eteläiselle napapiirille, jonne vain harvat risteilyalukset pääsevät. Siellä toivottavasti näemme isoja pingviinejä, valaita sekä hylkeitä. Usein merenpinnan rikkoo valaan puhaltama vesipatsas, jota seuraa ryhävalaan pyrstön heilahdus.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Ryhmämatka, Risteily, Albatros Aktiivi, Polar cruise

  • Matkanjohtaja Englanninkielinen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta ARS, USD, EUR

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä
Päivä 2 Buenos Aires
Päivä 3 Buenos Aires – Ushuaia
Päivä 4–5 Matkalla kohti Antarktista. Drakensalmi
Päivä 6–7 Eteläiset Shetlandsaaret
Päivä 8–9 Antarktiksen niemimaa
Päivä 10–11 Drakensalmi
Päivä 12 Ushuaia – lento Buenos Airesiin
Päivä 13 Kotimatka Buenos Aires – Helsinki
Päivä 14 Saapuminen Helsinkiin

Ocean Atlantic

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on täydellinen tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet ja vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on runsaasti, luentosaleja on useita. Lisäksi laivassa on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täyshoito. Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
7.998€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

On vaikea kuvata matkaa yksityiskohtaisesti, sillä sääolosuhteilla on matkaohjelman toteutumisen kannalta merkittävä rooli. Antarktiksella keskikesä tarjoaa usein aurinkoa ja sinistä taivasta sekä upean valon, mutta reittimme kulkee läpi Drakensalmen, joka on olosuhteiltaan maailman ankarin merialue. Myrsky voi nousta yhtäkkiä, ja luonto sanelee päiväjärjestyksen. Ja vaikka olisimme aikaisemmin risteilleet koko matkan tyynissä vesissä, myrskysää on tilastollinen tosiasia, joka voi merkitä reitin muuttamista.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä

Lento Buenos Airesiin, matkalla on välilasku.

Päivä 2
Buenos Aires

Saavumme perille aamulla, ja bussi kuljettaa meidät hotelliin kaupungin keskustassa. Iltapäivällä teemme kaupunkikierroksen elegantissa ja historiallisessa Buenos Airesissa, jota kutsutaan myös Etelä-Amerikan Pariisiksi. Kierros kestää noin kolme tuntia. Näemme mm. Plaza de Mayon, Recoletan, Palermon ja La Bocan. Linnuista kiinnostuneet haluavat ehkä käydä omatoimisesti pienellä Costanera Surin suojelualueella, joka sijaitsee 15–20 min ajomatkan päässä hotellista. Illalla nautimme tervetuloillallisen ja maistelemme paikallisia viinejä.

Päivä 3
Buenos Aires – Ushuaia

Lennämme aamulla etelään yli pampan ja Patagonian, määränpäänämme Ushuaia, jota Argentiina markkinoi maailman eteläisimpänä kaupunkina. Nimitys on varmasti sopiva, vaikka myös Chile käyttää samaa nimitystä taajamista, jotka sijaitsevat vielä etelämpänä – mutta ne tuskin vastaavat kaupungin määritelmää. Ushuaia on kasvanut viime vuosina, ja kaupungissa on nyt n. 55 000 asukasta. Ympäristö muistuttaa Pohjois-Norjaa lumipeitteisine huippuineen ja jyrkkine vuorenrinteineen, jotka katoavat alas jääkylmään mereen. Saavumme perille iltapäivällä ja suuntaamme suoraan satamaan, jossa aluksemme Ocean Atlantic odottaa.

Päivä 4–5
Matkalla kohti Antarktista. Drakensalmi

Yön aikana alus on liikkunut läpi Beaglensalmen Drakensalmeen. Beaglensalmi on tähän vuodenaikaan erityisen kaunis. Aurinko kimaltelee seitsemällä valtavalla jääkentällä, jotka valuvat mereen yhdessä sulavesipurojen kanssa. Kauniin jäämaiseman rikkovat upeat etelänpyökit, jotka ovat sopeutuneet eteläisen Patagonian ilmastoon. Drakensalmessa Etelämantereen kylmä vesi kohtaa Atlantin lämpimän veden. Merivesi on uskomattoman ravinteikasta, ja saatamme nähdä monia valaslajeja, kuten esimerkiksi miekkavalaita, etelänmustavalaita ja delfiinejä. Täällä elää monia lintulajeja, kuten albatrosseja: jättiläisalbatrosseja, kuningasalbatrosseja, mustakulma-albatrosseja, etelännokialbatrosseja sekä isomyrskyliitäjiä, myrskykeijuja sekä muita merilintuja. Drakensalmi oli aikaisemmin kuin portti tunnetun ja tuntemattoman välillä, ylittämätön raja, jonka kohdalla vastaan tulivat ensimmäiset jäävuoret. Kyse on yhdestä maailman myrskyisimmästä vesistöstä, jota leimaavat usein toistuvat myrskyt ja korkea aallokko. 

