Risteily Huippuvuorilta Lofooteille ja Bodøhön Albatros Travelin omalla Sea Endurance –aluksella.
Syksyinen matka Norjan arktisille alueille, jonne talvi on hiljalleen saapumassa ja jossa jääkarhut odottavat kärsimättömästi meren jäätymistä ja hyljejahtia. Monet linnut ovat jo siirtyneet etelään, mutta merikotkat ja valaat viihtyvät hyvin verottaen ahnaasti ravinteikkaiden vesien runsaita kalakantoja. Risteily lähtee Huippuvuorilta. Reitti kulkee melko luoksepääsemättömälle Karhusaarelle, jolla käy harvoin vieraita. Matkalla ohitamme Andernæsin, jossa kaskelottivalaat usein viihtyvät, ja jatkuu kohti Norjan vuonoja. Matkan päätteeksi käymme Lofooteilla ja ainutlaatuisessa Trollfjordin vuonossa, ennen kuin astumme maihin Bodøssä. Kyse on tutkimusmatkasta, joten emme voi antaa tarkkoja maihinnousuaikoja tai -paikkoja ennakkoon. Sääoloilla on lopullinen päätäntävalta etenemisessämme. Heittäydytään siis seikkailuun!
-
Tyyppi Kiertomatka, Risteily
-
Matkanjohtaja Suomalainen
-
Viisumi Ei
-
Rokotukset Ei
-
Valuutta Norjan kruunu
- Päivä 1
- Helsinki - Longyearbyen -risteily alkaa
- Päivä 2
- Hornsund ja Burgerbukta - Jääkarhujen maa ja vuonoristeilyä
- Päivä 3
- Yli Barentsinmeren kohti Karhusaarta - koskematonta luontoa kuuluisien tutkimusmatkojen jäljissä
- Päivä 4
- Merimatka kohti Norjan rannikkoa
- Päivä 5
- Vannøya ja Karlsøy - tunturivaellus ja hippejä
- Päivä 6
- Tromssa ja Sommarøy - arktinen pääkaupunki ja valkoiset rannat
- Päivä 7
- Andfjord - valasjahti
- Päivä 8
- Lofootit - Henningsvær ja Trollfjord - valaanpyyntiä ja revontulia
- Päivä 9
- Bodø - risteily päättyy, kaupunkikierros ja lento Helsinkiin
Sea Endurance
Päiväohjelma
HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.
Lennämme Helsingistä Oslon kautta Longyearbyeniin Huippuvuorille.
Nimi Svalbard, jolla Huippuvuoria myös kutsutaan, merkitsee ”kylmää rannikkoa” ja sitä käytettiin jo islantilaisissa saagoissa 1100-luvulla.
Saariryhmä sijaitsee Jäämerellä 74. ja 81. pohjoisen leveyspiirin välissä ja koostuu yhdeksästä isosta ja 90 pienestä saaresta etelän Karhusaaresta pohjoisen Rossøyaan. Rossøya on Euroopan pohjoisin piste ((80°49'45"N), jos pientä Moffenin hiekkasärkkää ei lasketa.
Huippuvuorten kokonaispinta-ala on n. 63 000 km2. Noin 60 % Huippuvuorten alueesta on ikijään peitossa, mutta rannikolla on myös melko isoja jäättömiä alueita.
Longyearbyen on Huippuvuorten hallinnollinen keskus ja saariryhmässä korkeinta valtaa käyttävän kuvernöörin toimipaikka. Longyearbyen sijaitsee 100 km pitkän Isfjord-vuonon pohjukassa Länsimaa-saaren länsipuolella. Kaupungin perusti amerikkalainen liikemies John Longyear vuonna 1906. Jo vuonna 1916 Longyearbyenin kaivos siirtyi norjalaiselle hiiliyhtiölle, ja siitä lähtien hiilikaivos on antanut leimansa alueelle. Tänä päivänä kaupungissa on noin 1 100 asukasta, joista valtaosa on norjalaisia. Aikaisemmin kaupungin suurin työnantaja oli kaivos, nyt useimmat asukkaat saavat elantonsa tutkimuksesta ja matkailusta.
Meillä on pari tuntia aikaa tutustua kaupunkiin ennen kuin nousemme Sea Endurance –alukseen.
