Uzbekistanin Silkkitiekaupungit

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Matka myyttisiin Silkkitiekaupunkeihin: Taškent, Khiva, Buhara, Shakhrisabz ja Samarkand!

Uzbekistan on avoin ja turvallinen matkakohde Keski-Aasian kulttuurien sulatusuunissa. Väestö koostuu useista eri kansallisuuksista: turkmeeneista, uzbekeista, kirgiiseistä, venäläisistä ja kazakeista. Uzbekistan on Keski-Aasian läntisin valtio, joka sijaitsee Kaspianmeren rannalla ja kurottuu Euroopan rajalta läntiseen Kiinaan saakka läpi Kyzylkumin autiomaan ja pohjoisen Himalajan. Se on osa muinaista Transoksaniaa, jossa tarunhohtoiset karavaanikaupungit Samarkand, Buhara, Khiva ja mahtava Taškent sijaitsevat kuin helmet muinaisen Silkkitien varrella ja tarjoavat matkailijoille koko joukon nähtävää ja koettavaa. Tänne syntyivät Aleksanteri Suuren, Tšingis-kaanin ja Timur Lenkin valtakunnat, täällä ne kukoistivat ja lopulta hajosivat. Täällä riittää eksoottiselta tuoksuvia basaareja, toreja ja kojuja, joista voi ostaa kauniita taidekäsitöitä kohtuulliseen hintaan. Tämä on samalla matka, jolla tutustutaan Uzbekistanin Silkkitiekaupunkien klassisiin nähtävyyksiin, ja jolla matkailija saa perusteellisen käsityksen näistä myyttisistä kaupungeista. Aloitamme kiertomatkan Uzbekistanin pääkaupungista Taškentista. Sieltä lennämme Khivaan (myös Hiva) ja ajamme läpi Kyzylkumin autiomaan Buharan keidaskaupunkiin. Matka jatkuu Timur Lenkin synnyinkaupunkiin Shakhrisabziin ja lopulta Samarkandiin, jossa pääsemme ihailemaan maagisen kauniita taivaansinisiä kupoleita, minareetteja ja ainutlaatuisia rakennuksia. Palaamme Taškentiin, josta lennämme kotiin.

SILKKITIE
Tässä osassa Keski-Aasiaa on vuosisataiset perinteet rauhanomaiselle yhteiselolle kulttuurien ja uskontojen välillä. Keskiajalla keskiaasialaiset kaupungit olivat tärkeitä yliopisto- ja kulttuurikeskuksia. Oppineet Välimeren alueelta toivat mukanaan kreikkalaisen filosofian, suvaitsevaisuuden ja tieteen. Matematiikka, lääketiede ja alkemia ottivat suuria harppauksia aikana, jolloin luonnontieteet ja lääketiede olivat joutuneet länsimaissa huonoon asemaan. Islamilaiset rakennusmestarit loivat arkkitehtonisia taideteoksia, jotka yhä koristavat Khivan, Buharan ja Samarkandin kaltaisia kaupunkeja Uzbekistanissa. Alueella on ajoittain todistettu myös verisiä sotia ja valtataisteluita, joista esimerkkeinä Tšingis-kaani ja hänen poikansa, Timur Lenk, joka 1300-luvun lopussa valloitti lähes koko Persian, Venäjän vallankumous ja sitä seurannut Neuvostoliiton muodostaminen. Ainoa jotakuinkin kulkukelpoinen reitti kehittyneistä kiinalaisista kulttuureista Lähi-itään ja Eurooppaan oli Silkkitie, joka muodosti monimutkaisen tieverkon läpi Keski-Aasian. Kuuluisat kaupungit Silkkitien varrella – Buhara, Khiva ja Samarkand – rikastuivat karavaanien jälkimainingeissa, ja maihin virtasi uusia vaikutteita mm. kielten, kansojen ja uskontojen muodossa. Niin buddhalaisuus kuin islaminuskokin saapuivat Kiinaan arabialaisten ja Lähi-idästä kotoisin olleiden kauppiaiden mukana. Kun merireitti Intiaan löytyi 1498, Silkkitie menetti merkitystään, mutta nykyiset olevat tiet on silti rakennettu muinaisten karavaanireittien jatkeeksi. Jyrkät vuoret sanelivat karavaanien reitit, ja yhä tänäkin päivänä vuoristossa kuljetaan samoja reittejä – tosin auto on korvannut kamelin.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Uzbekistanin soum