Paras paikka isojen merilintujen havainnoinnille on laivan perä, sillä linnut seuraavat laivaa ja hyödyntävät vaihtuvia tuulia.

Päivä 6–7
Eteläiset Shetlandsaaret

Seuraavien päivien ohjelma riippuu monesta tekijästä. Tutkimusmatkan johtaja päättää päivittäin yhdessä kapteenin kanssa lopullisen reitin ja maihinnousupaikat. Matkasuunnitelma saattaa näyttää seuraavalta: Ensimmäisenä päivänämme Antarktiksella saatamme nousta maihin Eteläisillä Shetlandsaarilla Hannah Pointissa. Kuten monet muutkin maihinnousupaikoistamme, Hannah Point on tärkeä pesimispaikka pingviineille, erityisesti valkokulma- ja myssypingviineille. Loppukesästä poikaset ovat jo hieman kasvaneet ja tutkivat ympäristöään kauempana pesästä. Saatamme nähdä myös merinorsuja, jotka lekottelevat rannalla.

Jatkamme matkaa kohti etelää ja Deception Islandia. Jos mahdollista, nousemme maihin Bailey Headin luona. Saari on hevosenkengän muotoinen ja muodostunut romahtaneesta tulivuoresta. Sää ja etenkin tuuli ovat merkittäviä tekijöitä ja vaikuttavat siihen, missä voimme nousta maihin. Kaikki maihinnousut tapahtuvat kumiveneistä, mielellään suoraan rannalle. Kaikki riippuu siis siitä, kuinka lähelle rantaa aluksemme pääsee ja kuinka korkea aallokko on. Jos aallokko on yhdessä paikassa liian kova, löydämme ehkä toisen maihinnousupaikan. Deception Islandilla elää valtava myssypingviinien yhdyskunta sekä etelämantereenkihuja, isokihuja ja tuppinokkia. Reippaimmat voivat kävellä tulivuoren kraatterin reunaa pitkin (pari tuntia) ja päästä tulivuoren sisälle, jossa on luonnonsatama. Satamaa käyttivät aikaisemmin valaanpyytäjät. Romahtaneen tulivuoren uumenista virtaa mukavan lämmintä lähdevettä, mikä mahdollistaa uimisen Antarktiksella. Kierroksella voi nähdä monia kiinnostavia lintuja, kuten kapinmyrskyliitäjän, lapintiiran, etelänselkälokin, tuppinokan, etelämantereenkihun, isokihun ja etelänkeijun. Sillä välin aluksemme ajaa hevosenkengän sisälle läpi kapean aukon, joka on nimetty Neptunuksen mukaan.

Päivä 8–9
Antarktiksen niemimaa

Olemme nyt vieläkin etelämpänä ja saavumme Antarktiksen niemimaalle. Maihinnousu saattaa olla mahdollista pienelle ja jyrkälle Cuvervillen saarelle, jolla näkee usein turkishylkeitä, weddellinhylkeitä ja merileopardeja. Saarella elää myös valkokulmapingviiniyhdyskuntia ja monia muitakin lintulajeja, kuten esim. lapintiiroja. Alus saapuu Antarktiksen niemimaan ja Anvers Islandin välissä sijaitsevaan Gerlachensalmeen, jossa havaitaan usein ryhävalaita. Salmen läpi navigoi ensimmäisenä belgialainen napatutkija Adrien de Gerlache vuonna 1888 Belgica-aluksellaan. Salmen päässä sijaitsee Port Lockroy, Englannin ensimmäinen pysyvä asema Antarktiksella. Mökki remontoitiin 1996 ja kesäisin siinä asuu muutama henkilö. Alueella on mm. suuria jääpingviini- ja etelänmerimetsoyhdyskuntia.
Jatkamme niemimaan rannikkoa alaspäin kohti Half Moon Islandia ja Paradise Baytä. Matkan varrella olemme yhteydessä muihin alueella liikkuviin aluksiin ja tutkimusasemiin ja tarkkailemme barometriä. Jotkin parhaista maihinnousupaikoista ovat varsin suojattomia, ja juuri niihin me haluaisimme päästä. Saatamme nähdä weddellinhylkeitä, krillihylkeitä ja merinorsuja, ehkä myös merileopardeja. Maihinnousu tapahtuu, kuten sanottu, isoista ja vakaista kumiveneistä (zodiac). Monesti joudumme kiertämään hylkeitä, pingviinejä ja merinorsuja, jotka eivät paljoakaan välitä rauhallisista katselijoista. Näemme upeita maisemia ajaessamme jäälauttojen ja jäävuorten keskellä. Nousemme todennäköisesti maihin jonkin alueelle tyypillisen pingviinilajin yhdyskunnan lähellä: myssy-, valkokulma-, jää- tai kultatöyhtöpingviinien. Tähän vuodenaikaan poikaset ovat jo niin isoja, että ne alkavat selvitä pian saapuvasta talvesta.