Sea Endurancen reitti kulkee läpi 25 km pitkän vuonoverkoston, jolla on leveyttä jopa 15 km. Matka läpi Hornsundin kuuluu kauneimpiin Huippuvuorilla: jääpeitteisiä tuntureita ja valtavasti merijäätä. Täältä jääkarhut etsivät saalista.
Hornsundissa ei ole monta maihinnousupaikkaa, mutta toivottavasti onnistumme tunkeutumaan jään läpi Zodiac-kumiveneillämme – mikäli sää sallii. Matka on joka tapauksessa pitkä ja kaunis. Toivottavasti pääsemme maihin kauniissa Burgerbuktassa, joka on saanut nimensä itävaltalaisen hovivalokuvaajan Wilhelm Burgerin (1844–1920) mukaan. Burger osallistui Itävalta-Unkarin naparetkeen 1872–1874. Täällä on hyvät mahdollisuudet nähdä jääkarhuja ja Huippuvuorille tyypillisiä kääpiöporoja. Isot lintuyhdyskunnat ovat todennäköisesti jo poissa, vaikka yksittäisiä lintuja saattaakin vielä nähdä, mikäli syksy on leuto.
Huippuvuorilta reittimme jatkuu yli Barentsinmeren. Pääosa valtavasta merialueesta kuuluu Venäjälle ja Norjalle. Barentsinmerellä on tärkeä merkitys molempien valtioiden talouksille kiitos alueen runsaiden luonnonvarojen ja kalakantojen. Vuoteen 2010 valtioiden välillä oli toistuvia kiistoja rajojen sijainnista. Tilanne näyttää nyt paremmalta, sillä Norjan ja Venäjän ulkoministerit allekirjoittivat syyskuussa 2010 sopimuksen Barentsinmeren rajalinjasta ja hallinnasta. Iso osa merialueesta on yhä avoinna kaikkien valtioiden kalastukselle. Aluetta kutsutaan nimellä Porsaanreikä ja nimi viittaa lukuisiin kalastajiin, jotka kulkevat alueen kautta kalastaakseen Venäjän ja Norjan vesillä.
Iltapäivällä saavutamme Karhusaaren, joka on kuin yksinäinen linnake keskellä Barentsinmerta. Saari sai nimensä hollantilaiselta löytöretkeilijältä Willem Barentsilta 1596, kun Barents kumppaneineen näki jääkarhun uivan kohti saarta. Nykyään saari kuuluu Huippuvuoriin. Saarella ei ole asutusta lukuun ottamatta yksinkertaista meteorologista asemaa, jolla työskentelee 5–10 työntekijää. Jos sää ja aikataulu sallivat, nousemme maihin ja katselemme lähemmin saaren ainutlaatuista luontoa.
Meillä on jäljellä vielä 300 merimailia Norjan rannikolle, jonne saavumme illan päätteeksi.
Päivän aikana matkanjohtajamme pitää esitelmän matkan teemaan liittyvästä aiheesta sekä kertoo monista kiinnostavista seikkailuista, jotka meitä vielä odottavat.
Ankara Norjan rannikko kohoaa ylös korkeuksiin ja ulottuu niin kauas kuin silmä kantaa. Käymme tänään joillakin alueen monista kiinnostavista pikku saarista. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Vannøya, jonne nousemme maihin kumiveneillä Skipsfjordissa. Voimme tehdä kevyen vaellusretken kauniissa maisemissa, jotka tarjoavat hienot näkymät ympäröivälle merelle.
Jatkamme matkaa pidemmälle vuonoihin. Seuraava kohteemme on pieni Karlsøyn saari, norjalainen versio Kööpenhaminan Christianiasta. Vapaakaupunkia olivat perustamassa 1970-luvun alussa anarkistit, buddhalaiset ja muut henkiset ryhmät. Karlsøylla asui alunperin noin 400 ihmistä, mutta määrä on laskenut voimakkaasti, ja saari tunnetaankin parhaiten vuosittaisista musiikkifestivaaleistaan.
Kuulemme vaihtoehtoisen yhteisön tarinan ja pääsemme luonnollisesti nauttimaan kauniista luonnosta. Ei ole lainkaan kummallista, että hipit valitsivat juuri Karlsøyn vaihtoehtoisen yhteiskuntansa tukikohdaksi.
