Shangri-La Express

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Upea luonto- ja kulttuurimatka: junalla yli Tiibetin ylängön Tiibetin pääkaupunkiin Lhasaan.

Uutta

Matkan lähtöpisteenä on Kiinan pääkaupunki Beijing, jossa käymme kaupungin tunnusmerkissä Taivaan temppelissä. Lennämme Xiningiin ja sieltä seikkailumme jatkuu edelleen maailman korkeimmalla sijaitsevaa rautatietä pitkin. Nousemme Shangri-La Expressiksi kutsutun junan kyytiin, ja se kuljettaa meidät Xiningistä Tiibetin ylängön yli 1 972 kilometrin päässä sijaitsevaan Tiibetin pääkaupunkiin Lhasaan. Reitti kulkee läpi Qinghai-provinssin ja Kiinan dramaattisimpien maisemien, joista pääsemme nauttimaan aitiopaikoilta. 

Tiibetin läpi kulkeva reitti avattiin 1. heinäkuuta 2006 ja se edustaa kiinalaista insinööritaitoa parhaimmillaan; sitä voi verrata Kiinan muuriin ja Kolmen rotkon patoon. Tiibetissä alkaa seikkailumme buddhalaisessa maailmassa. Mahtavat tiibetiläiset luostarit, ikivanhat muistomerkit ja pyhät vuoret johdattavat meidät tiibetiläiseen elämänmenoon. Kaikkialla lepattaa tiibetiläisiä rukouslippuja, paimentolaiset johdattavat jakkihärkä- ja lammaslaumojaan ja horisontissa kohoavat korkeat vuoret. 

Matka päättyy Lounais-Kiinaan ja Sichuanin ja maukkaan keittiön pääkaupunkiin, Chengduun

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Yuan

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä.
Päivä 2 Saapuminen Beijingiin, Kiinaan. Taivaan temppeli ja lepäilyä.
Päivä 3 Beijing. Lento Xiningiin. Junamatka Shangri-La Expressillä alkaa.
Päivä 4 Kekexilin luonnonsuojelualue, maailman korkein juna-asema: Tanggula-sola. Saapuminen Lhasaan.
Päivä 5 Lhasa. Jokhang-temppeli ja Sera-luostari.
Päivä 6 Lhasa. Potala-palatsi, Norbulingka-palatsi ja jakkimuseo.
Päivä 7 Lhasa – Gyantse. Retki Yamdrokjärvelle, upeaa luontoa ja yöpyminen Gyantsessa.
Päivä 8 Gyantse – Shigatse. Pelkor Chode -luostari , Kumbum-stupa ja ajomatka Shigatseen. Tashi Lhunpo luostari ja vanhakaupunki sekä tori.
Päivä 9 Shigatse – Lhasa. Ajomatka takaisin Lhasaan, tiibetiläinen perhe ja Barkhor.
Päivä 10 Lhasa. Lento Chengduun. Aikaa rentoutumiselle ja omille seikkailuille.
Päivä 11 Chengdu. Pandojensuojelukeskus, Kansan puisto, Kuan- ja Zhai-kadut.
Päivä 12 Chengdu – Helsinki.

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
3.298€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä.

Nousemme lentokoneeseen, joka vie meidät toiselle puolelle maailmaa.

Päivä 2
Saapuminen Beijingiin, Kiinaan. Taivaan temppeli ja lepäilyä.
Taivaan temppeli

Laskeudumme Beijingin lentokentälle ja lähdemme heti tutustumaan kaupunkiin.

Lentokentältä ajamme Taivaan temppelille, joka on vanhan Beijingin monista temppeleistä ja palvontapaikoista parhaiten säilynyt. Valkoisen marmorikorokkeen päällä seisoo pyöreä temppeli, jonka sininen tiilikatto kurkottelee kohti Beijingin taivaita. Temppeli on ainutlaatuinen esimerkki Kiinan perinteisestä arkkitehtuurista. Temppelissä on useita sukutauluja, suitsukeastioita ja soittimia, joita käytettiin, kun keisari tuli rukoilemaan hyvää satoa.

