Adrianmeren aarteet

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Vaikuttavia keskiaikaisia kaupunkeja, lähihistoriaa ja ainutlaatuisia rannikkomaisemia Kroatiassa, Montenegrossa ja Bosnia-Hertsegovinassa.

Uutuus

Adrianmeri ja sen monet Unescon suojelemat rannikkokaupungit ovat aina houkutelleet kävijöitä idyllisillä vanhoillakaupungeillaan, vaikuttavilla palatseillaan ja kirkoillaan sekä tietysti auringonpaisteisella säällään ja hyvällä viinillään ja ruoallaan. Alueella on kuitenkin paljon muutakin tarjottavaa! Jos ajaa lyhyen matkaa sisämaahan päin, löytää kauniin luonnon ja historiallisten nähtävyyksien lisäksi monia merkkejä alueen lähihistoriasta, joka on ollut ajoittain verinen.

Tällä matkalla Adrianmeren rannikon luontoelämykset yhdistyvät vierailuihin hyvin säilyneissä montenegrolaisissa keskiaikaisissa kaupungeissa Kotorissa ja Budvassa. Bosnia-Hertsegovinassa käymme Mostarissa ja näemme sen ikonisen kivisillan, sekä kurkistamme rautaesiripun taakse Titon salaisessa bunkkerissa Konjicissa. Piipahdamme myös paikallisella viinitilalla, maistelemme Njegusin herkullista kinkkua ja saamme tilaisuuden kokea, miten oliiviöljyä ja muita alueen laadukkaita elintarvikkeita tuotetaan.

Teemme matkaa mukavilla, nykyaikaisilla busseilla. Tutustumme seutuun myös vesiltä käsin, kun teemme retken kauniiseen Neretvan suistoon. Syömme retken aikana lounaan aluksella, joka kuljettaa meitä turvallisesti läpi ainutlaatuisen luonnon.

Matka päättyy kolmeen rentouttavaan päivään Dubrovnikissa. Pääsemme näin kokemaan Adrianmeren rannikon kruunaamattoman kuningattaren ja sen monet kauniit aukiot ja palatsit.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta BAM, Euro

Päiväohjelma 8 päivää
Päivä 1
Lento Helsinki – Dubrovnik. Matka jatkuu keskiaikaiseen Budvan kaupunkiin, Montenegroon.
Päivä 2
Budva – Cetinje – Njegusi – Kotor – Budva. Kuninkaallinen Cetinje, paikallista kinkkua, kuninkaantie ja kaupunkikierros Kotorissa.
Päivä 3
Budva – Trebinje – Blagaj – Mostar. Viiniä ja suufilaisten ”tekke” Blagajin lähistöllä.
Päivä 4
Mostar – Konjic – Mostar. Titon bunkkeri ja kaupunkikierros Mostarissa.
Päivä 5
Mostar – Neretvajoen suisto – Dubrovnik. Veneretki, johon sisältyy musiikkiesitys ja lounas, saapuminen Dubrovnikiin.
Päivä 6
Dubrovnik. Kaupunkikävely ja omaa aikaa.
Päivä 7
Dubrovnik. Omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Konavleen: paikallisia tuotteita, historialliset vesimyllyt
Päivä 8
Lento Dubrovnik – Helsinki.

Kuvagalleria

Klikkaa kuvaa, näet sen suurempana

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki – Dubrovnik. Matka jatkuu keskiaikaiseen Budvan kaupunkiin, Montenegroon. 120 km

Maahantulomuodollisuuksien jälkeen jatkamme matkaa Dubrovnikin lentokentältä kohti etelää ja Montenegroa. Määränpäämme on Budva, vanha satamakaupunki Adrianmeren rannalla.