Yleisimmät lintulajit ovat kihu, tiira, etelänselkälokki, etelämantereenkihu, isomyrskyliitäjä, tuppinokka ja kapinmyrskyliitäjä. Isot albatrossit pysyttelevät etäämmällä manteresta. Vierailemme yhdellä tai useammalla tutkimusasemalla sekä tervehdimme merinorsuja Deception Islandilla, joka sijaitsee reitin varrella. Olemme erityisen kiinnostuneita tutkimusasemasta Paratiisilahdessa (eng. Paradise Bay), jossa ohjelmassa voi olla kumiveneajelu valtavien luotisuorien jääseinien ja isojen jäälauttojen keskellä. Jäälautoilla köllöttelee yleensä hylkeitä. Mahtava luonto ja ankara jäämaisema ovat itsessään matkan kohokohtia. Toivottavasti pääsemme näkemään upean värileikin, kun sää muuttuu ja aurinko vaeltaa ylös pilvettömälle taivaalle. Teemme matkaa läpi Lemairen kanavan, joka on yksi kauneimmista paikoista Antarktiksen niemimaan rannikolla. Korkeat kalliot kohoavat suoraan ylöspäin kimaltavasta vedestä, ja lukemattomista jäätiköistä irtoaa jääkimpaleita. Saavumme Petermannin saarelle, jolla elää iso yhdyskunta etelämantereenkihuja ja jääpingviinejä. Olemme jo matkanneet etelämmäksi kuin useimmat risteilyalukset, mutta jatkamme vielä kohti napapiiriä, jonka sijainti on 66°33′. Yritämme päästä maihin Pleneau Islandilla, jossa näkee usein merinorsuja. Sen jälkeen matkaamme läpi Crystal Soundin kohti napapiiriä. Fish Islandsin kohdalla tapaamme eteläisimmän jääpingviinien yhdyskunnan. Matkalla pohjoiseen kuljemme läpi Neumayerin kanavan ja Gerlachensalmen ja kun saavumme Melchiorsaarille, yritämme käydä Argentiinan tukikohdassa, La Base Melchiorissa. Mikä kaunis päätös unohtumattomalle reissulle ennen kuin aluksemme suuntaa jälleen Drakensalmeen.

Päivä 10–11
Drakensalmi

Keula kohti pohjoista Ocean Atlantic kulkee läpi Drakensalmen. Salmi on saanut nimensä englantilaisen merenkulkijan Sir Francis Draken mukaan. Englantilaiset pitivät häntä sankarinaan, mutta espanjalaisille hän oli raaka merirosvo, sillä hän teki elämän ankeaksi espanjalaisille laivoille, jotka kuljettivat hopeaa Uudesta maailmasta kohti Eurooppaa. Olemme nyt jättäneet taakse “Valkoisen manteren” ja palaamme takaisin läpi maapallon myrskyisimmän merialueen. Mikäli sää sallii, ohitamme Kap Hornin läheltä ja suuntaamme Beaglensalmeen, joka on nimetty Darwinin kuuluisan aluksen mukaan. Aamuvirkut voivat seurata aluksen saapumista salmeen. Yleensä delfiinit seuraavat alusta, ja salmen pienillä saarilla loikoilee sadoittain turkishylkeitä seuranaan kihuja ja etelänselkälokkeja.

Päivä 12
Ushuaia – lento Buenos Airesiin

Astumme aamulla maihin Ushuaiassa ja ajamme bussilla lentokentälle. Aamupäivällä lennämme Buenos Airesiin. Patagonian arojen yli kulkeva lento kestää noin viisi tuntia, ja laskeudumme Buenos Airesin kotimaanlentojen kentälle nimeltä Jorge Newbery. Majoitumme samaan hotelliin kuin tulomatkalla.

Päivä 13
Kotimatka Buenos Aires – Helsinki

Kuljetus Buenos Airesin kansainväliselle lentokentälle, josta lennämme takaisin Eurooppaan ja Helsinkiin. Teemme matkalla välilaskun.

