Hongkong, Soul ja Tokio

group-tour
Ryhmämatka suomalainen matkanjohtaja

Kulttuurikierros Hongkongissa, Soulissa ja Tokiossa: nykyaikaa, perinteitä, kauniita maisemia ja upeita temppeleitä.

Uutuus

Aasian kolme kulttuurista ja teollista kärkipelaajaa ovat matkan teema. Vanhat perinteet tukevat nykykulttuuria ja yhdistävät sen edistykseen ja hyvinvointiin.

Kuljemme paikallisten tavoin eli käytämme hyvin organisoitua julkista liikennettä sekä kävelemme. Yövymme hyvissä kolmen ja neljän tähden hotelleissa, jotka kaikki sijaitsevat keskustan tuntumassa ja lähellä metro- ja bussipysäkkejä tai juna-asemia.

Hongkongissa käymme kuuluisalla Victoria Peakilla ja katselemme kaupunkia mereltä käsin risteilyllä Victoria Harbourissa. Soulissa näemme kauniita palatseja ja kimchi-museon, jossa myös opimme valmistamaan itse tätä Korean kansallisruokaa. Käymme demilitarisoidulla vyöhykkeellä Pohjois-Korean rajalla, mikä antaa matkakokemukselle uudenlaista perspektiiviä. Tokiossa käymme shintotemppelissä ja maailman suurimmalla kalatorilla sekä näemme japanilaisten manga-sarjakuvahahmojen liikkuvan kadulla rinta rinnan kiireisten liikemiesten kanssa.

Pidätämme oikeuden matkaohjelman mahdollisiin muutoksiin. Ohjelman sisältö ei muutu, mutta järjestys voi vaihdella riippuen lentoaikataulusta, aukioloajoista jne.

Klikkaa karttaa, näet sen suurempana.
  • Tyyppi Kiertomatka

  • Matkanjohtaja Suomalainen

  • Viisumi Ei

  • Rokotukset Kyllä

  • Valuutta Hongkongin dollari, Won ja Yen

Päiväohjelma 10 päivää
Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Päivä 2
Saapuminen Hongkongiin ja omaa aikaa
Päivä 3
Hongkong - Victoria Peak, Aberdeen, Repulse Bay - risteily Victoria Harbourissa ja dim sum -lounas
Päivä 4
Hongkong - Soul - retki demilitarisoidulle vyöhykkeelle, N Seoul Tower -torni ja tervetuloillallinen
Päivä 5
Soul - kaupunkikierros
Päivä 6
Soul - Tokio - omaa aikaa ja tervetuloillallinen
Päivä 7
Tokio - shintotemppeli Meiji Jingu, Shibuya, Tsukijin kalatori, sushi, Ginza, Tokyo International Forum ja keisarillinen palatsi
Päivä 8
Tokio omatoimisesti
Päivä 9
Tokio - omaa aikaa
Päivä 10
Kotimatka - saapuminen Helsinkiin

Kuvagalleria

Päiväohjelma

Hae matkaohjelma HUOM. Joissakin matkoistamme ohjelma voi vaihdella, esim. lähtöpäivästä tai matkasesongista riippuen. Tulostathan matkaohjelman oman aiotun/valitun matkapäivämääräsi kohdalta, kiitos.

Päivä 1
Lähtö Helsingistä
Lennämme Helsingistä Hongkongiin.
Päivä 2
Saapuminen Hongkongiin ja omaa aikaa
Laskeudumme Hongkongiin. Maahantulomuodollisuuksien jälkeen ajamme hotellille. Loppupäivä on varattu omille seikkailuille. Matkanjohtaja on luonnollisesti käytettävissä ja neuvoo mielellään vaikkapa siinä, missä matkan ensimmäisen illallisen voisi nauttia.
Päivä 3
Hongkong - Victoria Peak, Aberdeen, Repulse Bay - risteily Victoria Harbourissa ja dim sum -lounas