Budva on perustettu 2 500 vuotta sitten, mikä tekee siitä Adrianmeren rannikon vanhimman kaupungin. Vanhakaupunki sijaitsee merelle kurottuvalla niemellä ja sitä ympäröivät venetsialaiset kaupunginmuurit. Niemen päässä seisoo kaupungin vanha linnake. Starigrad Budvassa, vanhassakaupungissa, kiemurtelevien katujen varsilla on pikku kauppoja, ravintoloita ja pieniä viihtyisiä baareja. Siellä on myös kulttuurinähtävyyksiä, kuten sitadelli, katolinen Johanneksenkirkko, Sveti Ivan -kirkko sekä muita ortodoksikirkkoja.

Kuljeskelemme historiallisessa autottomassa vanhassakaupungissa ja tutustumme sen aukioihin, mukulakivikatuihin, kirkkoihin ja linnakkeeseen.

Yöpyminen Budvassa.

Päivä 2
Budva – Cetinje – Njegusi – Kotor – Budva. Kuninkaallinen Cetinje, paikallista kinkkua, kuninkaantie ja kaupunkikierros Kotorissa. 100 km

Hyvän aamiaisen jälkeen suuntaamme Montenegron kauneimpiin ja historiallisesti merkittävimpiin kuuluvaan kaupunkiin, Cetinjeen. Kaupunki, joka sijaitsee Lovcen-vuoren juurella, perustettiin 1400-luvun lopussa ja on toiminut maan pääkaupunkina vuodesta 1878 lähtien. Montenegron kuningasperhe on jättänyt jälkensä kaupunkiin: Cetinjessä on monia kauniita rakennuksia. Käymme kuningas Nikolan palatsissa, joka toimii nykyään museona. Kuningas Nikola I hallitsi maata 1860–1918 ja on yksi maan uudemman historian tärkeimmistä henkilöistä. Pieni museo antaa hyvän kuvan maan tapahtumarikkaasta menneisyydestä. Museoon kuuluu myös viihtyisä puutarha, joka on perustettu vuonna 1870.

Matkalla takaisin Budvaan ajamme uutta tietä pitkin vuorten yli. Pysähdymme pienessä ja viehättävässä Njigusin kylässä, joka tunnetaan ilmakuivatusta kinkusta. Sitä pääsemme myös maistamaan! Viimeinen etappi Njigusista rannikolle tarjoaa upeita maisemia Kotorinlahdelle. Reitti kulkee pitkin entistä kuninkaantietä, joka ei ole kuin 8,3 km pitkä, mutta sisältää kaikkiaan 18 neulansilmämutkaa.

Entisen kuninkaantien päässä sijaitsee Kotorin kaupunki kalkkikivivuorten ympäröimänä. Kotorin vanhakaupunki, puolustuslinnake ja Kotorinlahti pääsivät 1979 Unescon maailmanperintökohteeksi. Kun seisoo keskellä Kotoria, on helppo käsittää miksi.
 
Vanhakaupunki on peräisin 1400–1500-luvulta ja on ainutlaatuinen esimerkki keskiaikaisesta kaupunkisuunnittelusta. Mukulakivillä ja marmorilla päällystetyt kadut muodostavat labyrintin, jonka keskelle avautuu aina välillä kaunis aukio. Yhdellä aukioista seisoo kaupungin tunnus: Sankt Tryphon -kirkko, joka valmistui 1100-luvun lopussa. Ympäri kaupunkia on ripoteltu kirkkoja, viihtyisiä kahviloita ja hyviä ravintoloita. Kaupunkikierroksellamme Kotorissa syvennymme kaupungin historiaan ja katsomme lähempää useita keskiaikaisia rakennuksia.

Palaamme iltapäivän päätteeksi Budvaan.

Yöpyminen Budvassa.

Päivä 3
Budva – Trebinje – Blagaj – Mostar. Viiniä ja suufilaisten ”tekke” Blagajin lähistöllä. 220 km

On aika hyvästellä Montenegro ja tervehtiä Bosnia-Hertsegovinaa. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Trebinje, joka sijaitsee kauniilla paikalla Trebisnjicajoen varrella. Joen yli kulkee vaikuttava Arslanagic-silta 1500-luvulta. Alue tunnetaan viinintuotannosta, ja me pääsemmekin maistelemaan viinejä, joita on tuotettu tällä seudulla jo vuosisatojen ajan.

