Shangri-La Express

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Upea luonto- ja kulttuurimatka – Tiibetin pääkaupungista Lhasasta junalla yli Tiibetin ylängön.

Uutuus

Matkan lähtöpisteenä on läntinen Kiina. Käymme katsomassa mm. pandoja Chongqingin vuoristokaupungissa, josta on näkymät Jangtsejoelle. Matka jatkuu kohti Tiibetin pääkaupunkia, Lhasaa, josta alkaa seikkailumme buddhalaisessa maailmassa. Mahtavat tiibetiläiset luostarit ja ikivanhat muistomerkit, upea luonto pyhine vuorineen, syvät laaksot ja kauniit järvet johdattavat meidät tiibetiläiseen maailmaan, sen kulttuuriin, tuoksuihin ja mystiikkaan. Kaikkialla lepattaa tiibetiläisiä rukouslippuja, paimentolaiset johdattavat jakkihärkä- ja lammaslaumojaan ja horisontissa kohoavat korkeat vuoret.

Matkan kohokohta on upea junamatka maailman korkeimmalla kulkevalla rautatiellä. Nousemme Shangri-La Expressen reitille ja junan kyytiin, joka kuljettaa meidät Tiibetin pääkaupungista Lhasasta takaisin 2 199 kilometrin päässä sijaitsevaan Chongqingiin. Reitti kulkee yli Tiibetin ylänköalueen ja läpi Qinghai-provinssin. Kyse on unohtumattomasta junamatkasta yli Tiibetin ylängön ja läpi Kiinan dramaattisimpien maisemien, joista pääsemme nauttimaan aitiopaikoilta.

Reitti avattiin 1. heinäkuuta 2006 ja se edustaa kiinalaista insinööritaitoa parhaimmillaan – sitä voi hyvällä syyllä verrata Kiinan muuriin ja Kolmen rotkon patoon.

 

Lue matkan erityispiirteistä kohdasta Hyvä tietää.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka, Junamatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Kyllä

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Yuan

Päiväohjelma
Päivä 1 Lähtö Helsingistä
Päivä 2 Saapuminen Chongqingiin - eläintarha, vanhakaupunki ja aikaa rentoutumiselle
Päivä 3 Chongqing - lento Lhasaan, lepoa ja illallinen
Päivä 4 Lhasa - Potala-palatsi, Jokhang-temppeli ja Barkhor
Päivä 5 Lhasa - Norbulingka-palatsi, Sera-luostari ja Tiibetin museo
Päivä 6 Lhasa - retki Yamdrokjärvelle, upeaa luontoa
Päivä 7 Lhasa - retki Ganden-luostariin
Päivä 8 Lhasa - omaa aikaa - Shangri-La Express - maailman korkeimmalla sijaitseva juna-asema: Tanggula-sola 5 072 m mpy - Kekexilin luonnonsuojelualue
Päivä 9 Shangri-La Express - Golmud 2 802 m mpy - Xining, Lanzhou 1600 m mpy - Xi’an
Päivä 10 Saapuminen Chongqingiin - kaupungintalo, köysirata yli Jangtsejoen, Jiefangbein kävelykatu ja läksiäisillallinen
Päivä 11 Chongqing - Helsinki

Kuvagalleria

Lähtöpäivät

Lähtö Matkan kesto Hinta Lähtölentokenttä Huomaa
2.448€
Helsinki
Klikkaa päivämäärää nähdäksesi matkaohjelman

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Iltapäivällä nousemme lentokoneeseen, joka vie meidät toiselle puolelle maailmaa.
Päivä 2
Saapuminen Chongqingiin - eläintarha, vanhakaupunki ja aikaa rentoutumiselle
Laskeudumme Chongqingin vuoristokaupunkiin läntisessä Sichuanin provinssissa. Kaupunki sijaitsee korkealla kiilamaisten vuorten keskellä, paikalla, jossa Jialingjoki laskee Jangtsejokeen. Elämä jyrkkien katujen kaupungissa eroaa merkittävästi muusta Kiinasta - täällä ei ole lähes ainuttakaan polkupyörää! Kumpuilevien katujen nouseminen vaatii hieman enemmän hevosvoimia, mistä kaupungin moottoripyörä- ja mopotehdas kiittää. Chongqingissa ja sen ympäristössä asuu yli 25 miljoonaa ihmistä. Kaupunki on täynnä kontrasteja: on korkeita pilvenpiirtäjiä ja kalliita ostoskatuja, vaikka samanaikaisesti monet tavaroista kuljetetaan kantajien selässä ylös ja alas jyrkkiä katuja. Vierailemme kaupungin kuuluisassa eläintarhassa, jossa asustaa maailman suurin isopandojen populaatio. Katselemme Chongqingin vanhaakaupunkia, jota on viimeisten vuosien aikana entisöity äveriäiden kiinalaisten avustuksella. Tutustumme tokin kaupunkiin kävellen, pitkin viehättäviä katuja ennen kuin ajamme hotelliin ja pääsemme hyvin ansaitulle levolle.
Päivä 3
Chongqing - lento Lhasaan, lepoa ja illallinen