Hongkongin sijainti herätti 1800-luvulla suurta kiinnostusta innokkaissa kauppiaissa. He näkivät valtavat mahdollisuudet kehittää alueesta turvallisen tukikohdan menestyksekkäälle kaupalle manner-Kiinan kanssa. Ensimmäisen oopiumisodan päätteeksi Hongkong siirtyi Britannian hallintaan. Nykyisen laajuutensa Hongkong saavutti vuonna 1898, kun Britannia vuokrasi Uudet territoriot Kiinalta. Vuokrasopimus päättyi vuonna 1997, ja Hongkong palasi osaksi Kiinaa.

Hongkongin pilvenpiirtäjien hallitsema maisema muistuttaa kovasti New Yorkia. Kuitenkin 98 % lähes kuudesta miljoonasta asukkaasta on kiinalaisia, jotka elävät tyypillistä kiinalaista arkea, tekevät ahkerasti töitä ja asuvat ahtaasti. Tämän päälle tulee uskonto lukemattomine jumalineen, joita palvotaan niin kotona kuin savuisissa temppeleissäkin. Hongkong onkin eksoottinen sekoitus ikiaikaista kiinalaista kulttuuria ja 2000-luvun huipputeknologiaa.

Päivän retkellä matkustamme Peak Tramilla, joka vie meidät 554 m korkealle Victoria Peakille. Huipulta on hulppea näköala yli kaupungin.

Ihailtuamme maisemia Victoria Peakilla nousemme bussiin, joka vie meidät Aberdeeniin, Hongkongin saaren toiselle puolelle. Aiemmin Aberdeen oli Hongkongin tärkein kalastajakylä, jossa tuhannet ihmiset asuivat pienissä kalastusaluksissaan, sampaaneissa. Missään muualla Hongkongissa eivät vastakohdat ole niin suuret kuin täällä. Pienet sampaanit kelluvat satamassa ja näyttävät melkein minikokoisilta verrattuna luksusjahteihin ja isoihin kalastusaluksiin. Jatkamme matkaa rannikkoa pitkin ja olemme pian Repulse Bayssä, joka on kaunis alue meren rannalla ja joka muistuttaa hieman Ranskan Rivieraa. Ennen lounasta päätämme päivän retken nousemalla legendaariseen Star Ferryn lauttaan, jotka kulkevat taajaan tahtiin mantereen puolella sijaitsevan Kowloonin ja Hongkongin saaren väliä. Lounaaksi nautimme dim sumia, josta Hongkong on kuuluisa. Dim sum tarkoittaa pieniä taikinanyyttejä, jotka on täytetty lihalla, kasviksilla tai ravulla. Nyytit voivat olla höyrytettyjä tai paistettuja, ja vaihtoehtoja on paljon.

Loppupäivä on omaa aikaa.

Päivä 4
Hongkong - Soul - retki demilitarisoidulle vyöhykkeelle, N Seoul Tower -torni ja tervetuloillallinen

Sanomme Hongkongille ja otamme kurssin kohti Etelä-Koreaa ja Soulia. Lento kestää noin viisi tuntia. Saavuttuamme Souliin lähdemme saman tien kohti uusia elämyksiä: määränpäämme on demilitarisoitu vyöhyke. Aselepo Etelä- ja Pohjois-Korean välillä allekirjoitettiin 1953, mutta koska maiden välillä ei ole varsinaista rauhansopimusta, 38. leveyspiiri ei ole valtioiden välinen raja, vaan aselepolinja. Tämä tarkoittaa, että Pohjois- ja Etelä-Korea ovat virallisesti yhä sodassa keskenään. Matkailijan ei tarvitse kuitenkaan huolestua turvallisuutensa puolesta. Matkalla demilitarisoidulle vyöhykkeelle meille kerrotaan, mitä perillä saa ja mitä ei saa tehdä. Ystävyyden sillalla meidän paperimme tarkastetaan. Sitten voimme jatkaa yhteen maanalaisista tunneleista, joita Pohjois-Korea kaivoi 1960- ja 70-luvuilla. Tarkoituksena oli tehdä yllätyshyökkäys Etelä-Koreaan lähettämällä joukkoja laajan tunneliverkoston kautta. Tunnelit paljastuivat sattumalta, ja nykyään yhteen niistä pääse laskeutumaan. Tunnelissa numero kolme on museo, joka esittelee Pohjois- ja Etelä-Korean suhteita, ja näemme myös lyhyen filmin tunneleiden rakentamisesta. Paluumatkalla Souliin pysähdymme Dorasanin juna-asemalla, jolta lähtee päivittäin juna Pohjois-Korean pääkaupunkiin Pjongjangiin. Junan lähtö on tosin täysin symbolinen tapahtuma, sillä juna ei saa ottaa matkustajia kyytiinsä. Matkan hintaan kuuluu lounas matkan varrella.