Päiväohjelma 10 päivää
Päivä 1
Lento Helsinki - Taškent
Päivä 2
Saapuminen Taškentiin - kaupunkikierros
Päivä 3
Taškent - Urgench - Khiva
Päivä 4
Khivasta Buharaan läpi Kyzylkumin autiomaan
Päivä 5
Buhara
Päivä 6
Buhara
Päivä 7
Buhara - Gijduvon - Samarkand
Päivä 8
Samarkand
Päivä 9
Samarkand - Taškent
Päivä 10
Kotimatka

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lento Helsinki - Taškent
Lennämme Helsingistä Istanbulin kautta Taškentiin, Uzbekistaniin.
Päivä 2
Saapuminen Taškentiin - kaupunkikierros

Laskeudumme Uzbekistanin pääkaupunkiin Taškentiin. Maahantulomuodollisuuksien jälkeen ajamme suoraan hotellille ja majoitumme huoneisiimme.

Levättyämme lähdemme tutustumaan lähemmin Uzbekistanin pääkaupunkiin. Kierros alkaa Khazrati-Imomista, joka on usean koraanikoulun ja moskeijan muodostama kaunis rakennuskompleksi. Khazrati-Imomissa sijaitsee mm. Djuma-moskeija sekä arvostettu koraanikoulu Barak-Khan, jossa säilytetään vanhinta käsinkirjoitettua Koraania (Uthman Qu’ran). Abdul Kassim  madrasassa voimme ihailla taitavimpien uzbekistanilaisten taiteilijoiden töitä, kuten silkkipaperimaalauksia, puutöitä ja keramiikkaa. Käymme lähellä sijaitsevassa Kaffal-Shashin mausoleumissa sekä Kukeldash-madrasassa. Kierros vie meidät myös basaariin, jossa myydään kaikkea vihanneksista ja leivästä vaatteisiin ja taloustarvikkeisiin. Jatkamme kierrosta Amir Timur Squarelle, puistomaiselle aukiolle. Aukiolla seisoo keskiaasialaisen sotaherran Timur Lenkin (1336–1405) patsas sekä perinteistä neuvostoarkkitehtuuria edustavia hotelleja. Saamme tilaisuuden nähdä myös Taškentin kuuluisan metron, joka on koristeltu marmorilla ja graniitilla. Suuntaamme vielä kierroksen päätteeksi Itsenäisyyden aukiolle.

Venäläisten valloitettua Taškentin 1865 se on ollut maan portti itään sekä vuodesta 1939 maan pääkaupunki. Kolmen miljoonan asukkaan Taškent on Keski-Aasian merkittävin kaupunki. Harvan keskiaasialaisen kaupungin historia on yhtä värikäs kuin Taškentin. 400-luvulla paikka tunnettiin nimellä Chach. Pian seurasi sarja valloittajia: turkkilaiset, arabit, Tšingis-kaani, Timur Lenk, kazakit, kalmukit ja 1800-luvun alusta vielä samanidit – kaikki halusivat hallita Taškentia. Raju maanjäristys ravisteli Taškentia 1966 ja tuhosi isoja osia kaupungista. Maanjäristyksestä johtuen Taškentin katukuvaa leimaavat modernit rakennukset, mutta kaupunkia piristävät kuitenkin elementit, jotka on helppo yhdistää uzbekistanilaiseen ja venäläiseen kulttuuriin. Näitä elementtejä ovat vilkkaat torit ja basaarit, vihreät puistot, ortodoksiset sipulikirkot, vuosisatoja vanhat moskeijat ja viehättävät teehuoneet. Taškentilla on paljon tarjottavaa, sillä kaupungin historia on värikäs.

 