Lounaan jälkeen bussi vie meidät keskusta-alueella sijaitsevalle hotellille. Loppuilta on varattu omalle ajalle ja levolle.

Päivä 3
Beijing. Lento Xiningiin. Junamatka Shangri-La Expressillä alkaa.
Junamatka läpi upeiden maisemien

Pirteinä ja hyvin levänneinä olemme valmiit seuraaviin seikkailuihin. Ajamme lentokentälle, josta lennämme Xiningiin, Tiibetin tasangon suurimpaan kaupunkiin. Xining sijaitsee 2 261 m merenpinnan yläpuolella. Saavuttuamme perille Xiningiin lähdemme lyhyelle kaupunkikierrokselle tai syömme lounaan – riippuen lentoaikataulusta. Pistäydymme myös ruokakaupassa, josta voi hankkia eväitä junamatkaa varten. 

Illallisen jälkeen suuntaamme rautatieasemalle ja nousemme Shangri-La Expressin kyytiin. Se kuljettaa meidät yli Tiibetin ylängön ja läpi Qinghain provinssin 1 972 km:n päässä sijaitsevaan Tiibetin pääkaupunkiin, Lhasaan. Jo pakatessa on hyvä ottaa huomioon, että meidän täytyy itse kantaa matkatavaramme Xiningin ja Lhasan asemilla sekä junassa. Nyt alkaa upea junamatka yli Tiibetin ylängön ja läpi Kiinan dramaattisimpien maisemien, joista pääsemme nauttimaan aitiopaikoilta. Reitti avattiin 1. heinäkuuta 2006 ja edustaa kiinalaista insinööritaitoa parhaimmillaan – sitä voi verrata Kiinan muuriin ja Kolmen rotkon patoon. Ohitamme Golmudin, joka elää pääasiassa kaivostoiminnasta ja öljyntuotannosta. Kaupungin ympäristö muistuttaa kuumaisemaa. Olemme saapuneet nyt vähäväkiseen Qinghain provinssiin Tiibetin ylängöllä. Provinssi on yksi Kiinan suurimmista, mutta myös yksi köyhimmistä. Lännessä provinssia ei tunneta kovin hyvin ja se on näyttäytynyt eräänlaisena Kiinan Siperiana. Vaikkeivät alueet olekaan luonnoltaan täysin samanlaisia, sekä Qinghain provinssi että Siperia ovat molemmat jääneet maidensa pääkaupunkien huomion ulkopuolelle, mikä on usein johtanut korruption ja rikollisuuden lisääntymiseen. Provinssi ansaitsee parempaa; Qinghain provinssista saavat alkunsa mm. kolme Aasian mahtavista joista, Keltainen joki (Huang He), Jangtse (Chang Jiang) sekä Mekongjoki. Se on myös joidenkin Tiibetin suurimpien hengellisten johtajien – joista nykyinen dalai-lama lienee tunnetuin – syntymäpaikka. Vaivumme uneen junan keikutellessa meitä kohti Lhasaa.

Päivä 4
Kekexilin luonnonsuojelualue, maailman korkein juna-asema: Tanggula-sola. Saapuminen Lhasaan.
Jakki Tiibetissä

Junassa on ravintolavaunu, josta voimme ostaa aamupalaa ja lounasta. Aamupala maksaa n. 8 USD/henkilö ja lounas n. 15 USD/henkilö. Ateriat maksetaan käteisellä paikan päällä. Aamiainen tarjoillaan yleensä klo 7–9, lounas klo 11.30–13. Ruoanlaittomahdollisuudet ovat junassa ymmärrettävästi rajalliset, joten valikoima ei ole kovin laaja. Tarjolla on lähinnä kiinalaisia ruokia. 