Palattuamme Souliin käymme vielä Soulin maamerkissä, 236 m korkeassa N Seoul Tower -tornissa, josta on vaikuttavat näkymät yli miljoonakaupungin. Illalla syömme yhteisen tervetuloillallisen ja tutustumme samalla korealaiseen keittiöön.

Päivä 5
Soul - kaupunkikierros

Edessä on pitkä, mutta mielenkiintoinen päivä. Suuntaamme ensimmäisenä keisarilliseen palatsiin Gyeongbokgungiin. Palatsi on peräisin vuodelta 1395 ja piirtää kuvan maan melskeisestä historiasta viimeisten 600 vuoden ajalta. Palatsialue tuhoutui lähes täysin toistuneiden japanilaismiehitysten aikana, ja Korean sodassa 1950–53 tuhoa tuli lisää. Noin 40 hehtaarin alue on nykyään kuitenkin korjattu entiselleen. Käymme lähellä sijaitsevassa kansanperinteen museossa, jossa saamme käsityksen maan historiasta keisarikunnasta viimeiseen japanilaismiehitykseen vuonna 1910.

Seuraavaksi teemme kävelyretken Bukchon Hanokin kylässä. Kyse on perinteisestä korealaisesta maalaiskylästä keskellä Soulia. Kylä on melko hyvin säilynyt ja antaa kuvan siitä, millaista elämä oli Koreassa 600 vuotta sitten Joseon-dynastian aikana. Perinteinen korealainen maalaiskylä koostui tyypillisesti monista kapeista kujista ja hanokeista (perinteisistä korealaisista taloista). Hanokin sijainti suhteessa ympäristöönsä oli tärkeä asia. Kävelemme pitkin Insadongin antiikkikatua ja jatkamme Kimchigan Museumiin, joka on omistettu kokonaan Korean kansallisruoalle, kimchille. Kimchi on sekoitus fermentoituja vihanneksia ja sen pääainesosat ovat kiinankaali ja chili. Museossa saamme tietää kaiken mahdollisen kimchistä ja opimme myös valmistamaan sitä. Seuraavana ohjelmassa on käynti yhdellä Aasian kiinnostavimmista toreista. Gwangjangin tori on ollut olemassa yli 100 vuotta ja on nykyään yksi Korean suurimmista perinteisistä toreista. Myytävänä on kaikkea laatusilkeistä ja lakanoista käsin valmistettuihin esineisiin ja matkamuistoihin. Vintage-vaatteiden osastosta käytettyine vaatteineen on tullut valtavan suosittu nuorten korealaisten keskuudessa. Älä ohita pieniä ruokakojuja, jotka tarjoilevat vasta valmistettuja erikoisuuksia. Päätämme päivän vierailuun yhdessä Soulin monista kirkoista. Kristinusko on levinnyt Etelä-Koreassa laajalle, valtaosa kristityistä kuuluu protestantteihin tai katolilaisiin.