Päivä 3
Taškent - Urgench - Khiva
Taškentista lennämme yli Kyzylkumin autiomaan Urgenchiin, joka sijaitsee noin 30 km Khivan pohjoispuolella. Khiva on yksi Silkkitien kuuluisimmista keidaskaupungeista. Lähdemme kaupunkiin saavuttuamme tutustumaan labyrinttimaiseen vanhaankaupunkiin. Khiva on perustettu paikalle, jossa on keidas ja joka sijaitsee Turkmenistanin rajalla Oxusjoesta (nyk. Amudarja) etelään, hedelmällisessä jokisuistossa. Khiva on nykyään jakautunut kahtia: vanhaakaupunkia ympäröi kaupunginmuuri, ja uusi osa ympäröi kaupunginmuuria. Vaikka vanha osa vaikuttaa pikemminkin ulkoilmamuseolta, historia ja kaupungin kauniisti entisöidyt rakennukset on ehdottomasti koettava. Täällä on upeita moskeijoita taidokkaasti kaiverrettuine pylväineen, kauniita, hehkuvan värisiä mosaiikkeja, islamilaisia kouluja (arab. madrasah), taivaita tavoittelevia minareetteja ja turkooseja kupoleita. On kiemuraisia katuja, vanhoja hedelmätarhoja ja majataloja, jotka ovat ottaneet vastaan vieraita karavaanien ajoista lähtien. Paksujen muurien – 6 m paksu kaupunginmuuri on 6 km pitkä – sisällä on vanha Hiva (Ichan-Kala), joka on kauniisti entisöity. Kun astuu sisään Khivan vanhasta kaupunginportista, tuntuu kuin saapuisi muinaiseen karavaanikaupunkiin. Nykyaikaiset matkamuistokojut ovat korvanneet entisaikojen mausteet ja silkit. Kaupunki oli kuuluisa orjamarkkinoistaan, jotka lopetettiin vasta, kun Venäjä valloitti Khivan kaanikunnan 1873. Monet loistokkaista rakennuksista rahoitettiin mm. orjakaupalla. Suuntaamme kohti Islam Khoja -kompleksia, joka koostuu vihreäkupolisesta mausoleumista, madrasasta ja kaupungin korkeimmasta minareetista. Näemme Tash Khoulin ja sen haaremin. Muhammad Amin Khan  madrasan sekä 1 000 vuotta vanhan Juma-moskeijan 900-luvulta. Päivän päätteeksi nautimme illallista ja katselemme kansantanssiesitystä.
Päivä 4
Khivasta Buharaan läpi Kyzylkumin autiomaan
Parhaaseen nomadityyliin otamme aamiaisen jälkeen suunnan kohti länttä. Meillä on edessä pitkä päivämatka (noin 550km), mutta maisemat ovat upeat: ajamme läpi Kyzylkumin autiomaan – Kyzylkum merkitsee usbekkien kielellä punaista hiekkaa – jonka hiekka peittää 300 000 neliökilometrin suuruisen alueen. Hiekkaerämaa jakautuu Kazakstanin, Uzbekistanin ja Turkmenistanin alueille ja sijaitsee Syr Darja- ja Amu Darja -jokien välissä. Kamelikaravaanien aikaan matka kesti yli kuukauden, tänään ajamme mukavalla bussilla ja olemme perillä 6–7 tunnissa. Alueella on yksittäisiä vuoria, mutta silmiinpistävimpiä muotoja maisemassa ovat maakaasukenttien tornit ja rakennelmat. Onneksi matkan varrella on muutakin katseltavaa. Aavikko on mielenkiintoinen ekosysteemi, joka ensi silmäyksellä näyttää autiolta ja hylätyltä, mutta lähempi tarkastelu paljastaa omaperäisen ja ankariin olosuhteisiin sopeutuneen luonnon. Esimerkkeinä mainittakoon kaspianaavikkonärhi sekä petolinnut arokotka, arohiirihaukka ja haukka, jotka käyttävät tolppia ja mastoja tähystyspaikkoinaan ja saalistavat mongoliangerbiilejä, jotka vipeltävät yli hiekkadyynien. Aavikolla laiduntavat myös muflonit, joita lammaspaimenet vahtivat hevosten selästä. Päivän päätteeksi saavumme Buharaan, jota monet pitävät kiinnostavimpana, jännittävimpänä ja eläväisimpänä karavaanikaupunkina: “Samarkand edustaa maanpäällistä kauneutta, mutta Buhara aistien kauneutta.”
Päivä 5
Buhara