Melko aikaisin aamulla ohitamme syviä, alppimaisemia muistuttavia laaksoja ja vuoristoaavikoita ja matkaamme läpi Kekexilin luonnonsuojelualueen. Alue perustettiin vuonna 1995. Kokoa alueella on 45 000 km2 ja eläinlajeja täällä elää n. 230, mm. jakkihärkiä ja tiibetinantilooppeja (chiruja). Valitettavasti antiloopin turkki houkuttelee salametsästäjiä. Villaa, jota saadaan antiloopin turkin alimmista kerroksista, kutsutaan nimellä shahoosh ja sitä pidetään ylellisenä. Koska antilooppien metsästys on kielletty, villaa salakuljetetaan Himalajan yli Kashmiriin Intiaan, jossa siitä valmistetaan lankaa. Lanka kudotaan huiveiksi, jotka salakuljetetaan edelleen Intiasta länteen. Horisontissa siintävät korkeat vuoret, jotka selätetään kolmen veturin voimin, kun etappi kohti Tanggulan solaa alkaa. Rautatie on rakennettu ikiroudalle ja nousee 5 072 metriä merenpinnan yläpuolelle ylittäen Tanggulan solan, joka on junamatkan korkein piste. Toisella puolella näkyy Kunlun-vuoristo ja toisella Himalaja. Emme saa astua ulos junasta tällä maailman korkeimmalla sijaitsevalla rautatieasemalla, mutta voimme istua vaunuissamme maisemia ihaillen ja arvailla, miksi tänne keskelle asumatonta seutua on ylipäätään rakennettu asema. 

Junamatkamme jatkuu läpi tasaisen ja hedelmällisen tasangon, jolla näemme tiibetiläisten rukouslippujen liehuvan tuulessa ja paimentolaisia paimentamassa jakkihärkä- ja lammaslaumojaan. Saavumme Lhasaan myöhään iltapäivällä tai illalla. Meidät noudetaan asemalta ja kuljetetaan ensimmäiselle tiibetiläiselle illalliselle paikalliseen ravintolaan. Jo nyt voimme aistia erityisen tunnelman, joka vallitsee Tiibetissä ja täällä Tiibetin buddhalaisuuden henkisessä pääkaupungissa. Illallisen jälkeen bussi vie meidät hotellille, joka edustaa perinteistä tiibetiläistä tyyliä ja sijaitsee keskustassa. Olemme nyt 3 600 metrin korkeudessa ja otamme ensimmäiset päivät rauhallisesti varmistaaksemme, että kaikki sopeutuvat ohueen ilmaan täällä Lhasassa. Seuraavien päivien aikana tulemme kulkemaan pyhiinvaeltajien jalanjäljissä heidän rituaalikierroksellaan ympäri Jokhang-temppelin, joka on Tiibetin pyhin. Käymme Unescon suojelemassa ja aivan uskomattomassa dalai-lamojen Potala-palatsissa, teemme kävelyretkiä ympäri kaupunkia ja aistimme pyhyyttä ja voilamppujen tuoksua, joka täyttää koko kaupungin.

Päivä 5
Lhasa. Jokhang-temppeli ja Sera-luostari.
Munkkien elämää luostarissa

Aamiaisen jälkeen vierailemme Jokhang-temppelissä keskellä vanhaa Lhasaa. Täällä seisoo vuoden jokaisena päivänä pyhiinvaeltajia pitkässä jonossa tavatakseen jumaliaan. Temppelin perusti kuningas Songtsen Gambo vuonna 650. Kyse on Tiibetin vanhimmasta temppelistä. Temppelissä on Jowo Rinpochen (Sakyamunin), Buddhan, patsas. Viime vuosina hengellinen elämä on elpynyt temppelissä. Vaikka Kiinan painostus oli voimakasta 1990-luvulla, pyhiinvaeltajia tulvi edelleen vanhaan temppeliin. Tällä kertaa keskitymme seuraamaan hartaita ihmisiä sisälle temppeliin ja sen moniin kappeleihin. Paikalla on ihmisiä kaikkialta maailmasta. Tapaamme heidät rukousmylly yhdessä kädessä ja öljylamppu toisessa. Nöyrinä ja odotuksia täynnä pyhiinvaeltajat jonottavat tapaamaan jumaliaan ja jumalattariaan, mantra ”Om mani padme hum”, joka on kunnianosoitus Buddhalle ja merkitsee ”Terve, jalokivi lootuksessa”, virtaa keskeytyksettä heidän huuliltaan. Vanhaan temppeliin tullessaan astuu kätkettyyn ja mystiseen maailmaan, jota valaisevat vain isot voilamput. Kullatut Buddhat, pystyssä seisovat jättimäiset patsaat silkkivaatteissaan, mystiset olennot joilla on eläimen pää, jumalat joilla on 11 päätä ja tusina käsivarsia sekoittuvat yhtäkkiä tiibetiläisiin pyhiinvaeltajiin. Tulen, voin ja savun haju korostaa tunnelmaa kaukaiselta ja mystiseltä keskiajalta.