Tänään käymme Tromssassa, Pohjois-Norjan suurimmassa kaupungissa, joka sijaitsee 350 km napapiiriltä pohjoiseen. Alueella on ollut asutusta jo tuhansia vuosia, mutta moderni kaupunki ei ole kuin 200 vuotta vanha. Tromssasta tuli nopeasti arktisen alueen metsästystoiminnan keskus, ja 1900-luvun alussa kaupunki toimi pohjoiseen suuntautuneiden tutkimusmatkojen lähtöpisteenä – Tromssan lempinimi onkin Arktinen pääkaupunki. Käymme mm. vaikuttavassa Napaseutumuseossa (Polarmuseet), joka kertoo tarinoita löytöretkeilijöistä, jotka lähtivät vaarallisille tutkimusmatkoilleen Arktikselle.
Meille jää aikaa myös omatoimiseen tutustumiseen ennen kuin jatkamme matkaa läpi kapean vuonon kohti Sommarøyta. Pieni Sommarøy kuuluu tiheimmin asuttuihin alueisiin Arktiksella – onhan sen asukasluku yli 300. Asukasluku selittyy pääasiassa saaren ainutlaatuisilla valkeilla hiekkarannoilla, jotka vetävät vuosittain puoleensa paikallisia ja ulkomaalaisia matkailijoita. Myös ympäröivä luonto on kaunis. Meillä on hyvin aikaa kokea saaren viehättävä idylli.
Tänään suuntaamme kauniiseen Andfjordin vuonoon, joka on 60 km pitkä ja jopa 500 m syvä – ihanteellinen lisääntymispaikka miekkavalaille.
Koko matkan ajan yritämme luonnollisesti nähdä valaita, jotka pitävät pohjoisen kylmistä, ravinteikkaista vesistä. Isot kaskelotit oleskelevat kauempana Andenæsista merelle päin, mutta miekkavalaita näkee useimmiten vuonossa ja lähellä rannikkoa.
Miekkavalaita pidetään yleensä älykkäinä vaikka siitä on erimielisyyttä, kannattaako sanaa älykäs ylipäänsä käyttää eläimistä puhuttaessa. Miekkavalaiden käytös luonnossa osoittaa kuitenkin, että ne ovat kykeneviä ymmärtämään ja arvioimaan erilaisia tilanteita. Kyse on siis muusta kuin puhtaasti peritystä ja vaistomaisesta käyttäytymisestä. Miekkavalailla on monimutkainen signaali-/kielijärjestelmä, joka vaihtelee perheestä toiseen. Vaikka perheet pysyvät yhdessä koko elämän ajan, ne pystyvät välttämään sisäsiittoisuutta. Melko paljon kertoo myös se, että miekkavalaat pitävät musiikista: niiden käytöksessä voi havaita silminnähtävää innostuneisuutta, kun niiden lähistöllä soitetaan musiikkia.
Olemme hiukan liian aikaisin liikkeellä, sillä miekkavalaat vaikuttavat saapuvan alueelle yhä myöhemmin, mutta kysymme matkan varrella neuvoa paikallisilta ja yritämme löytää sekä isoja että pieniä valaita.
Saavumme tänään Lofooteille, joka sijaitsee Vestfjord-vuonon pohjoisreunalla. Kauempaa Lofoottien saariryhmä näyttää yhtenäiseltä tunturiketjulta, jota kutsutaan nimellä Lofotvæggen ja jolla on pituutta n. 110 km. Kalliot ovat yli kolme miljardia vuotta vanhoja! Lofootit tunnetaan ainutlaatuisesta ja karusta luonnostaan, josta pääsemme nauttimaan aluksesta käsin. Saaria ympäröivä meri on vuosisatojen ajan ollut täynnä turskaa, minkä ansiosta alueella on paljon kalateollisuutta.
Astumme maihin pienessä kalastajakylässä, Henningsværissä. Nykyään asukkaita on enää n. 500, mutta aiemmin kyse oli yhdestä seudun tärkeimmistä kalastajakylistä. Kylän ulkopuolelta on löytynyt Norjan vanhin suksi noin vuodelta 0, mikä todistaa kylän historian ulottuvan ajassa kauas taaksepäin. Kävelemme katselemaan viehättävää kylää ja voimme itse todeta, miksi kansainväliset matkatoimittajat ovat nimenneet Lofootit yhdeksi maailman kauneimmista saariryhmistä.