Pirteinä ja hyvin levänneinä olemme valmiit uusiin seikkailuihin. Aamiaisen jälkeen ajamme lentokentälle. Lennämme Tiibetin pääkaupunkiin, Lhasaan. Perille päästyämme bussi vie meidät hotellille, joka edustaa perinteistä tiibetiläistä tyyliä ja sijaitsee keskustassa. Olemme nyt 3 600 metrin korkeudessa ja otamme ensimmäiset päivät rauhallisesti varmistaaksemme, että kaikki sopeutuvat ohueen ilmaan. Tästä syystä tälle päivälle ei ole suunniteltu yhteisiä aktiviteetteja. Matkanjohtajan palvelut ovat luonnollisesti käytettävissäsi. Jo lyhyellä pistäytymisellä hotellin ulkopuolella voi aistia erityisen tunnelman, joka vallitsee Tiibetissä ja täällä Tiibetin buddhalaisuuden henkisessä pääkaupungissa. Seuraavien päivien aikana tulemme kulkemaan pyhiinvaeltajien jalanjäljissä heidän rituaalikierroksellaan ympäri Jokhang-temppelin, joka on Tiibetin pyhin. Käymme Unescon suojelemassa ja aivan uskomattomassa dalai-lamojen Potala-palatsissa, teemme kävelyretkiä ympäri kaupunkia ja aistimme pyhyyttä ja voilamppujen tuoksua, joka täyttää koko kaupungin. Illalla kokoonnumme ensimmäiselle tiibetiläiselle illalliselle.

Päivä 4
Lhasa - Potala-palatsi, Jokhang-temppeli ja Barkhor

Tänään lähdemme tutustumaan Lhasan tärkeimpään nähtävyyteen ja yhteen maailman todellisista ihmeistä: Potala-palatsiin, joka sijaitsee Marpo Rin (Punaisen vuoren) huipulla. Jättimäinen palatsi on rakennettu 1690 dalai-laman hallintopalatsiksi. Palatsin koko on hengästyttävä: 13 kerrosta, 1 000 huonetta, 10 000 alttaria, 20 000 jalometalleista valmistettua patsasta ja veistosta. Ei syytä huoleen – emme yritäkään nähdä kaikkea kerralla. Käymme viidennen dalai-laman haudalla, joka on 14 m korkea chorten (kellonmuotoinen buddhalainen pyhättö, jota kutsutaan myös nimellä stupa). Sen koristeluun on käytetty 3 700 kg kultaa, helmiä ja jalokiviä. Käymme katsomassa myös nykyisen eli 14. dalai-laman asuntoa. Näemme hänen taidokkaasti koristellut vastaanottotilansa sekä yksityisempiä huoneita. Katolta kultaisten pagodien alta näemme Lhasan, ympäröivän laakson sekä loputtomat vuoret. Potala on täysin ainutlaatuinen kulttuuriaarre, joka kuin ihmeen kaupalla välttyi kulttuurivallankumouksen katastrofaalisilta seurauksilta tuolloisen Kiinan pääministerin, Zhou Enlaisin, henkilökohtaisen väliintulon ansiosta – ainakin niin väitetään. Vuonna 1980 palatsi avattiin uudelleen yleisölle ja 1995 sitä entisöitiin neljällä miljoonalla dollarilla.