Päivä 6
Soul - Tokio - omaa aikaa ja tervetuloillallinen
Seikkailumme jatkuu, ja nyt lennämme Japanin pääkaupunkiin Tokioon. Saapumisajankohdasta riippuen ajamme ensin joko hotellille tai syömme lounasta. Sen jälkeen päivän voi käyttää rentoutumiseen tai vaikka kävelyretkeen matkanjohtajan kanssa. Illalla kokoonnumme tervetuloillalliselle japanilaiseen ravintolaan. Japanilainen keittiö kuuluu maailman terveellisimpiin ja vaihtelevimpiin: paljon kalaa ja kasviksia ja iso liuta mielenkiintoisia ruokalajeja – siis muutakin kuin sushia! Ruoka on jo itsessään iso osa Japanin-matkaa. Joissakin ravintoloissa on kuvat annoksista – jopa luonnollisen kokoiset muoviset mallit – joten japanilaiseen keittiöön tutustuminen on siltä osin tehty helpoksi.
Päivä 7
Tokio - shintotemppeli Meiji Jingu, Shibuya, Tsukijin kalatori, sushi, Ginza, Tokyo International Forum ja keisarillinen palatsi

Tokio oli kerran pieni kalastajakylä, mutta tänä päivänä se on yksi maailman suurimmista ja moderneimmista suurkaupungeista. Tokio koostuu lukuisista pienistä kaupunginosista, ja tänään tutustumme niistä kiinnostavimpiin.

Aloitamme päivän retken vierailulla Japanin suurimmassa shintotemppelissä, Meiji Jingussa, joka valmistui 1920 ja symboloi keisarin tärkeää roolia japanilaisessa yhteiskunnassa sekä poliittisena että uskonnollisena johtajana. Vasta toisen maailmansodan jälkeen keisari menetti jumalallisen asemansa sekä poliittisen vaikutusvaltansa. Matkalla temppeliin kuljemme valtavan torii-portin kautta ja jatkamme läpi rauhaisan metsän, joka ympäröi temppeliä. Metsän puut ovat lahja keisarilliselle temppelille koko Japanin kansalta.

Nyt suuntaamme yhteen kaupungin tunnetuimmista osista – niin japanilaisten kuin turistienkin keskuudessa – nimittäin Shibuyaan, joka sijaitsee keskellä Tokiota ja jonka asema on yksi Tokion liikenteellisistä solmukohdista. Maailman vilkkaimmaksi sanotussa Center gain risteyksessä neonvalot vilkkuvat, mainokset ja musiikkivideot välkkyvät valtavilla videoseinillä, ja sadat japanilaiset – liikemiehistä koululaisiin ja trendikkäisiin nuoriin villeine kampauksineen – kiiruhtavat eteenpäin valon vaihtuessa vihreäksi. Aseman edustalla on pieni koirapatsas – Hachiko – joka on kaupungin tunnetuin tapaamispaikka. Tarina uskollisesta Hachiko-koirasta, joka päivästä päivään odottaa isäntäänsä aseman edessä – myös tämän jo kuoltua – on itsessään hyvin liikuttava. Hachikon tarinasta tehtiin Japanissa elokuva jo 1980-luvulla, ennen Richard Geren tähdittämää Hollywood-versiota vuodelta 2009.

Seuraava kohteemme on Tsukijin kalatori, joka on maailman suurin. Väitetään, että joka seitsemäs maailmassa kalastettu kala myydään täällä. Kalatorin vaikuttava tunnelma täytyy kokea nyt, sillä seuraavien vuosien aikana tori on tarkoitus siirtää Tokion ulkopuolelle. Kalatorilla näemme, miten erilaisia kaloja, äyriäisiä ja leviä käsitellään. Meno torilla on vilkasta, ja japanilaisten rakkaus merenherkkuja kohtaan näkyy kaikessa. Vierailu torilla on hieno ja kiehtova kokemus! Pääsemme luonnollisesti maistamaan joitakin paikallisia erikoisuuksia.