Päivä 14
Saapuminen Helsinkiin

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 7.998€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Hytti yhdelle

Lisämaksu hytistä yhdelle:

  • Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria G: 2328€
  • Ulkohytti yhdelle, pieni pyöreä ikkuna, kategoria D: 2888€
Lisämaksulliset hytit

Lue lisää hyteistä Hyvä tietää-osiossa.

  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, kategoria C: 538€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, ikkuna, rajoitettu näkymä, kategoria B: 1078€/hlö
  • Jaettu kahden hengen ulkohytti, iso ikkuna, kategoria A: 1538€/hlö
  • Jaettu kahden hengen Premium Suite: 2698€/hlö
Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Buenos Aires – Helsinki (matkalla välilasku) turistiluokassa
  • reittilennot Buenos Aires – Ushuaia – Buenos Aires
  • 2 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hotellissa Buenos Airesissa
  • kaupunkikierros Buenos Airesissa (puolipäiväretki)
  • 2 illallista
  • 9 yötä jaetussa kahden hengen sisähytissä Ocean Atlantic –tutkimusaluksella, kategoria D
  • täysihoito risteilyllä
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • kansainvälinen tutkimusalustiimi
  • englanninkieliset asiantuntijaluennot aluksella
  • verot ja viranomaismaksut

Matkan ennakkomaksu on 800€/hlö.

Hintaan ei sisälly
  • lisämaksulliset hytit
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta/hytistä
  • lisämaksulliset retket
  • juomarahat noin 14 USD/päivä/hlö (suositus)
  • muut ateriat ja juomat matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Tutkimusmatkaristeily

Albatros Travel on useiden vuosien ajan kehittänyt risteilymuodon, joka sopii erityisesti napaseudun olosuhteisiin. Jää yhdistettynä rajalliseen infrastruktuuriin ja luoksepääsemättömään erämaahan vaatii matkalta enemmän tutkimusmatkamaista luonnetta. Kyse on luontomatkasta, joka eroaa perinteisestä risteilystä. Suhteellisen pieni osallistujamäärä merkitsee, että matka saa pienryhmämatkan piirteitä: kaikki voivat yhtä aikaa nousta maihin, vierailla tutkimusasemilla, osallistua retkille ja valassafarille sekä kuunnella esitelmiä.
Matka ei ole kohtuuttoman vaativa eikä siihen kuulu pakollisia ponnistuksia eikä osallistujiin kohdistu erityisvaatimuksia. Edellytyksenä on toki se, että matkustaja on terve ja pystyy liikkumaan itsenäisesti sekä haluaa kokea luonnon sen omilla ehdoilla.

Huomaathan, että matka eroaa tavanomaisista lomamatkoista siinä, ettei meillä ole samanlaisia mahdollisuuksia suunnitella matkan yksityiskohtia etukäteen. Monia elementtejä on vaikea ennustaa, ja lopullinen reitti päätetään tuuli-, sää-, jää- ja virtausolosuhteiden pohjalta. Reittikuvausta tulee lukea ihannetilanteen kuvauksena, joka tuskin täysin toteutuu vaikka alueella vallitsisi korkeapaine ja aurinkoinen sää  viikkojen ajan.
Tutkimusmatkan johtaja päättää yhdessä kapteenin kanssa reitistä ja päiväohjelmasta matkan aikana pyrkien siihen, että saamme matkasta parhaan mahdollisen irti kulloisissakin olosuhteissa. Jos esimerkiksi kohtaamme yhtäkkiä valasparven, päiväohjelma voi muuttua siinä paikassa.

Tärkeä osa matkaa on risteily ja maihinnousut aluksen mukana kulkevien zodiac-tyyppisten kumiveneiden avulla. Kumiveneet kuljettavat meidät kolkoille rannikoille, pitkin jäätiköiden reunamia ja katsomaan valaita. Alus on varustettu laskettavin portain (tikkaat), joita pitkin laskeudutaan kumiveneisiin. Kumiveneissä on tehokas moottori. Alus menee niin lähelle jäätiköitä ja lintukallioita, kuin se on luontoa ja eläimiä häiritsemättä mahdollista, sitten laskeudumme kumiveneisiin noustaksemme maihin tai katsellaksemme valaita, hylkeitä, jäävuoria tai lintuluotoja lähempää. Siirtyminen kumiveneeseen ja takaisin alukseen on suhteellisen helppoa kaikille itsenäisesti liikkuville, mutta voi olla ongelmallista liikuntarajoitteisille. Elämys voi olla myös melko kylmä ja märkä.

Kun käytämme sanaa tutkimusmatka, se kannattaa ottaa kirjaimellisesti. Tämä tarkoittaa, ettemme voi ennustaa matkan jokaista yksityiskohtaa. Yllä oleva matkakuvaus muuttuu suurella todennäköisyydellä ainakin joiltakin osin.