Lounaan jälkeen vierailemme Jokhang-temppelissä keskellä vanhaa Lhasaa. Täällä seisoo vuoden jokaisena päivänä pyhiinvaeltajia pitkässä jonossa tavatakseen jumaliaan. Temppelin perusti kuningas Songtsen Gambo vuonna 650. Kyse on Tiibetin vanhimmasta temppelistä. Temppelissä on Jowo Rinpochen (Sakyamunin), Buddhan, patsas. Viime vuosina hengellinen elämä on elpynyt temppelissä. Vaikka Kiinan painostus oli voimakasta 1990-luvulla, pyhiinvaeltajia tulvi edelleen vanhaan temppeliin. Tällä kertaa keskitymme seuraamaan hartaita ihmisiä sisälle temppeliin ja sen moniin kappeleihin. Paikalla on ihmisiä kaikkialta maailmasta. Tapaamme heidät rukousmylly yhdessä kädessä ja öljylamppu toisessa. Nöyrinä ja odotuksia täynnä pyhiinvaeltajat jonottavat tapaamaan jumaliaan ja jumalattariaan, mantra ”Om mani padme hum”, joka on kunnianosoitus Buddhalle ja merkitsee ”Terve, jalokivi lootuksessa”, virtaa keskeytyksettä heidän huuliltaan. Vanhaan temppeliin tullessaan astuu kätkettyyn ja mystiseen maailmaan, jota valaisevat vain isot voilamput. Kullatut Buddhat, pystyssä seisovat jättimäiset patsaat silkkivaatteissaan, mystiset olennot joilla on eläimen pää, jumalat joilla on 11 päätä ja tusina käsivarsia sekoittuvat yhtäkkiä tiibetiläisiin pyhiinvaeltajiin. Tulen, voin ja savun haju korostaa tunnelmaa kaukaiselta ja mystiseltä keskiajalta.

Huolimatta juhlallisesta tunnelmasta ihmisten kohtaaminen ei ole vaikeaa – tiibetiläiset ovat ylpeitä kulttuuristaan ja esittelevät sitä mielellään. Vierailemme lähellä sijaitsevassa Barkhorissa, yhdellä Lhasan parhaiten säilyneistä alueista, joka ulottuu temppelin perinteisille ”meditaatiokaduille”. Täällä pyhiinvaeltajat ja muut hurskaat ihmiset kävelevät temppelin ympäri tuntikausien ajan. Kuin Aurinko kiertää Maata, he kiertävät temppeliä. Tiibetin buddhalaiset kiertävät katua myötäpäivään. He rukoilevat, pyörittävät rukousmyllyjään ja jotkut heittäytyvät dramaattisesti maahan joka kolmannella askelella. Naiset ovat pukeutuneet kirjaviin maalaismaisiin vaatteisiin ja painaviin turkoosin, korallin ja meripihkan värisiin koruihin tai elegantteihin mekkoihin, joissa on terävät laskokset. Miehillä on usein painava röijy, jonka hihat ulottuvat polviin, punainen nauha palmikoiduissa ja ylös kiinnitetyissä hiuksissaan sekä hopeasta taottu tikari. Barkhorissa Tiibet on ylväimmillään, ja pyhiinvaeltajat kerääntyvät tänne vahvistaakseen buddhalaisuuden opetusten vahvoja perinteitä.

Päivä 5
Lhasa - Norbulingka-palatsi, Sera-luostari ja Tiibetin museo

Aamiaisen jälkeen käymme Norbulingkassa (Jalokivipuutarhassa). Palatsi on rakennettu 1700-luvulla ja toimi dalai-lamojen kesäpalatsina. Korkeiden muurien takana on kaunis puutarha suihkulähteineen. Palatsi on tunnettu erityisesti kauniista freskoistaan, jotka kertovat Shakyamuni Buddhan elämästä sekä buddhalaisten tärkeimmistä tapahtumista Tiibetissä. Nykyisen (14:nnen) dalai-laman työhuone on säilytetty sellaisena kuin se oli, kun dalai-lama joutui lähtemään maanpakoon vuonna 1959.