Buhara on Keski-Aasian ja suurelta osin myös Silkkitien pyhin kaupunki. Yövymme täällä kaksi yötä. Kaupungilla on pitkä ja jännittävä historia. Buhara oli ollut olemassa jo pitkään, kun Aleksanteri Suuri valloitti sen 329 eKr. Sijainti Mervin, Konya-Ugenchin, Heratin, Kabulin ja Samarkandin muodostaman kehän keskellä teki siitä kiinnostavan kohteen monille sotaherroille. Heidän joukossaan oli myös arabikomentaja Qutaiba, joka 700-luvun alussa toi islaminuskon Buharaan. 1200-luvulla Tšingis-kaani tuhosi kaupungin lähes maan tasalle. Se kuitenkin nousi tuhkasta, ja kauppiaiden myötä kaupunki rikastui. Silkkitiekaupunki Buhara, joka sijaitsee 600 km päässä Taškentista, oli vuoteen 1867 yksi Uzbekistanin kolmesta pienestä kaanikunnasta. Buhara eristyi muusta maailmasta ja sulkeutui länsivaikutteilta. Venäjän keisarikunta teki siitä 1800-luvun lopussa vasallivaltion. Kilpailua Keski-Aasian herruudesta on kuvattu Peter Hopkirkin kirjoissa The Great Game ja Setting The East Ablaze. Kaupungin ulkopuolella sijaitsee kesäpalatsi, joka oli kahden viimeisen Buharan emiirin käytössä. Palatsi on kiehtova yhdistelmä itämaista, eurooppalaista ja venäläistä arkkitehtuuria. Todellisuudessa palatsi koostuu kolmesta rakennuksesta: entisestä kesäpalatsista, 8-kulmaisesta paviljongista ja rakennuksesta pienen lammen luona. Täällä emiiri vietti mukavaa elämää haaremin ympäröimänä. Emiirin viihdykkeenä oli lisäksi yksityinen kokoelma eksoottisia eläimiä, joita pidettiin häkeissä puistossa. Emiirin varsinainen asunto oli vuosisatojen ajan keskustassa sijaitseva Arkin linnoitus, jota parhaillaan entistetään.

Kaikkialla Buharassa näkee moskeijoita, madrasoja ja vanhoja karavaanimajataloja, jotka on rakennettu suljetun sisäpihan ympärille, sekä kupolikattoisia basaareja, joissa pienet kojut ja verstaat myyvät korkealaatuisia käsitöitä. Vanhankaupungin sydämessä sijaitsevat kaupungin kuuluisimmat nähtävyydet, kuten Chashma-Ayub Mausoleum, jota koristavat taidokkaat kupolit, Poi Kalyan -kompleksi, joka on arkkitehtoninen mestariteos ja joka koostuu madrasasta ja moskeijasta, jalokivibasaari Toki-Zargaron 1500-luvulta sekä Arslan Khan  minareetti, joka tunnetaan paremmin Kuoleman minareettina. Nimi johtuu siitä, että reilun 150 vuoden ajan hallitsijat surmasivat vihollisensa heittämällä heidät alas tornista. Vuoden 1900 tienoolla Buharassa oli 127 aktiivista koraanikoulua ja moskeija jokaiselle vuoden päivälle. Monet niistä ovat säilyneet hyvin. Yhdessä basaarien ja vanhojen kujien kanssa ne tekevät Buharasta yhden Keski-Aasian jännittävimmistä ja tunnelmallisimmista kaupungeista. Erityisen kaunis Buhara on alkuillasta, kun auringon viimeiset säteet osuvat muinaiseen kaupunkiin. Lyab-i-Hauz-torin altaan ympärillä on teehuoneita, joissa harmaahapsiset uzbekkimiehet juovat vihreää teetä, juttelevat ja pelaavat lautapelejä. Seuraavana päivänä jatkamme vierailemalla Bakhouddin Nakshbandi -mausoleumissa, Chor-Bakr -mausoleumissa unohtamatta pientä arkkitehtonista helmeä, Saimanid-mausoleumia, joka on yksi islamin vanhimpia pyhiä paikkoja. Se on ainutlaatuisen kaunis omalla yksinkertaisella tavallaan, ainoana koristeenaan varjot, jotka muurin mosaiikit heittävät sen seinille. Päivän päätteeksi nautitaan perinteinen illallinen ja katsellaan kansantanssiesitystä Nodir Devonbegi madarasassa.

Päivä 6
Buhara
Aamiaisen jälkeen lähdemme tutustumaan Bahouddin Naqshbandin mausoleumiin (1500–1800-l.), Chor-Bakrin mausoleumiin (900-l.) ja viimeisen emiirin kesäpalatsiin Sitorai-Mohi-Hosaan (1800-l.) Buhara-päivän jälkeen syömme yhteisen illallisen paikallisessa ravintolassa.
Päivä 7
Buhara - Gijduvon - Samarkand

Aamiaisen jälkeen kiertomatka jatkuu kohti pohjoista ja Gijduvonia. Kaupunki sijaitsee Zarafshanin ja Shimolij-kanavan välissä puuvillanviljelyalueella. Silkkitien aikoina kaupunki oli tärkeä risteysasema ja sellaisena se toimii yhä: Gijduvonista matkustetaan Kiinaan, Venäjälle, Turkkiin, Iraniin, Baltian maihin jne. Tuliaisiksi tuodaan mm. elektroniikkaa, vaatteita ja autojen varaosia. Kaupunki tunnetaan erityisesti turkoosinvärisestä keramiikasta, ja me vierailemmekin erään tunnetun keraamikon verstaassa ja ihailemme kauniita esineitä.