Tietoa aluksesta

Ocean Atlantic on rakennettu Puolassa 1985 ja on sopiva tutkimusalus Antarktiksen vesille. Jääluokka 1B mahdollistaa jopa 50 cm paksun jään murtamisen, ja tehokkaat koneet sekä vakaimet tekevät Ocean Atlanticistä yhden vahvimmista napaseudulla toimivista aluksista. Alus on kunnostettu 2016–2017. Pituutta aluksella on 140 m ja leveyttä 21 m. Tilaa on mukavasti ja luentosaleja on useampia. Lisäksi aluksella on baari ja näköalatasanne. Ravintola tarjoaa kansainvälistä ruokaa. Aluksella on luonnollisesti täysihoito.

Erickson-kannen leveistä ikkunoista on mahdollista nauttia jyrkkien seinämien kehystämistä kapeista vuonoista ja jäätiköistä, jotka heijastuvat vedenpinnasta. Aluksella on tilaa 198 matkustajalle. Kaikki hytit ovat ulkohyttejä, joissa on oma kylpyhuone/wc. Aluksella on lisäksi joitakin sisähyttejä, joissa myös on oma kylpyhuone/wc. Kaikki maihinnousut tapahtuvat aluksen 20 kumiveneellä.

Hytit
Ocean Atlanticilla on kuusi hyttikategoriaa, kaikissa on oma kylpyhuone/wc.

Premium Suite 35 m2
Kahden huoneen sviitti, jossa kaksoisvuode (tai kaksi erillistä vuodetta), sohvaryhmä, pöytä ja tuoli sekä iso ikkuna ja tilava kylpyhuone. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Suite 19–24 m2 – Kategoria A
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja iso ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Panorama Window Cabin 20–23 m2 – Kategoria B
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, istuinryhmä, tilava kylpyhuone ja ikkuna, josta rajoitettu näkymä. Sijainti Magellan-kannella (kansi 8).

Standard Cabin Window 12–13 m2 – Kategoria C
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, kylpyhuone ja ikkuna. Sijainti Marco Polo -kannella (kansi 5).

Standard Cabin Window 11–12 m2 – Kategoria D
Kaksoisvuode tai kaksi erillistä vuodetta, pieni pyöreä ikkuna ja kylpyhuone. Sijainti Columbus-kannella (kansi 4).

Ilmasto

Antarktiksen ilmasto on hyvin vaihtelevaa – yhtenä hetkenä paistaa aurinko ja seuraavana onkin ankara lumimyrsky. Marraskuusta maaliskuuhun keskilämpötila on -5 asteesta +5 asteeseen. Tuulen voimakkuus vaihtelee, mikä tarkoittaa, että merenkäyntiin kannattaa varautua. Matkan toteutusajankohtana on usein hyvä sää ja taivas selkeä ja sininen, mutta säätä on vaikea ennustaa.

Ushuaiassa ja eteläisessä Tulimaassa (esp. Tierra del Fuego) on yleensä noin +10–20C astetta. Myös täällä voi tuulla kylmästi. Buenos Airesissa on puolestaan varsin lämmintä: keskilämpötila on noin +25–35C astetta.

Passi

Passin tulee olla voimassa kuusi kuukautta Argentiinasta poistumisen jälkeen. Nimen, jolla matka varataan, tulee olla täsmälleen samoin kirjoitettu kuin passissa. Albatros Travel tarvitsee kopion voimassa olevasta passista 14 päivän kuluessa varauksen tekemisestä.

Valuutta

Argentiinan rahayksikkö on peso (ARS; 1 peso = 100 centavoa). Vaihtokurssi helmikuussa 2019: 10 euroa = n. 426 pesoa. Peso oli aiemmin kiinnitetty arvoltaan dollariin, mutta on sittemmin vapautettu, minkä takia hinnat ovat laskeneet Argentiinassa. Laivalla euro on standardivaluutta.

Juomarahat

Laivan miehistölle ja paikallisoppaille annettavat juomarahat eivät sisälly matkan hintaan. Miehistö tekee kaikkensa, että tuntisimme itsemme tervetulleiksi ja saisimme parhaan mahdollisen irti matkasta. Tästä syystä miehistölle jätetään juomarahaa (suositeltava summa on 14 USD/matkustaja/päivä), mielellään käteisenä.

Ruoka ja juoma

Laivalla hintaan sisältyy täysihoito. Kaikki ateriat tarjoillaan aluksen ravintolassa. Baarista voi ostaa viiniä ja olutta.  Keittiöhenkilökunta tekee parhaansa erityisruokavalioiden kanssa (mainittava ilmoittautumislomakkeessa), mutta takuita ei voida antaa.