Huolimatta juhlallisesta tunnelmasta ihmisten kohtaaminen ei ole vaikeaa – tiibetiläiset ovat ylpeitä kulttuuristaan ja esittelevät sitä mielellään. Seuraavaksi ajamme kaupungin ulkopuolelle Seran luostariin. Sera sijaitsee vuoren juurella. Iso kompleksi on kuin pienikokoinen kaupunki, jossa sen kukoistuskaudella 1400-luvulla asui 5 500 munkkia. Nykyään luostarissa on noin 400 munkkia, jotka huhujen mukaan ovat poliittisia aktivisteja. 1950-luvun lopussa munkit kapinoivat aktiivisesti Kiinaa vastaan. Yksi kapinoista johti nykyisen dalai-laman pakenemiseen Intiaan. Yksi Seran luostarin arvokkaimmista aarteista sijaitsee Sera Je  opistossa. Kyse on pelottavasta suojelijasta nimeltään Tamdrin (sanskritiksi Hayagriva), joka voidaan suomentaa ”hevosenpääksi”. Tamdrin on kauhistuttava manifestaatio Chenrezigistä (Avalokiteshvara), bodhisattvasta, joka omaa loputtoman myötätunnon ja on Tiibetiä suojeleva jumaluus. Tiibetin buddhalaisuuden ymmärtäminen on tosiaankin haasteellista, sillä kysymys on laajasta ja monimutkaisesta järjestelmästä. Hyvin yksinkertaistettuna Tamdrin taistelee väsymättömästi pahuutta vastaan ja suojelee hyvyyttä. Pyhiinvaeltajia seisoo usein pitkä jono juuri tämän jumaluuden edessä. Käymme tietysti myös ”väittelypuutarhassa”, jossa munkit harjoittelevat retoriikkaa ja logiikkaa. Väittelyt ovat kuin taisteluja, sillä jokaista uutta argumenttia korostetaan lyömällä käsiä voimakkaasti yhteen.

Päivä 6
Lhasa. Potala-palatsi, Norbulingka-palatsi ja jakkimuseo.
Potala-palatsi

Tänään lähdemme tutustumaan Lhasan tärkeimpään nähtävyyteen ja yhteen maailman todellisista ihmeistä: Potala-palatsiin, joka sijaitsee Marpo Rin (Punaisen vuoren) huipulla. Jättimäinen palatsi on rakennettu vuonna 1690 dalai-laman hallintopalatsiksi. Palatsin koko on hengästyttävä: 13 kerrosta, 1 000 huonetta, 10 000 alttaria, 20 000 jalometalleista valmistettua patsasta ja veistosta. Ei syytä huoleen – emme yritäkään nähdä kaikkea kerralla. Käymme viidennen dalai-laman haudalla, joka on 14 m korkea chorten (kellonmuotoinen buddhalainen pyhättö, jota kutsutaan myös nimellä stupa). Sen koristeluun on käytetty 3 700 kg kultaa, helmiä ja jalokiviä. Käymme katsomassa myös nykyisen eli 14. dalai-laman asuntoa. Näemme hänen taidokkaasti koristellut vastaanottotilansa sekä yksityisempiä huoneita. Katolta kultaisten pagodien alta näemme Lhasan, ympäröivän laakson sekä loputtomat vuoret. Potala on täysin ainutlaatuinen kulttuuriaarre, joka kuin ihmeen kaupalla välttyi kulttuurivallankumouksen katastrofaalisilta seurauksilta tuolloisen Kiinan pääministerin, Zhou Enlain, henkilökohtaisen väliintulon ansiosta – ainakin niin väitetään. Vuonna 1980 palatsi avattiin uudelleen yleisölle ja 1995 sitä entisöitiin neljällä miljoonalla dollarilla.