Myöhemmin ajamme kaupungin ulkopuolelle Seran luostariin. Sera sijaitsee vuoren juurella. Iso kompleksi on kuin pienikokoinen kaupunki, jossa sen kukoistuskaudella 1400-luvulla asui 5 500 munkkia. Tänä päivänä luostarissa on noin 400 munkkia. 1950-luvun lopussa munkit kapinoivat aktiivisesti Kiinaa vastaan. Yksi kapinoista johti nykyisen dalai-laman pakenemiseen Intiaan. Yksi Seran luostarin arvokkaimmista aarteista sijaitsee Sera Je  opistossa. Kyse on pelottavasta suojelijasta nimeltään Tamdrin (sanskritiksi Hayagriva), joka voidaan suomentaa ”hevosenpääksi”. Tamdrin on kauhistuttava manifestaatio Chenrezigistä (Avalokiteshvara), bodhisattvasta, joka omaa loputtoman myötätunnon ja on Tiibetiä suojeleva jumaluus. Tiibetin buddhalaisuuden ymmärtäminen on tosiaankin haasteellista, sillä kysymys on laajasta ja monimutkaisesta järjestelmästä. Hyvin yksinkertaistettuna Tamdrin taistelee väsymättömästi pahuutta vastaan ja suojelee hyvyyttä. Pyhiinvaeltajia seisoo usein pitkä jono juuri tämän jumaluuden edessä. Käymme tietysti myös ”väittelypuutarhassa”, jossa munkit harjoittelevat retoriikkaa ja logiikkaa. Väittelyt ovat kuin taisteluja, sillä jokaista uutta argumenttia korostetaan lyömällä käsiä voimakkaasti yhteen.

Päivän päätteeksi käymme Lhasan Tiibetin museossa, maan ensimmäisessä modernissa museossa. Museo esittelee Tiibetin pitkää ja mielenkiintoista kulttuurihistoriaa.

Päivä 6
Lhasa - retki Yamdrokjärvelle, upeaa luontoa
Tänään kohteemme on turkoosinsininen Yamdrokjärvi, joka sijaitsee vajaan 100 km päässä Lhasasta. Ajamme kohti Gyantsen kaupunkia Lhasasta lounaaseen. Kiemurtelemme serpentiinimäistä tietä ylös Gamtan solalle, josta on henkeä salpaavat näkymät yli Yamdrok Tso -järven – ”turkoosinvärisen skorpionin” – joka on yksi Tiibetin monista pyhistä järvistä. Kimaltavan veden takana näemme lumihuippuisia vuoria, jotka ulottuvat yli 7 000 metrin korkeuteen. Ajamme nyt reilun tunnin ajan pitkin tämän kauniin järven rantoja ja pysähdymme matkan varrella katselemaan lähemmin yhtä pienistä maalaiskylistä. Järven ympäristössä kulkee usein valtavia vuohi- ja lammaslaumoja. Ajamme takaisin Lhasaan, ja loppupäivä on omaa aikaa.
Päivä 7
Lhasa - retki Ganden-luostariin

Gandenin luostari sijaitsee noin 60 km:n päässä Lhasasta ja perustettiin 1409 pienen vuoren huipulle. Luostarilta on mahtavat näkymät yli laakson, kylien ja vuorten. Luostari kuuluu Gelug-koulukuntaan, jonka edustajia kutsutaan myös ”keltahatuiksi” tai ”reformoiduiksi”. Gandenin, Seran ja Drepungin luostarit olivat mahtavia laitoksia. Ne toimivat luostariyliopistoina, jotka olivat aktiivisia poliittisia toimijoita. Arvioidaan, että Kiinan kulttuurivallankumouksen aikana tuhottiin noin 6 000 luostaria ja pyhättöä. Ganden oli yksi niistä. Isoa rakennuskompleksia on korjattu 1980-luvun puolivälistä lähtien paikallisten vapaaehtoisten voimin. Nykyään luostarissa elää noin 300 munkkia. Ajamme takaisin Lhasaan, jossa loppupäivä on varattu omille seikkailuille.

Huomio! Koska juna Lhasasta Chongqingiin kulkee vain joka toinen päivä, joudumme joillakin lähdöillä lähtemään Lhasasta päivän 7 iltana. Siinä tapauksessa Chongqingiin saavutaan päivää aikaisemmin, päivänä 9, jolloin Chongqingissä on yksi ekstrapäivä, joka on varattu omille seikkailuille (päivä 10). Läksiäisillallinen siirtyy tällöin viimeiseen Chongqingissä vietettävään iltaan.