Kalojen maailmasta suuntaamme Tokion kaduille. Vaikuttavat rakennukset leimaavat katukuvaa: futuristisista jättiläisrakennuksista tylsiin toimistotaloihin – katsoo minne tahansa, silmiin osuu eri tyylilajien värikäs sekoitus. Tokion arkkitehtuurista voi olla monta mieltä, mutta yksi asia on varma: Tokion kaduilla seikkailu on kaikkea muuta kuin tylsää! Kävelemme Ginzaan, Tokion ylellisimmälle ostosalueelle, josta löytyvät kaikki kalliit merkkituotteet ja tavaratalot. Ginza on Tokion vastine New Yorkin Fifth Avenuelle ja Pariisin Champs-Élyséesille. Kuljemme pitkin Ginzan vilkasta ja tyylikästä pääkatua, jolla näkee niin shoppailijoita kuin kiireisiä liikemiehiäkin.

Seuraava kohteemme on todellinen arkkitehtoninen helmi. Vierailemme Tokyo International Forumissa, isossa kongressikeskuksessa, joka on valmistunut vuonna 1996. Terästä ja lasia oleva rakennus muistuttaa pitkää laivaa. Täällä pidetään konferensseja, messuja, konsertteja ja näyttelyitä.

Kävelemme seuraavaksi keisarillisen palatsin puistoon. Palatsissa asuvat keisari Akihito ja keisarinna Michiko perheineen. Keisarillinen palatsi valmistui vuonna 1968 ja on osin kopio Meiji-kauden palatsista, joka tuhoutui toisen maailmansodan pommituksissa.

Päivä 8
Tokio omatoimisesti

Päivä on varattu omille seikkailuille. Tokiossa riittää näkemistä viikoiksi. On museoita, mahtavat ostosmahdollisuudet ja kulinaarisia nautintoja. Tokiossa on enemmän Michelin-tähtiravintoloita kuin Pariisissa ja Lontoossa yhteensä, mutta myös vaatimattomammat paikat ovat korkeatasoisia.

Metroverkko on kattava, ja metroa on helppo käyttää. Matkanjohtaja kertoo sekä metrojärjestelmästä että antaa vinkkejä siitä, mitä kannattaa ehkä käydä katsomassa. Shibuya, jossa jo kävimme, on yksi Tokion 23 alueesta. Lähellä Shibuyaa, jossa kävimme eilen, sijaitsee Harajuku, jonne nuoret japanilaiset – monet pukeutuneina mangasarjakuvien inspiroimiin asuihin – tulevat tekemään ostoksia pieniin erikoisliikkeisiin. Erityisen suosittu on Takeshitadori-katu. Lähistöllä sijaitsee myös ylellinen Omotesandon ostoskatu, jonka varrella on sekä japanilaisia että ulkomaalaisia merkkiliikkeitä.

Täysin toisenlainen tunnelma vallitsee perinteisessä Asakusan kaupunginosassa. Asakusassa on vielä vanhoja, hyvin hoidettuja puutaloja, jotka selvisivät toisen maailmansodan tuhoista. Keskellä Asakusaa seisoo Asakusa Kannon  temppeli, jonka porttia koristaa iso punainen lyhty.

Katsele myös pieniä sivukatuja temppelin ympärillä. Kojujen suolaiset ja makeat herkut houkuttelevat maistamaan. Kokeile esimerkiksi vastapaistettua senbeitä, kuuluisaa japanilaista suolakeksiä, josta löytyy makuvaihtoehtoja joka lähtöön.

Jos haluat hankkia keittiöösi japanilaisia keittiötarvikkeita – tai jos haluat vain kokea jotakin vähemmän perinteistä – temppeliltä on helppo käväistä Kappabashidori-kadulla, jolla on keittiötarvikeliikkeitä vieri vieressä. Sieltä saa ihan kaikkea: muoviruokia, patoja, vartaita, japanilaista keramiikka, valurautaisia teepannuja, vihreää teetä ja paljon muuta.