Matkatavarat

Argentiinan sisäisillä lennoilla matkatavaroiden määrää koskevat seuraavat rajoitukset: yksi matkalaukku, joka saa painaa enintään 20 kg. Yritä rajoittaa matkatavaroidesi määrää, sillä hyteissä ei ole niille paljon tilaa. Risteilyn ajaksi matkatavaroita voi jättää säilytykseen hotelliin Buenos Airesissa. Aluksen miehistö auttaa kantamaan matkatavarat alukselle. Kaikissa matkatavaroissa täytyy aina olla matkustajan nimi ja osoite. Ennen matkaa saat erityisen nimikyltin, jota käytetään, jotta miehistö tunnistaa nopeasti matkalaukkusi ja vie sen oikeaan hyttiin. Suosittelemme, että laitat matkalaukun sisälle päällimmäiseksi lapun, jossa on nimesi ja osoitteesi. Matkalaukun ulkopuolinen nimilappu voi nimittäin irrota.

Aikaero

Aikaero Suomen ja Buenos Airesin välillä on -5 tuntia.

Sähkövirta

Sähköjännite aluksella on 220V.

Tietoa Antarktiksesta

Jätä Antarktis koskemattomaksi

Vuonna 1991 laadittiin protokolla Antarktiksen ympäristönsuojelusta. Siinä koko manner määriteltiin luonnonsuojelualueeksi. Antarktis on maailman suurin erämaa-alue ja yhä suurelta osin koskematon. Toistaiseksi ihmisen toiminnalla ei ole ollut merkittävää vaikutusta alueen luontoon. Auta säilyttämään tilanne sellaisena!

  • Älä heitä roskia tai tupakantumppeja maalle tai mereen.
  • Älä kirjoita kiviin tai rakennuksiin.
  • Älä ota biologisia, geologisia tai historiallisia esineitä – kuten kiviä, luunpaloja, munia, fossiileja, rakennusten osia tai rakennuksissa olevia esineitä – mukaan kotiin tuliaisiksi.
  • Älä vahingoita asuttuja tai asumattomia rakennuksia ja hätäleirejä. Suojele Antarktiksen eläimistöä ja kasvistoa.
  • Pidä riittävä etäisyys eläimiin ja lintuihin. Muista, että luonto on niiden koti ja äkilliset liikkeet säikäyttävät ne. Liiku aina rauhallisesti. Antarktiksen kesä on lyhyt, joten linnuilla on hyvin vähän aikaa paritella, rakentaa pesä, hautoa munia, kuoriutua ja ruokkia jälkeläisensä. Jos menet liian lähelle, saatat tuhota lintujen lisääntymismahdollisuudet sinä vuonna. Älä koskaan mene niin lähelle lintuja, että huomaat niiden käytöksen muuttuvan, varsinkaan hautomisaikana ja kun poikaset ovat pieniä. Lintuja ei tule koskaan syöttää eikä niihin saa koskea.
  • Ethän aiheuta meteliä, jotta eläimet ja mahdolliset asukkaat ja muut vierailijat eivät häiriinny.
  • Elintarvikkeita ei saa missään tapauksissa ottaa mukaan maihin.
  • Älä koskaan kävele rannalla hylkeiden/merileijonien ja meren välissä. Niillä tulee aina olla suora kulku veteen.
  • Varo kasveja. Katso mihin astut – älä tallo kasveja, sammalta tai jäkälää. Kasveja ei saa poimia.
  • Moottoriajoneuvoilla, veneillä ja lentokoneilla liikkuminen on sallittua vain, jos se ei häiritse eläimiä. Kunnioita suojeltuja alueita. Jotkin alueet Antarktiksella ovat erityisiä suojeltuja reservaatteja, sillä niissä on ainutlaatuiset ekologiset, tieteelliset ja historialliset olosuhteet. Historiallisissa kohteissa vierailua sanelevat usein paikalliset säännöt.
  • Noudata paikallisia sääntöjä.
  • Älä siirrä historiallisia muistomerkkejä tai niiden osia. Kunnioita tieteellistä tutkimusta.
  • Älä häiritse käynnissä olevia tieteellisiä tutkimuksia tai niihin liittyviä asennuksia ja laitteita.
  • Noudata tutkimuskeskusten ja -tukikohtien sääntöjä ja määräyksiä.
  • Älä häiritse mittauslaitteita, merkkejä ja muita tieteelliseen tutkimukseen liittyviä välineitä. Ota turvallisuusohjeet vakavasti ja valmistaudu huonoon ja nopeasti vaihtelevaan säähän. Varmista, että varusteesi ja vaatetuksesi soveltuvat Antarktiksen olosuhteisiin. Muista aina, että ympäristö on karu, ennakoimaton ja mahdollisesti vaarallinen.
  • Tunne rajasi ja laita turvallisuus aina etusijalle.
  • Noudata aina matkanjohtajan ohjeita. Pidä muut matkailijat aina katse-etäisyydellä ja muista, että näkyvyys saattaa heiketä äkillisesti.
  • Älä lähde lumisille tuntureille tai jäätiköille, sillä ohut lumi- tai jääkerros saattaa peittää vaarallisen syvät halkeamat, joihin voi pudota.
  • Mene hätäleireihin vain varsinaisissa hätätapauksissa. Jos joudut käyttämään hätäleirin varustusta tai varastoa, tulee lähimmälle asemalle tai viranomaiselle tehdä heti ilmoitus.
  • Suhtaudu tulipaloriskiin vakavasti ja noudata kaikkia tupakointikieltoja, etenkin rakennuksissa. Tulipaloriski on erittäin suuri Antarktiksen äärimmäisen kuivissa olosuhteissa. Ota Antarktikselta mukaan vain valokuvia ja jätä sinne vain jalanjälkiä!
Pakkausohjeita