Päivä 8
Lhasa - omaa aikaa - Shangri-La Express - maailman korkeimmalla sijaitseva juna-asema: Tanggula-sola 5 072 m mpy - Kekexilin luonnonsuojelualue
Aamiaisen jälkeen aamu- ja iltapäivä on omaa aikaa. Matkanjohtaja jakaa mielellään vinkkejä siitä, miten viimeinen päivä Lhasassa kannattaa käyttää. Aikaisin illalla ajamme rautatieasemalle ja nousemme Shangri-La Express -junan kyytiin. Se kuljettaa meidät Tiibetin pääkaupungista Lhasasta takaisin 2 199 kilometrin päässä sijaitsevaan Chongqingiin. Reitti kulkee yli Tiibetin ylänköalueen ja läpi Qinghai-provinssin. Kyse on unohtumattomasta junamatkasta yli Tiibetin ylängön ja läpi Kiinan dramaattisimpien maisemien, joista pääsemme nauttimaan aitiopaikoilta. Reitti avattiin 1. heinäkuuta 2006 ja edustaa kiinalaista insinööritaitoa parhaimmillaan – sitä voi verrata Kiinan muuriin ja Kolmen rotkon patoon. Lhasasta alkaa junamatkamme läpi tasaisen ja hedelmällisen tasangon, jolla näemme tiibetiläisten rukouslippujen liehuvan tuulessa ja paimentolaisia paimentamassa jakkihärkä- ja lammaslaumojaan. Horisontissa siintävät korkeat vuoret, jotka selätetään kolmen veturin voimin, kun etappi kohti Tanggulan solaa alkaa. Rautatie on rakennettu ikiroudalle ja nousee 5 072 metriä merenpinnan yläpuolelle ylittäen Tanggulan solan, joka on junamatkan korkein piste. Toisella puolella näkyy Kunlun-vuoristo ja toisella Himalaja. Emme saa astua ulos junasta tällä maailman korkeimmalla sijaitsevalla rautatieasemalla, mutta voimme istua vaunuissamme ja arvailla, miksi tänne keskelle asumatonta seutua on ylipäätään rakennettu asema. Myöhemmin ohitamme syviä, alppimaisemia muistuttavia laaksoja ja vuoristoaavikoita ja matkaamme läpi Kekexilin luonnonsuojelualueen. Alue perustettiin vuonna 1995. Kokoa alueella on 45 000 km2 ja eläinlajeja täällä elää n. 230, mm. jakkihärkiä ja tiibetinantilooppeja (chiruja). Valitettavasti antiloopin turkki houkuttelee salametsästäjiä. Villaa, jota saadaan antiloopin turkin alimmista kerroksista, kutsutaan nimellä shahoosh ja sitä pidetään ylellisenä. Koska antilooppien metsästys on kielletty, villaa salakuljetetaan Himalajan yli Kashmiriin Intiaan, jossa siitä valmistetaan lankaa. Lanka kudotaan huiveiksi, jotka salakuljetetaan edelleen Intiasta länteen. Matkalla läpi Kekexilin juna pysähtyy asemilla. Pysähdysten pituus vaihtelee kulloisenkin aikataulun mukaan.
Päivä 9
Shangri-La Express - Golmud 2 802 m mpy - Xining, Lanzhou 1600 m mpy - Xi’an
Aamulla juna saapuu Golmudiin, joka elää pääasiassa kaivostoiminnasta ja öljyntuotannosta. Maaseutu kaupungin ympärillä muistuttaa kuumaisemaa. Olemme saapuneet vähäväkiseen Qinghain provinssiin Tiibetin ylängöllä. Provinssi on yksi Kiinan suurimmista, mutta myös yksi köyhimmistä. Lännessä provinssia ei tunneta kovin hyvin ja se on näyttäytynyt eräänlaisena Kiinan Siperiana. Vaikkeivät alueet olekaan luonnoltaan täysin samanlaisia, sekä Qinghain provinssi että Siperia ovat molemmat jääneet maidensa pääkaupunkien huomion ulkopuolelle, mikä on usein johtanut korruption lisääntymiseen. Provinssi ansaitsee parempaa; Qinghain provinssista saavat alkunsa mm. kolme Aasian mahtavista joista, Keltainen joki (Huang He), Jangtse (Chang Jiang) sekä Mekongjoki. Se on myös joidenkin Tiibetin suurimpien hengellisten johtajien – joista dalai-lama lienee tunnetuin – syntymäpaikka. Iltapäivällä ohitamme Xiningin kaupungin, joka toimii Qinghain provinssin pääkaupunkina ja joka on Tiibetin ylängön suurin kaupunki. Illalla saavumme Lanzhouhun, Gansun provinssin pääkaupunkiin keskisessä Pohjois-Kiinassa. Kaupunki sijaitsee Hexin käytävän päässä ja oli tärkeä pysähdyspaikka Silkkitiellä, joka tuhansien vuosien ajan yhdisti Kiinan muuhun maailmaan. Käytävän puolustus Keski-Aasian villejä joukkoja vastaan oli Kiinan vaihtuvien keisareiden jatkuva huolenaihe. Nykyään aikanaan niin suojaton alue sijaitsee turvallisesti keskellä Kiinaa, vaikka kulttuurisuhteissa näkyykin yhä merkkejä Silkkitien turbulentista historiasta. Lanzhou on ensimmäinen iso kaupunki Keltaisen joen varrella, joka saa alkunsa läntisestä Qinghain provinssista. Sieltä joki kiemurtelee pohjoiseen kohti Mongoliaa, läpi Keski-Kiinan Lössiylängön, josta joki saa keltaisen värinsä. Joki laskee Itä-Kiinan mereen. Vaivumme uneen junan keikutellessa meidät Chongqingiin, jonne saavumme seuraavana päivänä iltapäivällä. Keskiyöllä saavutamme Kiinan keskiosissa sijaitsevan Xi’anin. Tämä entinen keisarillinen kaupunki sijaitsee keskisessä Shaanxin provinssissa. Tätä pidetään kiinalaisen kulttuurin alkukotina. Xi’an tunnetaan nykyään parhaiten 1900-luvun tärkeimmästä arkeologisesta löydöstä, terrakotta-armeijasta, joka vartioi ensimmäisen keisarin Qinin hautaa.
Päivä 10
Saapuminen Chongqingiin - kaupungintalo, köysirata yli Jangtsejoen, Jiefangbein kävelykatu ja läksiäisillallinen
Saapuessamme Chongqingiin iltapäivällä hieno junamatka ”maailman katolta” tulee päätökseensä. Kovin moni ei voi kehua matkustaneensa Shangri-La Expressillä yli Tiibetin ylängön, joten voimme olla reilusti ylpeitä kokemuksestamme. Saavuttuamme Chongqingiin lähdemme kaupunkikierrokselle. Kierroksen aluksi ajamme bussilla yhdelle kaupungin keskeisistä aukioista, jonne kaupungin johto rakennutti muutama vuosi sitten kopion Beijingin Taivaan temppelistä. Vaikuttavaa rakennusta käytetään kaupungintalona, ja iso aukio sen edustalla vilisee elämää. Käymme katsastamassa Jiefangbein kävelykadun ja kuljemme köysiradalla yli kuuluisan Jangtsejoen. Illalla nautimme yhteisen läksiäisillallisen.
Päivä 11
Chongqing - Helsinki
Ajamme lentokentälle. Kotimatka alkaa!