Matkamme jatkuu Blagajin suuntaan, missä näemme nk. ”tekken”. Tekket olivat eräänlaisia suufimystikoiden keskuksia. Tämä tekke sijaitsee lähellä Bunajoen alkupäätä. Tekke on ollut käytössä 1600-luvun puolivälistä lähtien. Kommunistivallan aikana uskonto oli kielletty ja tekkestä oli tehty Jugoslavian kansallismuseo. Osa rakennuskompleksista romahti 1990-luvulla, mutta paikallisten muslimijärjestöjen avulla keskus korjattiin 2010-luvun alkuvuosina ja avattiin yleisölle. Lähistöllä sijaitseva Blagajin kaupunki on täysin osmanityylinen ja eroaa näin arkkitehtuuriltaan Adrianmeren rannikon kaupungeista.

Iltapäivän päätteeksi matka jatkuu vielä Mostariin. Mostar sijaitsee Neretvajoen varrella. Sen asukasluku on 113 000 ja se on Bosnian ja Hertsegovinan viidenneksi suurin kaupunki. Historiallinen keskusta, joka sijaitsee joen molemmin puolin, rakennettiin osmanien valtakaudella.

Yöpyminen Mostarissa.

Päivä 4
Mostar – Konjic – Mostar. Titon bunkkeri ja kaupunkikierros Mostarissa. 140 km

Aloitamme päivän ajamalla 70 km pohjoiseen katsomaan erästä Balkanin alueen merkillisintä rakennusta. Kyse on Titon bunkkerista Konjicissa. Entisen Jugoslavian moderni historia liittyy vahvasti yhteen mieheen, nimittäin Josip Broz Titoon. Tito syntyi 1892 ja kasvoi kurjissa olosuhteissa slovenialaisen äidin ja kroatialaisen isän perheessä – mikään ei paljastanut vielä tuolloin, että Titosta tulisi 1900-luvun vaikutusvaltaisin henkilö Balkanilla. Tito toimi partisaanina toisessa maailmansodassa ja hänen sankarillisuutensa huomattiin. Sodan jälkeen hän eteni nopeasti kommunistisessa järjestelmässä, mikä kulminoitui presidentinvirkaan, jossa hän toimi 1953–1980.

Lähelle pienehköä Konjicin kaupunkia rakennettiin 1953–1979 bunkkeri, joka suojelisi Jugoslavian johtoa, mikäli ydinsota puhkeaisi. Projekti oli huippusalainen. Bunkkerissa oli tilaa yli 350 henkilölle ja sen pinta-ala oli 6,4 km2. Kyse oli Jugoslavian kolmanneksi suurimmasta investoinnista Titon valtakaudella. Teemme opastetun kierroksen bunkkerissa ja saamme hyvän käsityksen valtiomiesten keskuudessa kylmän sodan aikana vallinneesta vainoharhaisuudesta.

Syömme paikallistyylisen lounaan Konjicin seudulla ennen kuin iltapäivällä palaamme Mostariin, jossa näemme kaupungin ainutlaatuisen keskiaikaisen sydämen. Käymme luonnollisesti myös Stari Mostar -sillalla. Vanha silta on Mostarin symboli ja täydellinen esimerkki osmanien arkkitehtuurista. Sillan suunnitteli arkkitehti Sinan, joka on piirtänyt myös joitakin Istanbulin merkittävimmistä moskeijoista. Nykyinen silta on kopio alkuperäisestä sillasta, joka tuhoutui Balkanin sodassa 1990-luvulla. Unescon suojelema vanha kaupunginosa sillan ympäristössä on restauroitu ja on nyt viehättävä alue monine kahviloineen ja ravintoloineen.