Lähdemme Samarkandiin Zarafshan-vuorten yli. Samaa tietä kulkivat muinoin myös Aleksanteri Suuri ja Timur Lenk tavoitteenaan palkinnoista parhain: Intia ja sen rikkaudet. Samarkand on Keski-Aasian tarunhohtoisin kaupunki, jolla on tuhansia vuosia pitkä historia Silkkitien keskuksena sekä kulttuurikaupunkina, jossa on mm. maailmanluokan rakennuksia 1300-luvulta. Päivän päätteeksi saavumme Samarkandiin.

Päivä 8
Samarkand
Samarkandissa on paljon nähtävää, ja harvan kaupungin historia on värikkäämpi kuin Samarkandin. Kaupungissa on joitakin Keski-Aasian hienoimpia kulttuurihelmiä. Tunnetuin nähtävyys on Registan-aukio, joka sijaitsee Samarkandin sydämessä. Aukiota reunustavat kolmella sivulla täydellisessä arkkitehtonisessa harmoniassa rakennukset, minareetit ja madrasat. Ulugh Beg -madrasa on peräisin noin vuodelta 1417–1420, Tillya-Kari-madrasa ja Shir Dor -madrasa ovat kaikki arkkitehtonisia mestariteoksia, joita Unesco suojelee. Tšingis-kaanin joukot riehuivat kaupungissa 1220 tehden pahaa tuhoa, mutta 1369 lähtien kaupunki nousi uuteen kukoistukseen Timur Lenkin hallinnassa. Timur Lenk teki Samarkandista pääkaupungin. Samarkand on läpi aikojen toiminut karavaanikaupunkina, jossa oli hyvä tilaisuus tehdä kauppaa silkillä ja saviesineillä – jopa niin kaukaa idästä kuin Japanista on löydetty metallivateja ja lasia, jotka ovat peräisin Samarkandista. Koko päivä on varattu nähtävyyksien, kuten Registan-aukion ja Shah-i-Zinda-nekropolin (hautausmaa, joka muistuttaa kooltaan pientä kylää) katseluun. Upea sisäänkäynti värikkäine kaakeleineen ja kapea, yli 200 m pitkä katu, jota reunustavat lähekkäin seisovat hautamuistomerkit, ovat ainutkertaisia. Gur-e Amir eli Emiirin hautakammio on yksi Samarkandin kauniista rakennuksista. Timur Lenk rakennutti 1404 Gur-e Amirin upean kupolin ja hautamuistomerkin kuolleen lapsenlapsensa Muhammad Sultanin kunniaksi. Kun Timur Lenk 1405 kuoli, myös hänet haudattiin Gur-e Amiriin. Rakennusten yllä vallitsee rauha. Bibi-Khanym-moskeija ja Ulugh Begin observatorio vuodelta 1429 ovat muita Samarkandin kohokohtia.
Päivä 9
Samarkand - Taškent
Vierailemme Konigilin maalaiskylässä n. 20 km päässä Samarkandista. Kylässä on vuosisatojen ajan valmistettu erittäin hienolaatuista käsintehtyä paperia. Yksi mestareista näyttää meille, kuinka mulperipuun kuori muuntuu hienoksi paperiksi. Iltapäivällä käymme profeetta Danielin (tunnetaan idässä nimellä Hoja Daniyar) mausoleumissa. Tarinan mukaan Timur Lenk oli haudannut profeetan käden mausoleumiin. Klo 17 nousemme Afrosiyb-junan kyytiin ja jo parin tunnin kuluttua saavumme Taškentiin. Bussi vie meidät asemalta illalliselle ja sen jälkeen hotellille.
Päivä 10
Kotimatka
Lennämme Istanbulin kautta Helsinkiin.