Päivä 9
Tokio - omaa aikaa

Päivä on varattu viimeisille seikkailuille ja ostoksille.

Päivä 10
Kotimatka - saapuminen Helsinkiin

Kotimatka alkaa. Saavumme Helsinkiin myöhään yöllä.

Hintatiedot

Lisämaksu yhden hengen huoneesta
548€
Hintaan sisältyy
  • Lufthansan reittilennot Helsinki – Hong Kong/Tokio – Helsinki (Münchenin kautta) turistiluokassa
  • reittilennot Hong Kong – Soul  ja Soul – Tokio turistiluokassa
  • majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa kolmen ja neljän tähden (paikallinen luokitus) hotelleissa
  • aamiaiset
  • retket ja kuljetukset ohjelman mukaan (osa julkisilla kulkuvälineillä)
  • lounas matkapäivinä 3, 5 ja 7
  • illallinen matkapäivinä 4, 6 ja 7
  • suomalainen matkanjohtaja
  • verot ja viranomaismaksut
Hintaan ei sisälly
  • lisämaksu huoneesta yhdelle 548€
  • muut ruokailut ja juomat matkan aikana
  • juomarahat kuljettajille ja paikallisoppaille n. 30HKD/hlö Hongkongissa ja n.30USD/hlö Soulissa

Ennen matkaa

Lue nämä Albatrosin lisä- ja erityisehdot, ennen matkan varaamista.

Hyvä tietää

Liikkuminen

Käytämme matkan aikana julkisia liikennevälineitä ja kävelemme paljon. Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.

Pakkaa mukaan

Retkipäivinä tulee paljon kävelyä. Ota mukaan hyvät ja tutut lenkkarit tai kävelykengät. Ota mukaan myös esim. pieni reppu tai laukku, johon voit kätevästi pakata päivän aikana tarvitsemasi tavarat.

Yöpymiset

Hongkong: 2 yötä
Soul: 2 yötä
Tokio: 4 yötä

Osallistujamäärä

Tälle matkalle minimiosallistujamäärä on 15 henkilöä. Mikäli osallistujia on tätä vähemmän, pidätämme oikeuden peruuttaa matka. Tälläisessä tapauksessa peruutus tehdään yleensä viimeistään 4-6 viikkoa ennen matkan lähtöpäivää.

Yleistä matkustustietoa

Fyysinen kunto matkustettaessa

Pääsääntöisesti edellytämme, että matkustaja itse pystyy huolehtimaan omasta liikkumisestaan ryhmän tahdissa. Myös bussi-, juna- ja laivamatkoillamme tutustumme nähtävyyksiin usein jalan. On mahdollista, että päivittäiset kävelymatkat voivat nousta useisiin kilometreihin. Pyydämme aina tarkistamaan myynnistä tai matkaohjelmasta, soveltuuko matka teille.

Vakuutukset

Matkoihin ei sisälly henkilökohtaisia vakuutuksia, matkatavaravakuutusta eikä peruutusturvaa. Matkojen erikoisluonteen vuoksi kehotamme ottamaan riittävän kattavat vakuutukset omasta vakuutusyhtiöstä, ja selvittämään mikä vakuutus sopii sinulle parhaiten ja mitä vakuutus korvaa. Vakuutuksia ei voi ottaa matkan aikana, ne on aina hankittava etukäteen. Matkalle on ehdottomasti mukavampi lähteä, kun tietää että oma vakuutusturva on kunnossa.