Seuraavaksi käymme Norbulingkassa (Jalokivipuutarhassa). Palatsi on rakennettu 1700-luvulla ja toimi dalai-lamojen kesäpalatsina. Korkeiden muurien takana on kaunis puutarha suihkulähteineen. Palatsi on tunnettu erityisesti kauniista freskoistaan, jotka kertovat Shakyamuni Buddhan elämästä sekä buddhalaisten tärkeimmistä tapahtumista Tiibetissä. Nykyisen (14:nnen) dalai-laman työhuone on säilytetty sellaisena kuin se oli, kun dalai-lama joutui lähtemään maanpakoon vuonna 1959.

Päivän päätteeksi käymme vielä jakkimuseossa, jossa tutustumme tuohon suureen eläimeen ja sen tärkeään rooliin tiibetiläisten elämässä.

Päivä 7
Lhasa – Gyantse. Retki Yamdrokjärvelle, upeaa luontoa ja yöpyminen Gyantsessa.
Yamdrokjärvi, Tiibet

Tänään kohteemme on turkoosinsininen Yamdrokjärvi, joka sijaitsee vajaan 100 km päässä Lhasasta. Ajamme kohti Gyantsen kaupunkia Lhasasta lounaaseen. Kiemurtelemme serpentiinimäistä tietä ylös Gamtan solalle, josta on henkeä salpaavat näkymät yli Yamdrok Tso -järven – ”turkoosinvärisen skorpionin” – joka on yksi Tiibetin monista pyhistä järvistä. Kimaltavan veden takana näemme lumihuippuisia vuoria, jotka ulottuvat yli 7 000 metrin korkeuteen. Ajamme nyt reilun tunnin ajan pitkin tämän kauniin järven rantoja ja pysähdymme matkan varrella katselemaan lähemmin yhtä pienistä maalaiskylistä. Järven ympäristössä kulkee usein paimenia valtavien vuohi- ja lammaslaumojensa kanssa. Jatkamme matkaa kohti Gyantsea. Ohitamme matkan varrella mahtavan Karuolan jäätikön, joka kuuluu Tiibetin kolmen suurimman joukkoon. Saavumme perille Gyantseen, joka on jo muinaisista ajoista lähtien ollut tärkeä kaupankäynnin solmukohta. Toisin kuin useimmat muut tiibetiläiskaupungit, Gyantse on vahvasti kiinalaistunut. Huolimatta kiinalaisesta vaikutuksesta kaupunki on yhä viehättävän vanhanaikainen, ja kuljeskelu sen lähes koskemattomana säilyneessä tiibetiläisessä kaupunginosassa on hieno kokemus.

Voimme jättää isot matkatavarat hotelliin Lhasassa ja matkustaa seuraavat pari päivää hieman kevyemmin.

Päivä 8
Gyantse – Shigatse. Pelkor Chode -luostari , Kumbum-stupa ja ajomatka Shigatseen. Tashi Lhunpo luostari ja vanhakaupunki sekä tori.
Pelkor Chode, Gyantse

Jättimäisestä Dzongin linnoituksesta ei voi erehtyä. Se seisoo korkealla kalliolla kaupungin laidalla. Näemme linnoituksen vain kauempaa, sillä reitti ylös on melkoisen rankka. Keskitymme sen sijaan Gyantsen kahteen muuhun tärkeään nähtävyyteen, Kumbum-stupaan ja Pelkor Chode -luostariin. Ainutkertainen kahdeksankulmainen stupa, Kumbum, valmistui vuonna 1444. Siinä on neljä kerrosta, jokaisessa rukoussaleja. Stupaa pidetään yhtenä Tiibetin hienoimmista, ja siellä on hyvin vanhoja Buddhan kuvia. Pelkor Chode  luostari eroaa muista luostareista siinä, että siellä elää munkkeja kolmesta eri koulukunnasta: gelug-, sakya- ja kadam-sääntökunnista, joita ei perinteisesti ole yhdistetty. Itse luostarirakennus edustaa perinteistä tiibetiläistä rakennustyyliä ja huokuu tunnelmaa ja tiibetiläistä mystiikkaa.