Loppupäivä on omaa aikaa. Alueella on paljon hyviä ravintoloita ja kahviloita, jotka houkuttelevat maistamaan herkullista paikallista ruokaa tai kansainvälisiä ruokalajeja sekä nauttimaan hyvistä viineistä.

Yöpyminen Mostarissa.

Päivä 5
Mostar – Neretvajoen suisto – Dubrovnik. Veneretki, johon sisältyy musiikkiesitys ja lounas, saapuminen Dubrovnikiin. 150 km

Aamulla heitämme hyvästit Bosnia-Hertsegovinalle ja palaamme Kroatian puolelle. Pysähdymme tutustumaan Neretvajoen suistoon. Alue on ainutlaatuisen hedelmällinen: siellä viljellään monenlaista, muuttolinnut pysähtyvät seudulla keväisin ja syksyisin sekä monet kalalajit kutevat suiston vesissä. Teemme retken suistossa pienehköillä veneillä, nautimme paikallistyylisen lounaan musiikin säestyksellä ja ihastelemme luonnonkauniita maisemia.

Mukavien elämysten jälkeen jatkamme matkaa kohti Dubrovnikia. Dubrovnik on kuuluisa kauneudestaan ja eleganttiudestaan. Marmorilla päällystetty pääkatu ja monet barokkipalatsit sekä kaupunginmuuri tekevät yhä vaikutuksen jokaiseen, joka vierailee tässä Adrianmeren kauneimmassa kaupungissa.

Majoitumme hotelliin, joka sijaitsee Dubrovnikin uudemmassa osassa. Levähdettyämme hieman tapaamme jälleen hotellin ravintolassa, jossa nautimme hyvin ansaitun illallisen.

Yöpyminen Dubrovnikissa.

Päivä 6
Dubrovnik. Kaupunkikävely ja omaa aikaa.

Dubrovnikin historia alkaa 600-luvulta, jolloin tänne rakennettiin ensimmäiset talot. Alkuperäinen kaupunginmuuri rakennettiin 800-luvulla. 1100-luvun lopussa Dubrovnik oli vakiinnuttanut paikkansa tärkeänä kauppakaupunkina, joka toimi väylänä Balkanin ja Välimeren välillä. Vuonna 1205 Dubrovnik joutui Venetsian hallintaan. 1358 kaupunki riistäytyi irti venetsialaisten vallasta ja Ragusan tasavalta perustettiin. Ragusa ulottui 1400-luvulla Stonista Cavtatiin. Dubrovnikilla oli oma kauppalaivasto, jolla oli yhteyksiä Egyptiin, Lähi-itään, Sisiliaan, Ranskaan, Espanjaan ja Istanbuliin. Vuonna 1808 Napoleon marssi kaupunkiin ja Ragusa oli mennyttä. Dubrovnik kuului 1815–1918 Itävalta-Unkariin. Sen jälkeen siitä tuli kuningaskunta, sittemmin Jugoslavia.

Dubrovnik tuntuu yhä monella tapaa itsenäiseltä valtiolta, joka on irrallaan muusta Kroatiasta, sekä fyysisesti että historiallisesti. Kaupunkiin saavutaan vuodelta 1537 peräisin olevan Pilen portin kautta. Keskiajalla kaupungin portit suljettiin joka ilta ja avaimet luovutettiin kaupungin hallitsijalle. Muurien sisältä löytyy Stradun, vanha kauppakatu, joka ulottuu alas vanhalle Luzan torille asti.

Kaikkialla kaupungissa on vanhoja kirkkoja ja palatseja, joita katselemme kävelykierroksellamme lähemmin. Dubrovnikissa kannattaa tehdä kävely kaupunginmuureilla tai nousta köysiradalla ylös kukkulalle kaupungin takana. Sieltä on upeat näkymät! Kaupungissa on myös useita museoita, ja matkanjohtaja antaa mielellään vinkkejä näkemisen arvoisista paikoista.

Yöpyminen Dubrovnikissa.