Albatros Travelin matkanjohtaja

Kaikilla ryhmämatkoillamme on mukana suomalainen matkanjohtaja, joka lentää kanssanne Helsingistä kohteeseen tai on vastaanottamassa teitä kohteen lentokentällä. Kerromme tästä kotiin lähetettävän kirjeen mukana, noin viikko ennen matkaa. Maasta riippuen matkalla on usein mukana paikallisopas, joka hoitaa käytännön järjestelyjä ja avustaa matkanjohtajaa. Joillain matkoillamme on mahdollisuus ostaa matkanpidennys. Albatrosin Yksilöllinen matka ja ryhmämatkojen matkan pidennetty osuus ei sisällä suomalaisen matkanjohtajan palveluja.

Mikäli matkanjohtaja sairastuu matkan aikana, pyrimme saamaan mahdollisuuksien mukaan paikalle ensisijaisesti suomalaisen matkanjohtajan. Mikäli tämä ei ole mahdollista, Albatrosin pohjoismaalaisen matkanjohtajan.

Juomarahat

Ryhmämatkoillamme matkanjohtaja kertoo teille maan juomaraha-käytännöistä, ja tietysti myös itse arvioitte palvelun tason. Kerromme sekä Ryhmä- että Yksilöllisten matkojen kohdalla suositeltavan juomarahasumman matkan ajalle. Emme sisällytä juomarahoja matkan hintaan. Juomarahan käytön ja summan suuruuden haluamme viime kädessä asiakkaan itse voivan päättää.

Yksin matkustavat

Jos matkustat yksin, edellytämme yhden hengen huoneen/hytin varaamista.  

Passi tai henkilökortti

Suomen kansalaisella on oltava koko matkan ajan voimassaoleva hyväkuntoinen passi. Passin tulisi olla voimassa vähintään 6 kuukautta matkan paluupäivän jälkeen. Tämä suositus koskee kaikkia matkojamme, vaikka säännökset voivatkin vaihdella maittain ja passin voimassoloaikavaatimus olla joissain maissa lyhyempi.
Useissa Euroopan maissa riittää kuvallinen henkilökortti matkustusasiakirjaksi. Katso ajankohtaiset tiedot: http://www.poliisi.fi

Passissa tulee olla tyhjiä sivuja mahdollisia leimoja tms. viisumeita varten. Lapsella tulee olla oma passi.
Passin nimitietojen tulee täsmätä lentolipun tietojen kanssa. Pyydämme muiden kuin Suomen kansalaisten tarkistamaan omasta lähetystöstään matkalle tarvittavat asiakirjat.

Rokotukset ja terveys

Pyydämme tarkistamaan matkakohteen kohdalta kunkin maan rokotussuositukset ja joihinkin maihin suositeltavan malarian estolääkesuosituksen. Mikäli olet epävarma omasta rokotussuojastasi tai haluat lisätietoa malarialääkityksen tarpeellisuudesta, otathan yhteyttä omaan lääkäriisi. Mahdolliset päivittäiset reseptilääkkeet on syytä pakata käsimatkatavaroihin (lentoyhtiöiden määräykset huomioiden). Ota varalta mukaan vähän reiluummin lääkkeitä, matkalla ei välttämättä ole mahdollista saada nopeasti käyttämääsi lääkettä. Matkamme ovat usein kiertomatkoja, joten liikumme paljon ja päivät voivat olla pitkiä, joten vesipullon mukana pitäminen on tärkeää.

Viisumi

Joihinkin maihin matkustettaessa tarvitaan viisumi. Kerromme matkakohteen yhteydessä, mikäli viisumi täytyy hankkia ennen matkaa ja miten sen voi hankkia. Ohjeet koskevat suomen kansalaisia. Mikäli olet jonkun muun maan kansalainen, ota yhteyttä oman maasi lähetystöön.

Matkustaminen alaikäisten lasten kanssa

Jos matkustat lasten kanssa, jotka eivät ole omia lapsiasi, esim. lapsenlapsesi kanssa, tai jos biologisena vanhempana matkustat lasten kanssa ilman toista vanhempaa, huomioi, että kohdemaasta riippuen matkustamiseen voidaan vaatia erityisiä asiakirjoja.