Illallisaikaan purjehdimme pidemmälle Vestfjord-vuonoon ja saavumme Trollfjordiin. Dramaattinen reitti kulkee läpi Raftsundin ja maagisen Trollfjordin, kapean sivuvuonon, jota ympäröivät luotisuorat tunturiseinämät. Tässä vuonossa tapahtui 1890 kuuluisa Trollfjordin taistelu, jossa kalastajat vanhoissa soutuveneissä taistelivat uusia moottoriveneitä käyttäviä kalastajia vastaan kalastusoikeuksistaan. Tapahtumaa on kuvattu Johan Bojerin romaanissa Viimeinen viikinki (norjankiel. alkuteos Den siste Viking).
Aamulla saavumme Bodøhön. Asukkaita Bodøssä on yli 50 000 ja se on alueen suurin kaupunki. Sijainti karun tunturin juurella vetää puoleensa turisteja sekä valtavan määrän merikotkia. Kaupungin lempinimi onkin Merikotkien pääkaupunki.
Jätämme hyvästit aluksellemme ja lähdemme kaupunkikierrokselle. Bodø on yksi Norjan nopeimmin kasvavista kaupungeista, joka sykkii elämää. Taiteilijoilla, lasinpuhaltajilla ja korusuunnittelijoilla on gallerioita keskustassa. Meillä on aikaa viimeisille ostoksille ennen kuin iltapäivällä suuntaamme lentokentälle, josta kotimatka alkaa.
Hintatiedot
- Lisämaksulliset hytit
-
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria D 150€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria C 250€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria B 400€/hlö
Jaettu kahden hengen hytti, kategoria A 650€/hlö - Hytti yhdelle (kategoria E)
- 1600€
- Hintaan sisältyy
-
- SAS:n reittilennot Helsinki - Longyearbyen/Bodø - Helsinki (Oslon kautta) turistiluokassa
- majoitus jaetussa kahden hengen ulkohytissä (kategoria E) Sea Endurance-aluksella
- täysihoito risteilyllä
- kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
- suomalainen matkanjohtaja
- verot ja viranomaismaksut
- Hintaan ei sisälly
-
- hytti yhdelle
- lisämaksulliset hytit
- ruokajuomat ja muut ruokailut matkan aikana
- juoma- ja palvelurahat risteilyllä (n. 10€/päivä/hlö)
Ennen matkaa
Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.
Hyvä tietää
Hytit
Kaikissa hyteissä on oma kylpyhuone ja wc, tuoli ja pieni pöytä.
Kategoria A
Iso deluxe-ulkohytti (n. 15 m2) kannella 4. Kaksoisvuode (kaksi patjaa), kirjoituspöytä, istuinryhmä, jääkaappi, tv/dvd-soitin, kaksi ikkunaa kävelykannelle. Sijainti kannella 4 (ikkunat kävelykannelle).
Kategoria B
Deluxe-ulkohytti (n. 12,5 m2) kannella 3 ja 4. Kaksoisvuode (kaksi patjaa), kirjoituspöytä, istuinryhmä, jääkaappi, tv/dvd-soitin, ikkuna (kannella 4 ikkuna kävelykannelle).
Kategoria C
Superior-ulkohytti (n. 10,5 m2) kannella 3. Pieni kaksoisvuode (1,5 henkilölle), kirjoituspöytä, istuinryhmä ja ikkuna.
Kategoria D
Superior-ulkohytti (n. 12 m2) kannella 3. Kaksi erillistä vuodetta (sohva ja vuode), kirjoituspöytä, tuoli ja ikkuna.
Kategoria E ja F
Standard-ulkohytti (n. 10,5-13,5 m2) kannella 3. Kaksi erillistä vuodetta (sohva ja vuode), kirjoituspöytä, tuoli ja ikkuna. Joissakin hyteissä on kerrossänky ja tilaa kolmelle matkustajalle (rajallinen määrä).
Pakkaaminen
Pakkaa mukaan lämmintä vaatetusta, esim. tuulenpitävä takki, fleece, pipo ja hanskat sekä tukevat kengät. Pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat. Ota mukaan myös kiikarit.
Esim. Lofooteilla päivän keskilämpötila syys-lokakuussa on noin +5-9C.
Kuka voi osallistua?
Yleistä matkustustietoa
Fyysinen kunto matkustettaessa
Vakuutukset
Albatros Travelin matkanjohtaja
Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.
Juomarahat
Yksin matkustavat
Passi tai henkilökortti
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi
Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.
Rokotukset ja terveys
Viisumi
Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa
Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.
Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.
Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asiakirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.
Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.
Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa
Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.
Matkatavarat
Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.
Istumapaikat bussissa
Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan
Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.
Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.
Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.
Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.