Päivä 7
Dubrovnik. Omaa aikaa tai lisämaksullinen retki Konavleen: paikallisia tuotteita, historialliset vesimyllyt

Tänään on tilaisuus rentoutua Dubrovnikissa. Voit myös lähteä lisämaksulliselle retkelle Konavlen seudulle. (Retki ei sisälly matkan hintaan ja ostetaan erikseen.)

Keskipäivällä lähdemme kohti etelää ja käymme muutamassa pienessä kylässä tämän suhteellisen lyhyen ajomatkan varrella. Nautimme maisemista ennen kuin ajamme sisämaahan Konavlen luontoalueelle, johon liittyy hauskoja tarinoita ja historiaa. Täällä sijaitsee Sokolin linnoitus, joka on rakennettu Rooman valtakunnan aikaisille raunioille 1300-luvun lopulla. Täällä on myös fransiskaaniveljeskunnan luostari, joka on peräisin 1400-luvulta ja jonka suuruuden aika osui Dubrovnikin kukoistuskauteen. Eräällä pellolla kulkee Napoleonin tie. Sen eräs Napoleonin kenraaleista lupasi rakennuttaa sotaretkillään 1800-luvun alkupuolella. Alueella sijaitsee myös roomalaisen viaduktin rauniot, illyrialaisia muistomerkkejä ja monia muita kiinnostavia kohteita, jotka kertovat alueen merkityksestä aikojen saatossa.

Käymme katsomassa Ljutajoen vesimyllyjä, joilla on ollut suuri merkitys, sillä niitä on käytetty viljan jauhamiseen, öljyn puristamiseen sekä vasaramyllyinä esim. jyvien rouhimiseen. Näemme, miten myllyt toimivat, sillä kyse on eräänlaisesta ulkoilmamuseosta, jossa henkilökunta on pukeutunut historiallisiin asuihin ja kävijät pääsevät näkemään, miten paikallisia tuotteita on ennen tuotettu – ja ehkä myös maistamaan joitakin niistä. Päätämme retken ravintolaan, josta on näkymät merelle, ja nautimme hyvän illallisen. Sitten palaamme takaisin hotellille.

Yöpyminen Dubrovnikissa.

Päivä 8
Lento Dubrovnik – Helsinki. 20 km

Varhain aamulla ajamme Dubrovnikin lentokentälle ja lennämme Helsinkiin matkalaukku täynnä elämyksiä Balkanilta.

Lisämaksullinen retki Konavleen

Tänään sinulla on mahdollisuus lähteä mukaan retkelle Konavlen alueelle.

Ajamme ensin kohti etelää ja käymme muutamissa pienissä kylissä matkan varrella. Katselemme kauniita maisemia, kun ajamme pitkin rannikkoa ja käännymme sitten kohti sisämaata Konavlen luontoalueelle, johon liittyy paljon tarinoita historiasta. Täällä on Sokolin linnoitus, joka on rakennettu roomalaisille raunioille, ja jonka suuruuden aika ajoittuu 1600- ja 1700-luvuille. Kunnes voimakas maanjäristys ajoi paikalliset valtaapitäneet pakenemaan Dubrovnikiin. Paikalla on jäänteet roomalaisesta maasillasta (viaduktista) ja useita muita mielenkintoisia merkkejä ja jäänteitä historian eri aikakausilta.

Käymme Ljuda-joen vesimyllyjen luona, joilla molemmilla on ollut suuri merkitys sekä jauhojen että oliiviöljyn tuottamisessa. Näemme myllyt toiminnassa ja alue on ulkoilmamuseo, jossa henkilökunta on pukeutunut menneiden aikojen asuihin ja paikalla pääsee maistelemaan paikallisia tuotteita.

Päätämme retken syömällä lounasta merenrantaravintolassa ennen kuin palaamme hotelliimme.

Minimiosallistujamäärä retkelle on 15 henkilöä.