Suosittelemme ottamaan hyvissä ajoin ennen matkaa yhteyttä kyseisen maan suurlähetystöön tai konsulaattiin ja selvittämään, mitkä säännöt koskevat alaikäisten lasten maahan saapumista.

Vaikka alaikäisten lasten maahantuloon ei vaadittaisi mitään virallisia asiakirjoja, lentoyhtiö voi vaatia tällaisiä asi​​akirjoja ja estää lennolle pääsyn lähtöselvityksessä, jos asiakirjat puuttuvat.

Tämän vuoksi suosittelemme vahvasti joka tapauksessa ottamaan matkalle mukaan lasten englanninkieliset virkatodistukset, kopiot molempien vanhempien passin kuva-aukeamasta sekä englanninkielisen suostumusilmoituksen vanhemmalta/vanhemmilta, jotka eivät osallistu matkalle.

Istumapaikat ja erikoisruokavalioateriat kohteessa/hotellissa ja lentokoneessa

Matkustamme ryhmänä ja ns. ryhmälentolipuilla. Lentoyhtiö vastaa istumapaikkajaosta. Voit varausvaiheessa kertoa mahdollisesta istuinpaikkatoiveesta, kuten esimerkiksi ikkuna- tai käytäväpaikkatoiveesta, jonka toimitamme lentoyhtiölle. Huomioithan, että emme voi taata toivetta. 

Voit kertoa meille mahdollisesta erikoisruokatoiveesta lennolla/kohteessa tai hotellissa ja toimitamme pyynnön eteenpäin. Nämä toiveet tarvitsemme viimeistään 60 päivää ennen lähtöpäivää. Huomioithan, että emme voi taata toiveita. 

Matkatavarat

Tavallisimmin maksutta kuljetettavan matkatavaran määrä on max. 20kg tai 23 kg. Matkustamoon voi viedä yhden käsimatkatavaran, kooltaan yleensä enintään 55 x 40 x 20cm ja painoltaan enintään 5 kg tai 8 kg. Laukun ulkomitat, taskut, pyörät ja kahvat mukaan lukien laukku ei saa ylittää annettuja mittoja. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa käsimatkatavaroiden kokoa. Reittilennoilla noudatetaan ylipainomaksuissa kansainvälisen ilmakuljetusjärjestön IATA:n/lentoyhtiön niistä määräämiä maksuja.

Sallitut kilomäärät voivat vaihdella lentoyhtiöittäin, joten tarkista sallittu kilomäärä lentoyhtiön omilta nettisivulta tai meiltä ennen matkaa. Maiden sisäisillä lennoilla konetyyypit voivat olla pienempiä, jolloin matkatavararajoitukset ovat usein tiukemmat.

Istumapaikat bussissa

Albatrosin ryhmämatkoilla ei ole mahdollista varata tai ostaa istumapaikkoja bussista. Matkustajat voivat paikan päällä sopia matkanjohtajan kanssa paikkojen vaihtamisesta matkan aikana, jotta jokaisella on mahdollisuus istua bussin etu- ja takapenkeillä. 

Muutokset lentoaikatauluihin ja matkaohjelmaan

Muutokset lentoaikatauluihin ovat mahdollisia. Kerromme mahdollisista muutoksista mahdollisimman pian saatuamme tiedon lentoyhtiöltä.

Pidätämme oikeudet mahdollisiin muutoksiin matkaohjelmaan, jotka voivat johtua esim. muuttuneista aukioloajoista, jolloin päiväohjelman aikataulu saattaa muuttua.

Luonnonolosuhteet, liikenne, paikalliset pyhät, lakot tai vaalit voivat vaikuttaa matkaohjelmaan.

Huomioithan, että lisämaksulliset retket toteutuvat, kun osallistujia on riittävästi. Mikäli retki joudutaan peruuttamaan, maksu palautetaan joko ennen matkaa tai matkan jälkeen, peruutusajankohdasta riippuen.

Vastaavia matkoja