Tiibetin rata – Shangri-La Express

Uusi juna on suunniteltu erityisesti korkeaan ilmanalaan. Koko junaan pumpataan lisähappea ilmanvaihtojärjestelmän kautta. Lisäksi hyteissä on erityinen happisuutin ja siihen kuuluvat happinaamarit. Myös käytävissä on happinaamareita, mikäli matkustaja alkaisi voida huonosti ohuessa ilmanalassa. Matkustamme kiinalaisissa makuuvaunuissa, joissa on neljä vuodetta ja pieni pöytä. Käytävässä on taittotuolit maisemien katselua varten. Vaunun molemmissa päissä on wc ja toisessa päässä myös pesutila, joka tarkoittaa kolmea käsienpesuallasta.
Matkan varrella junan kaiuttimien kautta tiedotetaan parhaaseen kiinalaiseen tapaan rautatien rakentamisprojektista sekä matkasta. Kiinalaisille junayhteys Lhasaan on 100 vuotta vanha unelma, joka nyt on toteutunut. Reitin hahmotteli uuden Kiinan isä, Sun Yat-sen, joka melko utopistisesti veteli viivaimella reittejä karttaan koko Kiinan yhdistäväksi rautatieverkoksi. Myöhemmin Mao Zedong lähetti asiantuntijoita tutkimaan aluetta, mutta työ ei tuottanut tulosta. Vasta Kiinan talouskasvun lähdettyä hurjaan nousuun suunnitelmat kaivettiin uudelleen esiin ja rata valmistui 1.7.2006. Rakentaminen kesti neljä vuotta ja maksoi n. 3,3 miljardia euroa.