Aluksella

Pukeutuminen aluksella on rentoa ja ”tutkimusmatkailuhenkistä”. Kyse ei ole luksusristeilystä Karibialla, joten tumman puvun ja pitkän leningin voi jättää kotiin. Näemme aluksella takuulla paljon farkkuja ja villapaitoja.

Antarktis ja Tierra del Fuego/Tulimaa

Muista, että ilma on erinomainen eristysmateriaali, kun se lukitaan useiden vaatekerrosten sisään. Pysyt paremmin lämpimänä, kun puet päälle useita ohuita vaatekerroksia kuin silloin, jos kerroksia on vain yksi tai kaksi ja vaatteet paksuja. Kun kerroksia on monta, pystyt paremmin myös säätämään vaatteiden määrää sopivaksi usein ja nopeasti muuttuvassa säässä. Osallistujat, jotka harrastavat talviurheilua, voivat käyttää liikuntavaatteitaan, mutta on hyvä muistaa, että matkalla ollaan vähemmän aktiivisia kuin liikuntaa harrastettaessa. Voit siis tarvita parempaa eristystä.

Lapaset ja sukat

Monet käyttävät villalapasia vettä hylkivien päällyskäsineiden alla. Käsineissä voi olla kumimainen pinnoite kämmenen puolella, jolloin saa paremman otteen jäisiltä pinnoilta. Valokuvaajat käyttävät sormikkaita paksujen kintaiden tai hansikkaiden alla, jolloin voi välttyä kylmässä jäykistyneiltä sormilta. Hiihtokäsineet ovat hyvä vaihtoehto. Tarvitset myös lämpimät sukat, mielellään villafroteeta tai polypropyleenia. Sukat saavat mielellään olla polvipituiset. Kaksi ohutta sukkaa on parempi vaihtoehto kuin yksi paksu sukka.

Kumisaappaat

Korkeavartiset, vesitiiviit kumisaappaat ovat välttämättömyys maihin noustessa. Ocean Atlanticilla on hyviä ja tukevia saappaita kaikille matkustajille. Ilmoita siis kengännumerosi, kun varaat matkan! Vaikka miehistö, joka kuljettaa kumiveneitä, ajaa rantaan saakka sekä auttaa ulos veneestä, on lähes mahdotonta olla astumatta veteen. Kumisaappaat pitävät veden ulkopuolella ja ne on helppo puhdistaa esim. käytyämme katsomassa pingviiniyhdyskuntaa. Siellä tulee nimittäin usein astuttua lintujen jätöksiin, mikä ei tekisi hyvää hienoille vaelluskengille.

Kengät

Lenkkarit tai vastaavat sekä kunnollisella pohjalla varustetut kävelykengät riittävät hyvin. Jos jalkapöytä on heikko, voi mukaan pakata vielä paksupohjaiset vaelluskengät kävelyretkiä varten. Muussa tapauksessa lenkkarit ja kumisaappaat toimivat hyvin. Älä ota mukaan upouusia kenkiä.

Takki

Luotettava tuulen- ja vedenpitävä takki, jossa on huppu, on hyvin tärkeä, ehkä jopa tärkein varuste Antarktiksella. Takin ei tarvitse olla paksu. Monet Antarktiksella matkaavat suosivat vuoritonta Gore Tex -tyyppistä kuoritakkia, jonka alle tulee merinovillainen neule. Alukselta voi ostaa North Face -merkkisen takin. Kun takin tilaa etukäteen, sen hinta on 160 €.