Jatkamme matkaa ja ajamme Tiibetin toiseksi suurimpaan kaupunkiin, Shigatseen, joka koostuu modernista kaupunginosasta sekä vanhasta tiibetiläisestä korttelista. Shigatse tunnetaan parhaiten jättikokoisesta Tashi Lhunpo -luostarista, joka on perustettu 1447 ja joka on yksi harvoista luostareista, jotka jätettiin rauhaan kulttuurivallankumouksen aikaan. Punavalkoiseksi maalattu, jättimäinen luostari kallion huipulla on vaikuttava näky. Käymme luostarissa sekä vanhassakaupungissa, jossa piipahdamme myös paikallisella torilla.

Päivä 9
Shigatse – Lhasa. Ajomatka takaisin Lhasaan, tiibetiläinen perhe ja Barkhor.
Rukousmyllyjä

Ajamme takaisin Lhasaan. Ajomatka on melko pitkä: 6–7 tuntia liikenteestä, säästä yms. riippuen. Pysähdymme matkan varrella tiibetiläisen perheen luona. He tarjoilevat meille kotitekoista, ohrasta valmistettua viiniä. Lhasassa vierailemme Barkhorissa, yhdellä Lhasan parhaiten säilyneistä alueista, joka ulottuu temppelin perinteisille ”meditaatiokaduille”. Täällä pyhiinvaeltajat kävelevät temppelin ympäri tuntikausien ajan. Järjestys (temppeli) on heidän oikealla puolellaan ja epäjärjestys (arkielämä) vasemmalla. He rukoilevat, pyörittävät rukousmyllyjään ja jotkut heittäytyvät dramaattisesti maahan joka kolmannella askelella. Naiset ovat pukeutuneet kirjaviin maalaismaisiin vaatteisiin ja painaviin turkoosin, korallin ja meripihkan värisiin koruihin tai elegantteihin mekkoihin, joissa on terävät laskokset. Miehillä on usein painava röijy, jonka hihat ulottuvat polviin, punainen nauha palmikoiduissa ja ylös kiinnitetyissä hiuksissaan sekä hopeasta taottu tikari uumallaan. Tänään on tilaisuus ostaa viimeiset Tiibetin-matkamuistot, sillä huomenna suuntaamme takaisin Kiinaan.

Päivä 10
Lhasa. Lento Chengduun. Aikaa rentoutumiselle ja omille seikkailuille.
Chengdu, Kiina

Tänään on aika hyvästellä Tiibet. Rauhallisen aamun jälkeen ajamme lentokentälle ja lennämme Chengduun, kiinalaisen Sichuanin provinssin pääkaupunkiin. Perillä Chengdussa ajamme hotellille. Loppupäivä on varattu rentoutumiselle tai omille seikkailuille.

Päivä 11
Chengdu. Pandojensuojelukeskus, Kansan puisto, Kuan- ja Zhai-kadut.
Pandoja

Aamupäivän vietämme pandojen merkeissä. Aamiaisen jälkeen ajamme maailman suurimpaan pandojensuojelukeskukseen. Se sijaitsee alueella, jonka paikalliset ovat runollisesti nimenneet ”Jadenvihreiden vuorenhuippujen laaksoksi”, mikä viittaa kauniiseen ympäristöön, jossa pandat elävät.

Pandojen jälkeen vuorossa on lounas. Lounaalta siirrymme Kansan puistoon, jossa voimme katsella paikalliselämää ja nauttia kupposen kiinalaista teetä. Chengdua kutsutaan ihan syystä Kiinan viihtyisimmäksi kaupungiksi. Päivän päätteeksi teemme kävelykierroksen nk. Kuan- ja Zhai-kaduilla, joita koristavat punaiset lyhdyt. Kapeilla kaduilla saamme käsityksen siitä, miltä Chengdussa näytti kauan sitten.

Päivä 12
Chengdu – Helsinki.

Lennämme takaisin Suomeen.