Hintatiedot

Matkan hinta

Hinta alkaen 2.448€ /hlö jaetussa kahden hengen huoneessa
Näytä kaikkien lähtöpäivien hinnat

Yhden hengen huoneen lisämaksu
298€
Hintaan sisältyy
  • Finnairin reittilennot Helsinki - Chongqing - Helsinki turistiluokassa
  • reittilennot Chongqing - Lhasa turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa keskitason hotelleissa Chongqingissa ja Lhasassa
  • majoitus 1. luokan makuuvaunussa (jaetussa 4-hengen hytissä) junamatkalla Lhasasta Chongqingiin
  • aamiaiset päivinä 2-11
  • lounas päivinä 2, 4-7 ja 10
  • illallinen päivinä 3 ja 10
  • kuljetukset ja retket ohjelman mukaan
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • yhden hengen huoneen lisämaksu 298€/hlö
  • ryhmäviisumi Kiinaan 120€/hlö (Albatros Travel hoitaa viisumijärjestelyt puolestanne. Saatte tarkemmat ohjeet noin 3 kk ennen lähtöpäivää. Passin tulee olla voimassa 6 kk matkan paluupäivän jälkeen).
  • juomarahat paikallisoppaille ja kuljettajille, kokonaisuudessaan noin 40€/matkustaja
  • muut juomat ja ruokailut matkan aikana

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Liikkuminen matkan aikana

Lhasa sijaitsee noin 3800 m korkeudessa ja Tanggulan vuoristosolan kohdalla rautatie kulkee 5 072 metrin korkeudessa. Näin korkealla liikuttaessa on riski sairastua vuoristotautiin. Vuoristotauti ilmenee eri tavoin. Tavallisimpia oireita ovat päänsärky, pahoinvointi ja hengästyminen. Saavuttuamme  Lhasaan ja Tiibetiin (päivä 3) otamme ensimmäiset päivät rauhallisesti varmistaaksemme, että kaikki sopeutuvat ohueen ilmaan. Elimistön sopeutuminen on hyvin yksilöllistä. Koko matkan ajan on tärkeää juoda riittävästi nestettä. Mikäli sinulla on esim. sydänlääkitys, tarkista matkustusohjeet omalta lääkäriltäsi ennen matkan varaamista.

Matka ei sovi liikuntarajoitteiselle ja kohtuullinen peruskunto on tarpeen.

Tärkeää: Matkavakuutuksen tulee kattaa oleskelu yli 3000 m korkeudessa, sekä mahdollisen vuoristotaudin hoitokulut.

Pakkaaminen

Ota mukaan pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Yöpymiset

Chongqing, Kiina 2 yötä (1 menossa ja 1 paluussa), Lhasa, Tiibet 5 , Shangri-La Express 2.

Majoitumme keskitason hotelleissa Chongqingissa ja Lhasassa sekä

1. luokan makuuvaunussa (jaetussa 4-hengen hytissä) junamatkalla Lhasasta Chongqingiin.

Kiinan viisumi

Albatros Travel hoitaa viisumijärjestelyt puolestanne. Saatte tarkemmat ohjeet noin 3 kk ennen matkaa. Viisumin hinta on 120€/hlö.
Yleistä matkustustietoa

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista. 

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot:
http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta.

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä.

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Matkakokemukset

Tässä näet muiden asiakkaiden kommentteja matkasta. Toivomme, että sinulle on hyötyä heidän rehellisestä mielipiteestään, hyvistä neuvoista sekä ruusuista ja risuista. Saat vinkkejä siitä, millaisesta matkasta on kyse ja voit käyttää niitä hyödyksesi, valitaksesi sinua kiinnostavan Albatros-matkan. Asiakkaiden kommentit ovat sensuroimattomia ja puolueettomia. Lue lisää: www.albatros-travel.fi/hyva-tietaa/usein-kysyttya

Mikäli matkasta ei ole ehtinyt kertyä suomenkielisiä arvioita, näet matkan kohdalla kokonaispistemäärän Albatrosin pohjoismaalaisista asiakasarvioista. Pohjoismaalaisia arvioita voit lukea esim. Albatrosin ruotsalaisilta kotisivuita: www.albatros-travel.se.

Huomaathan, että lentoyhtiö, lentoreitti, hotellit, matkanjohtaja ja/tai matkareitti voivat vaihdella. Tämän vuoksi kommentoitu matka voi erota myynnissä olevasta matkasta.

Vastaavia matkoja

18CNRTR21AFI1804