Housut

Vedenpitävät kuorihousut ovat välttämättömät, joko Gore Tex -tyyppiset tai oikeat sadehousut. Housujen tulee olla vahvaa kangasta ja niissä tulee olla mukava liikkua. Päällyshousujen alle tarvitaan vielä mukavat ja lämpimät housut sekä tietysti pitkät alushousut, mielellään villafroteeta. Voi olla, ettei kaikkia kerroksia tarvita, mutta on parempi olla varautunut kuin palella.

Paidat

Villa on lämpimintä, myös kosteana. Mieluummin yksi ohut ja yksi paksu paita kuin yksi hyvin paksu.

Kaulaliina

Hyvä kaulaliina tai kauluri on välttämätön tuulisella säällä.

Muut varusteet

Aurinkolasit
Antarktiksella UV-säteet ovat paljon voimakkaampia kuin mihin olemme tottuneet. Laadukkaat aurinkolasit UV-suojalla kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Jos käytät silmälaseja, keskustelethan optikkosi kanssa.

Kiikarit
Ota mukaan kiikarit, jos haluat nähdä lintuja ja valaita paremmin. Hyvissä kiikareissa on suurennuskerroin 8-10 sekä halkaisijaltaan vähintään 30 mm kokoinen linssi. 

Kamera   
Kamera kannattaa kuljettaa vedenpitävässä repussa. Olkalaukkuja on vaikea kantaa mukana ja ne suojaavat huonommin esimerkiksi vesiroiskeilta. Ota mukaan riittävästi pattereita. Myös pieni, vedenkestävä reppu päiväretkiä varten on hyvä ottaa mukaan. Henkilökohtaiset tavarat voi tarvittaessa suojata muovipussilla ja pakata reppuun.

Muovipusseja  
Ota muutama muovipussi mukaan. Niiden avulla on helppo erotella märät ja likaiset vaatteet kuivista ja puhtaista.

Lääketarvikkeita
• Laastareita ja kompressioita
• Kosteuspyyhkeitä
• Nenäsuihketta
• Päänsärkylääkettä (mielellään kuumetta alentavaa)
• Hyttysmyrkkyä
• Imodiumia tai vastaavaa
• Henkilökohtaiset lääkkeet
• Meripahoinvointilääkkeitä. Laastarit (Skopolamiinilaastari tai vastaava) auttavat yleensä ainakin jonkin verran. Meripahoinvointiin on saatavilla myös pillereitä. Konsultoi lääkäriäsi ennen matkaa.

Kirjat
Argentiinassa on hyvin rajoitetusti englanninkielisiä kirjoja. Aluksella on pieni kirjasto mutta kirjoja ei ole myytävänä. Ota sinua kiinnostavaa kirjallisuutta mukaan kotoa.

Päähine

Päähine on ehdottoman välttämätön, sillä pään kautta haihtuu iso määrä lämpöä. Päähineen tulee olla vettä ja tuulta pitävä ja ulottua korvien yli. Käy läpi vaatevarastosi ennen kuin menet ostamaan uusia varusteita. Matkalla ei vaadita upouusia tai kaikkein hienoimpia varusteita.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Rated 4 out of 5 by from Antarktis uskomattoman hieno paikka Etukäteistietoa olisin tarvinnut mm. takin saannista omaksi. Siitä ei kellään suomaalisella ollut tietoa. Olisi voinut vähentää muiden vaatteiden määrää.Laiva hyvä, erinomainen ruoka, hyvät luennot. Rantautumiskohteissa olisin kaivannut erilaisia pingviini paikkoja, nyt ne olivat lähes aina samoja Gentoo pingviini kolonneja. Iloinen yllätys oli Ushuaian kaupunkikiretki ja Tulimaan kansallispuisto, vaIkka niitä ei ollut ongelmissa. Erinomaiset illaliset Buenos Aires. kuka oli matkanjohtja
Date published: 2018-02-05
Rated 5 out of 5 by from Onnistunut matka! Matkamme oli aivan loistava! Saimme ennakkoon riittävästi tietoa matkasta ja kysymyksiimme vastattiin nopeasti. Laivalla henkilökunta ja matkanjohtaja olivat erittäin asiantuntevia ja yställisiä. Kaikki sujui hyvin ja yksilölliset toiveet otettiin huomioon. Myös matkustajien turvallisuudesta huolehdittiin asianmukaisesti. Tämä oli matka oli täyttä elämystä alusta loppuun saakka!
Date published: 2019-02-17
  • y_2019, m_7, d_19, h_16
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_2.0.12
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_2
  • loc_fi_FI, sid_ARCSC01, prod, sort_[SortEntry(order=RELEVANCE, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja

19ARCSC01LFI2210