Tiibetin rata – Shangri-La Express

Juna on suunniteltu erityisesti korkeaan ilmanalaan. Koko junaan pumpataan lisähappea ilmanvaihtojärjestelmän kautta. Lisäksi hyteissä on erityinen happisuutin ja siihen kuuluvat happinaamarit. Myös käytävissä on happinaamareita, mikäli matkustaja alkaisi voida huonosti ohuessa ilmanalassa. Matkustamme makuuvaunuissa, joissa on neljä vuodetta ja pieni pöytä. Käytävässä on taittotuolit maisemien katselua varten. Vaunun molemmissa päissä on wc ja toisessa päässä myös pesutila, joka tarkoittaa kolmea käsienpesuallasta. Matkan varrella junan kaiuttimien kautta tiedotetaan parhaaseen kiinalaiseen tapaan rautatien rakentamisprojektista sekä matkasta. Kiinalaisille junayhteys Lhasaan on 100 vuotta vanha unelma, joka nyt on toteutunut. Reitin hahmotteli uuden Kiinan isä, Sun Yat-sen, joka melko utopistisesti veteli viivaimella reittejä karttaan koko Kiinan yhdistäväksi rautatieverkoksi. Myöhemmin Mao Zedong lähetti asiantuntijoita tutkimaan aluetta, mutta työ ei tuottanut tulosta. Vasta Kiinan talouskasvun lähdettyä hurjaan nousuun suunnitelmat kaivettiin uudelleen esiin ja rata valmistui 1.7.2006. Rakentaminen kesti neljä vuotta ja maksoi n. 3,3 miljardia euroa.
Juna on suosittu ja sillä matkustetaan paljon. Ajan hammas on päässyt jo puraisemaan, ja junassa on kuluneisuutta eikä siivous ole aina täysin moitteetonta. Ota junamatka ainutkertaisena ja autenttisena kokemuksena –vaikka joudutkin hieman tinkimään mukavuudesta.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 3.298€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
318€
Hintaan sisältyy
  • KLM:n reittilennot Helsinki – Peking/Chengdu – Helsinki (Amstedamin kautta) turistiluokassa
  • Majoitus 9 yötä jaetussa kahden hengen huoneessa hotelleissa
  • Majoitus 1 yö Shangri-La Expres-junassa, 1. luokan makuuvaunussa (neljän hengen coupée-vaunu, ilmastointi)
  • Aamiaiset (ei sis. päivänä 4)
  • Lounas (ei sis. päivinä 4 ja 10)
  • Illallinen päivinä 2 ja 10
  • Juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille
  • Kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • Suomalainen matkanjohtaja
  • Verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • Yhden hengen huoneen lisämaksu
  • Muut juomat ja ruokailut matkan aikana
  • Kiinan viisumi, noin 317€/hlö*

* Tarkemmat tiedot viisumin hankinnasta saatte lähempänä matkan lähtöpäivää.

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Matkatavarat ja hotellit

Matkalle kannattaa ottaa mukaan pienehkö reppu tai kassi, johon voi pakata välttämättömimmät tavarat. Ota mukaan myös pieni pyyhe junamatkaa varten. Lisäksi suosittelemme varaamaan matkalle paperinenäliinoja tai wc-paperia. Varaudu kantamaan itse matkalaukkusi Xiningin ja Lhasan asemilla sekä junassa. Matkatavaroiden säilytystilaa on junassa vähän, joten suosittelemme pakkaamaan mukaan vain tarpeellisen.

Huomaathan, että Tiibetissä hotellit ovat yleensä tasoltaan hieman vaatimattomampia kuin muualla maailmassa.

 

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 25 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yöpymiset

Peking 1 yö, Shangri-La Express 1, Lhasa 4,
Gyantse 1, Shigatse 1, Chengdu 2.

 

Vuoristotauti

Matkalla liikutaan suhteellisen korkealla, mikä vaikuttaa kaikkiin ihmisiin. Useimmilta oireilta välttyy, kun noudattaa muutamaa perusohjetta: perille päästyäsi vältä turhaa rasitusta ja lepää riittävästi, vältä alkoholia ja juo runsaasti vettä tai vastaavia nesteitä 3–4 ensimmäisenä päivänä. 

Huomaathan myös, että vuoristossa voi olla viileää, joten ota mukaan esim. lämmin takki.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Vastaavia matkoja

20CNRTR25AFI1804