Retken hinta: 98€/hlö (sis. lounaan)

 

 

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • reittilennot Helsinki – Dubrovnik – Helsinki (välilasku menossa ja paluussa) 
  • majoitus 7 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa
  • aamiaiset päivinä 2-8
  • lounas päivinä 2-5
  • Illallinen päivinä 1,3 ja 5
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • yhden hengen huoneen lisämaksu 
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, yhteensä noin 40€/hlö (suositus) 
  • lisämaksullinen retki Konavleen 98€/hlö
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana 

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Hotellin sijainti Dubrovnikissa

Dubrovnikissa asumme kaupungin uudemmassa osassa. Sieltä on mukavan mittainen matka sekä merenrantaan että vanhaankaupunkiin. Paikallisbussilla matka vanhaankaupunkiin kestää noin 10 min, kävellen 2,5 km taittuu noin puolessa tunnissa riippuen kävelyvauhdista.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Rated 5 out of 5 by from Mahtava kokonaisuus. Hyvin suunniteltu ja toteutettu kiertomatka. Oppaallemme Gaborille 10+
Date published: 2021-10-17
Rated 5 out of 5 by from Balkanin kiertomatka Matkan kulttuuri- ja historiakohteet olivat ylenpalttisen runsaat. Montenegron vuoret ja Neretva-joen kanjoni olivat mahtavia. Sää oli aurinkoinen ja Adrianmeren vesi lämmintä. Opas oli erinomainen.
Date published: 2021-10-10
Rated 5 out of 5 by from Hyvä opas ja mukava matka Opas oli aivan mahtava ja matkan sisältö oli mielenkiintoinen. Matka vastasi odotuksiamme täydellisesti.
Date published: 2021-10-08
Rated 5 out of 5 by from Onnistunut matka Viikon matka, kolme (neljä) maata, hyvät retket ja fantastinen opas. Ilmatkin suosivat.
Date published: 2021-10-07
Rated 4 out of 5 by from Milenkiintoinen matka. Palasin matkalta eilen, joten olen vielä puoliksi Balkanilla! Sisältöä oli niin runsaasti, että sitä kelpaa sulatella vielä pitkään,valokuvien kanssa ja muutenkin.
Date published: 2021-10-07
Rated 4 out of 5 by from Mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu matka. Ennakko-odotukset täyttyivät, eikä vähiten mahtavan oppaammme Garborin ansioista. Myös kuljettamme oli ykkösluokkaa, selvitti ryhmämme niin neula silmämutkista kuin rajamuodollisuuksista ihailtavaksi. Varsinainen kiertomatka vastasi hyvin matkakuvausta.
Date published: 2021-10-07
Rated 5 out of 5 by from Mielenkiintoinen ja hieno matka Erittäin mielenkiintoinen matka. Historiaa ja kauniita maisemia riitti. Säät suosivat. Oppaamme Gabor suurenmoinen, kävelevä tietopankki, kielitaitoinen ja miellyttävä.. Myös retkibussin kuljettajalle Lavrolle suurkiitos, todella taitava ajaja serpentiiniteillä ja mukavaa seuraa. Paikallisoppaat hyviä hekin. Lennoista miinusta matkanjärjestäjille. Alunperin suorat lennot muuttuivat välilaskullisiksi sekä meno- että tulomatkalla. matkaohjelma vähän muuttui ja aikaa meni turhaan kentillä ja vielä maskit kiusana. Odotimme myös jäähyväisillallista, joka aikaisemmilla matkoilla on ollut kohokohta. Tästä oli ristiriitaista tietoa esittreessä, onneksi hotellissa sentään järjestyi yhteinen illallinen, kun oppaamme otti asian hoitaakseen.
Date published: 2021-10-07
Rated 4 out of 5 by from Mielenkiintoinen Kolme entistä Jugoslavian valtiota, mielenkiintoiset tutustumiskohteet
Date published: 2021-10-07
  • y_2024, m_4, d_23, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_8
  • loc_fi_FI, sid_HRRTR11, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Vastaavia matkoja