Hintatiedot

Hintaan sisältyy
  • Turkish Airlinesin reittilennot Helsinki – Taškent  – Helsinki (Istanbulin kautta)i turistiluokassa
  • reittilento Taškent - Urgench
  • junamatka Samarkand - Taškent, 2. luokassa
  • majoitus keskitason hotelleissa
  • aamiaiset
  • 8 illallista
  • 1 litra pullotettua juomavettä päivittäin kiertomatkan aikana
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 168€ (8 yötä)
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • palvelurahat kuljettajille, paikallisoppaille ja hotellin henkiökunnalle n. 60 USD/hlö
  • valokuvaus- ja videointi -maksut nähtävyyksillä ja matkan aikana (mikäli valokuvaa) n. 1 USD/kohde/lupa
  • ryhmäturistiviisumi Uzbekistaniin (suomen kansalaisille), hankitaan ja maksetaan etukäteen, matkavarauksen yhteydessä, 70€/hlö, katso lisätietoja Ryhmäturistiviisumi-osiossa alla.

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Majoitus

Taškent: 2 yötä
Khiva:
 1 yö
Buhara: 3 yötä
Samarkand: 2 yötä

Hotellit ovat nämä tai vastaavat:

Shodik Palace Taškent
http://shodlikpalace.com/en/

Malika Khiva
http://www.malika-khiva.com/malika-khiva.htm

Siyavush, Buhara
http://www.siyavush.com/

Registon, Samarkand
http://www.hotel-registon.uz/

(Albatros Travel ei vastaa ulkopuolisen sivuston sisällöstä tai ylläpidosta).

Vahvistamme hotellit lentolippujen mukana, viimeistään viikko ennen lähtöpäivää.

Liikkuminen matkan aikana

Matkan aikana kävellään paljon ja maasto on vaihtelevaa, joten kohtuullinen peruskunto on tarpeen. Matka ei sovi liikuntaesteiselle.

Tukevat ja tutut kävelykengät ovat ehdoton matkavaruste. Ota mukaan lippalakki/hattu, tuulenpitävä takki sekä suojaavaa aurinkovoidetta. Pieni reppu, johon voi pakata esim. vesipullon, on hyvä ottaa mukaan.

Et tarvitse mukaan juhlavaatteita. Pakkaa mukaan sellaisia vaatekappaleita, joissa on mukava olla ja liikkua.

Osa ajettavista teistä on huonokuntoisia, joten säästä riippuen ajomatkoihin voi mennä ennakoitua enemmän aikaa. Tie- ja sääolosuhteista johtuen muutokset matkaohjelmaan ovat mahdollisia.

Lääkkeet

Mikäli tuot maahan seuraavia lääkeaineita/ lääkkeitä, mukaan voi ottaa ainoastaan matkan aikana tarvittavan määrän, alkuperäispakkauksessa ja mukana tulee olla englanninkielinen todistus/resepti lääkkeiden tarpeellisuudesta: tramadol, kodeiini, morfiini, opiaatti, stesolid, unilääkkeet ja antidepressiiviset lääkkeet.

Matkatavarat

Uzbekistanin sisäisillä lennoilla matkatavaroiden enimmäispaino on 20kg/hlö.

Valokuvausmaksu

Uzbekistanissa maan tärkeiden nähtävyyksien kuvaaminen on maksullista ja paikallinen tapa on ostaa valokuvauslupa 1 US-dollarilla, joka maksetaan käteisellä kuvauskohteessa.

Valuutta

Luottokortit käyvät vain harvoissa paikoissa, joten ota mukaan Yhdysvaltain dollareita tai euroja. Parhaiten pärjää pienillä seteleillä (5, 10 ja 20€). Huonokuntoisia seteleitä voi olla vaikea vaihtaa paikalliseen valuuttaan.

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Ryhmäturistiviisumi

Albatros hankkii ryhmäviisumin etukäteen puolestanne. Viisumin hinta on 70 €/hlö ja se maksetaan matkavarauksen yhteydessä.

Viisumia varten tarvitsemme hyvissä ajoin, viimeistään 45 päivää ennen matkan lähtöpäivää, seuraavat tiedot (joko postitse tai sähköpostilla skannattuina):

1. Värillisen, hyvälaatuisen kopion passin henkilökuvallisesta aukeamasta.

2. Mikäli olet työelämässä/olet yrittäjä, tarvitaan työnantajalta/yrittäjältä lyhyt englannin kielinen kirje, jossa tulee olla ainoastaan nämä tiedot: työnantajan/yrityksen nimi ja yhteystiedot, työtehtävä ja työnantajan/yrittäjän allekirjoitus sekä päiväys.

Huomoithan, että passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta matkalta paluupäivän jälkeen, ja passissa on oltava 2 tyhjää sivua.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja